tag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post5836155498560670389..comments2024-03-29T11:16:05.314+02:00Comments on Vihavainen: JoutilaisuusTimo Vihavainenhttp://www.blogger.com/profile/00440638593963587615noreply@blogger.comBlogger9125tag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-84642570257430578602018-01-11T15:21:28.921+02:002018-01-11T15:21:28.921+02:00Juu en oikein edes yleensä vastaa siihen mitä minu...Juu en oikein edes yleensä vastaa siihen mitä minulle on suoraan vastattu, koska yleensä siitä tulee sitten paritanssia. Pyrin aina asiattomuuteen, koska ne on kumminkin nauravat [sic] kolmannet, jotka jotakin voi verbaalisista konfrontaatioista saada. Nauramaton kommunikaatio ei auta.<br /><br />/KK/Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-57980324985084583372018-01-11T15:15:06.150+02:002018-01-11T15:15:06.150+02:00Taisimme siis puhua toistemme ohi tai ymmärtää toi...Taisimme siis puhua toistemme ohi tai ymmärtää toistemme käsitteet väärin eli noudattaa kaksinkertaista Wiion lakia.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-69145320747201090082018-01-11T14:33:08.492+02:002018-01-11T14:33:08.492+02:00Minun sanomani oli ymmärtääkseni se, että "mi...Minun sanomani oli ymmärtääkseni se, että "mielekkyys" on ongelmallinen käsite sellaisen porukan yhteydessä, joka voidaan motivoida tekemään algoritmeistä poikkeavia ratkaisuja juuri rahalla, joka itse on algoritmien algoritmi. En ole varmaan kovin paljon eri mieltä sinun kanssa sinällään mistään.<br /><br />/KK/Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-55386598120336013192018-01-11T12:02:09.268+02:002018-01-11T12:02:09.268+02:00"muutenhan keskiluokka tekisi keikauksen enne..."muutenhan keskiluokka tekisi keikauksen ennen kuin tippuu itse ulos leikistä."<br /><br />Itse kyllä ajattelen, että keskiluokassa kytee (ks Juha Siltalan uusin teos) ja kun se alkaa laajassa mielessä kokea itsensä uhatuksi alkaa tapahtua, kuten 1930-luvun Saksassa.<br /><br />" sanan 'luova' käyttö tuossa sitaattikohdassa"<br /><br />Sana tuli vain automatisointia ja digitaalisuutta koskevasta kirjallisuudesta. Sillä tarkoitetaan paitsi erilaisia ohjelmistojen suunnittelijoita myös kaikenlaisia muita henkisen työn tekijöitä, jotka tekevät luovia/itsenäisiä ratkaisuja, joita ei voida muotoilla algoritmeiksi. Kirjallisuuden mukaan nimittäin kaikki tehtävät, jotka voidaan muotoilla säännöiksi eli algoritmeiksi, voidaan automatisoida ja siten korvata ihmistyö. Lisäksi sana "resonoi" blogin esimerkkiin filosofista, jolle (näennäinen) joutilaisuus eli vapautus ruumillisesta tai rutiininomaisesta työstä on siunaus, koska koska tällä on mielekästä tekemistä eli ajattelua. Blogistin sanoma on ymmärtääkseni se, että huomattavalla osalla ihmisistä ei ole niitä (henkisiä) ominaisuuksia, jotka tekevät joutilaisuudesta siunatun olotilan, mistä seuraa yhteiskunnallisia ongelmia.<br /><br />Lisäksi vähän "hammastelin" sitä, mistä tämä mielekkyyden kaipuu on noussut kun vanhoissa elämänkerroissa taikka Päätalon kirjoissa ei päivitellä työn mielekkyyttä, vaikka se oli usein paitsi huonosti palkattua myös rankkaa ja kuluttavaa. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-24459202539098122582018-01-10T22:05:09.209+02:002018-01-10T22:05:09.209+02:00”tämä on läntisen kulttuurin ydinkysymys. Näyttää ...”tämä on läntisen kulttuurin ydinkysymys. Näyttää siltä, että automatisaation myötä länsimaat jakaantuvat entistä pienempään mielekästä työtä tekevään luovaan luokkaan sekä entistä suurempaan pakkojoutilaiden joukkoon, jonka työpanoksella ei ole kysyntää ” <br /><br />Näin siis siksi, että ostovoima on imuroitu ikään kuin teoreettisten omistajien ”hyvinvointia” palvelemaan. Tosiasiassa kyseessä on uskonnollinen formalismin kunnioitus, muutenhan keskiluokka tekisi keikauksen ennen kuin tippuu itse ulos leikistä. - Mitä suuremmat omaisuuserot, sitä vähemmän raha on rahaa adamsmittiläisessä mielessä, eli sitä vähemmän se toimii näkymättömänä kätenä. Kyllähän tuossakin tulevassakin yhteiskunnassa olisi esim. vanhukset hoitamatta, mutta jengiä kiinnostaisi vielä vähemmän ratkaista tuo ongelma, koska omat toimeentulohuolet koskisivat vielä suurempaa osaa.<br /><br />Sinällään tuo sanan ”luova” käyttö tuossa sitaattikohdassa on merkillinen. Tulee ufo ja kysyy tuommoiselta prosentti”menestyjältä”, ”mitä teet”. Toinen vastaa: ”olen luova”. ”Mitä se sisältää”, kysyy ufo. ”No, on tämmöinen peli tavallaan, että kaikki, millä ihminen voi elämänlaatuaan parantaa, on vähän kuin pantattu, ja ne, jotka omistaa nuo jutut, pelkää, että ne menettää ne, ja siksi ne kilpailee toisiaan vastaan, ja muut miljardit ihmiset auttaa niitä sitten siinä, vähän silleen verkostomaisesti. ”Ja kun olet luova, niin yrität sitten muuttaa tätä?” ”Muuttaa? Ai niinku miks?”<br /><br />/KK/<br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-75867962326033318132018-01-10T19:37:09.095+02:002018-01-10T19:37:09.095+02:00Mainio matematiikan opettajani kertoi René Descart...Mainio matematiikan opettajani kertoi René Descartesin sanoneen, että hän kaipaa vain lepoa ja rauhaa ja antautui sotilasuralle. Hän oli viehättynyt kuninkaallisesta hovielämästä eikä voinut vastustaa Kristiinan kutsua kylmään pohjolaan ja kävi niin kuin kävi.<br /><br />Kyllä se asevelvollisten kouluttaminen taitaa työstä käydä. Ei upseerin ura kait pelkkää loisimista ja ryyppäämistä ole.<br /><br />Itse olin varusmiehenä Sodankylässä. Lokakuun saapumiserä, joka aloitti 60-luvun alussa vielä silloisessa Pohjanmaan Jääkäripataljoonassa. Tampereelta kotoisin oleva luutnantti, jjoht, noitui pakkasia ja teltassa yöpymisiä ja sanoi ajelevansa hissillä ylös ja alas kun pääsee lomille,<br /><br />60-luvun alussa varusmiespalveluksesta ei kovin heppoisin perustein pantu maitojunalla kesken kaiken siviiliin. Nykyään jo kutsunnoissa karsitaan iso joukko. Kenties suuri osa niistä, joille säännöllinen ja kurinalainen ulkoilma elämä tekisi hyvää.<br /><br />Joillekin, kenties jo kouluajoista alkaen sorsitulle, voitaisiin osoittaa että ainakin armeija heitä tarvitsee. Joistakin saattaisi tulla jopa yhteiskuntakelpoisia.<br /><br />Nyt on liian helppoa heivata mahdolliset ongelmatapaukset jo kutsunnoissa siviiliin.<br /> Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-89962542039046272642018-01-10T18:37:37.607+02:002018-01-10T18:37:37.607+02:00"Kun automaatio yhä pahemmin syö työpaikkoja ..."Kun automaatio yhä pahemmin syö työpaikkoja ja maamme muutenkin näyttää täyttyvän ammattitaidottomalla ja kielitaidottomalla porukalla, olisi tärkeää löytää sille mielekkään elämän mahdollisuuksia."<br /><br />Taas kerran iski blogisti asian ytimeen: tämä on läntisen kulttuurin ydinkysymys. Näyttää siltä, että automatisaation myötä länsimaat jakaantuvat entistä pienempään mielekästä työtä tekevään luovaan luokkaan sekä entistä suurempaan pakkojoutilaiden joukkoon, jonka työpanoksella ei ole kysyntää. Kyse on sekä toimeentulokysymys - kun kilpailun pitäisi painaa hinnat ja katteet alas, jolloin joutilaiden elättämiseen ei ole varoja - sekä ennen kaikkea mielekkyyskysymys.