Hupakoiden aika
Sentimentaalisuuden
kultti on pikkuhiljaa yhä vahvistunut. Nyt olemme saaneet jo kokea yhä uusia julkisia
itkukohtauksia, joissa miehisen näköiset miehet vääntävät naamaansa kuin lapset
ja antavat kyynelten virrata päntiönään. Se on ns. uusi normaali.
No, tätä
ilmiötähän nyt onkin jo puolisen vuosisataa ajettu kuin käärmettä pyssyyn.
Muistan hyvin, miten aikansa feministit jo 60-luvulla paheksuivat sitä,
etteivät miehet itkeneet. Sen sijaan he tuppasivat liikaa nauramaan ja vieläpä
ihan väärille asioille.
Oppia on sitten vuosikymmenten
saatossa annettu ja otettu. Luultavasti viihdeteollisuus on se, joka on tehokkaimmin
uusia malleja pitänyt muodikkaiksi pyrkivien edessä. Nythän kuuluu jo
haastattelijankin ehdottomasti kysyä kohteeltaan, mikä saa hänet itkemään. Sen
on syytä olla jokin sopivan ylevä asia.
Kuten Vladimir
Nabokov ikimuistettavassa Gogol-esseessään esitti, on olemassa erityinen
tekosyvällisyyden ja tekoaitouden laji, jota venäjäksi nimitetään pošlostiksi.
Kyseessä on siis nimenomaan epäaito syvällisyys tai hienous, jota ihastellaan
ja jolle kumarrellaan.
Nabokov ottaa
esimerkiksi sen, kun ihminen katselee leikkiviä lapsia ja äkkiä saa kyynelet
silmiinsä: miten ihania ne ovatkaan! Siinä samalla hän saattaakin pian
haltioitua myös siitä tunteesta, jonka huomaa itsellään olevan: miten ihanaa
onkaan, että minä vallan liikutun, kun katselen tuota näkyä! Olen minä vaan
aika ihana.
Jälkimmäisessä
tapauksessa kyse on sentimentaalisesta oman tunteen palvonnasta. Se näyttäisi
olevan läheistä sukua peilailulle ja sopii siis erityisen hyvin nuorille
neideille ja miksei myös naisille yleensäkin. Luonto on säätänyt, että heille
on tärkeätä tietää, miltä he näyttävät ja millaisia he muiden silmissä ovat.
Kun aikamme nyt
on muuttumassa yhä enemmän naisten ajaksi, kiitos sen teknisen edistyksen, jota
miehinen järki ja kunto ovat aikaan saaneet, ovat sekä naiselliset hyveet että
paheet ja erityisesti naisten miellyttäminen tulleet yhä keskeisemmiksi asioiksi
kulttuurissa.
Naissukupuolella
on oman biologisen tehtävänsä johdosta omat, korvaamattomat ansionsa ja naisten
paikkaa tässä luomakunnaassa ei tietysti kukaan voi täyttää. Kaikkein vähiten
se onnistuu niin sanotulta sukupuolen vaihtajalta, joka tuhoaa terveet
sukupuolielimensä ja yrittää parhaansa mukaan omaksua naisellisen käytöksen ja
ulkonäön.
Myös naissukupuolella,
kuten miehillä, on tietenkin tyypilliset paheensa. Tyhmimpien varalta totean,
että tässä nyt puhutaan joukoista ja niissä ilmenevistä joukkokuntaisista eli tilastollisesti
havaittavista eroista.
Niin sanotut
stereotypiat kertovat meille, mistä suunnilleen on kysymys. Eivät ne tyhjästä
ole syntyneet ja sosiologiset tutkimukset vahvistavat sukupuolierojen
todellisuuden, mikäli joku vielä sellaista epäilisi.
Mitä paheisiin
tulee, turhamaisuus ja petollisuus ovat ominaisuuksia, jotka esiintyvät tietenkin
myös miehillä, naisilla niitä vain vielä vahvistaa se biologinen rooli, joka
johtuu pariutumiseen ja ruumiinrakenteeseen liittyvistä asioista, joita lienee
turha enemmälti esitellä. Sentimentaalisuus on luonnostaan naiselle lankeava
pahe ja naisen kyyneleet kuuluvat tunnetusti maailman vahvimpien vesivoimien
piiriin.
