Klassikoita ja muuta vaarallista
Huomasin kirjoittaneeni länsimaisen
kirjallisuuden klassikoista joskus ammoisina aikoina, puolitoista vuosikymmentä
sitten.
Silloin poliittinen korrektius oli
jo muotia, mutta sen koominen äärimuoto woke taisi tulla vasta hieman myöhemmin,
BLM-”liikkeessä” vuonna 2014.
Olen lisännyt tekstiin kappalejakoa.
Muuten mitään ei ole muutettu, vaikka syytä ehkä olisikin. Tämä nyt on vain
lähimenneisyyden dokumentti.
maanantai 15. elokuuta 2011
Tärkeät
ja suurenmoiset kirjamme
Tärkeät ja suurenmoiset kirjamme
The Guardian on julkaissut listan
sadasta tärkeimmästä tai ”suurenmoisimmasta” (greatest) kirjasta. Oikeastaan
useammankin listan, yhdessä kaunokirjallisuus ja toisessa muut, kolmannessa
vielä kirjat, ”joita ilman ei voi elää”.
Kyseessä on ilmeisesti merkittävä
todiste tämän edistyksellisen lehden lukijoiden intellektuaalisesta maailmasta.
Listat ovat lyhyesti sanoen tyrmääviä.
Anglosaksisen aineksen yliedustus
on niin murskaava, että mieleen tulee Neuvostoliitossa 1960-luvun alussa tehty
kyselytutkimus, jossa tiedusteltiin nuorison mielipiteitä historian suurimmista
hahmoista. Näitä kertyi useita kymmeniä ja miltei kaikki olivat venäläisiä.
Totalitaarisen valtion sanoma oli mennyt hyvin perille.
Mutta hyvin on mennyt perille
Guardianin lukijoihin myös jokin hiukan epämääräinen atlanttikeskeinen ja
presentistinen maailmankatsomus, jossa nykyaika nousee niin valtavana menneiden
aikakausien ylle, että jälkimmäiset todella vaikuttavat vain puutteelliselta ja
erehtyväiseltä valmistautumiselta siihen maailmanhistorian päämäärään, joka on
meidän päivinämme vihdoin toteutunut.
Muutamat kummallisuudet pistävät
heti silmään. Länsimaisen filosofian on usein sanottu olevan vain alaviitteitä
Platonin teoksiin. Näistä on mukaan kelpuutettu vain Pidot. Aristoteles,
Augustinus ja Tuomas Akvinolainen on arvioitu niin mitättömiksi, etteivät he
ole mukana lainkaan. Uskonnossa pärjäillään ilman raamattua tai sen kirjoja
eikä tarvita myöskään koraania tai muita vastaavia opuksia, joiden
”suurenmoisuus” lienee arvioitu köykäiseksi muulla kuin vaikuttavuuden
perusteella.
Luther ja muut uskonpuhdistajat,
joilla sentään oli myös roolinsa modernin hengen luomisessa puuttuvat myös.
Politiikassa ei tarvita enempää Leniniä, Mao Zedongia, Stalinia kuin
Hitleriäkään, mikä saattaa johtua poliittisesta korrektisuudesta. ”Suurenmoisuus”
sisältää kai arvoarvostelman näiden sanoman laadusta ja mukanaolo voisi
aiheuttaa ikäviä ajatuksia.
Mutta miksi mukana ei ole edes
Rousseaun Yhteiskuntasopimusta? En itse pidä sitä erityisen oikeana
ja miellyttävänä, mutta ainakin se on tärkeä. Sen sijaan mukana on läjäpäin
muodikasta roskaa, jonka asettamista klassikoiden rinnalle voi pitää
majesteettirikoksena.
Kun jälkipolvet parin sadan vuoden kuluttua
tutkivat millainen oli se länsimainen kulttuuri, jonka vaikutus maailman
kehitykselle oli keskeinen parin sadan vuoden ajan, heitä saattavat kyllä
kiinnostaa Germaine Greer, Lorna Sage, Edward Said tai Truman Capote oman
aikakautensa oireina, joskaan ei erityisesti sen loistokauden saavutuksina.
