Aivan toisin
ajatellen
Seppo Oikkonen, Varhaiset
kirjoitukset I. Narkissos-esseet. Books on Demand 2024, 264 s.
Luin tässä
nerokkaan kirjan. Sillä tarkoitan kirjaa, jonka ajatukset ovat aivan
omaperäisiä, eivätkä mitään jatkoa tai alaviitteitä esimerkiksi Platonin teoksiin
enempää kuin Aristoteleenkaan.
Toki kirjoittaja
tukeutuu useammankin ajattelijan tuotantoon ja tässä kirjassa erityisen voimakkaasti
nousee esille kolmikko Einstein, Freud ja Wittgenstein ja ehkäpä vielä tärkeämpänä
Descartes. Pienempiä profeettoja oivat sitten Fromm, Kierkegaard, Nietzsche, Sorokin,
Spengler ja jokunen muu.
Kirjoittaja on
usein kommentoinut tämän palstan kirjoituksia, mitä pidän kunniana ja silloin
yleensä nostanut esille erityisesti Émile Durkheimin ja Marshall MacLuhanin.
Tässä kirjassa heitä tuskin edes mainitaan.
Kirjoittajalla
on siis lukuisia esikuvia, joista hän runsaasti ammentaa, joten miksi nimittää
häntä neroksi tai hänen tekstejään nerokkaiksi? Mitä hyötyä niistä sitä paitsi
on, todistaako hän edes yhtään mitään?
Ei hän minusta
mitään todista, mutta esseehän tarkoittaa jo nimessään yritelmää (ransk.
essayer -yrittää) ja on normaalistikin pikemmin ajatuskoe kuin yritys todistaa
jotakin ja pakottaa vastahakoinen lukija omaksumaan esitetty näkemys.
Mitä taas tulee
käytettyihin lähteisiin, on aina mahdollista lukea ja käyttää niitä lukemattomilla
eri tavoilla. Huonoimmillaan siitä syntyy eklektistä sotkua ja parhaimmillaan
jotakin uutta ja mullistavaa.
En nyt mene
vannomaan, että Oikkonen olisi maailmaa mullistanut, mutta hän kyllä saattaa
olla käsittänyt sen sellaisella tuoreella tavalla, johon tutustuminen on palkitsevaa
ja auttaa irtautumaan totunnaisista kaavoista.
Kun esseet
käsittelevät koko ihmiskunnan historiaa ja ajattelumme perusteita, ei
varmaankaan ole edes mahdollista todistaa niiden näkemyksiä oikeiksi.
Mahdollisen todistamisen työkalut eivät sisälly omaksumaamme ajatteluun.
Sen sijaan
tarjolla on näkemyksiä, joilla usein on suggestiivinen tehonsa. Joskus voi
kysyä, mikä muuttuisi, jos tämä tai tuo näkemys voitaisiin vastaansanomattomasti
todistaa ja tulisi osaksi länsimaisen ajattelun kaanonia.
En yritä vastata
ja tunnustan, että komeilta ja yllättäviltä tuntuvat näkemykset jäävät usein
minulta ymmärtämättä tai ainakaan ne eivät vakuuta sitä, joka haluaa niitä
epäillä ja niiden kanssa kiistellä.
Mutta
kirjoittaja toimii yleensä omassa koordinaatistossaan, jopa immuunina
ulkopuoliselle kritiikille.
Kirjan väitteet
ovat usein kiinnostavia. Ajattelun perusmuoto on kirjoittajan mukaan maaginen
merkityslaajentuma: ”magia ajattelussa ei merkitse mitään yksittäistä mystistä
elementtiä, se pikemminkin on jonkinlainen kaikkiallinen alkuvoimainen pohja,
jolla kielen ja käsitteiden meri kelluu…varsinkin kaikki yleistävä käsitteenmuodostuksemme in
itse asiassa puhdasta magiaa…”
Etsiessään
totuutta itsensä ulkopuolelta ihminen on kuin Narkissos, joka löytää oman
peilikuvansa lammen pinnasta ja yrittää lähestyä sitä, mutta pystyy vain
rikkomaan sen.