<br /><br />Toinenkin ratkaisu: mites olisi vanhan ajan luostarilaitos, jossa joutilaat mietiskelisivät Jumalan tutkimatonta suuruutta ja rukoilisivat tätä päivät pääksytysten. Siihen kun vielä lisäisi benediktiiniläismunkkien työn (ora et labora), kaikka rrämaiden raivaamisen pelloiksi, eiköhän mielekkys löytyisi.<br /><br />Sinänsä blogissa ei mietitty sitä, miksi mielekkyyden puute on nykyisen tullut niin huutavaksi ongelmaksi. En nimittäin usko, että vainhaan aikakaan maanviljelijät, tehdastyöläiset taikka muutkaan ruumillisen työn tekijät kokivat työnsä niin suunattoman mielekkääksi - paitsi Neuvostoliitossa, propakandan mukaan. Eiköhän siitä haettu toimentuloa itselle ja perheelle ja mielekkyys haettiin erilaisista vapaa-ajan riennoista.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-37427039785723530532018-01-10T14:47:50.800+02:002018-01-10T14:47:50.800+02:00” Asiaa ei voida korjata jakamalle heille rahaa, v...” Asiaa ei voida korjata jakamalle heille rahaa, väitetään.”<br /><br />Riippuu toki, millä summilla. Olen jo pitkään miettinyt, että digitalisaation ajassa työnteosta merkityksessä ”sijoitetun pääoman tuoton” kasvatus pitäisi tehdä rangaistavaa. Eli työttömille pitäisi järjestää työntekijöitä suurempia korvauksia. Työnteon psykologinen palkitsevuus nimenomaan itsetärkeänä häsläämisenä pitäisi konturoida selvemmin esiin. <br /><br />Nythän ongelma on, että joutilaille maksetaan semmoisia summia, jotka yhdessä keskiluokan moralisoivan marmatuksen kanssa juuri ja juuri pitävät syrjäytetyt sellaisessa häpeäkuplassa, jossa raivo ei pääse syttymään. Mutta reaaliostovoimahan ns. ”tuissa” on nolla, eli niillä ei saa esim. maaomaisuutta, kiinteistöjä tai työvoimaa, vaan pikemminkin pyörittelee fyffensä takaisin omistajille hankkiessaan hyödykkeitä henkensä pitimiksi ja osallistuessaan yksityiseen verotukseen, eli vuokranmaksuun. Toki päihteisiin, laittomiinkin, menee heillä osa, mutta niin menee työntekijöistäkin suurella osalla, kun on käynnissä tämä ”temps modernes”. Olen tosin kuullut huhua, että ennenkin ryypättiin, ja jopa Euroopassa. Muiden muassa K. Vilkuna on tämmöistä juoruillut.<br /><br />”Vai olisiko jostakin syystä syytä ja mahdollisuutta paisuttaa armeijaa vaikkapa viisinkertaiseksi, jolloin sinne voitaisiin sijoittaa muuten työttömiksi jäänyttä nuorisoa?”<br /><br />No jos kerta tunnustetaan, että yhteiskunnalla olisi varaan tähän – ja varmasti olisikin, Panaman papereita aavistellen – niin miksei samaa rahaa voisi jakaa siten, että me lorvijat voisimme ostaa omistajilta heidän omaisuutensa, ja voisimme aloittaa uuden, aiempaa uusitestamentillisemman elämän koneiden ja automatisaation hellästi avittamina?<br /><br />/KK/Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-56416538805328292122018-01-10T11:48:58.205+02:002018-01-10T11:48:58.205+02:00Tätä joutilasta kavahtakaa
on säröjä sielussaan
Ei...Tätä joutilasta kavahtakaa<br />on säröjä sielussaan<br />Ei vaadi, tahdo, kadehdi,<br />ei kumarra mitään johtajaa<br />Tätä joutilasta kavahtakaa,<br />se ei kuulu maailmaan<br />Vain laiskan läksyjä kantaa<br />ja niitä kalloosi kaivertaa.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/02782969209884920714noreply@blogger.com