Pietari, pääkaupunki
Pietari
on pääkaupunki. Ellei se olisi pääkaupunki, ei mitään Pietaria voisi ollakaan.
Nikolai Gogol
Eilen, aamutuimaan kiinnittivät
huomiotani hissin ovenpielessä olevat pitkät rivit messinkilevyjä. Nimet olivat
edustavia: V.V.Putin, G.Rasputin, M. Thatcher, G. Bush… Suuret taitelijat ja
niiden ohella myös urheilijat, rocktähdet ja muut pellet olivat niinikään hyvin
edustettuina. Vain yksi nimi uudemmista suuruuksista puuttui: A. Hitler.
Suositun tarinan mukaan Hitlerin
oli määrä saapua tänne Astoria-hotelliin syksyllä 1941, jolloin kaupunginvaltauksen
kunniaksi oli jo painatettu kutsukortit ja plaseerauskin suunniteltu. Se olisi kovin
kiinnostava nähdä, mutta ongelmana taitaa olla, ettei koko asia pidä
paikkaansa. Sääli. Se non e vero, e molto
ben trovato.
Pietarin ainutlaatuisessa ja
dramaattisessa historiassa piiritys,
blokada, oli tietenkin sen suurin koettelemus. Se oli mittasuhteiltaan
valtava tragedia, jonka kuolonuhrien määrä moninkertaisesti ylitti USA:n
menetykset koko toisessa maailmansodassa. Sen vuoksi ymmärrän myös niitä, jotka
erään vanhan ystäväni tavoin vastustivat kaupungin nimen muuttamista. Heille,
piirityksen kärsineille, nuo paikat olivat kärsimyksen ja taistelun pyhittämiä.
Yhtäkaikki, tässä paikassa ollaan
maanosamme ja siis maailmanhistorian yhdessä leikkauspisteessä, lähellä
Pietarin keskipistettä eli Amiraliteettia ja Iisakin kirkkoa, Romanovien
suojeluspyhimykselle omistettua. Nikolai I ratsastaa tuossa Marian palatsin
edessä ikuiseen pöyhkeyteensä kivettyneenä ja vastapäätä aamiaishuoneen ikkunaa
röhnöttää ankean ruma, mustanpuhuva talohirvitys.
Itse asiassa talo on kyllä minulle
ihan tuttu, sillä se oli oma pankkini parin vuoden ajan. Kävin siellä kuukausittain
nostamassa melkoisen nipun käteistä, kun Venäjän maksujärjestelmä vielä oli
alkeellinen. Siellä oli Dresdner-pankin
haarakonttori, jonka oli sinne perustanut joku VVP:n tuttava Dresdenin ajoilta.
Jotain hämärää kuulemma asiaa liittyi, kuten kertovat, mutta mitäpä nykyään ei
kerrottaisi ja mihinpä ei liittyisi.
Joka tapauksessa talo oli hieman
ennen ensimmäistä maailmansotaa valmistunut Saksan keisarikunnan suurlähetystöksi
ja syksyllä 1914 se sitten asianmukaisesti ryöstettiin kansan syvien rivien
toimesta. Patsaat pudotettiin katolta eikä niitä sinne ole vieläkään palautettu.
Kiinnostavaa kyllä joku taidehistorian
tutkija kuuluu osoittaneen, että talo oli ollut mallina Suomen
eduskuntatalolle. No, onpa Eduskuntatalon aulakin varsin samanlainen kuin
aikoinaan Hitlerin Valtakunnankanslian. Mutta se mahtailu, jota Hitler
harrasti, kuvasti yksinvaltaa ja tyranniaa, meillä tämä oma Leviathan oli
demokraattinen.
Mutta mitä kuvastavatkaan Pääesikunnan rakennuksen äskettäin
valmistuneet käsittämättömän mahtailevat ovet? Putinin suunnitelmia jostakin,
jota ei vielä ole, mutta tulee? Kun kuvittelee pientä miestä pinkaisemassa jompaankumpaan
suuntaan noista gargantuamaisista porteista, tulee epätodellinen olo. Porttien
funktio joka tapauksessa jää mysteeriksi. Mitä ne tekevät taidemuseossa?