Kaikki totuudet
perustuvat magiaan ja ilman sitä ne tyhjenisivät. Uskonto ihmisellä tuntuu
olevan aina maailmassaan, nyttemmin Totuudelle on tarjottu pyhyyttä ja
varsinainen uskonto on Talous.
Raha,
käyttöarvosta irrotettuna numeerisena oliona ja loputtomana luottona on uusi
pyhä henki, joka perustuu kokonaan uskoon eli luottamukseen. Taloususkonnosta
Oikkosella on erillinen kirjakin.
Keskiaika oli
tuhatvuotinen taantuma antiikin jälkeen ja siitä irtautuminen merkitsi
erityisesti subjektin eroamista objektista, kartesiolaista vallankumousta, joka
on huipentunut ja ilmeisesti myös ylittynyt Einsteinin, Freudin ja
Wittgensteinin teoksissa, jotka palauttivat tai ainakin osoittivat subjektin ja
objektin yhteyden.
Ihminen ei ole
mikään historiallinen vakio, korostaa tekijä tässäkin kirjassaan. Myöhemmin hän
on soveltanut Piaget’n kehityspsykologiaa avaimena menneiden aikakausien ymmärtämiseen.
Tässä viitataan Frommin psykoanalyyttisiin näkemyksiin.
Luulen, että hän
on oikeilla jäljillä. Näyttää siltä, että häneltä on jäänyt huomaamatta muuan
samaan ideaan perustuva tutkimus: Pentti Renvallin ”Suomalainen 1500-luvun
ihminen oikeuskäsitystensä valossa”. Suosittelen.
Aina välillä
kirjoittaja sinkauttaa hurjia väitteitä tyyliin: ”On kuitenkin mahdollista, että me nyt elossa
olevat olemme syntisempiä kuin minkään historiallisen ajan ihmiset…”.
No onhan se,
mutta entäs sitten? Ehkä nyt sen takia ainakin voisimme vähemmän ylpeillä
sentimentaalisesta ihailustamme omaa hyvyyttämme kohtaan. Vai pitäisikö
pukeutua tuhkaan ja säkkiin? Ei Oikkonen sellaisesta puhu.
Nykymaailmaa ajatellaan
tässä kirjassa yksilökeskeiseksi, vaikka myöhemmissä esseissä kirjoittaja
korostaa aina suuresti joukon primäärisyyttä. Nykyaikaisen individualistisen ja
liberalistisen ajattelun raameissa on ainakin muuan kiintoisa seikka: kaikki
voidaan aina nollata ja aloittaa alusta. Kristuskin nousi kuolleista.
Mitä
raha-ajatteluumme tulee, kaiken muuttaminen abstraktiksi arvoksi muistuttaa
transsubstantiaatio-oppia ja itse asiassa on alkemiaa.
Tästähän jo Marxilla
ja Engelsillä oli sanottavaa Kommunistisen puolueen manifestissaan 1848: kaikki
sulaa yhteen ja menettää alkuperäisen hahmonsa. Tähän ovat sitten myös postmodernistit
palanneet.
Miten pitkälle
ihminen saattaisi päästä etenemällä Oikkosen ja hänen esikuviensa viitoittamaaa
tietä? Yleensähän jokainen askel eteenpäin sisältää myös ratkaisevan suuren harhan
mahdollisuuden. Mikä korjaisi virheet?
No, esseistiltä
ei voi vaatia Suurta Systeemiä, eihän se koskaan ole muiltakaan onnistunut. Marxin
nerokkaan yritelmän kokeman onnettoman kohtalon muistanemme vielä kauan.
Mutta myös nyt
me elämme systeemissä, jonka laatu on meiltä monella tavalla salattu aina
perusteitaan myöten. Luulen, että tällaisilla esseillä on ainakin se merkitys,
että saatamme ainakin päästä raottamaan normaalin tajuntamme verhoa ja vaikkapa
säikähtää havaitessamme mitä oikeastaan olemme tekemässä. Ollakseni ajanmukaisella
tavalla vulgaari sanoisin, että kirjasta voi saada kiksejä.
