Mellakoita katsellessa
Pariisissa pantiin taas hulinaksi,
autot paloivat, liikkeitä ryöstettiin, ilotulitteita ammuttiin ja poliisin
kanssa tapeltiin. Pari ihmistä lyötiin kuoliaaksi, muutamia kymmeniä vammautettiin
tai muuten vahingoitettiin. Ei siis mitään katsottavaa eikä ajateltavaa eli,
kuten sanotaan, uutisarvoista.
Aiheen moiseen riehuntaan oli
kuulemma antanut oman joukkueen voitto joissakin kisoissa. No, ainahan aihe
täytyy olla, mutta kuten jokainen on jo kauan ymmärtänyt, ei sillä välttämättä
ole mitään tekemistä itse riehumisen kanssa.
Riehujat eivät pyri mihinkään
päämäärään, jonka saavuttaminen lopettaisi riehumisen. Päämäärähakuinen toiminta
ei yleensä näytä tällaiselle roskajoukolle (mob, canaille, ks. Vihavainen:
Haun roskaväki tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)) olevan edes
mahdollista. Kyseessä ei ole välineellinen toiminta, vaan itseilmaisu.
Analyytikot eivät enää viitsineet
kätkeä sitä seikkaa, että kyseessä oli nimenomaan tietyn etnis-sosiaalisen aineksen
käytös. Kyseessä oli esikaupunkien slummeissa asustava maahanmuuttajaväestö,
joka oli luonut oman slummikulttuurinsa, joka oli levinnyt ympäri Ranskan
saarekkeiden tavoin, kuin vankileirien saaristo aikoinaan Venäjällä.
Slummien kulttuuri oli
rikollisuuden ja sosiaalitukien ympärille kehittynyt ajattelutapa ja
mentaliteetti, joka perustui alaluokkaisuuteen ja tuotti sitä, estäen tehokkaasti
alueiden tervehtymisen (ks. Vihavainen: Haun
dalrymple tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)).
Ilmiö tunnetaan jo useimmista
Euroopan maista. Meillä on vielä ollut onni jäädä sen ulkopuolelle, mitta vaara
on hyvin todellinen ja sitä on syytä määrätietoisesti vastustaa. Avainasemassa
on maahanmuuttopolitiikka ja siihen liittyvä lainsäädäntö ja tietenkin toiminta
ruohonjuuritasolla, jossa integraatiopyrkimyksen pitäisi olla hallitseva
pyrkimys monikulttuurisuuden sijasta.
Tällä alalla näyttäisi jotakin
tapahtuneenkin noin puolentoista vuosikymmenen aikana. Tässä vertailun vuoksi vanha
blogi ajalta, jolloin kehitys oli vielä alussa. Olen lisännyt vain
kappalejakoa.
orstai 11. elokuuta 2011
Roskaväen
mellakat ja älymystön vastuu
Roskaväen mellakat ja älymystön
vastuu
Älymystö on kaikissa maissa aina
ylpeillyt moraalisella ylemmyydellään. Asian osoittaminen kuuluukin sen
keskeiseen osaamisalueeseen.
Venäjällä intelligentsijan jäsenyys
oli aikoinaan ennen muuta moraalinen velvoitus käydä taisteluun valtaa vastaan kansan puolesta.
Älymystön korkea koulutus ja intellektuaalinen kapasiteetti antoivat sille
välineet, joita kouluttamattomalla kansalla ei ollut.
Niinpä älymystö sai tavallaan
ilmaista toisen ryhmän tunteita. ”Olen kansan viha, sen oikeutettu viha”!
huudahti aikoinaan Émile Zola. Vihaisuus onkin aina ollut muuan älymystön
tunnusmerkki.
Ajat ovat muuttuneet sitten
1800-luvun. ”Kansa” ei enää ole pimeää sikäli, että se on informaatiotulvan
piirissä ja voi ammentaa sieltä itselleen tarvitsemansa. Enimmäkseen se ei
myöskään ole varsinaisesti lukutaidotonta.
Itse asiassa länsimainen älymystö ei enää
erotu kansasta korkean koulutuksensa vuoksi läheskään samassa määrin kuin vielä
sata vuotta sitten. Älymystö ei myöskään enää ole yhtä kaukana joukkojen
ajattelusta ja kulttuurista kuin joskus aiemmin.
Toki postmodernit teoriat ovat suurille
joukoille vieraita, mutta oleellinen muutos aikaisempaan on, että sekä älymystö
että massat ovat eräissä suurissa kysymyksissä samalla viivalla. Huvitukset
jalkapallohuliganismista metallimusiikkiin ja goottilaisleikkeihin saakka ovat
usein samoja koulutustasosta riippumatta.
