maanantai 2. marraskuuta 2020

Katastrofin tultua

 

Ilmastonmuutosta entisaikaan

 

Santeri Alkio, Murtavia voimia. WSOY 1923 (1896), 271 s.

 

Nimestään huolimatta tämä ei ole mikään aateromaani. Se on jatkoa Puukkojunkkareille ja enimmäkseen samat hahmot kansoittavat tämänkin kirjan sivut, kuitenkin varsin olennaisesti muuttuneina.

Nuorten miesten häjyilyt on häjyilty ja Karhun Esakin on muuttunut psykopaatista kelpo mieheksi. Hän ryhtyy jopa nimismiehen rengiksi ja sittemmin jahtivoudiksi. Niin on Vaasan linna miestä opettanut.

Kurin palauttajana kunnostautuu ennen muuta uusi vallesmanni, jonka tapa jakaa oikeutta ja pitää kuria on karu, mutta tepsivä: kun tervapamppua aikansa tanssitetaan miesten selässä, niin jossakin vaiheessa paha sisu poistuu.

Edellisen kirjan perusteella olisi pikemmin uskonut, että kostohan siitä seuraa, mutta nyt on koko kylän tunnelma toinen. Laki ja vallesmanni ovat kunniassa.

Toki lakia voidaan käyttää myös lurjusteluun ja oman voiton pyyntiin. Tässä touhussa kunnostautuvat yleensäkin herrat, jotka eivät talonpoikaa arvosta eivätkä edes kieltä ymmärrä.  Paikkakunnalla elelee muuan nurkkakirjuri herrojen juoksupoikana, mutta varsinainen lurjustelun mestari on muuan talollinen, joka kovien aikojen tultua panee saataviaan pakkolunastukseen.

Ajat ovat kovat, sillä tarina sijoittuu suuriin nälkävuosiin, jotka olivat ennen muuta vuosina 1865-1868. Esimakua oli saatu jo hieman aiemmin.

Syynä olivat ilmaston väliaikaiseen kylmenemiseen liittyneet kadot. Lieneekö ollut ilmakehässä ongelmia tulivuorten toiminnan takia vai miksi, lopputulos joka tapauksessa oli, että sato menetettiin Suomessa monin paikoin yhä uudelleen ja logististen ongelmien takia avun saanti tarvitseville oli usein mahdotonta.

Herroja ei tästä voinut syyttää eikä Alkio niin teekään Myöhemmät yritykset siirtää vastuuta esimerkiksi J.V. Snellmanille eivät kestä kritiikkiä. Mitä rahamaailmaan tulee, antoi itse Rotschild lainan Suomen nälkäänäkeville jopa omasta pussistaan, kun sitä tarvittiin nopeasti eikä obligaatiolainaa ehditty järjestää. Ajan lehdistä voi todeta, että Venäjällä järjestettiin hyväntekeväisyystapahtumia Suomen hädänalaisten hyväksi.

Mutta ei sitä merta auki saatu laivaliikenteelle eikä rautatie vielä vienyt Helsingistä Hämeenlinnaa kauemmas. Pietarin rataa ruvettiin tekemään, mutta eihän sitä siihen hätään valmiiksi saatu.

Kaikenlaista yritettiin. Kansaa opetettiin käyttämään muun muassa sieniä ravinnoksi ja, kuten Alkio kertoo, sarain juuristakin saatiin syötävää, jopa makeaa.

Noin kymmenesosa suomalaisista joka tapauksessa noina vuosina kuoli, mitä voi halutessaan verrata koronaviruksen aiheuttamaan kuolleisuuden nousuun. Sitähän ei ole, ellei sitten esimerkiksi maskien runsaan käytön seurauksena sydän- ja keuhkosairauksiin kuolleiden määrä nouse merkittävästi. Tämän näemme myöhemmin.

Asiaa voi verrata myös vaikkapa jatkosodan ajan kuolleisuuteen. Silloinhan väestö kasvoi joka vuosi.

Mutta ei katastrofien vertaaminen kuolleiden pääluvun mukaan kovin paljon lisää ymmärrystämme niistä. Piruhan on yksityiskohdissa.

Kiertävät kerjäläislaumat, epähygieninen hätämajoitus ja tappavat hätäaputyöt olivat arkea silloin ja niin oli myös tunnoton keinottelu ihmisten hädällä. Ei niin, että köyhille varattua leipää olisivat syöneet rikkaat, he tulivat toimeen muutenkin. Osa ihmisiä vain jakoi omastaan muille ja osa yritti vain kahmia lisää keinottelulla.

