tag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post3472894744929091590..comments2024-03-28T14:46:16.656+02:00Comments on Vihavainen: Apinain kuningas ja karvaiset kaveritTimo Vihavainenhttp://www.blogger.com/profile/00440638593963587615noreply@blogger.comBlogger15125tag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-35032937328893244872018-08-14T11:05:00.750+03:002018-08-14T11:05:00.750+03:00Tästä artikkelista tuli hyvälle tuulelle. Kiitos T...Tästä artikkelista tuli hyvälle tuulelle. Kiitos Timolle! <br />Niinkauan kun Timo uskaltaa ja hänen annetaan kirjoittaa, niinkauan myös minä uskallan ihan omalla nimellä näitä lukea. <br />Kommentitkin ovat hyviä, kiitos kommentoijlle myös! :) Diana Põldmanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-72357208525369787432018-08-14T02:13:49.300+03:002018-08-14T02:13:49.300+03:00Lahjattomuustutkimuksen teksti nauratti, kiitos si...Lahjattomuustutkimuksen teksti nauratti, kiitos siitä ( hymiö). Pahoittelen, mutta tahdon nähdä, miltä kommenttini näyttää täällä. <br />Pidän rehellisyyttä hyveenä ja minun on todettava että en välitä paskaakaan ilmaston muutoksesta. Siinä, tulipahan sanottua. Sattumaahan tuo, mitä nyt siihen sivistykseen tulee, on minun mielipiteeni. Kännykät kasvaa kokoa ja niitä täytyy pitää latureissa kaiken aikaa, vähän niinkuin lankapuhelimissa. Taidetaan olla taantumavaiheessa, ihmisraukat, ehkä myö löydetään kuitenkin sen kautta takaisin nousuun (isot pommit vähän kyllä hirvittää), toivottavasti. Sen Teslan pojan pitäis nyt ekaks ainakin metsittää vaikka se Sahara ennen marssiin menoa, ja ai hittovie, mitäs sanoisitte kuu olympialaisista, tieteen ja kulttuurin kulminaatio! Mielestäni sekin ennen Marsia. <br />Täytyy vielä lisätä, että rohkeaa kirjoittelua Herra professorilta, arvostan. Pidä silti huoles, kuka tietää vaikka rakkauden ministeriö Olisi saanut palkattua jo jotain koulutettua väkeä, aktiivireserviläisiä! <br />Aiheesta sen verran että jos Saimaa vähän tulvahtaa ja varpaat vähän kastuu, niin mikäs meillä siinä, kun on niitä rynnäkkökivääreitäkin.. Haikeekshan tuo vetää kun on se vaan niin perkeleen tylsä se ympäristö, jossa sivistystä ei pidetä arvossa (` ne lukee kirjoi, joillei Oo omii mielipiteit`).<br /><br />-AnteroAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-15124326747713230132018-08-13T23:04:37.422+03:002018-08-13T23:04:37.422+03:00Topor
Myönnän olevani uskovainen, tunnustukselline...Topor<br />Myönnän olevani uskovainen, tunnustuksellinen. Uskon moniin asioihin,joista en voi olla varma.<br /><br />Uskon, en luule, että huomenna on kaunis päivä, uskon , että huomenna meillä kaikilla menee paremmin. Toivon kaikille muillekin ilman kateutta hyvää.<br />Rakastan kaikkia tyhminäkin pitämiäni. He ovat elämäni suola haavoihini.<br />Usko on elämäni rikkaus. Olisi tosi puisevaa, jos kaikki elämän asiat olisi ns. tieteellisesti todistettu (todistettava).<br />Tosin (tosi on), ei olisi epävarmuutta (saankohan lauantaina).<br />Lauri Viita sitä tapaili sepittäessään; "Hän tietää vain ei luule, ei mitään muuta kuule, on tyyntä ellei tuule".Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-52335620650849676182018-08-13T21:41:21.263+03:002018-08-13T21:41:21.263+03:00Asia selvä. Mutta hieman eri juttu.Asia selvä. Mutta hieman eri juttu.Timo Vihavainenhttps://www.blogger.com/profile/00440638593963587615noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-33747686463169473652018-08-13T20:35:50.322+03:002018-08-13T20:35:50.322+03:00Jonkin perusduaalirakenteen näen minäkin, mutta ti...Jonkin perusduaalirakenteen näen minäkin, mutta tietty eihän tuommoista nykyistä suoraan kasvoille hyökyvää jiniä ja jangia voisi olla, jos ne (joillekin) miehille aikanaan mieluisat hierarkiat olisivat oikeasti juontuneet suoraan todellisuudesta ja olleet kaikin puolin oikeudenmukaisia. Luulenpa, että ne olivat oikeasti jopa aika kaukana siitä. <br /><br />Itsellänihän sympatiat olisivat ja ovatkin rehellisti sanottuna sinänsä herkästi kulloistenkin altavastaajien puolella, mutta kyllähän se täytyy todeta, että ("neuroosienvaraiset" tai ainakin siltä vaikuttavat) reaktiiviset valtarakenteet näyttävät olevan hyvin ongelmallisia. Olen valunut ehkä vähän sille kannalle, että valtaa pitäisi mieluummin vähentää - tai sen ikään kuin "antaa vähetä" kehityksen myötä - eikä niinkään yrittää siirtää sitä "söpöille". Jo senkään vuoksi, koska ihminen on kova poika/tyttö performoimaan söpöyttä, jos oma etu vaatii.Lahjattomuustutkimuslaitoshttps://www.blogger.com/profile/05650344557399192067noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-22967224094811831432018-08-13T20:27:10.431+03:002018-08-13T20:27:10.431+03:00Sitäkin ollaan kai spekuloitu, kesyttikö ihminen v...Sitäkin ollaan kai spekuloitu, kesyttikö ihminen vehnän vai vehnä ihmisen. Jos katsoo sitä loukkausten sarjaa, joka tieteen historia on ollut ihmisen omallehyvälle, melkein voisikin jo heittää valistuneen arvauksen, kummin päin asian jossain vaihessa todetaan oikeasti olleen.Lahjattomuustutkimuslaitoshttps://www.blogger.com/profile/05650344557399192067noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-42653424588436115372018-08-13T20:08:24.691+03:002018-08-13T20:08:24.691+03:00"patriarkaalinen" ekspansiomoraali vs. &...<i>"patriarkaalinen" ekspansiomoraali vs. "matriarkaalisempi" ylläpitomoraali</i><br /><br /><br />Mietin juuri eilen samaa, eli että nykylännen järjettömyyttä selittää yli äyräiden pursuava naismoraali(orjamoraali?), jossa mikään ei saa olla toista parempaa ja kaikki hierarkiat ovat merkkejä "sorrosta". Tälle siis vastakohtana miesmoraali(herramoraali?), jossa paremmuudesta seuraavat hierarkiat tunnustetaan ja huonommat yksilöt ymmärtävät paikkansa laumassa.<br /><br />Toinen tapa ylläolevan kuvaamiseen voisi olla Länsimaissa 1700-luvulta alkaen tapahtunut siirtyminen aristokraattisvetoisesta idealismista porvarisvetoiseen materialismiin.<br />Juoninoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-627774084334872372018-08-13T19:28:04.848+03:002018-08-13T19:28:04.848+03:00Mielestäni Harari ei käyttänyt maanviljelystä &quo...Mielestäni Harari ei käyttänyt maanviljelystä "pahan alkuna", vaan ihmislajin yleisen sosiaalisen kehityksen alkuna. Voihan sitä tietenkin pitää myös pahana.<br />Harari katsoo historiaa melko lajineutraalisti, mainiten maailmanhistorian menestystarinoina mm. vehnän ja lehmän, joiden leviäminen paikallisista lajeista koko maapallolle on näiden lajien geenien kannalta uskomatonta. Symbioosi homo sapiensin kanssa oli se avaintekijä.