Yksi styränki
Flavius Josefus, Juutalaissodan
historia. Kreikan kielestä suomentanut Pauli Huuhtanen. WSOY 2004, 644 s.
Olen usein
esittänyt Herodesta, viimeksi pari viikkoa sitten eräässä pikkujoulussa ja
mieleeni ovat jääneet oululaispoikien keksimät kohtaukset, joissa tämä
hallitsija, jonka asemansa takia olisi pitänyt olla Jumalan tahdon toteuttaja
maan päällä, osoittautuikin turhamaiseksi sadistiksi ja vääräksi valtiaaksi,
tyranniksi.
Lastenmurha jää
Herodeksen törkeimmäksi ilkityöksi ja vaikea olisikin keksiä mitään suurempaa
syntiä kuin viattomien tahallinen tappaminen. Motiivina asiassa oli pelko oman
aseman menettämisestä, joka sinänsä on inhimillistä heikkoutta, kuten myös
todellisen kuninkaan ja hyvyydestään kuuluisan murjaanien hallitsijan
pilkkaaminen ihonvärin takia.
Olikohan tässä
muuten peräti ensimmäinen tunnettu tapaus rasismista, tuosta kaiken pahuuden
perimmäisestä lähteestä, kuten me edistysmieliset asian nykyään ymmärrämme?
Hullunkurista joka tapauksessa on, että hyvyyden ja kunnollisuuden symboli, tuo
kelpo murjaani on jollakin logiikalla tullut eräänlaiseksi aikamme
epähenkilöksi…
Joka tapauksessa
Herodeksen hahmo kaiken pahuuden olennoitumana on kiinnostava. Hänethän
kuvataan myös Raamatussa hirviöksi. Betlehemin lastenmurha oli osoitus määrättömästä
julmuudesta.
En kuulu niihin,
joita ihmisten tappaminen ja kidutus loputtomasti kiinnostavat, mutta
Herodeksen persoona vaikuttaa sen verran erikoiselta, että siitä teki mieli
tietää enemmän.
Yllättäen
kaikkitietävässä wikipediassa onkin tästä aiheesta poikkeuksellisen pitkä
artikkeli jopa suomeksi. Päätin kuitenkin vielä katsoa, mitä aikalaislähteet
hänestä kertovat ja millaiseen kehykseen hänet asettavat. Sillloin olennaista
lukemista on Flavius Josefuksen Juutalaissodan historia, tarkemmin sanoen sen
puolentoistasataa ensimmäistä sivua.
Josefus oli
orjuuteen joutunut, ylhäistä sukua oleva juutalainen, joka syntyi vasta kolmisenkymmentä
vuotta Herodeksen kuoleman jälkeen, mutta eli siis aikana, jolloin tuosta
hallitsijasta oli vielä runsaasti muistitietoa ja muitakin lähteitä.
Josefus kehuskelee
objektiivisuudellaan ja Juutalaissodassa hän kuvaa enimmäkseen asioita,
jotka tapahtuivat hänen elinaikanaan ja jotka hän arvelee hyvin tuntevansa.
Toki kirjasta paistaa pyrkimys miellyttää roomalaisia, joiden rooli Lähi-idässä
oli suuri jo Herodeksen aikana.
Kirjan alussa
Josefus käy läpi juutalaissotaa edeltävän ajan tärkeimpiä tapahtumia, joita
ovat tietenkin sodat ja verityöt. Teksti on lähes uskomatonta juonittelun,
salamurhien ja joukkomurhien kronikkaa. Aina silloin tällöin mainitaan
ohimennen, että tapettuja oli esimerkiksi kuusituhatta. Onpa sitä Jordanin
virran ympäristöä vedellä kasteltu vuosien mittaan!
Ajan ympäristö
oli tietenkin sotainen eikä mikään ollut ansiokkaampaa kuin vihollisten
tappaminen. Raamatustahan havaitsemme saman ilmiön: Saul löi tuhat, mutta
Daavid kymmenentuhatta, laulavat naiset ja sen perusteella ymmärrämme heti,
kumpi oli suurempi.
Myös Herodes löi
tuhansia ja taas tuhansia ja tällä perusteella hänet on epäilemättä laskettava
suurten hallitsijoiden joukkoon. Suotta hänestä ei käytetty nimitystä
Herodes Suuri.
