lauantai 20. helmikuuta 2016

Rokkaa ja roiku



Rock’n roll ja apinoiden planeetta

Muistan hyvin, kun ensimmäiset uutiset rock and rollista tulivat. Yhä uudelleen tapahtui maailmalla kummallisia ilmiöitä. Nuoret, joka kuuntelivat tätä musiikkia, villiintyivät ja särkivät paikkoja, huonekalut pantiin päreiksi ja nuoret huusivat hullun lailla. Tytöt tulivat hulluiksi ja pyörtyivät massoittain. Asia kuulosti normaalista kymmenvuotiaasta uskomattomalta ja arvoitukselliselta.
Vanhemmiten pystyy jo ymmärtämään, että kyse oli jonkinlaisesta orgastisesta hysteriasta, jollaisia on maailmassa ennenkin sattunut suurten aatteellisten, esimerkiksi uskonnollisten kokousten yhteydessä. Nyt ei kuitenkaan ollut näkyvissä mitään aatetta, joten oli lähdettävä siitä, että pelkkä musiikki oli syynä tähän kummalliseen käytökseen. Toinen mahdollisuus oli teeskentely, jos kerran Amerikassa jotkut esikuvallisen ihailtavina pidetyt henkilöt olivat tehneet jotakin, oli monien mielestä asianmukaista ja jopa välttämätöntä ehdottomasti tehdä aivan samoin.
Niin tapahtuikin. Kun Rokkia esitettiin vanhalla mantereella, toistuivat täsmälleen samat ilmiöt. Hysteerisinä kirkuvat tytöt pyörtyivät ja pojat särkivät paikkoja. Niinpä moiset esityksen haluttiin monessa paikassa kieltää, mikä tietenkin lisäsi huimasti niiden kiinnostavuutta ja tehoa. Kunnes sitten päivänä muutamana huomattiin, ettei kukaan pyörtynyt eikä särkenyt paikkoja. Ilmeisesti ei myöskään tunnettu tähän tarvetta, vaikka musiikki ja esittäjät olivat aivan samoja kuin ennenkin.
Rokki oli arvoituksellista ja sana piti ainakin yrittää kääntää, jotta voitaisiin ymmärtää, mistä oli kyse. Muistan yhden käännöksen olleen ”ketkuta ja jyrää”, mikä oli aika vaikeatajuista. Ketkuttaminen voitiin kyllä havaita niistä filminpätkistä, joita elokuvien alkukatsauksissa esitettiin, mutta mitä ihmettä olikaan jyrääminen?
Kyllä sekin selvisi. Kyseessä todella oli maassa kieriminen. Käytiin siis pitkälleen ja pyöriskeltiin ympäri. Miksi näin tehtiin, lienee kaikille ollut hieman epäselvää, mutta niinhän oli kaikki muukin tähän asiaan kuuluva. Niin tehtiin, koska niin piti tehdä. Jos oli kiljuttava, niin kiljuttiin, jos piti särkeä tuoleja, niin kyllähän sekin järjestyi. Ei se sen kummempaa ollut. Porukkaan mukaan päästiin tietyllä käytöksellä ja sieltä pysyttiin poissa, ellei tehty kuten muutkin. Nuorisopiireissä tämä on aina tehonnut kuin taikuus.
No muodit nyt ovat muoteja. Rokki jäi jostakin kummallisesta syystä elämään ja selityksiä asialle on riittänyt. Erityisesti sellaiseksi on hyväksytty nuorison kapina. Siis mikä kapina, miksi ja mitä vastaan? Millä tarkoituksella ja millä seurauksella kapinoitiin ja mitä vastaan erityisesti? Kenelläkään ei ollut järkeviä vastauksia. Tosiasiahan oli, että juuri nyt, 1950-luvulla nuorisoa hemmoteltiin enemmän kuin koskaan eivätkä sen olot olleet koskaan yhtä hyvät. Mikä kapinoinnin aihe tämäkin oli?
Nuorison kapinan symboliksi nousi James Dean, joka ei tietääkseni koskaan esittänyt mitään kapinaohjelmaksi laskettavaa asiaa tai muutakaan aatetta. Ainoa asia, millä hän lyhyen filmiuransa aikana nousi pinnalle oli likinäköisyydelle tyypillinen poissaoleva ilme ja puberteettinen hälläväliä-imago, mihin ei siis liittynyt esimerkiksi minkäänlaista älyllistä elementtiä.
Yhdessä uudenlainen musiikki ja nuorisomuoti joka tapauksessa alkoivat luoda niin sanottua nuorisokulttuuria, jossa pian pyörivät miljardien dollarien panokset ja etenkin tuotokset. Show-business on tunnetusti panos-tuotossuhteeltaan vailla vertaa. Puhtaimmassa muodossaan pelkkä ihmisen asettuminen yleisön katsottavaksi riittää, ja sillä voidaan rahastaa paljon. Armi ja Gil toimivat joskus näyttelyesineinä ja istuivat Suomea kiertävässä autossa, jonne myytiin pääsylippuja. En muista kuulleeni, että asiakkaat olisivat valittaneet. Rocktähtien kohdalla rahastus nousi korkeisiin potensseihin.
