tiistai 3. kesäkuuta 2025

Yhä lähempänä

 

Mellakoita katsellessa

 

Pariisissa pantiin taas hulinaksi, autot paloivat, liikkeitä ryöstettiin, ilotulitteita ammuttiin ja poliisin kanssa tapeltiin. Pari ihmistä lyötiin kuoliaaksi, muutamia kymmeniä vammautettiin tai muuten vahingoitettiin. Ei siis mitään katsottavaa eikä ajateltavaa eli, kuten sanotaan, uutisarvoista.

Aiheen moiseen riehuntaan oli kuulemma antanut oman joukkueen voitto joissakin kisoissa. No, ainahan aihe täytyy olla, mutta kuten jokainen on jo kauan ymmärtänyt, ei sillä välttämättä ole mitään tekemistä itse riehumisen kanssa.

Riehujat eivät pyri mihinkään päämäärään, jonka saavuttaminen lopettaisi riehumisen. Päämäärähakuinen toiminta ei yleensä näytä tällaiselle roskajoukolle (mob, canaille, ks. Vihavainen: Haun roskaväki tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)) olevan edes mahdollista. Kyseessä ei ole välineellinen toiminta, vaan itseilmaisu.

Analyytikot eivät enää viitsineet kätkeä sitä seikkaa, että kyseessä oli nimenomaan tietyn etnis-sosiaalisen aineksen käytös. Kyseessä oli esikaupunkien slummeissa asustava maahanmuuttajaväestö, joka oli luonut oman slummikulttuurinsa, joka oli levinnyt ympäri Ranskan saarekkeiden tavoin, kuin vankileirien saaristo aikoinaan Venäjällä.

Slummien kulttuuri oli rikollisuuden ja sosiaalitukien ympärille kehittynyt ajattelutapa ja mentaliteetti, joka perustui alaluokkaisuuteen ja tuotti sitä, estäen tehokkaasti alueiden tervehtymisen (ks. Vihavainen: Haun dalrymple tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)).

Ilmiö tunnetaan jo useimmista Euroopan maista. Meillä on vielä ollut onni jäädä sen ulkopuolelle, mitta vaara on hyvin todellinen ja sitä on syytä määrätietoisesti vastustaa. Avainasemassa on maahanmuuttopolitiikka ja siihen liittyvä lainsäädäntö ja tietenkin toiminta ruohonjuuritasolla, jossa integraatiopyrkimyksen pitäisi olla hallitseva pyrkimys monikulttuurisuuden sijasta.

Tällä alalla näyttäisi jotakin tapahtuneenkin noin puolentoista vuosikymmenen aikana. Tässä vertailun vuoksi vanha blogi ajalta, jolloin kehitys oli vielä alussa. Olen lisännyt vain kappalejakoa.

 

orstai 11. elokuuta 2011

Roskaväen mellakat ja älymystön vastuu

 

Roskaväen mellakat ja älymystön vastuu

Älymystö on kaikissa maissa aina ylpeillyt moraalisella ylemmyydellään. Asian osoittaminen kuuluukin sen keskeiseen osaamisalueeseen.

Venäjällä intelligentsijan jäsenyys oli aikoinaan ennen muuta moraalinen velvoitus käydä taisteluun valtaa vastaan kansan puolesta. Älymystön korkea koulutus ja intellektuaalinen kapasiteetti antoivat sille välineet, joita kouluttamattomalla kansalla ei ollut.

Niinpä älymystö sai tavallaan ilmaista toisen ryhmän tunteita. ”Olen kansan viha, sen oikeutettu viha”! huudahti aikoinaan Émile Zola. Vihaisuus onkin aina ollut muuan älymystön tunnusmerkki.

Ajat ovat muuttuneet sitten 1800-luvun. ”Kansa” ei enää ole pimeää sikäli, että se on informaatiotulvan piirissä ja voi ammentaa sieltä itselleen tarvitsemansa. Enimmäkseen se ei myöskään ole varsinaisesti lukutaidotonta.

 Itse asiassa länsimainen älymystö ei enää erotu kansasta korkean koulutuksensa vuoksi läheskään samassa määrin kuin vielä sata vuotta sitten. Älymystö ei myöskään enää ole yhtä kaukana joukkojen ajattelusta ja kulttuurista kuin joskus aiemmin.

 Toki postmodernit teoriat ovat suurille joukoille vieraita, mutta oleellinen muutos aikaisempaan on, että sekä älymystö että massat ovat eräissä suurissa kysymyksissä samalla viivalla. Huvitukset jalkapallohuliganismista metallimusiikkiin ja goottilaisleikkeihin saakka ovat usein samoja koulutustasosta riippumatta.

