Eläimellisyyden
kysymyksiä
Hesarissa
esitteli taannoin näkemyksiään muuan taiteilija, jonka mielestä sanan eläin käyttäminen
oli jollakin tavalla väärin -ikään kuin ihminen ei itsekin olisi eläin, samaa
sukua muun luomakunnan kanssa. No, itse sana luomakunta on tietenkin
myös epäkorrekti, joka tapauksessa olemme kaikki olioita, perimmältään
yhtä ja samaa, kuten hindulaisuudessa jo kauan sitten oivallettiin.
Tämän samuuden
vahvistaa nykyaikainen biologia, jonka mukaan meillä ei ole yhteisiä geenejä
pelkästään apinoiden, sikojen ja koirien kanssa, vaan vieläpä porkkanan ja
tomaatinkin kanssa. Kivikunta kuitenkin kuuluu epäorgaanisen kemian alaan eli
siitä puuttuu hiili, joka on likipitäen elämän synonyymi. Tervetuloa sitten,
hiiletön tulevaisuus…
Tämä kaiken
orgaanisen välisen yhteyden oivaltaminen ei estänyt hindulaisuutta kehittämästä
kastilaitosta, jossa vallitsi niin ankara hierarkia, ettei alempaa kastia
edustavan olennon varjokaan saanut saastuttaa ylhäisempiä. Miten ihmisten oli
ja on mahdollista omaksua noin ristiriitaisai käsityksiä, on kiinnostava
kysymys, jonka pitäisi pysäyttää meidät ajattelemaan.
Ajatus
luonnonmukaisuuden ylivertaisuudesta on tuttu monesta yhteydestä. Hitler oli
suuri luonnon ystävä ja kasvissyöjä. Natsipuolueen arvot olivat vihreitä,
maaseutuhenkisiä ja vaistoja eikä älyä korostavia. Saksalaisen ihannetyypin
tuli taas olla blonde Bestie, vaalea peto, joka ei tuntenut kristillisen
orjamoraalin asettamia rajoituksia.
Tuo latinalaisperäinen
sana Bestie (lat. bestia) on sinänsä kiinnostava. Eri kansat ovat
mieltäneet asian eri tavoin. Ranskassa sana bêtise tarkoittaa typeryyttä,
englannin bestiality viittaa julmuuteen ja raakuuteen.
Julmuus, petomaisuus
oli jo muinaisilla roomalaisilla sanan merkitys: senatus bestia, senatores
boni viri, sanottiin. Senaatti on peto, vaikka senaattorit ovat kelpo
miehiä.
Jos me häivytämme
eron ihmisen ja muiden eläinten välillä, palaamme piankin alkuperäiseen
petomaisuuteen. Ihminen on toki kaikkiruokainen, mutta ilman eläinproteiinia
koko laji olisi kuollut jo aikoja sitten. Peto, mikä peto.
Kaikki eläimet
käyttävät hyväkseen muuta luontoa ja muita luontokappaleita. Toki kasvissyöjiäkin
löytyy, ne ovat saaliseläimiä ja niiden rooli tässä maailmassa on olla toisten
ravintona jo ennen luonnollista kuolemaansa. Pedot sen sijaan joutuvat aikanaan
matojen ja bakteerien ravinnoksi, jos sattuvat kuolemaan vanhuuteen ja
sairauteen.
Kun olemme heränneet
siihen, että olemme eläimiä toisten joukossa, olisi vielä pohdittava, olemmeko
villejä vai kesyjä eläimiä. Kun lähdetään siitä, ettei korkeinta, jumalallista
kesyttäjää ole eikä tarvita, olemme siis paradoksaalisesti kesyttäneet itsemme,
sikäli kuin emme ole jääneet tuohon petovaiheeseen. Pitäisikö kesyydestä päästä
eroon? Eikö se ole tarpeeton taakka?
Näinhän asia
onkin ja se näyttää kovin harmittavan joitakin taiteilijasieluja. Eikö
ihmisenkin pitäisi olla villi ja vapaa? Yhteiskunta normeineen kahlitsee alkuperäisen
ihmisluonnon. Eikö villeys ole todellinen, aito ja alkuperäinen arvo, johon
pitäisi palata?
