Kuoleman kulttuuria
Elämän banalisointi on olennainen
osa nykyihmisen henkistä ympäristöä. Ihmistä kaiken kaikkiaan vältetään katsomasta
traagisena olentona. Kuoleman sijasta leikitään mielikuvituksessa
hengenvaaralla ikuisen optimismin hengessä: sankarit eivät ole haavoittumattomia,
mutta kuolema on aina vältettävissä.
Revolverinluoti osui Tex Willeriä
ja hänen kaltaisiaan aina olkapäähän eikä esimerkiksi leukaan tai keuhkoihin,
puhumatta nyt jalommista ruumiinosista. Lapsuuteni sankari oli myös nopea
paranemaan eivätkä ikuiset ampumavammat jättäneet pysyviä jälkiä saati
invaliditeettia.
Niinpä lapsuusvuosieni sankari aina
jo seuraavalla viikolla saattoi saada taas uuden olkapäävamman, mutta siitä
viikon kuluttua taas vetää revolverinsa salamannopeasti. Käytännössä tuo
kymmeniä kertoja ruhjottu olkapää olisi jo ammoin lopettanut uran kaksintaistelijana
ja ehkä karjapaimenenakin.
Sankari, joka ei ole traaginen, on
vaarassa muuttua koomiseksi. Hän kuuluu kalustoon, joka on ajan ulkopuolella,
vailla kohtaloa.
Harvat kiistävät sitä tosiasiaa,
että kuolema odottaa jokaista elävää olentoa. Eri kulttuureille asialla on
kuitenkin erilainen merkitys. Länsimaisessa kulttuurissamme on nykyään vallalla
se perusolettamus, että se on estettävä. Kuolevaa on pidettävä pidetään
hengissä tavalla tai toisella niin kauan kuin mahdollista.
Sitten kun väistämätön tapahtuu,
voidaan lohduttautua sillä, että kaikki voitava oli tehty. Matkan varrella
tämäkin asia on toki muuttunut. Vänrikki Stoolista muistamme vapaa-ajattelija
Döbelnin, joka kieltäytyi sielunhoidosta ja ajoi papin pois luotaan.:
'Prelaatti pois', hän huutaa
rengillensä,
'ja laita, ettei täällä liehakoi'.
Näin käykö haastaa kuolemaisillansa?
Vaan itse vastatkoon hän onnestansa,
ma tein, mink' ihminen ja pappi
voi."
Pappi, muuten,
tässä tapauksessa oli arkkityyppinen, vai sanoisiko sovinnainen leipäpappi ja
mässäilijä, jolle Döbelnin kohtalo sinänsä oli ilmeisen yhdentekevä. Kävipähän
nyt virkaansa hoitamassa, ettei päästy syyttämään laiminlyönnistä.
Döbelnillä oli
vielä paljon asioita toimitettavanaan ja hänen ennenaikainen kuolemansa olisi
ollut suuri tappio, näin jälkikäteen arvellen.
Mutta
ihmisen rajallisen vaelluksen päättyminen ei toki aina ole sietämätön loukkaus
inhimillistä oikeudentajuamme vastaan. Etenkin historiasta tunnemme tapauksia,
joissa kaikki näyttää menneen kohdalleen.
Ajatelkaamme
vaikka Aabrahamia, josta mainitaan, että hän ”vaipui kuolemaan korkeassa iässä
ja elämästä kyllänsä saaneena ja tuli otetuksi heimonsa tykö”. Ikääkin oli
karttunut kunnioitettavat 175 vuotta. Kaikesta päätellen patriarkan lähtö oli
komea päätös komealle elämälle.
Sellaisesta
pitäisi tyhmien mielestä kai olla kateellinen, mutta harva kai parempaakaan
toivoisi, lukuun ottamatta ikuisen elämän ja ikuisen nuoruuden tavoittelijoita,
joita näyttää nykyään olevan maailma pullollaan. Itsekukin kirmailee vielä
ikäloppuna kuin teini ja vieläpä kerskailee nuorekkuudellaan.
Pelkäänpä,
että tämä on, kuoleman sitten saapuessa, omiaan tekemään koko asiasta koomisen.
Joka tapauksessa kyseessä taitaa olla juuri meidän sivilisaatiollemme ominainen
kuolemankulttuurin muoto.
Amerikassa
se ehkä on viety pisimmälle. Siellähän ruumiitkin vielä maskeerataan mahdollisimman
elävän näköisiksi viimeistä yleisötilaisuuttaan varten.