Asia koskee myös kulttuurin peruskysymyksiä eli suhdetta uskontoon ja korkeakulttuuriin eli hyvyyden, totuuden ja kauneuden tavoitteluun. Älymystön tärkein saavutus ja keskeinen sanoma massoille on, että nämä asiat ovat yhdentekeviä, vailla absoluuttista arvoa ja jokaisen valinnat ja mieltymykset ovat yhtä hyviä kuin kenen tahansa muunkin.

 Arvot, sikäli kuin niistä voidaan puhua, keskittyvät yksilön ja hänen aistillisten eli ”ruumiillisten” tavoitteidensa ympärille. Ruumiillisten siksi, että ruumis ja sen tarpeet on ainoa todellisuus, joka tunnustetaan jonkinlaiseksi absoluuttiseksi totuudeksi.

Arvot sen sijaan ovat abstraktio, jolla ei ole itsenäistä olemusta. Jokaisella on arvonsa eikä niiden arviointi tai vertailu ole mahdollista. Niinpä rappioalkoholistin tai narkomaanin elämäntapa on vain yksi mahdollinen muiden joukossa, ei sinänsä muita huonompi tai parempi.

Huumeidenkäyttäjän ura on ehkä täynnä riskejä ja muutenkin ongelmallinen, mutta se on sitä vain, mikäli se sellaiseksi halutaan määritellä, ei sinänsä, jonkin objektiivisen mittapuun mukaan, sillä sellaisia ei ole, ei ainakaan älymystön diskursseissa.

Älymystöksi itsensä kokeva luokka on yhä olemassa. Se pitää yhä itseään korkeamman tiedon haltijana ja vartijana ja motivoi tärkeyttään erityisellä suhteellaan alaluokkaan.

Tuo nykyinen alaluokka ei enää ole Marxin kuvittelema teollisuustyöläisten armeija, jolta ulosmitattiin työnsä tulos kapitalistien kerskakulutuksen hyväksi.

 Alaluokka muistuttaa nyt muinaisen Rooman proletariaattia. Se elää yhteiskunnan kustannuksella sitä mitenkään hyödyttämättä ja tuottaa vain jälkeläisiä, jotka ikävä kyllä jatkavat samaa elämäntapaa, jota yhteiskunta monin tavoin tukee.

Älymystön roolina ei ole ollut tarjota moraalisia esikuvia tälle joukolle ja auttaa sitä pääsemään pois surkeasta tilastaan. Sen sijaan älymystön käytäntönä on ollut tämän ryhmän korottaminen normaalin pikkuporvarillisen väestönosan yläpuolelle, eräänlaiseksi saavuttamattomaksi ihanteeksi.

Piittaamattomuus yhteiskunnan normeista nähdään ideaalisena vapautena ja kapinana kaikkialle tunkeutuvia herruuden verkkoja vastaan. Slummiasukas, joka ei tee työtä eikä opiskele, ei noudata lakeja, ei solmi avioliittoja eikä huolehdi perheestään nähdään vapauden ruumiillistumana kuin Tacituksen fennit aikoinaan.

 Vapaus taas on jostakin merkillisestä syystä absoluuttisesti arvokas asia tässä maailmassa, jossa ”vieras” herruus ulottuu kaikkialle ja ainakin yrittää sitoa yksilön haluja säännöillään. Taloudelliset edut toki kelpaavat slummiasukkaille, mutta työn tekeminen niiden saavuttamiseksi nähdään liian ikävänä ja orjuuttavana.

Huumekauppa, ryöstely, prostituutio ja sossun tiski ovat helpompia ja siis arvostetumpia tapoja hankkia toimeentulo. ”Paskaduunit” ja niiden tekijät kuuluvat slummeissa alimpaan kategoriaan.

Opiskelu sivistyksen hankkimiseksi olisi slummien kantajoukolle absurdi ajatus. Sivistystä halveksitaan enemmän kuin mitään muuta ja älymystö, joka itsekin on osoittanut itselleen sivistyksen arvottomuuden, näkee tässä suunnatonta vaistonvaraista viisautta. Se saa siitä myös masokistista nautintoa.

Slummiasukkaiden pukeutuminen ja heidän niin sanottu musiikkinsa, joka koostuu aggressiivisesta kähinästä, jossa uhataan tappaa hyvin toimeentulevat poroporvarit, kuuluu taiteen tunnustettuihin huippusaavutuksiin ja sille jaetaan avokätisesti palkintoja ja ihailua.  