Asia koskee myös kulttuurin
peruskysymyksiä eli suhdetta uskontoon ja korkeakulttuuriin eli hyvyyden,
totuuden ja kauneuden tavoitteluun. Älymystön tärkein saavutus ja keskeinen
sanoma massoille on, että nämä asiat ovat yhdentekeviä, vailla absoluuttista
arvoa ja jokaisen valinnat ja mieltymykset ovat yhtä hyviä kuin kenen tahansa
muunkin.
Arvot, sikäli kuin niistä voidaan puhua,
keskittyvät yksilön ja hänen aistillisten eli ”ruumiillisten” tavoitteidensa
ympärille. Ruumiillisten siksi, että ruumis ja sen tarpeet on ainoa
todellisuus, joka tunnustetaan jonkinlaiseksi absoluuttiseksi totuudeksi.
Arvot sen sijaan ovat abstraktio,
jolla ei ole itsenäistä olemusta. Jokaisella on arvonsa eikä niiden arviointi
tai vertailu ole mahdollista. Niinpä rappioalkoholistin tai narkomaanin
elämäntapa on vain yksi mahdollinen muiden joukossa, ei sinänsä muita huonompi
tai parempi.
Huumeidenkäyttäjän ura on ehkä
täynnä riskejä ja muutenkin ongelmallinen, mutta se on sitä vain, mikäli se
sellaiseksi halutaan määritellä, ei sinänsä, jonkin objektiivisen mittapuun
mukaan, sillä sellaisia ei ole, ei ainakaan älymystön diskursseissa.
Älymystöksi itsensä kokeva luokka
on yhä olemassa. Se pitää yhä itseään korkeamman tiedon haltijana ja vartijana
ja motivoi tärkeyttään erityisellä suhteellaan alaluokkaan.
Tuo nykyinen alaluokka ei enää ole
Marxin kuvittelema teollisuustyöläisten armeija, jolta ulosmitattiin työnsä
tulos kapitalistien kerskakulutuksen hyväksi.
Alaluokka muistuttaa nyt muinaisen Rooman
proletariaattia. Se elää yhteiskunnan kustannuksella sitä mitenkään
hyödyttämättä ja tuottaa vain jälkeläisiä, jotka ikävä kyllä jatkavat samaa
elämäntapaa, jota yhteiskunta monin tavoin tukee.
Älymystön roolina ei ole ollut
tarjota moraalisia esikuvia tälle joukolle ja auttaa sitä pääsemään pois
surkeasta tilastaan. Sen sijaan älymystön käytäntönä on ollut tämän ryhmän
korottaminen normaalin pikkuporvarillisen väestönosan yläpuolelle, eräänlaiseksi
saavuttamattomaksi ihanteeksi.
Piittaamattomuus yhteiskunnan
normeista nähdään ideaalisena vapautena ja kapinana kaikkialle tunkeutuvia
herruuden verkkoja vastaan. Slummiasukas, joka ei tee työtä eikä opiskele, ei
noudata lakeja, ei solmi avioliittoja eikä huolehdi perheestään nähdään
vapauden ruumiillistumana kuin Tacituksen fennit aikoinaan.
Vapaus taas on jostakin merkillisestä syystä
absoluuttisesti arvokas asia tässä maailmassa, jossa ”vieras” herruus ulottuu
kaikkialle ja ainakin yrittää sitoa yksilön haluja säännöillään. Taloudelliset
edut toki kelpaavat slummiasukkaille, mutta työn tekeminen niiden
saavuttamiseksi nähdään liian ikävänä ja orjuuttavana.
Huumekauppa, ryöstely, prostituutio
ja sossun tiski ovat helpompia ja siis arvostetumpia tapoja hankkia
toimeentulo. ”Paskaduunit” ja niiden tekijät kuuluvat slummeissa alimpaan
kategoriaan.
Opiskelu sivistyksen hankkimiseksi
olisi slummien kantajoukolle absurdi ajatus. Sivistystä halveksitaan enemmän
kuin mitään muuta ja älymystö, joka itsekin on osoittanut itselleen sivistyksen
arvottomuuden, näkee tässä suunnatonta vaistonvaraista viisautta. Se saa siitä
myös masokistista nautintoa.
Slummiasukkaiden pukeutuminen ja
heidän niin sanottu musiikkinsa, joka koostuu aggressiivisesta kähinästä, jossa
uhataan tappaa hyvin toimeentulevat poroporvarit, kuuluu taiteen
tunnustettuihin huippusaavutuksiin ja sille jaetaan avokätisesti palkintoja ja
ihailua.