Tuntuu
siltä, ettei sivilisaatiomme halua nähdä kuoleman ja siis elämän
perusmysteeriä: elämän rajallisuutta ja ainutkertaisuutta.
Kuolleen
luonnon piirissä, johon myös ihminen aikanaan palaa, kaikki on inhimillisen,
päättyvän ajan ulkopuolella ja kaikki on suhteellista, verrannollista ja
toistettavaa. Kenen tahansa vainajan jäänteet ovat suunnilleen samanlainen kasa
alkuaineita ja yhdisteitä kuin kenen tahansa toisenkin.
Asiassa ei
ole sen kummempaa mystiikkaa ja odotan vain sitä, milloin yhteisten asioidemme
hoitajat heräävät huomaamaan, miten tämä potentiaalinen raaka-ainevarasto olisi
rationaalisesti parhaiten hoidettavissa.
Nythän
kyseinen biomassa alkaa paisua siihen määrään, että se uhkaa jo elävien aineellisia
etuja. Sitä paitsi polttamalla hävittäminen on endoterminen tapahtuma, josta
seuraa pelkkiä kuluja.
Aikakautemme
on tässä suhteessa melko kaksijakoinen ja kummallinen. Toisaalta meillä on yhä olemassa
ruumishautaus, mutta sen rinnalla yleistyy polttaminen. Jälkimmäinen oli
Spenglerin mielestä syvästi symbolista antiikin pakanauskontojen kannalta ja
alleviivasi nimenomaan elämän mystisyyttä. Sen lakattua pelkän aineen
hävittäminen oli parasta, mitä voitiin tehdä.
Luulen, että
meillä hautaustapojen muutos on kyllä merkki kristinuskon hiipumisesta, mutta
tuskin sen sijaan antiikin pakanallisten käsitysten palaamisesta. Selitys voi
olla paljon banaalimpi.
On
suorastaan outoa, että seurakunnat suovat ikuisuusmatkalaisille vain 25 vuotta
aikaa omassa lokerossaan ja sen jälkeen pistävät sinne seuraa, ellei rahaa ala
kuulua, Syy on tilanpuute ja asia ratkeaa vain rahalla.
Muistan
Hampurin metrosta mainoksen, jossa luvattiin viihtyisä paikka seudun hautausmaalla
vain puolen euron hinnalla per vuorokausi.
Pelkään
kyllä, että tällaisten palvelujen ostajille käy kuin niille tuhansille ja taas
tuhansille esirukousten ostajille, jotka ajan mittaan ovat maksaneet kirkolle
suuret rahat: asia unohtuu, kun ei kukaan ole valvomassa eikä vaatimassa.
Joka
tapauksessa kysymykset kuolemasta ja ruumiin käsittelystä kuuluvat kaikissa
kulttuurissa keskeisiin. Eräät uskonnot edellyttävät ruumiin hautaamista lähes
välittömästi. Silloin asiaan liittyy luontevasti myös ruumiinvalvojaiset, jolle
jopa anglosaksit tuntevat oman nimen –wake.
Meillä
vainajan arkun avaaminen oli tapana vielä 1950-luvulla, mutta sen jälkeen tapa
on käytännöllisesti katsoen loppunut. Ehkäpä vain siinä on selitys sille, ettei
amerikkalaistyylinen maskeerauskulttuuri ole meille levinnyt. Joka tapauksessa
poikkeukset lienevät hyvin harvinaisia.
Ranskalaiset
historioitsijat ovat tutkineet hautamonumenttien tekstejä ja niiden muuttumista
ajan myötä. He ovat pyrkineet tällä tavoin jopa jäljittämään ylösnousemususkon
hiipumista ja muistaakseni ajoittavat sen 1800-luvun alkupuolelle.
Kun katselee
meikäläisiä hautamonumentteja, näkyy niissäkin toki muutos. Vielä 1700-luvulla
niissä kerrottiin vainajan ominaisuuksista, mutta sen jälkeen mainitaan
korkeintaan arvo tai ammatti. Nykyään tämäkin on jäänyt lähes kokonaan pois.
Myös
muotokieli on kiinnostavasti muuttunut. Ristit ovat nyt harvinaisia ja
normaalisti hautamuistomerkki muistuttaa matkalaukkua, mikä ehkä sopiikin
symbolisoimaan jäännösten sijoituspaikan väliaikaisuutta. Karumpia hautausmaita
on vaikea keksiä.
