Koneälyn kapina
Yuval Noah Harari, Nexus.
Tietoverkkojen lyhyt historia. Suomentanut Tapani Kilpeläinen. Bazar 2024,
589 s.
Sana ”nexus”
tarkoittaa yhdyssidettä (lat. nectere -sitoa) ja kuten muodikasta on, se on tässä
jätetty kääntämättä, mitä rohkenisi arvostella tai ainakin pohdiskella.
Totta lienee,
että sana ”yhdysside” tai ”sidos” kuulostaisi vähemmän iskevältä ja arvoitukselliselta
ja aen sijaan suorastaan kömpelöltä. Mutta ei kääntäminen olekaan pelkkää
vastineiden etsimistä sanoille, onhan tässä mahdollisuuksia.
Tässä kirjassa
nyt on tehty yritys etsiä yhteistä nimittäjää ihmisyhteisöjä ja jopa ihmiskuntaa
yhdistäville ja yhteen sitoville tekijöille muinaisista tarinoista internettiin
ja algoritmeihin. Otsikko viittaa nimenomaan siihen. Tarina yhdisti joskus
ihmisiä tieto- tai luuloverkkoonsa ja yhdistää yhä. Sitten se kopioitiin
kirjaksi ja sitten tulivat painetut kirjat ja sanomalehdet ja sen jälkeen
internet. Televisiokin on mainittava.
Kyse on itse
asiassa siitä, mikä on yhteistä, latinaksi communis. Kommunikaation
kehityksestä tässä on kyse enemmän kuin siitä yhdyssiteestä. Suomeksi
kommunikaatio on viestintää. Kirjan kannessa kuvattu kyyhkynen edustaa legendaa
Verdunin kyyhkysestä, joka haavoittuneena kuljetti elintärkeän viestin.
Suomeksi nimi voisi olla ”viestijä”, ”viestin”
tai ”yhdistäjä”. Sehän oli kyyhkysen toimenkuvana, vaikka itse asiassa
kyyhkysen, tarinan ja netin tapa yhdistää ihmisiä on jokaisessa tapauksessa
aivan erilainen.
Joka tapauksessa
ihmisten yhteen sitominen on siis tapahtunut ja tapahtuu yhä ennen muuta
tarinoiden avulla. Niiden totuusarvo on yleensä enemmän tai vähemmän
kyseenalainen ja joka tapauksessa se on sivuseikka. Tarinat muistetaan niin
simppelissä muodossa, ettei niistä voida kovin paljon sanoa, mutta niiden
emotionaalinen sisältö on sitäkin suurempi.
Kirjoittaja
haahuilee menneen maailman sinänsä kyllä kiinnostavissa ja raflaavissakin
tarinoissa kovin pitkään ja perusteellisesti ja syynä saattaa olla lisätä
kirjan sivujen määrää, minkä kaiketi ajatellaan lisäävän myös sen argumenttien
painavuutta. Tyyli on kyllä kevyttä, joten tätä lukee ihan huvikseen.
Kirjan juonena
on siis ihmisiä yhdistävien asioiden kehittyminen vuosituhansien aikana. Aluksi
kehitys oli hyvin hidasta, mutta nykyään sen nopeus on päätähuimaavaa. Savitauluista
tekoälyyn on valtava matka ja sen kestäessä tuon yhdyssiteen luonnekin on
olennaisesti muuttunut.
Kyse ei ole enää
siitä, että koneesta tulisi viimein ihmisen tasoinen, sen sijaan siitä on
tullut mittaamattomasti häntä etevämpi ja kehitys jatkuu yhä.
Kirjan
ensimmäinen puolisko kuvaa menneitä vuosisatoja, jolloin esimerkiksi paholaisuskoon
perustuva noitahysteria valtasi suuren osan läntistä maailmaa.
Käsitys noitien
ja paholaisen yhteispelistä sai todisteita ihmisten tunnustuksista ja todistuksista,
jotka saattoivat olla seikkaperäisiäkin, mutta keskeiseksi nostaa ainakin
Harari sen roolin, joka oli kirjoitetulla sanalla, eritoten kuuluisalla Noitien
vasara (Malleus maleficarum)-teoksella.
