tag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post1528902426850929305..comments2024-03-29T12:56:21.133+02:00Comments on Vihavainen: MerelläTimo Vihavainenhttp://www.blogger.com/profile/00440638593963587615noreply@blogger.comBlogger21125tag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-43892627197379935292023-03-05T09:52:35.979+02:002023-03-05T09:52:35.979+02:00Onhan Belafontella lisäksi se laivan ahtaamiseen l...Onhan Belafontella lisäksi se laivan ahtaamiseen liittyvä Banana Boat. <br />Laivojen ahtaamisestakin on kirjoitettu hyviä kirjoja.Ekkuhttps://www.blogger.com/profile/03351321971072548499noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-2877961909781947872023-03-05T08:33:35.079+02:002023-03-05T08:33:35.079+02:00Tarkoitan tätä: http://www.musictory.com/music/Har...Tarkoitan tätä: http://www.musictory.com/music/Harry+Belafonte/VenezuelaTimo Vihavainenhttps://www.blogger.com/profile/00440638593963587615noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-54512998755608090922023-03-05T08:30:45.307+02:002023-03-05T08:30:45.307+02:00Ja muistetaan myös tuo Venezuela, joka suomeksi s...Ja muistetaan myös tuo Venezuela, joka suomeksi sai älyttömät sanat. Timo Vihavainenhttps://www.blogger.com/profile/00440638593963587615noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-72899253732780515552023-03-04T20:42:15.593+02:002023-03-04T20:42:15.593+02:00Kun nyt Vihavainen niin rattoisasti otti aiheeksee...Kun nyt Vihavainen niin rattoisasti otti aiheekseen meret ja seilorit, kuuntelin taas kerran Jacques Brellin itsensä esittämän laulun Amsterdam. Animaalisen väkevä esitys.<br /><br />Brellin versio täällä: https://www.youtube.com/watch?v=-Z0UGGvb4sQ<br /><br />Ja suomalainen versio täällä: https://www.youtube.com/watch?v=KSAp8REOuVMAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-57089277400857428622023-03-04T19:39:25.056+02:002023-03-04T19:39:25.056+02:00”Naisen puutteessa”
Ketkä/kaikki/myös silmää teke...”Naisen puutteessa”<br /><br />Ketkä/kaikki/myös silmää tekevät ovatkaan jonkinlaisessa puutteessa, mutta Venäjän keisari nimeltänsä Z ei halua yhteistyötä, hän halajaa kiihkeästi ainoastaan hegemonisuutta.<br /><br />Z was a sebra,<br />All striped white and black,<br />And if he were tame, <br />You might ride on his back.<br />Z!<br /><br />Venäjän keisarin otsassa hehkuu kirjain Z. Hitlerillä oli hakaristi. Venäjän keisari päätti tehdä viekkaan/typerän tuhohyökkäyksen Ukrainaa vastaan. Hän odottaa Kremlin tuhoa, jotta voisi valjastaa koko Venäjän.<br /><br />Mutta sanktiot eivät yritäkään hypätä ”on his back”. Aika tekee sen.<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-40576352345262857092023-03-04T19:08:48.330+02:002023-03-04T19:08:48.330+02:00Kai tuossa vaikuttaa taitelija näkemyksineen. Klas...Kai tuossa vaikuttaa taitelija näkemyksineen. Klassisessa tarvita sanoja kun saa nauttia sävellyksestä ja luo tunnetta itsessään. Kuulijan ei ole tarkoituskaan osallistua esitykseen. <br /><br />Kirkot taas olleet rakenteellisesti omiaan toisenlaisen musiikin luomisessa. Kuorolaulanta yms. sopinee myös hyvin puheiden pitoon kun tuo kaikupohja on hyvä.<br /><br />Kun taas nykyisellään on hyvin monenkirjavaa tarjontaa eri medialähteistä. Itse kuuntelen kielellisesti lähinnä kotimaista tai englanninkielistä. Milloin sitä haikeaa, mikä taitaa olla ominaispiirre suomalaisille, toisinaan iloista.<br />Poliittinen lyrikointi taas löytyy osasta, mutta jos pitänee melodiasta ei sanoitukset niin häiritse.<br />Briteistä löytyy joitain lauluntekijöitä jotka ovat antaneet hyvin rasistisia näkemyksiä. Mikä tavallaan huvittaa. <br />Valtio missä kasvaneet on hyötynyt valtiollisesta vaihdannasta yms. mutta heidän näkemys asiaan on sitten eroava. Valtion päämiehenä kuningatar Elisabet on ollut parhaimpia mitä heille on suotu. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-12748662016684241332023-03-04T14:49:19.959+02:002023-03-04T14:49:19.959+02:00Reino Lehväslaihon hieman vähemmän sotahulluun tuo...Reino Lehväslaihon hieman vähemmän sotahulluun tuotantoon lukeutuu myös "S/S Bombata", joka on aika hauska kuvaus entisajan merimieselämästä Etelä-Amerikassa käynteineen jne. Ihan sopivaa luettavaa näinä postmoderneina aikoina, jolloin niin puheet kuin miehetkin käyvät aina vain pehmeämmiksi. Ennen oli miehet rautaa, puuta oli laivat hiiohoi...! ;)<br /><br />-J.Edgar-Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-67726980503631747712023-03-04T09:42:54.361+02:002023-03-04T09:42:54.361+02:00Joku muistelija kertoi, että aloittelevana ruorimi...Joku muistelija kertoi, että aloittelevana ruorimiehenä hän vahingossa joutui aivan väärälle kurssille ja ohjasi laivaa kohti Skotlannin karikoita. Huomattuaan virheen hän sitten korjasi kurssia reilusti ja pääsi selville vesille. Oliskohan ollut kirjassa Stambai! (väännös sanasta standby)?Timo Vihavainenhttps://www.blogger.com/profile/00440638593963587615noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-82810499538275634632023-03-04T08:35:41.548+02:002023-03-04T08:35:41.548+02:00Oli Kotkanpoika ja albatrossi kirjassa ammatillist...Oli Kotkanpoika ja albatrossi kirjassa ammatillistakin kuvausta. Olot tuon ajan laivoista olivat toki mukavammat kuin purjelaivoissa. Matka ajatkaan eivät olleet yhtä pitkiä. Pietiläinen laitettiin opiskelemaan kansimiehen perustaitoja eli ruorin pitoa avomerellä. Missä ei ollut vaaraa törmäillä. Laivan kummalliset liikkeet eivät herättäneet päällystössäkään huomiota. Niin voi olettaa jokaisen tienneen kyse olevan arkisesta uuden matruusin oppitunnista. Kirjasta sai kuvan laivan reagoivan herkästi ruorin liikkeisiin. Lastauksen hoitivat satamatyöläiset. Etelä-Afrikassa alkuasukkaat työntivät kottikärryillä jonossa malmi lastin laivaan. Laivassa oli aina työtä jollei osannut lymyillä. Koko ajan maalattiin, rasvattiin ketjuja yms. <br /><br />Joskus kusiin käsiin osui Noel Mostertin kirja Supertankeri. Se kertoo jo 70-luvulla ilmestyneen alustyypinnongelmista ja miehistöistä. Tuolloin kohua herättivät haaksirikkojen vuodot ja käytäntö päästää raakaöljysäiliöiden pesuvesi puhdistamatta mereen. Öljyssä on rikkiä mikä pestään pois säiliöiden ruostumisen ehkäisemiseksi. Vaikka laivojen olot olivat kuin matkustajalaivassa uimaltaineen, työpaikkaravintoloineen, tropiikissa jäähdyttävine ilmastointeineen, elokuvateattereineen. Oli uutena ongelmana kapteeneillakin kenties yli vuodenkin merellä olon eristyneisyyden tuomat psyyken ongelmat. Miehistöt olivat pieniä ja satamassa viivyttiin vain vuorokauden. Persialahdella lastataan merellä poijussa kelluvista öljyputkista.<br /><br />Myskyt ovat myös uhka nykyäänkin 34-20m jättiläisaaltoineen. Niitä pidettiin merimiesjuttuina joita piti esiintyä vain kerran 100v. Nyt kun niitä on saatu kuvattua ja satelliitti ovat mitanneet aaltojen korkeutta. On vaaran tunnustettu olevan todellinen. Kyllä ne on tunnettu aina. Mutta jäikö purjelaivojen kaudella edes yhtä moni kertomaan näkemästään.<br /><br />Vielä 70-luvulla laivoihin palkattiin koulumattomiakin. Sukulaismies oli töissä 70-luvulla Englantilaisella tankkerilla joka toi öljyä persianlahdelta. Myrskyissä aallot löivät kannen yli. Uutena ongelmana huviveneet. Purjevene johon ei ollut muistettu nostaa tutkaheijastinta mastoon. Oli vähällä jäädä alle sumussa. 200 000 tonnin tankkerin ollessa kankea kääntymään. Olen nähnyt kyllä ihan Suomenlinnassa käydessäkin. Kuinka Kustaanmiekkaa lähestyvät autolautat joutuvat hidastamaan huviveneiden vuoksi. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-5683257402745969962023-03-04T04:06:31.722+02:002023-03-04T04:06:31.722+02:00Ensimmäiset satiaiset kolme vuotiaana, kun faija t...Ensimmäiset satiaiset kolme vuotiaana, kun faija toi sylintäydeltä tuliaisia meriltä. (Tiedoksi niille jotka eivät tätä "raffimpaa" puolta elämästä tunne, niin tarttuvat myös petivaatteista ja muista tekstiileistä.)<br /><br />Onhan nuo merimiehet kovia kavereita siinä omassa kuplassaan.Oikeilla merimiehillä ei ollut vaimoa, eikä varsinkaan perhettä ja kokemusasiantuntijana täytyy sanoa, että siinä oli sitä vanhaa viisautta mukana.<br /><br />Aikaisemmin saivat merimiehet vielä eläkkeen purjehdusvuosien eikä iän mukaan niin kuin suurin osa kansalaisista. Saivat sitten rauhassa ryypiskellä itsensä hengiltä ja muistella loiston päiviä.<br /><br />Laivojen päällystö on toki aina luettu keskiluokkaan. Naiset ja viina on toki niilläkin ollut paheena, mutta ulospäin ei saanut nämä kuviot näkyä - aivan kuten upseereilla asevoimissa.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-2611580619944500522023-03-04T01:52:35.972+02:002023-03-04T01:52:35.972+02:00Luettu on. Kiitos edellisen suosituksen tässä blog...Luettu on. Kiitos edellisen suosituksen tässä blogissa. Isoista purjelaivoista ja niiden matkoista löytyy hyviä dokumentteja juutuubista. Ennen oli miehet todellakin rautaa.Ekkuhttps://www.blogger.com/profile/03351321971072548499noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-25015174423495883792023-03-03T21:04:22.233+02:002023-03-03T21:04:22.233+02:00Kuten ennen vanhaan olivat kaikki asiat paremmin, ...Kuten ennen vanhaan olivat kaikki asiat paremmin, olivat myös biisien sanoitukset aivan omaa luokkaansa. Sehän käy ilmi Helismaan upeista lyriikoista tuossa kappaleessa ja sen tulkitsijasta Tapsasta nyt puhumattakaan, hii-ohoi!Öönoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-32934277581613598612023-03-03T20:28:12.827+02:002023-03-03T20:28:12.827+02:00"Merimiehellä on nainen joka satamassa"...."Merimiehellä on nainen joka satamassa". Nyt tätä perinnettä pitävät yllä ulkomailla ajavat rekkakuskit. Joskus kuulin tarinan kuinka Saksassa vietettiin suomalaisten kesken pikku bileitä. Kun tuo rekkakuski oli kihlautunut paikallisen naisen kanssa.<br />Kukaan ei hennonnut kertoa tuolle naiselle kuskilla olevan Suomessa vaimo. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-88873790435061060532023-03-03T20:23:02.542+02:002023-03-03T20:23:02.542+02:00Ei kannata myöskään unohtaa Kyösti Pietiläisen kir...Ei kannata myöskään unohtaa Kyösti Pietiläisen kirjaa "Kotkanpoika ja albatrossi" Kirja kertoo Pietiläisen omista kokemuksista merimiehenä 60-luvulla ruotsalaisessa laivassa. Maapallo tuli kierrettyä 5 kertaan. Tutuksi tuli myös satamien maksullisten kaunotarten tarjonta. Kirja antaa ehkä vähemmän ihanteellisen kuvan merimies elämästä. <br /><br />Pietiläinen tunnetaan paremmin legioonalainen Peterssinä. Hän palveli merimies uran jälkeen 28 v Ranskan muukalaislegioonassa. Mistä vaiheista kirjoitti useammankin kirjan. Tuokin aihe sivuaa kyllä merimiehiäkin kun legioona veti näitäkin puoleensa. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-16753969998911071002023-03-03T19:55:21.315+02:002023-03-03T19:55:21.315+02:00Hiukan harmittaa, ettei blogspotissa enää pysty oi...Hiukan harmittaa, ettei blogspotissa enää pysty oikaisemaan kirjoitusvirheitä, mutta sallikoon ne edes entiselle ulkomaanpellelle. Ilmari Schepelhttps://www.blogger.com/profile/05193657316589645510noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-7501669393759111762023-03-03T19:37:20.265+02:002023-03-03T19:37:20.265+02:00Ennen oli laivat puuta ja miehet rautaa, HIIOHOI! ...Ennen oli laivat puuta ja miehet rautaa, HIIOHOI! Nyt on laivat rautaa ja miehet puuta, HIIOHOI!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-79849276589519129072023-03-03T18:52:49.551+02:002023-03-03T18:52:49.551+02:00”…Vielä sata vuotta sitten pallonkierto oli normaa...”