Olkoonkin, että täällä oli kerran pääesikunta, jossa myös muuan keisarin
uskollinen suomalainen kävi ilmoittautumassa pitkän Aasian-ratsastuksensa
jälkeen. Mannen ohella täällä ovat asioineet ja vaikuttaneet niin Kuropatkin
kuin Bobrikov, ilmeisesti myös Oscar Enckell ja keitä heitä nyt olikaan.
Noista ovista tulevat joka
tapauksessa mieleen Iisakin kirkon mahtavat pronssiovet, jotka on kai
tarkoitettu lyömään laudalta Firenzen Duomon ”Paratiisin portit”. En pysty
sanomaan, kuka voittaa, mutta eteläisten ovien sisäpuolen sanoma käy ainakin
selväksi: kyseessä on oikeauskoisen Venäjän historian pyhyys. Apostolien
veroinen Vladimir-ruhtinas ottaa siellä kasteen Korsunissa eli Krimillä ja
kaataa epäjumalat Kiovassa, Pyhä Aleksanteri Nevski voittaa ruotsalaiset ja
torjuu paavin houkuttelut. Pietari Suuri tuo sitten pyhän ruhtinaan jäännökset
perustettavaan lavraan, paikalle joka
ei olekaan suomalaisella suolle, kuten parjaajat väittävät, vaan Venäjän
valtion suurten muistojen sydämessä.
Aamiainen on ihan moitteeton, mutta
ei millään tavoin ylellinen. Sikäli yllättävää, että Pietari on nyt myös gourmet-matkailijan
paratiisi. Mutta mitä aamiaiseen tulee, Savonlinnassa ja Kuopiossa saa ainakin
minun makuuni paremman kohtuuhintaan. Toisaalta Pietarin hinnatkin ovat nyt
hyvin kohtuullisia. Tilanne muistuttaa siinä suhteessa viidentoista vuoden
takaista. Mutta ei täällä nyt mitään lamaa ole näkyvissä. Nuoriso täyttää
iltaisin huvipaikat ja kaikenlaatuisia herkkuja riittää joka makuun,
italialaisista juustoista parmankinkkuun. Pietarissa on taas suurkaupungin
ilmettä ja on vaikea edes muistaa, että tässä oli vain parikymmentä vuotta
sitten ankea Leningrad, sanoinkuvaamaton hirvitys kaupungiksi. Se oli elävä
todistus siitä, ettei mitään Pietaria voinut olla, ellei se ollut pääkaupunki.
Pelkällä nimellään Leningrad
symbolisoi Lenin- tyrannin panosta maansa ja maailman historiaan. Mahtavuuden,
yltäkylläisyyden, järjettömän tuhlailun ja loiston kaupungista tehtiin
muutamassa vuodessa harmaa kummitus, jonka karnevaalien ilo oli väkinäistä ja
jonka hyvinvointi toteutui vain paperilla. Leningrad oli yhtä falski kuin koko
kommunismin aatteen leniniläis-stalinilainen toteutus. Se oli naamari, jonka
oli määrä kertoa ilosta ja vapaudesta, mutta joka todellisuudessa peitti surua
ja orjuutta.
Kuten pietarilaiset kollegani ovat
tutkimuksissaan osoittaneet, uusi valta, joka kätki tyrannian ”neuvostojen
vallan” nimikkeen taakse, demonstroi uutta ja oikeudenmukaista maailmaa
asuttamalla työläisiä ja talonpoikia entisiin ylimystön asuntoihin. Idea oli
järjetön, sillä palatsit olivat kaukana tehtaista ja joukkoliikenne toimi
surkeasti. Niinpä alettiin rakentaa uutta, kommunistista keskustaa Moskovan
prospektin varrelle, jossa puolueen paikallispäämajan mahtaileva julkisivu yhä
herättää huomiota, vaikka tuskin ihastusta.
Hovin, kaartinrykmenttien,
ruhtinaiden, kauppiaiden, huijarien, valtionvarojen kavaltajien ja muiden
komeasti elävien potentaattien Pietari oli myös virkamiehistön, diplomaattien,
merenkulun ja rautateiden suuri kansainvälinen solmukohta.
