Gladiaattorit ja muut pellet
Tarkkanäköinen Augustinus
kuului teatterin vihollisiin. Hän huomasi nauttivansa intohimoista ja kun omat
eivät hänelle riittäneet, meni hän vielä teatteriin kiihottuakseen toisten
synneistä.
Myöhempi Hippon
piispa ja kirkon opettaja doctor
ecclesiae ei varmaankaan ollut petrusta
pahempi. Kyllähän ihmiset menivät circuksille
ja teattereihin sankoin joukoin kokemaan korvikekiihotusta kuka
kilpa-ajosta, kuka gladiaattoriotteluista, kuka taas draamoista. Jossakin
muistan lukeneeni myös väitteen, että teatteri alkoi myöhäisantiikin aikoina
näyttää alastomia naisia vetääkseen paremmin yleisöä.
En mene
vannomaan oliko asia niin. Yhtä kaikki, yleisötilaisuuksia oli myös antiikin
aikaan monenlaisia. Kreikkalaisia ja roomalaisiakin draamoja saatamme ihailla
ja niiden teemoja lainataan yhä uudelleen myös meidän päivinämme.
Parhaimmillaan ne epäilemättä aikaansaavat puhdistuksen, katharsiksen katsojan sisimmässä ja toisinaan taas vain kohentavat
siellä kyteviä pahoja taipumuksia.
Simppeli kuva,
jonka mukaan teatteri, kuten muutkin taiteet kehittyivät ajan mittaan yhä
suurempaa rappiota tai sitten täydellisyyttä kohti, lienee liian yksinkertainen.
Tuskinpa meilläkään on Jouko Turkan päivistä menty teatteritaiteessa vain
alaspäin. Eihän sinne enää olisi päässytkään.
Varmaankin
kaikkina aikoina tehdään hyvää ja huonoa teatteria ja lisäksi kelvotonta agitpropia, jollaisen voivat pitää
pystyssä vain yhteiskunnan tai yhteisön tuki ja solidaarisuus. Alastomat naiset
ovat yhä käypä temppu, mutta internetin tultua ihmisten on helppo löytää
sensaationsa myös tätä kautta.
Vain oikea,
suora kosketus lavastettuun draamaan kelpaa enää useimmille. Teatterit taitaa
nykyään kansoittaa naisväki, joka tapansa mukaan löytää sieltä katsottavakseen
henkilöitä, joiden ulkonäköä, puhetta ja pukeutumista se voi setviä ja vertailla
vaikkapa omaansa. Saattaa kyllä olla, etten ole tätäkään asiaa ymmärtänyt.
Joka
tapauksessa, todellisten eikä siis vain lavastettujen tapahtumien seuraaminen
näyttää olevan erityisesti miesväen mieleen, vaikka toki naisetkin ovat
yleisössä aktiivisesti mukana.
Tarkoitan
lähinnä ns. urheilukilpailuja, sellaisia kuin Formula-ajot, jääkiekko,
nyrkkeily ja vastaavat. Niiden suurena etuna on, että niissä saattaa joillekin
aina käydä ihan oikeasti huonosti. Yleisurheilu, hiihto ja vastaavat
kiinnostivat niin kauan, kuin siellä oli kelvollisia, kotimaisia samastumiskohteita,
nyt se on taakse jäänyttä historiaa.
Vain yksi orpo
naispuolinen ampumahiihtäjä edustaa meillä enää kansainvälistä kärkeä. Ellei
kyseessä olisi meikäläinen, ei lajia meilläkään seuraisi kukaan.
Rooman vallan
aikana keksittiin tositeatteri. Gladiaattorit pantiin tappelemaan keskenään ja
oli aina todennäköistä, että joku joukosta kuolisi. Verrattuna teatterin
taiteellistettuun draamaan, tämä oli selvä edistysaskel, eikä siitä oikein
voinut edes paremmaksi panna. Keisari Nero ripusti öljyttyjä kristittyjä
pylväisiin ja sytytti palamaan, mutta pelkkä tuska ilman draamaa kai lähinnä
teki vaivaantuneeksi.