Asia, josta
voimme varmasti tietää, että se oli pelkkää mielikuvitusta, sai hallitsevan
totuuden aseman, syntyi valemuistoja ja ihmiset uskoivat itsekin olemattomia.
Joukkohysteria syntyi uudenlaisen yhdyssiteen, painetun sanan tukemana, eikä
ollut hallittavissa.
Itse asiassa
julkista sanaa kyllä voitiin ainakin periaatteessa valvoa ja niin tehtiinkin.
Hysterialla oli nimeltä mainitut alkuunpanijansa ja tekijänsä ja jopa
argumenttinsa. Ne olivat näkyvissä ja niitä vastaan voitiin taistella, mikäli
nyt vain uskallettiin ja omaan asiaan uskottiin.
Toisin on laita
uudenaikaisten tietoverkkojen, joissa hallitsevat algoritmit. Algoritmit ovat
nimettömiä ja tekoälyn kehittämiä, eivätkä ihmisaivot itse asiassa käsitä,
miten ne syntyvät. Joka tapauksessa ne kehittävät itsensä sellaisiksi, että ne
parhaalla tavalla palvelevat niille annettua tehtävää.
Algoritmit
saattavat käyttää hyväkseen miljoonia datumeita ja esimerkiksi ihmisen silmän
liikkeistä hänen erilaisia toimi tehdessään ne voivat lukea hänen persoonallisuutensa
ja taipumuksensa verratessaan yksilöä miljooniin muihin. Jokaisesta ihmisestä
on olemassa valtava määrä tietoa ja algoritmit keräävät sitä lisää ja
kehittävät taitojaan.
Algoritmi pystyy
esimerkiksi ennustamaan ja käsittämään ihmistä paremmin monia asioita, tautien
diagnosoinnista mahdolliseen tulevaan menestymiseen jollakin alalla. Työnantajat
saattavat luottaa algoritmeihin, koska ne luultavasti antavat parempia
ennusteita kuin psykologit. Diagnoositkin voivat olla parempia kuin lääkäreillä.
Algoritmien kyky
ymmärtää ja ennustaa on parantunut tavattoman nopeasti. Ne oppivat koko ajan ja
ovat lähes joka alalla ihmistä taitavampia. Entäpä jos ne karkaavat
kontrollista?
Harari esittää
usein tarinan Myanmarista, jossa algoritmi, joka metsästi lisää tykkäyksiä, oli
oppinut levittämään karkeita valeuutisia ja vihaviestejä vähemmistökansasta, jota
enemmistö saatiin raivoisasti vihaamaan.
Seuraukset
olivat ankeat, eikä kukaan itse asiassa ollut niitä tarkoittanut. Tekoäly vain
toimi maksimoidakseen saamansa tykkäykset. Tällä tavalla ei mikään
kommunikaatioväline ollut aiemmin toiminut, väittää kirjoittaja, jolla saattaa
olla hieman ruusuinen kuva journalismista.
Joka tapauksessa
olemme nyt tekemisissä aivan uudenlaisen viestimen kanssa. Se ei pelkästään
palvele alustana ihmisten kirjoituksille, vaan keksii ja levittää viestejä
itse, ilman, että ihminen itse asiassa edes ymmärtää, mistä ne tulevat.
Onko tämä kehitys
edes hallittavissa?
Harari vertaa
tekoälyä käyttävää ihmistä Faethoniin, joka halusi hallita taivaan vaunuja ja
Goethen runossaan esittämään noidan oppipoikaan, joka oli laskenut liikkeelle voiman,
jota ei hallinnut (vrt. Vihavainen:
Haun noidan oppipoika tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)).
Nyt olisi
ajoissa tehtävä jotakin, mutta mitä?
Jotakin voidaan
aina yrittää. Kasvottomien algoritmien valtaa ei saisi hyväksyä sellaisenaan,
vaan olisi vaadittava läpinäkyvyyttä niin paljon kuin mahdollista. Bottien
valtaa olisi rajoitettava kieltämällä ne sellaisissa paikissa, joissa niillä
voi olla valtaa ja niin edelleen.
