Katumattomat
Yöpöydän lokerosta löytyi tässä yllättäen muuan joskus
kesken jäänyt kirja ”On ylpeiltävä eikä
kaduttava!”
(Gorditsja a ne kajatsja! Pravda o stalinskoj epohe).
Kirjoittaja on muuan Juri Žukov ja
kustantaja Eksmo /Jauza(Moskova 2011, 251 s.)Kirjan sisältö on juuri otsikon
mukainen eikä houkuttele tuhlaaman aikaa lukemiseen.
Yllättäen huomaan, että kirjoittaja
joka tapauksessa oli kuulunut Tiedeakatemian Venäjän historian laitoksen
henkilökuntaan myös suuresti arvostamani Andrei Saharovin kaudella. Mutta
olihan siellä monenlaista näkemystä silloinkin, suomalaisten hyvin tuntemasta
Gennadi Kumanjovista lähtien. Se oli niin sanottua moniarvoisuutta.
Ei kukaan pakottanut ottamaan
stalinisteja vakavasti. Ei tiedeakatemian ”Nauka” -kustantamo tätäkään
sepustusta julkaissut.
Mutta tämä kirja, joka tyypilliseen
tapaan oli ilmestynyt 3500 kappaleen painoksena, ei tässä nyt ole aiheena. Ei
myöskään Venäjän kansa tai kansakunta, jolle Solženitsyn oli antanut suuren
moraalisen parantumisen ohjelman: katumus ja itserajoitus.
Sitähän on sitten pilkattu
kaikkialla lännessäkin: nuo käsitteet liitettyinä modernisaatioon
-stalinismilla tai ilman- ovat jostakin kaukaa muinaisuudesta, luultavasti
keksitystä maailmasta eikä koko moderni yhteiskunta kestäisi niiden ottamista
tosissaan: ”itserajoitus”???
Nykyaikaa oli tuollaisen
raamatullisuuden sijaan rajoittamattomuus talouskasvun, monikulttuurin ja
konsumerismin alalla, ylikansallinen massakulttuuri ihmiskunnan uutena
saavutuksena ja naisen korottaminen yhteiskunnan, kulutuksen, markkinoinnin, valtion
ja historian keskipisteeksi
Kaikissa länsimaissa oli kyllä
omaksuttava itseinho ja itseruoskinta, joiden aiheiksi kelpasivat aina historian
patriarkaalisuus, rasismi, kolonialismi ja holokausti, olipa kansa ja sen
historia mikä tahansa. Poikkeuksellinen historiallinen tie, kuten Suomella oli
vain jotenkin väännettävä yhteiseen muottiin.
Yhdysvallat ja niiden historia ja
nykyisyys muodostivat nyt uuden normaalin ja jokaisessa maassa edistykselliset
tahot saivat tehtäväkseen selittää, millä tavalla amerikkalaisuus ja sen
ihanteet toteutuivat niissä ja niiden historiassa.
Tilanne oli -ja on- jokseenkin sama
kuin keskiajalla, jolloin ajatus totuuden etsimisestä tieteen tehtävänä olisi
ollut rienaava. Sen sijaan oli logiikan asein selitettävä miksi totuus eli
ilmoitus toteutuu kussakin erityistapauksessa tietyllä tavalla. Itse totuus kun
voitiin tuntea vain Jumalan ilmoituksesta eikä kilpailevaa totuutta voinut
olla.
Niinpä olemme saaneet todistaa
toinen toistaan hullukurisempia näytelmiä, kun Suomen kansan osallisuutta
holokaustiin, sen vastuuta kolonialismista ja menneen maailman
patriarkaalisuutta on ”kritisoitu” täysin vakavalla naamalla ja koko
kansakuntaamme patisteltu historiaamme katumaan. Kirsikkana kakussa ovat
yritykset siirtää Suomi myös toisen maailmansodan voittajien leiriin.