Sanalla villi
on eri kielissä erilaisia konnotaatioita. Villi meininki saattaa vallita,
sanokaamme nyt vaikkapa pääministerinkin nuorekkaissa pidoissa. Saksan
historiasta muistetaan laulu Das ist Lützows wilde, verwegene Jagd!
-hurjaa menoa siis. Pidetään hatusta kiinni!
Venäjässä
villeyteen -dikost- on pesiytynyt ajatus sivistymättömyydestä,
metsäläisyydestä. Dikar on jostakin korvesta tullut villi-ihminen, jonka
käytös on primitiivistä ja ihmisten ilmoilla noloa.
Vielä hiljattain
eurooppalaisen ihmisen kulttuuriseen aarteistoon kuului yleensäkin ajatus
villeistä, alkukantaisista kansoista, joiden älyttömissä tavoissa heijastui
kyvyttömyys ajatella ja toimia järkevästi. Jotkut asioita tuntemattomat, kuten
Heinrich Heine, sijoittivat villeyden jopa Lappiin:
Lapin kansa on
rähjäistä, pientä,
suu korviin ja
litteä pää
poronpaistia nuotiolla
se kirkuin
kärventää.
Sosiaaliantropologit
Boasista ja Frazerista Meadiin ja Benedictiin opettivat sittemmin meille, etteivät
villit olleet lainkaan villejä ja että heidän yhteiskuntansa olivat itse asiassa
jopa rationaalisempia kuin meidän (kuinkas muuten). He vain toimivat omilla
ehdoillaan ja heidän instituutionsa täyttivät adekvaatisti ne funktiot, joita juuri
he tarvitsivat.
Niin, että eipä
puhuta primitiivisistä kulttuureista. Hoebelin tunnetun teoksen otsikkokin
taitaa olla lähinnä ironinen. Itse me olemme keinotekoisia ja paluu luontoon
olisi pitkä askel kohti autenttisuutta, todellista ja aitoa, villiä ja vapaata
ihmisyyttä. Kulttuurissa -tässä nykyisessä- voimme pahoin.
Olen usein
pohdiskellut sitä, miksi vaikkapa sanalla koira ja tietenkin myös itse koiralla
on niin tavattoman vahva pejoratiivinen lataus joissakin kulttuureissa, etenkin
muhamettilaisissa.
Koiraa pidetään
saastaisena ja kenties se johtuu koirien kiima-aikanaan harjoittamasta kovin
avomielisestä seksuaalielämästä. Koiralaumathan pitivät Suomessakin vielä
takavuosina kylien raiteilla suorastaan pirullisen irstasta menoa, kuten Veikko
Huovinen asiaa luonnehti.
Koiralle koiran
kuolema -sobake -sobatšja smert, tuhahti surullisen kuuluisa
Prigožin
jossakin videossa, jossa teloitettiin joku Ukrainan sodan petturiksi tuomittu
sotilas. Ortodoksisen kirkon piirissä koiraa pidettiin aikoinaan saastaisena,
millä saattaa olla vielä vaikutusta nykyiseenkin venäläiseen kulttuuriin.
Luulenpa, että
Suomessa ja varmaan usein Venäjälläkin koirat ovat nykyään kaikkein
arvostetuimpia ja rakastetuimpia perheenjäseniä, joiden kuolema on tragedioista
suurin. Koiraa ja muitakin lemmikkejä voi tosiaan rakastaa ja arvostaa.
Olisi kiinnostavaa
tietää, millainen tarkkaan ottaen oli Hitlerin suhde koiriinsa. Minulla on se käsitys,
että se oli hyvin arvostava, ymmärsihän Aatu kai itsekoin olevansa elukka ja sen
ymmärtävät myös aikamme vihreät, ellen
ole ihan väärin ymmärtänyt.
Koirat ovat
monessa suhteessa paljon ihmisten yläpuolelle, mitä tulee esimerkiksi
kristillisiin hyveisiin: usko, toivo ja rakkaus. Antiikin hyveet sellaiset kuin
viisaus, kohtuullisuus, oikeamielisyys ovat sen sijaan koirille vieraita.