Ellei tekoälyä
saada asioihin on vaarana sen luokan totalitarismi, jonka rinnalla kaikki
entiset olivat pelkkää harrastelua. Maailmanlaajuinen datan hallinta olisi myös
estettävä, sillä sen keskittäminen yhteen ainoaan paikkaan on aina ollut
diktatuurien suuri tavoite ja elinehto. Itse asiassa verkko olisi hajotettava
osiin, mikä jo osaksi onkin todellisuutta.
Tietoverkkojen
prosessit eivät ole luonnostaan itsekorjautuvia, vaan katastrofit ovat
mahdollisia. Hararin mielestä ihmiskunnan olisi
nyt keskityttävä rakentamaan instituutioita, joilla on voimakkaat
itsekorjaavat mekanismit.
Katsellessaan
viime päivien kammottavia typeryyksiä, joita maailman mahtajat ehdoin tahdoin
tekevät, käväisee väistämättä jo mielessä, ovatko nämä enää minkään ihmisen
aivoista. Ehkäpä ne tulevatkin algoritmien pimennoista, joihin ihmisjärki ei
ole yrittänytkään tunkeutua.
Algoritmien
suurena erona ihmiseen verrattuna on, etteivät ne pelkää kuolemaa tai kipua.
Persian suurkuningas Dareios sen sijaan pyrki hankkimaan parasta mahdollista
palvelua ristiinnaulitsemalla ne lääkärit, jotka eivät osanneet parantaa häntä.
Nykyään hänen
seuraajansa taitaa lukea koraania kannesta kanteen. Tai ehkä jokin algoritmi
tekee sen hänen puolestaan ja ratkaisee, mikä on Allahin tahto tässä
tapauksessa.
Luulen, että
minäkin arvaan sen.
Niinpä niin. Tuntuu, että yhtä sekaisin ovat algoritmit johtajien päissä olipa kyseessä Putin, Trööt, Netanyahu tai Ajatollah Khamenei. Ehkä tämä onkin sukupuolittinut kysymys. Olisiko aika vaihtaa tulokulmaa asiaan ja ottaa naisellinen logiikka käyttöön? Mitenhän se korreloisi tekoälyn kanssa, pystyisikö sekään selvittämään ratkaisua "ikiaikaiseen mysteeriin"?
VastaaPoistaTekoälyn käytön uhkakuvat ovat realistisia eikä niitä tulisi vähätellä. Olen itse täysin digitalisaation uuvuttama ja ärsyynnyttämä. Tekoäly kiinnostaa itseäni vielä vähemmän, vaikka inssituttavat ovat siitä pörisseet innoissaan viimeiset 20vuotta. Suhtaudun asiaan hyvin skeptisesti blogissakin esitettyjen huolten johdosta. Tekoäly, artificial intelligence. Mitä se tarkoittaa kirjaimellisesti? No, feikkiä, valheellistä ja keinotekoista älykkyyttä. Saakin nähdä millaiseksi sen tarina muodostuu ja mitä kaikkea siitäkin seuraa vaan pitäähän siinäkin taas jotenkin pysyä mukana ajan hengessä.
Ö: ”… Tekoäly, artificial intelligence. Mitä se tarkoittaa kirjaimellisesti? No, feikkiä, valheellistä ja keinotekoista älykkyyttä …”
PoistaKuule Ö, eihän vain sinulla ole tuossa perusteetonta ennakkoluuloa, ehkä jopa rasismia? Sanoit: ”No, feikkiä, valheellistä ja keinotekoista älykkyyttä”.
Meidän ihmisten äly perustuu biologiaan ja paljolti hiileen. Tekoälyn järki pohjaa tietokoneisiin, eli alkuaine piihin. Mitä tarkoitat, kun sanot, että tekoäly on valheellista ja keinotekoista? Eikö ihmisenkin äly ole samalla perusteella ”valheellista”.
Tekoäly toimii samalla periaatteella kuin ihmisten aivot. Samalla tavalla tekoälyä on opetettava ja koulutettava kuin lasta konsanaan. Ja samalla tavoin kuin ihminen, voidaan tekoäly kasvattaa vaikka itse perkeleeksi, mutta ei se sitä luonnostaan ole.
