tag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post7223143968524749673..comments2024-03-29T09:34:28.494+02:00Comments on Vihavainen: Barbarian paluu. Ihanko totta?Timo Vihavainenhttp://www.blogger.com/profile/00440638593963587615noreply@blogger.comBlogger29125tag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-53238257324396803052017-11-04T02:44:10.017+02:002017-11-04T02:44:10.017+02:00Hyvä blogi kaikkinensa, kiitos ylläpitäjälle siitä...Hyvä blogi kaikkinensa, kiitos ylläpitäjälle siitä. Ja aiheeseen hieman liittyen on ihan pakko mainostaa Foreign Affairs-nettijulkaisussa tällä hetkellä olevaa artikkelia "miksi Puolan laki ja oikeus puolue pysyy niin suosittuna?" Sivistykseni ei riitä tietämään mitä kaikkea Puolassa on tällä hetkellä menossa ja missä asioissa hallitus mahdollisesti liikkuu demokratian kannalta harmailla alueilla. Mutta jos olen edes jotain oikein ymmärtänyt, niin ainakin terveen nationalistisissa ja kansakunnan itsensä mielestä vitaaleissa asioissa se tekee juuri niin kuin suuri enemmistö Puolalaisista haluaa. Ja tälle rationaalisuudelle (siis sekä kansan tahdolle että sitä toteuttamaan uskaltautuville poliitikoille) nostan hattua.<br /><br />Puolalaisten sielunmaisemaa en siis hyvin tunne mutta olen käsittänyt että he olivat kommunisminkin aikana ensisijaisesti katollisia ja vasta toissijaisesti kommunisteja, jos silloinkaan. Heidän tahtoaan pitää maa "omanaan ja puhtaasti Puolalaisena" eivät politbyroot tai Brysselit ole ennenkään määräilleet eivätkä tule määräilemään. Kuten FA:n artikkeli (viitaten kyselytutkimukseen) sanoo, mieluimmin lähtevät EU:sta kuin "sotkevat" oman maansa ja sen asiat, vaikka nyt genotyypiltään ja fenotyypiltään täysin poikkeavilla maahanmuuttajilla. Tosin Brexitin jälkeinen EU ei uskaltane erottaa tai haukkua enää yhtäkään jäsenmaata liian voimakkaasti. Toisen, isohkon jäsenmaan lähtö kun tietäisi nykyiselle EU:lle (nopeampaa) lopun alkua ja eurointoilijoille ja ääriliberaaleille siinä samassa katastrofia. Eipä nuo EU:n ja Angela Merkelinkään "keinot" Puolaa ja muita Visegrád-maita kohtaan ole tähänkään asti olleet mitään perin rakentavia (kiristys, lahjonta, uhkaus linjalla näytetään menevän). Ehkä Itävallankin ottaessa vaalituloksen vaikutuksesta "järjen käteensä" em. asioissa alkaa EU:ssa olemaan jo niin monta jäsenvaltiota ja niissä niin monta kymmentä miljoonaa asukasta että eurooppalainen kulttuuriperimä ja rationaalinen lähestymistapa maanosan isoihin asioihin on vielä mahdollista saavuttaa. Ja ehkäpä Suomen hallituksellakin on kanttia hypätä tällaista kehitystä ajamaan, mutta tämä onkin jo toinen tarina.<br /><br />-J<br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-53060636664351853802017-11-04T01:41:53.068+02:002017-11-04T01:41:53.068+02:00No wiccalaisuudet ja eri-uskonto-eri-päivinä kerto...No wiccalaisuudet ja eri-uskonto-eri-päivinä kertoo enemmän pinnallisten ihmisten muoti-ilmiöstä, ei varsinaisesti niistä, jotka vakavissaan pyrkivät herättämään muinaisuskontoja henkiin jälleen kerran. -GekkoAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-54990974612164095892017-11-03T09:59:36.161+02:002017-11-03T09:59:36.161+02:00Onpahan