Kulttuuri
Ajelin
nuorempana usein ympäri peltoja niitä kultivoimassa. Traktorin perässä
oli jousiäes, jota nimitettiin kultivaattoriksi ja se oli varsin jämäkkä
laite pehmentämään maata ja hävittämään rikkaruohoja. Voimaa se vaati vetäjältä
eli traktorilta paljon.
Kulttuuri
eli viljely vaatii siis tuossa alkuperäisessä kielessään joka tapauksessa ennen
muuta raakaa voimaa, mutta olihan tuloksena aaltoileva viljapelto, kuten
sanotaan, monokulttuuri, joka teki taas muutamalle ihmiselle ja
kantturalle mahdolliseksi elää ja päästellä hiilidioksidia ja metaania ilmoille.
Pellostahan nekin kaikki otettiin ja sinne taas aikanaan palautuivat.
Kulttuuri tuossa
fyysisessä mielessä oli ja on vain välivaihe, jossa vastahakoinen aine
muokataan tyydyttämään inhimillisiä tarpeita. Maata muokatessa kyse on ensi
sijassa pyrkimyksestä ihmisen animaalisten perustarpeiden tyydyttämiseen. Nehän
ovat väistämättä ensimmäisinä tarvehierarkiassa. Itse muokkaajaa muokatessa ollaan sitten tekemisissä jo toisen
kertaluvun kulttuurin, henkisen kulttuurin kanssa.
Ihmisen henkinen
elämä tapahtuu aina tuossa toisessa kulttuurissa, logosfäärissä, jonne yhä
uudet villeinä syntyneiden sukupolvet on johdatettava ja heidän eläimelliset
taipumuksensa muokattava eli kultivoitava.
Psykologian
oppikirjasta luimme joskus tarinan susien kasvattamista Amalasta ja Kamalasta,
joita ei kultivoitu ainakaan ihmisten toimesta. Kaspar Hauser, kuvaannollisesti
sanoen tynnyrissä kasvatettu poika on toinen aina mainittu esimerkki.
Noista
ulkopuolisista ei ole paljon kerrottavaa. Käytännössä jokainen ihmisyksilö
joutuu elämässään ympäristönsä muokkaamaksi eli sen kulttuuriin pakotetuksi. Kultivoitumista
ei voi periä, kulttuuri kyllä sen sijaan peritään ja merkitsee alituista
taistelua alhaalta eli naisen lantiosta nousevia yhä uusia barbaarien
sukupolvia vastaan, niiden sivistämistä.
Kultivointi tehdään voimalla, jos niin
tarvitaan, mutta käytännössä työn suurimpia liikuttajia on ihmisen tarve saada
hyväksyntää. Laumaeläinten kohdalla se yleensä onnistuu ilman mainittavaa
väkivaltaakin, mikä kyllä on aika uusi havainto.
Maan fyysinen
muokkaaminen eli agrikulttuuri on siis kaiken korkeamman elämän ehto. Vasta
kyllin tehokkaana se pystyy saamaan aikaan ylituotantoa, jonka turvin osa
ihmisiä voi jäädä ns. joutilasluokkaan ja siirtyä kokonaan hengenviljelyn
palvelukseen. Tarvehierarkiassa siirrytään silloin yhä toissijaisempiin
tarpeisiin, joiden huomiotta jättäminenkään ei vaikuttaisi mitään hengissä
säilymiseen.
Sitä mukaa, kun
työn tuottavuus on kasvanut, on myös mahdollisuus yhä suuremman joutilasluokan
(leisure class) elättämiseen mahdollistunut. Muistakaamme, että sana schola
-koulu- merkitsee alun perin vapaa-aikaa. Niukan tuottavuuden oloissa ei
suurten joukkojen koulutusta voitu ajatellakaan.
Tämä havaittiin
vielä Suomessakin 1800-luvun lopulla, jolloin kansakouluja vastustettiin
kiivaasti muka kalliina turhuutena. Sitä ne vielä jossakin määrin siihen aikaan
olivatkin, mutta tulevaisuuden kannalta niiden arvo oli arvaamaton eli mahdoton
arvioida, siis suuri.
Vielä tuohon
aikaan sanalla kulttuuri ymmärrettiin kaikkea sitä parasta, mitä ihmiskunta oli
saanut aikaan ja sitä kohtaan tunnettiin liki uskonnollista kunnioitusta (ks. Vihavainen:
Haun kulttuurin arvo tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).
Myöhemmin,
yleisen sekularisoitumisen edistyessä, on kulttuurinkin arvostus laskenut.
Nykyään sanalla viitataan yleensä tasa-arvoisesti kaikkeen, mitä ihminen on
saanut aikaan. Mikäpä voisi olla toista arvokkaampaa ja kukapa sen pystyisi
sanomaan? Eivät ainakaan kulttuuritoimittajat.