Rohkeutta esiintyy toisinaan, mutta ymmärtäessään vastuksen ylivoimaisuuden
koira kyllä vetää aina hännän koipiensa väliin.
Tuskinpa ihmisten
kannattaa siis yrittää tulla ainakaan joka suhteessa koirien kaltaiseksi, ei se
sitä paitsi edes koskaan onnistuisi.
Toinen
mahdollsiesti esikuvaksi meille kelpaava laji ovat hevoset, joista Jonathan
Swift kirjoitti kiinnostavasti jo kauan sitten (ks. Vihavainen: Haun
swift tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com).
Swift kuvasi ihmiset
(yahoot) kurjiksi otuksiksi, jotka esimerkiksi Englannissa käyttivät
jaloja hevosia raa’asti hyväkseen. Hevosten maassa, jossa Gulliver vieraili,
osat olivat vaihtuneet ja ihmiset kiskoivat vaunuissaan lökötteleviä hevosia paikasta
toiseen ja palvelivat niitä muutenkin.
Niinhän niitä
hevosia nykyään muutenkin palvellaan. Se barbaria, jota hevosiin kohdistettiin
vielä 1950-luvulla, jolloin niitä meilläkin vielä oli enemmän kuin autoja, on
nyt taakse jäänyttä elämää. Myös koiria ja kaikkia muitakin kotieläimiä
palvotaan nykyään jo liki uskonnollisella hartaudella.
Siinä kai lähdetään
siitä oletuksesta, että olemme muuten samanlaisia, mutta että esimerkiksi
koirat ovat meitä parempia. Monessa suhteessahan näin onkin, hajuaisti lienee
selvin esimerkki.
Pitäisikö meidän
luontoon palataksemme vielä ruveta vegaaneiksikin, on tietysti pohjimmiltaan
uskonnollinen kysymys, johon luonnosta tulee vain ja ainoastaan kielteinen
vastaus. Hindulaisuudessa tällainen ajattelutapa poiki aikanaan
segregaatiosysteemin, jota luonnehtimaan sana rasismi olisi todellinen eufemismi.
Nykyiset luontoon
palaajat, jotka syyttävät muuta ihmiskuntaa lajisorrosta (specism)
saattavat hekin ennen pitkää huomata olevansa tiellä kohti loputtomien tabujen ja
kaikkialle ulottuvan järjettömyyden valtaa. Itse asiassa moni näyttää jo siinä
sfäärissä olevan.
Ihminen kuten kaikki elollinen maapallolla on syntynyt evoluution kulusta siinä ei jollain saduilla, eli uskonnoilla ole mitään osaa.
VastaaPoistaEvoluutio ei selittäne, uskoa tai uskontoa, eikä kyllä lakejakaan.
PoistaVerrannollisesti vammaiset eivät ole evoluution tulos, mutta inhimillisesti heitä tulee kohdella.
Kun taas kaikissa kulttuureissa näin ei toimita, se ei antane moraalista etua tai muutakaa, todennäköisemmin hidastaa väestöä tms. (Mihinkä sitä sitten on kiire teollistuneessa valtiossa jossa tervekkään pysyne koneiden perässä?) Mutta se on moraalisesti oikein. Ihminen ei ole eläin, eläinmaailmassa poikkeavat yksilöt usein miten siivoutuu pois.
Se on sama mikä selitää mitä, mutta ihminen on eläin. Se joka muuta väitää luulee olevansa ihmeisesti joku muu jota ei ole olemassa.
PoistaIhminen on kyllä eläin, vähemmän tai enemmän. Todella moni maailmassa sen kieltää, mutta biologisesti asia on selvä, uskolla sen voi kieltää, mutta ei se muuta totuutta.
PoistaBiologisesti 99% dna on simpanssia. Voidaanhan myö palata luolaa ja vedellä eukot tukasta tupaan. Toiset harrastaa tätä uskonnon nojalla, muttei ole kovin sivistynyttä käytöstä.
PoistaJa ottaen huomioon nykyiset naiset, millä todennäköisyydellä eukko jäisi siihen herraa passaamaan, sen sijaan että kuohisi, kun niin kauniisti on kohdellut? Miesten psykologia kyllä eroaa naisten näkemyksistä.
PoistaPari sanaa puun takaa.
