tag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post291013941729875251..comments2024-03-28T14:46:16.656+02:00Comments on Vihavainen: Ennen vanhaan oli paremmin.Timo Vihavainenhttp://www.blogger.com/profile/00440638593963587615noreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-53134846545640374642022-09-26T11:39:39.426+03:002022-09-26T11:39:39.426+03:00Pari sanaa puun takaa.
Anonyymi (25. syyskuuta 2...Pari sanaa puun takaa. <br /><br />Anonyymi (25. syyskuuta 2022 klo 20.51) on tietysti oikeassa, että elämässä on puolia, jotka vaikuttavat valintoihin. <br /><br />"Opiskeluja paikkoja on rajoitetusti ja ne on osalta taas rajattu, kun opiskelussa kumminkin katsotaan mitä taloudellisesti mahdollisesti tulevaisuudessa tarvitaan?"<br /><br />On tietysti niin, että niitä paikkoja on rajoitetusti ja kaikki eivät niitä saa. <br /><br />Se, mitä yritin sanoa, on, että nyt on kaikilla, sekä köyhillä että rikkailla, mahdollisuus opiskella ja kaikilla on mahdollisuus sivistää itseään, mutta on paljon ihmisiä, joita ei kiinnosta. He käyttävät elämänsä kaikkeen muuhun, mutta eivät itsensä kehittämiseen. <br /><br />Asiassa on tietysti sekin puoli, että opinnot eivät jostakin syystä suju, vaikka se opiskelupaikkakin on olemassa. Opiskelijaa voi ahdistaa ja masentaa, ja paljon. Silloin opinnot eivät etene. <br /><br />Jo peruskoululaiset kuulemma kärsivät aivojen ylikuormituksesta. Ja mistähän voi johtua? Joku väitti minulle, että jatkuva kännykän räplääminen ja läppärillä istumine ovat syitä siihen. En tiedä, ovatko. <br /><br />Luulen, että aika, missä elämme, on sellainen, että se altistaa ahdistuksille ja masennuksille (jotka näyttäytyvät vaikka minkälaisina). Jotenkin tuntuu, että ihmisillä ei ole enää arvoja, joita arvostaa ja joihin turvata, jos ei osaa turvata Jumalaan. <br /><br />Mutta elämme kuitenkin aikaa, jolloin oikeaa tietoa on niin paljon, että se, joka haluaa sitä, se löytää sitä. <br /><br />Juuri nyt on aika, jolloin jokainen voi sivistää itseään niin paljoin kuin vain haluaa tai pystyy. <br /><br />Netti on kyllä suurenmoinen paikka etsiä ja löytää tietoa, ja oppia uutta. Lähiopetus ja luentojen seuraaminen paikan päältä ovat kyllä kannatettavampia kuin etäopiskelu, sillä ihmisten kohtaaminen on mielenterveydelle tärkeää. <br /><br />"Epäterveellinen ruokailu taas kytkeytyy globaaliin ruokatuotantoon, voihan siihenkin kytkeä jonkin paaston tms. Mutta realistisestise nyt kunkin oma asia, kaupoissa taas on sen miljoonan sortin vaihtoehtoa, sekä toisilla on oikeita ruokarajoitteita, millä ole tekemistä ideologioiden tai uskonnollisten käsitteiden kanssa."<br /><br />Ja sekin vielä, että terveellinen ruoka saattaa olla kalliimpaa kuin niin sanottu epäterveellinen ruoka. <br /><br />Ja sekin, että on paljon nuoria, joille vain rasvainen ruoka maistuu. Pitsa (pizza) on hyvää, kun sitä ei syö joka päivä.<br /><br />M <br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-77942445481437866142022-09-25T20:51:21.844+03:002022-09-25T20:51:21.844+03:00Nostalgia on luonnollista. Jaksane uskoa että väki...Nostalgia on luonnollista. Jaksane uskoa että väki olisi muista syistä rakenneltu keskiaikaisia linnoja lähempänä nykyaikaa.Tosin brittimonarkia on kyllä ottanut vaikutteita Intian imperiumisataan Brightonin palatsiaan varten. Pakko myöntää että tavattoman kaunis palatsi. Sama koskenee iskelmälauluja ja nähtävästi kirkkomusiikkia. Olettaisi että runousopilla olisi tuossa paikkansa. Merkitys sille jollekulle on omiaan jos siinä on muistot tms.