Ateneumin julkisivun
mitaleissa esitetään aikansa kulttuurikäsitys. Kyseessä on suurten ja ilmeisesti
ylittämättöminä pidettyjen taitelijoiden kavalkadi. Jotkut noista suurmiehistä
on nykyään jo enemmän tai vähemmän unohdettu (ks. Vihavainen:
Haun taiteen olemus tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ) eivätkä loputkaan
enää herätä entisaikojen lähes uskonnollista palvontaa. Kulttuurilla on meille
nyt uusi arvo ja merkitys.
Mitä asialla nyt
ymmärretään, selviää lehtien kulttuuriosastoja silmäilemällä (ks. Vihavainen:
Haun kulttuuriosasto tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ). Kuten voi
havaita, kyseessä on aivan erityisesti ns. matalakulttuuriin eli roskaviihteeseen
erikoistunut osasto, jossa vain kovin harvoin poiketaan tarttumaan sellaisiin
asioihin, joilla on merkitystä koko historiamme ja maailmamme ymmärtämisen
kannalta.
Kulttuuriosastoja
pitävät hallussaan tätä nykyä nuoret naiset, joiden keskimääräisen naiiviuden
enempi selostaminen on tässä tarpeetonta. Siitä löytyy halukkaille runsaasti
esimerkkejä vanhoissa blogeissani. Pari sukupolvea sitten kulttuuriosastot oli kyllästetty
vähä-älyisellä marxismi-leninismillä ja ennen sotia niissä oli aikansa nuorison
leima. Näin ei muutu pelkkä muoti, vaan jopa kokonaisten aikakausien
maailmankäsitys.
Tietty
radikalismi eli kielteinen suhtautuminen olemassa olevaan kulttuuriin ja
yhteiskuntaa on jo kauan ollut kulttuuriosastojen sine qua non, välttämätön
ehto. Kauniisti ajatellen kyseessä ovat uutta etsivät yhteiskunnan tuntosarvet,
ilkeämmin ja siis realistisemmin sanoen sieltä paistaa naiivi kritiikittömyys
kaiken sellaisen hyväksi, mikä on jyrkästi vastoin vallitsevia oloa.
Se noista
osastoista. Se, joka niitä hallitsee, hallitsee myös sitä yhteiskuntakerrosta,
joka ei kykene ajattelemaan omilla aivoillaan ja etsii aina lehdistä vihjeitä
siihen, mitä mieltä mistäkin asiaasta pitäisi olla. Merkittävä asiakaskuntahan
niillä siksi tietysti on ja valtaa paljon.
Kulttuuri-sanalla
viitataan usein myös siihen ns. korkeakulttuuriin, joka on eksklusiivista
eli erottelee pois piiristään jo heti kättelyssä kaikki sellaiset, joilla ei
ole halua maksaa parin tunnin elämyksestään satasia tai joilla ei ole varaa
eikä halua hankkia vaikkapa frakkia. Nykyään sen vaatiminen on toki jo hyvin
harvinainen poikkeus.
Oopperan ylläpitäminen
Suomen kaltaisessa pienessä maassa on aikamoista luksusta. On laskettu, että
valtio tukee jokaista oopperalippua yli 700 eurolla. Saman tein voitaisiin
kaikki oopperannälkäiset lähettää aina johonkin eurooppalaiseen suurkaupunkiin
nautiskelemaan tästä taiteesta ja tuntemaan olonsa yleväksi.
Paavo Haavikko
esitti tuon idean aikoinaan, kun oopperataloa rakennettiin ja vertasi oopperaa
taannoisiin panssarilaivoihin, jotka imivät rahoitukksen tehokkaammilta aseilta.
Toki hänen olisi kannattanut sitten esittää vaihtoehtoinen suunnitelma
Ahvenanmaan turvaamiseksi järeällä tykistöllä.
Niin sanottu
yhteinen kansa ei tietenkään saa oopperalta yhtään mitään ja saattaa sen takia
olla hyvinkin kärmeissään: niille, joilla paljon on, annetaan yhä enemmän
yhteisistä varoista. Voihan sen asian niinkin nähdä.
Mutta nyt siis
kulttuurin annista koko kansallemme. Jokunen vuosi sitten esitettiin
televisiossamme irvistelevä dokumentti siitä, miten Mongoliassa esitettiin
eurooppalaisia oopperoita. Itse asiassa se oli komea esimerkki siitä, mitan
paljon siellä panostettiin eurooppalaisen kulttuurin tuntemukseen.
Mongolialaisilla on syytä pitää kosketuksia muuallekin kuin Kiinaan.
Meidän tilanteemme
on ja on ollut hieman samanlainen kuin Mongolian. Olemme Idän poika, kuten F.M.