vain tapa sanoa, hieman arvottavakin. En o...Onpahan vain tapa sanoa, hieman arvottavakin. En osaa ottaa kaiken maailman wiccalaisuuttan ihan vakavasti, en myöskään sitä muodikasta suuntausta, että kannatetaan eri uskontoja eri päivinä. Kyllähän niissä rappio haisee.Timo Vihavainenhttps://www.blogger.com/profile/00440638593963587615noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-1744396428456480932017-11-03T09:26:18.925+02:002017-11-03T09:26:18.925+02:00" Luonnollista on, että tällaisessa historian..." Luonnollista on, että tällaisessa historian vaiheessa syntyy myös alttius synkretistisille uskonnoille ja niitähän tänä päivänä nähdään meilläkin jo kymmenittäin, niin sanotuista muinaissuomalaisista kulteista itämaisiin ja jopa amerikkalaisiin uususkontoihin, mormonilaisuudesta dianetiikkaan."<br />---<br />Viitataanko tässä siihen, että uususkonnot ja muinaisten uskontojen marginaalisessa uudelleenherättämisessä on jokin ongelma? Näen termin "synkreteistinen" ongelmallisena, sillä ymmärtääkseni kaikki nykypäivän uskonnot ovat ottaneet enemmän tai vähemmän vaikutteita toisistaan, korkeintaan aninismi ja shamanismi ovat alkuperäisimpiä. - GekkoAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-18908612217172184682017-10-30T09:40:45.326+02:002017-10-30T09:40:45.326+02:00Tekstistä tulee mieleen Burgundin herttuakunnan vi...Tekstistä tulee mieleen Burgundin herttuakunnan viimeisiä kulttuurisia kuolinkorahduksia esittävä Huizingan (Keskiajan syksy) kuvaus ontoksi kovertuneen, ylevän ritariaatteen elämän pitkittäminen pompööseillä juhlilla, jossa orkesteri soitti piirakan sisällä, takiloidun laivan työntäminen vieraiden ruokapöytien editse jne.<br />Kirkossa traditiota kantoi liturgia, maallisessa elämässä käteen jäi vain yritys elähdyttää aikansa eläneen ritariaatteen tyhjyyttä tolkuttomalla "yhteisellä juhlalla", johon satsattiin mielettömästi varoja, kutsuttiin korkea-arvoisia vieraita esityksiä katsomaan. <br />- Ja tämän kaiken ylimystöhuvin maksoi Ranskan köyhä kansa.SirGawainAhttps://www.blogger.com/profile/17404656661091125603noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-12149763445250275142017-10-29T11:02:31.146+02:002017-10-29T11:02:31.146+02:00Viemäristähän länsimainen kulttuuri (joka tosiasia...Viemäristähän länsimainen kulttuuri (joka tosiasiassa on jo alentunut siviilisaatioksi) on aivan selvästi menossa. Itse lähinnä miten missä vaiheessa peruuttamaton vaihe alkoi. Ehkä pikkukaupungeissa 1970-luvun puolivälissä jolloin ei saanut kutsua susiapareja susipareiksi. Nyt siitä varmaan saisi jo linnarangaistuksen. <br /><br />1960-luvun puoliväliin asti kaikki oli vielä hallussa. Mutta jo 1970-luvun lopulla nähtiin että peli aletaan menettää. 