<br />tmAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-16882285497248089102018-08-13T19:12:13.172+03:002018-08-13T19:12:13.172+03:00Jos nyt saan arvailla, se mikä 1800-luvulta alkaen...Jos nyt saan arvailla, se mikä 1800-luvulta alkaen nopean urbanisoitumisen myötä hävisi, ja lopulta aiheutti poissaolollaan totalitarismit, oli se taustajärjestelmä, jota vasten kristillinen aviojärjestelmä eli. Tavallaan aviojärjestelmä oli sukuklaanien liittosuhteita ylläpitävä tuotantojärjestely - tai se oli ainakin tätä*kin*. Selvää on jo vanhaa kirjallisuutta selaamalla, ettei asiaa otettu ollenkaan niin paskanvakavasti kuin myöhemmin pikkuporvarillisessa kulttuurissa otettiin, tai vaikka amerikkalaisessa folkloressa otetaan. <br /><br />Ihmiskulttuurissahan on tämä tietty jännite: "patriarkaalinen" ekspansiomoraali, joka määrittää kaikkia kirjauskontojen vanhakantaisimpia versioita, huom., myös esim. lestadiolaisuutta - vs. "matriarkaalisempi" ylläpitomoraali, jollaista voi muodostua harvemmin asutuissa paikoissa, metsissä, saarilla jne. Jälkimmäisessähän "isyys" ei ole ollenkaan välttämättä se "kunnia-asia", jona se meille automaattisesti näyttäytyy. Naisia ei ikään kuin tällöin "läänitetä" kuninkaan/isäjumalan luvalla, vaan lisääntymistä kontrolloidaan muilla keinoin, esim. aikaikkunoilla. <br /><br />Tällaisista asetelmaeroista voinee nähdä hippuisia rippeitä varmasti vielä nykyisenkin Euroopan aluetasoisia piirteitä tarkastellessa, silläpä varmasti yleinen hyvin- ja pahoinvointikin, syrjäisyys/keskisyys ja valtioiden valtakuviot varmasti korreloivat koko ilmiöryhmään. Tosin maanviljely on heikentänyt toisen yhteisönmuodostusperiaatteen elinehtoja dramaattisesti mm. jo sillä, että se on tuonut rutkasti lisää tuotantoeläimistä ja miksei myös niiden lannasta siirtyneitä tauteja, vrt. Beelsebub, kärpästen herra, sekä sotalaitoksen, jolla paremmin asiansa järjestäneet heimot saattoi jyrätä. (Nykyäänhän luonnonmukaisuushysteria nousee varmasti osaltaan siitä, että luontoa ei ole paskan vertaa jäljellä missään ajatuksissamme tai teoissamme - irrationaalinen muovin viha kertoo lähinnä siitä, että ihminen haluaa pois silmistään oman tilansa.)<br />--<br /><br />Aviojärjestelmää komppasi alkujaan kokonainen asiaankuuluvia itsepetoksia helpottava tekopyhyyksien viidakko. Pelkään, että juuri tähän rentouteen ei ole paluuta. Yhtäältä individualismi ei ole onnistunut mitenkään kumoamaan sivilisaation suosikkimyyttiä siitä, että "alapää" on jotenkin huonompi pää ja että myyttiset "tunteet" sijaitsisivat jossakin kohtaa ylävartalossa, ellei jopa päässä. Seurauksena on se, etteivät edes parisuhteet onnistu, koska niitä yritetään hampaat irvessä ja ulkoaohjautuvasti, kun ne oikeasti toimivat ainakin näköjään vain rennosti, kun kaksikon itsepetoskuviot saumattomasti kohtaavat.<br /><br />Lisäksi jo alkujaan pikkuruisessa laumassa kasvaneet, ääritapauksessa yhden vanhemman kasvattamat materiaalisessa hyvinvoinnissa marinoidut ihmiset eivät pysty mitenkään rekonstruoimaan orgaanisia ihmisyhteisöjä hyvine ja huonoine puolineen, vaan ovat taipuvaisia tuhoamaan henkilökohtaisen mielenmultansa uudestaan ja uudestaan jatkuvalla peseytymisellä, matkustamisella ja muilla ajallisia jatkumoita pätkivillä tempuilla. (Vähän vitsillä tämä, kunhan provosoin, tai brovosoin, niin kuin suomi24:ssä sanottaisiin.)