<br /><br />"vaikka kaikkea hyvää on tarjolla, niin he eivät halua opiskella, syövät epäterveellisesti, juopottelevat ja tuhoavat itseään."<br /><br />Opiskeluja paikkoja on rajoitetusti ja ne on osalta taas rajattu, kun opiskelussa kumminkin katsotaan mitä taloudellisesti mahdollisesti tulevaisuudessa tarvitaan?<br />Sitten on tietenkin omatoiminen opiskelu, mutta siitä kun ei saane kummoisempaa työpaikkaa jäänee se henkilön omaksi sivistysinnoksi, sekä jos kirjastot muutetaan joksikin muuksi, voinee se osalle olla hankalakin sivistää itseään.<br />Epäterveellinen ruokailu taas kytkeytyy globaaliin ruokatuotantoon, voihan siihenkin kytkeä jonkin paaston tms. Mutta realistisestise nyt kunkin oma asia, kaupoissa taas on sen miljoonan sortin vaihtoehtoa, sekä toisilla on oikeita ruokarajoitteita, millä ole tekemistä ideologioiden tai uskonnollisten käsitteiden kanssa.<br />Mitä tuli seurattua yhtä lehtiartikkelia bikinifitnessistä, totesin kisakunnon olevan lähempänä anoreksiaa kuin terveellä ruokavaliolla. Lujaa tahtoa sen noudattaminen vaatinee. Artikkelin henkilö totesi jättävänsä homman kesken.<br />Alkoholissahan itsessään ole mitään vikaa ja kukin saanee varansa käyttää kuten parhaaksi katsonee. Siinäkin globaalit markkinat vaikuttaa. Vähempi suomalaiset on whiskejä ja viinejä tuottaneet, mutta nykyisellään löytynee joitain tuottajia. Ongelma siis sinänsä ole jokin materialistinen tuote vaan käyttäjä ja missä määrin. Lähtökohdin taas se on henkilöstä itsestään kiinni kokeeko ongelmaa toiminnassaan. Lain mukaan taas jos ei ole vaaraksi muille jne. niin sitähän voi sitten vaikka juoida itsensä hengiltä, valinta se on sekin. Kyse on kumminkin vapaasta tahdosta ja vapaasta valinnasta.<br /><br />Mutta samaa mieltä Timon kanssa että kirjoitukset raottaa sitä yhteiskunta näkymää vähän. Mitä lueskelin Silja Koiviston Kirjasta artikkelia Suomesta aikanaan, missä irtolaisnaisia valvottiin jne. niin kuulostaa suht saman tyyliseltä toiminnalta antropologisesti mitä nykyisellään harrastetaan lähi-idäsä yms. On tuo suomalainen mies hyvin paljon tehnyt naisten eteen töitä että meillä luottamus on sellainen että nainenkin Mihin yhteiskuntaluokkaan kuuluvana voi yksinään kulkea ilman että tarvitsee pelätä, niin tavallista tallukkaa tai virkavaltaa. Soisin sen säilyvän. Voihan tuon raotuksen tehdä raamattuunkin, mutta täytynee muistaa että kirjan tausta.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-36039579989566124822022-09-25T14:48:13.794+03:002022-09-25T14:48:13.794+03:00Pari sanaa puun takaa.
Blokisti (25. syyskuuta 2...Pari sanaa puun takaa. <br /><br />Blokisti (25. syyskuuta 2022 klo 14.24) totesi:<br /><br />"No, vaatimaton tarkoitukseni oli vain todeta, että suhteet olivat paremmat."<br /><br />Sanon vain, että kirjoitus on mielenkiintoinen ja piirtää näkymän tai avaa oven menneeseen aikaan ja paikkaan. <br /><br />MAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-10704487502872587012022-09-25T14:24:08.580+03:002022-09-25T14:24:08.580+03:00No, vaatimaton tarkoitukseni oli vain todeta, että...No, vaatimaton tarkoitukseni oli vain todeta, että suhteet olivat paremmat.Timo Vihavainenhttps://www.blogger.com/profile/00440638593963587615noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-23167685824224766182022-09-25T12:47:14.439+03:002022-09-25T12:47:14.439+03:00Pari sanaa puun takaa.