Päinvastoin kuin kerran kymmenkesäisenä arvelin, rokki ei lopahtanutkaan omaan naurettavuuteensa. Se on päinvastoin monistanut itseään geometrisessa sarjassa ja yhä uudet suuntaukset, joiden kannattajat ovat pitäneet kaikkia muita vihollisinaan tai sitten muuten vain epattoina ja tylsimyksinä, ovat putkahtaneet rikastuttamaan yhä uusien nuorisosukupolvien elämää, useinhan ne näyttävät muodostavan sen pääasiallisen sisällön.
Tämä ilmiö on nykyään niin itsestään selvästi osa ns. sivistynyttä maailmaamme, että tuskin muistamme, miten sitä syystäkin hämmästeltiin kuin se syntyi. Siinä vaiheessa se kyllä olikin erilainen. Samaan aikaan voitiin havaita muitakin muoteja, jotka kulovalkean tavoin levisivät ympäri maailmaa hävitäkseen taas sen siliän tien johonkin tuntemattomaan avaruuden kolkkaan.
Muistan esimerkiksi sen, miten jonakin 1950-luvun loppuvuonna kirjoitettiin lehdissä, että hakaristejä oli ilmestynyt sinne tänne ympäri Eurooppaa ja pian muuallekin maailmaan. Mikä salaperäinen taho mahtoi piirrellä tätä hirveää symbolia ja olisiko moisesta pitänyt rangaista? Sellaista kyseltiin ja joku pasifisti hätkähdytti maailmaa täräyttämällä, että moisesta rikoksesta olisi annettava kuolemantuomio!
No sepäs jo kuulosti joltakin. Hakaristin piirtäminen osoittautui hyvin helpoksi hommaksi ja ennen pitkää sellaisia ilmestyi jopa Sulkavan kirkonkylään, en nyt muista minne, mutta oli niitä. Asian johdosta yhteiskoulun rehtori Kenola nuhteli oppilaitoksensa nuorisoa, jonka ehkä syytäkin arveli olleen asialla ja leimasi sen typeräksi laumahenkisyydeksi.
Hänestä se, joka meni piirtelemään mitä tahansa julkiselle paikalle, todisti vain olevansa ääliö, joka apinoi sitä, mitä muut tekevät. Jos lehdissä kerrottaisiin, että joku oli piirtänyt eduskuntatalon seinään kananmunan kuvan, niin eiköhän kohta olisi tuolla Korholanmäen riihen seinässä kananmunan kuva?
Tässä Ilmari-vainaa oli hyvin todennäköisesti oikeassa. Eivät ne sen ajan hakaristit todistaneet sen kummallisemmasta asiasta kuin nekään tekstit, joissa luki ”Kilroy kävi täällä”. Vielä hölmömpiä olivat ne, jotka hakkasivat nimikirjaimensa Linnavuoren kallioseinämiin, jossa ne vielä vuosikymmenien kuluttua todistaisivat heidän älynlahjoistaan. Nuo jälkimmäiset kalliopiirrokset kunta kyllä jossakin vaiheessa siloitteli pois, eikä kukaan enää tiedä, ketkä nuorison edustajat siellä pyrkivät pätemään omalla tavallaan.
Mutta jokainen sukupolvi elää oman tarinansa. 1950- 60-luvuilla puhuttiin paljon laumakäyttäytymisestä ja sitä myös arvosteltiin ja jopa ylenkatsottiin.  Aikuisen mielestä kyseessä oli irrationaalinen ja infantiili taipumus, joka usein sai vahingollisia ja vaarallisiakin muotoja kuten silloin, kun lauman paine sai nuoret opettelemaan tupakoinnin, joka ajan mittaan oli tuottava sekä heille että yhteiskunnalle turmiollisia seurauksia.
Yhtä kaikki, kun ajattelemme, miten maailmamme on viimeisten vajaan sadan vuoden mittaan muuttunut, voimme todeta, että monia uutuuksia on ilmestynyt ja jotkut niistä näyttävät olevan suorastaan peruuntumattomia. Yksi niistä on nuorisokulttuuri, joka nyt, tullessaan mummoikään, alkaa saada groteskejakin muotoja.
Ei kannata ummistaa silmiään siltä, miten suuri muutos entiseen verrattuna tämäkin uusi ilmiö oli ja on hyvä miettiä, mitä niin se kuin muutkin villitykset todistavat tästä sukukunnasta, joka joskus halusi esiintyä mahtipontisesti ylevänä ainakin nyt muun luomakunnan edessä. Nyt olemme jo siirtyneet aikaan, jolloin asettuminen esimerkiksi apinoiden yläpuolelle herättäisi spontaania vastustusta.

