tag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post1847392607628573162..comments2024-03-29T15:05:52.711+02:00Comments on Vihavainen: Ihmisarvoa laskiessaTimo Vihavainenhttp://www.blogger.com/profile/00440638593963587615noreply@blogger.comBlogger18125tag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-17304136236239418392020-03-29T12:33:11.899+03:002020-03-29T12:33:11.899+03:00"Lamahan on maailmanloppu suurimmalle osalle...."Lamahan on maailmanloppu suurimmalle osalle..."<br /><br />Juuri maailmanloppuhan se ei ole: jos on elossa, voi rakentaa uuden elämän, toki ei välttämättä yhtä hyvää. Vain kuolema on yksilön totaalinen maailmanloppu tässä maailmassa.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-64818700978059408672020-03-29T12:08:11.584+03:002020-03-29T12:08:11.584+03:00Ne nyt ovat yksilön (virheellisiä) valintoja, jois...Ne nyt ovat yksilön (virheellisiä) valintoja, joista yhteiskunta ja päättäjät eivät voi vastata. Ihmisen pitää itse tietää, että jokainen lama loppuu ja alkaa nousu. Siihen asti pitää vain sinnitellä - elossa.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-61552964701294267752020-03-29T00:06:46.810+02:002020-03-29T00:06:46.810+02:00Eihän lama koroillaeläjiä kurjuuteen sysää. Näillä...Eihän lama koroillaeläjiä kurjuuteen sysää. Näillä on varaa jatkaa hulppeaa kulutusjuhlaansa lamankin aikana vaikka tulot romahtaisivatkin. Niin oli 30-luvun laman aikana ja 90-luvunkin laman aikana. Lamahan on maailmanloppu suurimmalle osalle palkkatuloista riippuvaisia ja pienyrittäjiä. Tätä taustaa vasten Ruosin valitsema taktiikka koronan torjunnassa on ymmärrettävä.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-64306547991735734552020-03-28T23:20:52.831+02:002020-03-28T23:20:52.831+02:00Kuinka monta itsemurhaa jyrkkä talouslama nyt aihe...Kuinka monta itsemurhaa jyrkkä talouslama nyt aiheuttaa? Kai sekin on liitettävä mukaan utilitaristiseen kalkyyliin. Sturm22https://www.blogger.com/profile/07583521946989410295noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-57827663764213703982020-03-28T19:29:34.828+02:002020-03-28T19:29:34.828+02:00Niin. Ja kyllähän se niin on että kauppa- ja talou...Niin. Ja kyllähän se niin on että kauppa- ja taloussaarto ainakin joitakin maita vastaan jos se on täydellinen on joukkotuhoase. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-54026782893376188322020-03-28T14:41:50.318+02:002020-03-28T14:41:50.318+02:00"Lauma taas uskoo terveysviranomaisia, jotka ..."Lauma taas uskoo terveysviranomaisia, jotka ovat siis oikeassa terveysviranomaisten kannalta"<br /><br />Kyse on yksinkeertaisesti siitä, kenellä on parhain mahdollinen - huom ei täydellinen - tieto: Affulla, hopeaveden juottajilla, poliitikoilla vai terveysviranomaisilla. Tässä kysymyksessä itse vallitsen terveysviranomaiset ja nostan hattua hallitukselle, joka teki samoin, erityisesti Marinille, joka sanoi suoraan, että hänellä ei ole kristallipalloa. Todellisen asiantuntijan merkki on rajojensa myöntäminen.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-50536646086226279572020-03-28T13:30:41.193+02:002020-03-28T13:30:41.193+02:00"Eurooppalaisen uuden ajan ajattelu on tuonut..."Eurooppalaisen uuden ajan ajattelu on tuonut nuo kummatkin mukanaan: subjektin eriytymiseen ja todellisuuden objektivointiin paradigmaattisesti perustuvan kartesiolaisen järjen, ja samaan individualismiin perustuvan omantunnonetiikan. Niitä ei voi erottaa toisistaan. Jos toinen menetetään, myös toinen lakkaa olemasta. "<br /><br />Kyllä noilla kahdella pärjättiin erinomaisesti I. Kanttiin saakka, johon länsimainen filosofia huipentui. Virhe tapahtui kun lähdettiin / sallittiin lähteä Kantin jälkeiseen ajatteluun.