tag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post6023911088808320448..comments2024-03-28T14:46:16.656+02:00Comments on Vihavainen: Karjalan starinatTimo Vihavainenhttp://www.blogger.com/profile/00440638593963587615noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-23521553752694629482018-10-31T18:35:35.652+02:002018-10-31T18:35:35.652+02:00Mahtaako sitä pystyä sanomaan, että mikä on oikeaa...Mahtaako sitä pystyä sanomaan, että mikä on oikeaa karjalaisuutta. Jos hieman kepillä sorkkii tabua, niin kaipa se karjalaisuus näkyy osallisuutena Novgorodin kauppavaltioon. Yli puolet nykyisestä Suomesta kuului tuohon Novgorodin yhteyteen ja Novgorodin ja ortodoksikristillisyyden vaikutusvallan leviäminen aina Turkuun saakka, oli arvattava syy Rooman kirkon miekkalähetykseen Suomessa. Turku jo nimenä kertoo yhteyksistä itään ja ruotsalaisten halu korvata Turku nimenä Åbo on paljon puhuva. Myös Viron, Latvian ja Liettuan kielissä Turku ja sen ilmaisevat sanat tarkoittavat toria/valvottua kaupparauhan omaavaa paikkaa.<br /><br />Novgorodin ja ortodoksi kristinuskon vaikutus siis ulottui tuhat vuotta sitten jo turkuun ja siksi oletettavasti Turun vanhin kristillinen hautausmaa ei kelvannut enää katolilaisille ruotsinvallan ja katolilaisuuden vallatessa Suomea vuodesta 1150 alkaen. Turun vanhin ortodoksinen hautausmaa nimettiin raatomäeksi ja uusi katolilainen hautausmaa perustettiin toisaalle. Vaan näkyi se Novgorodin vaikutus Hämeessäkin. Kapatuosianmäki - tunnettu linnavuori Hollolan vanhankirkon vieressä oli Novgorodin läntinen kauppa, puolustus ja ortodoksi kristinuskon keskus. Paikan nimi ja arkeologiset kaivauslöydöt vahvistavat tämän. Vaan uutta on tieto siitä, että kotikaupungissani Espoossa on metalli piippareiden ansiosta löytynyt tuhat vuotta vanhoja savo/karjalaisia naisten juhlapukujen osia, toki uudet kaivaukset Suomenojalla, Mikkelässä ja Kauklahdessa ovat paljastaneet yhdessä siitepölytutkimuksen kanssa Espoon viikinkiaikaisesta asutuksesta, mutta myös siitä, että kristinusko alkoi levitä silloin Espooseen ja se oli mitä ilmeisemmin ortodoksista, sillä etenkin Suomenojan muinaispellon sivussa olevassa muinaishautausmaassa on vainajat haudattu pääosin kristillisesti ilmansuunnan mukaisesti ilman hauta-antimia(aseet, korut jne), mutta kuitenkin muinaisuskonnon mukaisesti monesti ruuhiarkkuun ja haudoille on annettu ja haudoilla pidetty peijaisia. Näinhän asia oli pitkään ortodoksisilla karjalaisilla hautausperinteillä, mutta ei katolilaisilla.Perttu Ahonenhttps://timo-vihavainen.blogspot.com/2018/10/karjalan-starinat.html#comment-formnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-45912308024933277962018-10-31T17:53:10.517+02:002018-10-31T17:53:10.517+02:00"Kieli, pitkät etäisyydet, valtarajat ja eten..."Kieli, pitkät etäisyydet, valtarajat ja etenkin uskontoraja ovat tehokkaasti erottaneet toisistaan eri Karjaloiden ihmisiä ja erottavat yhä." <br /><br />Sanoisimpa kuitenkin, että kaikki on suhteellista: panepa nuo kaikki ryhmät siirtoväkenä pohjanmaalle tai hämeeseen, niin samoja ryssiä ovat kantaväestön silmissä. Survopa sitten 40 vuotta kantaväestön joukossa, niin samoja karjanpiirakoita ja sieniä syödään.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-90288517191398090172018-10-31T12:33:44.336+02:002018-10-31T12:33:44.336+02:00"alussa oli sana ja sana oli Jumala"
Je..."alussa oli sana ja sana oli Jumala"<br /><br />Jeesuksia tarvitaan, että sana/informaatio olisi hallussa.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-2154998735669534872018-10-31T09:12:03.099+02:002018-10-31T09:12:03.099+02:00”Suuret väestönsiirrot ja liikkeethän ovat noiden ...”Suuret väestönsiirrot ja liikkeethän ovat noiden Karjaloiden historialle myös erittäin tärkeä ilmiö satojen vuosien ajan ja ne ovat entisestään jauhaneet Karjaloiden heimoja, joiden lopullinen kohtalo näyttää ilmeiseltä.”<br /><br />Ketä tai mitä Suomen pitää kiittää siitä, että Suomi ei joutunut jauhetuksi Karjaloiden heimojen tapaan? No tietysti pitää kiittää Jumalaa. Mutta nykyään se ei enää riitä. Pitää kiittää myös Logosta: ”Logoksen muistaa jokainen Johanneksen evankeliumin alusta: alussa oli sana, ja sana oli Jumalan tykönä ja sana oli Jumala.” <br /><br />Siis, alussa oli sana ja sana oli Jumala. Toisin sanoen, Suomen pitää kiittää siitä, että Suomi ei joutunut jauhetuksi Karjaloiden heimojen tapaan niitä, joilla sana/informaatio oli hallussa.<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-13434349580801177412018-10-30T17:03:17.379+02:002018-10-30T17:03:17.379+02:00Se ei toki ole varmaa. Nimenomaan Laatokan Karjala...Se ei toki ole varmaa. Nimenomaan Laatokan Karjalassa oli myös sinne jääneitä. Ortodoksinen uskonto on varmaankin hyyvä markkeri.Timo Vihavainenhttps://www.blogger.com/profile/00440638593963587615noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-12206138300434557582018-10-30T16:40:10.096+02:002018-10-30T16:40:10.096+02:00Siis tarkemmin ajatellen, vaikka perheemme on kiis...Siis tarkemmin ajatellen, vaikka perheemme on kiistatta Suojärveltä lähteneitä evakkoja, taidamme juuriltamme sittenkin olla Karjalaan muuttaneita savolaisia. Tätä ei isä olisi koskaan selvinpäin myöntänyt, rauha hänen muistolleen.Affuhttps://www.blogger.com/profile/07001393920538356484noreply@blogger.com