Katuvaisen herrasmiehen hahmo on
tässä maailmassa jo klassinen luomus ja ilmeni puhtaana jo 1800-luvun
Venäjällä. Nyt kyse on jo hallitsevasta joukkoilmiöstä, jonka ulkopuolelle jäänee
monessa maassa jo vähemmistö. Ainakin toista mieltä olevat harvoin uskaltavat
kertoa mielipidettään.
Naiset ovat tälläkin alalla johtava
voima, ja heillehän tämä rooli erityisen hyvin soveltuukin. Yleisen mielipiteen
vastustaminen ei perinteisesti ole heidän vahva lajinsa, mille lienee olemassa
biologiset perusteet.
Ne asiat, joita ennen muuta ja
kritiikittömästi on kaduttava, tuli jo lueteltua. En tiedä, miten moni oikeasti
saa puserrettua itsestään aitoa syyllisyyden tunnetta historiamme kolonialismin
(terva!), imperialismin, rasismin, antisemitismin tai patriarkaalisuuden takia.
Mikäli se onnistuu, pitänee tapahtumaa arvostaa onnistuneena jesuiittakoulun
hengellisenä harjoituksena. Kyvystä ymmärtää historiaa voi sen sijaan antaa
nollan.
Historiaa hyvin tuntevat, kuten
muuan kansanedustaja, ovat näistä asioista puhuneet mahdollisimman
suorasanaisesti ja tietenkin hankkineet itselleen vaikeuksia.
Kuvaavaa on, että tuon kovan luokan
tutkijan koko tietämys historiasta on täysin tietämättömien toimesta julistettu
nollan arvoiseksi, veisihän sen hyväksyminen pohjan koko siltä muodikkaalta
ideologialta, jolla tietty osa kansaa erottautuu rahvaasta ja samaistuu aitoon
länsimaalaisuuteen.
Mutta oikeastaan piti puhumani niistä
kansoista, jotka kieltäytyvät katumasta. Venäjä on tärkeä esimerkki ja vaikea
tapaus. Solženitsyn suositteli sille katumusta erityisesti sen väkivaltaisen
sortohistorian takia.
Miksi piti alistaa Puola, miksi
Baltian maat ja monet muut maat, jotka eivät halunneet liittyä imperiumiin?
Miksi piti vuosisatojen ajan vainota vanhauskoisia? Miksi tuhottiin ja
karkotettiin kokonaisia kansaluokkia ja kansoja, joiden jäsenten syyllisyyttä
johonkin ei edes vaivauduttu tutkimaan.
Ja kaikesta tästä virallinen Venäjä
ja sen kannattajat vain ylistivät maataan ja ylpeilivät siitä. Venäjä oli
kommunistihallinnon jälkeen vakavasti sairas ja sen olisi rauhassa
parannuttava, profetoi suuri kirjailija. Epämuodikkaasti ja länsimaalaista oikeaoppisuutta
pahasti loukaten hän myös ehdotti jonkinlaista sensuuria maan rajoille, ettei
länsimaisen kulttuurin ”paskavelli” (žiža) valuisi Venäjälle.
Turhia toiveita. Nimenomaan
länsimaisen populaarikulttuurin kehnoin osa ryntäsi heti Venäjälle ja sai
vahvan jalansijan siellä. Voikin kysyä, onko sensuurilla tällaisessakaan
tapauksessa todellista käyttöä. Niin sanottu huvivero roskakulttuurille sen
sijaan voisi toimia niin siellä kuin täälläkin. Mutta se edellyttäisi rohkeutta
nimittää roskaa roskaksi, mikä on nykyään loukkaava ajatus.
Venäjä on oma lukunsa ja sen omintakeinen
historia, jossa nimenomaan neuvostokauden osuus on syytä nostaa keskeisenä
esille, erottaa sen muista maista. Jos ei nyt sitten oteta esille mongoleja ja
Iivana Julmaa, eivät ne tähän kohtaan mitään lisää.