<br /><br />Voisitko Seppo O. avata joskus tarkemmin, mitä vikaa on cartesiolaisuudessa, joka minusta avasi tien kanttilaisuuteen. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-61839482047065847012020-03-28T13:23:17.466+02:002020-03-28T13:23:17.466+02:00Tässä tapauksessa lauman johtajat menevät lauman e...Tässä tapauksessa lauman johtajat menevät lauman ehdoilla. Lauma taas uskoo terveysviranomaisia, jotka ovat siis oikeassa terveysviranomaisten kannalta, mutta kansa ja valtio ovat niin paljon laajempi käsite, että vain oikeana sota-aikana voisimme mennä vain yhden sektorin, siis armeijan ehdoilla, eikä aina silloinkaan.Affuhttps://www.blogger.com/profile/07001393920538356484noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-41048865276550560512020-03-28T13:20:12.591+02:002020-03-28T13:20:12.591+02:00Tuontyyppisiä kysymyksia ovat moraalifilosofit kau...Tuontyyppisiä kysymyksia ovat moraalifilosofit kautta historian pohtineet. Ratkaisu on vaihdellut sen mukaan painotetaanko velvollisuus vai seurausetiikkaa.<br /><br />Itselläni on oma ratkaisu: VALLITSIJAN VALTA. Kun teon moraaliset seuraamukset ovat yhtä arvokkaita (=ihmishenki), ratkaija saa vapaasti valita, kumman moraalisesti yhtä arvokkaista vaihtoehdoista hän valitsee. Jos ihmisishenkiä on useampi pitää valita useimpia säästävä teko. Jos taas seuraamus ei ole moraalisesti yhtäarvokas (kenkieni tahriintuminen ihmishengen pelastumisen kustannukselle) pitää valita arvokkaampi (ihmishenki). <br /><br />Passiivisuus joko tietämättömyyttään tai liiallisen pohtimisen tilanteessa seurauksena, on sekin valinta. Siitä jää valitettavasti vain yhteisön silmissä harvemmin kiinni. Siksi noita pitää harjoitella pohtimalla etukäteen, kuten poliisi ja sotilaat vaativia tilanteita.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-74421811158568538352020-03-28T13:06:15.175+02:002020-03-28T13:06:15.175+02:00"Entä jos edes osa tästä tohinasta ja rahanro..."Entä jos edes osa tästä tohinasta ja rahanroiskimisesta olisi käytetty niiden hengityskoneiden hankintaan?"<br /><br />Toistan eilisen kommenttini: <br /><br />Toiseksi, ei noita tehohoitopaikkoja polkaista kymmeniä tuhansi tuosta vaan: keuhkokoneita ei ensiksikään oole Suomeen saatavissa, toiseksi tehohoitolääkäreiden ja -sairaanhoitajien koulutus on pitkä prosessi. Nykyiset paikat (400) voidaan enintään nostaa noin 1200.<br /><br />Sen vuoksi hallitus on oikeassa: pidetään vakavien tapausten käyrä niin latteana, että nuo paikat riittävät "vuorollaan" kaikille vakaville tapauksille - joiden joukossa voi olla nuoriakin. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-26888823307227094662020-03-28T12:58:15.057+02:002020-03-28T12:58:15.057+02:00"Täytyi tehdä valinta", sanoi Johnny Gui..."Täytyi tehdä valinta", sanoi Johnny Guitar. Philippa Footin vuonna 1967 muotoilema "trolley problem" on herättänyt viime päivinä taas paljon keskustelua.