1980-luvulta lähtien alamäki on vain kiihtynyt. Matiasnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-18676458761381111552017-10-28T14:10:04.128+03:002017-10-28T14:10:04.128+03:00Kun taas meinaa lipua kohti lahjattomien yötä tämä...Kun taas meinaa lipua kohti lahjattomien yötä tämä kommenttiosio, eli aletaan tosissaan hourimaan epäsuorasti tällaisia kuin että nykyinen Suomi toimisi huonosti vaikka sadan vuoden takaiseen verrattuna, taikka ihan vain piehtaroimaan harhoissa, että ihmisten tuloerot heijastaisivat lineaarisesti kognitiivista tai muuta kapasiteettia, on hyvin tärkeää suorittaa niin kutsuttu <a href="https://www.youtube.com/watch?v=QPKKQnijnsM" rel="nofollow">reality check</a>. Amerikka on tietysti erikseen, mutta meillä on kokemuksen mukaan suunnilleen sama aina 20 vuoden viiveellä. Lisäksi globalisaation ja informaatiotalouden myötä kaikki, mikä tapahtuu jossain, tapahtuu vähän myös täällä, mikä on sinällään aika kristuksellista, vaikka barbariaa tuottaakin. /KK/Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-11687264406587098772017-10-28T12:26:47.561+03:002017-10-28T12:26:47.561+03:00Jos kerran kaikki ovat tasa-arvoisia ja kaikki työ...Jos kerran kaikki ovat tasa-arvoisia ja kaikki työ on yhtä arvokasta, niin mistä ne palkkaerot sitten oikein johtuvat?<br /><br />Tämä taitaa olla tasa-arvopoliittisesti täysin sopimaton kysymys - ehkä eräänlainen vihakysymys ja jopa rasismia. Kohta ovat poliisit ovellani, kunhan ovat ensin selvittäneet IP-osoitteeni. Apua.Toipilahttps://www.blogger.com/profile/11262606568946407721noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-52759593040804879312017-10-27T23:00:58.808+03:002017-10-27T23:00:58.808+03:00Takaisin barbariaan. Kysymys on hyvä. Suomi 100 vu...Takaisin barbariaan. Kysymys on hyvä. Suomi 100 vuotta sitten, väestöstä noin 75% eli maaseudulla, he eivät saaneet tukea ja tuottivat kaiken itse. Tänä päivänä meidän väestöstä noin 75% elää verorahoilla. Iso julkinen sektori ja ilmaiseksi ihmisille välillä melkein koko elämä. Monien taiteilijoiden ja kirjailijoiden ei tarvitse olla asiakkaiden arvostamia, apurahat ovat tärkeimpiä. Uusia kummallisempia ratkaisuja meillä on valtava vuokratuki, yli 600.000 asuntoa. Kaikki on liian kallista, mutta hyvin tasa-arvoista.<br />Timo Vihavainen on käsitellyt tätä asiaa jo aikaisemmin, Daron Acemogun kirjaa miksi jotkut maat eivät toimi. Kun valtio pakkokerää rahaa liikaa pois, niin se kuristaa maan talouden. Onko tämä osa syvenevää Barbariaa, sekä Suomessa että Euroopassa?<br />MAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-58764632464203178782017-10-27T15:20:58.021+03:002017-10-27T15:20:58.021+03:00"En usko, että keneltäkään, joka tätä vertail..."En usko, että keneltäkään, joka tätä vertailua tekee, jää huomaamatta se suuri ja yhtenäinen trendi, joka kausivaiheluista puhdistettuna useimmissa merkittävissä asioissa osoittaa yhteen ja samaan suuntaan: alas."<br /><br />Arvelen olevan paljonkin niitä joiden mielestä suunta on ollut johdonmukaisesti ylös, koska taiteesta on tullut "tasa-arvoisempaa" ja sellaisena jumalille otollista. Laadun kriteerinä ei tällöin enää toimi laatu vaan se, että mahdollisimman monenlaiset ihmiset saavat äänensä ja visionsa esille taiteen markkinoilla. Taidetta ei tavallaan enää ole, on vain puheenvuoroja.Erkki Lampénhttps://www.blogger.com/profile/07215980190201054995noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-63749308751573305622017-10-27T07:42:43.194+03:002017-10-27T07:42:43.194+03:00Vuorille