Kuolinilmoitukset
ja kutsut hautajaisiin ovat luku sinänsä. Vielä hiljattain kutsu saapui
mustareunaisessa kuoressa ja kuolinilmoituksissa oli ehdottomasti ja aina
risti. Nyt risti on saanut monia kilpailijoita. Pitemmälle tässä on menty
Ruotsissa, jossa ristin löytyminen näistä osastoista taitaa jo olla
harvinaisuus. Sen sijaan kaikenlaista kivaa ja kaunistakin on koetettu liittää
tähänkin asiaan, jota yleisesti pidetään ikävänä ja mieluimmin
vaikenemisen väärttinä.
Itse
kuoleman nimittäminen puheessa on myös kiinnostava asia. Kuin ennen karhulla,
on kuolemalla ja kuolemisellakin suuri määrä peitenimiä. Kuka vaihtaa hiippakuntaa, kuka oikaisee koipensa, kuka potkaisee tyhjää. Hieman säädyllisemmässä
puheessa kerrotaan poismenosta tai lähtemisestä. Harva kuitenkaan ihan vain
kuolee.
Joissakin
tapauksissa sentään puhutaan myös itse asiasta aika proosallisesti. Usein tämän
tai tuon henkilön mainitaan kuolla
kupsahtaneen.
Sanonta on
hiukan koominen ja arkipäiväinen enkä muista vastaavaa mistään muusta kielestä.
Kerran satuin kuulemaan harvinaisemmankin muodon: muuan tuttavani kertoi joskus
1960-luvulla, että hänen veljensä kuolahti.
Sanontaa käytettiin sellaisessa yhteydessä, jossa kyseinen tapahtuma vain
palveli ajoitusta eikä siis ollut merkittävässä roolissa itse keskustelussa.
Niin, että
ei meillä välttämättä olla hysteerisiä tai muuten neuroottisia, kun kuolemaa
käsitellään. Mutta kokonaisuutena asia joka tapauksessa on uskonnon hiipuessa
muuttanut muotoaan ja merkitystään.
Tuntuu siltä,
että asia koetaan lähinnä onnettomuutena, vahinkona, jolle ei kannata paljon
energiaa uhrata, kun ei sille kuitenkaan mitään mahda.
En väitä, että tämä olisi huono tai jotenkin
muuten ala-arvoinen suhtautumistapa. Kuitenkin kannattaa muistaa, että se on
ominainen vain pienelle ihmisryhmälle, jonka osuus maailman väestöstä ja jopa
omienkin maidensa väestöstä on nopeasti pienenemässä.
Tulevaisuuden arkeologeilla tulee olemaan kiinnostava
työmaa, kun he tutkivat sitä, mitä näiden nykyisten asuinseutujemme hautausmaat
kertovat täällä kerran asuneiden kansojen kulttuurista ja sen kehityksestä.
Tulevaisuuden arkeologit päättelevät, jos ovat teräviä eivätkä tyydy googlaamaan, väestöjen kirjon kasvaneen ja sekaantumisen voimistuneen näinä aikoina. Ikäänkuin palattiin aikoihin jolloin Hietaniemen hautasmaan lohkoihin ilmestyi kiviin venäläisten, tataarien ja monien muiden musulmaanien ja murjaanien nimiä.
VastaaPoistaKerätäänkö vainajilta tekohampaat pois? Mihin ne sitten joutuvat? Äitivainajalta ne olivat kadonneet.
VastaaPoista"Hieman säädyllisemmässä puheessa kerrotaan poismenosta tai lähtemisestä. Harva kuitenkaan ihan vain kuolee."
VastaaPoistaMuistaakseni toimittaja Veikko Ennala, joka oli muutenkin hieman ekstravagantti persoonallisuus, halusi hautakiveensä mahdollisimman lakoniset luonnehdinnat; pelkkä etu- ja sukunimi sekä lyhyesti "eli ja kuoli", vailla sen tarkempia määritteitä kummankaan ajankohdan suhteen. No, tyyli se on tuokin, sano.
Nuoremmilla sukupolvilla saattaa olla edessä ihan uusi tehtävä kuoleman kutsuttua, soylent green - tulevaisuuden proteiini...
VastaaPoistaAri
"Kuoleman kulttuuria"
VastaaPoistaTyhjän potkaisemista sanotaan venäjäksi mm. "сыграть в ящик" eli saada puusta tehty puku ylleen. Kuolemalla on monta ilmenemismuotoa, joista fyysinen kuolema eli puusta tehtyyn pukuun sonnustautuminen on vain yksi kuoleman muodoista (sotaurhot saavat sinkkipuvun).