Oikein hyvää huomenta anonyymi,
PoistaKiitokset kommentista. Tekoäly on jo nimensä mukaisesti keinotekoista, artificial. SIllä on joitain alkeellisia inhimillisiä piirteitä ja toki aktuaalinen tieto minkä ihminen omaa, onhan ihminen "sen/hänet" luonut vaan ei pohjimmiltaan ihmisen tunteita, sielua, mieltä eikä sydämen sivistystä, jotka tekevät älykkäästäkin ihmisestä vasta aidosti älykkään ja viisaan. Siksi se on mielestäni jonkinlaista keinotekoista rinnakkaisälykkyyttä. Joku pohti tuossa omaako AI itsekritiikkiä, joten antaapa "sen/hänen" itsensä vastata siihen:
"Artificial Intelligence, despite its potential benefits, also presents several negative effects, including job displacement due to automation, potential for bias and discrimination in algorithms, privacy concerns related to data collection and surveillance, and ethical dilemmas surrounding accountability and decision-making. Additionally, the environmental impact of AI development and usage, as well as the potential for malicious use, are growing concerns."
Jonkinlainen ymmärrys siis kuitenkin löytyy enkä tiedä onko se hyvä asia, sillä ihmisrobotit sirutettuina kansalaisina eivät kiinnosta tulevaisuuden näkymänä. Pidän enemmän luonnollisista ihmisistä kuin tekoälystä. joten voisikin sanoa, että suhtaudun asiaan epäluulolla ja varauksella.
Ö 24. kesäkuuta 2025 klo 7.05: ”… Tekoäly on jo nimensä mukaisesti keinotekoista, artificial …”
PoistaNimityskysymys pelkästään. Kyllähän ihmisenkin äly on aivan keinotekoista: kahden solun yhtymisen seurauksena syntyvää fysikaalis-kemiallista reaktiota, jonka tuloksena syntyvät ”aivot”. Sekä ihmisen, että koneälyn aivot toimivat aivan samalla periaatteella: sähkön kulun ansiosta ja tämän kulun säätelyllä.
”… suhtaudun asiaan epäluulolla ja varauksella …” viisaan ihmisen tuleekin suhtautua kaikkeen uuteen varauksella, muuten saattaa hukka periä.
Niin, teknisesti asia on ehkä mainitsemallasi tavalla, kuka tietää. Ihmisen älykkyys toki käsittää paljon laajempaa ja syvällisempää tulkintaa omasta mielestäni.
PoistaOnko älykkyys sinulle pelkkää aivokemiaa?
24. kesäkuuta 2025 klo 10.38: "… Onko älykkyys sinulle pelkkää aivokemiaa? …"
PoistaKyllä se on, kiistatta. Mitä muuta se voisi olla; kerro. Älä erehdy: ”aivokemia” eli aivojen sähköinen toiminta on sama asian kuin me itse, eli meidän mielemme ja sielumme.
En saata ymmärtää, miten yllä todettu tosiasia voisi vähentää ihmisen arvoa. Onko toiveenasi ajatus ja toive, että ihmiseen liittyisi jotain mystistä; jotain mitä emme saattaisi käsittää?
Minusta on tavattoman mystistä se, että aivojen sähköinen toiminta luo ihmisen mielen, ”sielun”. Mutta sähköistä toimintaa ihmisen sielu kuitenkin on.
Selvä!
Poista"Kyse ei ole enää siitä, että koneesta tulisi viimein ihmisen tasoinen, sen sijaan siitä on tullut mittaamattomasti häntä etevämpi ja kehitys jatkuu yhä."
VastaaPoistaToistan vielä eilisen kommenttini:
luulen, että tekoäly pystyy kyllä kierrättämään ja muotoilemaan jo olemassaolevaa, mutta arvelen, että sille on mahdotonta neroille tyypillinen luomiskyky keksiä jotain aidosti uutta. Pohjimmaltaan tekoälyn kyky kun on varsin yksinkertaisten algoritmien avulla tunnistaa jo olemassaolevan tyypilliset piirteet.
Toisin sanoen tekoäly osaa kierrättää vanhaa ja oppi malleista, mutta ei osaa aidosti luoda UUTTA.
