lauantai 31. toukokuuta 2025

Kultin rajat

 

Katumattomat

 

Yöpöydän lokerosta löytyi tässä yllättäen muuan joskus kesken jäänyt kirja ”On ylpeiltävä eikä

 kaduttava!” (Gorditsja a ne kajatsja! Pravda o stalinskoj epohe).

Kirjoittaja on muuan Juri Žukov ja kustantaja Eksmo /Jauza(Moskova 2011, 251 s.)Kirjan sisältö on juuri otsikon mukainen eikä houkuttele tuhlaaman aikaa lukemiseen.

Yllättäen huomaan, että kirjoittaja joka tapauksessa oli kuulunut Tiedeakatemian Venäjän historian laitoksen henkilökuntaan myös suuresti arvostamani Andrei Saharovin kaudella. Mutta olihan siellä monenlaista näkemystä silloinkin, suomalaisten hyvin tuntemasta Gennadi Kumanjovista lähtien. Se oli niin sanottua moniarvoisuutta.

Ei kukaan pakottanut ottamaan stalinisteja vakavasti. Ei tiedeakatemian ”Nauka” -kustantamo tätäkään sepustusta julkaissut.

Mutta tämä kirja, joka tyypilliseen tapaan oli ilmestynyt 3500 kappaleen painoksena, ei tässä nyt ole aiheena. Ei myöskään Venäjän kansa tai kansakunta, jolle Solženitsyn oli antanut suuren moraalisen parantumisen ohjelman: katumus ja itserajoitus.

Sitähän on sitten pilkattu kaikkialla lännessäkin: nuo käsitteet liitettyinä modernisaatioon -stalinismilla tai ilman- ovat jostakin kaukaa muinaisuudesta, luultavasti keksitystä maailmasta eikä koko moderni yhteiskunta kestäisi niiden ottamista tosissaan: ”itserajoitus”???

Nykyaikaa oli tuollaisen raamatullisuuden sijaan rajoittamattomuus talouskasvun, monikulttuurin ja konsumerismin alalla, ylikansallinen massakulttuuri ihmiskunnan uutena saavutuksena ja naisen korottaminen yhteiskunnan, kulutuksen, markkinoinnin, valtion ja historian keskipisteeksi

Kaikissa länsimaissa oli kyllä omaksuttava itseinho ja itseruoskinta, joiden aiheiksi kelpasivat aina historian patriarkaalisuus, rasismi, kolonialismi ja holokausti, olipa kansa ja sen historia mikä tahansa. Poikkeuksellinen historiallinen tie, kuten Suomella oli vain jotenkin väännettävä yhteiseen muottiin.

Yhdysvallat ja niiden historia ja nykyisyys muodostivat nyt uuden normaalin ja jokaisessa maassa edistykselliset tahot saivat tehtäväkseen selittää, millä tavalla amerikkalaisuus ja sen ihanteet toteutuivat niissä ja niiden historiassa.

Tilanne oli -ja on- jokseenkin sama kuin keskiajalla, jolloin ajatus totuuden etsimisestä tieteen tehtävänä olisi ollut rienaava. Sen sijaan oli logiikan asein selitettävä miksi totuus eli ilmoitus toteutuu kussakin erityistapauksessa tietyllä tavalla. Itse totuus kun voitiin tuntea vain Jumalan ilmoituksesta eikä kilpailevaa totuutta voinut olla.

Niinpä olemme saaneet todistaa toinen toistaan hullukurisempia näytelmiä, kun Suomen kansan osallisuutta holokaustiin, sen vastuuta kolonialismista ja menneen maailman patriarkaalisuutta on ”kritisoitu” täysin vakavalla naamalla ja koko kansakuntaamme patisteltu historiaamme katumaan. Kirsikkana kakussa ovat yritykset siirtää Suomi myös toisen maailmansodan voittajien leiriin.