Filosofinen kuolema voi käsitää sekä kansoja että sivilisaatioita, koska sekä kansat että sivilisaatiot voivat kadota tai tuhoutua.
Fysiologinen/psykologinen kuolema on lääketieteen tärkein tutkimuskohde, päämääränä pidentää ihmisen elämää ainakin +50 vuotta.
Poliittinen kuolema voi koskettaa jopa miljoonia ellei miljardeja ihmisiä.
Kansallinen kuolema lienee näiden kaikkien kuolemamuotojen summa.
On muitakin tapoja tuottaa kuolemaa.
"On muitakin tapoja tuottaa kuolemaa."
PoistaLeningradin alueen Keltto/Koltushi/Pavlovossa on muistomerkki koiralle. Postamentilla on luonnollisen kokoinen metallikoira. Fysiologian akateemikko Pavlov suoritti 1920-1930 -luvuilla Pavlovon instituutissaan kokeita, joissa koekaniineina käytettiin koiria. Akateemikko Pavlovin eräänä tehtävänä oli selvittää miten paljon koiria piti ärsyttää eri tavoin (mekaanisesti, kemiallisesti jne.), että niiden hermostoon olisi kehittynyt peruuttamattomia muutoksia.
Tämä oli ilmiselvästi stalinilainen tieteellinen projekti siitä, miten toisinajattelijoita piti käsitellä "luonnossa", ilman vangitsemista jne. käyttämällä ainoastaan häirintä/kiusaamismenetelmiä jotta ihmisen hermosto romahtaisi.
Brezhnevin kaudella miljoonia ihmisiä, toisinajattelijoita teljettiin KGB:n hallitsemiin pöpilöihin ideologista uudelleenkasvatusta varten. Kaikki eivät mahtuneet niihin laitoksiin, joiden paikkamahdollisuudet olivat rajalliset, joten toisinajattelijoille piti antaa muunlaista hoitoa/vaikutusta eli третирование/kiusaamisen kautta.
Neuvostoliiton toisinajattelijoista kuuluisin henkilö eli akateemikko Saharov välttyi pöpilästä, mutta hänet karkoitettiin Moskovasta täydelliseen eristykseen Gorkiin eli nykyiseen Nizhnij Novgorodiin.
Perestroikan myötä akateemikko Saharov pääsi Neuvostoliiton Korkeimman Neuvoston jäseneksi, kansanedustajaksi. Mutta hänen puheet Neuvostoliiton Korkeimman Neuvoston puhujankorokkeelta eivät enää mahtaneet mitään. Neuvostoliiton potema marxilais-leniniläis-stalinistinen syöpätauti oli edennyt jo niin pitkälle, että akateemikko Saharovin puheet eivät enää auttaneet. Sosialismi/kommunismi/Neuvostoliitto luhistuivat.
Polttohautauksen nopea yleistyminen johtuu yksinkertaisesti siitä että sukujen juuret sijaitsevat nyt kaukana jälkipolvien asuinpaikkakunnilta. Itseasiassa iäkkäät ihmiset ymmärtävät oikein hyvin ettei maailmalle hajonnut jälkikasvu pysty näitä hautapaikkoja hoitamaan jatkossa jolloin uurnaaminen helpottaa ylläpitoa. Kyse on rationaalisesta ajattelusta. Sinänsä mitään uskonnollista muutosta ei ole havaittavissa tässä asiassa. Todennäköisesti päädyn oman ruumiini loppuoperaatiossa samaan järjestelyyn.
VastaaPoistaJoku voi toki nähdä tämän kulttuurin rappion esimerkkinä mutta sitä se ei ole. Rappion merkit näkyvät ihan muilla tasoilla. Odotan kiinnostuksella milloin Suomeen iskee täydellä voimalla vastareaktio "etnisten ryhmien sekoittumiselle" eli tiettyjen kulttuurisesti omanarvontuntoisten keskittyminen määrättyille paikkakunnille vähän niinkuin erittäin nopeasti lisääntyvät amishit ja ortodoksijuutalaiset tekevät USA:ssa (sekä ortodoksijuutalaiset Länsirannalla). Toki Suomessa on joitakin tällaisia pienryhmittymiä joista tunnetuin lienee Herran Kansa Pohjois-Karjalassa (Suhmuran kylä) ja Uudellamaalla (Mäntsälä).Tuollainen ekspansiivinen pienryhmä nakkaa helposti velton valtaväestön miltä tahansa paikkakunnalta ulos kerran sinne asettuessaan asumaan.