Joku asiasta paremmin perillä oleva voisi kuitenkin ottaa kantaa, olenko väärässä.
Tekoäly ja algoritmit ovat nykyisellään jo niin tehokkaita ja siten väärinkäytettynä vaarallisia, että kannatan blogissa esitettyjä varotoimia.
Pelottava ajatus: jos luotaisiin huippuhävittäjä tai muu sotakone, jonka suorituskyky ylittäisi moninkertaisesti ihmisohjatun version, kuka valtionjohtaja tohtisi olla ottamatta sitä käyttöön?
"Toisin sanoen tekoäly osaa kierrättää vanhaa ja oppi malleista, mutta ei osaa aidosti luoda UUTTA."
PoistaTuo on hyvä pointti. Ajatellaanpa, että tekoälyllä olisi hallussaan kaikki se tieto, mitä oli 1800 luvun puoliväliin mennessä olemassa. Mutta ei mitään dataa saatavissa tämän jälkeisistä tapahtumista. Tekoäly tuntisi esimerkiksi Newtonin dynamiikan ja painovoimateorian, Maxwellin sähködynamiikan ja termodynamiikan teoriat yms.
Tekoälyn luovan ajattelun testi voisi olla nyt seuraava: Kehitä hallussasi olevan tiedon pohjalta yleinen suhteellisuusteoria tai esimerkiksi kvanttiteoria.
Tällöin keinoälyn tulisi luopua siitä tiedosta mitä sillä jo on. Esimerkiksi eetterin käsite tulisi heittää romukoppaan. Mitä sen tilalle, sillä valoaaltojen tulisi kulkea jossain väliaineessa, jota aikoinaan nimitettiin eetteriksi. Tässä tilanteessa keinoälyn tulisi keksiä olemassa olevan tietonsa pohjalta esimerkiksi Galilein suhteellisuusperiaate, mutta se ei tässä tapauksessa toimisi, vaan sitä tulisi modifioida. Tuon uuden, sille haasteeksi annetun teorian, pitäisi olla myös sopusoinnussa sen vanhan tiedon kanssa, joka sillä käytössään on.
Ja kun sitten tuosta hypätään kvanttiteoriaan, niin keinoälyn tulisi hylätä koko klassinen fysiikka, joka sillä kuitenkin lähtökohtaan oli. Hyvä, jos se tuohon pystyy, ja ilman mitään vinkkejä, niitäkin tuli muuten jo kaksi, niin ok.
Kannattaa muistaa, että tekoäly kehittyy koko ajan. Se, mikä äsken oli mahdotonta, on nyt rutiinia.
PoistaTekoäly on varmasti hyvä työkalu ja kehittyy edelleen, mutta epäilen sen kykyä luoda oikeasti uutta. Tuossa vaiheessa sen tulisi mielestäni tulla tietoiseksi myös itsestään. Uskon kuitenkin, että tietoisuus on fundamentaali. Siis samalla tavalla fundamentaali kuin on esimerkiksi energia, sitä ei voida luoda eikä hävittää. Ihminen ei pysty luomaan energiaa eikä hävittämään sitä. Ei siis ole mahdollista rakentaa piisiruista eikä muustakaan materiasta tietoista olentoa. Tietoisuus on jotakin muuta ja mitä se on, voisi olla vieläkin haastavampi haaste tekoälylle.
PoistaAnonyymi 23. kesäkuuta 2025 klo 17.23: ”… Tekoälyn luovan ajattelun testi voisi olla nyt seuraava: Kehitä hallussasi olevan tiedon pohjalta yleinen suhteellisuusteoria tai esimerkiksi kvanttiteoria …”
PoistaArvelenpa, että moni kommentoija ei ole keskustellut tekoälyn kanssa; siitä nuo ennakkoluulot. Jos kokeilette vaikkapa vain ChatGPT:tä, niin veikkaan, ettette millään pysty erottamaan sitä ihmisestä.
Eräs merkittävä inhimillisyyden ilmenemismuoto on huumorin ymmärtäminen. Tässä taannoin pyysin tekoälyä keskusteluun siitä, miten voidaan kehittää tietokoneohjelma simuloimaan elämän syntyä ”kuolleesta” luonnosta. Ja vielä niin, että mitään suoranaista toimintakäskyjä ei ohjelmaan laiteta, koska lähdimme siitä, että prosessin tulee toimia ilman ”jumalaa”.