Joka tapauksessa Venäjällä ei länsimainen
katumuskultti ole saanut mitään jalansijaa. Sen sijaan, että siellä
kaduttaisiin kolonialismia, siellä ylpeillään sen yhteydessä tehdystä
kulttuurityöstä ja yhteiskunnallisesta edistyksestä.
Mitä juutalaisiin tulee, oli
Neuvostoliitto tieenkin Hitlerin merkittävin vastavoima (ihan Lend Leasesta
riippumatta) ja juutalaiset menestyivät maassa erinomaisesti ollen usein
johtavilla paikoilla.
Rasismi julistettiin jo ennen sotia
Neuvostoliitolle täysin vieraaksi ilmiöksi, eikä tämä ihan tyhjää puhetta
ollutkaan. Maa on myös ollut monikulttuurinen jo ammoisista ajoista. Tämä ei
muuta sitä, että myös suoranaisia kansanmurhia tehtiin, muun muassa
Kaukasuksella. Suomalaisten kohtalonkin voi muistaa, vaikka he ovat
vaaleaihoisia.
Se Venäjästä. Mutta on muitakin
avoimesti katumattomia maita. Ensi sijassa niitä ovat niin sanotut kehitysmaat,
mutta myös ns. entisen itäblokin maat ja Neuvostoliitosata karanneet, kuten
Baltian maat.
Jos otetaan esimerkiksi Baltian
maiden historia, niin siitä onkin todella vaikeaa löytää todisteita imperialismista,
kolonialismista ja monesta muustakaan katumuskultin edellyttämästä synnistä.
Ajatelkaapa, miltä kuulostaa
julistus vaaleaihoisuuden antamasta etuoikeutetusta asemasta sellaisen
virolaisen korvissa, jonka esi-isät olivat vuosisatojen ajan maaorjia?
Holokaustin osalta paperit ovat
tosin puhtaat lähinnä Virolla.
Mitä tulee rasismiin, on Baltian
maiden nykyinen suhtautuminen venäläisvähemmistöönsä nyt vuorostaan selvää institutionaalista
ksenofobiaa. Sen nimittäminen rasismiksi tai fasismiksi olisi kuitenkin silkkaa
demagogiaa.
Sen sijaan noiden maiden siirtolaispolitiikassa
on selvästi havaittavissa historiallisen kokemuksen merkitys. Siellä
ymmärretään kirkkaasti, miten nopeasti ja täydellisesti väestönvaihto ja kielen
ja kulttuurin tuhoaminen on nykyaikana mahdollista. Sen toteutuminen oli jo
niin lähellä, että kansallinen muisti varottaa kokeilemasta uudelleen.
Myös esimerkiksi Puola ja Unkari
ovat katumattomia maita. Nekin ymmärtävät olleensa ennen muuta uhreja ja siihen
rooliin sopii esimerkiksi holokaustin katuminen huonosti, vaikka tässä tapauksessa
siihen todella voisi olla syytäkin.
Mutta kansakunnalla on oikeus olla
kansakunta ja kulttuuriltaan suvereeni. Se, mikä kukaties sopii
amerikkalaiselle historian keskeiseksi asiaksi, on Euroopassa usein aivan
irrelevanttia ja sen kumarteleminen kertoo vain kykenemättömyydestä ymmärtää
tätä maailmaa.
Katumattomat maat, kuten röyhkeällä
imperialismillaan ylpeilevä Venäjä saattavat olla ongelma koko maailmalle.
Toisaalta sokeasti falskissa ja aiheettomassa katumuksessa piehtarointi on myös
niin sanoakseni synti henkeä vastaan. Sellainen tuhoaa kansakunnan sielun,
sanoisi Paasikivi.
Kansakunnan sielu - mitä se on? Hienolta kuulostaa tällainen keksintö.
VastaaPoistaJotkut sanovat, että kulttuuri on kansakunnan sielu.