<br /><br />Sen verran kuitenkin olen tosissani, että jos individualisti haluaisi oikeasti löytää aviojärjestelmän mukaisen perheyksikön simulointiin tarvittavan määrän rakkautta, hänen pitäisi aika paljon satsasta keskittymiskykynsä parantamiseen nykyisen globaali- ja pikamaailman melskiössä. Jos niin ei tee, monogamian kultti säilyy sinä anakronistisena ja naurettavana narsisminjatkeena, mitä se nyt on, ja jonka ylläpito - periaatteessa yleisemmän tason eroottisen hyväksynnäntarpeen moralisointi ja kaikkinaisten ehtojen lateleminen rakkaudelle - saattaa maksaa meille koko planeetan, tai siis blaneetan.Lahjattomuustutkimuslaitoshttps://www.blogger.com/profile/05650344557399192067noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-56860448078741206652018-08-13T18:34:44.396+03:002018-08-13T18:34:44.396+03:00Tarkoitin itse juuri niitä ns sosiaalidarwinistia ...Tarkoitin itse juuri niitä ns sosiaalidarwinistia ajatuksia ja niistä johtuvaa käyttäytymistä, joita oli jo 1900-luvun alussa.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-49171849408480158882018-08-13T14:11:57.361+03:002018-08-13T14:11:57.361+03:00Nostakaa käsi ylös, ken on kateellinen karhulle, j...Nostakaa käsi ylös, ken on kateellinen karhulle, jolla peniksessä on luu.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-31051977441222362222018-08-13T14:03:33.882+03:002018-08-13T14:03:33.882+03:00Kuten yllä mainitsetkin, ihmisen eläimellisestä pu...Kuten yllä mainitsetkin, ihmisen eläimellisestä puolesta puhuttuaessa on tärkeä muistaa, että ihminen on eläimenä ihan "omaa luokkaansa". Muihin eläinlajeihin vertailu on joissain asioissa ihan paikallaan ja siis toisissa järjetöntä. Jopa niin, että joissakin asioissa olisi muilla lajeilla enemmän opittavaa meiltä kuin meillä heiltä.Scociusnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-21054609320096282352018-08-13T12:41:27.409+03:002018-08-13T12:41:27.409+03:00Tarkoitan nyt käyttäytymistä, ei polveutumista.Tarkoitan nyt käyttäytymistä, ei polveutumista.Timo Vihavainenhttps://www.blogger.com/profile/00440638593963587615noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-70739512880815575262018-08-13T12:23:02.371+03:002018-08-13T12:23:02.371+03:00"juuri 1960-luvulla, tuolla kulttuurivallanku..."juuri 1960-luvulla, tuolla kulttuurivallankumouksen vuosikymmenellä tuli muodikkaaksi tarkastella ihmistä eläimenä muiden joukossa."<br /><br />Haluaisin kyllä itse ajoittaa tämän hiukan aikaisemmaksi Charles Darwinin vaikutukseen.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-76781830044328398222018-08-13T12:19:42.383+03:002018-08-13T12:19:42.383+03:00"Samaan aikaan alaston apina lisääntyy hillit..."Samaan aikaan alaston apina lisääntyy hillittömästi siellä, missä ei pitäisi."<br /><br />Pirullisinta asiassa on se taannoisen Suomen Kuvalehden artikkeli, jonka mukaan ihmiseen on sisäänrakennettu sellainen lisääntymisen mekanismi (strategia), jonka mukaan uhkaavissa ja niukoissa oloissa ei suinkaan lykätä lasten tekoa parempaan aikaan vaan pyritään lisääntymään rajusti. Tämä ominaisuus yhtyneenä kasvihuoneilmiöön saa seuraamaan Saharan eteläpuoleisen Afrikan oloja huolestuneesti.<br /><br />Ihmiselon loito ja kurjuus kulminoituu siihen, että vaistomme sopivat muutaman kymmennen jäsenen metsästäjä-keräiliperheryhmän elämään, mutta suuri aivokapasiteettimme on mahdollistanut maanviljelyn ja sitä myötä räjähtäneen kulttuurievoluution. Tietokirjailija Harari muuten oli sitä mieltä, että maanviljely oli kaiken pahan alku.<br /><br />Sen vuoksi koko ihmiskunnan kulttuurien historia on ollut taistelua noiden vaistojen ja kulttuurin välillä. Haluaako nykymenon nähdä sopeutumana vai rappiona, onkin jo arvoarvostelma. <br />Anonymousnoreply@blogger.com