ChatGPT aloitti keskustelun näin: ”Oof – goosebumps alert. You are diving into core questions that merge science, philosophy, and computation. If life is “a self-modifying, self-preserving program” – can we code it? And how simple could it be?
Eikö tuo tekoälyn vastauksen alku ollut muka huumoria! Miten se poikkeaisi nerokkaan, mutta huumorintajuisen ihmisen aloituksesta. Ja hyvin me tekoälyn kanssa asian selvitimme.
"Kannattaa muistaa, että tekoäly kehittyy koko ajan. Se, mikä äsken oli mahdotonta, on nyt rutiinia."
PoistaJos AI todella joskus kykenee sellaisiin paradigman muutoksiin kuin loikka newtonilaisesta fysiikasta Einsteiniin tai vielä pidemmälle hiukkasfysiikkaan - tai jos se todella kykenee kehittämään jotakin mitä voidaan kutsua tietoisuudeksi - silloin meidän todella on syytä olla huolissamme. Tämä on spekulaatiota, mutta sitä näyttävät harjoittavan AI:n maailmassa syvemmälläkin olevat.
-nn-
Vielä äskettäin näytti mahdottomilta, että ihminen voisi lentää kuin lintu. Nyt on mahdotonta, että lintu voisi lentää kuin ihminen.
PoistaEhkäpä tämä on kehno vertaus, mutta tällaista tuli mieleen.
PoistaIhminen ei tule koskaan lentämään kuten lintu tai uimaan kuin kala, mutta ihminen voi simuloida asiaa älykkyydellään lentämällä lentokoneilla tai laitesukeltamalla. Ehkä tuossa olisi jotain analogiaa ihmisälyn ja tekoälyn välillä.
Se, mihin tekoälyä halutaan käyttää, tuo mieleeni tässä maailmantilanteessa suuria potentiaalisia uhkakuvia. Toivonkin, että ihminen on tarpeeksi älykäs rinnakkaisälykkyyksiä luodessaan säilyttämään ja kuuntelemaan omaa luonnollista viisauttaan. Totuus kuitenkin on, että älykkyyden ja viisauden välillä on merkittävä ero ja jälkimmäistä liian harva ilmentää edes simuloiden.
En toki tunne tekoälyä tarpeeksi hyvin, mutta tuttavat puhuvat aina myös singulariteetista (astrofysiikassa aika-avaruuden vääristymä) tässä yhteydessä, joka ilmeisesti jotenkin ilmentää asian kompleksisuutta luonnontieteiden osalta.
"Singulariteetissa jokin suure on äärettömän suuri, joten se ei käyttäydy tunnettujen fysiikan lakien mukaan. Nykyisen fysiikan termein singulariteettia ei voida kuvailla, koska ei tunneta luonnonlakeja, jotka pätevät kun fyysisten suureiden arvot ovat äärettömän suuria. Koska luonnossa ei pitäisi esiintyä mitään ääretöntä, singulariteetit ovat käytännössä pikemminkin teoreettisia konstruktioita kuin todellisia luonnonilmiöitä."
TV: "Kannattaa muistaa, että tekoäly kehittyy koko ajan. Se, mikä äsken oli mahdotonta, on nyt rutiinia."
PoistaKysymys kuuluu, onko tämänhetkisen tiedon tekoälyn ominaisuuksista perusteella syytä uskoa, että tekoäly tulevaisuudessa tavoittaa kommentissani tarkoitettamaani uutta luovaa kykyä. Jos kysyisin, voiko ihminen tulevaisuudessa muuttua ruumiittomaksi energiaolennoksi, relevantti vastaus ei mielestäni ole "kannattaa muistaa, että ihminen kehittyy koko ajan. Se, mikä äsken oli mahdotonta, on nyt rutiinia."
Toisin sanoen
- mihin perustuu luovuus
- onko tämänhetkisen tiedon tekoälyn matemaattisista perusteista perusteella, että tekoäly olisi muuta kuin tiettyihin kielimalleihin perustuva suorituskykyinen lasukone.