Meidän
kulttuurissamme kammotaan verta usein aivan neuroottisesti, vaikka toki
tietyissä urheilulajeissa kuolemia sattuu, ei niitä kuitenkaan ehdoin tahdoin
päätetä. Niinpä on kehitetty korvikkeita.
Muistelen Lutherin
katekismuksessaan viidennen käskyn (se on muuten esim. venäläisessä raamatussa
kuudes) kohdalla kieltäneen ihmisten pahoittamisen. Niinpä kaiketi Lutheruksen
mukaan esimerkiksi koulukiusaajat ovat murhaajia.
Jopa ns. kelpo
ihmiset saattaisivat tämän tulkinnan mukaan päästä murhaajien kastiin. Muinoinen
uskonnonopettajamme sai aikaan melko koomisen vaikutelman tulkitessaan
saarnanuotilla tämän käskyn toteuttamista naisväen ompeluseuroissa: ”ja siellä
tehdään murhia. Kahvikuppien ääressä!”
En halua
ollenkaan vähätellä tämän kaltaisen väkivallan merkitystä. Joka tapauksessa kulttuurimme
piirissä joudutaan todellinen veren vuodattaminen toteuttamaan
tietokonetodellisuuden kautta ja usein virtuaalisesti. Taivaan lahja
sensaatiota etsiville ovat toki ISIS:in kätyrien kaltaiset raivopäät, jotka
lähettelevät maksutta videoita tihutöistään sivistyneen maailman katsottaviksi.
Mutta meillä
pahoinpitelyt kannattaa ainakin toistaiseksi pitää henkisellä tasolla välttyäkseen
ikävyyksiltä. En toki pidä mahdottomana sitä, että erilaiset julkiset
kivitykset ja jäsenten katkaisut kuuluisivat meilläkin kaupunkikuvaan lähimmän
sadan vuoden kuluessa, mutta se on vielä tulevaisuuden musiikkia.
Meillä juuri nyt
on sen sijaan uskomattoman suosion saanut TV-formaatti tai kokonainen lajityyppi,
jossa ihmiset tyrkkivät toisiaan alemmas ja itseään ylemmäs ja jossa aina
silloin tällöin murhataan mitätöimällä joku ryhmän jäsen.
Itse touhussa ei
ole mitään muuta mieltä kuin tämä taistelu kaikin mahdollisin menetelmin. Katharsista Kreikan loistoajan teatterin
tapaan on noista elämyksistä turha tulla etsimään. Itse ajatuskin kuulistaisi
naurettavalta, mikä kertoo aikakaudestamme jotakin.
Veikko Huovinen
kirjoitti aikoinaan kirjan Lemmikkieläin,
jossa hän ennakoi tosi-TV:tä, kylläkin sillä poikkeuksella, ettei kyseessä
ollut tappeleva ryhmä, vaan yksilö.
Lemmikkieläimen nimihenkilö oli muuan
työtön, joka suostui asumaan huoneessaan tarkkailun alaisena. Hänen touhujensa
katsomisen ajateltiin tuottavan huvia sen henkilön vaimolle, joka koko lystin maksoi.
Muistelen kyllä, että vaimo oli jotenkin loukkaantunut ja surullinen
lemmikkinsä puolesta. Mutta ehkä tässäkin toteutui jonkinlainen teatterin
tehtävä ainakin Augustinuksen näkökulmasta.
Mutta
Huovinenkaan, kaikessa profeetallisuudessaan, ei kyennyt näkemään meidän
aikaamme saakka. Meidän lemmikkieläimemme ovat koko vulguksen yhteistä omaisuutta. Heidän kohtaloonsa eläydytään,
heistä tulee tosi-TV-tähtiä!