Mutta mikäli he yrittävät ymmärtää mitä tuossa kulttuurissa oli ”suurenmoista”,
he voivat kaikin mokomin jättää nuo opukset väliin.
Kaunokirjallisuuden osalta
Guardianin valikoima on, jos mahdollista, vielä pöyristyttävämpi, mutta asian
ymmärtämistä auttaa se, että valikoiman tekijät ovat aivan ilmeisesti olleet
englanninkieleen sidottuja.
Englanninkielisten teosten rivistöä
täplittää vain muutama harva poikkeus, lähinnä ranskalaisesta kirjallisuudesta.
Lukijan on pakko hieraista silmiään ja tarkistaa, että kyseessä todella oli
”sata kaikkien aikojen suurenmoisinta romaania”. Noin suuri etnosentrisyys voi
vain mykistää.
No, kyllähän maailmaan listoja
mahtuu. The Telegraph-lehden lista sadasta kirjasta, jotka pitäisi lukea, on jo
hiukan kirjavampi, mutta unohtaa Venäjän klassisen kirjallisuuden eikä näe
mitään syytä kaivella 1800-lukua vanhempia opuksia, antiikista puhumattakaan.
No, kirjastoistahan jo meilläkin poistetaan kiireen vilkkaa pariakymmentä
vuotta vanhemmat kirjat.
Die Zeitin lista sadasta
tärkeimmästä kirjasta on onnistunut välttämään pahimman presentismin ja
tietenkin myös anglosaksisen sisäänlämpiävyyden. Yli puolet kirjoista on
kirjoitettu ennen 1900-lukua. Saksalaisuus on vankasti esillä, mutta tilanne ei
ole verrattavissa anglosaksien uskomattomaan likinäköisyyteen.
Kuten voi arvata, Le Monden lista
sadasta vuosisadan tärkeimmästä kirjasta on aivan erilainen, toki myös
kriteerit ovat toiset, kun kyseessä on vain 1900-luku. Kotimaisuus korostuu
vahvasti myös venäläisillä, joilla listoja löytyy useitakin. Omat saavutukset
nousevat jokaisessa tapauksessa tärkeämmiksi kuin ulkomaalaisilla. Asia on
sikäli ymmärrettävä, että ne lukijoiden kannalta todella ovat tärkeämpiä.
Norjalaiset näyttävät laatineen
oman listansa, kaikkien aikojen kirjoista ja verraton wikipedia antaa myös
mestariteosten hajonnan maittain. Se on paljon kirjavampi kuin muut. Useimmin
on siinä mainittu Dostojevski (4 kertaa) ja kolmasti Kafka, Shakespeare ja
Tolstoi. Brittein saaret esiintyvät 15 kertaa, Ranska 12 kertaa, USA ja Venäjä
10 kertaa, Italia 7 kertaa ja Saksa ja Kreikka 4 kertaa. Tämä kieltämättä jo
vaikuttaa tasapainoisemmalta valikoimalta kuin entisten ja nykyisten
suurvaltojen itsekeskeisyys.
Me pienvaltojen asukkaat taidamme ymmärtää
maailmaa monipuolisemmin kuin entisten suurvaltojen kansalaiset, joiden egoa
vanha pöyhkeys yhä turvottaa.
Katsotaanpa vaikka Ilta-Sanomien
vastaavaa listaa kaunokirjallisuudesta. Sepä vasta hätkädyttää. Se on taatusti
sisäänlämpiävä ja presentistinen.
Kotimaisten kykyjen rinnalla vain muutama
ulkomainen klassikko ja muutama muotipelle ovat saaneet armon, mutta missäpä
ovat Runeberg ja Topelius, Sillanpää ja Paavolainen? Aho, Lehtonen ja Waltari
ovat sentään päässeet mukaan, mutta kukin vain yhdellä teoksella.
Entä venäläiset klassikot? Tai
yleensä vanhempi eurooppalainen kirjallisuus, saksalainen, ranskalainen,
italialainen, ruotsalainen, virolainen? Siis mitä välii? EVVK.