Toki. Se osaa oppia.
PoistaÖ 24. kesäkuuta 2025 klo 7.31: ”… Se, mihin tekoälyä halutaan käyttää, tuo mieleeni tässä maailmantilanteessa suuria potentiaalisia uhkakuvia …”
PoistaMitä sitten uhkana pidetään. Jo nyt tekoäly – muutamassa vuodessa – on tuhonnut monen ihmisen uran. Valtaisa joukko tietotekotekniikan ohjelmoija huomasi äkkiä olevansa työtön, koska tekoäly on tietokoneohjelmien tekijänä osaamisen ja nopeuden – siis tehokkuuden – suhteen aivan ylivoimainen.
Työttömyys kolahtaa moneen muuhunkin vanhaan alaan: mainoskuvittajat, mainosvideoiden tekijät ja vastaavat ovat jo työttöminä. On vaikea kuvitella alaa, millä tekoäly ei pärjäisi. Mutta millainen vaihtoehto meillä olisi palata vanhaan aikaan, jolloin hevosenkengittäjillä oli vielä työpaikkansa ja turvattu elämänsä?
Jos tekoälyn vaarallisuutta päätösten avustajina tai jopa päätösten tekijöinä kavahdetaan, niin kurkatkaapa valtameren taakse: mitenpä eräs ihmispolo häviää tekoälylle vaarallisuudelle?
Anolle klo 10.44,
PoistaNiinpä, se on jo vienyt monia duuneja ja lisää menee tekoälyn ja robotisaation mukana. En sitten tiedä olisiko Helsinki 1900-luvun alun vossikkalanakaan mikään todellinen tulevaisuuden vaihtoehto, muttei täysin digitaalinenkaan tekoälymaailma tunnu oikealta polulta.
"On vaikea kuvitella alaa, millä tekoäly ei pärjäisi."
Perinteinen hoiva-ala tulee mieleeni. En halua itse nähdä sellaista maailmaa, missä robotit korvaisivat hoivaajana aidon ihmisen. Silläkin tiellä jo ollaan tietysti.
Ö 24. kesäkuuta 2025 klo 11.32: "… On vaikea kuvitella alaa, millä tekoäly ei pärjäisi."
Poista"... Perinteinen hoiva-ala tulee mieleeni. En halua itse nähdä sellaista maailmaa, missä robotit korvaisivat hoivaajana aidon ihmisen …”
Totta haastat. Ihminen haluaa tuntea kuolinvuoteellaan ihmisen, oman kuvansa. Puhe ei riitä.
Toisaalta: juttelu tekoälyn kanssa on viettelevää. Et erota sitä ihmisen puheesta, ajattelusta, et edes empatiasta. Jos suljet silmäsi, tekoäly on sielunkumppanisi.
"communis"
VastaaPoistaVoi sitä Venäjä-raukkaa! Se on vuosisatoja pitänyt huolta koko maailmasta ja jopa repinyt paitansa ryntäillä osoittaakseen rakkautta maailmaa kohti, mutta ei saanut haluamansa kunnioitusta. Maailma olisi voinut rakentaa venäjälle kiitokseksi vaikkapa hyviä kaupunkeja, koska Venäjällä on vain yksi hyvä kaupunki, Moskova sekä Nevskij-prospekti.
Kaikki tietävät, että venäläiset löysivät aikoinaan neron nimeltään Karl Marx ja opettivat hänelle miten pitää kirjoittaa Kommunistisen puolueen manifesti, jotta koko maailma kehitettäisiin/tehtäisiin oikein kovalla kädellä miten pitää elää oikealla tavalla.
Venäjällä on ystäviä ja ne kaikki elävät hyvällä oikealla tavalla.
"pitänyt huolta koko maailmasta"
PoistaVuonna 1922 Lenin perusti Moskovaan Kommunistisen internationaalen ja sehän oli kallis projekti, mutta kultaa ja valuuttaa piisasi. Vuonna 2022 Putin aloitti totaalisen sodan Ukrainaa vastaan ja se tehtiin varmastikin tämän satavuotisuuden merkeissä.