Ajan ideologian mukaan vastikkeeton ruoka-apu olisi ollut moraalitonta, eikä siihen kovinkaan paljon menty, vaikka sopparuokaloita toki perustettiin lähinnä työkyvyttömille. Se näköjään kyllä ymmärrettiin huonosti, ettei nälkäiseltä voinut vaatia kovaa työtä eikä isolta mieheltä toimeen tulemista samalla annoksella kuin puolta pienempi lajitoverinsa.

Vuonna 1862 syntynyt Alkio joutui ilmeisesti omin silmin näkemään noita nälkänäytelmiä ja antaakin ymmärtää, ettei sitä surkeaa valitusta voi ymmärtää se, joka ei sitä itse joutunut kuulemaan.

Yleensähän nälkä kuitenkin teki apaattiseksi ja nääntyneet ihmiset lakkasivat osoittamasta mitään tunteita.

Suurta moraalista opetusta en tarinasta huomannut, mutta ilmeisesti se on ollut yritys panna paperille erään katastrofin vaiheita tietyn miljöön näkökulmasta. Tekijä kirjoittaakin romaanin alkuun: Katovuosina uupuneitten uhrien muistolle omistaa nämä rivit nöyrimmällä kunnioituksella tekijä.

Kyllähän hänen henkilögalleriassaan on hyvinkin suurta kunnioitusta ansaitsevia hahmoja. Nykyään moista kirjallisuutta pidettäisiin hyvin epäsovinnaisena ja luulen, että mikäli se pääsisi kulttuurisivujen arvostelupalstoille, sitä kritisoitaisiin kiiltokuvamaisten hahmojen ja kohtuuttomien normien luomisesta. Sellainen saattaisi aiheuttaa ahdistusta, kun tuo häpeän aikakin jo kuuluu olevan ohi.

Mutta nythän emme eläkään suurten katastrofien jälkitunnelmissa, ainakaan vielä.

What do you want to do ?
New mail

18 kommenttia:

  1. "Kansaa opetettiin käyttämään muun muassa sieniä ravinnoksi ja, kuten Alkio kertoo, sarain juuristakin saatiin syötävää, jopa makeaa."

    Voisikohan tuota kutsua pakkovihreydeksi, jos anakronismi sallitaan.

    Toinen asia Snellmannin roolista: eikö tätä nykyään kritisoida siitä, että hän tiukkana talousmiehenä karsasti velanottoa ja empi sitä niin pitkään, että meri ehti jäätyä ennen kun lopulta hankittu hätäapuvilja oli saatu maahan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Snellmanin rooli oli juuri niinkuin Vihavainen kirjoitti, siis kiirehti apua kaikin keinoin! Minulla on meneillään jo Snellmanin koottujen osa 22.

      Poista
    2. Ainakin muistelmissaan Snelmann kirjoittelee katuvansa, ettei ymmärtänyt ajoissa nälkäkriisin vakavuutta. Käsitys perustui siihen, että suomalaiset ovat kovia purnaamaan kaikesta ja liioittelivat vaikeuksia. Lisäksi sitten, kun viljalaivat viimein pääsivät lähdölle, talvi tuli paljon luultua aikaisemmin.

      Poista
  2. No me saamme nähdä tämän vielä. Me täällä susirajan takana pärjäämme tällä kertaa, mutta urbaani pöhinä muuttuu kuolonkorinaksi muutamassa tunnissa.
    En ole pahoillani.

    VastaaPoista
  3. Sotakuplassa taas jylisee.

    VastaaPoista
  4. Ilmeisesti nälkävuosina ei ollut edes kalavehkeitä,Suomen järvissä
    on niin paljon kalaa ettei mikään nälänhätä uhkaa, tosin vegaanien
    rehuista kyllä voi tulla pulaa, nälkäinen syö vaikka ruutanaa.

    VastaaPoista
  5. Niin, vaikka Suomi tuhansien järvien maa onkin, kaikki eivät suinkaan asu veden äärellä. Erityisen paha tilanne olikin Pohjanmaalla, joka ei runsaista vesistään ole kuuluisa, paitsi kevättulvien aikaan.
    Pohjanmaalta kerjäläisten laumat vaelsivat etelään, missä heitä mahdollisuuksien mukaan autettiinkin.
    Omalla kotiseudullani Päijät-Hämeessä kalaa oli saatavilla, mutta ei se aina käynyt pyydykseen. Kuolleita oli satoja. Historian muistiinpanot kertovat, kuinka taloon aamulla saapui 12 nälkäistä, jotka kaikki ruokittiin ja varustettiin eteenpäin, kunnes iltapäivällä saapui 18 nälkäistä lisää. Tarina ei kerro, mitä seuraavana päivänä tapahtui.