PoistaSe, että ihmisellä ja jollakin eliöllä on samoja rakennusosasia, ei kerro sukulaisuudesta eikä mitoita sitä. Tämä ihmisen ja vaikkapa simpanssin uskottu sukulaisuus on päätelty väärin bio- ja ihmistieteissä jo kymmeniä vuosia.
Kun vertaa koiraa ja simpanssia, koirasta (sen silmistä) näkyy suuri viisaus, mitä ei samalla tavalla näy simpanssista, vaikka simpanssi voi yhtä lailla kiintyä ihmiseen kuin koirakin.
M
En tiedä miten minulle on kehittynyt sellainen vaisto, että tunnistaa kretiinit ennen kuin ne edes aloittaa parahin M, mutta voin kertoa, että sillä ei ole mitään tekemistä ulkonäköperusteinkin jalostetulle "silmistä näkyvän suuren viisauden kanssa."
PoistaPari sanaa puun takaa.
PoistaEn halua käyttää englantia täällä ja mietin, miksi joku haluaa otsikoida noilla sanoilla.
Koiran silmistä näkyy koiran viisaus. Koiralla on eläimistä vilkkain äly.
Kun olen ruokkinut paria varista, niin olen huomannut niistäkin, miten älykkäitä ne ovat, mutta koira on kyllä lähinnä ihmistä. Siksi se on niin verraton lemmikki, kotielän ja vielä jotain muuta paljon enemmän.
Hevonen on arka pakoeläin, ja älykäs, mutta ei kuitenkaan koiran veroinen.
Ja jos vielä sanon lopuksi muutaman sanan evoluutiosta, että sen aika koittaa vielä sillä tavalla, että tiedeyhteisö toteaa sen vääräksi.
En tiedä, että voidaanko silloin puhua paradigman muutoksesta, mutta muutos on suuri.
Toinen on alkuräjähdys, joka on nauttinut suurta suosiota tieteilijöiden keskuudessa, mutta joka suosio on alkanut hiipua, kun asioita on alettu mitata uudestaan.
M
Tiedä miten tuon evoluution voi todeta vääräksi. Onhan tuo todellinen.
PoistaKuin myös kristinuskon opetus, mutten kyllä kristittynä lähtisi allekirjoittamaan uustonismia, ihan jo siltä kannalta että katsonen sen enemmän hallinnoinniksi kuin järkiperusteiseksi toiminnaksi.
Kai siinä on tuo sama kuin maailman historiassa, voidaan olla yhtä mieltä siitä, mutta kansakuntaa koskevissa asioissa näkemykset eroaa.
Hevosiakin on monenlaisia persoonia. Toiset säikkyjä, toiset uteliaita yms. Orit yleensä ruunataan syystäkin jotta ovat lauhkeampia.
Mutta käsittääkseni niihinkin on kiinnytty. Onhan tuo ollut sodissa mukana ja niiden kanssa on pelloilla työskennelty. Koneet on vieneet näiden työtehtävän ja niistä on tullut harrastemuoto.
Kuin myös maatilan isäntä ja emäntä kiintyy lehmiinsä, on nimet jotka tulee aakkosista vuoden mukaan, päivittäin tekemisissä. Luonnottomampaa se taitaisi olla jos niihin ei kiintyisi. Mutta samalla se on elinkeino ja niitä kasvatetaan ruuan tuotantoon. Pitänee muistaa realiteetit.
Sen sijaan tulee aika että joka uskonto todetaan huijaukseksi, sillä ne on jo todettu kehittyneen ainostaan kuolemaa pelkäävien ihmisten pelon lievitykseen. Sen sijaan evoluution voi jokainen todeta itse sillä ihminen kantaa sisällään esimerkiksi umpisuolta joka on jäänne ajoilta kun ihminen oli vielä kehittymässä ja ruokavalia oli samaa kun savannien märehtijöillä. Jos vieläkin muuta väität, istut nytkin yhdellä evoluution kehityksessä jäänteeksi jäämällä osalla, eli häntäluullasi, se on jäänne savanniajoista kun alkuihmillä oli häntä eikä ulkonäöltään ollut paljoa eroa nykyisistä apinoista. Olet kaikessa väärässä mitä kirjoitit.