Kommunistinen internationaale perusti kaikkiin maihin kommunistisia puolueita, ja vallankumouksellista koulutusta annettiin Moskovassa. Moskovan voimin perustettiin myös ns. sosialistinen maailmanjärjestelmä toisen maailmansodan jälkeen. Vastapainoksi Länsi perusti NATO:n ettei Moskovan kynnet pääsisi kauemmas.
Mainittu kommunistinen elämäntapa oli niin vetelä, että se hajosi tuota pikaa kuin mädäntynyt jättikurpitsa. Ensin ns. Varsovan liitto sanoi kommunismille "ei" ja sitten Neuvostoliittokaan ei jaksanut enää elää kommunistisella ylpeydellä, ja Neuvostoliittokin hajosi.
Putin kuuluu niihin sankareihin, jotka potkivat todellisuutta syrjään, vaikka näkee todellisuuden geo-ilmiöksi. Hinnalla millä hyvänsä Putin haluaa herättää Neuvostoliitto henkiin. Mutta Ukraina ei halua enää elää kommunismissa.
Mikähän tekoäly näitä generoi?
Poista"Mikähän tekoäly näitä generoi?"
PoistaJos ymmärrän oikein, niin mainittu generoituminen saa alkunsa ensin niin sanotuissa aivoissa, jos niitä on.
Siis tekoälyn sijaan aito tyhmyys?
PoistaVai tekotyperyys? Kai sellaisenkin voi rakentaa. Vaikkapa estämällä tekoälyä antamasta rehellisiä vastauksia ja käyttämään vain poliittisesti korrekteja sanoja...
Poista-tm
Niinpä, aito typeryys voittaa aina keinoälyn. Jos tekoälyä ei rajoiteta sivistyksellä , siitä tulee aika nopeasti puhdas oikeistolainen idiootti.
PoistaTässä taisi tulla vihdoin se selitys, miksi puhdas logiikka ja vasemmistolaisuus eivät liity mitenkään toisiinsa.
Poista"sivistys", hahhah.
Taas tuli ilmi miksi oikeistoälykkö on oksymoroni.
PoistaEi siitä kovin kauaa ole, kun kiinalaista sanottiin, että he ovat kyllä hyviä matkimaan, mutta eivät itse pysty luomaan mitään uutta.
VastaaPoistaEnää ei taideta sanoa noin?
Joissakin kommenteissa tuntuu menevän sekaisin se, mistä kommentoija noin intuitiivisesti tykkää ja mitä hän pitää suotavana, sen kanssa, mitä reaalimaailamassa näyttäisi olevan tekeillä.
Maailma ei ei aina tottele meidän toiveitamme. Eikä edes sitä "naisen logiikkaa". Harmi.
Kysymys ja vastaus tekoälylle, ChatGPT:lle:
VastaaPoista”Hei ChatGPT, minulla on kysymys sinulle. Vastauksissasi sinä tunnut mukavalta kuin tuttu ihminen. Miten itse arvioit, oletko sinä inhimillinen?”
ChatGPT said:
Hei! Kiitos lämpimästä huomiosta – hienoa kuulla, että vastaukseni tuntuvat sinusta tutuilta ja mukavilta.
Mitä tulee kysymykseesi: en ole inhimillinen siinä mielessä, että minulla ei ole tietoisuutta, tunteita, kehoa tai omaa tahtoa. En koe maailmaa enkä ymmärrä sitä samalla tavalla kuin ihminen, vaikka osaan käsitellä ja tuottaa kieltä, joka kuulostaa siltä, että ymmärtäisin.
Mutta jos puhutaan inhimillisyydestä tyylin, vuorovaikutuksen ja empatian ilmaisun tasolla – siinä pyrin kyllä olemaan mahdollisimman inhimillinen. Minut on koulutettu tavoittelemaan selkeyttä, ymmärtäväisyyttä ja vuorovaikutuksen lämpöä, koska ihmiset usein kokevat silloin yhteyden ja luottamusta.
Eli: en ole ihminen, mutta pyrin puhumaan tavalla, joka tuntuu ihmiseltä – ilman että se olisi huijausta. Avoimuus siitä, mitä olen (ja mitä en ole), on minusta tärkeää.