Kiksejä tarvitaan, vaikka yksi vanhuuden huonoja puolia onkin, että niitä saa harvemmin ja harvemmin, mutta onneksi saa kuitenkin. Se onkin mielenkiintoista seurata kuinka kiksien saaminen vaihtelee pitkän elämän aikana. Luen juuri uudestaan Marquezin Sadan Vuoden Yksinäisyyttä, joka tuotti ensi lukemalla kiksien ilotulituksen ja nyt kirja on oikein sopiva muutaman sivun unilukemiseksi. Toisaalta esimerkiksi Cervantesin Don Quiote melkein parani toisella kertaa. Ehkä suuret klassikot ja aikansa hyvät kirjat ovat sittenkin eri juttu.
VastaaPoistaSe mikä ansaitsisi ja tarvitsisi huomiota ja ylistystä on tuo ihmiskunnan kulttuurievoluution suuri kognitiivinen kehityskynnys ja emergenssi, kirjoitustaito. Erityisesti äännekirjoitus muutti sekä keskeisten aistiemme keskinäisen työnjaon että mahdollisti "historiallisen" muistin.
VastaaPoistaPuhutun kielen äänteiden eriyttäminen edellytti sisäisen korvan herkistämistä ja tajunnallisen "ajan" hidastamista. Saamme käsityksen siitä miten perinpohjainen tajunnallinen mullistus tässä oli kyseessä, kun yritämme nollata aivomme ja käydä noita kehitysvaiheita uudelleen päässämme läpi. Se, että ensimmäiset kirjoitetut rivit muodostuivat konsonanteista ja että "sanat" erotettiin äänteiden yhtenäisessä ketjussa toisistaan vasta myöhemmin, kertoo vaikeuksista joita kuuloaistiin perustuvan puheen siirtäminen näköaistin resurssien piiriin kohtasi.
Kirjoitustaito oli hirmuinen kehityskynnys, kognitiivinen emergenssi, joka varsinaisesti teki ihmisestä ihmisen. On karmaisevaa huomata, että nyt me tiedollisen ja teknisen kehityksen seurauksena olemme menettämässä kirjoitetun tekstin erityisaseman ja kykymme hidastaa tajunnallista aikaa. Eli kykymme ajatella.
Se mikä ansaitsisi ylistystä ja tarvitsisi kunniapalautuksen on kirja painotuotteena. Vain lukemisen hetki on hetki jolloin aivot tajunnallisesti ovat ajatuksia vastaanottavassa tilassa ja tiedollisesti valmiit käsittelemään uusia käsitekytkentöjä. Lukija ammentaa tekstiä täsmälleen sillä omaehtoisella nopeudella jolla hänen omat aivonsa toimivat, vuoropuhelu kirjoitetun tekstin kanssa on aivan erityinen löytämis- ja oppimistilanne.
Lukija ei suinkaan ole suojaton ja avuton, vaan kirjoitettu kieli rekrytoi hänen vastaanottoanturinsa aktiiviseen tilaan, ja kirja on välineenä -- mcluhanilaisittain ilmaistuna -- "kuuma" väline, eli se vaatii vastaanottajan aivoilta aktiivisuutta ja tulkinnan.
Mutta kuka omana aikanamme puhuu esimerkiksi "tajunnallisen ajan hallinnasta"? Kirjakaupan myyjätär ei ollut koskaan edes kuullut nimeä McLuhan.
Ilman kirjallista sivistystä meillä ei olisi mitään siitä valtavasta muutoksesta, minkä eurooppalainen uusi aika toi mukanaan. Silti missään koulussamme ei opeteta esimerkiksi sitä, että kaunokirjallisuuden romaanimuoto on eurooppalaisen uuden ajan tuote. Tai että tuo korkeasti ylistämämme mutta yhä karkeammin toimiva "edustuksellinen demokratiamme" on historian kaikista muista "demokratian" nimellä kulkevista yhteisöllisen vallan instituutioista poikkeava -- ja tämän ymmärtäminen edellyttää kirjoitetun kielen ominaislaatujen ymmärtämistä.
