Viimeiset taistot?
Karl Marxin tunnettujen ajatuksenjuoksujen mukaan maailmasta loppuisi sorto sitten, kun yhteiskunnan alin luokka ottaisi vallan. Mitäpä luokkaa se nyt voisi sortaa, kun ei sen alapuolella kerran enää ollut mitään? Jonkin aikaa olisi toki sorrettava sitä entistä yläluokkaa, mutta sehän oli ohimenevä ilmiö eikä takaisin tulisi.
Jotkut epäilevät tuomaat arvelivat, että jokohan vain historia tällöin tykkänään loppuisi, kun samalla kerran häviäisi sen eteenpäin vievä moottori, luokkataistelu. Lohdullinen vastaushan oli, että silloin se historia vasta alkaisikin. Esihistoria siinä vasta loppuisi.
Toistaiseksi taidamme yhä elää historian piirissä, vaikka toisenlaisiakin diagnooseja on jo joku ehtinyt esittämään. Joka tapauksessa tuo marxilainen ajatus viimeisestä taistosta, jossa saavutettaisiin jonkinlainen kehityksen päätepiste, tuntuu jotenkin kiinnostavalta kaikessa tavattomassa simppeliydessään.
Voidaankohan myös kulttuurissa saavuttaa jonkinlainen kehityksen loppu ja milloin sen voisi ajatella olevan käsillä?
Kun kulttuurin aikoinaan ajateltiin ennen muuta koostuvan kaikesta siitä parhaasta, jota ihmiskunta oli tehnyt ja ajatellut, voitiin tuskin kuvitella, että jonkinlainen katto sen pyrinnöissä tulisi vastaan. Kun pyrittiin kohti ääretöntä, ei lopullista tulosta voisi koskaan olla.
Totuus, hyvyys ja kauneus eivät ole mitään summakäsitteitä, joiden saavutuksia voidaan asettaa rinnakkain tai päällekkäin ja mitata ikään kuin metrimitalla.
Mutta nyt kulttuuri mielletään toisin. Kyseessä ei enää ole elitistinen alue, jolla päteminen on vain nerojen yksioikeus. Itse asiassa jokainen meistä on tasa-arvoinen oman kulttuurinsa luoja, eikä enää ole eikä voi olla kriteerejä, joilla nuo saavutukset pantaisiin arvojärjestykseen.
Kulttuuri on nyt sitä, mitä kaikkein alimmallakin kehitystasolla olevat ihmiset voivat tasa-arvoisesti ymmärtää ja siihen osallistua.
Malliesimerkkinä voisi varmaankin olla potkupallo, jonka fanaatikoksi(fan) on jokaisella tasa-arvoinen mahdollisuus ryhtyä. Omaksi määritellyn joukkueen menestyksen vaihtelujen myötä sitten itse kukin saa mölistä, itkeä, nauraa, hyppiä, puida nyrkkiä, lyödä vastaantulijoita tai reagoida muulla tavoin. Kukaan ei ole tässä toista parempi eikä huonompi. Alle kouluikäiset ovat luultavasti eliittiä.
Tässä on ilmeisesti saavutettu kulttuuritapahtuman absoluuttinen pohja. Primitiivisempää joukkokäyttäytymistä ei voida enää edes kuvitella.
Tässä on turha ottaa esille niitä banaalisuuksia, joita faniryhmien muodostumiseen liittyy. Joukkueen kannattaminenhan ei lainkaan liity siihen, keitä siellä on pelaamassa. Pelaajia ostetaan, myydään ja vaihdetaan tarpeen mukaan. ”Oman” pelaajan voi tunnistaa vain paidasta.
Bysantin kulttuuria on nyttemmin tullut tavaksi puolustaa ja peräti ihannoidakin, millä tuntuu olevan ymmärrettävät syynsä. Joka tapauksessa myös siellä fanilaumojen rooli kasvoi ajan mittaan tavattoman suureksi ja alkoi hallita politiikkaakin. Konstantinopolin nuo älykääpiöt joskus lähes hävittivät keskinäisissä kahinoissaan.