Katuvaisen herrasmiehen hahmo on tässä maailmassa jo klassinen luomus ja ilmeni puhtaana jo 1800-luvun Venäjällä. Nyt kyse on jo hallitsevasta joukkoilmiöstä, jonka ulkopuolelle jäänee monessa maassa jo vähemmistö. Ainakin toista mieltä olevat harvoin uskaltavat kertoa mielipidettään.

Naiset ovat tälläkin alalla johtava voima, ja heillehän tämä rooli erityisen hyvin soveltuukin. Yleisen mielipiteen vastustaminen ei perinteisesti ole heidän vahva lajinsa, mille lienee olemassa biologiset perusteet.

Ne asiat, joita ennen muuta ja kritiikittömästi on kaduttava, tuli jo lueteltua. En tiedä, miten moni oikeasti saa puserrettua itsestään aitoa syyllisyyden tunnetta historiamme kolonialismin (terva!), imperialismin, rasismin, antisemitismin tai patriarkaalisuuden takia. Mikäli se onnistuu, pitänee tapahtumaa arvostaa onnistuneena jesuiittakoulun hengellisenä harjoituksena. Kyvystä ymmärtää historiaa voi sen sijaan antaa nollan.

Historiaa hyvin tuntevat, kuten muuan kansanedustaja, ovat näistä asioista puhuneet mahdollisimman suorasanaisesti ja tietenkin hankkineet itselleen vaikeuksia.

Kuvaavaa on, että tuon kovan luokan tutkijan koko tietämys historiasta on täysin tietämättömien toimesta julistettu nollan arvoiseksi, veisihän sen hyväksyminen pohjan koko siltä muodikkaalta ideologialta, jolla tietty osa kansaa erottautuu rahvaasta ja samaistuu aitoon länsimaalaisuuteen.

Mutta oikeastaan piti puhumani niistä kansoista, jotka kieltäytyvät katumasta. Venäjä on tärkeä esimerkki ja vaikea tapaus. Solženitsyn suositteli sille katumusta erityisesti sen väkivaltaisen sortohistorian takia.

Miksi piti alistaa Puola, miksi Baltian maat ja monet muut maat, jotka eivät halunneet liittyä imperiumiin? Miksi piti vuosisatojen ajan vainota vanhauskoisia? Miksi tuhottiin ja karkotettiin kokonaisia kansaluokkia ja kansoja, joiden jäsenten syyllisyyttä johonkin ei edes vaivauduttu tutkimaan.

Ja kaikesta tästä virallinen Venäjä ja sen kannattajat vain ylistivät maataan ja ylpeilivät siitä. Venäjä oli kommunistihallinnon jälkeen vakavasti sairas ja sen olisi rauhassa parannuttava, profetoi suuri kirjailija. Epämuodikkaasti ja länsimaalaista oikeaoppisuutta pahasti loukaten hän myös ehdotti jonkinlaista sensuuria maan rajoille, ettei länsimaisen kulttuurin ”paskavelli” (žiža) valuisi Venäjälle.

Turhia toiveita. Nimenomaan länsimaisen populaarikulttuurin kehnoin osa ryntäsi heti Venäjälle ja sai vahvan jalansijan siellä. Voikin kysyä, onko sensuurilla tällaisessakaan tapauksessa todellista käyttöä. Niin sanottu huvivero roskakulttuurille sen sijaan voisi toimia niin siellä kuin täälläkin. Mutta se edellyttäisi rohkeutta nimittää roskaa roskaksi, mikä on nykyään loukkaava ajatus.

Venäjä on oma lukunsa ja sen omintakeinen historia, jossa nimenomaan neuvostokauden osuus on syytä nostaa keskeisenä esille, erottaa sen muista maista. Jos ei nyt sitten oteta esille mongoleja ja Iivana Julmaa, eivät ne tähän kohtaan mitään lisää.