Shokkiterapian viisastuttamana teen
sen johtopäätöksen, että meillä ei taida sittenkään olla varaa syyttää
anglosakseja enempää kuin muitakaan kansoja omaan napaan tuijottamisesta ja
kulttuurin ja historian tajun puutteesta, jos tämä todella on sitä, mitä meillä
saadaan aikaan. Toki tämä lienee vain nettiroikkujien lista, mutta silti.
Jotakin yhteistä taitaa olla näissä
nyky-Euroopan tuottamissa listoissa. Kaikissa tapauksissa pistää silmään
antiikin kulttuuriperinnön verrattain vähäinen tai olematon arvostus.
Tämä on merkittävää siksi, että
klassikoiden ajateltiin pitkään olevan kaiken nykyisen puuhailun yläpuolella,
saavuttamattomina esikuvina. Amerikkalaista kirjallisuutta sen sijaan oli
Euroopassa tapana vähätellä vielä melko hiljattain.
Vielä vajaat sata vuotta sitten
saattoi joku tosissaan sanoa, että maailmankirjallisuus ei kärsisi lainkaan,
vaikka Amerikka puuttuisi siitä kokonaan. Sen sijaan Islannin puuttuminen toisi
siihen pahan aukon.
Tämä oli varmaankin kohtuuton
arvostelu. Jo 1800-luvulla Yhdysvallat oli merkittävä osa länsimaista
kulttuuria ja synnytti Poen, Melvillen ja Whitmanin mittaisia kirjallisia
keskisarjan klassikoita. Mutta huomiota kyllä herättää, että nykyajan listoissa
kaikkien aikojen merkittävimpien saavutusten seassa vilahtelee Pyövelin laulua,
Kellopeliappelsiinia ja kylmäverisen murhan tai kaksi kertaa soittavan
postimiehen kuvausta. Varmaan lukija saa niistä jotakin. Ehkä se kuitenkin on
jotakin muuta kuin mitä vielä puoli vuosisataa sitten pidettiin saamisen
arvoisena.
Jokaisella aikakaudella lienee
käsityksensä siitä, mitä pitäisi lukea. Pitäisikö lukea nimenomaan klassikkoja
vai bestsellereitä? Pitäisikö lukemisen sivistää? Ja mitä sivistys on ja miksi
sitä kannattaisi hankkia?
Ehkäpä ihmisen ei pitäisikään lukea
vaikutusvaltaisimpia kirjoja, vaan korrekteimpia? Ehkä muuta ei oikeastaan
saakaan lukea? Länsimaisen kulttuurin piirissä näyttää olevan havaittavissa
kaamea aavistus siitä, että kaikki on mennyt ja menossa yhä pahemmin pieleen ja
niinpä lienee viisainta suositella hallintoalamaisille vain tervehenkisiä
teoksia, joiden poliittinen korrektisuus on epäilyksen yläpuolella.
Itse olen toista mieltä. Harva asia
on yhtä opettavainen kuin tutustuminen poliittisesti epäkorrektiin kirjaan.
Lukija näkee siitä, millä tavoin on myös mahdollista argumentoida ja päästä
aivan toisenlaisiin johtopäätöksiin kuin meidän hyvässä demokratiassamme tällä
vuosisadalla on tapana. Nimenomaan alkuteoksen omakohtainen lukeminen on
tärkeää, koska vain silloin joutuu tekemään sen intellektuaalisen työn, joka
osoittaa kirjan laadun.
Poliittisesti epäkorrekteja
näyttävät nykyään olevan kaikki kirjat, jotka ovat vanhempia kuin tuon
korrektisuuden rajaama ideologia nykymuodossaan.
Vanhimmat klassikot, kuten raamattu
tai antiikin tarusto ovat täynnä mitä kammottavinta ksenofobiaa,
syyllistämistä, vihapuhetta, väkivaltaa ja vääryyttä. Silti ne olisi syytä
tuntea, vaikkapa Tolkienin ja Harry Potterin kustannuksella. Niiden tunteminen
nimittäin auttaisi ymmärtämään länsimaisen ajattelun traditioita ja klassisen
kirjallisuuden viittauksia, jotka muutoin saattavat jäädä käsittämättömäksi
ahkerasta Wikipedian käytöstäkin huolimatta.