<br /><br />https://en.wikipedia.org/wiki/Trolley_problem<br /><br />Varmaan joku voisi ajatella, että raidemiehen pitäisi pysäyttää hetkeksi aika ajattelemalla fenomenologisesti ja viettää tauko tutustumalla Durkheimiin ja muihin moraalisosiologian klassikoiin ennen kuin päättää, mitä kammelle tehdään.Jari Vuorelahttps://www.blogger.com/profile/07568219810648419937noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-4796376513404230682020-03-28T12:56:26.453+02:002020-03-28T12:56:26.453+02:00"valtava enemmistö lajitovereistani on, niin ..."valtava enemmistö lajitovereistani on, niin täällä kuin Suomessakin, oikein tyytyväinen kun isoveli määrää, ei vain kaapin paikan, vaan jokaisen yksilönkin paikan."<br /><br />Affu hyvä laumaeläinten kuten ihmisten parissa aina JOKU määrää kaapin paikan. Kyse on vain siitä, onko se yksittäinen diktaattori, taloudellinen tai poliittinen harvainvalta vai demokraattinen oikeusvaltio (ks kommenttini 12.47) alla. Itse valitsen epäröimättä jälkimmäisen.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-8764007039340997442020-03-28T12:51:23.352+02:002020-03-28T12:51:23.352+02:00Viimeisessä kpl:ssa on mielenkiintoinen lisäpointt...Viimeisessä kpl:ssa on mielenkiintoinen lisäpointti kommenttiini (12.47). Enpä ollut ajatellut noin syvälllisesti.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-11117313536448694492020-03-28T12:47:18.805+02:002020-03-28T12:47:18.805+02:00"niin valtaviin rahallisin ponnistuksiin, kui..."niin valtaviin rahallisin ponnistuksiin, kuin nyt koronaviruksen kohdalla on ryhdytty, voidaan ryhtyä vain suuren konsensuksen pohjalta. Ihmisillä täytyy olla valmius uhrata suuri osa hyvinvoinnistaan, jotta tuo sinänsä pieni joukko pelastuisi."<br /><br />Blogisti veti yhteen erittäin hyvin tämän viikon blogien keskustelun. Itse näen kysymyksen ARVOPOHJAISENA valinta ihmishenkien säästämisen ja siitä taloudelle aiheutuvien mittavavien kustannusten välillä.<br /><br />Ratkaisu tähän on kuitenkin helppo eli demokratia: ihmiset ovat saaneet äänestää omia arvojaan parhaiten vastaavia puolueita. Näiden puolueiden riittävän yksimielisyyden saavuttanut koalitio on muodostanut hallituksen, joka on ratkaissut ym kysymyksen. Eduskunta voi milloin vaan vaihtaa tuon hallituksen ja kansa voi seuraavissa eduskuntavaaleissa vaihtaa tuon eduskunnan. Vaaleihin mennessä tiedetään verraten tarkkaan, minkä suuruiset nuo kustannukset ovat olleet ja kuinka hyvin kuolemien säästämisessä on onnistunut (esim koronakuolleet/100.000 asukasta). Silloin Marinin hallitus ja sen valinnat punnitaan. Silloin erilaiset kriittiset keskustelijat voivat avoimesti nostaa esiin kysymyksen kannattiko. Noin helposti se menee demokratiassa.<br /><br />"Ovatko 90-vuotiaan vuodepotilaan menettämät pari kuukautta aivan yhtä arvokkaat kuin kaksikymppisen menettämät ehkä seitsemänkymmentä tervettä vuotta?"<br /><br />Juuri tämän valinnan välttäminen on ollut hallituksen politiikan julkilausuttu tavoite, jota kannatan. Jos kuitenkin tuollainen tilanne tulee, jolloin perusteella sekin on tehtävä. Itse toivoisin, että sekin tehtäisiin arvokeskustelun jälkeen demokraattisesti (prioriteettijärjestys) eikä yksittäisen lääkärin hoitopäätökseksi naamioidun "pärstäkertoimen" ts hoidosta saatavan suurimman hyödyn perusteella.