9 kommenttia:

  1. Turun konserttisalissa oli -57 ensimmäinen rock- konsertti. Sen veti jazz- yhtye, jonka tunnettua johtajaa en muista nyt nimeltä. Vain muutama rock- kappale soitettiin, rumpukomppi muuttui ja se oli siinä. Katsomo villiinty, ulkopuolella kaadettiin auto....

    VastaaPoista
  2. Olen sitä mieltä että älypuhelimet ovat meille suurempi vaara kuin rock koskaan. Rock on vaan kivaa, kun sitä itse soittaa. Ei siinä juuri sen syvällisempää juttua liene. Nythän rock"n"roll on jo kuollut, kuten Mato Valtonenkin kirjottaa. Kepeät mullat. Se tuli, oli, ja poistui. Vielä muutama vanha papparetkue kiertää stadioneita, mutta sitten se on ohi.

    VastaaPoista
  3. Elizabeth Taylor taisi menettää luottamuksensa omaan viehätysvoimaan, kun filmasi yhdessä James Deanin ja Rock Hudsonin kanssa Jättiläistä. Ei tainnut olla Ellun petiin kummastakaan pyrkijäksi.

    Rockin kapinallisista tulee mieleen Rollarit ja se, että Mick Jagger, Keith Richard ja Charlie Watts ovat olleet vasta 53 vuotta töissä samassa työpaikassa!

    VastaaPoista
  4. Tuosta turmiollisesta laumahenkisyydestä Waltari kirjoitti Sinuhessa Horenhebin suuhun kuolemattomat sanat, kun sotapäällikkö Horemheb katseli Theban kansan mylvintää ja mielenosoitusta Atonia ja Ekhnatonia vastaan.

    "Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi."