Kaikki tämä lyötiin maahan vanhan
maailman mukana vuonna 1917 ja etenkin parina seuraavana vuonna. Punaisen
hämärän maan pohjoisten kommuunien liitossa asui vuonna 1921 vain kolmasosa
siitä ihmismäärästä, joka oli kansoittanut sitä vuonna 1913. Nälkä ja kylmä
ahdistivat kaupunkia, joka sai tehdä tuttavuutta taantuvan talouden hedelmän,
buržuika-uunin kanssa. Siinä saattoi polttaa vaikkapa huonekalut, jos muuta
poltettavaa ei ollut ja mistä sitä olisi ollut. Edes tsuhna ei tuonut enää nalikkahalkoja Saimaan ja Laatokan
rannoilta.
Uusi valta ylpeili
aikaansaannoksillaan, koska sen olemukseen kuului, että se ylpeili kaikella.
Joku taulu muistaakseni Moskovan Tretjakovkassa
on nimeltään Znatnyje ljudi, Ylhäsitä
väkeä. Tyyli muistuttaa minusta Petrov-Vodkinia,
vaikka en osaa sanoa miksi. Joka tapauksessa taulussa on ryhmä arvokkaan
näköisiä kansanihmisiä, työtätekevien joukkojen edustajia, jotka näköjään
keskustelevat keskenään joistakin suurista kysymyksistä. Paikka on Talvipalatsi
päätelleen siitä, että ikkunasta näkyvät Pietari-Paavalin linnoituksen
ääriviivat.
Jotakin tällaista lienee nähnyt jo
kuningas Salomo, joka Saarnaajassa kertoo: ”Olen nähnyt palvelijat hevosen
selässä ja ruhtinaat kävelemässä maassa”.
Karnevalistinen yhteiskunnan
revoluutio, ympäri kääntäminen oli Leninin mielestä välttämätöntä juuri siksi,
että kansa vakuuttuisi siitä, että bolševikit ovat heidän puolellaan: entiset
verenimijät saivat ruokaa ja vaatteita vasta viimeisinä, mikäli niitä vielä oli
jäljellä. Ei niitä tietenkään ollut ja Zinovjev, Pietarin puoluepomo rehvasteli
sillä, että entisille (byvšije)
annetaan leipää vain sen verran, että he saavat haistaa sen hajun.
Toki varkaat ja huijarit kaikkina
maailman aikoina ovat rangaistuksensa ansainneet, kukapa ei tuntisi kostonhimoa
heidän mellastustaan katsellessa? Mutta yksi ihminen ei voi nauttia maailman
antimista enempää kuin yksi ihminen voi. Edes suuren vatsan hankkiminen, joka
ennen vallankumousta oli muodissa, ei paljon asiaa auttanut. Luodessaan
ympärilleen loistoa ja mahtipontisuutta, lurjukset joutuivat panemaan rahansa
liikkeelle ja työllistämään viime kädessä valtavan määrän ihmisiä, joiden leipä
liittyy taiteeseen ja korkeakulttuuriin ja sen ohella tietysti myös
varsinaiseen perustuotantoon, palveluihin ja jalostukseen, joita kaikki
tarvitsevat.
Se, joka on nähnyt muutaman
pietarilaisen palatsin neuvostokauden jäljeltä, ei koskaan unohda näkemäänsä.
Otetaan nyt malliksi vaikka ruhtinatar Dolgorukovan palatsi osoitteessa
Gagarinskaja 3, nykyinen Eurooppalainen yliopisto. Valtavalla vaivalla ja
työllä siellä on osittain raivattu syrjään Työsuojeluinstituutin (sit venia verbis) barbaarinen perintö ja
palautettu paikoilleen stukko ja kultaukset. Häväistyksen ja uudelleensyntymisen merkit näkyvät
siellä rinta rinnan ja kontrastin kuvaaminen pelkillä sanoilla olisi ajanhukkaa.
Jotkut palatsit toki säilyivät, museoina. Arkkitehtien talo tai
Tieteenharjoittajan talo (Dom utšjonogo)
taisivatkin säilyä periaatteessa koskemattomina, kun niihin asutettiin uudet
privilegioidut ryhmät.
Mutta tuho kohtasi satoja Pietarin
palatseja. Miten olisikaan voinut olla palatseja, kun ei ollut aristokraatteja?
Metropoli vaipui provinsiaaliseen kohtaloonsa, kuten Anna Ahmatova ymmärsi. Bolšaja
Morskaja, Pietari kultainen katu oli enää varjo entisestään, katu oli ”kuopallaan
nenän syfiliittisen lailla”, kuten Majakovski sanoi, jotakin muuta katua
kukaties tarkoittaen. Mutta rahvas kerta kaikkiaan asettui palatseihin, kun ei
parempiakaan tiloja ollut ja jakoi ne huterilla väliseinillä pikku lokeroihin,
joissa ihmiset nukkuivat ja kuivattivat pyykkinsä, jonottivat vessaan ja
keittiöön ja heittivät roskat käytävään.