Marxin tunteminen on sivistyneelle ihmiselle
välttämätöntä ja sama koskee jopa Leniniä ja Stalinia. Itse olen yrittänyt
antaa opiskelijoille luettavaksi Stalinin terrorin huippuaikana syntyneen Neuvostoliiton
kommunistisen puolueen historia(Lyhyt oppikurssi). Se on kaamea näyte
aikansa poliittisesta korrektisuudesta, ja täynnä verenhimoista paatosta.
Menestys ei ole ollut kovin hyvä. Monet
taitavat jo nykyään ajatella, että akateemisessakin opiskelussa tärkeintä olisi
antaa ihmiselle vain ”oikeat ” tiedot ja sitä mukaa kaiketi myös näkemykset.
Postmodernina aikanamme itse ajatus oikeista arvoista on periaatteessa kovin
pulmallinen, mutta seurailemalla etujoukon käytäntöjä on itse kunkin helppo
löytää tabut ja normit, jotka itse asiassa ovat hyvinkin tiukkoja. Tämä on
palaamista lapsellisuuteen, jota akateemisessa maailmassa ja koko
yhteiskunnassa muutenkin tapahtuu.
Vanha ajatus akateemisesta
opiskelusta perustui käsitykseen opiskelijan henkisestä aikuisuudesta tai
ainakin aikuistumisesta opiskeluprosessin kuluessa. Se saattoi kyllä olla
ylioptimistinen.
Mikäli opettaisin Saksan historiaa,
pitäisin Hitlerin Taisteluni-kirjaa pakollisena lukemisena. Ellei
ihminen ymmärrä, millaiseen argumentaatioon tietyt menneisyyden ja nykyisyyden
ilmiöt perustuivat, ei hän ymmärrä niitä ollenkaan.
Neuvostoliitossa oli aikoinaan
merkittävä kirjallisuudenlaji porvarillisen ideologian paljastaminen, mikä oli
ja toisaalta ei ollut erityisen vaikeaa, kun tuon ideologian perusteoksia ei
saanut lukeakseen. Olkiukkoja osasi jokainen lapsikin teilata ja hänen myös
oletettiin niin tekevän. Tuon toiminnan älyllistä tasoa ei voi juuri ylistää,
se tuo mieleen aikamme nettikeskustelut.
. Jos yrittäisin luoda omaa
listaani siitä, mitä ihmisen olisi syytä lukea, kuuluisivat siihen ainakin
raamatun ja koraanin ohella antiikin klassikoita vaikkapa Plutarkhoksen ja
Herodotoksen edustamina. Luther, Erasmus, Montaigne ja Pascal, Voltaire
ja Goethe on syytä tuntea siinä kuin Marx, Lenin ja Stalin.
Ilman John Stuart Milliä
postmodernille nomadille jäänee mysteeriksi se, miksi länsimaissa joskus niin
kovasti kohkattiin ajatuksenvapaudesta, kun muutenkin tulee hyvin toimeen. Mill
saattaa kuitenkin olla jo tämän kulttuurimme kehitysasteen kannalta vanhentunut,
sillä hänen jälkeensä ”vapautta” on alettu tulkita uudella tavalla.
Mill uskoi yksilöön ja hänen vastuuseensa, kun
taas nykyään ihailluimmat ajatuksen mestarit usein kannattavat valtion
kaikenkattavaa säätelyä, vastuun ulkoistamista ja kollektiiviajattelua
kiintiöineen. Toinen variantti on yksilöanarkismista kumpuava kaiken ”vallan”
hysteerinen vastustaminen.
On merkillepantavaa, että Millin
nimeä näyttää hokeneen myös eräs norjalaislurjus, jonka nimeä en edes halua
mainita. Totean kuitenkin, ettei kyseessä ole Ibsen, vaikka en häntäkään
ihaile.
Tuon nilviäisen halveksuttava rikos
nosti heti esiin reaktion, joka kertoo paljon ajastamme. Poliittisen
korrektisuuden toteutumista haluttiin heti kaikkialla tehostaa kiristämällä
sanan valvontaa. Valtion virkaholhoojien haluttiin keräävän pois puoliautomaattiaseet.
Sanomisesta on siis tullut vaarallista ja ilmeisesti ajattelusta myös. Ei tämä
ole ensimmäinen kerta historiassa.