Tämänlaatuinen
tähteys, tuo kuuluisa viidentoista minuutin kuuluisuus on varmaankin
laadullisesti uusi kulttuuri-ilmiö. En halua väen väkisin jankuttaa, että
kyseessä on kulttuurin rappio, mutta en kyllä oikein keksi muutakaan nimitystä.
Ehkä joku sen tekee?
"En halua väen väkisin jankuttaa, että kyseessä on kulttuurin rappio, mutta en kyllä oikein keksi muutakaan nimitystä. Ehkä joku sen tekee?"
VastaaPoistaEhkä kyseessä on Uusi Uljas Maailma. Sillä sen suuntaisesta kehityksestähän tässä näyttäisi olevan kysymys. Toisessa päässä omaehtoista ja aloitteelista toimintaa pyritään rajoittamaan säännöillä, määräyksillä ja byrokratioilla. Talkoiden järjestäjät saavat niskaansa Tukesin partion, ELY-keskuksen ja Verottajan. Maassa, jossa asuu 17 ihmistä neliökilometsillä, asumista pyritään tiivistämään niin, että pihapiiri rajataan kerrostaloasunnoksi, jossa omahtoista toimintaa täytyy säännöstellä naapurisovun ja tilanpuutteen takia. Ja kun omaehtoisen toiminnan, elämysten ja kokemusten piiriä toisessa päässä typistetään, tilalle tarjotaan sijaiselämyksiä ja korvikekokemuksia.
Tuo viidentoista minuutin kuuluisuus on uudemman ajan keksintö, mutta tuollainen vähintään viidenkymmenn prossan paremmuus on taas ikiaikainen perinne. Kreikkalaisten paremmuus barbaareihin oli tietysti fakta kreikkalaisten mielestä, mutta he eivät suinkaan keksineet moista tosiasiaa, eivätkä varmasti olleet viimeisiä noin ajatellessaan. Paremmuuden jakolinjoja on tuon jälkeen riittänyt joka kylään ja joka yhteisöön. Uskonnot ovat erinomaisia paremmuuden jakajia, mutta uskomuksetkin riittävät monille rintojensa röyhistämiseen. Suomessa tuo on varsin validi peruste olla kuin kreikkalainen barbaarien rinnalla. Sokrateen mukaan hyve on viisautta ja koska meillä on unelma porukka muodostui enimmäkseen lukeneistosta, päättelivät he suuressa viisaudessaan, että näin ollen heidän pitää olla myös hyveellisempiä. Vastaväitteitä ei hyväksytä, koska ne ovat barbaarisia ja siis hyveettömiä.
VastaaPoistaKuten nyttemmin maanosan kulttuurihistoriasta tiedetään, nöyrimpiä ovat uskovaiset ja heistä nöyrimpiä luterilaiset naiset.
VastaaPoistaReetta Meriläinen kertoo kirjassaan Tytön tie nousustaan Itä-Suomesta HS:n päätoimittajaksi. Ihan piti pysähtyä lukemaan kahteen kertaan hänen kuvauksensa tunnetun kulttuuritoimittaja Seppo Heikinheimon päätoimittajan puhelimeen soittamasta kuolinkorinastaan.
Teatterista tuli mieleen Vantaan Sanomat uutisoi 14.5.2015 Kansallisteatterilta, taiteen päänäyttämöltä, että "pettymykseksi jäi myös kohua herättänyt, muun muassa Ville Haapasalon tähdittämä, Maaseudun Tulevaisuus. Sitä on 28. marraskuuta nähdyn ensi-illan jälkeen esitetty 18 kertaa, joissa se on kerännyt 8 186 katsojaa. Näytelmän käyttöäaste on 68 prosenttia".
Pian näytelmä, jossa maalaisia esitettiin eläimiin sekaantujina, poistettiin ohjelmistosta yleisön alettua oksennella.
Tätä esitystähän blogisti oivallisesti ironisoi:
http://timo-vihavainen.blogspot.fi/2014/11/teatterielamyksia.html