Nyt Pietaria on jälleenrakennettu
jo parikymmentä vuotta ja jälki alkaa näkyä. Deržavinin palatsi entisen Izmailovski-rykmentin
alueella on hyvä esimerkki. Se näköjään avattiin kymmenkunta vuotta sitten,
avaamassa niin VVP, kuin paikallinen historian akateemikko Boris Ananjitš.
Sunnuntaipäivänä siellä näköjään riittää kävijöitä. Puolijoukkue sotilaita saa
oppaakseen asialleen intohimoisesti omistautuneen rouvan, jollaisia tapaa vain
Pietarissa. Pojat ovat siivoja ja tarkkaavaisia ja osoittavat melko hyvää
maansa 1700-luvun historian tuntemusta. Entäpä jos meillä luutnatti veisi
porukan museoon ja tenttaisi, kuka tunnistaa Kustaa IV Aadolfin, kuka
Sprengtportenin, kuka Armfeltin? Tätä voisi olla kiinnostava kokeilla. Jätän
idean vapaasti käytettäväksi.
Ei Pietari vieläkään ole entisensä,
tietysti. Putin on kiitettävästi huolehtinut monista loistorakennuksista kuten
Konstantinin palatsista Strelnassa, Senaatin ja Synodin talojen restauroinnista
ja Jeltsin-kirjaston ja perustuslakituomioistuimen sijoittamisesta sinne. Myös
Bill Clintonia käytettiin siinä naapurissa sijaitsevassa Tribunal-baarissa
oluella ja pietarilainen oluthan on todella hyvää. Sitä jää täällä rajan takana
aina kaipaamaan.
Kohteita riittää miltei
rajattomasti. Uusi merimuseo on nyt valmis ja komea ja pörssirakennus, sen entinen
sijaintipaikka on nyt remontissa. On syytä odottaa upeaa lopputulosta. Uusi Hollanti,
kauppakeskus lähellä Marinski-teatteria ja Merimuseota on kuulemma nyt avattu.
Valitettavasti en ehtinyt käydä siellä enkä parissa muussakaan museossa, mutta
siinäpä taas syy mennä lähiaikoina pistäytymään Pietarissa. Hinnat ovat siellä
taas jonkin aikaa pohjalukemissa ja devalvaatiohan vain kiihdyttää kotimaista
tuotantoa kuten kävi vuonna 1998. Nyt voi todeta, että tuhkasta noussut
kaunotar, pohjoinen pääkaupunki, jota kerran nimitettiin pohjolan Palmyraksi.
Se on jo herännyt horroksestaan ja tulemassa siksi, mitä se on. Kyllä sieltä
alkaa taas pääkaupungin tunnistaa.
Eräällä Karjalan matkalla opas kertoi panssarivaunujen tuotannosta Leningradissa piirityksen aikana. Niitä valmistui tasaiseen tahtiin ja niiden tekijöille riitti ruokaa. Muut kaupunkilaiset saivat tulla toimeen parhaaksi katsomallaan tavalla tai kuolla nälkään. En tunne tietolähteitä, ja en osaa etsiä totuutta. Onko arvoisalla blogistilla tarkempaa tietoa asian oikeasta laidasta?
VastaaPoistaPekka Tammi
Näin se oli. Tätät sotatarviketuotantoa on paljon hehkutettu ji neuvostoajan kuvauksissa. Elintarvikekorteissa porrastukset olivat jyrkät.
PoistaLeningradin ns. piiritys on yksi propagandan riemuvoittoja. Ei sitä koskaan suljettu kokonaan eli mitään piiritystä ei ollut. Miten piiritetystä kaupungista viedään pois epäluotettavia ihmisiä ja teollisuustuotantoa? Ja lentokoneilla olisi voitu tuottaa kaupunkiin viljaa vaikka kuinka paljon. Mutta ei vain haluttu, tai Stalin ja muu johto ei halunnut.