Ne vaatimattomat uurastajat, jotka
sosiaalista painetta uhmaten yrittävät slummeissa rakentaa normaalia
porvarillista perheidylliä, joka perustuu työhön, yrittämiseen ja opiskeluun,
ovat arjen sankareita ja heistä tulee myös ensimmäiset marttyyrit silloin kun
joutilaan roskaväen turhautuminen kuohahtaa yli. Sillä tietenkin tämä joukko
turhautuu: sen halut ovat aina suuremmat kuin sen kyvyt niiden tyydyttämiseksi
ja sen elämäntapa suosii primitiivireaktiota pitkäjänteisen toiminnan sijaan.
Englantilainen lääkäri Theodore
Dalrymple, joka on työskennellyt slummeissa ja vankiloissa neljällä
mantereella, arvioi, että surkeinta slummiväestöä ovat englantilaiset
valkoiset. Takapajuisissa maissa väestö saattaa olla hyvin köyhää, mutta sen
elämällä on mielekkyyttä, sillä perheen ja suvun jatkuvuus, traditiot ja normit
ovat säilyneet.
Englantilaisella valkoisella
narkomaanilla sen sijaan ei ole elämässä muuta kuin oma itsensä, hän ei tunne
velvollisuuksia, vastuuta, päämääriä, häpeää tai katumusta. Kaikki, mitä hänen
ruumiinsa tarvitsee, on seuraava piikki ja hiukan ravintoa. Henki ei kaipaa
mitään, ellei ruumiintoimintoihin liittyviä aistimuksia pidetä luonteeltaan
henkisinä.
Tällainen ihminen ”ideaalisessa” muodossaan on
täydellisen itsekeskeinen ”ruumiillisuutensa” puitteissa vegetoiva hahmo, jolle
muiden kärsimykset, onni ja oikeudet ovat täydellisen yhdentekeviä.
Tahto on hänelle vieras asia, mutta
halu sitäkin keskeisempi. Velvollisuudet ovat käsittämätöntä kieltä, mutta
”oikeuksistaan” hän on hyvin tietoinen. Dalrymple korostaa, että
slummikulttuuri on itseään uusintava elämäntapa. Kyse ei niinkään ole siitä, että
köyhyys tuottaa tiettyä elämäntapaa kuin siitä, että tietty elämäntapa tuottaa
köyhyyttä. Pahinta on, että yhteiskunta kuvittelee asioiden ratkeavan jakamalla
lisää rahaa. Tällä tavalla ongelma ei ole ratkennut koskaan missään.
Dalrymplen kuvaama slummiasukas
muistuttaa Marxin kuvaamaa ryysyköyhälistöä. Toisin kuin ihannoitu
teollisuusproletariaatti, ryysyköyhälistö oli Marxillekin paheen ruumiillistuma
ja hän arvioi sen myös olevan helposti porvariston lahjottavissa.
Toisin kuin teollisuustyöväestöllä,
ryysyköyhälistöllä ei Marxin mielestä ollut mitään historiallista tehtävää.
Jälkikäteen monet Venäjän vallankumouksen tutkijat ovat kyllä olleet asiasta
toista mieltä ja nähneet tuon tapahtumasarjan paljolta juuri ryysyköyhälistön
järjettömänä purkauksena, jota Vastuuton seikkailija Uljanov kaikin keinoin
tuki, tuhoten siten Venäjän, jonka nostaminen raunioista onnistui vasta hänen
seuraajilleen valtavin uhrauksin.
Suomessa slummien synty on vasta
alkutekijöissään. Sosiaalipolitiikkamme näyttää ainakin toistaiseksi
onnistuneen pidättelemään sitä kehitystä, joka on tapahtunut lähes kaikkialla
muualla, kaikkien hyvinvointivaltioiden mallimaata ja ihmiskunnan majakkaa
Ruotsia myöten.
Näyttää ilmeiseltä, että Ruotsissa
slummit ovat syntyneet nimenomaan siirtolaisten ympärille. Näiden yliedustus on
toki muuallakin havaittavissa. Asialle löytyy tietenkin runsaasti selityksiä,
niin kulttuurisia kuin sosioekonomisia ja tarvittaessa muitakin. Yksi asia joka
tapauksessa näyttää ilmeiseltä: liian nopea siirtolaisuus ja siirtolaisten
keskittyminen eristyneiksi kulttuurisiksi enklaaveiksi tuottaa lopputulokseksi
slummin, jonka purkaminen saattaa olla mahdotonta.