Joka tapauksessa Venäjällä ei länsimainen katumuskultti ole saanut mitään jalansijaa. Sen sijaan, että siellä kaduttaisiin kolonialismia, siellä ylpeillään sen yhteydessä tehdystä kulttuurityöstä ja yhteiskunnallisesta edistyksestä.

Mitä juutalaisiin tulee, oli Neuvostoliitto tieenkin Hitlerin merkittävin vastavoima (ihan Lend Leasesta riippumatta) ja juutalaiset menestyivät maassa erinomaisesti ollen usein johtavilla paikoilla.

Rasismi julistettiin jo ennen sotia Neuvostoliitolle täysin vieraaksi ilmiöksi, eikä tämä ihan tyhjää puhetta ollutkaan. Maa on myös ollut monikulttuurinen jo ammoisista ajoista. Tämä ei muuta sitä, että myös suoranaisia kansanmurhia tehtiin, muun muassa Kaukasuksella. Suomalaisten kohtalonkin voi muistaa, vaikka he ovat vaaleaihoisia.

Se Venäjästä. Mutta on muitakin avoimesti katumattomia maita. Ensi sijassa niitä ovat niin sanotut kehitysmaat, mutta myös ns. entisen itäblokin maat ja Neuvostoliitosata karanneet, kuten Baltian maat.

Jos otetaan esimerkiksi Baltian maiden historia, niin siitä onkin todella vaikeaa löytää todisteita imperialismista, kolonialismista ja monesta muustakaan katumuskultin edellyttämästä synnistä.

Ajatelkaapa, miltä kuulostaa julistus vaaleaihoisuuden antamasta etuoikeutetusta asemasta sellaisen virolaisen korvissa, jonka esi-isät olivat vuosisatojen ajan maaorjia?

Holokaustin osalta paperit ovat tosin puhtaat lähinnä Virolla.

Mitä tulee rasismiin, on Baltian maiden nykyinen suhtautuminen venäläisvähemmistöönsä nyt  vuorostaan selvää institutionaalista ksenofobiaa. Sen nimittäminen rasismiksi tai fasismiksi olisi kuitenkin silkkaa demagogiaa.

Sen sijaan noiden maiden siirtolaispolitiikassa on selvästi havaittavissa historiallisen kokemuksen merkitys. Siellä ymmärretään kirkkaasti, miten nopeasti ja täydellisesti väestönvaihto ja kielen ja kulttuurin tuhoaminen on nykyaikana mahdollista. Sen toteutuminen oli jo niin lähellä, että kansallinen muisti varottaa kokeilemasta uudelleen.

Myös esimerkiksi Puola ja Unkari ovat katumattomia maita. Nekin ymmärtävät olleensa ennen muuta uhreja ja siihen rooliin sopii esimerkiksi holokaustin katuminen huonosti, vaikka tässä tapauksessa siihen todella voisi olla syytäkin.

Mutta kansakunnalla on oikeus olla kansakunta ja kulttuuriltaan suvereeni. Se, mikä kukaties sopii amerikkalaiselle historian keskeiseksi asiaksi, on Euroopassa usein aivan irrelevanttia ja sen kumarteleminen kertoo vain kykenemättömyydestä ymmärtää tätä maailmaa.

Katumattomat maat, kuten röyhkeällä imperialismillaan ylpeilevä Venäjä saattavat olla ongelma koko maailmalle. Toisaalta sokeasti falskissa ja aiheettomassa katumuksessa piehtarointi on myös niin sanoakseni synti henkeä vastaan. Sellainen tuhoaa kansakunnan sielun, sanoisi Paasikivi.

 

15 kommenttia:

  1. Kansakunnan sielu - mitä se on? Hienolta kuulostaa tällainen keksintö.

    Jotkut sanovat, että kulttuuri on kansakunnan sielu.

    Tässä nyt tulee kumminkin väkisin mieleen sellainen maallinen seikka, että Suomessa ei ole ollut taloudellista kasvua noin 17 vuoteen. Jotta voisimme ravita tätä kansakuntamme sielua ja hyvinvointivaltiomme olemassaoloa, niin siihen tarvitaan rahaa ja jopa paljon.