PoistaP.S. Ikävä kyllä suomessa ei ole tarpeeksi metodejanne kuvaavia sanoja toisin kuin englannissa; molestor.
Poista"Sen sijaan tulee aika että joka uskonto todetaan huijaukseksi, sillä ne on jo todettu kehittyneen ainostaan kuolemaa pelkäävien ihmisten pelon lievitykseen."
PoistaTuskin tuo niin yksinkertaista on.
Teoriassa katsonen että kyse on kielialueen hallinnoinnista.
(Hallinto on biologisesti aina miehillä, jos niitä ei ole tulee "valoittaja" siittämään. Käytännössä siinä on jatkuvuus. Ja jos asiaa pyörittelee hierarkiamallin kautta niin ei se ns. rahvaan naiset ole silloin kiinnostaneet, eikä kyllä varmaan nykyiselläänkään, paitsi kun tuo syntyvyys on laskusuhdanteessa ylipäätään kaikkialla teollistuneissa valtioissa, se taas kelle tuo on "ongelma" on asia erikseen. Ennen vanhaan puhuttiin ämpäristä, mikä leimannut, mutta nykyisellään voi olla ihan hyvä lapsi vaikka pari ei olisi vihitty.) Siis jos mennään vanhoihin näkemyksiin. Evoluutio ei sitten kumminkaan selitä tunnepuolelta miksi joku pari pariutuu hautaan asti keskenään jne. Evoluution näkökannalta se vain on erikoista. Valintahan on aina teoriassa naisella. Mutta jos katsonee vanhoja näkemyksiä niin lähtökohdin naiselle asetetaan odotuksia perheestä huolehtimisesta ja miehelle elatuksesta. Mikä taas itsessään on koomista kun talouteen vaikuttaa globaalit tuulet. Silloinkin, mutta nykyisellään olettaisi että enemmän. Kumminkin molemmat ovat osa kulttuuria ja heidän tulee tulla toimeen muidenkin kanssa.
Eikä uskonnot selitä monarkioita. Kielen kehitys historia kyllä selittää sen tavallaan. Suvuista muodostuu heimo, heimoista kansakunta. Jne.
PoistaYleiskieleksi pääseminen vaatii tietyt funkiot tai paremminkin puhujat.
Lakinäkemykset taas voinnevat erota uskonnoissa, riippuu mitä linjaa seurataan ja kuka sitä lakia tulkkaa.
Niinkö? Entäs sitten?
VastaaPoistaEläimiin suhtautuminen eri kulttuureissa vaihtelee. Äkkiä ajatellen vaikuttaisi siltä, että mitä korkeampi kulttuuri ja sivistys, sitä paremmin eläimiä kohdellaan? Hyvällä muistilla siunatut, tai kirotut, miten vain, muistanevat 70-luvulla TV:ssä nähdyn dokumentin, jonka katsomisa oikein varotettiin jo muutamia päiviä ennen dokumentin esittämistä. Se takasi mielenkiinnon!
VastaaPoistaItse ohjelma oli ankara, kauhistuttava, pelottava, jopa painajaismainen. Isoin osa dokumentista oli kuvattu salaa eri maissa ja maanosissa. Oli kuvattu koesikalassa, jossa sikoja oli jalostettu siten, että jalat olivat surkastuneet, sillä mitäpä syöttöporsas jaloilla tekisi? Se oli aivan järkyttävää katsoa. Oli kuvaa Libanonin satamasta, jossa Euroopasta tuotuja vammautuneita nautoja nostetaan yhdestä jalasta kuorma-autojen kyytiin. Oli kuvaa, jossa laboratorioissa simpansseihin ruiskutetaan erilaisia huumeita ja kemikaaleja jne. jne. Oli kuvaa, jossa elefantti surmataan sähköllä, jne. jne.
Tänä päivänä ko. dokumenttia ei saisi edes esittää, ja sen kyllä ymmärtää. Jokainen kauhistuu, kun kuulee uutisen jossa vaikkapa kotimaassamme paljastuu eläinten laiminlyönti jollakin eläintilalla. Aikoinaan paljastui Hämeessä vakava hevosten laiminlyönti, jossa tilan omistajina oli lääkäripariskunta! Asian kanssa joutuivat paikalliset palokuntalaiset sitten toimimaan, joista moni järkyttyi aika pahasti.
