Kun laivat oli puuta
Peter Goodwin, HMS Victory,
Pocket Manual 1805- Admiral Nelson’s Flagship at Trafalgar 1805. Osprey
publishing. 2017, 157 s.
Nelsonin entinen
lippulaiva Trafalgarin taistelussa, HMS Victory on tällä hetkellä
Portsmouthin sataman museoalueella teltan sisällä ja näyttää suunnilleen yhtä
keskeneräiseltä työmaalta kuin linjalaiva Poltava parikymmentä vuotta
sitten, kun kävin sitä katsomassa.
Laivahan onkin
paljon kokenut ja pari kertaa aiottu romuttaa, ensimmäisen kerran jo parisataa
vuotta sitten. Kaikesta huolimatta se on yhä laivaston aktiivipalveluksessa ja
jopa sotalippu nostettuna.
Trafalgarin
taistelusta on sen verran tietoa wikipediassa, ettei sitä kannattane kerrata tässä.
Englantilaisten menestystä on selitetty Nelsonin yllättävällä taktiikalla, joka
ei ollutkaan linjassa (vrt. linjalaiva -ship
of the line) purjehtimista vihollisen linjojen ohi, vaan perustui
tunkeutumiseen kahtena kiilana sen linjojen läpi.
Nelsonin miehet oli myös poikkeuksellisen hyvin
koulutettu ja pystyivät lataamaan ja laukaisemaan suuren laivatykin noin kerran
minuutissa.
Miehistöä
laivassa oli tuolloin 820 henkeä ja tykkejä 105 kappaletta, suurimmat 30 niistä
olivat tämän kirjan mukaan järeitä 32 naulaisia (ammuksen paino noin 15 kg.),
lukuun ottamatta kahta vielä suurempaa karronadia, jotka ampuivat romua
lyhyeltä matkalta ja olivat peräti 68 naulaisia.
Pelkästään Victoryn
ammukset painoivat 120 tonnia ja Trafalgarissa se ampui viiden tunnin aikana
2669 laukausta pyöreitä kuulia, yhteispainoltaan 27 tonnia. Lisäksi tulivat
tanko- ja ketjukuulat. Kuumennetuista polttokuulista ei mainita.
Joka tapauksessa
kuulia jäi yhä yllin kyllin, mutta lähes hylyksi ammuttu laiva ei pystynyt enää
manöveeraamaan, vaan oli hinattava ensin Gibraltariin ja sieltä Portsmouthiin.
Mukana oli Nelsonin ruumis, joka oli säilötty konjakkitynnyriin. Kolmen vuoden
kuluttua Victory oli taas valmis merelle.
Laivan miehistö
oli aika kirjavaa vuonna 1805. Brittejä oli kuitenkin 700 eli 85%, joista
englantilaisia 62%, irlantilaisia 11% ja skotteja 8%.
Mutta olipa
siellä myös yksi afrikkalainen, 22 amerikkalaista, 1 brasilialainen, 2
tanskalaista, 4 ranskalaista rojalistia, 2 saksalaista, 9 italialaista, 2
norjalaista, 4 ruotsalaista ja 2 sveitsiläistä vain muutamia mainitakseni. 48:n
kansallisuus oli tietymätön.
Kun Victory
palasi palvelukseen, se muun muassa risteili Itämerellä Suomen sodan aikana,
pitäen yhdessä ruotsalaisten kanssa Venäjän laivastoa loukussa Paltiskissa. Vuosina
1810-1812 se vuorostaan vahti Ruotsin laivastoa Karlskronan ulkopuolella.
Vuonna 1811 se muutettiin joukkojenkuljetusalukseksi ja vuonna 1812 oli jo
vaarassa tulla puretuksi.
Victory on melkoinen
kolossi, jonka uppouma oli peräti 3500 tonnia maksimissaan. Siihen aikaan se
oli erittäin paljon, mutta yhtä suuria laivoja oli kyllä kymmeniä.