Ne vaatimattomat uurastajat, jotka sosiaalista painetta uhmaten yrittävät slummeissa rakentaa normaalia porvarillista perheidylliä, joka perustuu työhön, yrittämiseen ja opiskeluun, ovat arjen sankareita ja heistä tulee myös ensimmäiset marttyyrit silloin kun joutilaan roskaväen turhautuminen kuohahtaa yli. Sillä tietenkin tämä joukko turhautuu: sen halut ovat aina suuremmat kuin sen kyvyt niiden tyydyttämiseksi ja sen elämäntapa suosii primitiivireaktiota pitkäjänteisen toiminnan sijaan.

Englantilainen lääkäri Theodore Dalrymple, joka on työskennellyt slummeissa ja vankiloissa neljällä mantereella, arvioi, että surkeinta slummiväestöä ovat englantilaiset valkoiset. Takapajuisissa maissa väestö saattaa olla hyvin köyhää, mutta sen elämällä on mielekkyyttä, sillä perheen ja suvun jatkuvuus, traditiot ja normit ovat säilyneet.

Englantilaisella valkoisella narkomaanilla sen sijaan ei ole elämässä muuta kuin oma itsensä, hän ei tunne velvollisuuksia, vastuuta, päämääriä, häpeää tai katumusta. Kaikki, mitä hänen ruumiinsa tarvitsee, on seuraava piikki ja hiukan ravintoa. Henki ei kaipaa mitään, ellei ruumiintoimintoihin liittyviä aistimuksia pidetä luonteeltaan henkisinä.

 Tällainen ihminen ”ideaalisessa” muodossaan on täydellisen itsekeskeinen ”ruumiillisuutensa” puitteissa vegetoiva hahmo, jolle muiden kärsimykset, onni ja oikeudet ovat täydellisen yhdentekeviä.

Tahto on hänelle vieras asia, mutta halu sitäkin keskeisempi. Velvollisuudet ovat käsittämätöntä kieltä, mutta ”oikeuksistaan” hän on hyvin tietoinen. Dalrymple korostaa, että slummikulttuuri on itseään uusintava elämäntapa. Kyse ei niinkään ole siitä, että köyhyys tuottaa tiettyä elämäntapaa kuin siitä, että tietty elämäntapa tuottaa köyhyyttä. Pahinta on, että yhteiskunta kuvittelee asioiden ratkeavan jakamalla lisää rahaa. Tällä tavalla ongelma ei ole ratkennut koskaan missään.

Dalrymplen kuvaama slummiasukas muistuttaa Marxin kuvaamaa ryysyköyhälistöä. Toisin kuin ihannoitu teollisuusproletariaatti, ryysyköyhälistö oli Marxillekin paheen ruumiillistuma ja hän arvioi sen myös olevan helposti porvariston lahjottavissa.

Toisin kuin teollisuustyöväestöllä, ryysyköyhälistöllä ei Marxin mielestä ollut mitään historiallista tehtävää. Jälkikäteen monet Venäjän vallankumouksen tutkijat ovat kyllä olleet asiasta toista mieltä ja nähneet tuon tapahtumasarjan paljolta juuri ryysyköyhälistön järjettömänä purkauksena, jota Vastuuton seikkailija Uljanov kaikin keinoin tuki, tuhoten siten Venäjän, jonka nostaminen raunioista onnistui vasta hänen seuraajilleen valtavin uhrauksin.

Suomessa slummien synty on vasta alkutekijöissään. Sosiaalipolitiikkamme näyttää ainakin toistaiseksi onnistuneen pidättelemään sitä kehitystä, joka on tapahtunut lähes kaikkialla muualla, kaikkien hyvinvointivaltioiden mallimaata ja ihmiskunnan majakkaa Ruotsia myöten.

Näyttää ilmeiseltä, että Ruotsissa slummit ovat syntyneet nimenomaan siirtolaisten ympärille. Näiden yliedustus on toki muuallakin havaittavissa. Asialle löytyy tietenkin runsaasti selityksiä, niin kulttuurisia kuin sosioekonomisia ja tarvittaessa muitakin. Yksi asia joka tapauksessa näyttää ilmeiseltä: liian nopea siirtolaisuus ja siirtolaisten keskittyminen eristyneiksi kulttuurisiksi enklaaveiksi tuottaa lopputulokseksi slummin, jonka purkaminen saattaa olla mahdotonta.

Kuten sanottu, slummeja tuottaa ja ylläpitää hyvin pitkälti kulttuuri. Siksi siirtolaisten kotouttaminen on ensiarvoisen tärkeä tehtävä normaalin kehityksen turvaamiseksi. Tämä luultavasti vaatii erittäin suuria ponnisteluja, eikä se suinkaan ratkea kaatamalla ihmisille vastikkeetonta rahaa, mikä luultavasti vain pahentaa asiaa.