Martti Luther kuuluu
maailmanhistorian merkittävimpiin ajatuksenvapauden sankareihin. Hän uskoi
siihen, että jokaisella on oikeus ja jopa velvollisuuskin lukea itse
raamattuaan. Se oli vallankumouksellinen asenne ja täysin verrattavissa
valistusfilosofien myöhemmin itsevaltiudelle ja feodalismille esittämään
haasteeseen. Sensuuria vaativat aina ne, jotka eivät luota edustamansa asian
omaan vakuuttavuuteen. Historiassa tämä tie on aina ennemmin tai myöhemmin
johtanut umpikujaan.
Mutta onko tilanne nyt uusi? Kun on
noussut ja nousemassa sukupolvi, joka ei ole ihan itse lukenut yhtään mitään,
länsimaisen ajattelun klassikoista puhumatta, on syntynyt suuri henkisesti
alaikäinen ja labiili massa, joka on helposti mobilisoitavissa.
Koska se luulee, että jokainen mielipide on
yhtä arvokas ja että henkilökohtaisen ajattelun vaiva on liian suuri ja joka
tapauksessa hukkaan heitetty, se mieluummin seurailee tarjolla olevia
ajattelijoita puhtaan tunteen varassa.
”Kivoja” asioita on hienoa
kannattaa ja huonoiksi leimattuja taas vastustaa. Molemmat on myös helppo
tunnistaa ilman omaa ajattelua. Kuvaavaa on, että viime vaaleissa muuan
vihreiden ehdokas, joka edusti pohdiskelevaa sorttia eikä suostunut vastaamaan
vaikeisiin kysymyksiin yksinkertaisilla latteuksilla, sijoittui äänestyskoneen
”analyysissä” äärioikeistoon. Keskiverto äänestäjä osaa takuuvarmasti välttää
tällaisen virheen.
Klassikoita ei siis arvosteta
eivätkä ne ole enää ”suurenmoisia”, vaan suorastaan kartettavia ja pelottavia.
Lapsille niitä onkin jo hyvän aikaa kirjoitettu aivan uuteen muotoon ja sama
lienee pian tehtävä myös aikuisille tarjottavissa versioissa.
Pelkään pahoin, että tässä ei ole mitään
huvittavaa. Se on ”uljaan” uuden maailman todellisuutta. Yhä merkittävämpi osa
yhteiskuntaa ei halua olla missään kosketuksissa kulttuurimme perustan kanssa.
Sen sijaan se haluaa pysyä henkisessä alaikäisyydessään ja vaatii samaa myös
muille. Mutta demokratiassa kansa tekee, mitä enemmistö haluaa.
No, kotimaisista Paavolainen, Waltari ja Linna. On toki muitakin, jopa Niilo Lauttamus.
VastaaPoistaUlkomaiset ovat sananmukaisesti lukemattomia, mutta korvaamattomia.
Lauttamuksen alkutuotanto, joka perustui omakohtaisiin kokemuksiin oli kuranttia. 70-luvulla Lauttamus oli kirjoittanut itsensä tyhjiin ja tuotanto oli valitettavasti Korkeajännitys-tasoa.
PoistaLuin viiime yön Marshall McLuhanin ”Gutenberg Galaxy”a, ja McLuhan jos kuka oli kirjallisuusmies. Teksti on yhtä älyllistä ilotulitusta, oivallukset ovat aina yhtä arvaamattomia, ne tapahtuvat tiedollisen ajattelun yläpilvissä, mutta niiden salamaniskut valaiset koko mielenmaiseman aivan sen pimeimpiin syvyyksiin saakka.
VastaaPoistaEi ole vain niin, että kirjoitustaito oli ratkaiseva lajinkehityksellinen emergenssi, jossa elämämme kuuloaistin kognitiivisten resurssien ehdoilla – elämämme retoriikan auditiivisessa maailmassa – päättyi, ja keskeisten aistiemme työnjako järjestyi uudelle kannalle niin, että kielen merkitykset ikuistuvat ja tajuntaamme syntyi ajattelun ajallinen jatkumo – vaan oli myös niin, että vasta kirja painotuotteena täydellisti symbolisen kielen kulttuurisen roolin.