Kuten sanottu, slummeja tuottaa ja
ylläpitää hyvin pitkälti kulttuuri. Siksi siirtolaisten kotouttaminen on
ensiarvoisen tärkeä tehtävä normaalin kehityksen turvaamiseksi. Tämä
luultavasti vaatii erittäin suuria ponnisteluja, eikä se suinkaan ratkea kaatamalla
ihmisille vastikkeetonta rahaa, mikä luultavasti vain pahentaa asiaa.
Mikäli ihanteena pidetään, että
jokainen kansanryhmä asuu maassa noudattaen omia tapojaan ja puhuen omaa
kieltään sen sijaan että assimiloituisi yhteiseen vallitsevaan kulttuuriin,
ollaan ilmeisesti vaarallisella tiellä, jonka kustannukset lankeavat monien
sukupolvien maksettavaksi. Siirtolaisia ei kuitenkaan sovi pitää minään
apinoina, joiden erikoislaatuisia tapoja ja tottumuksia vaalitaan hauskoina
väriläikkinä tai peräti matkitaan.
Mikäli uusien –ja vanhojenkin-
väestöryhmien syrjäytyminen ja alaluokkaistuminen päästetään tapahtumaan, voi
vahinko olla korvaamaton. Tämän estäminen voi jo nyt olla ylivoimainen tehtävä,
mutta se on yritettävä ratkaista. Ongelman hallitsemiseksi maahanmuuttoa on
myös määrätietoisesti ohjattava siten, että potentiaalisesti riskialtteinta ja
kotouttamisen kannalta hankalinta ainesta ei oteta maahan enempää kuin
pystytään asian mukaisesti hoitamaan.
Pariisissa ja Lontoossa autot ja
talot ovat palaneet jo vuosia. Tanska ja Ruotsi ovat nyt saavuttaneet saman
kehitysasteen. Lieneekö ketään, joka uskoisi, ettei tällaisia ilmiöitä koskaan
voi tapahtua Suomessa? Kun ensimmäiset autot palavat, voimme sanoa, että tämä
ei tapahtunut varoittamatta ja että niiden, joilla on asiasta vastuu, on syytä
muistella, mitä heille sanottiin.
Älymystön on meilläkin myös syytä miettiä
yleistä yhteiskunnallista rooliaan. Vähäosaisten auttaminen kuulostaa aina
jalolta asialta ja onkin sitä, jos se tehdään mielekkäästi. Sen sijaan pelkkä
ajatukseton kehnouden ja primitiivisyyden ihannointi on älymystön petosta ja
petos kohdistuu ennen muuta siihen ihmisryhmään, joka tarvitsisi tukea
päästäkseen pois noidankehästä.
Jotta älymystö ansaitsisi nimensä ja roolinsa
nyky-yhteiskunnassa, sen täytyisi Suomen vanhan sivistyneistön tapaan
pikemminkin auttaa pimeitä massoja nousemaan raakuudestaan kuin pelkästään
ylistää niiden ”autenttisuutta”.
”Kansankynttilät” olivat aikoinaan
henkilökohtaisina esimerkkeinä sivistymättömille massoille. Nyt osat ovat
vaihtuneet ja jokaista eksoottista kulttuuripiirrettä noitatohtoroinnista
tatuointiin ja lävistyksiin ihaillaan varauksettomasti ja matkitaan kritiikittömästi.
On totta, että myös 1800-luvun
sivistyneistö ihaili ”kansaa”, mutta samalla se kuitenkin säilytti tietoisuuden
siitä, että sivistyksellä oli arvoa sinänsä ja että arvot olivat absoluuttisia
eivätkä jokaisen vapaasti valittavissa.
Sen sijaan, että älymystö tuijottaa
slummiasukkaiden suuhun, kuuntelee rappia ja järjestää tragikoomisia
”kuokkavieraiden” happeningeja ja mellakoita, se voisi miettiä sitä, miten
niille ihmisille, jotka saapuvat Suomeen, osoitetaan tie normaaliin ihmisarvoiseen
elämään, johon kuuluvat työ, opiskelu ja sivistys.
Se taas edellyttää aivan
toisenlaista asennetta ja arvoja kuin ne, joita älymystön ydinjoukko näyttää
kannattavan ja ihailevan. Mitä tarjottavaa sillä voisi olla slumminuorelle,
jonka mieli tekee muodikkaita kenkiä, mutta joka ei halua sen vuoksi alentua
”paskaduuniin”?
Ehkäpä hänelle voisi antaa luettavaksi
Jean-Paul Sartren Saint Genet’n tai jonkin Foucaultin
merkittävän hengentuotteen. Ehkäpä Rajallinen järjestelmä kohtaa
rajattoman vaateen voisi innoittaa kehittymään hyväksi kansalaiseksi
ja kulttuuri-ihmiseksi? Luultavampaa on, että nämä vain vahvistaisivat uskoa
valitun elämäntavan erinomaisuuteen. Niistä voinee korkeintaan saada kiksejä,
mutta sekin taitaa onnistua vasta opintojen edistyneessä vaiheessa.