Epäilemättä
Herodes oli tyranni, mutta se ei aikanaan ollut vielä yhtä kauhistuttava asia
kuin sitten myöhemmin. Antiikin aikana tavataan myös melko hyvämaineisia tyranneja.
Toki tyrannin murhaamisesta tuli jo silloin etenkin tasavaltaisissa valtioissa
kunniakasta.
Koska murha oli lähes
ainoa tapa vaihtaa johtajaa, saivat tyrannit alituiseen sitä pelätä ja niinpä
myös Herodeksesta tuli vanhoilla päivillään äärimmäisen epäluuloinen.
Turvatakseen
asemansa hänkin murhautti monia, muun muassa lähipiiriinsä kuuluvia, mukaan
lukien appensa ja hyvin rakkaan vaimonsa ja sittemmin kolme poikaansa, joista
yksi oli vehkeillyt toisten tuhoksi, mutta joutui sitten kiinni konnuuksistaan.
Herodesta ei
kuitenkaan kuvata sadistiseksi hirviöksi, vaan hänen kerrotaan katkerasti
valittaneen sitä, että pahat demonit olivat saaneet hänet tekemään vääryyttä
rakkaimmilleen. Hyvittääkseen asiaa, hän pyrki hellästi huolehtimaan orvoista.
Josefus kehuu muutekin
Herodesta: Herodeksen ruumis ja sielu olivat sopusoinnussa keskenään. Hän
oli aina erinomainen metsästäjä ja tällöin hän kunnostautui hyvänä
ratsastajana. Niinpä hän yhtenä ainoana päivänä tappoi neljäkymmentä villieläintä…
Sotilaana hän oli voittamaton… Sielun ja ruumiin avujen lisäksi häntä seurasi myös
hyvä onni ja harvoin hän joutui tappiolle sodassa. Ja silloinkaan hän ei ollut
itse syyllinen tappioihin, vaan syynä oli joidenkin suorittama petos tai
sotilaiden uhkarohkeus.
Herodeksen
ulkopolitiikka oli menestyksellistä. Hän liittyi kannattamaan Julius Caesaria
ja tämän kuoltua Antoniusta, mikä oli väärä veikkaus, mutta kääntyi sitten
ajoissa voittoisasn Augustuksen puoleen ja pääsi tämän armoihin. Juonitteleva
Kleopatra ei pystynyt vahingoittamaan Herodesta.
Monet viholliset
uhkasivat Herodeksen valtakuntaa: Arabian ahne ja kiero kuningas yritti
valloittaa hänen maansa ja samaa suunnitteli Parthian satraappi, joka yritti
saada liittolaisia lupaamalla palkkioksi huikean tuhannen talentin summan ja
lisäksi viisisataa naista, jotka oli tarkoitus ottaa juutalaisilta.
Herodes ei itse
ollut juutalainen, vaan idumealainen eikä kantanut kultaista kruunuaan
esi-isiensä jälkeen, vaan oli kiusallisen alhaista syntyperää, vaikka hänen
isänsä Antipater olikin noussut hallitsijaksi.
Joka tapauksessa
Josefuksen kuvaama Herodes oli muhkea mies ja hyvä hallitsija, joka uhrasi
tavattomia summia loistorakennusten ja uusien kaupunkien rakentamiseen, jopa
oman maansa ulkopuolelle, mistä häntä sittemmin arvosteltiin. Herodeksen rahoilla
järjestettiin myös urheilukilpailuja ja pelastettiin kuihtumassa olevat Olympian
kisatkin.
Herodes onnistui
kaikessa ja häntä nimitettiin jo onnelliseksi, mikä, kuten tiedetään, on yleensä
mahdollinen arvio vasta henkilön kuoleman jälkeen, kun hänen koko elämäntyötään
voidaan arvioida (ks. Vihavainen: Haun
solon tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).
Säädetty oli kuitenkin,
että koko Herodeksen onni tuhoutui hänen omien käsiensä kautta ja hänen loppunsa
kauhean taudin heikentämänä oli surkea.