kiipeäminen on vaikeampaa kuin laaksoon l...Vuorille kiipeäminen on vaikeampaa kuin laaksoon laskeutuminen. Kehittyvässä yhteiskunnassa piti ylittää aikaisempi saavutus, mutta taantuvassa alittaa. Kuinka alas päästään, jää nähtäväksi. Barbaria palaa riippumatta yrityksistä estää sitä, koska humanismi tuhoaa humanismin. Ovatko Isisin ihmisen tappovideot tai ihmisen kuoleman näyttäminen teatterissa (nauhalta)vain taiteen uusi normaali? Vuoren huipulla on vähemmän (toisaalta enemmän, koska sinne on vaikeampi päästä) tilaa kuin laakson pohjalla. Eriarvoisuus on kannatettavaa myös kulttuurissa. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-35539984565535480692017-10-27T05:27:43.343+03:002017-10-27T05:27:43.343+03:00# Affu
Akkurat!
Paremmistolla on koko ajan kisa
...<b># Affu</b><br /><br />Akkurat!<br />Paremmistolla on koko ajan kisa <br />lukeneiston kanssa sivistyksestä.<br /><br />Sivistys on kokenet niin sairaan<br />inflaation että hylkäsin mokoman<br />jo aikaa sitten ja palasin takaisin<br /><b>Kulttuuriin</b> - eikä ole kaduttanut -<br />näkeekin paremmin.<br /><br />Runouden harrastaminen on kulttuurin korkein muoto, <br />ilman sitä ei ole olemassa muuta kuin tuota tavallista<br />pelkkää nyhtösivistystä.<br /><br />Nyhtösivistystä tukee kuolematon miete:<br /><i>"Mitä pienemmät on pallit mölyapinalla, <br />sitä isompaa ääntä se pitää itsestään."</i><br />Oh-show-tah hoi-ne-nehttps://www.blogger.com/profile/17400699492876549664noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-38618868740416788502017-10-27T00:40:06.186+03:002017-10-27T00:40:06.186+03:00Jotkut arvioijat ovat kiinnittäneet huomionsa kirj...Jotkut arvioijat ovat kiinnittäneet huomionsa kirjan ilmaisuihin, joita he nimittävät rasistisiksi. Niin ikään huomioidaan "Vihavaisen huonosti tuntema" populaarikulttuuri. Monet arviot vaikuttavat hyvin pintapuolisilta. Varsinainen asia saa hämmentävän vähän huomiota.<br /><br />Aamulehden arviossa sentään paljastetaan nykyisen korrektin kulttuurimme tuhoisuus:<br /><br />"Tällainen kirjoittelu tuntuu itsetuhoiselta ja hullunrohkealta, tai sitten Vihavainen ei yksinkertaisesti välitä siitä, mitä hänestä sanotaan.<br /><br />Toisaalta voidaan pohtia, mitä sananvapaudesta ja ympäröivästä kulttuurista kertoo se, jos kriitikko joutuu pohtimaan, mitä kirjailija voi ja saa sanoa?"<br /><br />En ole tuota kirjaa lukenut mutta arvelen, että se on "Länsimaiden tuhon" provokatiivisempi versio. Onko totuudet esitetty provokatiivisessa muodossa, jota ei saisi sanoa?<br /><br />Mitä rasistista on siinä, että toteaa joidenkin kulttuurien olevan vähemmän kehittyneitä? Tarvitseeko nykyajan populaariskaupallista kulttuuria paljoa tuntea todetakseen, että se on pääasiassa massoittain tuotettua kopioitua viihdettä, josta kukaan ei parin vuoden kuluttua muista enää mitään?