Mikäli ihanteena pidetään, että jokainen kansanryhmä asuu maassa noudattaen omia tapojaan ja puhuen omaa kieltään sen sijaan että assimiloituisi yhteiseen vallitsevaan kulttuuriin, ollaan ilmeisesti vaarallisella tiellä, jonka kustannukset lankeavat monien sukupolvien maksettavaksi. Siirtolaisia ei kuitenkaan sovi pitää minään apinoina, joiden erikoislaatuisia tapoja ja tottumuksia vaalitaan hauskoina väriläikkinä tai peräti matkitaan.

Mikäli uusien –ja vanhojenkin- väestöryhmien syrjäytyminen ja alaluokkaistuminen päästetään tapahtumaan, voi vahinko olla korvaamaton. Tämän estäminen voi jo nyt olla ylivoimainen tehtävä, mutta se on yritettävä ratkaista. Ongelman hallitsemiseksi maahanmuuttoa on myös määrätietoisesti ohjattava siten, että potentiaalisesti riskialtteinta ja kotouttamisen kannalta hankalinta ainesta ei oteta maahan enempää kuin pystytään asian mukaisesti hoitamaan.

Pariisissa ja Lontoossa autot ja talot ovat palaneet jo vuosia. Tanska ja Ruotsi ovat nyt saavuttaneet saman kehitysasteen. Lieneekö ketään, joka uskoisi, ettei tällaisia ilmiöitä koskaan voi tapahtua Suomessa? Kun ensimmäiset autot palavat, voimme sanoa, että tämä ei tapahtunut varoittamatta ja että niiden, joilla on asiasta vastuu, on syytä muistella, mitä heille sanottiin.

 Älymystön on meilläkin myös syytä miettiä yleistä yhteiskunnallista rooliaan. Vähäosaisten auttaminen kuulostaa aina jalolta asialta ja onkin sitä, jos se tehdään mielekkäästi. Sen sijaan pelkkä ajatukseton kehnouden ja primitiivisyyden ihannointi on älymystön petosta ja petos kohdistuu ennen muuta siihen ihmisryhmään, joka tarvitsisi tukea päästäkseen pois noidankehästä.

 Jotta älymystö ansaitsisi nimensä ja roolinsa nyky-yhteiskunnassa, sen täytyisi Suomen vanhan sivistyneistön tapaan pikemminkin auttaa pimeitä massoja nousemaan raakuudestaan kuin pelkästään ylistää niiden ”autenttisuutta”.

”Kansankynttilät” olivat aikoinaan henkilökohtaisina esimerkkeinä sivistymättömille massoille. Nyt osat ovat vaihtuneet ja jokaista eksoottista kulttuuripiirrettä noitatohtoroinnista tatuointiin ja lävistyksiin ihaillaan varauksettomasti ja matkitaan kritiikittömästi.

On totta, että myös 1800-luvun sivistyneistö ihaili ”kansaa”, mutta samalla se kuitenkin säilytti tietoisuuden siitä, että sivistyksellä oli arvoa sinänsä ja että arvot olivat absoluuttisia eivätkä jokaisen vapaasti valittavissa.

Sen sijaan, että älymystö tuijottaa slummiasukkaiden suuhun, kuuntelee rappia ja järjestää tragikoomisia ”kuokkavieraiden” happeningeja ja mellakoita, se voisi miettiä sitä, miten niille ihmisille, jotka saapuvat Suomeen, osoitetaan tie normaaliin ihmisarvoiseen elämään, johon kuuluvat työ, opiskelu ja sivistys.

Se taas edellyttää aivan toisenlaista asennetta ja arvoja kuin ne, joita älymystön ydinjoukko näyttää kannattavan ja ihailevan. Mitä tarjottavaa sillä voisi olla slumminuorelle, jonka mieli tekee muodikkaita kenkiä, mutta joka ei halua sen vuoksi alentua ”paskaduuniin”?

 Ehkäpä hänelle voisi antaa luettavaksi Jean-Paul Sartren Saint Genet’n tai jonkin Foucaultin merkittävän hengentuotteen. Ehkäpä Rajallinen järjestelmä kohtaa rajattoman vaateen voisi innoittaa kehittymään hyväksi kansalaiseksi ja kulttuuri-ihmiseksi? Luultavampaa on, että nämä vain vahvistaisivat uskoa valitun elämäntavan erinomaisuuteen. Niistä voinee korkeintaan saada kiksejä, mutta sekin taitaa onnistua vasta opintojen edistyneessä vaiheessa.