Lienee sallittua ajatella, että tässä puolentoista vuosituhannen takaisessa historiassa heijastui sama kulttuurin vaihe kuin nykyisessäkin. On saavutettu absoluuttinen pohja ja kaikkein primitiivisin on nostettu kaikkein korkeimmalle.
Pelit ja leikit ovat tietenkin vain yksi kulttuurin heijastuma. Puhuminen ja ajattelu on myös ahdistettu primitiivisten sääntöjen alaiseksi ja julkisuudessa on jo tehokkaasti estetty edes ottamasta esille mitään vaativampia periaatteellisia kysymyksiä. Algoritmit hyökkäävät välittömästi jopa yksittäisten sanojen kimppuun. Ajattelun rajat on piirretty tyhmimpien ehdoilla.
Ei ole edes vitsi, kun todetaan, että kunnon ihmisten oletetaan nyt jo välttävän kaikkien epäkorrektien asioiden ajattelemistakin. Mikäli mahdollista julkista tai huonosti kätkettyä väärinajattelua voidaan todeta, se saattaa täyttää rikoksen tunnusmerkit tai ainakin olla tuomion koventamisperuste ja tuomittavista mielipiteistähän lätkäistään ihan oikea tuomio, jonka valtion väkivaltakoneisto kaikessa juhlallisuudessaan toimeenpanee.
Joku durkheimilainen sosiologi on kiinnittänyt huomiota siihen, että nykyaikainen julkisuuskelpoinen ajattelu noudattaa keskiaikaisen käsiterealismin mallia. Maailman ajatellaan rakentuvan yleiskäsitteistä, jotka käyvät siellä kamppailuaan. Ne ovat tässä maailmassa olennaisia ja niistä keskeisin on tasa-arvo.
Kulttuuriahan oli tapana perinteisesti ajatella hierarkioiden joukkona, jossa itse kukin sen harrastaja pääsi omia kykyjään vastaaviin korkeuksiin. Tasa-arvo kulttuurissa oli jo ideana absurdi.
Nyt tilanne on toinen. Merkittävimpien kulttuuri-ilmiöiden piiriin luetaan ns. tosi-TV, joka kaikessa primitiivisyydessään tarkoittaa sitä, että nuoria ihmisiä pannaan yhteen ja tirkistellään sitä, millaisia taipumuksia pariutumiseen ja/tai paritteluun tuossa joukossa herää.
Kyseessä on siis ilmeisesti idealtaan niin simppeli ohjelmaformaatti, ettei siitä alaspäin ole mahdollista mennä.
Hesarin kulttuurisivulla sentään huomasin, että muuan tällainen ohjelma oli koettu problemaattiseksi. Sen ideahan oli heteronormatiivinen eli osallistujien oletettiin olevan joko miehiä tai naisia. Hakulomakkeessa oli kyllä ollut myös mahdollista panna rasti ruutuun ”muu”, mutta eihän se itse asiaa pelasta: ”muulla” ei ole tasa-arvoisia mahdollisuuksia pariutua, koska hän todennäköisesti kaipaa toisen ”muun” seuraa ja heterot tuskin ovat hänestä kiinnostuneita.
Tässä tietenkin voi sanoa, että entäs sitten? Miksi koko yhteisunta pitäisi uudelleen muovata siten, että epänormaaleilla tapauksilla olisi täsmälleen samanlaiset mahdollisuudet joka asiassa kuin muillakin? Miksi marginaalien pitäisi voida sanella, mitä enemmistö tekee? Eivätkö omat bileet riitä?
Terve järki tietenkin sanoo, ettei moinen tasa-arvo olisi edes mahdollista, mutta sillähän ei ole ns. kulttuurin alueella ollut mitään auktoriteettia enää herran aikoihin.