<br /><br />Itse olen sitä mieltä, että nk. eurooppalainen kulttuuri on jo hävinnyt ja korvautunut amerikkalaisella. Amerikkalainen kulttuuri on kyllä kestämätön ja kärsii tappion sellaiselle, joka kykenee kokoamaan kansan voimavarat yhteen.veikko havuhttps://www.blogger.com/profile/07109149004843633001noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-22359376974775788822017-10-26T21:04:03.589+03:002017-10-26T21:04:03.589+03:00"Kävin "maalaismiehenä" vastikään H..."Kävin "maalaismiehenä" vastikään Helsingissä ja tuli poikettua myös Kiasmaan. Vaikuttava tilakokemus, mutta se taide... Kaikkialla lähes tyhjiä pintoja ja vähät näyttelyobjektit täysin käsittämättömiä ainakin itselleni. Vastenmielisimpänä jäi mieleen suurikokoinen mahdollisesti akryylityö, jossa valkea jänönen niinsanotusti rytkytti takaapäin valtavaa maassa makaavaa sikaa. Tapailin mielessäni jonkinlaista arvausta: näin taiteilija ehkä koki kääntävänsä nurinpäin "alistavan patriarkaatin" tms. En tiedä; inhottavan jälkikuvan se mieleen jätti. Taidanpa ensi käynnillä tyytyä "impivaaralaisiin" von Wrigt -veljeksiin."<br /><br />"tuli poikettua myös Kiasmaan. Vaikuttava tilakokemus, mutta se taide..."<br /><br />Kiasman taidekokoelmaa ovat inhonneet myös neekerit. Afrikassahan taide ei ole ainoastaan värikäs, konstruktiivinen, ekspressionistinen, vetoava, valloittava ja vaikka mitä edespäin on jo vuosisatoja ollut. Toisin sanoen, taide kuuluu kansalle.<br /><br />Kiasmassa taas taide kuuluu taidebyrokraateille. Byrokratia taas on niin monimeduusainen ilmiö. Ei muuta kuin taistoon byrokratiameduusaa vastaan! Taidekoulukunnat näytille! Sama koskee myös Ylen ohjelmia Kiurusta lähtien: totuus kuuluville ja näytille! Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-80022275829775595332017-10-26T20:43:12.490+03:002017-10-26T20:43:12.490+03:00Taide voi kaikin mokomin kuvata pahuutta, mutta ky...Taide voi kaikin mokomin kuvata pahuutta, mutta kysymyshän onkin siitä, miten sitä kuvataan. Olen aikoja sitten nähnyt Joseh Loseyn elokuvan Palvelija, mikä on jäänyt mieleen, koska katsoin sitä yhteiskunnan kuvauksena - näin yläluokkaisen miehen, joka otti miespalvelijan, joka veti vähitellen isäntänsä alaluokan arvottomaan nautiskelevaan elämään. Elokuva kuvasi pahuutta hyvin, kuinka koukuttavaa turmelus on. Mutta mikäli pahuus esitetään arkipäiväistettynä, ihailtuna ja tulosta tekijälleen tuottavana, on se vain osa yleistä henkistä rappiota.<br /><br />Nykyäänhän taiteessa esitetään sitä mikä uusvasemistolaisella agendalla milloinkin on trendikästä. Siinä esitellään suvaitsevaisuutta ja ennakkoluulottomuutta, näyttäydytään hyvinä, eikä tietenkään tällainen ns. hyvyys jaksa kannatella kiinnostusta pitkään. Puuttuu syvyys ja omaperäisyys, kaikki tekevät samaa, jokaisella on pakolainen uhrina, homo rakastuneena ja uskovainen syntisenä. <br /><br />Bruce Charton ottaa esimerkiksi näkökulman muuttumisesta Othellon:<br />"...todellakin roisto näyttää olevan vetovoimaisempi henkilöhahmo, ainakin dramaattisesti, kuin se henkilö, jonka oletetaan olevan sankari – esimerkiksi älykäs ja hauska, mutta paha antisankarillinen lago on (useimmissa tuotannoissa) nautittavampaa katsottavaa kuin paksu, paasaava 'hyvä' sankari Othello.