"Itä-Karjalasta oli ...Pari sanaa puun takaa. <br /><br />"Itä-Karjalasta oli siis tietenkin saatavissa kaikenlaista tietoa, mikä ei vähennä tutkimusmatkailijoiden kuvausten merkitystä. Nuo kuvaukset ovat enemmän kuin faktatiedon palasia käsittelemistään aiheista. Yhtä paljon kuin kuvattavista kohteista, ne kertovat kuvaajista itsestään. On syystä sanottu, että menneisyys on ”vieras maa”. Se on maailma, jonka tarkastelemiseen meillä on vain rajoitettu pääsy. Monet sen kohteet pysyvät meiltä ikuisesti suljettuina. Sitäkin kiinnostavampaa on, kun esirippu joskus vedetään syrjään ja silmiemme eteen avataan menneisyyden maisema sellaisena kuin aikalainen on sen kokenut. Aikalaiskuvaus on aina sekä enemmän että vähemmän kuin pelkkä valokuva. Sen sisältävät asenteellisuudet, vertailut ja kannanotot kertovat siitä taustasta, niistä kehyksistä, joihin aikalainen on sijoittanut näkemänsä. Se tausta on nykyajan ihmisille yhtä vaikeasti tavoitettavissa kuin itse tutkimusmatkailijan kuvaama kohde."<br /><br />Ennen vanhaan (jos sillä tarkoitetaan blogikirjoituksen ajanjaksoa eli 1800-luvun loppua) kaikki oli paremmin vain toiveissa ja unelmissa, mutta ei todellisuudessa. <br /><br />Se on totta, että virret ja hengelliset laulut ja klassisen musiikin sävelmät olivat parempia ja pappien saarnat olivat syvällisempiä silloin kuin vaikkapa nyt, mutta noin yleensä suurimman osan ihmisiä sekä fyysinen että henkinen elämä olivat kaukana hyvästä. <br /><br />Yllä mainitsemani musiikilliset ja hengelliset asiat olivat paremmin silloin, mutta ihmiset kärsivät kaikenlaisista vaivoista, sairauksista ja puutteista: hammasvaivoista, yksipuoleisesta ruoasta, kehnosta hygieniasta, vetoisista taloista, huonoista kulkuyhteyksistä, juopottelusta, oppimattomuudesta ja elämän vastoinkäymisistä.<br /><br />Monet toivoivat ja rukoilivat vuonna 1882, että tulevaisuus olisi parempi. Siitä tuli parempi, ainakin itsenäisen Suomen suomalaisille, mutta vasta joskus sata vuotta myöhemmin: tuli kymmenien vuosien rauhan ja hyvinvoinnin aika, joka loppui tänä vuonna 2022. <br /><br />Vaikka meillä täällä lännessä ovat kaikki mainitsemani asiat parantuneet, niin silti monet ihmiset elävät ihan samalla tavalla kuin 1800-luvun lopulla: vaikka kaikkea hyvää on tarjolla, niin he eivät halua opiskella, syövät epäterveellisesti, juopottelevat ja tuhoavat itseään. <br /><br />Ihminen ei ole muuttunut paremmaksi tavoiltaan tuhansien vuosien aikana. Se, mikä on muuttunut, on tieto, mikä taas on muuttanut ihmisen ympäristöä ja maailmaa. <br /><br />Ja kannattaa huomata, että he, jotka ovat muuttaneet ihmisen ympäristöä ja maailmaa paremmaksi, ovat olleet tekojen ja tiedon tasolla suurimmaksi osaksi länsimaiden (luterilaisia) kristittyjä (ja tiedon osalta juutalaisia, jotka auttavat lähinnä toisiaan). <br /><br />Tulevaisuus ei näytä hyvältä. <br /><br />MAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-71771199663483295282022-09-24T22:21:26.010+03:002022-09-24T22:21:26.010+03:00"Ennen vanhaan oli paremmin."
Selvähän ..."Ennen vanhaan oli paremmin."<br /><br />Selvähän se, että ennen vanhaan kaikki oli paremmin. Entäs nyt? Putin on nyt pelkkä poliittinen persreikä. Kukapa lähtisi suutelemaan Putinia kuin Gorbatshev Honekeriä aikoinaan?viktorhusu@gmail.comhttps://www.blogger.com/profile/02586222857206613608noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-16946621606438668592022-09-24T20:00:38.186+03:002022-09-24T20:00:38.186+03:00Pari sanaa puun takaa.
"Vuonna 1882 Petrosko...Pari sanaa puun takaa.<br /><br />"Vuonna 1882 Petroskoin kaupungissa mainittiin olevan 14 000 asukasta, joista Suomen alamaisia oli noin 400, saksalaisia 200 juutalaisia 150 ja muhamettilaisia eli turkkilaisia poliisin kertomuksen mukaan noin 30 henkeä. Loput olivat venäläisiä, kertoo kirjoittaja, joka siis ei yrittänyt arvioida erikseen karjalaisten määrää. (Satakunta 25.1.1882)."<br /><br />Aika monikulttuurista väkeä ja kaiken sorttista kansaa on elänyt ja tullut vastaan Petroskoissa vuonna 1882. <br /><br />Kuvauksen perusteella se on ollut aika raadollinen paikka. <br /><br />M<br />Anonymousnoreply@blogger.com