Nauttikaamme nyt sitten taas lähiaikoina niistä näytelmistä, joille tekosyitä löydetään pallopeleistä ja oikullisen sattuman leikistä. Jospa vaikka sattuisi pallo joskus pyörähtämään pömpeliin omien sankareidemme toimesta!
Menneinä vuosikymmeninä sellaisesta tyydyttiin hieman kuivasti mainitsemaan jossakin lehtien sekundaosastossa ja sehän riitti hyvin antamaan olennaisen informaation tapahtuneesta. Asian voi sitten mainita tuttuja tavatessaan, ellei säässä ollut mitään kiinnostavia ilmiöitä havaittavissa. Ei kai siitä sen kummempaa kommentoimista irronnut.
Fanikulttuurin osalta homma on varmaan ainakin pahimmillaan noin kuin blogisti sanoo, mutta epäilen vahvasti, että itse peliä harrastavien kohdalla tilanne on toinen.
VastaaPoistaEpäilen, että jalkapallon pelaaminen tai mikä muu joukkueurheilu tahansa voi opettaa harrastajilleen todella paljon yhteistoiminnasta muiden kanssa, itsetuntemusta, sosiaalisuutta, sääntöjen noudattamista, toisten kunnoittamista, pettymysten sietoa - ja yleensä yhteiskuntakelpoisuutta ja elämää kaikkiaan.
Noin arvelen ilman omaa syvällistä kokemusta asiasta, mutta muita seuranneena.
Kyllä se estetiikka ilmenee kotokatsomostakin. Ja ennen kun Suomi pärjäää jatkapallossa ja muussa korkeasti sosiaalisessa urheilussa, on turha kuvitella ulkopolitiikassa muuta kuin vasallivaltion ja kansainvälisessä taloudessa muuta kuin raaka-ainemyyjän ja tytäryhtiötalouden asema.
Poista"Nauttikaamme nyt sitten taas lähiaikoina niistä näytelmistä, joille tekosyitä löydetään pallopeleistä ja oikullisen sattuman leikistä."
VastaaPoistaMinustakin pallopelien seuraaminen on todella lapsellista puuhaa. Siksi seuraan vain lätkää.
Ruotsissa:
VastaaPoistahttps://sverigesradio.se/artikel/friidrottens-nya-policy-alla-far-tavla-som-valfritt-kon
"Miksi marginaalien pitäisi voida sanella, mitä enemmistö tekee?"
VastaaPoistaTuohon lauseeseen on tiivistetty nykyhetken perusongelma.
Tosi-TV:ssä markkinatalous hoitaa homman: maksava hetronormatiivinen enemmistö ei katso eikä maksa, jos vähemmistöstä tulee enemmistö.
"Bysantin kulttuuria on nyttemmin tullut tavaksi puolustaa ja peräti ihannoidakin"
VastaaPoistaMitä vikaa oli Itä-Roomassa, joka säilytti Kreikan ja Rooman perintä tuhat vuotta Länsi-Rooman lakkaamisen jälkeen.
Sen jälkeen Waltaria mukaillakseni Kristuksen maailmanaika päättyi ja läntisten sieluttomien koneihmisten aikakausi alkoi huipentuen Hitleriin ja Staliniin.
"Mitäpä luokkaa se nyt voisi sortaa, kun ei sen alapuolella kerran enää ollut mitään?"
VastaaPoistaKaippa naista, mutta se jokseenkin menee uskonto ja siveellisyyskäsitteisiin.
Mitä tullut tuoda amerikkalaisten identiteettipolitiikkaa seurattua, niin ei se ns. valkoinen hetero mies teknisesti voi "voittaa". Aikanaan naiset koki että saisi tummasta miehestä "liittolaisen". Yllättäen kun musta mies sai teoreettisesti valtaa, niin samanlaisiksi nekin yllättäen paljastui. Miehiksi. Kai se on jokin primitiivinen puoli mikä sieltä nousee ihonväriin katsomatta?