Kun Saarijärven salomailla
aikoinaan vieraili halla, ei paikallinen talonpoika Paavo käynyt ryöstämässä ja
polttamassa naapurin mökkiä, vaan turvauduttiin naapuriapuun ja kuoltiin
nälkään yhdessä jos kuolla piti. Tätä irrationaalista käytöstä nykyiset tutkijat
ovatkin kummastelleet. Joka tapauksessa valittu tie oli pitkällä tähtäimellä
oikea.
Suomen kansallinen älymystö patisti Paavoa
panemaan poikansa ja jopa tyttönsäkin kouluun. Pikavoittoja ei ollut luvassa,
mutta sadan vuoden kuluttua sivistys, yritteliäisyys ja hyvinvointi olivat
saavuttaneet merkittävän korkean tason, vaikka lähtökohta oli surkea.
Samaan ehkä kannattaisi nytkin
pyrkiä maailman epäonnistuneilla alueilla, niin valtioissa kuin asuinalueilla.
Eikö älymystön tulisi kannustaa kehitykseen ja vastuun ottamiseen sen sijaan
että se yrittää löytää selityksiä ja syyllisiä muualta kuin ihmisistä
itsestään?
Ikävä totuus taitaa olla, ettei
vähäosaisten ystävänä esiintyvällä älymystöllä ole sille henkisellä tasolla
tarjottavanaan yhtään mitään. ”Auttaminen” mielenosoituksia järjestämällä ja
slummielämää henkisesti tukemalla on karhunpalvelus. Kyseessä on älymystön
konkurssi, mutta kysymys lienee viime kädessä koko kulttuurimme tilasta.
Suuntaa ei voida kenellekään osoittaa, ellei sitä itsekään tiedetä.
Eihän Suomessa ole enää älymystöä. Älykkäitä ja hyvin koulutettuja sen sijaan riittää turhauttavankin paljon. Hyvinvointivaltio, apurahat, tutkimusrahat ja toimeentulokanavien ohjelmointi määrättyihin arvopohjiin perustuvaksi takaa sen, että jos aiot saada menestystä ja vaikutusvaltaa et keikuta venettä, etkä häiriköi liian radikaaleilla ajatuksilla. Apurahataiteilijoiden mielenosoitus koronahuijauksen aikana tuotti meille vanhan ajan radikaaleille yököttävää myötäpeää. Hehän seisoivat Eduskuntatalon edessä hiljaa rivissä, kuin nunnakoululaiset odottaessaan abbedissansa aamun avusta. Turhaan, sillä ei edes Sanna Marin ilmestynyt heille.
VastaaPoistaVastaa
"Apurahataiteilijoiden mielenosoitus koronahuijauksen aikana tuotti meille vanhan ajan radikaaleille yököttävää myötäpeää."
PoistaIkävä tuottaa pettymys, mutta Suomessa ja Euroopassa koronaan menehtyneiden ihmisten tuttavana on pakko todeta, että ajatuksesi koronan suhteen eivät ole radikaaleja missään mielessä kuten itse haluat uskoa vaan aivan mielenvikaisia.
Kuolleisuus lähti nousuun toukokuussa 2021 toisen rokotekierroksen myötä. Ei siis esim. maaliskuussa 2020. Toinen mainio blogisti Ossi Tiihonen kirjoitti näistä paljon heti tuoreeltaan. (Googlaamalla löytyy.)
Poista-jussi n
Ö. Niinpä. Sinulla on todella laaja tuttavapiiri, kun voit heidän perusteellaan arvioida maailmanlaajuisen huijauksen tason.
PoistaJos pitää tiihosta mainiona blogistina niin ymmärryksessä on vikaa tai sitten huumorin taju on kieroutunut ja pahasti, tuossapa hieman oikeasti mainiota blogia kun jaksaa kuitenkin taistella idiootteja/pahansuopia omaa etuaan tavoittelevia vastaan:
Poistahttps://paholaisen-asianajaja.blogspot.com/2024/06/kun-telegraph-ei-lukenut.html
https://paholaisen-asianajaja.blogspot.com/2021/08/rokotuspelottelijoiden-alamaki-kiihtyy.html
Se ettet ymmärrä tilastoja, kausaliteetteja ja korrelaatiota tai tarkasta infoasi, ei tee sinusta tyhmää ainoastaan helposti höynäytettävän jos lohduttaa...