Miehelle
naisellinen käytös sen sijaan on useimpina aikakausina ollut sopimatonta.
Biologiselta kannalta asia on ymmärrettävä, sillä naisen valloittamista tuskin
edistää, mikäli mies itse ryhtyy naisen tai lapsen rooliin. Suojeluvaistoon voi
ehkä vedota ja kai se joskus toimii.
1700-luvun
lopulla miehet kuitenkin heittäytyivät mahdollisimman sentimentaalisiksi. Asia
näkyi sekä romanttisen rakkauden tolkuttomana palvontana että naisen nostamisessa
niin ylös jalustalle, etteivät jalat enää maata tavoittaneet.
Tähän kokonaisuuteen
kuuluivat aivan irrationaalliset tunnusteot ja uhraukset, itsemurhat ja kaksintaistelut.
Oman tunteen palvonta kasvoi megalomaaniseksi, mutta tietty miehekkyys joka tapauksessa
yhä säilytettiin. Kyynelehtivät Wertherit eivät itse asiassa olleet kovinkaan naisellisia,
niin sentimentaalisia kuin olivatkin.
Tämän aikakauden
hyökkäävään feminismiin kuuluu kaiken miehekkään panettelu ja halveksunta ja
sen mukaisesti myös tervevaistoinen naisellisuus on ahdistelun kohteena.
Jonkinlaisena ihanteena näyttäisi olevan seksuaalisesti perverssi ihminen (queer), joka vähintäänkin sanoutuu irti
luonnollisesta maskuliinisuudesta, vaikka säilyttäisi sukuelimensä ja
lisääntymiskykynsä.
Tämän mukaisesti
ei sukupuolisuuden normaali kaksinapaisuus ole hyväksyttävää, vaan
naisellisuuden ohella hyväksytään ainoastaan ei-miehinen perverssiys.
Ne ominaisuudet,
joita on perinteisesti pidetty naisellisina, on nyt jo kauttaaltaan julistettu
hyveiksi, siis myös ne aiemmin paheina pidetyt kuten sentimentaalisuus.
Voidaan todeta,
että sentimentaalisuus on aina myös lapsen ominaisuus ja hänet erottaa
täysikasvuisesta juuri tunne-elämän kypsymättömyys. Lapsi menee tunteidensa
mukana eikä pystyisi itsenäisesti ja rationaalisesti määräämään kantaansa
vaikka miten haluaisi. Hänen henkinen kehityksensä on vielä kesken.
Nainen ei tietenkään
välttämättä ole henkisesti keskenkasvuinen olento, mutta biologisen tehtävänsä mukaisesti
hän on psyykeltään lähempänä lasta kuin mies. Tuleehan hänen kyetä ymmärtämään
narsistisen pikku olennon primitiivireaktioita.
Sekä
naissukupuolella että miehillä on suhteessa eri määriä niitä ominaisuuksia,
joita on tarvittu toisaalta metsästämisessä ja oman reviirin puolustamisessa ja
toisaalta partnerin etsinnässä ja lasten hoitamisessa.
Nyky-yhteiskunnassa
hallitsevilta näyttävät tarpeet ovat usein toisenlaisia, mutta olisi naiivia
kuvitella, että minkään elävän olennon käyttäytymismallit ja valmiudet noin
vain muuttuvat. Kukot syntyvät yhä kukoiksi ja kanat kanoiksi.
Ihmiskunta on maailman sivu filosofoinut
miehekkään ja naisellisen prinsiipin olemuksesta ja merkityksestä tässä maailmassa.
Vanhassa symbolissa havaitsemme , miten yin
ja yang ovat täydellisesti yhteen
kietoutuneita ja vasta yhdessä muodostavat ympyrän, kuvioista täydellisimmän.
Mikäli toinen
noista hävitetään tai vaikkapa kutistetaan, on tuloksena epämuotoinen kuvio,
jonka katseleminenkin on vastenmielistä.
Luultavaa
lienee, ettei luonnon järjestyksen perusteita voikaan muuttaa. Ennen pitkää
tämä nykyinenkin sentimentaalisuuden purkaus palautuu kohti normaalia ja voi
tietysti taas mennä sen ylikin. Harva lopultakin jäänee sitä itkemään.
