tag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post6382032480233784725..comments2024-03-28T12:37:30.991+02:00Comments on Vihavainen: PurjelaivatTimo Vihavainenhttp://www.blogger.com/profile/00440638593963587615noreply@blogger.comBlogger11125tag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-88544332182327473582017-10-03T22:33:03.580+03:002017-10-03T22:33:03.580+03:00Meillähän on perinnepurjealus Jakobstads wapen,tos...Meillähän on perinnepurjealus Jakobstads wapen,tosin nyt rapistuneessa kunnossa.<br /><br />Meksikon Yhdysvaltain laivastolla on iso täsytailoitu koulupurjelus, joka usein on osallistunut Tall Ships Raceen.(Kerran Helsingin edustalla se yleisön pettymykseksi ei nostanut purjeitaan). Meksikon laivaston vahvuus on n. 56.000 miestä.<br /><br />Venäjän laivastolla (jotain 138.000 rekryyttiä ja upseeria) on usempia raakapurjealuksia. Yhden mastoon olen kiivennyt Turussa kesällä 2003. Tanskankin laivasto osallistui Tall Ship Raceen, kahdella n. 45 -jalkaisella hyvin kauniilla mahonkisella purjeveneellä.<br /><br /><br />Purjelalus af Chapman on kiva retkeilymaja Skeppsholmilla. Kerran olen siellä yöpynyt poikieni kanssa joskus marraskuussa 85.<br /><br />MafH<br /><br /> Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-48189576732847755042017-10-02T19:37:34.442+03:002017-10-02T19:37:34.442+03:00Voi olla. Sitä en ole kuullutkaan.Voi olla. Sitä en ole kuullutkaan.Timo Vihavainenhttps://www.blogger.com/profile/00440638593963587615noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-24351271583171953482017-10-02T19:34:00.365+03:002017-10-02T19:34:00.365+03:00Eli juuri siksi piti sano Herliniä Gerliniksi. Tai...Eli juuri siksi piti sano Herliniä Gerliniksi. Taisi tuo "Herlin" venäjäksi viitata miehen sukuelimiin?Matiasnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-75335848116498974632017-10-02T08:13:15.479+03:002017-10-02T08:13:15.479+03:00Näin olen itsekin ymmärtänyt. Joskus olen ollut ra...Näin olen itsekin ymmärtänyt. Joskus olen ollut raakapurjealuksessa ja takilan rauhallisuus on silmiinpistävää. Toisaalta kiipeilyhomat ovat hankalia, joten usei niitä ei varmaankaan haluta tehdä.Timo Vihavainenhttps://www.blogger.com/profile/00440638593963587615noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-41639641566997902732017-10-01T21:56:03.656+03:002017-10-01T21:56:03.656+03:00Maakrapuna olettaisin, että raakapurjealaukset tai...Maakrapuna olettaisin, että raakapurjealaukset taitavat olla järjestään parhaimmillaan tradewindereitä eli käsittääksnei sopivat parhaiten syvänmeren myötätuulipurjehduseen esim. tasaisilla pasaatituulilla.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-71443029400825661702017-09-30T21:55:31.183+03:002017-09-30T21:55:31.183+03:00Miksei Suomen Joutsen purjehdi? Varallisuudesta se...Miksei Suomen Joutsen purjehdi? Varallisuudesta se ei liene kiinni? Jotenkin tuntuu, ettei historiaa oikein ymmärretä, tai siitä ei tiedetä. Että ottaisi sieltä imagon rakennusainekset, eikä veikkaisi väärää hevosta ja nyhjäisi tyhjästä. Purjelaivapalvelus olisi myös mainiota opetusta tuleville kippareille ja merikadeteille. He osaisivat sen jälkeen arvostaa jotain sellaista, mitä ei nykyisin opeteta missään. Kuunnelmassani Kukoistavan runouden aikaan aihe on esillä. Vanha merikapteeni miettii siinä Suomen Joutsenen pienoismallin äärellä miksei laiva seilaa? Kuunnelma käsittelee historiattomuutta sen kautta. Juttu on kaiketi Ylen Areenalla kuunneltavissa. Kiitos aiheen esille nostosta. Tänään seilattiin höyrylaivalla Saimaalla. Se on melkein kuin purjehdusta. Petter Sairanenhttps://www.blogger.com/profile/13035729702988978575noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-32920607559724106752017-09-30T19:30:14.670+03:002017-09-30T19:30:14.670+03:00Gekillä on oma osastonsa Vladivostokin Arsenev -mu...Gekillä on oma osastonsa Vladivostokin Arsenev -museossa, koska toi sinne merimatkoiltaan alkuperäiskansojen esineistöä. Kapitan Gekiäkin merkityksellisempi oli utöläinen Otto Lindholm, joka perusti kauppahuoneen (komea talo pääkatu Svetlankalla), eli valaanpyynnillä, laivayhteyksillä Japaniin ja San Fransiscoon, toimi kaupungin hallinnossa monessa tehtävässä ja söi keisari Nikolain juhlapöydässä (1903). Ensimmäiset valokuvat Idän Valtiaasta otti turkulainen Schoultz. Muutama muukin suomalainen siellä oli Etholenistä ja Furuhjelmista merimiehiin. Muistona nykyisin on Gekin patsaan lisäksi mm Gekin, Egersheldin ja Lindgolmin lahtea. Ja se tärkein kokemus: tasa-arvoinen yhteiskunta Gekin johdolla Strelokin lahdessa koko haaksirikon vuoden kuluttua 1871. Kaikki yhden ja yksi kaikkien puolesta ei toiminutkaan, vaikka ennen miehet oli rautaa ja laivat puuta. Hii-o-hoi. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-66910656424222337062017-09-30T17:59:45.479+03:002017-09-30T17:59:45.479+03:00Se on se vanha tapa, oli Gelsingforsia ja Gansia, ...Se on se vanha tapa, oli Gelsingforsia ja Gansia, jopa Gitler. Nykyään taitaa jo olla luovuttu.Timo Vihavainenhttps://www.blogger.com/profile/00440638593963587615noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-20567620731564506912017-09-30T15:48:57.612+03:002017-09-30T15:48:57.612+03:00Miksi капитан гек eikä капитан хек?Miksi капитан гек eikä капитан хек?Trilissernoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-24729361481502589072017-09-30T15:47:01.444+03:002017-09-30T15:47:01.444+03:00No tarkoitus kyllä oli sanoa, että ennen tehtiin v...No tarkoitus kyllä oli sanoa, että ennen tehtiin vaikka kuinka, mutta juuri nyt ei ole.Timo Vihavainenhttps://www.blogger.com/profile/00440638593963587615noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-83283936224845291112017-09-30T15:27:46.485+03:002017-09-30T15:27:46.485+03:00Ai ei ole Suomessa rakennettu raakapurjeisia valta...Ai ei ole Suomessa rakennettu raakapurjeisia valtamerialuksia? Entäpä Toppilan veistämössä Oulussa 1871 rakennettu Toivo? Sehän oli takiloitu alun pitäen fregatiksi, mutta muutettiin myöhemmin parkiksi.Olavi Koskelanoreply@blogger.com