Onko todella niin, että blogisti ja emeritusprofessori rinnastaa kaikki maailman maahanmuuttajat ryhmänä ns johonkin alaluokkaan? Vai keistä hän puhuu? Jos kaikki maailman maahanmuuttajat ovat roskasakkia niin tässähän puhutaan sitten myös minun perheestäni. Kiitti vaan sanonko miten paljon.
VastaaPoistaMistä ihmeestä näitä idiotismeja oikein kaivellaan? Lukekaa mitä kirjoitetaan ja jättäkää ne omat kuvitelmanne itsellenne.
PoistaTekstistäsi, olettaisin.
PoistaKyllä jo peruskoulun pohjalta pitäisi parempaan pystyä.
PoistaTuosta tuo ilmenee. Lukutaitoa kyllä on, mutta luetun ymmärtäminen puuttuu.
Poista"Kyseessä ei ole välineellinen toiminta, vaan itseilmaisu."
VastaaPoistaMitään yhteiskunnallisesti päämäärähakuista siinä ei edes voi olla: toimeentulo on varmistettu sosiaaliturvan avulla.
Sosiaaliturva on kattavuudessaan laajamittainen järjestelmä, mikä ei rajoitu toimeentulotukeen ja sen lisäosiin. Siihen kuuluu myös ilmainen asuminen asumistuen turvin ja runsaat lapsilisät monilukuisesta lapsikatraasta.
Täällä Malmilla on suoranainen suomenkielen taitamattomuus ongelmana; maahanmuuttajien ei tarvitse.
Kun näiden etumuotojen lisäksi, maahanmuuttajille annetaan rajattomasti tilaa vaatimuksilleen ja ideologia kylvää tyytymättömyyttä kaiken riittämättömyydesta ja esim. rasismista, on soppa keitetty...
Puhutaan nyt sitten tapauskohtaisesti tästä suomalaisille niin vaikeasta aiheesta:
PoistaMatkustin eilen bussilla Kaaresta kotiin ja viereisellä penkkirivillä istuvalla somalitaustaisella yhteisössään kenties ilmeisen arvostetulla itseäni huomattavasti vanhemmalla miesoletetulla - oletan näin puhutun kielen ja habituksen perusteella - oli siinä päivittäinen rukoushetkensä alkamassa. Hän päätti täten laittaa puhelimensa äänet päälle kovalle julistaen uskonsa ilosanomaa manifestin omaisesti koko bussille monologinsa muodossa ja aloitteli rukoushetkeään kielenkantojaan venytellen "hartauteensa" valmistautuen. Siinäpä menivät eilen minun henkilökohtaiset rajani hänen uskonvapautensa suhteen. Katsoin miestä pitkään ja hartaasti ja tuijotin häntä kuin vähäjärkistä, kun hän aloitteli mantramaista yksinpuheluaan. Hän hiljensi puhelimensa välittömästi ja jäikin kohta pois bussista. Maassa maan tavalla.
Pk-seudulla on mahdollisuus harrastaa islamin uskoa yksityiskodeissa ja vaikka Pasilan Helsingin islam-keskuksessa täysin vapaasti uskonvapauden nimessä. Itse en kuitenkaan rupea kuuntelemaan avoimia minareettikutsuja puhelimen välityksellä yhteiskunnassamme kuten en myöskään muuta uskoa tunnustavan henkilökohtaisia uskontunnustuksia kovaan ääneen julkisilla pakoilla Suomessa.
Mitä mieltä ovat muut asiasta?
Samaa mieltä!
PoistaKysymys lienee "inhimillinen". Kun nyt Venäjällä propagoidaan, että kaikki hyvä on keksitty Venäjällä ja kaikki paha lännessä, näyttää se meistä kummalta, mutta ei venäläisestä. Vieläpä se, että putin on palannut narratiiviin, jonka mukaan Suomi aloitti talvisodan. Tosiasiat eivät tuolloin paljoa merkitse.
PoistaLinjurisomali, yhtälailla, uskoo, että älypuhelin on islamilainen keksintö ja oikeus Euroopassa asumiseen ja ylläpitoon on kohtuullista, koska eurooppalaisten harjoittama orjuus. Tosiasiat eivät merkitse mitään kun kuuntelemme Juije Leskisen ruikutusta "Maksamme velkaa". Hyvikset ja afrot uskovat.
Varmaa on, että seuraukset tulevat olemaan katastrofaaliset.