Franzén runoili Suomen tultua liitetyksi Venäjään. Venäjän yhteydessä tunsimme
kuitenkin olevamme väärässä seurassa ja pyrimme kovasti korostamaan
kuulumistamme länteen kaikin keinoin. Esimerkiksi latinan opiskelu saavutti
meillä aivan poikkeukselliset mitat.
Oopperan
kaltainen huvi, jonka kustannukset valtion budjetissa ovat lopultakin
mikroskooppiset, on meille tärkeä pienen eliittimme takia. Se haluaa olla
länsimaisen kulttuurin eturintamassa ja myös kykenee siihen, mikäli saa asiaan
valtion tukea. Sitä paitsi ne, jotka oopperassa käyvät, kyllä usein maksavat
paljon verojakin.
Mutta ylellisyyttähän
ooppera kuten muukin korkeakulttuuri on. Toki se tulee mahdolliseksi vasta raa’an
tuotannollisen työn kautta, mutta olisi toki hullua sijoittaakin kaikki luodut
ylijäämän yhä uudestaan palvelemaan tuta tuotantoa.
Tavallaan
korkeakulttuuri on tai ainakin voisi olla, jonkinlainen ihmiskunnan tarkoitus.
Pelkkä eloonjääminen ei ainakaan ennen maailmassa ollut vielä tyydyttävä
päämäärä ihmiskunnalle. Sen lisäksi tarvitaan myös sekundääristen tarpeiden
tyydyttämistä. Sekundääristähän se kulttuuri on, kun kokonaisuutta katsotaan.
Sikäli, kuin
kyse ei ole vain lasten sosiaalistamisesta ja kouluttamisesta kulttuurinsa
normeihin, on kulttuuri nimenomaan ylellisyyttä, jota ilman voi elää ja jonka
nauttiminen tapahtuu kovin epätasaisesti. Kulttuuri edustaa tai ainakin sen
pitäisi edustaa korkeampia arvoja, mikä tarkoittaa, että tasa-arvo on sille
täysin vieras asia.
Poliitikot
tekevät toinen toistaan hullumpia pellehyppyjä puhuessaan kulttuurista, jota ei
yleensä lainkaan vaivauduta määrittelemään ja sotketaan tahallaan tai
tahattomasti yhteen aivan eriluontoisia asioita. No, särpikööt he keittämäänsä
puuroa.
Loistava teksti taas.
VastaaPoistaKiitoksia hyvästä ajatuksia herättävästä kirjoituksesta.
VastaaPoistaLueskelin juuri viime yönä Toynbeen käsityksiä kulttuurien synnystä ja kehityksestä ja yksilön ja yhteisön suhteesta -- suomennoksen nimi on "Historia uudessa valossa" ja se on siis 700-sivuinen lyhennelmä hänen monumentaalisesta historiankartoituksestaan, joka kai oli tarkoitettu jonkinlaiseksi akateemiseksi vastavoimaksi paljon puhetta nostattaneelle Spenglerin kulttuurimorfologialle. Tapa, jolla Toynbee nostaa eri aikoina eläneitä ja eri kulttuurien vaikuttajayksilöitä toistensa rinnalle ja siiteeraa ajatuksia aivan kuin kaikki kirjallista jäämistöä jättäneet ajattelijat edustaisivat jotain ylihistoriallista totuudellisuutta, on historiointina todellakin jotain aivan päinvastaista kuin spenglerilaiset ideat kulttuurista alkukuvista ja kunkin kultuurin omasta sisäisestä metafysiikasta ja dynamiikasta.
VastaaPoistaToynbee on siis esimerkillistä esimerkillisin ja akateemisuudessaan ihan merkillisyyteen asti puhdasverinen "oppinut" -- niin perustavanlaatusilla kysymyksillä kuin hän kappaleensa aina aloittaakin, jo kohta hänen tarkastelunsa muuttuvat juurettomaksi skolastiseksi käsiterealismiksi toki aromikkaalla namedroppingilla maustettuna.
Itselleni oli aikanaan suuri oivallus ymmärtää, ettei hokema "kulttuuri tarkoittaa viljelyä" ole truismi, trivialiteetti eikä infantilismi. Kuljeskelevien laumojen paikoilleen pysähtyminen ja viljelyn vaatima ajantaju muuttuvat tajunnallisia alkioita perin pohjin ja saivat aikaan yhteisöllistä institutionalisoitumista, joka sitten tuotti reaktiiviseen kieleen myös pyvyyttä edustavia yleiskäsitteellisiä merkityksiä. Ihminen tarvitsee maaperän, maa-alueen, ja itse asiassa aikalailla kaikki minkä nyt "ihmisyytenä" noteeraamme, on pohjimmiltaan sitä mitä yhä edelleenkin tavoittelemme kun puhumme, sanotaanko, "isänmaallisuudesta".