…Vielä sata vuotta sitten pallonkierto oli normaali matka pasaatituulia käyttäville tuulennaukujille…”<br /><br />Niinhän se oli, vielä kolmekymmenluvun alkupuolellakin. Gustaf Eriksonilla oli aikanaan Ahvenanmaan, Suomen ja maailman suurin yksittäinen purjealusvarustamo.<br /><br />On herkistävää katsella tuon ajan kuvia purjelaivoista. Toisaalta kuvat kertovat mastoissa kiipeilevistä nuorukaisista, keskellä meren myräkkää. Ilman turvavaljaita. Nuo miehet vaikuttavat elävän kovasti toisessa maailmassa.<br /><br />Paitsi silloin, kun isäni valokuvissa näkyy nuorten miesten joulunvietto. Pöytä on koreana, siten kun se purjelaivan messissä vain olla voi. Ja sitten: laatikon päällä on kynttilöiden pyörittämä enkelikello.<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-6314968101831665092023-03-03T18:32:52.561+02:002023-03-03T18:32:52.561+02:00Itse asuin 1950-luvulla Hollannin "Noordzeeka...Itse asuin 1950-luvulla Hollannin "Noordzeekanaal"in lähistöllä ja aina kun Beverwijk:in ja Ijmuiden:in kaduilla makasi kunnon humalainen tiedättiin: "katsopas, taas on suomalaislaiva tuonnut propseja!". Ilmari Schepelhttps://www.blogger.com/profile/05193657316589645510noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-28970298221187523792023-03-03T14:34:52.520+02:002023-03-03T14:34:52.520+02:00Mielenkiintoista, että Kansallisessa 70-luvulla pi...Mielenkiintoista, että Kansallisessa 70-luvulla pidettiin Brel-iltoja. Ilmeisesti aika oli sellaista, että sen tyyppistä materiaalia oli mahdollista esittää myös ikonisessa teatterin pyhätössä.<br /><br />Myös Helsingin Kaupunginteatterissa esitettiin 80-luvulla hienoa musikaalia "Laulusi elää, Brel!", joka nimensä mukaisesti käsitteli säveltäjän monipuolista tuotantoa. Näytelmästä tehty vinyyli löytyi myös kotoani, ja kuuntelin sitä paljon. Amsterdam-kappaleen suomennoksen on tehnyt kääntäjänäkin palkittu Liisa Ryömä ja muistelen, että kappale alkaa sanoilla " Kirottu Amsterdam, siunattu Amsterdam, ota syliisi voipuneet seilorit nuo jne." Brelin väkevät sanoitukset kohdistuivat yleisen pikkuporvarillisuuden kritiikkiin ja käsittelivät yhteiskunnan vähempiosaisten elämänmenoa. Öönoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-78033236811070842942023-03-03T11:57:57.662+02:002023-03-03T11:57:57.662+02:00"Merimiehillä oli usein heila joka satamassa ..."Merimiehillä oli usein heila joka satamassa tai ainakin monessa ja ellei ollut, löytyi aina tilapäisseuraa, jota usein kestittiin ylenpalttisesti"<br /><br />J. Brellin kappale Amsterdam kuvaa tuota rosoista elämäntapaa lähtemättömällä tavalla. Kansallisteatterissa oli 1970-luvulla hyvin suosittuja Brell-iltoja.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-15030766794841017112023-03-03T11:37:17.061+02:002023-03-03T11:37:17.061+02:00Vaikka olen syntynyt 1900-luvun jälkipuoliskolla, ...Vaikka olen syntynyt 1900-luvun jälkipuoliskolla, niukasti tosin, minun ikäluokkani poikia lähti 14-15 -vuotiaina merille, vanhempien luvalla tai ilman lupaa se oli normaalia. Vuosia toimin myös osittain merimiesvälityksen hommissa ja näin sukupolvien murroksen, enää ei nuorilla kaukokaipuisilla ehkä hieman levottomilla pojilla äkkiä ollut laillista reittiä laivoille, ei varsinkaan isoille vesille. Muutama vuosi sitten juhannuksena yksi näistä tutuista nuorena kaus lähteneistä pojista kertoi minulle, miten hän ekalla valtamerimaatkallaan Caracasissa meni ensi töikseen satamabaariin ja ajatteli vetää ns. olkaimet löysälle, täällä ei kukaan määräilisi häntä. Baarin hämärään astuessaan hän huomasi baaritiskin päässä tutun hahmon meidän koulusta, vuotta vanhemman vain. Tarina on yksityiskohdista päätellen täysin tosi. Tunsin molemmat pojat jo alaluokilta lähtien.Huuskahttps://www.blogger.com/profile/05257354036871804662noreply@blogger.com