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-61850926477512616682020-03-28T10:51:45.067+02:002020-03-28T10:51:45.067+02:00Kyllä tämä aika hurjalta regressiolta nyt haisee.Kyllä tämä aika hurjalta regressiolta nyt haisee.Timo Vihavainenhttps://www.blogger.com/profile/00440638593963587615noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-1934438659537587052020-03-28T10:16:34.436+02:002020-03-28T10:16:34.436+02:00Siis me kaikki joudumme elämään joko omantunnoneti...Siis me kaikki joudumme elämään joko omantunnonetiikan ehdoilla, tai sitten on edessä suurimittainen sosiopsyykkinen taantuma, ihan historiallisessa mitassa. Ja seikka, jonka ymmärtäminen mitä ilmeisimmin on ihan ylivoimaisen vaikeaa on, että moraalin taantuessa ja romahtaessa myös tiedolliset kognitiiviset kykymme romahtavat -- eikä kyse olekaan minkään "järkiyhteiskunnan" mahdollistamisesta. <br /><br />Eurooppalaisen uuden ajan ajattelu on tuonut nuo kummatkin mukanaan: subjektin eriytymiseen ja todellisuuden objektivointiin paradigmaattisesti perustuvan kartesiolaisen järjen, ja samaan individualismiin perustuvan omantunnonetiikan. Niitä ei voi erottaa toisistaan. Jos toinen menetetään, myös toinen lakkaa olemasta. <br /><br />Paluu teokratiaan on todellinen vaara. Juuri siksi meidän pitäisi myös sulkea oman kulttuurimme piiri kokonaan erilaatuiseen moraalisidokseen peustuvien kulttuurien kansainvaellukselta. <br />Seppo Oikkonenhttps://kuinkakarlmarxtavattiin.blogspot.com/2020/02/teokratia-tuhoaa-demokratian-123-2018.htmlnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-47882319332732524412020-03-28T09:40:11.458+02:002020-03-28T09:40:11.458+02:00Näin Espanjan totaalisen ulkonaliikkumiskiellon uh...Näin Espanjan totaalisen ulkonaliikkumiskiellon uhrina minulla on ollut aikaa ja halua kritisoida näitä toimenpiteitä siellä sun täällä ja masentavinta on ollut havaita, että valtava enemmistö lajitovereistani on, niin täällä kuin Suomessakin, oikein tyytyväinen kun isoveli määrää, ei vain kaapin paikan, vaan jokaisen yksilönkin paikan. Arlan maitomainoksesta lähtien olen vinoillut, että kaikissa meissä asuu pieni fasisti ja nyt tämä ei ole enää vitsi. <br /><br />Kummallisinta on että lähes kaikki maailman kansat ovat valmiina mitä hurjimpiin kieltoihin, joiden tehoista ollaan montaakin mieltä paitsi siitä, että taloudet tulevat varmasti romahtamaan. Ainoa melko varma hyöty tästä olisi, että mahdollisen ruuhkahuipun aikana, siis mahdollisen, ei varman, tehohoidon paikat eivät loppuisi kesken. Entä jos edes osa tästä tohinasta ja rahanroiskimisesta olisi käytetty niiden hengityskoneiden hankintaan? Onko niin, että laumahysteria on kulkutautiakin tehokkaampi leviäjä. Se ei tapa, mutta tuhoaa ns. terveen ajattelun ja lisää kauhuajattelua. Koska enemmistö ei kuitenkaan tykkää piehtaroida koko ajan kauhukuvitelmissaan, niin onneksi ihmiselle on luotu kyky polarisoituihin ratkaisuihin. Hyveajatus antaa pakomahdollisuuden kauhuskenaarioista ja siksi on valikoitunut, jakamaton ihmiselämän arvo, joka onkin kelvannut lähes kaikille. <br /><br />Siinä taitaa myös olla syy nöihin maailmanlaajuiseen paniikkiratkaisuihin. Hyväähän on vaikeampia kritisoida kuin pahaa ja tästä on tehtykin viime vuosina uusi tapa, joka tekee hyvien ajatuksien kritisoimisesta lähes rikollista, tai ainakin hyvin, hyvin tuomittavaa. Niinpä nyt kaikki ovat kannattamassa hyvää ajatusta, jolla ehkä saadaan pelastettua muutaman vanhuksen tai muuten huonokuntoisen elämä. Jos olet eri mieltä, olet itsekäs mummontappaja tai pahimman sortin darwinisti. <br /><br />Sellaisista arvoista, kuin jokaisen vastuusta omasta terveydestään on myöskin kiellettyä puhua, koska siitä niin moni pahoittaisi mielensä. Kehomyönteisillä sohvaperunoilla on jakamaton oikeutensa elää valitsemallaan tavoilla. Sen sijaan oman terveyden huolehtimisen puolesta puhujat ovat laumaan sopimattomia individualisteja ja terveysnatseja. Hallitus voi määrätä sohvaperunoiden mallin kaikille sopivaksi, mutta hallitus ei voi määrätä terveellisiä elämäntapoja ja ylös ulos ja lenkille sääntöä.