Niin oudolta kuin se saattaakin kuulostaa, esimerkiksi Wittgenstein ei "elementaarilauseen" analyysissaan ("Tractatuksessa") eksplikoinut sitä, että hänen ankarat aksioomansa erittelivät nimenomaan kirjoitettua kieltä -- ei retoriikkaa, johon hän toki sitten myöhäisvaiheessaan palasi. Eurooppalaisen filosofian parituhatvuotinen perinne tietyllä tavalla katkeaa Wittgensteiniin. Jos jotakuta voitaisiin ajatella tuo perinteen sisäistäjänä ja jatkajana, ehdottaisin juuri Marshall McLuhania, jonka visiot valottavat juuri niitä tajunnallisia eroja, joita aistiemme työnjakoon, aivoissamme rakentuviin synestesioihin ja synteeseihin syntyy olennaisesti myös sen tekniikan -- välineistön -- vaikutuksesta jonka olemme luoneet aistiemme jatkeiksi.
"On karmaisevaa huomata, että nyt me tiedollisen ja teknisen kehityksen seurauksena olemme menettämässä kirjoitetun tekstin erityisaseman ja kykymme hidastaa tajunnallista aikaa. Eli kykymme ajatella., mukaanluettuna jälkipolvet
PoistaSanopa muuta, eikä vain ajatella vaan myös ja ennenkaikkea SIIRTÄÄ syvällistä tietoa muille ja jälkipolville, tieto kun on kasautuvaa. Miten ylläpidetään tekniikkaan ja erikoistuneeseen työnjakoon perustuvaa länsimaista kulttuuria, kyllähän minä oman onneni seppä haluaisin olla, mutta entäs suutari tai räätäli... Scifi demonstroi erinomaisesti millainen tuollainen elämäntapa olisi, paljasta vahvimpien "oikeutta".
Seppo Oikkonen, ihan tosissani kysyn, mitä maailmassa, tai rajatummin Euroopassa tapahtuu seuraavan 10 vuoden aikana. Mikä on määräävin tekijä, muutos, motiivi millä täällä mennään? Hyvin tiivis EU jossa myös määritellään tämän tiukan arvopohjaisen demokratian rajat korostuneen tiukasti ja niitä myös valvotaan enemmän tai vähemmän totalitaarisin menetelmin?
Poistakr
"Kaikki totuudet perustuvat magiaan ja ilman sitä ne tyhjenisivät."
VastaaPoistaVoisiko totuutta - maallisessa mielessä - ajatella kahdella tavalla:
- oikeana tietona l.perusteltuna uskomuksena ympäröivästä maailmasta. Pääpaino millä KEINOILLA (metodeilla) tuo tieto on saavutettavissa. Suuri skisma liittyy matemaattis-luonnontieteellisen ja humanistisen tiedonkäsityksen välillä.
- oikeana tietona l.tuloksena tietyn suljetun järjestelmän sisällä, sen sääntöjen puitteissa, esimerkiksi matematiikassa, shakissa tai jonkun tieteenalan sisällä yms
"Keskiaika oli tuhatvuotinen taantuma antiikin jälkeen ja siitä irtautuminen merkitsi erityisesti subjektin eroamista objektista"
VastaaPoistaKeskiaikatutkijoilla on tästä kyllä paljon monivivahteisempi käsitys: ei antiikki loppunut vuoteen 477 eikä renesanssi puhjennut uutena kuin Pallas Athene Zeuksen päästä. Vaikka keskiaika oli kieltämättä monessa suhteessa taantuma antiikki, kyllä silloin taottiin ne ajattelun välineet, jotka sitten puhkesivat. Tästä vakuuttuu jokainen, joka lukee esimerkiksi äskettäin suomennettuja Tuomas Akvinolaisen teoksia: kyllä niistä Aristoteleen löytää, toki kristillisella ajattelulla höystettynä. Tuo ajattelu oli kyllä luonnontieteellisen vallankumouksen luoneiden ajattelussa aina 1700-luvun ranskalaiseen ateistiseen valistukseen saakka.
No, keskiaikahan on muotia, eikä ihme. Sen valoa kohti kaikki näyttää menevän.
PoistaEi koko tuhatvuotinen kausi ollut yhtä pimeä suinkaan, mutta jos me sen erityisyyttä haluamme etsiä ja suostua tajuamaan, niin juuri se pimeä katkos on se, minkä löydämme.