Itse monen reissun YK-miehenä Lähi-itä tuli tutuksi, ja siellä jos missään näki eläinten kaltoinkohtelua lähes viikoittain! Luulisi, että hevoset, naudat ja aasitkin olisivat sielläkin arvokkaita, mutta eipä se siltä näyttänyt! Tuskinpa siellä on edes eläinlääkäreitäkään, sillä onhan ihmislääkäreistäkin pulaa? Koirat ovat kai siellä hierarkian alimmalla asteella, sikojahan ei edes ole.
Teuraseläinten kohtelu on usei ollut, sanoisinko, sikamaista, ainakin silloin kun hommaa on hoidettu teollisessa mitassa. Chicagon teurastamojen olot olivat aikoinaan suuri skandaali, josta mm. Upton Sinclair kirjoitti. Aino Kallaskin kävi niitä kauhistelemassa.
PoistaItse juttelin joskus 70-luvulla suomalaisen entisen teurastajan kanssa, joka oli aika kärmeissään teurastamojen oloista.
Paljon lienee parannuksia jo tehty, mutta hyvä olisi julkisen sanan edustajien valvoa asioita ja kuluttajien valita kunnolla hoidettuajen eläinten lihaa.
"Kansakunnan sivistyksen tasosta kertoo paljon kuinka ne kohtelevat eläimiään, naisiaan, vammaisiaan ja mihin ne paskoo."
PoistaGandhi oli oikeilla jäljillä mutta ois tarvinnut vahvemmat lasit.
Vastahan meillä annettiin tuomio parisenkymmentä vuotta kestäneelle lainvastaiselle teurastamotoiminalle Pohjanmaalla. Siis lähes 20 vuotta kestäneelle. Kumma kyllä, Animalia tai Ruokavirasto, joka on eläinsuojelun ylin viranomainen ei puhkunut eikä puhissut asiasta mitään. Valvovaa virkamiestä tai virkamiehiä ei ole asetettu vastuuseen valvonnan laiminlyömisestä.
PoistaHalal - perkele !
VastaaPoistaKosheria se olla pitää.
PoistaJos se on kiinni jostain loitsusta, niin antaa toisen lukea liiruminsa. Ei se ole muilta pois.
PoistaMutta jos kyse on rituaaliteurastuksesta, missä rääkätään viatonta, niin kyllä se pitäisi järki sanoa ettei se ole sopivaa.
Jos miettii rapujen keittämistä elävältä niin ei tuo taida sen paremmalta vaikuttaa toisten silmissä.
Mutta siinä tainnee tapakulttuuri ja maantieteellinen sijainti vaikuttaa mitä on totuttu syömään. Siihen nähden kuinka vähän siinä on syömistä ja mikä työ sotkuineen, ei oikein jaksane ymmärtää sitä hifistelyä. Mutta kukin tyylillään.
Ravuista sen verran, että kun ne heittää kiehuvaan veteen, ne kuolee heti. Kaikki muu on ravuille kidutusta sillä muuten niitä ei voi kitumatta tappaa.
PoistaMiltä tuo näyttää tottumattomalle joka ei rapuja syö taitaa olla se oleellisempi.
PoistaItse en etanoita, muurahaisia, torakoita yms. hyönteisiä syö, vaikka tietänen että toiset pitänee niitä syötävinä. Pelkkä ajatus itsessään on luotaan työntävä. Etanaa kerran kokeillut Rovaniemellä. Maistui ihan hyvälle, mutta tietoisena siitä että kyseessä on etana niin ei vain kykene.
Samoin hernekeitto on toisten suurta herkkua, mutta itseä ällöttää haju ja oksennusrefleksi tulee kun yrittää syödä. Tälle en voi mitään.
Ymmärtänen kumminkin että vaikka itsellä on joitain ruokarajoitteita ei tarkoita että minusta ne muilta tulisi kieltää.
Kumminkin rajan vetänen kissojen tai koirien syöntiin. Aasialaiset voi harrastaa mutta pitäköön ruokakulttuurinsa.