<br /><br />Lopputulemana on, että kaikki terveet tai melkein terveet joutuvat elämään sen heikoimman yhden tai kahden prosentin ehdoilla.Affuhttps://www.blogger.com/profile/07001393920538356484noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-7582171064307960912020-03-28T09:36:19.961+02:002020-03-28T09:36:19.961+02:00Yksilö voi kuvata ja selittää moraalisia tuntojaan...Yksilö voi kuvata ja selittää moraalisia tuntojaan aikansa kielellä ja käsitteillä -- kieli ja ajattelu ovat yksi ja sama asia -- ja luulen, ettei Russell koskaan ymmärtänyt mitä Wittgenstein tarkoitti kun sanoi, että yritykset hyökätä päin kielen häkkiä ovat epätoivoisia. <br /><br />Moraali ei ole yksilölähtöistä vaan olemuksellisesti sosiaalisen lajin yksilöitä yhteen sitova liima-aine. Jos syvälle yksilön sisään katsotaan -- mistä Freud kiitti Dostojevskia -- kaikkien minuuden pohjalla on yhteisö. On satojen tuhansien vuosien kehityksen tulosta, että alkulaumaa organisoinut "valta" on jalostunut kokemukseksi yksilöllisestä "tahdosta". Yhä vieläkin kuitenkin voidaan erityistä regressoivaa metodia, hypnoosia, käyttäen yksilöllinen "tahto" palauttaa kollektiivisten ominaisuuksiensa asteelle, jolloin "tahto" yllättäen siirtyykin henkilöltä toiselle. <br /><br />Dostojevskin moraalipohdinnat palautuvat yhteisövoimien ja yhteisöominaisuuksien piiriin. Raskolnikovia riepotellaan hänen minuutensa kollektiivisen pohjan ja hänen yksilöllisten tuntojensa -- siis hänen yrityksensä rynnätä päin kielensä ja ajattelunsa häkkiä -- välillä. Sama teema laajemmassa yhteisöllisten valintojen viitekehyksessä on kypsytelty "Karamazovin veljeksissä". <br /><br />Inhimillinen kehitys on tosiasia, kova kognitiivinen tosiasia, ja esimerkiksi Rorschach-mustetahratestissä lapset näkevät esineitä ja mekaanisia voimia, nuoret eläimiä ja taktiilisia tuntoja, ja vasta aikuistuvat, eivätkä edes heistä kaikki, hahmottavat ihmisiä ja yksilöiden välisiä suhteita. Myös se mitä meillä eurooppalaisen uuden ajan ihmisillä on taipumusta tarkastella "opillisesti" -- taivas varjelkoon, opillisuus on yksi tämän aikakauden ajattelun liehakoivimmista helmasynneistä -- eli "moraali", on yhteisölähtöistä ja kulttuurievolutiivisen kehityksen määräämää. <br /><br />Tästä pitäisi sitten lähteä durkheimilaisen sosiologian sisältöihin, eroihin mekaanisen normimoraalin ja orgaanisen omantunnonetiikan välillä -- mutta se on pitkä juttu. Sanon vain, että meille ominaisen omantunnonetiikan vallitessa emme voi hyväksyä kuolemanrangaistusta siksi, että se käytännössä tarkoittaa jonkun tuomitsemista toimeenpanemaan tämä hengen riisto. Juuri siitä syystä mieluummin yritämme hoitaa kaikki sairaat -- vain itsensä jumalasemaan nostaneet yli-ihmisyyden idiootit janoavat valtaa päästä valitsemaan kuka saa jäädä henkiin. <br />Seppo Oikkonenhttps://kuinkakarlmarxtavattiin.blogspot.com/2020/02/teokratia-tuhoaa-demokratian-123-2018.htmlnoreply@blogger.com