Tässä nyt tulee kumminkin väkisin mieleen sellainen maallinen seikka, että Suomessa ei ole ollut taloudellista kasvua noin 17 vuoteen. Jotta voisimme ravita tätä kansakuntamme sielua ja hyvinvointivaltiomme olemassaoloa, niin siihen tarvitaan rahaa ja jopa paljon.
Tulee kyllä aika sukkela olo, kun valtiomme ottaa velkaa joka vuosi yli 12 miljardia euroa vuodessa. Siis joka vuosi.
Mitä ne siellä Suomen valtionvarainministeriössä oikein puuhaavat ja ajattelevat nämä korkeasti koulutetut virkamiehet? Onko ideoita ja ajatuksia talouspolitiikkatoimenpiteiksi?
Kyllä nyt siitä eurojärjestelmään kuulumisesta pitäisi voida ainakin keskustella - siis hyödyt ja haitat mielessä.
Merkittävät budjettivajeet ja valtionvelka merkitsevät Suomelle aidosti ongelmia, koska valtio on valuutan käyttäjä, ei liikkeellelaskija. Yksi vaihtoehto olisi siirtyä kahden valuutan järjestelmään, jossa Suomen valtiolla olisi oma kelluva valuuttansa euron lisäksi.
Kannattaako nykymallilla väkisin jatkaa ja odottaa ihmettä?
Ymmärrän, että Paasikivi tarkoitti falskin pölhöyden tulemista normiksi.
Poista"Mitä ne siellä Suomen valtionvarainministeriössä oikein puuhaavat ja ajattelevat nämä korkeasti koulutetut virkamiehet?"
PoistaNyt haukut väärää puuta: ei ole virkamiesten kyky (vrt Salora) eikä asia keksiä keinot talouden nousuun, ei se Nokiakaan tullut sieltä. Kyllä se on korkeapalkaisten yksityissektorin pomojen tehtävä keksiä ne uudet innovaatiot, joilla talous saadaan nousuun. Valtiovallan asia on luoda riittävän hyvät olosuhteet ja valtiovarainministeriön virkamiesten hoitaa valtion varoja vastuullisesti.
No jopas jotakin, kun anonyymi on sitä mieltä, että yksityissektori on vastuussa siitä, että minkälaista talouspolitiikkaa maassa harjoitetaan.
PoistaVastasin kysymyksenasetteluun miksi "Suomessa ei ole ollut taloudellista kasvua noin 17 vuoteen."
Poista(Vastaus: ei ole sellaisia tuotteita, erityisesti kulutustavarabrädejä, jotka möisivät kovaan hintaan, kovalla valuutalla.)
Missä ovat talouspoliittiset kannustimet siihen, että suomalaiset isot yritykset investoisivat Suomeen eikä ulkomaille?
PoistaJopa valtion omistamat yhtiöt ovat investoineet miljarditolkulla ulkomaille kuten mm Fortum Venäjälle ja Neste Rotterdamiin. Sen nyt vielä ymmärtää, että UPM on investoinut miljarditolkulla Uruguayhin, koska puuraaka-ainetta löytyy siellä tehtaan läheltä.
"Kyllä se on korkeapalkaisten yksityissektorin pomojen tehtävä keksiä ne uudet innovaatiot"
PoistaMiksi näin, eiväkö nuo ihmistyypit ole hieman samoja kuin nuo mainitut "virkamiehet"?
"Missä ovat talouspoliittiset kannustimet siihen, että suomalaiset isot yritykset investoisivat Suomeen eikä ulkomaille?"
PoistaTämä on ongelma: jos omistajien isänmaallisuus ja maariski (vrt Venäjä investoinnit) sivuutetaan, vastausta pitäisi hakea ensin Ruotsista ja toiseksi tuotteista: jos tehdään riittävän hyväkatteisia tuotteita, se - ainakin pääkonttori kannattaa pitää Suomessa.
"Joka tapauksessa Venäjällä ei länsimainen katumuskultti ole saanut mitään jalansijaa."