    Tulee kyllä aika sukkela olo, kun valtiomme ottaa velkaa joka vuosi yli 12 miljardia euroa vuodessa. Siis joka vuosi.

    Mitä ne siellä Suomen valtionvarainministeriössä oikein puuhaavat ja ajattelevat nämä korkeasti koulutetut virkamiehet? Onko ideoita ja ajatuksia talouspolitiikkatoimenpiteiksi?

    Kyllä nyt siitä eurojärjestelmään kuulumisesta pitäisi voida ainakin keskustella - siis hyödyt ja haitat mielessä.

    Merkittävät budjettivajeet ja valtionvelka merkitsevät Suomelle aidosti ongelmia, koska valtio on valuutan käyttäjä, ei liikkeellelaskija. Yksi vaihtoehto olisi siirtyä kahden valuutan järjestelmään, jossa Suomen valtiolla olisi oma kelluva valuuttansa euron lisäksi.

    Kannattaako nykymallilla väkisin jatkaa ja odottaa ihmettä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ymmärrän, että Paasikivi tarkoitti falskin pölhöyden tulemista normiksi.

      Poista
    2. "Mitä ne siellä Suomen valtionvarainministeriössä oikein puuhaavat ja ajattelevat nämä korkeasti koulutetut virkamiehet?"

      Nyt haukut väärää puuta: ei ole virkamiesten kyky (vrt Salora) eikä asia keksiä keinot talouden nousuun, ei se Nokiakaan tullut sieltä. Kyllä se on korkeapalkaisten yksityissektorin pomojen tehtävä keksiä ne uudet innovaatiot, joilla talous saadaan nousuun. Valtiovallan asia on luoda riittävän hyvät olosuhteet ja valtiovarainministeriön virkamiesten hoitaa valtion varoja vastuullisesti.

      Poista
    3. No jopas jotakin, kun anonyymi on sitä mieltä, että yksityissektori on vastuussa siitä, että minkälaista talouspolitiikkaa maassa harjoitetaan.

      Poista
    4. Vastasin kysymyksenasetteluun miksi "Suomessa ei ole ollut taloudellista kasvua noin 17 vuoteen."

      (Vastaus: ei ole sellaisia tuotteita, erityisesti kulutustavarabrädejä, jotka möisivät kovaan hintaan, kovalla valuutalla.)

      Poista
    5. Missä ovat talouspoliittiset kannustimet siihen, että suomalaiset isot yritykset investoisivat Suomeen eikä ulkomaille?

      Jopa valtion omistamat yhtiöt ovat investoineet miljarditolkulla ulkomaille kuten mm Fortum Venäjälle ja Neste Rotterdamiin. Sen nyt vielä ymmärtää, että UPM on investoinut miljarditolkulla Uruguayhin, koska puuraaka-ainetta löytyy siellä tehtaan läheltä.

      Poista
    6. "Kyllä se on korkeapalkaisten yksityissektorin pomojen tehtävä keksiä ne uudet innovaatiot"
      Miksi näin, eiväkö nuo ihmistyypit ole hieman samoja kuin nuo mainitut "virkamiehet"?

      Poista
    7. "Missä ovat talouspoliittiset kannustimet siihen, että suomalaiset isot yritykset investoisivat Suomeen eikä ulkomaille?"

      Tämä on ongelma: jos omistajien isänmaallisuus ja maariski (vrt Venäjä investoinnit) sivuutetaan, vastausta pitäisi hakea ensin Ruotsista ja toiseksi tuotteista: jos tehdään riittävän hyväkatteisia tuotteita, se - ainakin pääkonttori kannattaa pitää Suomessa.

      Poista
  2. "Joka tapauksessa Venäjällä ei länsimainen katumuskultti ole saanut mitään jalansijaa."