Kun Saarijärven salomailla aikoinaan vieraili halla, ei paikallinen talonpoika Paavo käynyt ryöstämässä ja polttamassa naapurin mökkiä, vaan turvauduttiin naapuriapuun ja kuoltiin nälkään yhdessä jos kuolla piti. Tätä irrationaalista käytöstä nykyiset tutkijat ovatkin kummastelleet. Joka tapauksessa valittu tie oli pitkällä tähtäimellä oikea.

 Suomen kansallinen älymystö patisti Paavoa panemaan poikansa ja jopa tyttönsäkin kouluun. Pikavoittoja ei ollut luvassa, mutta sadan vuoden kuluttua sivistys, yritteliäisyys ja hyvinvointi olivat saavuttaneet merkittävän korkean tason, vaikka lähtökohta oli surkea.

Samaan ehkä kannattaisi nytkin pyrkiä maailman epäonnistuneilla alueilla, niin valtioissa kuin asuinalueilla. Eikö älymystön tulisi kannustaa kehitykseen ja vastuun ottamiseen sen sijaan että se yrittää löytää selityksiä ja syyllisiä muualta kuin ihmisistä itsestään?

Ikävä totuus taitaa olla, ettei vähäosaisten ystävänä esiintyvällä älymystöllä ole sille henkisellä tasolla tarjottavanaan yhtään mitään. ”Auttaminen” mielenosoituksia järjestämällä ja slummielämää henkisesti tukemalla on karhunpalvelus. Kyseessä on älymystön konkurssi, mutta kysymys lienee viime kädessä koko kulttuurimme tilasta. Suuntaa ei voida kenellekään osoittaa, ellei sitä itsekään tiedetä.

 

 

 

25 kommenttia:

  1. Eihän Suomessa ole enää älymystöä. Älykkäitä ja hyvin koulutettuja sen sijaan riittää turhauttavankin paljon. Hyvinvointivaltio, apurahat, tutkimusrahat ja toimeentulokanavien ohjelmointi määrättyihin arvopohjiin perustuvaksi takaa sen, että jos aiot saada menestystä ja vaikutusvaltaa et keikuta venettä, etkä häiriköi liian radikaaleilla ajatuksilla. Apurahataiteilijoiden mielenosoitus koronahuijauksen aikana tuotti meille vanhan ajan radikaaleille yököttävää myötäpeää. Hehän seisoivat Eduskuntatalon edessä hiljaa rivissä, kuin nunnakoululaiset odottaessaan abbedissansa aamun avusta. Turhaan, sillä ei edes Sanna Marin ilmestynyt heille.

    Vastaa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Apurahataiteilijoiden mielenosoitus koronahuijauksen aikana tuotti meille vanhan ajan radikaaleille yököttävää myötäpeää."

      Ikävä tuottaa pettymys, mutta Suomessa ja Euroopassa koronaan menehtyneiden ihmisten tuttavana on pakko todeta, että ajatuksesi koronan suhteen eivät ole radikaaleja missään mielessä kuten itse haluat uskoa vaan aivan mielenvikaisia.

      Poista
    2. Kuolleisuus lähti nousuun toukokuussa 2021 toisen rokotekierroksen myötä. Ei siis esim. maaliskuussa 2020. Toinen mainio blogisti Ossi Tiihonen kirjoitti näistä paljon heti tuoreeltaan. (Googlaamalla löytyy.)
      -jussi n

      Poista
    3. Ö. Niinpä. Sinulla on todella laaja tuttavapiiri, kun voit heidän perusteellaan arvioida maailmanlaajuisen huijauksen tason.

      Poista
    4. Jos pitää tiihosta mainiona blogistina niin ymmärryksessä on vikaa tai sitten huumorin taju on kieroutunut ja pahasti, tuossapa hieman oikeasti mainiota blogia kun jaksaa kuitenkin taistella idiootteja/pahansuopia omaa etuaan tavoittelevia vastaan:

      https://paholaisen-asianajaja.blogspot.com/2024/06/kun-telegraph-ei-lukenut.html

      https://paholaisen-asianajaja.blogspot.com/2021/08/rokotuspelottelijoiden-alamaki-kiihtyy.html

      Se ettet ymmärrä tilastoja, kausaliteetteja ja korrelaatiota tai tarkasta infoasi, ei tee sinusta tyhmää ainoastaan helposti höynäytettävän jos lohduttaa...