Yli 800 miehen
miehistö -joista osa merijalkaväkeä- vaati valtavaa määrää provianttia. Joka
mies joi pivässä gallonan (8pinttiä) olutta, puoli pinttiä rommia ja menihän
sitä vettäkin. Esimerkiksi rommi laimennettiin suhteessa 1:4 (grogg), kun oli
havaittu raakana juodun rommin aiheuttavan epäjärjestystä.
Victoryllä oli
kapasiteettia ottaa mukaan 305 tonnia vettä ja 51 tonnia olutta. Niitä
varastoja pyrittiin uusimaan mahdollisimman usein. Tuollainen olut määräkin
riitti periaatteessa vain kahdeksi viikoksi. Olosuhteista juohtuen saatettiin
olut korvata punaviinillä (marsala), jota jaettiin pintti laimennettuna samalla
määrällä vettä.
Muuta
ruokatavaraa annettiin miehille yleensä anteliaasti ainakin periaatteessa.
Kolmena päivänä viikossa saatiin jokapäiväisen naulan painoisen
leipä(laivakorppu) annoksen lisäksi naula sianlihaa ja kahtena päivänä saman
verran naudanlihaa. Kolmena päivänä saatiin peräti kaksi unssia voita ja
kolmena päivänä neljä unssia juustoa. Lisäksi käytettiin ruokiin kauraa ja
papuja sekä merkittäviä määriä sitruunoita keripukin estämiseksi.
Mainittakoon,
että kun laiva oli täyteen bunkrattu, oli mukana 30 tonnia lihaa, 45 tonnia
leipää eli laivakorppuja, 11 tonnia jauhoja, 15 tonnia papuja ja 20 tonnia
voita.
Kun pelkkä ruoka
ja juoma painoivat jopa satoja tonneja, tämä vaikutti laivan tasapainoon ja oli
otettava huomioon, kun varastot kuluivat. Kulutus eri ruumista oli
suunniteltava sen mukaan, tai painolastia jouduttiin siirtämään. Varastot
kanaalissa purjehtimista ja kaukomatkoja varten olivat myös erilaiset.
Miten tällainen
hirviö sitten purjehti ja kantoi purjeensa?
Asiasta on
olemassa tarkastuspöytäkirja, joka taitaa kyllä perustua kapteenin kuulusteluun.
Sen mukaan kanaalipalvelukseen lastattuna Vicotryn alimpien tykkiporttien
etäisyys mereen pinnasta oli vain 5 jalkaa ja 6 tuumaa. Prammituulella
(topgallant gale) laiva käyttäytyi hyvin saavuttaen 7-8 solmun nopeuden. Märssytuulella
(topsail gale) samoin, nopeuden ollessa 6, 7, tai 8 solmua. Luovittaessa nopeus
laski 4-3 solmuun. Tuulen voimakkuutta luokiteltiin siis sen mukaan, millaisia
purjeita oli varaa pitää vetämässä. Kun jouduttiin reivaamaan isoon purjeeseen
(course) saakka, aleni nopeus 2,3, tai 4 solmuun.
Laivan ohjattavuus
oli oikein hyvä ja kovimman nopeuden se saavutti avotuulilla ja oli hiukan taipuvainen
nousemaan tuuleen. Nopeus nousi 10-11 solmuun. Piissä laiva makasi ”mainosti”
(lays too well).
Victory oli hyvä
purjeenkantaja (stiff ship). Sen painolastina oli 257 tonnia rautaa ja 200
tonnia rautalevyjä (shingle).Kun lastataan 3 kuukaudeksi, lasti sijoitetaan perään,
mutta 6 kuukauden lastilla osa nesteitä sijoitetaan pääruumaan.
Kaikki kuulosti
siis hyvältä ja mikäli eväät säilyivät kunnollisina vielä kuukausia ja niitä
oli riittävästi, oli ruokakin huomattavasti parempaa kuin maissa keskimäärin,
huomauttaa tekijä, kumoten siis Samuel Johnsonin lausahduksen laivaston oloista.