    Eikö tässäkin ole havaittavissa aivan selvä spengleriläinen kaava: kun imperiumi on nousussa ja kukoistuksessaan ei se tunne epäilystä itsestään eikä katumusta niistä teoista ja niiden hinnasta millä menestys on saavutettu (esim Assyria, Persia, Rooma), sitten kun rappiokausi alkaa seuraa itse-epäilys ja katumus, joka useimmiten on ns hirsipuukatumusta.

    Ei tämä länsimainen katumuskultti kerro mistään muusta kun länsimaisen kulttuurin rappeutumisvaiheesta. Suomen kannalta on vain ikävää, että olemme joutuneet kytkemään kohtalomme tuossa vaiheessa olevaan lännen johtavaan valtioon, joka on henkisen sisällissodan ( ks Ruotsila Trumpin Amerikka - Yhdysvallat kulttuurisotien taistelukenttänä) ja hullujen keisarien hallintovaiheessa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onhan se ilmeistä. Yllättävää tilanteen tragikoomisuudessa on vain koomisen aineksen määrä.

      Poista
    2. En osaa nähdä komiikkaa kyynelten läpi, en nimittäin haluaisi elää 400-luvun Roomaa vastaavassa kulttuurivaiheessa.

      Poista
  3. Balttien juutalaisvastaisuutta toisen maailmansodan aikana voi selittää Latvian ja Liettuan kokemukset juutalaisväestön käyttäytymisestä ennen ja jälkeen Neuvostomiehityksen 1940.

    Ennen miehitystä iso osa juutalaisista oli joko kommunisteja tai muuten kannatti ja edesauttoi NL:n päämääriä. Miehityksen jälkeen balttien turvallisuuspalvelut raportoivat juutalaisten ylimielisestä käytöksestä kantaväestöä kohtaan - ikään kuin koston tai hyvityksen hausta.

    Miksi sitten juutalaisissa oli niin paljon kommunisteja tai NL:n tukijoita? Varsinkin Liettuassa oli Saksasta ja Puolasta paenneita juutalaisia, jotka tiesivät Saksan juutalaisvainoista. Tämä oli heille syynä valita Neuvostoliiton puoli ja toimia sen hyväksi. Seikka, joka ei jäänyt kantaväestöltä huomaamatta. Joskus katumisessa voi harmillisen paljon muuttujia, jotka sitten mutkistavat itse jaloa toimitusta.

    Eipä silti, jo pelkkä venäläisen yhteiskunnan katuminen ja imperialistisen politiikkansa hylkääminen rauhoittaisi kummasti maailmaa, puhumattakaan venäläisten naapureina olevien maiden tilanteesta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lisäksi voisi vielä mainita senkin, että kun tsaarin Venäjällä oli voimakasta antisemitismiä, se sai monet juutalaiset liittymään kommunisteihin ja Baltian heimoveljet näihin.

      Poista
  4. Kaikki ihmistieteellinen tieto vahvistaa ihan tietynlaista kokonaiskuvaa ihmislaji kehityshistoriasta. Olemme lajityypillisesti, lähtökohtaisesti ja olemuksellisesti sosiaalisia laumaeläimiä, ja ihmisen alkulaumojen on täytynyt olla sosiaalisesti hyvin sitovia -- kaikki mikä yksilöiden korvien välissä nyt tapahtuu, tapahtuu vain niillä ehdoilla joilla yksilö omassa ajassaan ja elämänmuodossaan on kasvanut ja kehittynyt.

    Nämä ihmisyyden perusasiat eivät ole truismeja, eivät trivialiteetteja eivätkä infantilismeja, ja itse asiassa ne eivät ole edes kovin vaikeita siinä määrin elämyksellisesti tavoitettaviksi, etteikä niiden suhteen voisi vallita nykyistä syvempää ymmärrystä.

