lauantai 19. elokuuta 2017

Devotio postmoderna



Devotio postmoderna

Tuomas Kempiläisen kirja Kristuksen seuraamisesta on ollut varsinainen bestseller. Se oli sitä jo ennen kvartaalitalouden aikaa. Se liittyy niin sanotun devotio modernan eli uuden hurskauselämän piiriin.
Kuten tiedämme, varsinaisesta modernisaatiosta ei tuolloin, 1400-luvulla paljon kannattanut vielä puhuakaan, mutta ilmeisesti joka tapauksessa ilmassa oli jonkin uuden tuntua. Vanha oli jo silloion vanhanaikaista.
Nyt, postmodernina aikanamme voimme viitata kintaalla sille, mitä kerran oli ja valita itse sen, miten kukin haluaa hurskastella. Vanhurskaiksihan me kaikki kai pyrimme. Olisihan siihen syytä jo sen takia, että ”kurjalle on kaikki kurjaa, mutta vanhurskaalle on elämä kuin ainaiset pidot”, kuten kirjoitettu on.
Mitä tuo vanhurskaus tarkoittaa, lienee nykyään jokaisen itse määriteltävissä. ”Jumalalle otollinen” ei postmodernina aikana ollenkaan sovi meille läntisen ja pohjoisen maailmankolkan asukkaille, vaikka se tietenkin on ihan paikallaan niille alakulttuurien edustajille, jotka ovat syystä tai toisesta vielä uskonnosta kiinnostuneita. Mutta heillä onkin sitten ihan eri aikakauden meiningit.
Jotta tietäisimme, mitä termi oikeastaan tarkoittaa, meidän on katsottava, miten se selitetään todellisella, suurella äidinkielellämme. Netin primitiiviset sanakirjat tarjoavat lähinnä arkaaisia vastineita, mutta luulenpa, että paras käännös voisi olla righteous. Se  ainakin tuntuu komealta. Toki muut vastineet joissakin tapauksissa ovat parempia.
Yhtä kaikki, kukapa siis ei haluaisi olla vanhurskas ja oikeamielinen. Asiastahan käydään nykyään kovaa kilpailua, jota voisi suorastaan nimittää veriseksi, ellei se kuulostaisi joskus irvokkaalta.
Joka tapauksessa on ilmeistä, että vaikka kenkään ihminen ei voi olla paha, on toinen vanhurskaampi toista. Koko Eurooppa itki, kun julkaistiin kuva taaperosta, jonka uusia tekohampaita tarvitseva isä oli raahannut huteraan kumiveneeseen, jollaiset aina rannan tuntumassa syystä tai toisesta kaatuvat.
Tämä kyynelehtivä mielentila oli mielestäni merkittävä osoitus vanhurskaudesta, mutta ainahan voi panna paremmaksi ja mikäli kaikki ovat samalla tasolla, missä silloin on todellisen suuren vanhurskauden mahdollisuus? En tiedä, pukeutuiko silloin kukaan säkkiin tai ripotteli tuhkaa päälleen ihan fyysisesti, mutta henkistä jouhipaitaa ja hengen kahleita tuotiin sitäkin enemmän esille.
Pakolaisten kärsimysten mietiskelystä oli suora tie maahanmuuttopolitiikan uusiin normeihin ja valmius ottaa vastaan kaikki ne, lopultakin vähäiset kärsimykset, joita noiden ihmisten pelastaminen toi mukanaan, oli pian vanhurskauden minimivaatimus.
Länsimaisia, faustisia ihmisiä kun olemme, on välillämme kilpailu kovaa ja oli vain luonnollista ja kenties väistämätöntä, että kristillinen kirkkomme pian nähtiin hurskauden eturintamassa. Tottahan ammattilaiset menestyivät tällaisessa kisassa.
Postmoderni devotio ei kuitenkaan ole ensi sijassa uskonnollinen liike. Itse asiassa se ei ole sitä lainkaan, vaikka tarvittaessa pukeutuisikin uskonnolliseen hahmoon. Kyse on ennen muuta utilitarismista, joka on aikamme todellinen uskonto.
Bertrand Russell, joka ennen muuta oli utilitarismin perillinen, argumentoi joskus, että kaikkein inhottavimpienkin rikosten tekijöiden rankaiseminen on sinänsä väärin, koska se lisää maailman kärsimystä.
Itse asiassa olisi parempi, mikäli heille järjestettäisiin mukavat olot, mikä sen sijaan puolestaan lisää maailmassa olevan mielihyvän määrää. Pelotusvaikutuksen takia olisi kuitenkin tarpeen, että tämä tehtäisiin salaa ja kerrottaisiin sen sijaan suurelle yleisölle, että nämä rikolliset kärsivät parhaillaan kovia tuskia.