Luen Oikkosen kommentit, useimmiten mietiskellen, ymmärsinkö mitään.Tuttuja nimiä, Einstein, Wittgenstein, Freud, Fromm, joista kahta viimeksimainittua nuorena miehenä yritin tankata. Frommista jäi mieleen, että ihminen tykkää paeta vapaudesta. Ja se on nähty.
VastaaPoistaSosiologiassa Durkheim oli kova sana Allardt-Littusessa.
Oikkosen komentit eivät mene oikein pikaruokana. Epäilen miestä kuitenkin humoristiksi. Hänen oma blogissa on nimeltään Alkon kassalla.
Arvoisa professori Vihavainen loi valoa Oikkos-viidakkoon.
Kun aikoinani, alle kaksikymppisenä luin Tolstoin Sodan ja rauhan, koin vahvan oivalluksen kaikenmaailman napoleonien mitättömyydestä ja itsetiedottomasta suuruudenhulluudesta.
VastaaPoistaOlennaisen oivalluksen, ettei ihminen määrää historian muodostumsta, vaan historia syntyy mittaamattoman kauas menneisyyteen ulottuvista ja ajan koko rintamalla vaikuttavista syy-suhteista. Näemme kyllä erinäisiä lainalaisuuksia, mutta ajan pohjavirrassa toimivia lakeja, niiden alkuperää ja tarkoitusta emme tunne. Ihminen ei voi muuttaa historian suuntaa, koska hän ei voi estää kaikkien menneisyyden tapahtumien ja tekojen seuraamusten toteutumista.
Tolstoilaisittain emme perimmältään voi olla näkemättä että "se tapahtuu mikä pitää tapahtua".
Suurmiehet, nuo napoleonit, joita on pidetty kohtalon herrana, ja jotka aina näyttivät ratkaisevasti vaikuttavan historian kulkuun, ovatkin vain tapahtumien esiin nostamia: kantoaalto, joka kohottaa heidät aikalaistensa yläpuolelle, ei ole heidän nostamansa, eikä heidän vaikutuksensa alainen, vaan he itse ovat sen nostattamia ja siitä voimansa saavia.
Nyt vanhuuden kynnyksellä, tai jopa sen keskeisimmässä ytimessä, saan - ja koko maailma saa - jokapäiväistä havainto-opetusta siitä, miten jokin yksittäinen mies (D.J.T.) ravistelee markkinoita, pöllyttää pörssejä, taivuttaa lakeja ja vavisuttaa valtakuntia, rukkaa globaalin yhteisön voimasuhteita. Sanalla sanoen: huojuttelee epävakaan mielensä tuotoksilla kokonaisen planeetan elon perusteita.
Onko oppi kollektiivisesta elämästä, yhteisestä kohtalonyhteydestä, suurten linjojen merkityksestä kumoutunut? Onko luulo rakenteiden runkolujuudesta, käsitys järjen ja logiikan merkityksestä kansakuntien elämässä, väittämä vuosisataisten uskomusjärjstelmien merkityksestä ja elämää suojelevan ihmisyyden voimasta täysin kuollut?
Näinkö kaikki vanha, koeteltu ja luja on kadotettu, lyöty viralta?
Onko tähän soveltaen ajassamme toteutunut se, minkä blogisti tiivistää Marxin ja Engelsin Kommunistisen Puolueen manifestissa 1848 kirjottamaan: "kaikki sulaa yhteen ja menettää alkuperäisen hahmonsa."
Matkalla tähän pisteeseen väikkyvät kaikki nuo pimeyden etapit, joita parhaiten ennakoi ja kuvasi kaikkein yltiöpäisin postmodernismi, näynomaisesti ja ilmeisesti kaikesta historiallisesta ennustearvostaan vain vajavissesti tietoisena?
Ja kaikkiko on sitten toteutunut, käynyt toteen meidän aikanamme? Käsitysjärjestelmien kato; kaikkien arvojen uudelleen arviointi, joka sekin "kaikkien arvojen" arvottomaksi muuttumisen myötä käy paitsi tarpeettomaksi, myös mahdottomaksi?