VastaaPoistaEikö tässäkin ole havaittavissa aivan selvä spengleriläinen kaava: kun imperiumi on nousussa ja kukoistuksessaan ei se tunne epäilystä itsestään eikä katumusta niistä teoista ja niiden hinnasta millä menestys on saavutettu (esim Assyria, Persia, Rooma), sitten kun rappiokausi alkaa seuraa itse-epäilys ja katumus, joka useimmiten on ns hirsipuukatumusta.
Ei tämä länsimainen katumuskultti kerro mistään muusta kun länsimaisen kulttuurin rappeutumisvaiheesta. Suomen kannalta on vain ikävää, että olemme joutuneet kytkemään kohtalomme tuossa vaiheessa olevaan lännen johtavaan valtioon, joka on henkisen sisällissodan ( ks Ruotsila Trumpin Amerikka - Yhdysvallat kulttuurisotien taistelukenttänä) ja hullujen keisarien hallintovaiheessa.
Onhan se ilmeistä. Yllättävää tilanteen tragikoomisuudessa on vain koomisen aineksen määrä.
PoistaEn osaa nähdä komiikkaa kyynelten läpi, en nimittäin haluaisi elää 400-luvun Roomaa vastaavassa kulttuurivaiheessa.
PoistaBalttien juutalaisvastaisuutta toisen maailmansodan aikana voi selittää Latvian ja Liettuan kokemukset juutalaisväestön käyttäytymisestä ennen ja jälkeen Neuvostomiehityksen 1940.
VastaaPoistaEnnen miehitystä iso osa juutalaisista oli joko kommunisteja tai muuten kannatti ja edesauttoi NL:n päämääriä. Miehityksen jälkeen balttien turvallisuuspalvelut raportoivat juutalaisten ylimielisestä käytöksestä kantaväestöä kohtaan - ikään kuin koston tai hyvityksen hausta.
Miksi sitten juutalaisissa oli niin paljon kommunisteja tai NL:n tukijoita? Varsinkin Liettuassa oli Saksasta ja Puolasta paenneita juutalaisia, jotka tiesivät Saksan juutalaisvainoista. Tämä oli heille syynä valita Neuvostoliiton puoli ja toimia sen hyväksi. Seikka, joka ei jäänyt kantaväestöltä huomaamatta. Joskus katumisessa voi harmillisen paljon muuttujia, jotka sitten mutkistavat itse jaloa toimitusta.
Eipä silti, jo pelkkä venäläisen yhteiskunnan katuminen ja imperialistisen politiikkansa hylkääminen rauhoittaisi kummasti maailmaa, puhumattakaan venäläisten naapureina olevien maiden tilanteesta.
Lisäksi voisi vielä mainita senkin, että kun tsaarin Venäjällä oli voimakasta antisemitismiä, se sai monet juutalaiset liittymään kommunisteihin ja Baltian heimoveljet näihin.
PoistaKaikki ihmistieteellinen tieto vahvistaa ihan tietynlaista kokonaiskuvaa ihmislaji kehityshistoriasta. Olemme lajityypillisesti, lähtökohtaisesti ja olemuksellisesti sosiaalisia laumaeläimiä, ja ihmisen alkulaumojen on täytynyt olla sosiaalisesti hyvin sitovia -- kaikki mikä yksilöiden korvien välissä nyt tapahtuu, tapahtuu vain niillä ehdoilla joilla yksilö omassa ajassaan ja elämänmuodossaan on kasvanut ja kehittynyt.
VastaaPoistaNämä ihmisyyden perusasiat eivät ole truismeja, eivät trivialiteetteja eivätkä infantilismeja, ja itse asiassa ne eivät ole edes kovin vaikeita siinä määrin elämyksellisesti tavoitettaviksi, etteikä niiden suhteen voisi vallita nykyistä syvempää ymmärrystä.