Mitäpä sanoakaan, näinhän koko oikeuslaitoksemme on oppinut ajattelemaan. Erona tuohon vanhaan Russellin periaatteeseen on vain se, ettei kenellekään enää valehdella, että vangeilla olisi huonot oltavat. Kaikki tietävät, että ne ovat hyvät ja hyväksyvät asian.
Aikoinaan ihmisen turvana oli suku, joka turvautui verikostoon, mikäli sen jäsentä loukattiin. Tämän instituution jälkiä tavataan yhä ja monilla, etenkin vuoristoseuduilla se on täysin voimissaan. Tästä kertonee esimerkiksi hiljattain Tukholmalaisessa sairaalassa tapahtunut joukkomellakka.
Joka tapauksessa valtio otti meillä rankaisemisen monopolikseen jo keskiajalta lähtien. Valtion käsi olikin raskas ja etenkin voimiltaan ja suvultaan vähäiset saivat sen ansiosta nauttia suurenmoista palvelua, joka toimi pelotteena ja antoi suojaa ja rauhaa arkeen.
Nyt ovat asiat toisin. Valtio ei enää kosta, kenenkään puolesta. Lähtökohtana sitä paitsi on, ettei kostoa tarvitakaan. Uusi vanhurskaus edellyttää myös rikoksentekijän palkitsemista, mikäli mahdollista. Toisen posken kääntäminen on nyt jo puolinaista vanhurskautta ja ilmeisesti alan johtavat toimihenkilöt pohdiskelevat kuumeisesti, miten tällä tiellä voitaisiin edetä vielä pitemmälle.
Ihminen on kuitenkin yhä vain läheistä sukua monille eläinkunnan edustajille. Voidaan väittää, etteivät eläimet ole kostonhaluisia, mutta siihen verrattavaa taitaa sentään olla perhepiirin puolustaminen myös niiden keskuudessa. Menkääpä vain rääkkäämään karhunpentuja emon läsnä ollessa.
Turun äskeinen ilkityö herättänee luonnostaan aggressiota ja kostonhalua jokaisen normaalin ihmisen mielessä. Sellaiset mielentilat ovat kuitenkin postmodernin devotion vastaisia ja tarvitsee vain pikaisesti katsoa nettikeskusteluja löytääkseen mitä sankarillisimpia vanhurskauden osoituksia.
Myötätunto tekijää kohtaan ei ole lainkaan harvinaista. Onnetonta ihmistä, jonka henkinen pahoinvointi on mennyt niin pitkälle, että hän on tehnyt tuollaisen ratkaisun, säälitään ylitsevuotavasti. Samalla osoitetaan syvää inhoa niitä kohtaan, jotka teon johdosta osoittavat sormella löperöitä päättäjiä. Eikö sellainen ole rietasta onnettomuudesta iloitsemista ja itse asiassa juuri sitä varsinaista pahuutta?
Postmoderni devotio ei ole vain yksilöiden asia, vaan mitä suurimmassa määrin yhteiskunnan. Niinpä on mitä luonnollisinta, että suuri osa poliisikuntaa (oliko todella peräti kaksisataa henkeä?) on valjastettu netissä leviävän vihapuheen torjuntaan. Kaduillahan tämän ammattikunnan edustajia ei ole jalkaantuneina nähtykään vuosikymmeniin.
Oikeat mielentilat ovat ilman muuta yhteiskunnan kannalta keskeisen tärkeä asia, sen moraalinen kivijalka. Niihin ei ihmistä tietenkään voi pakottaa, mutta sosiaalinen paine onkin paljon mahtavampi voima kuin pakotus. Lauma vie mukanaan.
Silti on ihmisiä, jotka ovat enemmän tai vähemmän aikakauden kelkasta jääneitä. Näyttää siltä, että vain he muodostavat valtion näkökulmasta vaaratekijän ja siksi heidän tarkkailuunsa ja aisoissa pitämiseensä uhrataan niin paljon energiaa.
Entäpä jos muistettaisiin Russellin periaate: hellitään toki rikollista, mutta ei mainosteta tätä, vaan selitetään sen sijaan hänen kärsivän suuresti.
Murhaajaa ammuttiin jonkin kuvauksen mukaan reiteen. Toinen väite oli, että häntä osui alavatsaan ja tämän näyttääkin myös uutiskuva vahvistavan.
Tiedän, että hurskauteni on puutteellista, mutta myönnän, että ajatus alavatsan herkkiin elimiin osumisesta tässä tapauksessa jotenkin miellytti alhaisia vaistojani.
Entäpä jos leviäisi huhu, että Suomen poliisi tähtää tahallaan juuri terroristien sukukalleuksiin, etälamauttimella tai muuten?
En tiedä, voidaanko primitiivisestä kulttuurista tulevia fanaatikkoja estää pyrkimästä paratiisiinsa millään maallisella keinolla, mutta niitä vähiä, joita käytettävissä on, kannattaisi ehkä kokeilla? Vai estääkö tämän se yleinen hurskauskilpailu, joka on jo jättänyt Russellin kaltaiset, aikanaan radikaaleina pidetyt uudistajat kauaksi taakseen?