Mutta mikä voima tai henki tätä sitten kuitenkin ohjaa? Arvottomuuden aika, joka nosti Trumpin kuin korkin kaiken jäteveden alloille? Vai jokin pidemmän kohtalontoteuttamisen kellopeli, jossa me ja aikalaisemme olemme hölmäjä, jotka pikku lautallamme ajaudumme kummallisten hönkäysten ajamana täällä, tähyilemme tähtiä ja kurpitsankuoria niistä mitään tajuamatta?
"vaan historia syntyy mittaamattoman kauas menneisyyteen ulottuvista ja ajan koko rintamalla vaikuttavista syy-suhteista."
PoistaToisaalta eikö ihminen, varsinkin vallankäyttäjä pysty vaikuttamaan noihin syy-suhteisiin ts eikö syysuhteillakin ole syynsä, toisinaan inhimillisiä? Esimerkki: jos Hastingsin taistelussa vuonna 1066 nuoli olisikin osunut kuningas Haraldin sijasta herttua Wilhelmin silmään ja normannin sotajoukko hajonnut, koko Englannin ja ehkä sitä myöden Euroopan historia olisi mullistunut. (Toki myös on tilanteita, joissa mikään inhimillinen toiminta ei olisi voinut muuttaa tapahtumien lopputulosta, esimerkiksi Hitlerin ja muun sodanjohdon toiminta huhtikuussa 1945.)
Jatkoa edelliseen kommenttiin:
PoistaPitäisikö hylätä kaksi harhaa:
- se, ettei yksittäinen ihminen voi vaikuttaa mihinkään historiassa tai muussakaan
- se, että yksittäinen nero l.heeros voi aina ja kaikin tavoin muuttaa historian kulkua.
Johtopäätös: toisinaan tilaisuuden tullen yksilön teot voivat vaikuttaa, historia ei ole mikään tutkimattomien voimien lainomainen luonnonvoima, mutta ei myöskään mikään jumalankaltaisten kulttuuriheerosten näyttämö. Esimerkki: Trump voi muuttaa mnia historian tapahtumia, miljoonat amerikkalaiset olivat äänillään vaikuttaneet tämän valintaan, me suomalaiset emme ole voineet tuohon vähääkään vaikuttaa.
Klassinen (durkheimilainen) sosiologia lähtee liikkeelle siitä, että on olemassa yhteisövoimia, yhteisöominaisuuksia ja yhteisöilmiöitä, jotka eivät ole palautettavissa yksilöiden ominaisuuksiin ja pyrkimyksiin. Lajihistorianpitkässä kehitysperspektiivissä alkulaumoja organosoinut "valta" on jalostunut yksilön kokemukselliseksi "tahdoksi", joka kuitenkin edelleenkin voidaan erityistä regressoivaa metodia, hypnoosia, käyttäen palauttaa alkuperäiseen kollektiiviseen muotoonsa, jolloin yllätykseksemme huomaamme, että "tahto" voikin siirtyä henkilöltä toiselle.
PoistaYhteisöllinen "valta" jää "maagiseksi" tosiasiaksi, koska emme pysty sitä yksilökokemuksen maailmassa syntyneillä ja kehittyneillä käsitteillämme edes kuvaamaan saati selittämään. Toki voimme tietää siitä yhtä ja toista, esimerkiksi juuri yhteisöjen tyypilliseen klehitykseen kuuluvia tosiasioita. Durkheim on tehnyt teräviä huomioita siitä kuinka kehityksen myötä primitiivisille yhteisöille ominainen "mekaaninen" normimoraali (normipaine, jonka yksilöt sisäistäbvät kunnian- ja häpeäntuntoina) muuttuu paikoilleen asettumisen, yhteisöllisten instituutioiden ja työnjaon kehittymisen sekä muiden sosiaalisten roolien vaikutuksesta "orgaaniseksi" omantunnonetiikaksi. Koska nämä yhteisömoraalin laadut etsivät vahvistusta sosiodynaamisesti eri suunnista -- normimoraali yhteisön sisäistä painetta kasvattaen ja omantunnonetiikka yksilöllistä eriytymistä edellyttäen -- kehiotyksessään liian eritasoisia yhteisöjä ei millään "kompromissilla" voi sopeuttaa toisiinsa.