Kaikella kunnioituksella Tapio, mutta sinun ulosantisi se nyt vaikuttaa hivenen katastrofaaliselta. En itse ole siinä luulossa, että maahanmuuttajat yleisesti kokisivat suomalaisten olevan heille mitään velkaa. Useimmiten asia on aivan päinvastoin - Suomessa asumista arvostetaan kiitollisuudella. Puhun nyt tuttavistani, jotka ovat työssäkäyviä ja suomea puhuvia maahanmuuttajia. Luulisin, että asia on samoin myös heidän kohdallaan, jotka eivät ole niin pitkällä asioissaan ja kenties vielä yhteiskunnan väliaikaisen tuen varassa.
PoistaTuntuuko vaikealta keskustella vähän asiallisemmin ja asialähtöisesti asia kerrallaan? Haastava aihehan se tämä onkin, kun laitetaan mualiman asiat järjestykseen suomalaisittain, mutta toki se on myös mahdollisuus.
On pakko todeta, että ei islamisaatio sinällään ole uhka Suomelle, vaan me itse olemme uhka Suomelle ja suomalaisille! Itse me ihmisoikeuksien suurvaltana, ja takki auki sössimme ja möhlimme kaiken!
PoistaÖ. Voihan olla, että et ymmärtänyt sanomaani; erityisesti sen syvyysulottuvuuksia.
PoistaPs. se "kiitollinen arvostettavuus" näkyisi varmasti väkivallan määrässä.
Ö. Voihan olla, että et ymmärtänyt sanomaani
PoistaTapio hyvä, se on just näin. Mutta on kiva ajatella, että ehkä joku päivä taas ymmärrän sen, mitä oikeastaan tarkoitat.
"Suomen vanhan sivistyneistön tapaan pikemminkin auttaa pimeitä massoja nousemaan raakuudestaan kuin pelkästään ylistää niiden ”autenttisuutta”.
VastaaPoista”Kansankynttilät” olivat aikoinaan henkilökohtaisina esimerkkeinä sivistymättömille massoille. Nyt osat ovat vaihtuneet ja jokaista eksoottista kulttuuripiirrettä noitatohtoroinnista tatuointiin ja lävistyksiin ihaillaan varauksettomasti ja matkitaan kritiikittömästi."
Miksi? Siksi, että kulttuuri on menettänyt oman elinvoimaisuutensa eikä voi luoda elämää yhtä vähän kuin kuollut ruumis. Ennen sotia tuota elinvoimaa oli, mutta sen kuolema alkoi 1960-luvun radikalismista, omasta ja muualta tuodusta.
Jalkapallo tyhmistää, ja on tehnyt sen jo, Euroopan.
VastaaPoista-aikuiset miehet pukeutuvat koko ikänsä urheiluasuihin kuin pienet pojat; kalliita Nike-tms. tossuja vaalitaan välttämättöminä statussymboleina
-laumakäyttäyminen ja ns. homososiaalisuus tuottaa inceleitä turhaumineen
-fiksutkin ihmiset, myös vasemmistossa, samaistuvat ulkomaisiin suurseuroihin joiden varsinainen idea nykyään on pyörittää valtavaa globaalia lumekulttuuribisnestä
-MM-kisojen näyttämisestä julkisen palvelun kanavilla maksetaan miljardeja verorahaa Euroopassa, ja silloinkin kun kisat järjestetään jossakin läpikorruptoituneessa epädemokraattisessa teokratiassa kuten viime vuosikymmeninä on tavaksi tullut
-opettajat ovat kertoneet että maahanmuuttajapojista suurin osa elättelee kokopäiväfantasioita pitkälle yli 15-vuotiaaksi ammattilaisjalkapallopelaajiksi ryhtymisestä
-plus tämä jalkapallohuliganismi
Tämän huumeen varassa varsinkin Euroopan suurissa maissa elävät miljoonat työllisyyden ja yhteiskunnan rakenteiden ulkopuolella olevat miesporukat.
Hyödyllisempää olisi opetella kieli, hankkia koulutus ja yrittää löytää paikka työelämässä. Oli sitä kanta-asukas tai uusi tulokas. Työväenluokan, työtä tekevän luokan, lajihan jalkapallo ennen vanhaan Englannissa esim. olikin, mutta nykyään siitä on tullut kyynistä bisnestä omistajille ja faneille eskapismia jota täytyy saada lisää ja lisää.
kr
Meiltä puuttuu kokonaan "ajatushistoriallinen" perspektiivi. Eurooppalais-länsimaalainen sivistynyt ihminen elää vain aikalaisajattelun nykyhetkeä, ei tiedä sen enempää yleisen ihmisyyden juurista kuin oman, maailmanhistoriassa aivan erityisiä kognitiivisia ominaisuuksia omanneen kulttuurinsa historiasta oikeastaan mitään.