19 kommenttia:

  1. Vihavainen: Postmoderni devotio ei ole vain yksilöiden asia, vaan mitä suurimmassa määrin yhteiskunnan. Niinpä on mitä luonnollisinta, että suuri osa poliisikuntaa (oliko todella peräti kaksisataa henkeä?) on valjastettu netissä leviävän vihapuheen torjuntaan. Kaduillahan tämän ammattikunnan edustajia ei ole jalkaantuneina nähtykään vuosikymmeniin.

    Kemppisen blogissa kommentti:
    Haastan meidät kaikki miettimään aidosti kysymystä Miksi me emme kutsu terroristeja RASISTEIKSI, vaikka he ovat sellaisiksi itse ilmoittautuneet vihaamalla ja tappamalla jumalansa nimissä toiskulttuurisia -ja toisuskoisia jatkuvasti, ja kuten tänään on nähty, kaikkialla. Noin vain. Koska viha. Koska rasismi.
    Miksi me kierrämme juuri heidän kohdallaan tuon heille kaikkein täsmällisimmän ilmauksen?
    Mielestäni meidän tulee osata vastata tähän!
    Jos kuitenkin huijaamme itseämme ja todellisuutta, voi meitä ja valetotuudellisuuttamme. Voi niitä jotka julkisesti kirjoittavat vastuullisiksi ilmoittautuneissa lehdissä tuota oikeaa ilmaisua varta vasten karttaen.

    ...Eli sanapoliiseille, myös mediataloissa työskenteleville, olisi tehtävää kyllä, lähinnä oman sanomisen rehellisyyden tarkistamisessa todellisuutta vasten.
    Vasta sitten kun jokaista rasistia kutsutaan rasistiksi, voimme puhua siitä.

    VastaaPoista
  2. Tottakai se näin on. Nykyisestä tuomarikunasta en oikein tiedä mitään muuta kuin sen, että ne yrittävät aina pysyä tilastojen keskellä. Heille voisi nolla tärkeääkin, että tämä rasistin etikettin aina muisettaisiin panna muslimien viharikoksiin, joihin se kuuluu.

    VastaaPoista
  3. Blogistilta hienostunutta sarkasmia (tai sitä toista s-kirjaimella alkavaa kirjallisuuden lajia, joka nyt ei tule mieleen... ) Lukijalta kiitos ;)
    Setarkos

    VastaaPoista
  4. Maan suurin sanomalehti alkoi heti neutraloida tapahtunutta nostamalla uutiskärjiksi niitä ulkomaalaisnimisiä, jotka olivat yrittäneet estää murhaajaksi epäiltyä. Heille kuuluukin kaikki kunnia ja arvostus, mutta tapahtuneen ydinmerkitys on kuitenkin toisaalla.

    Hieman särähti myös korvaan arkkipiispan lausunto, jonka mukaan järkytyksellä on aikansa, mutta sen jälkeen asiaa pitää alkaa "suhteellistaa".

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Arkkipiispa toki ilmoittikin rehdisti, että "tekijä on yksi meistä".

      Poista
  5. Asiaa on verrattava omaan hurskauteemme ja siihen, miten paljon uusia mahdollisuuksia sille nyt tarjoutuu.

    VastaaPoista
  6. No tärkeintä on, että nyt voimme vihdoinkin unohtaa vinoilut impivaaralaisuudesta. Turun juttu, nosti meidät selkeästi uuseuropplaiseksi kansakunnaksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vapaavuorta nyppii nyt. Turku on kansainvälisempi.

      Poista
  7. Timppa on verbaalinero ! Hän on pohdintojen Syväri, jonka tajunnanvirta lyö salamaa voimallisemmin kuin sata poliisikonstaapelin etälamautinta (tämä oli vaivaisen matkamiehen epätoivoinen yritys olla vähän poeettinen).

    Kyllä, pidän kovasti Timo Vihavaisen kirjoituksista, arvostan suuresti häntä ajattelijana ja ihailen hänen laajaa sivistystään.

    Kiitos, Timo !