Nykyisessä sukupuolikeskustelussa vielä vähemmän vaalea mies voi "voittaa". Toiset kun "kokee" sen vaalean miehen "joksikin" ja medialla jokseenkin leimataan. (Ei sillä ole niin tekemistä todellisuuden kanssa. Yhtä huonossa asemassa jokseenkin on se tumma tai vaalea köyhä, enempi se taas on sitten yksilöstä miten siihen omaan varallisuutensa suhtautuu.)
Lähinnä tuli mieleen tuo Proud Boysien Gavin McInnesin performanssi missä pisti aikuisten lelun takamukseensa televisio-ohjelmassa todistaakseen ettei vihaa homoja. Toista syytetään jostain, eikä siihen ole mitään järkevää tapaa edes todistaa ns. syytteiden valheellisuus.
Syy minkä takia tuumannut ettei tuommoiseen leikkiin kannata edes ryhtyä.
Itse niin välitä penkkiurheilusta mutta paljon ystäviä jotka tykkää sitä katsoa. Vähintään jääkiekon mm.
Eilen tosin kiinnitin huomiota tuohon Suomi-Tanska peliin mitä mies siitä selosti kun tanskalaispelaaja sai sydänkohtauksen. Joukkue toverit meni osin kameran eteen ilmeisesti suojaamaan kameroilta ja samoin kun ilmeisesti naisystävää koetettiin kuvata. Mies piti kummallisena että ylipäätään koetettiin kuvata toisten hätää, mistä jokseenkin samaa mieltä.
Katsomo faneilta taas tuli mielenkiintoinen reaktio. Suomalaiset huusi muistaakseni hepun etunimeä kun taas tanskalaisfanit sukunimeä. Omansalaista yhteisöllisyyttä ja joukkohenkeä.
Niihin aikoihin kun Jumala ensin loi maan ja taivaan, kuninkaan miehet ottivat haltuun itäisen heimon suojaten sen, ja nyt sitten iloitaan Köpiksessä omalla kielellä ikäänkuin olisi luvattu olla muuta kuin kaksikielisiä!
VastaaPoista"Miksi marginaalien pitäisi voida sanella, mitä enemmistö tekee?"
VastaaPoistaJoskus vuoden 1989 paikkeilla huvitin valikoituja ystäviäni lausuen mahdollisimman vakavalla naamalla ja murheellisin äänenpainoin: "Mutta suurin virhe tehtiin luovuttaessa etujoukon käsitteestä."
Etujoukkoa edusti luonnollisesti bolsevikeistä siinnyt, monissa taisteluissa karaistunut Puolue, jota Suomessa edustivat taistolaiset, työväenliikkeen vähemmistön vähemmistö, jolla oli kova halu sanella Suomen ja maailman historian kulkua.
Jollain merkillisellä tavalla ovat marginaalit tuon paikan perineet.
Koska kulttuuri tuo "merkitystä elämään auttamalla ymmärtämään mistä tulemme, keitä olemme ja minne menemme", löysin etsimäni itäsuomalaisuuden arvoitukseen Etelä-Euroopan sotien jälkeisen ajattelun kehityksestä siellä ymmärretyn jättää Jumalan lahjoitukset kiinteään maaomaisuuteen omaan rauhaansa ja niiden himoitsemisen sijaan rohkaista yksilöitä arvostamaan omia juuriaan, ml. oma kieli varsinkin kun huomattiin ns. vieraitten kielten olevan opittavissa. Lopetettiin kielen käyttö naapurin nuoleskeluun.
VastaaPoistaKulttuurisen narsismin maailmassa ihmiset enimmiltään eivät kasva aikuiseen autonomiaan, vaan jäävät psyykkisissä perusjäsennyksissään "vastaanottajan" rooliin, eli tarvitsevat läpi elämänsä ylimääräistä huomiota ja hoivaa. Tällaisen keskinkasvuisuuden kuvaan sitten kuuluu myös se, että kaikkein voimaannuttavinta, mitä alitajunta voi yksilön tietoisuuteen antaa, on samaistuminen erilaisiin uhrirooleihin.
