tag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post3456705147589633696..comments2024-03-28T14:46:16.656+02:00Comments on Vihavainen: Automobiilin arvoTimo Vihavainenhttp://www.blogger.com/profile/00440638593963587615noreply@blogger.comBlogger10125tag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-33340618538418217962019-12-17T21:48:31.543+02:002019-12-17T21:48:31.543+02:00Eikös tuotanto vaadi silloin vähemmän työtä> vä...Eikös tuotanto vaadi silloin vähemmän työtä> vähemmän tuloja>vähemmän taloudellista kasvua? Toisaalta tuotanto siis halpenee, mikä johtaa deflaatioon (kellään ei monopolia).<br />Ostovoiman heiketessä absoluuttisesti voi se silti suhteellisesti parantua.<br /><br />Iso osa kasvusta tulee nykyään palveluista/immateriaalisesta tuotannosta, mikä edustaa melkein 4/5 -osaa BKt:stä. Mutta sen työn hinta ei seuraa tuottavuuden kehitystä, vaan on solidaarisen työmarkkinapolitiikan seuraus, johtotähtenään teollisuuden palkanmaksukyky. Siten toisin kuin ennen, BKT:n kasvu ei ole sama kuin elintason paraneminen<br /><br />Ihminen/kone -parivaljakon yhteistyö, yhtiöissä organisoituna ja markkinataloudelle alisteisena on vuosisataisen taloudellisen kasvun ja elintason nousun taustalla. Ja mahdollistaneet hyvinvointivaltion rahoituksen sodanjälkeiset vuodet , ei vain sanoissa - kuten N-liitossa - vaan ihan teoissa.<br />Digitali-, automati- ja robotisaation myötä tämän Sammon tuotto on ehtymässä.<br /><br />Miten julkinen sektori sopeutuu uuteen tilanteeseen?<br />Valtioiden ollessa kyvyttömiä reagoimaan tähän, ovat keskuspankit lähteneet ostamaan aikaa. <br />Rahaa jaettu kuin viimeistä päivää jo yli kymmenen vuotta. Toki ei kansalle Leninin tapaan, vaan finanssilaitoksille, mutta kyllä se helikopterirahakin voi alkaa tippumaan taivaasta. Toivottavasti ei samalla Lenin.säkkeltonhttps://www.blogger.com/profile/13190949864731052833noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-90615102436781461962019-12-15T14:54:21.191+02:002019-12-15T14:54:21.191+02:00"Lenin itse ajeli mahtavilla automobiileillä,..."Lenin itse ajeli mahtavilla automobiileillä, jotka edustivat aikansa todellista luksusta."<br /><br />Eikös Lenin-setä hankkinut ensimmäisenä virkatoimenaan käyttöönsä Rolls Roycen? Mutta onhan se aivan ymmärrettävää, sillä jotkut nyt vain ovat hieman tasa-arvoisempia kuin toiset. Ja voihan ns kansa autoilla myös edustajiensa välityksellä... Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-38096636486880202272019-12-15T11:33:15.900+02:002019-12-15T11:33:15.900+02:00Näin on. Stalin keksi aikoinaan hyvän keinon antam...Näin on. Stalin keksi aikoinaan hyvän keinon antamalla kansalle enemmän rahaa, kuin oli ostettavaa. Siinä aika kului mukavasti jonotellessa eikä liikatuotantoa syntynyt.Timo Vihavainenhttps://www.blogger.com/profile/00440638593963587615noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-47526871062658529032019-12-15T10:26:21.087+02:002019-12-15T10:26:21.087+02:00"Kun robotit sylkevät sisältään monimutkaisia..."Kun robotit sylkevät sisältään monimutkaisia hyödykkeitä yhä kiivaampaan tahtiin, alkaa maapallomme ongelmaksi tulla hyödykkeiden liiallinen määrä eikä niiden niukkuus."<br /><br />Läntisellä taloudella on kaksi ongelmaa:<br /><br />- makrokansantaloustieteen mukaan se ostovoima, jolla noita kilpailun ja tuotannon tehostamien halpuuttamia härpäikeitä hankitaan, tulee palkkatuloista. Kun robotit tekevät tuotannon, mistä tuo ostovoima tulee?<br /><br />- vielä perustavanlaatuisempi ongelma on talousjärjestelmän perustuminen jatkuvaan kasvuun. Siinä on vaan se ongelma, että miten voi olla jatkuvaa kasvua rajallisessa tilassa (maapallo). Jos keksitään halpa eenergia esim fuusiovoima, se lykkää ongelmaa, koska kaikki jäte kannattaa kierrättää, mutta jossain tulee raja vastaan....Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-54050476838405438832019-12-15T09:52:34.168+02:002019-12-15T09:52:34.168+02:00Aurtoinsinöörit ovat tainneet suhtautua vähän skep...Aurtoinsinöörit ovat tainneet suhtautua vähän skeptisesti noihin pröystäilykosliin. Toki niillä sai bensan palamaan ja kumin käryämään.