On järkyttävää havaita, miten oppineet ja viisaimmatkin ihmiset ovat yhteisömoraalin latujen suhteen sekä täydellisen tietämättömiä että ymmärtämättömiä. On tietysti niin, että ihmisen lajityypillisen sosiaalisuuden ymmärtäminen on yksilöllisen eläytymisen varassa mahdotontakin, mutta esimerkiksi se, että niin monet näennäissivistyneet ihmiset ovat totaalisen sokeita yhteiskuntien monikulttuuristumisesta väistämättömästi seuraavalle sosiaaliselle häiriölle ja kaikissa kognitiivisissa kyvyissä yhteiskunnassa laidasta laitaan tapahtuvalle romahdukselle, se on mielestäni melko käsittämätöntä. Se kyllä kertoo myös siitä, että oppisivistyksessämme jokin on perusteellisesti vialla.
Lueskelen paraikaa kvanttifyysikko Carlo Rovellin teosta Anaksimandroksesta ("Anaximander and the Nature of the Science") ja hämmästyin aikalailla, kun tämä mies, joka alkupuolen koko kirjasta on saarnannut kaikkia ennakkoluuloja vastaan yhtäkkiä kääntyykin selittämään Miletoksen järki-ihmettä seuraukseksi aikakauden monikulttuurisista virtauksista. Siis ikään kuin olisi jokin vakaa taustajärjestelmä, koordinaatisto -- kuten "kulttuuri" -- jonka vakaalla pohjalla erilaisia tiedollisia irtiottoja tekevät ihmiset voisivat rikastuttaa toistensa näkemyksiä.
Niin ei tietenkään ole. Kuviot joihin fokusoimme huomiomme ovat tietysti erilaisia, mutta ei missään nimessä pidä kuvitella että taustat olisivat aina samat. Tausta ja kuvio, suure ja mittayksikkö, teoria ja malli -- ne ovat liian helposti vakinnutettavissa ikuisiksi pareiksi. Voiko tieteelliseen ajatteluun itsensä kouluttanut nero todellakin tehdä niin perustavanlaatuisen ajatteluvirheen, että selittää kaiken tieteellisen ja tiedollisen edistyksen olleen historiassa seurausta ja vaativan tulevaisuudessakin monenlaisten kulttuurien yhteen risteyttämistä?
Huomautan vielä, että Marshall McLuhan, jota yhä enemmän olen oppinut ajattelijana kunnioittamaan, aloitti kirjansa "Global Vilage" korjaamalla tuon yleisen käsityksen kuviosta vakaalla taustalla. Siitä hän sitten etenee niihin tajunnalisiin eroihin, joita akustisella ja visuaalisella taustalla on. Ja sellaiset erot ovat myös niitä ylikäymättömiä kulttuurieroja, joita ei voi pelkän "tiedollisen" aikalaisajattelun varassa mitenkään ohittaa tai tehdä merkityksettömiksi. "Kulttuurit" ovat kovia kognitiivisia tosiasioita, ja koko ihmisyys -- ja tekisi mieli sanoa myös kaikki "tieto" -- on olemuksellisesti kulttuurista ihmisyyttä.
"Alkemia"
VastaaPoistaPoliittinen Alkemia oli käytössä Venäjällä jo aikoja sitten. Iivana Kolmas tuhosi Novgorodin kaupungin, joka oli Venäjän pohjoisalueen suurin ja rikkain kaupunki, joka myi meritse Länteen arvokkaita kettujen yms. nahkoja ylimystön turkeiksi. Iivana kolmas oli tyytyväinen.
Iivana Neljäs eli Iivana Julma puolestaan tuhosi kaikki venäläiset ruhtinaat perheineen päivineen, jotta keisarin valtaa kukaan ei olisi pystynyt heiluttamaan ja vastustamaan. Kävi kuitenkin niin, että Venäjän/venäläisten kehitys heilui ja typertyi pitkäksi aikaa.
"Alkemia numero 2"
VastaaPoistaKoko maailman sekä maailman kaikkeuden omistaja Vladimir Vladimirovitsh Putin (eli ryssät) on tätä nykyä vaikeissa ja vakavissa ongelmissa eli venäjäksi sanottuna "v govne" (paskassa). Näkyvissä on ainoastaan Putinin "viisas" naama, joka pakottaa suuta vaatimaan, että Ukraina on tuhottava.