Toki Johnson vihasi merta ja tokaisi, että se, joka sinne huvikseen menee,
varmaan viihtyisi helvetissä.
Mieleen tulee
vielä sekin, että viinakset olivat tuohon aikaan köyhän rolex ja juopumukseen
oli maakravuilla varaa vain silloin tällöin. Merimiehen elämä oli monessa suhteessa
ankaraa ja kovan kurin alaista, mutta saattoi siinä olla valopuolensakin,
ainakin sivullisen silmin.
Käytännössä
alkoholistiksi juotettu mies tuskin oli aina niin onnellinen, kuin saattoi
näyttää.
Harva merimies taisi olla vapaaehtoinen, suurin osa oli pakkovärvättyjä, etenkin noista ulkomaalaisista.
VastaaPoistaNelsonin ajan kuninkaallisesta laivastosta on Patrick O'Brian kirjoittanut erinomaisen Aubrey/Maturin -sarjansa, jota ei voi liikaa suositella.
VastaaPoistaNelsonin oivallus oli purjehtia vihollisen laivojen rivin läpi ja ampua laivoja niiden perään jolloin kuulat pyyhkivät niiden kansia pituussuunnassa. Mikä tuotti suuremman tuhon kuin sivusta ammutut kuulat. Trafalgar oli suuri voitto mutta jäi merkityksettömäksi kun jo tuolloin Napoleon armeijoineen oli matkalla Venäjälle.
VastaaPoistaNiin oli, 7 vuoden kuluttua. Mitä tekemistä näillä oli keskenään?
PoistaNiin meniköhän anonyymillä Napoleon ja Hitler sekaisin. Edellisellä oli kai vakavasti otettava armeija maihinnousuhankeissa, vasta Trafalgar pakotti ensin yrittämään mannermaasulkeumusta ja sitten ensin liittoa Aleksanteri I:n kanssa ja sitten hyökkäystä Venäjälle. Englanti oli valoittamattomassa linnakkeessaan Napoleonin leppymättömin vastustaja ja muodosti tätä vastaan liittokunnan toisensa jälkeen. Sitten koitti Waterloo...
PoistaJossa englantilaiset tapansa mukaan hölmöilivät, kunnes saksalaiset tulivat pelastamaan.
PoistaPitivät sitkeästi puolensa, anglofobi.
PoistaHölmöilivät tapansa mukaan, anglofiili.
PoistaA propos de la anglophopie:
PoistaSiinä todellakin kansa jota on syytä pelätä ja kavahtaa; ovat nimittäin kansana aiheuttaneet niin paljon kärsimystä muille, luultavasti eniten maailmassa.
Kuinka kauan Victoryn kaltainen laiva pystyi purjehtimaan ilman muonatäydennystä ja kuinka pitkälle silloin päästiin?
VastaaPoistaNo, jos se otti sen kuuden kuukauden lastin eikä ruokapilaantunut, niin olisiko kuusi kuukautta? Eteneminen riippui kokonaan tuulista. Laitamyötäisessä pasaatissa meni varmasti se 100 mailia vuorokaudessa, mutta luovittaessa ehkäpä 1/4 siitä tai vähemmän.
PoistaVesi- ja hedelmätäydennys tuli aina ensimmäisenä vastaan. Tarvittaessa vesiannos puolitettiin tai mentiin siitäkin reilusti alemmas. Linjalaivoja nyt vähemmän käytettiin muuhun kuin asemalta toiselle siirtymiseen tai Ranskan laivaston saarron ylläpitoon Kanaalissa. Fregatille 200 mailia puolipäivästä puolipäivään ei ollut harvinaisuus.
PoistaLukekaa O'Briania. Mahdollisesti parhaita koskaan kirjoitettuja historiallisia romaaneja. Laivasto piti hänelle jossain vaiheessa päivälliset Greenwichin Painted Hallissa, jossa Nelsonin ruumis lepäsi ennen hautajaisia.