    VastaaPoista
  8. Kun eilen seurasi poliisin tiedotustilaisuutta ja uutisia niin voi kysyä voiko suomalaisiin tiedotusvälineisiin luottaa? Paremmat tiedot sai ulkomaisista nettilehdistä.

    Kaiken huippu oli Risikon lausunto mistä tulee mieleen että sillä suojeltiin enemmän multikulttuuri ideologiaa kuin kerrottiin tosiasioita. Risikko esitti väitteen että kyse ei ole terrorismista kuin se olisi varma tosiasia vaikka tiedetään samanlaisia iskuja tapahtuneen ympäri Eurooppaa.

    Poliisi tietysti ymmärsi että sen kuuluu tutkia asiaa puukotuksina ja uutisissakin yksikään toimittaja ei vahingossakaan nostanut esille voisiko kyse olla uskonnollisin motiivein toimineesta henkilöstä. Missään ei ole minkäänlaista mainintaa että jos epäilty on pyhää sotaa käyvä jihadista tämän motiivi murhiin on uskonnosta nouseva ideologia.

    VastaaPoista
  9. Terrosismia on vasta se kun joku pamauttaa Viipurin linnan iäksi jäljettömiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Terrorismia oli jo esim. 10 vuoden takainen "ampumavälikohtaus" Jokelassa. Innoitti yhtä seuraajaakin, nyt kukaan ei tiedä onko seuraajia nolla vai sata. Suomi on eurooppalaisellakin mittapuulla avuttomassa tilassa, tulevaisuuden historioitsijat joutuvat ottamaan ajopuuteorian käyttöön. -jussi n

      Poista
  10. "Myötätunto tekijää kohtaan ei ole lainkaan harvinaista. Onnetonta ihmistä, jonka henkinen pahoinvointi on mennyt niin pitkälle, että hän on tehnyt tuollaisen ratkaisun, säälitään ylitsevuotavasti." Olen nähnyt aikaisemminkin tällaisia lausuntoja. Vaikka em. reaktiot eivät kuulemma ole harvinaisia, tahtoisin että joku väitteen esittäjä vaivautuisi laittamaan esille esimerkiksi muutaman linkin, joissa ymmärretään, säälitään j osoitetaan myötätuntoa esim. Barcelonan tai Turun terroritekojen raukkamaisille tekijöille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen huono etsimään, mutta juuri tuollainen vuodatus hyppäsi silmille eilen. Siinä kauhisteltiin, miten suurta täytyy yksilön pahoinvoinnin olla, että hän ryhtyy moisiin tekoihin... Koeta vain nyt lukea sitä tekstimassaa, tuollaista löytyy paljon.

      Poista
    2. Kiitos vastauksesta. Jatkan etsiskelyä.

      Poista
  11. Tekstistä täytyy sanoa, että siinä on sanan säilän maestro asialla. Mainittakoon myös, että tapa, miten vihollinen tulee kohdata, ilmaistiin jo kansalliskirjallisuutemme merkkiteoksessa tosin perinteisemmällä suomalaisella lakonisuudella: "Tulta munille!"

    VastaaPoista
  12. Islamistiterroristien surkuttelua en ole liiemmin havainnut. Muuten olen kyllä yhtä mieltä siitä, kuinka yksilökeskeinen yhteiskuntamme säälii pahantekijöitä. Lisäksi pahantekijä usein vapautetaan vastuusta etsimällä syitä yhteiskunnasta.

    Yksilökeskeisyyteen nähden on erikoista, kuinka islamistiterroristin sijaan moottorina toimiva ideologia saa tiedotusvälineissä loputonta ymmärrystä. Toimittajat eivät ajattelekaan tuon taantumuksen kriittistä tarkastelua, vaan päinvastoin rientävät evästämään, että nyt ja aina on aika viettää hiljaista hetkeä.

    VastaaPoista
  13. Eiköhän se terroristien surkuttelu pääse kunnolla käyntiin, kun kalifaatti kukistuu ja sieltä alkaa rientää vainottuja ressukoita Suomeen turvaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No joo. Henkilö ei ollut erityisen uskonnollinen, henkilökohtaiset syyt ne olivat päällimmäisinä ja sehän tarkoittaa ympäröivää yhteiskuntaa.
      Paha ei ole kenkään ihminen, vaan yhteiskunta on huonompi toista. Meillä se on erityisen huono maahanmuuttajille, jotka väistämättä vieraantuvat. Toisaalta heidän on pakko tulla juuri tänne, joten syyllisiä olemme me, jotka emme muuta omaa miljöötämme tulokkaiden mukaan.

      Poista

Kirjoita nimellä.