VastaaPoistaHöpsis. ei siellä sentään omia tahallaan nälkään tapettu, vaikka kysyä voi, missä määrin niin tehtiin tuottamuksellisesti. Sodan jälkeen piiritysmuseo pian suljettiin ja avattiin vasta perestroikan aikana uudelleen. Kannattaa käydä, se on Mohovajalla ja toinen näyttely kaupunginmuseossa anglijskaja naberezhnajalla.
VastaaPoistaKäsittääkseni yli puolet kapunkilaisista evakuoitiin. Vai olenko kenties väärässä?
VastaaPoistaOliko piiritysmuseon sulkeminen seurausta Stalinin puhdistuksista Leningradin puoluejohdon keskuudessa?
Totta kai evakuoitiin.Museon sulkeminen liittyi kyllä puhdistuksiin, jotka ilmeisesti olivat seurausta kaupungin profiilin liiallisesta korostumisesta. Ja valtava katastrofi oli vastuunalaisille toki raskas moraalinen taakka, siis Moksovalle.
VastaaPoistaTunnettu on myös ilmoitus 500.000 hengen menetyksestä piirityksessä. Pitääkö se sisällään myös sotilaat? Kylläpä sinne jäi paljon siviilejä, jos kaikki kuolleet olivat heikäläisiä.
VastaaPoistaJoulun aikaan tuli luettua Anna Reidin kirja aiheesta. Piirityksessä kuoli virallisten tietojen mukaan n. 670 000 mutta kirjoittajan mukaan todellinen luku on 800 000. Valtaosa, ja todella iso valtaosa, menehtyi ensimmäisen piiritystalven aikana.
VastaaPoistaLeningradin piirityksestä on kirjoittetu valtasavti, vaikka siitä ei ole suomeksi luettavissa paljon mitään. Liikkeellä on erilaisia humpuukimestareitakin ja esim. David Glanz väittää, että koko operaatiossa NL menetti yli 2 miljoonaa henkeä kuolleina eli 6 kertaa sen määrän, mitä USA yhteensä koko sodassa.
VastaaPoistaTuo pienempi Apezin luku perustuu leipäkortteihin ja on jokseenkin varmaa tietoa, mutta sen lisäksi tulevat oblastista saapuneet rekisteröimättömät.
Kenen syy ja miksi ja millä tarkoituksella? Asiaan liittyy esimerkiksi Osteuropan volyymi 8-9/2011, jossa on minunkin artikkelini.
tarjosin takavuosina kustantajalle Nikita Lomaginin erittäin hyvää ja vaikuttavaa tutkimusta, mutta eihän tuo miinnostanut. Onpa nyt sentään Reid, kun se on muuallakin ns. sivistyneessä maailmassa ollut myytävänä.
On outoa, että näin lähellä meitä tapahtunut mittaluokassaan aivan valtava inhimillinen tragedia on Suomessa miltei täysin vaiettu. Painaako siinä sitten syyllisyys vai eikö venäläisten kärsimystä haluta noteerata?
PoistaEnsimmäisen talven aikana piirittäjät olivat kovilla, mutta puolustajat nälän, pakkasen ja huonon johtamisen takia aivan hukassa. En saa päähäni satavarmaa lukua, mutta kaatuiko Leningradin ympäristössä pakkastalven aikana 30 000 puna-armeijalaista? Jollakin lohkolla tutkivattaksi meni 16 tapausta, jossa ruuan tuojat oli tapettu ja syöty. Kuolemantuomioita annettiin ihmissyönnistä useita.
Löysin vain viitteen tekstistäsi ja kirjoitus lisäksi saksaksi, mutta todella mielenkiintoiselta vaikuttaa:
Timo Vihavainen
Opfer, Täter, Betrachter
Finnland und die Leningrader Blockade Victims, perpetrators and observers
Finland and the Leningrad Blockade
Toivottavasti joskus bloggaat tuosta aiheesta!
Meillä oli yksi kaikkein ensimmäisistä aihetta käsittelevistä kirjoista, Paavo Rintalan Leningradin kohtalosinfonia. Siitä kyllä puhuttiin, mutta sen jälkeen on ollut hiljaisempaa. Toki löytyy Helge Seppälän teos ja sitten erään dosentin julkaisema opus, josta hän yritti rakentaa suurta sensaatiota valheellisella kampanjalla ja sai aikaan sen, ettei kukaan vakava keskustelija koskenut aiheeseen tikullakaan. Sääli.
VastaaPoista