      Poista
  2. Onko todella niin, että blogisti ja emeritusprofessori rinnastaa kaikki maailman maahanmuuttajat ryhmänä ns johonkin alaluokkaan? Vai keistä hän puhuu? Jos kaikki maailman maahanmuuttajat ovat roskasakkia niin tässähän puhutaan sitten myös minun perheestäni. Kiitti vaan sanonko miten paljon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mistä ihmeestä näitä idiotismeja oikein kaivellaan? Lukekaa mitä kirjoitetaan ja jättäkää ne omat kuvitelmanne itsellenne.

      Poista
    2. Tekstistäsi, olettaisin.

      Poista
    3. Kyllä jo peruskoulun pohjalta pitäisi parempaan pystyä.

      Poista
    4. Tuosta tuo ilmenee. Lukutaitoa kyllä on, mutta luetun ymmärtäminen puuttuu.

      Poista
  3. "Kyseessä ei ole välineellinen toiminta, vaan itseilmaisu."
    Mitään yhteiskunnallisesti päämäärähakuista siinä ei edes voi olla: toimeentulo on varmistettu sosiaaliturvan avulla.
    Sosiaaliturva on kattavuudessaan laajamittainen järjestelmä, mikä ei rajoitu toimeentulotukeen ja sen lisäosiin. Siihen kuuluu myös ilmainen asuminen asumistuen turvin ja runsaat lapsilisät monilukuisesta lapsikatraasta.
    Täällä Malmilla on suoranainen suomenkielen taitamattomuus ongelmana; maahanmuuttajien ei tarvitse.
    Kun näiden etumuotojen lisäksi, maahanmuuttajille annetaan rajattomasti tilaa vaatimuksilleen ja ideologia kylvää tyytymättömyyttä kaiken riittämättömyydesta ja esim. rasismista, on soppa keitetty...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Puhutaan nyt sitten tapauskohtaisesti tästä suomalaisille niin vaikeasta aiheesta:

      Matkustin eilen bussilla Kaaresta kotiin ja viereisellä penkkirivillä istuvalla somalitaustaisella yhteisössään kenties ilmeisen arvostetulla itseäni huomattavasti vanhemmalla miesoletetulla - oletan näin puhutun kielen ja habituksen perusteella - oli siinä päivittäinen rukoushetkensä alkamassa. Hän päätti täten laittaa puhelimensa äänet päälle kovalle julistaen uskonsa ilosanomaa manifestin omaisesti koko bussille monologinsa muodossa ja aloitteli rukoushetkeään kielenkantojaan venytellen "hartauteensa" valmistautuen. Siinäpä menivät eilen minun henkilökohtaiset rajani hänen uskonvapautensa suhteen. Katsoin miestä pitkään ja hartaasti ja tuijotin häntä kuin vähäjärkistä, kun hän aloitteli mantramaista yksinpuheluaan. Hän hiljensi puhelimensa välittömästi ja jäikin kohta pois bussista. Maassa maan tavalla.

      Pk-seudulla on mahdollisuus harrastaa islamin uskoa yksityiskodeissa ja vaikka Pasilan Helsingin islam-keskuksessa täysin vapaasti uskonvapauden nimessä. Itse en kuitenkaan rupea kuuntelemaan avoimia minareettikutsuja puhelimen välityksellä yhteiskunnassamme kuten en myöskään muuta uskoa tunnustavan henkilökohtaisia uskontunnustuksia kovaan ääneen julkisilla pakoilla Suomessa.

      Mitä mieltä ovat muut asiasta?

      Poista
    2. Kysymys lienee "inhimillinen". Kun nyt Venäjällä propagoidaan, että kaikki hyvä on keksitty Venäjällä ja kaikki paha lännessä, näyttää se meistä kummalta, mutta ei venäläisestä. Vieläpä se, että putin on palannut narratiiviin, jonka mukaan Suomi aloitti talvisodan. Tosiasiat eivät tuolloin paljoa merkitse.
      Linjurisomali, yhtälailla, uskoo, että älypuhelin on islamilainen keksintö ja oikeus Euroopassa asumiseen ja ylläpitoon on kohtuullista, koska eurooppalaisten harjoittama orjuus. Tosiasiat eivät merkitse mitään kun kuuntelemme Juije Leskisen ruikutusta "Maksamme velkaa". Hyvikset ja afrot uskovat.
      Varmaa on, että seuraukset tulevat olemaan katastrofaaliset.

      Poista
    3. Kaikella kunnioituksella Tapio, mutta sinun ulosantisi se nyt vaikuttaa hivenen katastrofaaliselta. En itse ole siinä luulossa, että maahanmuuttajat yleisesti kokisivat suomalaisten olevan heille mitään velkaa. Useimmiten asia on aivan päinvastoin - Suomessa asumista arvostetaan kiitollisuudella. Puhun nyt tuttavistani, jotka ovat työssäkäyviä ja suomea puhuvia maahanmuuttajia. Luulisin, että asia on samoin myös heidän kohdallaan, jotka eivät ole niin pitkällä asioissaan ja kenties vielä yhteiskunnan väliaikaisen tuen varassa.