Syvä osanottoni rajoittuneisuudestasi. Noh, jääpä sitten meille muille enemmän.
Poista"Mutta jos kyse on rituaaliteurastuksesta, missä rääkätään viatonta, niin kyllä se pitäisi järki sanoa ettei se ole sopivaa."
PoistaNiin halal kuin kosher-teurastus ei oikein toimitettuna ole rääkkäämistä, eläin menettää tajuntansa välittömästi. Kummankin taustana oli saada lähi-idän kuumissa oloissa veri mahdollisimman nopeasti pois.
Pitänen sähkötainnutusta inhimillisempänä vaihtoehtona.
PoistaMonikulttuurissa ei ole vielä ymmärretty intialaisten pyhän lehmän palvontaa, jos tuo vielä rantautuu olisi se mielenkiintoista kuulla millä nämä selitetään kun yksi tahtoo teurastaa tietyin rituaalein ja toinen antaa vaeltaa. Siinä on suomalainen ihmeissään.
Jaksanen ihmetellä miksi asioista tehdään niin vaikeita?
Hitler-aiheisten tutkielmien joukossa en ole vielä nähnyt julkaisua, joka kertoisi hänen suhteestaan lemmikkieläimiin. Pari kiinnostavaa detaljia silti. A.H.:n varhainen suosikki arkkitehdeistä oli Paul Ludwig Troost, taisi kuolla 1930-luvulla. Hänen leskensä Gerdi lahjoitti H.:lle schäfer-pienokaisen, joka sai nimekseen Blondi. Nimenvalinta ei liene sattuma? Blondin ja H.:n elämä kulki lähes yhtä mittaa molempien viimeisiin päiviin saakka. Pari kaunopuheista sitaattia vuodenvaihteesta 1943-44: A.H.: Blondi ja neiti Braun ovat ainoat todelliset ystäväni. - Muistiinmerkitsi Goebbels, joka lisäsi: Hyvä, että Führerillä on edes yksi inhimillinen olento lähellään. (Tässä J.G. tarkoitti nimenomaan koiraa.) - En ole lukenut, oliko Hitlerillä koiria jo 1920-luvulla. Oletan, ettei.
VastaaPoistaIhminen on lihansyöjä mutta onko ihmisen ja pedon erottava tekijä nähdä saaliseläimellä myös itseisarvo?
VastaaPoistaOff topic saanko kysyä, miksi blogeista poistuu kommentteja? Jokin periaate?
VastaaPoistaEi ole tarkoituksella poistettu mitään vähänkään asiallisia kommentteja. Vahingossa on pari mennyt ja olen yrittänyt anteeksi pyydellä.
PoistaNyt tsekkasin odottavat kommentit ja sinnekin näytti epähuomiossa pari jääneen, laskin ne nyt vapaaksi.
Eikös Google-tilinsä kautta kirjautuneet voi muokata ja vaikka poistaa omia kommenttejaan? Vastaavasti minä anonyyminä en voi tätä enää muokata tai poistaa.
PoistaMinkä kirjoitin, sen minä kirjoitin. Kuulostaa kyllä paremmalta saksaksi.
PoistaKirjoitit: "Myös koiria ja kaikkia muitakin kotieläimiä palvotaan nykyään jo liki uskonnollisella hartaudella."
VastaaPoistaEi varmaankaan kaikkia. Tässä suhteessa on mitä suurin ero lemmikki- ja tuotantoeläinten välillä, jälkimmäisistä äärimmäisenä esimerkkinä broilerit, kuten toisaalta myös turkiseläimet. Nehän joutuvat koko lyhyen elinikänsä seisomaan ahtaissa häkeissä teräsristikolla. Tämä on kuitenkin melko uutta, ei sellaisia vielä 1950-luvulla ollut. Siihen aikaan kanat kuljeksivat maatalon pihalla, kuten paikoin vieläkin.
Mutta tietenkin broilerien kohtelu on saanut osakseen myös paljon arvostelua. Äskettäinkin näin kaupungilla sitä vastaan suunnatun mielenosoituksen.
Kyllä minä palvon broileria, varsinkin curry-ananas-kastikkeessa.
PoistaOstan vain vapaan kanan munia.