"Naisen kyyneleet kuulouvat maailman vahvimpien vesivoimien piiriin"!!! Jaa, just eikä melkein:-) Tämähän on omankin vaellukseni aikana tullut monesti todetuksi. Ei voi mitään!
VastaaPoistaTranssukupuolusuus in moniulotteinen ja myös sen omaavalle psyykkisesti raskas ilmiö. Veronija Pimeniff oli perehtynyt asiaan jo kauan sitte. Kyseessä on reaalinen eikä vain muoti.ilimiö.
VastaaPoistaMafH
Toki ikävä juttun sinänsä, mutta nyt myös kovin miodikas.
PoistaHahahaa.
PoistaAikoinaan oli inkeriläisten parissa suosittu lahko, jossa hyveellisin teko oli ottaa ns. suuri sinetti ei leikkauttaa kulli ja nyytit vek. Jos näistä kullinleikkaajista pitää jotain positiivista löytää, niin eiväthän nuo enää lisäänny. Kuten eivät myöskään naista leikkivät.
Poista"kaikki haluavat olla pikemminkin ja kaikilla voimillaan jotakin vastaan, ei niinkään minkään puolesta."
VastaaPoistaTässä taisi blogisti tavoittaa nyky-ihmisen ongelma: geneettisiltä ominaisuuksiltamme olemme pienissä perheryhmissä Afrikan savanneiden metsästäjä-keräilijöiksi sopeutuneita, mutta kulttuurievoluutio on liian nopeasti vienyt meidän liian kauaksi noista oloista. Geneettinen sopeutuminen vaatii todella pitkän ajan.
Italialainen sanonta:"Naisen karva vetää enemmän kuin sata härkää."
VastaaPoistaNäinhän se tietysti on, mutta yleinen ongelma tuo viiksisyys on kaikkien välimerenkansojen ikääntyvissä naaraissa. Ja mitä sillä härällä tai sadalla tekee, siltähän on viety testikkelit eli rocky mountain oysters. No Mojo working.
Poista"Nabokov ottaa esimerkiksi sen, kun ihminen katselee leikkiviä lapsia ja äkkiä saa kyynelet silmiinsä: miten ihania ne ovatkaan! Siinä samalla hän saattaakin pian haltioitua myös siitä tunteesta, jonka huomaa itsellään olevan: miten ihanaa onkaan, että minä vallan liikutun, kun katselen tuota näkyä! Olen minä vaan aika ihana."
VastaaPoista"Voidaan todeta, että sentimentaalisuus on aina myös lapsen ominaisuus ja hänet erottaa täysikasvuisesta juuri tunne-elämän kypsymättömyys. Lapsi menee tunteidensa mukana eikä pystyisi itsenäisesti ja rationaalisesti määräämään kantaansa vaikka miten haluaisi. Hänen henkinen kehityksensä on vielä kesken."
Oletan, että et sentään yritä yhdistää lapsen kokemusmaailmaa Nabokovin pošlostiin?
No en tietenkään. Lapset ovat yleensä aitoja.
Poista"1700-luvun lopulla miehet kuitenkin heittäytyivät mahdollisimman sentimentaalisiksi."
VastaaPoistaOlisi ehkä hyvä täsmentää, että merkittävää syy tuohon romantiikan nousuun erityisesti 1800-luvun alussa oli pettymys 1700-luvun rationaaliseen valistukseen, joka johti Ranskan suuren vallankumouksen giljotiiniin ja myöhemmin Napoleonin sotiin. Romantiika taas kääntyi 1800-luvun lopussa tieteelliseksi edistysuskoksi, joka taas murtui I maailmansodassa.
Yksi tapa hahmottaa historiaa on nähdä se romantiikan/sentimentalismin ja rationalismin heiluriliikkeenä, kun vallassa oleva suunta ei voi tyydyttää ihmisen KAIKKIA perustarpeita.
Toki romantiikka kehittyi samaan aikaan valustuksen kanssa.
VastaaPoistaIhminen on lajityypillisesti ja olemuksellisesti sosiaalinen olento, jonka tajuntaan varhaisessa lapsuudessa syntyy ensin hahmo "sinä", ja vasta vuosia myöhemmin se mistä sanomme "minä". Olemme psyykemme pohjalla ensisijaisesti "objekteja" -- vaikutusten ja vaikutelmien vastaanottajia -- ja vasta myöhäsyntyisemmin "subjekteja", oman olemassaolomme kokemuksellisia sankareita.