Äännekirjoitus kulttuurisena perusratkaisuna oli aivan erityinen. Se kytki kuuloaistin näköaistiin erityisellä tavalla, sillä äänteiden erottaminen ja eriyttäminen puheen jatkumosta edellytti ja kasvatti kykyä hidastaa ja hallita tajunnallista aikaa. Lukemisen pitäisi tapahtua yhtä hitaasti kuin kirjoittamisen, siis juuri kuten viime vuosisadan kielifilosofian vahvin ajattelija Wittgenstein vaati: ”Lue hitaammin! Filosofisen kilpajuoksun voittaa se, joka jaksaa juosta hitaimmin!”
Kyky hidastaa ja hallita tajunnallista aikaa loi viime kädessä ”yksilön”, koska yksilön ”minuus” on nimenomaan se kokemuksellinen raami, jossa yksilö kokee olemassaolonsa jatkuvuuden. Jos emme ymmärrä tätä, emme ymmärrä eurooppalaisen uuden ajan individualismista mitään. Ja jos emme ymmärrä mikä rooli ”kartesiolaisella subjektilla” on ollut empirismin ja uusien tiedonalojen synnyssä, emme ymmärrä eurooppalaisen kulttuurin erityislaatuisuudesta emmekä maailman muuttumisesta mitään.
Niin pitkään kuin kirjoja kopioitiin käsin, elettiin tajunnallisesti ottaen retoriikan ”kaikkiallisessa” maailmassa. Se on kuin sulkeutuisimme yön pimeyteen – kuuloaisti on toki varuillaan, ja vaistojemme varassa vahdimme ääniä ja mahdollisia vaarasignaaleja ympäristöstä. Mutta tästä tajunnallisesta avaruudesta puuttuu se tekijä, joka ”paikallistaisi” tekijät – ”subjektit”, ”objektit”, ”sijainnit”. -- Kuka ymmärtää tavan, jolla kirjurit tekstejä kopioidessaan kokivat ne kuin jumalallisina ilmoituksina, erityisellä tavalla persoonattomina ja ”pyhinä”, niin, ettei esimerkiksi tekijänoikeuksista syntynyt oikeastaan ajatustakaan.
Tekijät, tekijänoikeudet ja -vastuu syntyivät vasta kirjapainon myötä. Tämän seikan taustat ja merkitykset kannattaa ajatella kunnolla läpi.
Samoin on esimerkiksi sen tosiseikan laita, että kirjan rivien pituus on säilynyt suunnilleen samana koko painotuotteen tähänastisen historian. Se ei johdu vain siitä, että silmämme pysähtyvät aina tietyn vakiomäärän rivillä edettyään, vaan myös siitä, että aivojemme resurssit käyttää näköaistia kuuloaistin synesteettisena kumppanina ovat äännekirjoitetun tekstin suhteen ihan tietynlaiset.
Voisi ajatella, että tietokoneen ruudun keskikohtaan voitaisiin syöttää lauseita sana kerrallaan niin, ettei silmän tarvitsisi liikkua ollenkaan. Tällaisia kokeita on tehty, kun on etsitty tapoja joilla voisi nopeuttaa lukutoimitusta. Voin uskoa, että joku insinöörinörttien lahko sellaisen huippunopean lukutavan vielä kehittääkin, mutta ole varma että tulokset ovat luetun ymmärtämisen kanssa nolla.
No, kirjathan ovat joka tapauksessa kuolemassa pois, jokin naisten naisille kirjoittamia romanttisia ja aina yhtä riipaisevan onnettomasti päättyviä lukuromaaneja lukuun ottamatta. Palaamme retoriikan aikaan, taannumme sen valtaan, ja sinne sulkeudumme.
Kyllähän kirjallisuus siinä mielessä kuin se joskus nähtiin on kuollut, tai ainakin arkistoitu. Pitää olla oikea aihe ja oikea asenne että voi olla oikea kirjailija tässä ajassa. Paitsi rikoskirjallisudesssahan sitten voi mässätä verellä ja perversioilla miten haluaa. Halutaan samaan aikaan täydellistä poliittista korrektiutta että veriogiat. Eri kirjapaketissa vain.