PoistaKehitysavun suurimpia saavutksia on muuten luomukanan kasvatuksen radikaali vahentäminen (EthioChicken) ja kahden portaan lisäportaan(kanankasvattajta & johtajat) saaminen normaali kyläläisen ja sen kanan elämään ja varmaan pikkuhiljaa sen niiden luomuvillikana kannan tuhokin...
PoistaToki jo antiikin auktorit pohtivat ihmisen erityisyyttä eläimiin verraten. Joillekin hän oli naurava olento, poliittinen olento tms.
VastaaPoistaLuulen kyllä, että koiranikin aikoinaan naureskeli aika usein.
Sen sijaan mikään muu olento ei ole logosfäärin asukas eli käsitteisen maailman kansalainen. Historiaa voi olla vain ihmisellä ja sitä paitsi hän on luomassaan noosfäärissä kyennyt tulemaan voimaksi, jolla on suuri vaikutus jopa geologiassa.
Noosfääri, vrt. nous tieto.
VastaaPoistaEnglanniksi sanalla bestiality on myös kolmaskin merkitys: eläimiin sekaantuminen seksuaalisessa merkityksessä.
VastaaPoistaEntä sitten, englanti on typerä ja ruma kieli muutenkin.
PoistaKaikki tuntee apinan mutta apina ei tunne ketään.
VastaaPoistaVokeismi eli käänteisrasismi kannattaa myös vegaanisuutta. Saa nähdä kallistuuko suunta enenmän hindulaiseen lähimmäisjulmuuteen vai aatumaiseen valikoivaan eliminoimiseen.
VastaaPoistaVokeismi eli käänteisrasismi kannattaa myös vegaanisuutta. Saa nähdä kallistuuko suunta enenmän hindulaiseen lähimmäisjulmuuteen vai aatumaiseen valikoivaan eliminoimiseen.
VastaaPoista"Ihminen on toki kaikkiruokainen, mutta ilman eläinproteiinia koko laji olisi kuollut jo aikoja sitten. "
VastaaPoistaIhmisoletettu, joka haluaa "eettisistä" syistä kieltää lihansyönnin, asettaa tuon elämän lajitoverinsa edelle. Haluammeko kohdella tuollaista oliota ihmisveljenä/-siskona.
"miksi vaikkapa sanalla koira ja tietenkin myös itse koiralla on niin tavattoman vahva pejoratiivinen lataus joissakin kulttuureissa, etenkin muhamettilaisissa."
VastaaPoistaYhtenä syynä voi olla myös alueen kulkukoirien ruokavalio, joka kattaa myös raatoja ja muita jätteitä, joita kunnon muslimi karttaa. Sama koskee sikoja, jotka vaeltelevvat vapaasti. Ymmärtääkseni tuo oirien saastaisena pitäminen ei koske salukeja ja muita jaloja koiria.
Saaliseläimistä on jalostettu tuotantoeläimiä ihmisen ruokavalion täydentämiseksi. Monia kaupunkilaisia järkyttää sellaiset youtube-videot, joissa petoeläimet saalistavat ruokaansa luonnossa. Kun ekan kerran näin jaguaarin hyppäävän virtaan, joka kuhisi alligaattoreita ja ottavan sieltä väkivaltaisesti isokokoisen alligaattorin syödäkseen sen jossain viidakon katveessa, niin olihan se vaikuttavaa ja hätkähdyttävää.
VastaaPoista1978 sivistyssanakirjan (paras) mukaan evoluution vastakohta on revoluutio, et "hasta la siempre" vaan.
VastaaPoistaAnarkiaa uhoavan punk -bändin jos perustaisin, niin LP olisi nimetty 'Revoluutio -Takaisin Saimaaseen!'
Kuunnelkaapas juutuubista semmosen kultti-hevarin biisi ku two headed dog, artisti oli Rocky Ericson, sillei omasta mielestä tää äijä sai sen kauhun luotua sille snuffipätkälle, joka mahdollisesti löytyy vielä tuubista, sen missä ne neukuissa 1940(?) Yhdistää koiran pään toiseen koiraan.
"Jos Jumalaa ei olisi, niin ei olisi ateistejakaan."
-Antero