VastaaPoistaJa tuollaisesta tajunnallisesta perustasta johtuen jossain hahmon- ja käsitteenmuodostuksen hämärillä rajamailla mielemme jakaa maailmaa kahtia -- ja inhimillisen kielen ensimmäiset "sanaluokat" ovat jonkinlaisia tajunnallisia "lokatiiveja" joiden varassa jotkut asiat sisällytetään "objektin" rooliin, toiset "subjektin" rooliin.
Ja kaikki kasvu ja kehitys on sitten sitä, että alkuvaiheen symbioottisesta täydellisestä riippuvaisuudesta kasvetaan kohti yksilöllistä eriytymistä ja aikuista autonomiaa. Eikä vain pääosin, vaan miltei täydellisesti niin, että sukupuolet vahvistautuvat täydentämään toisiaan toinen "objektina", toinen "subjektina".
Traumoittumaton lapsuus mahdollistaa myöhemmin elämässä pitkälle menevän yksilöllisen eriytymisen ja aikuisen autonomian. Siinä suhteessa oma kulttuurimme taas on lyömässä lapset laimin. Keskuudessamme kasvaa yhä enemmän narsistisesti häiriintyneitä ihmisiä, joita vaivaa läpi elämän ihan perustavanlaatuinen identiteettikriisi.
Yhteisötasolla se ilmenee "objektina" olemisen varhaisvaiheeseen palatuvina "uhrirooleina" -- uhriajatteluna, uhraamisena, uhrautumisena, uhriutumisena. Politiikka muuttuu "identiteettipolitiikaksi", jossa ismi-identifioitumisen koetaan ratkaisevan kaikki. Pahinta uhriajattelun alitajuntaisissa vaikutuksissa on se, että uhrikokemukset johtavat saumattomasti omankädenoikeuteen.
Sentimentaalisuuden aikakausi on jo hyvässä nousussa. Sen kokokuvana kuuluu miesten naisistuminen ja naisten miehistyminen, homoeroottisuuden lisääntyminen, ja nyt siis jopa se että oman vahvuutensa menettäneet ja tietoisuuden tasolla miehisiä ominaisuuksia itsessään vahvistaneet naiset alkavat heittelehtiä oman alitajuntansa armoilla ja päätyvät narsistisesti rakastumaan toiskulttuurisiin machouroksiin.
Ja sellaisestakin asiasta voi tulla käsitetietoisuudessa järkivääntelyn seurauksena ihan virallista ja muodollisesti argumentoitua politiikkaa. "Maahanmuuttopolitiikkaa". "Turvapaikanhaku on ihmisoikeus, joka menee kaiken muun edelle." "Yhdenvertaisuus ei suinkaan tarkoita sitä että kaikkia kohdeltaisiin samalla tavalla."
Tätä ei kyllä Hesarissa julkaistaisi.
VastaaPoistaOnneksi sentään täällä.
Näistä miesten ja naisten rooleista siihen äärimmäiseen eli sotaan. Jos oli joku asia mistä suomalaiset viime sotien sotilaat erityisesti halveksivat vihollistaan niin se liittyi juuri puna-armeijan naissotilaisiin. Oli kertakaikkisen siivotonta ja törkeää heittää naisia suomalaisia vastaan tapettavaksi ja tappajiksi.
VastaaPoistaPitkä miinus puna-armeijalle olkoonkin että miestappiot jossain määrin pakottivat tähän touhuun. Tosin Tiihosen mukaan puna-armeijan naiset kyllästyivät sotimiseen nopeasti siinä kuin miehetkin ja pyrkivät hanakasti rintamalta pois. Usein varmin konsti oli tulla raskaaksi. Vaikeaa se ei heille ollutkaan niissä oloissa.
Yin ja yang sijoittuvat epätasaisesti ihmisiin. Siksi yleistämiset hieman epäonnistuvat. Mikä sitten onkaan ideaaliannos jompaa kumpaa eliksiiriä. Ja onko sen väliä, kun annosteluun ei voi itse vaikuttaa.
VastaaPoista