<br />Mutta se, joka on ollut ladan kyydissä Moskovassa ja Leningradissa, todellisen lihatshin kuljettamana, ei koskaan unohda elämystään...Timo Vihavainenhttps://www.blogger.com/profile/00440638593963587615noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-64348169847338599282019-12-14T21:55:27.948+02:002019-12-14T21:55:27.948+02:0070-luvun ladoista tulee mieleen tuon ajan amerikka...70-luvun ladoista tulee mieleen tuon ajan amerikkalaiset elokuvat. On ostoskeskuksia ja supermarketteja pakastealtaineen. Kansanautot ovat Detroitin tuotantoa joissa on samanverran hevosvoimia kuin nykyisissä saksalaisten premiumautojen arvokkaimmissa malleissa. Tosin väännössä 7,5v8 taitaa pestä ne vieläkin? El Caminon hevosvoimia piti laskea 400 pollesta. Kun hätäisimmät ajoivat niillä metsään. Onhan noita tuon ajan amerikkalaisia peltilehtiä päätynyt Suomeenkin ja entisöity. Mutta ne ovat aikansa lapsia. Kolariturvallisuuden suhteen jos vastassa on samanlainen massa. Ne ovat ruumisarkkuja kute ladatkin. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-17545576093814896922019-12-14T17:57:40.690+02:002019-12-14T17:57:40.690+02:00Vihervasemmistolla on aika tiukka ote valkoisen öy...Vihervasemmistolla on aika tiukka ote valkoisen öykkärimiehen palleista ja jos palleilla ei mene hyvin ei mene miehelläkään. Niin kuin vanhastaan tiedämme autohan on hepin jatke aika monellekin miehelle ja miellyttäähän ne kumpikin myös naista, ainakin naisellista naista. Niitähän on, ainakin meidän kellokasnaisissa, yhä harvemmassa, mutta kyllä heitä löytyy vielä melkoisesti siellä vähemmän ääntä pitävien puolella.<br />Francoise Sagan sanoi, että itken mieluimmin Jaguarissa ja elämänkokemukseni perusteella voin sanoa, että lauseeseen yhtyvät lähes kaikki vihreät naisetkin viimeistään siinä vaiheessa, kun teini-ikä on hämärää menneisyyttä.<br />Vihreä nainen on kuitenkin vaarallisimmillaan Audin takapenkillä ollessaan ja niinpä meillä autoilevilla lihaa syövillä heteromiehillä on vaaran vuodet menossa. Tottakai me pärjäämme ja saamme torjuntavoiton, mutta niin kuin jokainen on kotonaan oppinut, herrasmies saa aina kolhuja riidellessään naisen kanssa. No, onneksi mies on rakennettu kestämään kolhuja. Enemmän minua huolettaakin miten ns. piipertäjämiehet tulevat pärjäämään, kun uhriutuminen ja joukossaloukkaantuminen menevät muodista, sillä heitä on melkoinen määrä.Affuhttps://www.blogger.com/profile/07001393920538356484noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-59318946104901275002019-12-14T17:27:38.381+02:002019-12-14T17:27:38.381+02:00Mutta ne oli isompiaMutta ne oli isompiaAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-52725899185892887202019-12-14T17:23:24.435+02:002019-12-14T17:23:24.435+02:00Saattaapi se olla. Ainakin kuorma-autot olivat use...Saattaapi se olla. Ainakin kuorma-autot olivat usein ihan pieniä ja ottivat esimerkiksi 1,5 tonnia kuormaa. Tiet eivät paljoa kestäneet.Timo Vihavainenhttps://www.blogger.com/profile/00440638593963587615noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-36783066554738198432019-12-14T14:56:32.867+02:002019-12-14T14:56:32.867+02:00Henkilökohtaiseen käyttöön tarkoitettu automobiili...Henkilökohtaiseen käyttöön tarkoitettu automobiili on todella verraton ja hupaisa hyödyke. Raskas liikenne lienee kuitenkin tärkeämpi yhteiskunnan kehityksen vauhdittajana. Tästä kiinnostava detalji. 1970-luvun alussa Neuvostoliitossa oli vähemmän kuorma-autoja kuin 1920-luvun Yhdysvalloissa. Näin kertoi saksalainen toimittaja Rolf Winter teoksessaan Ärmliche Weltmacht. Teosta ei löydy Suomesta enää ainoastakaan tieteellisestä kirjastosta, liekö edes hankittu aikanaan. Joten kiitän tiedosta Sampo Ahtoa, joka kertoi sen ammoin Uuden Suomen kolumnissa (se lakkautettu aviisi, ei nykyinen). Anonymousnoreply@blogger.com