    Tämä pätee Rock n rolliin ja sosialismiin ja natsismiin ja monikultturismiin. Ihan kaikkiin sopii kuin nyrkki silmään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ... ennenkaikkea sopii jokaiseen somekohuun .

      Poista
  5. Kyllä se vain pikkukaupunkilaisen nuoren pojan mieltä kohotti, kun pääsi edes elokuvissa seuraamaan kuinka Bill Haley and His comets metelöitsivät Elokuva oli kuin riitti, jonka avulla pääsi olemaan yksi nuorista kapinallisista ja samalla osallistumaan uuteen ja uljaaseen länsimaisen nuorison elämäntyyliin. Nyt hippivaarina on mukava muistella, että on saanut olla mukana historian huikeassa keinussa, vaikka oma rokki-intoiluni jäikin Elviksen tasolle. Sitten siirryinkin jo Vanhan Kellariin ja Bulevardiaan maailmaa parantamaan.
    .

    VastaaPoista
  6. Asian vierestä. Millonkas se yhteiskoulu Sulkavalle tulikaan? Tunsin vain Mandi Kyllösen yksityiskoulusta levinneitä oppilaita. Päteviä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 1957 valmistui koulutalo talkoilla ja siitä kai sen historia pitää laskea.
      Mantin koulu oli olemassa ja sen oppilaat siirtyivät uuteen kouluun. Paljonhan niitä oli mennyt jatkamaan esim. Savonlinnaan.

      Poista
  7. Todellisuudessa The Beatles oli lähinnä kaupunkilaisen anglosaksisen keskiluokan ja ylemmän keskiluokan nuorison tapaus. Jos otamme vaikkapa esille suomalaisten suhtautumisen The Beatlesiin niin sen suosio meillä oli suorastaan hämmästyttävän vähäinen kaikkeen siihen uutisointiin verrattuna. Vuoden 1964 suuri suomalainen trendi oli tango, ei niinkään rautalankamusiikki.

    On myös muistettava että täällä v. 1967 vieraillut Jimi Hendrix keräsi Helsingin keikalleen vain 600-700 henkeä. Jopa niinkin myöhään kuin 1970 Helsingin Olympiastadionilla keikkaillut Rolling Stones keräsi vain 4500 hengen yleisön.

    Itseasiassa tunnen suorastaan kansallista ylpeyttä Suomea ja suomalaisia kohtaan että he lopultakin niin vähän piittasivat näistä aikansa "megailmiöistä". Ehkäpä heitä ei vielä kyetty ehdollistamaan tähän fanikulttuuriin. Muistatteko vielä mikä oli radion soitetuin "iskelmä" 1960-luvun lopulla? No tietenkin Aikamiesten "Iltatuulen viesti". Vielä 1970-luvun puolivälissä kansakunnan suurin stara oli humppakuningas Erkki Junkkarinen.

    Mitä Beatlesiin tulee niin kannattaa lukea Elijah Waldin provokatoorinen mutta oivaltava kirja "How The Beatles Destroyed Rock'n Roll". Siinä käydään läpi syyt siihen miten vuosi 1963 oli mullistava juuri sillä tavalla musiikkibusineksessa että se aloitti USA:ssa segregaatiokehityksen kun maan mustaihoinen väestönosa kulki populaarimusiikissa toiseen suuntaan kun taas valkoinen nuoriso kulki toiseen ja lopulta itseasiassa näivetti koko rock-musiikin mitäänsanomattomaksi. Missä syy? The Beatles samoin kun sen vanavedessä muut valkoiset bändit veivät musiikista tanssin ja seksin. White boy can't dance.

    https://www.youtube.com/watch?v=azJsV-ifqOA

    Suomen osalta oli myös selvä luokkajako: työväestön nuoriso ei erityisemmin piitannut The Beatlesistä koska se halusi tanssi. Se ei ollut niin lapsellista ja naivia kuin kaupunkien keskiluokkainen nuoriso.

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.