Kulttuurin tarina on kaunis, kun se kerrotaan ihmisen tarinana. Ehkäpä raamatun luomiskertomus voisi olla paras metafora ihmisen tajunnallisista ensiaskelista. Syvyyspsykologialla, kuten varhaisiin kehitysvaiheisiimme palautuvalla ja yhä edelleenkin kovasti kipeitä ongelmia mukanaan tuovalla uhriajattelulla täydennettynä se muodostaa miltei koko ikuisen ihmisen tarinan.
Luin noista linkeistä avautuvat syvälliset tekstit. Kiitos jakamisesta.
Poista"Ehkäpä raamatun luomiskertomus voisi olla paras metafora ihmisen tajunnallisista ensiaskelista. "
PoistaEhkä ehkä ei. Tämä on hieman ongelmallinen kansallisvaltioissa joissa kieli on hallinnoinnissa keskeisessä asemassa historian kautta, kun taas uskonnot ovat valtion rajoja ylittäviä.
Hallintona kun voi olla demokratia, monarkia jne. Kun taas uskonto tai usko on hallintona psykologinen ilmiö.
Lähtökohdin voi uskoa mihin uskoo kunhan ei ole toisille vaaraksi. Kun taas psykologisena ilmiönä tulisi ottaa huomioon naisen psykologia eroaa miehen psykologiasta. Näin ollen miehen uskomukset eivät voi olla samoja kuin naisen, vaikka olisi kasvanut samassa kulttuurissa.
Luomiskertomus kertoo , miksi ja miten Jumala loi sapatin. Jotta voisi levätä (nauttia kulttuurista!) piti luoda koko maailma. Siinä ensimmäinen tehtävä oli luoda valo, jotta näkisi tehdä luomistyötä...Ja tuli ilta ja tuli aamu: sapatti (lepo).
PoistaLänsimainen kulttuuri syntyi kristinuskon (kirkon) luomisteologian hedelmänä ja pehmennettynä äidillisyydellä (vrt. Maria ja Jeesus-lapsi). Nykyinen feminismi on eri asia: se kieltää kaiken. Mutta vielä vanhempaa kulttuuria löytyy siltä suunnalta, josta aurinko nousee. Kannattaa tutustua kiinalaiseen ja japanilaiseen vuosituhantiseen kulttuurimaailmaan. Esim. Japanin omaperäinen originaali kultturi kukoisti 250-300 vuoden rauhanaikana (Edo). Sitä ei länsimaiden kolonialismiyrityskään pystynyt muuttamaan. Omaksuttiin pian länsimainen kulttuuri. Tokio on kulttuurien musta aukko.
PoistaEi-kultturelliin mutta hyvin vapaamielisen evakkoperheen nuorimmaisena, olen saanut kasata koko kulttuurisen kirjavuuteni aivan omin nokkineni. Nimen omaan siitä olen pikkuisen ylpeä. Löysin lapsena jo kuvataiteet ja kirjallisuuden, mutta klassinen musiikki tuli vasta joskus kolmekymppisenä, kun ostin ensimmäiset hifi-laitteeni ja Beethovenin kolmannen pianokonserton. Oopperassakin on ihan kiva käydä silloin tällöin,
VastaaPoistaNyt näin espanjan eläkeläisenä kulttuuri joutuu antamaan tilaa enemmän ruumiin kulttuurille, sillä niin kuin pellon kultivointi oli ensin, niin samahan koskee kroppaakin. Raihnaisena ei pääsisi edes konsertteihin ja muukin matalamielisyys valtaa mielen helpommin.
Erinomainen ja erityisen ajankohtainen kirjoitus!
VastaaPoista”Kultivoinnista ja sen tuloksista”
VastaaPoistaEikö kultivaattori nimeltänsä venäjän presidentti Putin ole jo vuosikymmeniä opettanut ukrainalisille, että ukrainan kieli on pelkästään venäjän kielen murre, joten ukrainalaisten olisi jo korkea aika omaksua kulttuurikielekseen venäjän kieli.
Jatkettakoon matkaa typeryyden polulla, koska aikoinaan oli sanottu, että viisautta voi mitata, mutta typeryyttä ei voi mitata.
Sivilisaation historia kertoo, että viisaat ja rikkaat rakentavat sitä sun tätä ja haapivat työvoimaa sieltä sun täältä rakentaakseen myytäväksi parempaa.
Venäjä on käynyt läpi kaikki nämä vaiheet ja nyt myy sitä, mitä on luonut.
Aika usein vielä 1960-luvula meillä päin kultivaattorin nimi kääntyi kullivaattoriksi, jota lapsetkin tietysti matki.
VastaaPoistaIhan luksusta.
VastaaPoistaPerussuomalainen kulttuuri on sitä parasta kulttuuria!
VastaaPoista" Pyh, pah - luksusta ja tarpeetonta! "
PoistaVrt. teksti ja kommentit.
VastaaPoista