Mutta johtuen juuri tavasta jolla sulamme aikalailla sielumme ytimiä myöten omaan aikaamme ja aikalaisajatteluun, yksilön irtiotto kokemuksellisista, "annettuina" omaksutuista ajattelun lähtökohdistaonkin aika vaikeaa, elleiuseimmilleihan mahdotontakin. Sosiaalinen sidos muodostuu nimenomaan "kielen" ja "ajattelun" kautta, ja lajinkehityksellisessä perspektiivissä yksi yksinkertainen asteikko muodostuu kielen kehitysaskelmista -- reaktiivisista signaaleista symbolistisiin "edustuksellisiin" käsitteisiin.
Koska tällaisia seikkoja pidetään skolastiseen käsiterealismiinsa -- yliyleistävillä yleiskäsitteillä "opillisia" totuusjärjestelmiä konstruoivien -- harhautuineiden akateemikkojen keskuudessa liian naiiveina, meillä ei ole sitä mahdollisuutta että nostaisimme lajinkehityksen yleisimmät ominaisuuden kaiken kuvauksen ja selityksen keskiöön. IOtse asiassa aikamme ihmistieteiden "oppineet" ovat erinomainen esimerkki siitä mitä Wittgenstein saattoi tarkoittaa, kun sanoi, että "hyvä ajattelu edellyttää kykyä sietää syvää sielullista epävarmuutta".
Samaan hengenvetoon voisimme todeta, että juuri kaiken varsinkin "opillisen" ajattelun edellyttämä taustavakaus -- "varmuus", kuten W sitä nimitti -- on laajemmin ottaen se kunkin ajan ajatteluun lähtökohtaisesti kuuluva ominaisuus, joka tekee älyllisestä edistyksestä enemmän näennäistä kuin todellista.
Vain psyykeltään poikkeuksellisen ehjät ja terveet yksilöt saattavat sietää esimerkiksi niin suurta stressiä jota kokonaisen "sivupersoonan" muodostaminen edellyttää. Hypnoosissahan noita on tuotettu nimenomaan psyykeltään ehjille yksilöille, ja ko. ilmiön tutkiminen on antanut aivan erinomaista ensikäden tietoa siitä miten laumaeläimen yksilöllinen "minuus" muodostuu.
Mutta olemme omassa ajassamme kaikenlaisten "opillisten" koulukuntien, aatesuuntien ja ideologioiden käsitteellisissä noitapiireissä niin sitovasti kaikenlaisten sisäänlämpiävien -- "tunnustuksellisten" -- totuuksien pauloissa, ettemme siitä liimasta mihinkään pysty irtoamaan. Ideologian vaihtoehtona on aina vain toinen ideologia, eikä ajattelu siitä muutu yhtään vähemmän tunnustukselliseksi.
Ei se N-liitto mihinkään kuollut. Asioiden nimet tai näötkin ehkä hiaman vaihtuvat, mutta sama sosiodynamiikka ja sama taantunut ajattelu jatkavat. Ei historia lopu.
Syvin epävarmuus synnyttää syvimmät "kultit". Niissä ajattelu ei vain institutionalisoidu, vaan ritualisoituu, ja myös uhriajattelu tyypillisesti tulee kuvaan mukaan. Ne ovat kaikki äärimmäisen heikon "minuuden" vastauksia laumaolennon perimmäisiin "ajatuksellisiin" ongelmiin. Mitä kaikkea onkaan ostettu uhraamalla venäläistä verta?
Kaikki sotien sankarivainajat ovat tyypillistä uhriajattelua, joka pahimmassa tapauksessa sementoi yhteisön jatkamaan sotatoimiaan. Mistäpä muusta suurten uskontojen pyhät kirjat kertovat kuin valitun kansan sankarillisia taisteluista, joissa jumala on aina ollut omalla puolella.
"jolle Solženitsyn oli antanut suuren moraalisen parantumisen ohjelman: katumus ja itserajoitus"....Siinä se juurisyy nykyiselle surkeudelle.
VastaaPoista