    VastaaPoista
  6. Kaikki kokemukset olivat pohjaa työväen järjestäytymisen ettei olla enää snellujen rehellisten mielten vaarassa. Niin moderni läntinen yhteistyön maailma toimii.

    VastaaPoista
  7. SKS:n vuonna 2019 julkaisemassa vuosien 1867 - 1868 nälkävuosia käsittelevässä tutkimusartikkelikokoelmassa kyllä tarkastellaan J. V. Snellmanin ja yleensä hallinnon tuolloisia toimia hyvinkin kriittisesti. Ei näihin asioihin selvyyttä saa Snellmanin koottuja teoksia tutkistelemalla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Harveminhan sitä ihminen virheitään muistelmiinsa tai muihin itse laatimiinsa dokumentteihin kirjaa. Eilisen blogi Maria Stuartin oli poikkeus, varoittava sellainen. Kannattava noudattaa vankien periaatetta: kylmä kiisto loppuun asti!

      Luulisi asiaa tutkitun, olisi mielenkiintoista kuulla mihin blogisti perustaa oman kantansa, ettei Snellmanin vastuu ollut suuri.

      Poista
    2. Kannattaa nyt muistaa, etteivät nälkävuodet rajouttuneet vuosiin (vuoteen 1867-68). Kovaa oli nälkä jo monena vutena sitä ennen ja on tgoennäköistä, että brittien hävittämät makasiinit rannikolla vaikuttivat osansa. Asiaa en ole tutkinut lainkaan, mutta kannattaa nyt katsoa ihan wikipediaa noin aluksi. Toki konnan paljastaminen olisi mahtava temppu ja kun se vielä on kansallinen suumies, niin...
      Mutta ehkäpä voijme ainakin hyväksyä sen, ettei tilanne edes mainittuna vuonna 1867 näyttänyt aluksi mainittavan pahalta. Kaikkien valtion varojen sijoittaminen varmuuden vuoksi syömäviljaan olisi ehkä sentään ollut jonkinlaista aikansa koronahysteriaa. Jälkikäteen toki ollaan viisaampia. Paljonkin.

      Poista
    3. Virhe lipsahti: kyllä vuonna 1867 jo keväällä oli näkyvissä, että sadosta tulee huono. Sitten, kun nälkä iski, ei kyetty saamaan apua meren kautta aikaisen syksyn takia. Mutta rahastakin tosiaan oli pulaa: rutikyöyhälle ei ollut sitä noin vai tarjolla.
      Snellman pohdiskeli: Jolla on siinä asiassa ollut jotakin vastuunalaisuutta, hänelle nuo kalpeat haamut saattavat ilmestyä kummittelemaan; ja hänen omatuntonsa saattaa yhä uudestaan asettaa hänelle vastattavaksi kysymyksen: eikö olisi voitu tehdä enemmänkin? Eikö olisi voitu järkevämmin käyttää sitä, mitä annettiin, ja siten pelastaa ainakin muutamia tuhansia lisäksi? Jos nuo 7 miljoonaa, jotka olivat käytettävissä, – ja tämä summa, vastaten puolen vuoden tuloja yleisessä valtionrahastossa, jonka suoritettavana olivat avustusmenot, tyydyttänee ankarankin valtiontilintarkastajan vaatimuksia – jos koko tämä summa olisi käytetty yksinomaan, työttömien, nääntyvien ja heidän lastensa hyväksi, eikä ainoatakaan markkaa siemenviljaan y.m., ehkä silloin kaikki olisivat olleet pelastettavissa. Olisiko se ollut oikein? En voi vieläkään tätä kysymystä ratkaista.[42]»
      Olisihan ollut huikeaa, jos KAIKKI olisivat olleet pelastettavissa.
      Yleensähän ne eivät olleet, ei edes 1940-luvun niukkuuden aikoina.

      Poista
    4. Ja tosiaan, toivotaan, että ensi kerralla käy parempi tuuri. Maatalouden alasajo on vielä kesken.

      Poista
  8. Katsoin tänään Yle Areenasta pari ohjelmaa, jotka käsittelivät Suomesta Ruotsiin töiden perässä muuttaneita. Siinä yksi ent. isäntä kertoi Suomen maatalouspolitiikasta: ensin raivattiin niitä peltoja ja sitten ne pantiin pakettiin. Lehmät hävitettiin (voivuori) eikä sitten ollut enää muuta vaihtoehtoa kuin lähteä työn perässä Ruotsiin.
    Tosin ne Ruotsin työtkin alkoivat olla vähissä 60-luvun lopulla.