VastaaPoistaKirjallisuutta määrittävät nyt dekkaribuumit jotka vetoavat molempiin sukupuoliin ja sitten vähän "parempi" usein naisten tekemä kirjallisuus, joiden teemat mm. seksi, identiteetit, vapaus, feminismi, parisuhteet, ilmasto jne. Tämä on ollut nähtävissä jo pitkään kustannusyhtiöiden julkaisukatalogeissa, kirjakaupoissa, mediassa ja jo valitettavasti kirjastoissakin.
On todettava myös se että ainakin suurissa kustantamoissa on myös niin että pääsääntöisesti naiset kirjoittavat kirjoista valtaosan naislukijoille. Sukupuolittuneisuus on yksi vahva ajan ilmiö myös kirjallisuudessa. Toisaalta, voihan siitä miesten lukemislaiskuuttakin syyttää. Tai kirjallista impotenssia: uskalluksen puutetta: halua olla kirjamessukelpoinen aikalaistekijä.
Mitä tulee sitten kirjalliseen sisäpiiriin niin Antti Nylenin haastattelussahan Hesarissa juuri todettiin, että varsinaiset kirjallisuuspiirit esimerkiksi runoudessa eivät enää edes yritä tavoittaa suuria yleisöjä vaan he kirjoittavat toisilleen ja se riittää ihan hyvin. En muista kuka kirjailija sanoi jo aiemmin että vakavammasta kirjallisuudesta on tullut perhokalastukseen verratava hyvin rajallisen harrastajien ja sisäpiirin joukko, ja se on ihan hyvä.
Jos tämä harrajastajakunta on kooltaan Suomessa ehkä 1000-2000 ja se myös apurahoitetaan riittävästi, niin siinä kirjalammikossahan sitten kirjallisuus voi hyvin elää muusta yhteiskunnasta ja sen huomiosta riippumatta. Sen verran senkin porukan kirjoja tunnen ettei sielläkään nyt kovin paljon uskalleta haastaa ajan asioita, ja ehkä ei halutakaan. Enemmänkin kirjallista estetiikkaa harrastetaan. Mikäs siinä, perhokalastuksestahan olikin kyse.
Ja niin se kai onkin, suuri yleisö saa lukea, eli kuunnella luureistaan, Hildurejaan kotisohvallaan ja parisuhde- ja identiteettikuvauksia kirjapiireissään.
Totta kai tässä yllä hieman kärjistin, mutta luulen että paljon lukevat tunnistavat kokemuksistaan että en ihan metsään.
kr
"Vanha ajatus akateemisesta opiskelusta perustui käsitykseen opiskelijan henkisestä aikuisuudesta tai ainakin aikuistumisesta opiskeluprosessin kuluessa...Kun on noussut ja nousemassa sukupolvi, joka ei ole ihan itse lukenut yhtään mitään, länsimaisen ajattelun klassikoista puhumatta, on syntynyt suuri henkisesti alaikäinen ja labiili massa, joka on helposti mobilisoitavissa.
VastaaPoistaKoska se luulee, että jokainen mielipide on yhtä arvokas ja että henkilökohtaisen ajattelun vaiva on liian suuri ja joka tapauksessa hukkaan heitetty, se mieluummin seurailee tarjolla olevia ajattelijoita puhtaan tunteen varassa.
”Kivoja” asioita on hienoa kannattaa ja huonoiksi leimattuja taas vastustaa.
Yhä merkittävämpi osa yhteiskuntaa ei halua olla missään kosketuksissa kulttuurimme perustan kanssa. Sen sijaan se haluaa pysyä henkisessä alaikäisyydessään ja vaatii samaa myös muille."
Mitä tuosta seuraa: kun ei tunneta - eikä haluta tuntea -kulttuurimme perustaa kykymme ylläpitää sitä rapistuu. Kun taas lukutaito ylipäänsä rappeutuu, kykymme ylläpitää tuon kulttuurin aineellista perustaa katoaa.
(Noiden listojen etnosentrisyydestä en sijaan tekisi ongelmaa, mihin riittää klassikkoviittaus Aisopoksen Miehen ja leijonaan väittelemässä.)