VastaaPoistaSe on aikamme ihmisen psykologinen muotokuva. Kulttuurinen narsismi on kuitenkin joukkovoimien vaikutuksesta tapahtuva ilmiö, johon yksilötasolla on mahdotonta kehittää mitään vastalääkettä. Yhteisöjemme ominaisuudet vain muuttuvat väistämättömästi, ja siinä oman eurooppalaisela uudella ajalla vaikuttaneen individualismin draivi on heikkenemässä, ja yksilölliseen tahdon-, tiedon- ja mielipiteenmuodostukseen perustuva "edustuksellinen" demokratia on taantumassa automotorisen totalitarismin tilaan. Kansainvaellukset kehittymättömästä maailmasta tulevat tämän kehityksen täydellistämään, joten se on siis hyvästi hyvä Eurooppa.
Monenlaista riemunkirjavaa kulttuuririhkamaa ja samalla vertaistasolla tapahtuvia sensuuri- ja noitaoikeudenkäyntejä tullaan tietysti näkemään tämän alamäen kestäessä. Ne eivät vaikuta mihinkään todelliseen -- Eurooppa tulee romahtamaan omaan sosiopsyykkiseen taantumaansa ja omaan "rasismin" pelkoonsa.
Amerikasta tulee kaikki. Niin tosi-tv, identiteettipolitiikka kuin moni muukin ääliömäisyys, mutta Amerikasta tuli myñs pelastus kummassakin maailmansodassa ja niin se tulee tässä kolmannessakin. Joko Trumpilla tai ilman.
VastaaPoistaSouth Dakotassa on kuvernöörinä yhtä näpsäkän, jos ei vieläkin näpsäkämmän, näköinen nainen kuin meilläkin, mutta oma-aivoisempi. Siellä ei pantu mitään rajoituksia käytäntöön ja kaikki menee siellä paremmin kuin muualla. Nyt Florida ja moni muukin valtio on tehnyt saman ja homma toimii.
Kohta valtalehdistön on pakko joten kuten kertoa tästä ja siitä se sitten lähtee. Krapula ja muutosvastarinta tulee olemaan hirveä, koska massapsykoosi on ehtinyt juurtua aika syvälle kansan syviin riveihin, puumattakaan ns. paremmasta väestä, joka on vielä pahemmin taudin saastuttama.
Fauci tulee saamaan potkut ja meidän Mika Salmisemme häippäsee korvat luimussa jonnekin takavasemmalle. Maahan saadaan uusi hallitus,jonka ministerit kyllä olivat hekin massapsykoosin saastuttamia, mutta ei sentään uusfasismin tai vanhan kommunismin niin kuin nykyinen. Ensi vuonna minäkin sitten voin tulla käymään Suomessa ilman terveysterroristien kopelointia.
Jaa, itse kun olen tuon jenkkien pelastaja roolin selittänyt enempi niin päin et aiheuttaneet sen ongelman alkujaan ja sitten tulevat "pelastamaan". Kukaan lopulta siitä sekoilusta hyötyne kun paavi, joka taas tuo sitten sitä oikeaa oppisuutta ja homma lähtee käyntiin taas alusta. Hullukaan jaksa sitten niitä uskonoppineita jotka työntää nokkansa sinne minne se ei kuulune, mutta kun mies on mies joku funktio se jokaisella pitänee olla.
PoistaViimeisten taistojen aika älykkäälle sijoitustoiminnalle on saapunut raukoille rajoillemme! Omakielinen kulttuuri, kielen käytön lopettaminen toisen nuoleskeluun. Silmät auki nähdään natsien ja juutalaisten taistossa olleen sisimmältään kysymys älykkäimpien voitosta valituista valituimpien asemasta.
VastaaPoista