<br /><br />Mutta lago on nyt korvannut Othellon ja hänestä on tullut moderni päähenkilö; joten sensijaan, että meillä olisi traaginen sankari puutteineen meillä on ivallinen, ei-täydellisen-paha antisankari; sensijaan että meillä olisi hyvä (vaan ei täysin hyvä) pääosan esittäjä, meillä on paha (vaan ei täysin paha) päähenkilö. <br /><br />Tämä median 'muutos' on peitetysti osoitettu maailmalle, missä pääasiallinen moraaliongelma on erittäin hyvä käyttäytyminen, ja missä hyvät ihmiset ovat erittäin anteeksiantamattomia ja suvaitsemattomia toisten syntejä kohtaan.<br /><br />Kun otetaan huomioon se, että media sisältää ajatuksen, että se opettaa meitä – empaattisesti – ja että pahimmissakin ihmisissä on hyvyyttä, löytyy siltä julistavaa kyynisyyttä siinä, kuinka meidät johdatellaan tuntemaan empatiaa erittäin valikoivasti esiteltyjä ihmisiä kohtaan.<br /><br />Empatia on rutiinia tietynlaisia pahoja ihmisiä kohtaan, mutta toisia kohtaan taas ei – hyväksyttyjä ovat murhaajat, terroristit, varkaat ja valehtelijat, pelkurit ja huumeiden käyttäjät, mutta eivät valkoisten rasistien kaltaiset henkilöt. Kuitenkin – mille tahansa historian yhteiskunnalle ja useimmille nykyajan yhteiskunnillekin, murha on paljon, todella paljon pahempi synti kuin 'kiihkoilu'.<br /><br />Tällä valikoivuudellaan media peitetysti paljastaa kätketyn (mutta oikean) uskonsa siihen, että empatia johtaa suvaitsemaan ja jopa hyväksymään."Bogreolhttps://www.blogger.com/profile/17288980742756187884noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-49993982015663632132017-10-26T20:11:09.391+03:002017-10-26T20:11:09.391+03:00"Hyvyydestä taas ei vain tahdo syntyä hyvää t..."Hyvyydestä taas ei vain tahdo syntyä hyvää tai ainakaan kiinnostavaa taidetta, ainoana poikkeuksena tulee mieleen Tolstoin Pierre Bezuhov."<br /><br />Maailman kaunokirjallisuudessa sankarien/hahmojen/egojen, ja samoin vastasankarien/vastahahmojen/vastaegojen nimillä on aina merkityksensä. Leo Tolstoin Sodan ja Rauhan yksi päähahmoista Pierre Bezuhov joi pullon samppanjaa tyhjäksi pullon suusta kertaheitolla seisoen palatsin yläkerroksen avoimen ikkunan ikkunalaudalla selin kohti yön pimeyttä. Kreivi/upseeri Bezuhov oli näin sankari nuoressa seurapiirissään. <br /><br />Tolstoi antoi pääsankarilleen nimeksi Bezuhov/Korvaton. Korvaton eli älä kuuntele sitä mitä muut puhuvat, älä ymmärrä sitä mistä muut puhuvat, äläkä ota sitä kaikkea sydämeesi. Tolstoi neuvoi myös filosofisesti, että jos sinua lyödään poskelle, niin tarjoa toinenkin poski lyötäväksi.<br /><br />Venäjällä kuohui vallankumouksellisten aatelisdekabristien liike päämääränään tuhota Venäjän keisarijärjestelmä. Leo Tolstoi taisikin olla ns. sosialistisen realismin perustanlaskija.<br /><br />Korvattomat/silmättömät/aivottomat eivät vieläkään taida olla enemmistönä Nyky-Venäjällä.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-87229286690629054482017-10-26T18:29:52.790+03:002017-10-26T18:29:52.790+03:00Miksi kaivata barbaaria Eremitaasin muodossa? Eikö...Miksi kaivata barbaaria Eremitaasin muodossa? Eikö Viipurin taidemuseo riitä?<br />Eremitaasi tulisi Helsinkiin ilmaiseksi, koska se tuo mukanaan myös lahjoittajan vaikutusvallan.<br />Malaga taisi olla viimeinen Eremitaasin kohde.