VastaaPoistaVoimme kehittää kaikenlaisia yleiskäsitteitä, joiden koemme kuvaavan ja selittävän sitä mitä ajassamme tapahtuu, mutta jos meillä olisi edes auttava määrä perustietoa ihmisyyden yleisestä historiasta, emme sortuisi iltapäivälehtien otsikoiden lumoon tai tunnustamaan erilaisia salaliittoteorioita.
Akateemisten ihmistieteiden alennustilasta johtuen yhteisöllisten kriisien kuvailut ja selitykset jäävät kulloisenkin muotiterminologian revittelyiksi, vaikka läpi koko ihmisen lajihistorian ovat kriisiytyneet yhteisöt käyttäytyneet tyypillisesti samojen kaavojen mukaan.
Omassa ylikasvaneessa individualismissamme me osaamme enää vain johtaa kaikki selityslangat yksilöihin, ja yhteisöilmiöiden päälle liimaamme esimerkiksi "päämäärärationaalisen" järkiselityksen, koska emme muuta osaa. Näitä täysin pätemättömiä selitystapoja sitten varjellaan kaikenlaisissa salaliittoteorioissa tajuamatta, ettei tyypillisten yhteisöilmiöiden esiintyminen tapahdu minkään kabinettipolitiikan pohjalta.
Kun yhteisöt kriisiytyvät ja ajattelun vakaus horjuu, epävarmuutta torjutaan tarttumalla "kielteiseen" totuuteen -- tätä sosiologian perustaja Durkheim nimitti "negatiiviseksi kultiksi". Niin yhteisö kuin yksilöt kriisiytyvät saman kaavan mukaan -- aggressiot heräävät, konfrontaatiot vahvistuvat, jopa vaaleissa äänestetään ennemminkin jotakin vastaan kuin minkään puolesta. Tiedollisesta kriittisyydestä salaliittoteorioissa ei ole kyse, vaan nimenomaan joukkopsykologisesta reaktiosta, jota esimerkiksi Freud, Durkheim ja Cannetti ovat kukin kuvanneet omissa teoksissaan.
Mellakat ovat pohjimmiltaan lajityypillisiä pako- ja paniikkireaktioita, joihin meillä kaikilla on ihmisinä edelleen valmiudet psyykemme pohjalla. Canettilla oli monumentaalisessa "Joukko ja valta" -teoksessaan hyviä kuvauksia pakoreaktioista, suosittelen.
Hyvä kommentti kuten aina Oikkoselta. Mutta pari sanaa "salaliittoteoreetikoista". Se oli näin henkilöä tarkoittavana tuntematon ennen 60-luvun loppua, siis R. Kennedyn ja Kingin murhia. Siis jenkkilän kontekstissa ja sieltähän levisi. Olen itse innokas teoreetikko ja syön hattuni jos osoitetaan ettei CIA:lla ollut mitään tekemistä asian kanssa. Mutta jenkkilästä tulee nyt myös valaistusta moniin asioihin, tosin kauan se kestikin.
Poista-jussi n
Eiköhän jalkapallon tiimoilta mellakoida, oli älymystö tai sitä ylevämpi typerystö asiasta sitten mitä mieltä tahansa.
VastaaPoistaRiehuminen on hauskaa terveenä samanhenkisessä laumassa. Tunnustetan. Jännää hetken huumaa. Keskivertomatulle perintötekijöiltään ja islamsyiltään länsimainen yhteiskuntakulttuuri kun on liian monisyinen herkkä myötätuntoinen että kyvyttömänä kehittymään siinä, kehittämään sitä on riehuminen väkivalta islamismi helppo mutta raukkamainen pakotie. Ainakin noi kärsii kjäh kjäh duumaa mohammad surkimus. Ei noi löydä (koskaan) valistuksen tietä, sikailevat kunnes jotku sifflez pelin poikki. Sitten itku pitkästä mutta rumasta ilosta
VastaaPoistaTämä kaikki on aika tuubaa(todellisuudessa tuuban soitto on hieno asia mutta puhun vertauskuvallisesti) https://www.youtube.com/watch?v=lXIUD8rU-lo kyseessä on tasan se, että eräs ryhmä koki taas kerran saavuttaneensa voiton ja sen takia alkoi niitä jotka ovat maan rakentanut koska ovathan he kuitenkin valloittajia tämä on asian syvin olemus ei mitään muuta vaikka kuinka selittäisi, palkkio turvatyö ym. muille virkalijoille tämän myöntäminen on täysin mahdotonta vaikka ne ovat nimen omaan aseikäiset jotka tuota terroria harjoitaa.. Pitäisiköhän mun selitellä itseltäni pysyvä ruumiin vamma samalla konstilla pois?
VastaaPoista