      Tuntuuko vaikealta keskustella vähän asiallisemmin ja asialähtöisesti asia kerrallaan? Haastava aihehan se tämä onkin, kun laitetaan mualiman asiat järjestykseen suomalaisittain, mutta toki se on myös mahdollisuus.

      Poista
    4. On pakko todeta, että ei islamisaatio sinällään ole uhka Suomelle, vaan me itse olemme uhka Suomelle ja suomalaisille! Itse me ihmisoikeuksien suurvaltana, ja takki auki sössimme ja möhlimme kaiken!

      Poista
    5. Ö. Voihan olla, että et ymmärtänyt sanomaani; erityisesti sen syvyysulottuvuuksia.
      Ps. se "kiitollinen arvostettavuus" näkyisi varmasti väkivallan määrässä.

      Poista
    6. Ö. Voihan olla, että et ymmärtänyt sanomaani

      Tapio hyvä, se on just näin. Mutta on kiva ajatella, että ehkä joku päivä taas ymmärrän sen, mitä oikeastaan tarkoitat.

      Poista
  4. "Suomen vanhan sivistyneistön tapaan pikemminkin auttaa pimeitä massoja nousemaan raakuudestaan kuin pelkästään ylistää niiden ”autenttisuutta”.

    ”Kansankynttilät” olivat aikoinaan henkilökohtaisina esimerkkeinä sivistymättömille massoille. Nyt osat ovat vaihtuneet ja jokaista eksoottista kulttuuripiirrettä noitatohtoroinnista tatuointiin ja lävistyksiin ihaillaan varauksettomasti ja matkitaan kritiikittömästi."

    Miksi? Siksi, että kulttuuri on menettänyt oman elinvoimaisuutensa eikä voi luoda elämää yhtä vähän kuin kuollut ruumis. Ennen sotia tuota elinvoimaa oli, mutta sen kuolema alkoi 1960-luvun radikalismista, omasta ja muualta tuodusta.

    VastaaPoista
  5. Jalkapallo tyhmistää, ja on tehnyt sen jo, Euroopan.

    -aikuiset miehet pukeutuvat koko ikänsä urheiluasuihin kuin pienet pojat; kalliita Nike-tms. tossuja vaalitaan välttämättöminä statussymboleina
    -laumakäyttäyminen ja ns. homososiaalisuus tuottaa inceleitä turhaumineen
    -fiksutkin ihmiset, myös vasemmistossa, samaistuvat ulkomaisiin suurseuroihin joiden varsinainen idea nykyään on pyörittää valtavaa globaalia lumekulttuuribisnestä
    -MM-kisojen näyttämisestä julkisen palvelun kanavilla maksetaan miljardeja verorahaa Euroopassa, ja silloinkin kun kisat järjestetään jossakin läpikorruptoituneessa epädemokraattisessa teokratiassa kuten viime vuosikymmeninä on tavaksi tullut
    -opettajat ovat kertoneet että maahanmuuttajapojista suurin osa elättelee kokopäiväfantasioita pitkälle yli 15-vuotiaaksi ammattilaisjalkapallopelaajiksi ryhtymisestä
    -plus tämä jalkapallohuliganismi

    Tämän huumeen varassa varsinkin Euroopan suurissa maissa elävät miljoonat työllisyyden ja yhteiskunnan rakenteiden ulkopuolella olevat miesporukat.
    Hyödyllisempää olisi opetella kieli, hankkia koulutus ja yrittää löytää paikka työelämässä. Oli sitä kanta-asukas tai uusi tulokas. Työväenluokan, työtä tekevän luokan, lajihan jalkapallo ennen vanhaan Englannissa esim. olikin, mutta nykyään siitä on tullut kyynistä bisnestä omistajille ja faneille eskapismia jota täytyy saada lisää ja lisää.

    kr

    VastaaPoista
  6. Meiltä puuttuu kokonaan "ajatushistoriallinen" perspektiivi. Eurooppalais-länsimaalainen sivistynyt ihminen elää vain aikalaisajattelun nykyhetkeä, ei tiedä sen enempää yleisen ihmisyyden juurista kuin oman, maailmanhistoriassa aivan erityisiä kognitiivisia ominaisuuksia omanneen kulttuurinsa historiasta oikeastaan mitään.