Lisäksi voi
sanoa, että hänen jälkimaineensa oli sitäkin surkeampi. Hitlerillä ja
Putininilla oli myös kerran käsissään elämän valttikortit ja heistä olisi
voinut jäädä ylpeä muisto. Sitten kävi kuten kävi. Molemmista on tullut
pahuuden vertauskuvia ja saman kunnian sai jo ennen heitä Herodes, jossa
sentään taisi olla kunnon miehen aineksia.
Se Betlehemin
lastenmurhakin kun taitaa olla keksitty tarina ja Oulun pojat tietenkin loivat
moraliteetin, jonka tarkoituksenakaan ei ole kerto historiasta, kuten se
oikeasti oli. Mitäpä se heille kuului.
"Herodeksen ulkopolitiikka oli menestyksellistä."
VastaaPoistaJos vähän kärjistää, Herodes oli oman aikansa Kekkonen: pikkuvaltion johtaja, jonka piti osata luovia suurvallan vaihtuvien johtajien välillä. Vallan säilyttämisen keinot olivat aikakautensa mukaiset: Kekkosella ei ollut mahdollisuutta eikä tilaisuutta vastustajiensa murhaamiseen, mitä nyt henkiseen...
"Betlehemin lastenmurha oli osoitus määrättömästä julmuudesta, mutta tuo kuningas oli myös irstas ja juuri irstaudessaan hän antoi hakata irti Johannes Kastajan pään saadakseen nauttia Salomen sulojen katselemisesta."
VastaaPoistaNyt löi kerrankin blogisti kirveensä kiveen sotkiessaan Herodes Suuren öoikaansa Galilean tetrarkkiin Herodes Antipakseen.
Peijakas, näinhän siinä kävi. Korjaan, kiitos.
PoistaHerodes oli rodullistettu ruskea ihminen, joka on whitewashattu tiernapojissa!
VastaaPoistaRaamatusta löytää muutakin herttaista sisältöä. Lukiessani vaikutuin varsinkin siitä, että Herran omat tappoivat miehet, naiset, lapset ja kotieläimet kohtaamistaan kaupunkivaltioista, kun vaelsivat kohti Luvattuamaata. Jokohan lähi-idän rähinäosapuolet osaisivat jättää kotieläimet rauhaan?
VastaaPoistaSe ol se Ruotus. Tahvana tallirenginki tappo.
VastaaPoistaTahvana on tallirenki ruman Ruotuksen talossa...
PoistaSe tiernapoikanäytelmän kohtaus, jossa Herodes pakottaa murjaanien kuninkaan polvilleen, taitaa kyllä alkujaankin perustua sekaannukseen. Tai ainakin se laulu, jossa Herodes sanoo tulleensa murjaanien maasta. Siinä annettaneen ymmärtää, että hän olisi käynyt siellä sotaretkellä ja tuonut palatessaan sikäläisen kuninkaan sotavangiksi.
VastaaPoistaTällaista tapausta ei kuitenkaan tunneta sen enempää Raamatusta kuin Josephuksen kai kenenkään muunkaan historioitsijan teoksista.
Miksi tiernapojissa sitten kuitenkin on sellainen kohtaus?
Onhan väitetty, että murjaanien kuningas on itse asiassa yksi niistä itämaan tietäjistä: yksi heistä olisikin siis tullut (Itä-?)Afrikasta.
Raamatunkin mukaan (Matt. 2:7) ne tietäjät joutuivat Jerusalemissa myös Herodeksen puheille. Ja on tietysti ajateltavissa, että siellä he olisivat sitten joutuneet vastentahtoisesti ja nöyryyttävällä tavalla polvistumaan Herodeksen edessä.
Ehkä jopa siihen tapaan kuin Tiernapojissakin kuvataan.
Mutta siinäkin tapauksessa tuossa Herodes-laulussa on selvä historiallinen virhe, joka vääristää tapahtumien kulun aika perusteellisesti.
Oma lukunsa on viattomien lasten uhrimäärä Betlehemissä ja lähialueella. Mytologian mukaan heitä oli 14.000 tai jopa 144.000, mutta ottaen huomioon että Betlehem oli pieni maaseudun kyläkaupunki, jossa oli arviolta 1.000 - 3.000 asukasta, silloin alle 2 vuotiaita poikalapsia olisi ollut ehkä 20 tai 30. Jostain syystä hääpäiväni osui viattomien lasten päivään, 28. joulukuuta.
VastaaPoista