    Mutta johtuen juuri tavasta jolla sulamme aikalailla sielumme ytimiä myöten omaan aikaamme ja aikalaisajatteluun, yksilön irtiotto kokemuksellisista, "annettuina" omaksutuista ajattelun lähtökohdistaonkin aika vaikeaa, elleiuseimmilleihan mahdotontakin. Sosiaalinen sidos muodostuu nimenomaan "kielen" ja "ajattelun" kautta, ja lajinkehityksellisessä perspektiivissä yksi yksinkertainen asteikko muodostuu kielen kehitysaskelmista -- reaktiivisista signaaleista symbolistisiin "edustuksellisiin" käsitteisiin.

    Koska tällaisia seikkoja pidetään skolastiseen käsiterealismiinsa -- yliyleistävillä yleiskäsitteillä "opillisia" totuusjärjestelmiä konstruoivien -- harhautuineiden akateemikkojen keskuudessa liian naiiveina, meillä ei ole sitä mahdollisuutta että nostaisimme lajinkehityksen yleisimmät ominaisuuden kaiken kuvauksen ja selityksen keskiöön. IOtse asiassa aikamme ihmistieteiden "oppineet" ovat erinomainen esimerkki siitä mitä Wittgenstein saattoi tarkoittaa, kun sanoi, että "hyvä ajattelu edellyttää kykyä sietää syvää sielullista epävarmuutta".

    Samaan hengenvetoon voisimme todeta, että juuri kaiken varsinkin "opillisen" ajattelun edellyttämä taustavakaus -- "varmuus", kuten W sitä nimitti -- on laajemmin ottaen se kunkin ajan ajatteluun lähtökohtaisesti kuuluva ominaisuus, joka tekee älyllisestä edistyksestä enemmän näennäistä kuin todellista.

    Vain psyykeltään poikkeuksellisen ehjät ja terveet yksilöt saattavat sietää esimerkiksi niin suurta stressiä jota kokonaisen "sivupersoonan" muodostaminen edellyttää. Hypnoosissahan noita on tuotettu nimenomaan psyykeltään ehjille yksilöille, ja ko. ilmiön tutkiminen on antanut aivan erinomaista ensikäden tietoa siitä miten laumaeläimen yksilöllinen "minuus" muodostuu.

    Mutta olemme omassa ajassamme kaikenlaisten "opillisten" koulukuntien, aatesuuntien ja ideologioiden käsitteellisissä noitapiireissä niin sitovasti kaikenlaisten sisäänlämpiävien -- "tunnustuksellisten" -- totuuksien pauloissa, ettemme siitä liimasta mihinkään pysty irtoamaan. Ideologian vaihtoehtona on aina vain toinen ideologia, eikä ajattelu siitä muutu yhtään vähemmän tunnustukselliseksi.

    Ei se N-liitto mihinkään kuollut. Asioiden nimet tai näötkin ehkä hiaman vaihtuvat, mutta sama sosiodynamiikka ja sama taantunut ajattelu jatkavat. Ei historia lopu.

    Syvin epävarmuus synnyttää syvimmät "kultit". Niissä ajattelu ei vain institutionalisoidu, vaan ritualisoituu, ja myös uhriajattelu tyypillisesti tulee kuvaan mukaan. Ne ovat kaikki äärimmäisen heikon "minuuden" vastauksia laumaolennon perimmäisiin "ajatuksellisiin" ongelmiin. Mitä kaikkea onkaan ostettu uhraamalla venäläistä verta?

    Kaikki sotien sankarivainajat ovat tyypillistä uhriajattelua, joka pahimmassa tapauksessa sementoi yhteisön jatkamaan sotatoimiaan. Mistäpä muusta suurten uskontojen pyhät kirjat kertovat kuin valitun kansan sankarillisia taisteluista, joissa jumala on aina ollut omalla puolella.

    VastaaPoista
  5. "jolle Solženitsyn oli antanut suuren moraalisen parantumisen ohjelman: katumus ja itserajoitus"....Siinä se juurisyy nykyiselle surkeudelle.

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.