    Voimme kehittää kaikenlaisia yleiskäsitteitä, joiden koemme kuvaavan ja selittävän sitä mitä ajassamme tapahtuu, mutta jos meillä olisi edes auttava määrä perustietoa ihmisyyden yleisestä historiasta, emme sortuisi iltapäivälehtien otsikoiden lumoon tai tunnustamaan erilaisia salaliittoteorioita.

    Akateemisten ihmistieteiden alennustilasta johtuen yhteisöllisten kriisien kuvailut ja selitykset jäävät kulloisenkin muotiterminologian revittelyiksi, vaikka läpi koko ihmisen lajihistorian ovat kriisiytyneet yhteisöt käyttäytyneet tyypillisesti samojen kaavojen mukaan.

    Omassa ylikasvaneessa individualismissamme me osaamme enää vain johtaa kaikki selityslangat yksilöihin, ja yhteisöilmiöiden päälle liimaamme esimerkiksi "päämäärärationaalisen" järkiselityksen, koska emme muuta osaa. Näitä täysin pätemättömiä selitystapoja sitten varjellaan kaikenlaisissa salaliittoteorioissa tajuamatta, ettei tyypillisten yhteisöilmiöiden esiintyminen tapahdu minkään kabinettipolitiikan pohjalta.

    Kun yhteisöt kriisiytyvät ja ajattelun vakaus horjuu, epävarmuutta torjutaan tarttumalla "kielteiseen" totuuteen -- tätä sosiologian perustaja Durkheim nimitti "negatiiviseksi kultiksi". Niin yhteisö kuin yksilöt kriisiytyvät saman kaavan mukaan -- aggressiot heräävät, konfrontaatiot vahvistuvat, jopa vaaleissa äänestetään ennemminkin jotakin vastaan kuin minkään puolesta. Tiedollisesta kriittisyydestä salaliittoteorioissa ei ole kyse, vaan nimenomaan joukkopsykologisesta reaktiosta, jota esimerkiksi Freud, Durkheim ja Cannetti ovat kukin kuvanneet omissa teoksissaan.

    Mellakat ovat pohjimmiltaan lajityypillisiä pako- ja paniikkireaktioita, joihin meillä kaikilla on ihmisinä edelleen valmiudet psyykemme pohjalla. Canettilla oli monumentaalisessa "Joukko ja valta" -teoksessaan hyviä kuvauksia pakoreaktioista, suosittelen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä kommentti kuten aina Oikkoselta. Mutta pari sanaa "salaliittoteoreetikoista". Se oli näin henkilöä tarkoittavana tuntematon ennen 60-luvun loppua, siis R. Kennedyn ja Kingin murhia. Siis jenkkilän kontekstissa ja sieltähän levisi. Olen itse innokas teoreetikko ja syön hattuni jos osoitetaan ettei CIA:lla ollut mitään tekemistä asian kanssa. Mutta jenkkilästä tulee nyt myös valaistusta moniin asioihin, tosin kauan se kestikin.
      -jussi n

      Poista
  7. Eiköhän jalkapallon tiimoilta mellakoida, oli älymystö tai sitä ylevämpi typerystö asiasta sitten mitä mieltä tahansa.

    VastaaPoista
  8. Riehuminen on hauskaa terveenä samanhenkisessä laumassa. Tunnustetan. Jännää hetken huumaa. Keskivertomatulle perintötekijöiltään ja islamsyiltään länsimainen yhteiskuntakulttuuri kun on liian monisyinen herkkä myötätuntoinen että kyvyttömänä kehittymään siinä, kehittämään sitä on riehuminen väkivalta islamismi helppo mutta raukkamainen pakotie. Ainakin noi kärsii kjäh kjäh duumaa mohammad surkimus. Ei noi löydä (koskaan) valistuksen tietä, sikailevat kunnes jotku sifflez pelin poikki. Sitten itku pitkästä mutta rumasta ilosta

    VastaaPoista
  9. Tämä kaikki on aika tuubaa(todellisuudessa tuuban soitto on hieno asia mutta puhun vertauskuvallisesti) https://www.youtube.com/watch?v=lXIUD8rU-lo kyseessä on tasan se, että eräs ryhmä koki taas kerran saavuttaneensa voiton ja sen takia alkoi niitä jotka ovat maan rakentanut koska ovathan he kuitenkin valloittajia tämä on asian syvin olemus ei mitään muuta vaikka kuinka selittäisi, palkkio turvatyö ym. muille virkalijoille tämän myöntäminen on täysin mahdotonta vaikka ne ovat nimen omaan aseikäiset jotka tuota terroria harjoitaa.. Pitäisiköhän mun selitellä itseltäni pysyvä ruumiin vamma samalla konstilla pois?

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.