    Ja mikä on tämän päivän maatalouspolitiikka? Kaikki lehmät pitäisi tas hävittää (ilmasto), pelloilla viljellä en tiedä mitä. Kuusia?

    Ne ohjelmat pitäisi pakkonäyttää nykyisille ministereille ja muillekin politiikoille.

    /EE

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Paljon tuossa 1960-luvun maatalousmuutoksessa oli kyllä kyse siitä, että kun 1944 jälkeen oli pakko saada rintamalta palanneet leivän syrjään kiinni pitkällä juoksulla kannattamattomille pientiloille, 1960-luvulla tuo pommi purettiin 1960-luvun rakennemuutoksessa kaupunkeihin ja Ruotsiin. Psykologisesti se oli vaikea paikka monelle, joka näki elämäntyönsä tärviöllä. Tuo turhautuminen synnytti pitkälle SMP:n, alkuperäiseltä nimeltään Suomen pientalonpoikien puolue. Kaikesta inhimillisestä kärsimyksestä huolimatta tuo tie oli välttämätön, sen näkee Tukholmaa pohjoisemman maaseudun asutuksesta.

      Poista
  9. Että wannabe-poliitikot ja poliittisella mandaatilla toimivat henkilöt voisivat jotenkin hallita äärimmäisen monimutkaisia asioita.

    Kun nyt edes vaikka "keskuspankkien" päälliköt saisivat määriteltyä rahan ja sen olemuksen niin se olisi hyvä alku.

    Ongelma tässä huomattiin viimeistään 1950-luvulla, kun niin kutsuttu petro-dollari oli muotoutumassa, mutta rahan olemus tai se mitä se rarkoittaa on nykyään entistä epäselvempi.

    Kaikkien isojen valuuttojen käyttäjät ollaan siirtämässä digitaalisen "rahan" piiriin. Nykyään tämän jo tekee mahdolliseksi se, että suurin osa "valuutan" siirroista tapahtuu sähköisesti. Käteistä on liikkeellä vain hyvin pieni osa kaikesta "valuutasta" mitä on onnistuttu luomaan.

    Suurin osa - tarkkaa määrää on mahdoton tietää - kaupasta tehdään mm. velkakirjojen ja muiden "arvopaperien" kautta, ilman "valuuttaa".

    Me surkeat joudumme leikkimään joko käteisen tai bittirahan kanssa ja näemme nälkää jos henkilökohtaisessa tilanteessa joudutaan katastrofiin tai jos omassa maassa ravinnon saanti syystä tai toisesta estyy.

    Monesti ruokaa olisi, mutta logistiikka pettää, kuten Tsaarin Wenäjällä kävi talvella 1916 - 1917.

    +

    Maailma ja ihminen on liian monimutkainen yhdistelmä poliitikolle - eli ihmiselle - ymmärtää.

    Olipa tiettyjen vaalien tulos mikä tahansa, sen seuraukset tulevat korostamaan tätä kyvyttömyyttä.

    Korruptio kasvaa mutta muu ei.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Että wannabe-poliitikot ja poliittisella mandaatilla toimivat henkilöt voisivat jotenkin hallita äärimmäisen monimutkaisia asioita....Maailma ja ihminen on liian monimutkainen yhdistelmä poliitikolle - eli ihmiselle - ymmärtää."

      Kenelle se sitten kuuluisi? Eversteille, vuorineuvoksille vai keskuspankkien johtajille taikka virkamiehille.

      Kyllä sen pitää demokratiassa pitää mennä ne, että valta pitää kuulua kansan valitsemille poliitikoille, joiden pitää kuunnella virkamiehiä ja muita päteviä asiantuntijoita. Lopulullinen päätösvalta kuuluu kuitenkin poliitikoille, jotka kantavat seuraavissa vaaleissa poliittisen vastuun.

      Poista
    2. Nii-in...

      Jäljet pelottavat. Asiat ovat hyvin monimutkaisia.

      Tittelien määrä ei itsessään takaa tehtyjen päätöksien laatua.

      Kyseessä on myös moraali. Tämä on liian monella heikko tai olematon.

      Korruptoitunut poliitikko banaani-tasavallassa ei ole paras mahdollinen henkilö puuttumaan asioihin.

      Toisaalta rikkaat ja vaikutusvaltaiset ovat tähänkin asti maksaneet poliitikkojen kampanjat ja halutessaan ohjanneet päätöksentekoa haluamaansa suuntaan.

      Rahalla on näennäistä vaikutusvaltaa.


      Poista

Kirjoita nimellä.