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-87768223363751183232017-10-26T17:08:43.637+03:002017-10-26T17:08:43.637+03:00"taide haaalii asiakkaita kuvaamalla pahuutta..."taide haaalii asiakkaita kuvaamalla pahuutta ja siinä piehtaroimalla"<br /><br />Tässä ainoassa asiassa on pakko olla eri mieltä: kyllä usein suuri taide syntyy juuri pahuudesta. Ainakin itse pidän Shakespierin Richard III:ta suurena taiteena - ja erinomaisena tudor-propakandana. Pahuus toimii taiteessa usein ns. kielteisenä esimerkkinä ja saa yleisössä aikaa vastareaaktion: ei noin. Hyvyydestä taas ei vain tahdo syntyä hyvää tai ainakaan kiinnostavaa taidetta, ainoana poikkeuksena tulee mieleen Tolstoin Pierre Bezuhov. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-79035045718985506572017-10-26T17:08:17.651+03:002017-10-26T17:08:17.651+03:00Kyllä Eremitaasilla on filiaaleja jo olemassakin, ...Kyllä Eremitaasilla on filiaaleja jo olemassakin, mm. Amsterdamissa sekä Italiassa.<br /><br />https://fi.wikipedia.org/wiki/Eremitaa%C5%A1i<br /><br />(kohta Näyttelykeskukset)<br /><br />Sitä en sitten tiedä, miten ja millaisilla ehdoilla sieltä olisi kenties mahdollista saada jotakin näytteille myös ulkomaille. Tosin luulisin kyllä esim. Ateneumin olevan jo sen verran arvovaltainen taho, että jotakin pientä saattaisi ainakin toisinaan liietä sinnekin näytteille asetettavaksi. Eiväthän ne kokoelmat sentään pelkistä da Vinceistä, Raffaelloista ja Rembrandteista koostu.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-75298500655312659512017-10-26T16:58:12.586+03:002017-10-26T16:58:12.586+03:00Luulenpa vain, että Eremitaasi ei jaa aarteitaan m...Luulenpa vain, että Eremitaasi ei jaa aarteitaan mihinkään filiaaliin edes lainaksi. Minulle riittäisi kun vuoden ajaksi myönnettäisiin yksipuolinen viisumivapaus niille suomalaisille, jotka hankkivat lipun sinne. Siinäpä olisi Putinilta erinomainen syntymäpäivälahja Suomen 100-vuotisjuhliin.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-3926617868815115392017-10-26T16:52:34.599+03:002017-10-26T16:52:34.599+03:00Tämä blogi oli erinomainen tiivistys Barbarian pal...Tämä blogi oli erinomainen tiivistys Barbarian paluusta. Kyllähän blogi ja kirja pistävät mielen matalaksi. Toisaalta on niinkuin Waltari sanoi "sinä palaat, mutta kansasi ei koskaan palaa kun sille mitattu aika on lopussa". Spenglerin ajatuksen mukaan jokaisella kultuurilla on alkunsa ja loppunsa ja historia on valitettavasti todistanut hänen käsityksensä oikeaksi.<br /><br />Ehkäpä Euroopan aika on mennä, jokin sen kulttuurin palossa ja etoksessa on vain sammumassa. Haluaisimpa kuitenkin ajatella kuin jutun Ivan joka pääsi Pariisiin katsomaan kapitalismin loppua jaa totesi, että kadehdittava kuolema.<br /><br />Haluaisin uskoa Euroopan kulttuurin renesanssiin, mutta usko ei riitä.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-80246681004264612202017-10-26T15:14:55.773+03:002017-10-26T15:14:55.773+03:00Tuoltakin kannalta lienee aivan loogista, että Hel...Tuoltakin kannalta lienee aivan loogista, että Helsinkiin halutaan Guggenheim, mutta kukaan ei esitä edes ajatusta Eremitaasin tai jonkin muun oikean taidemuseon filiaalin perustamisesta pääkaupunkiimme. No, onhan siellä sentään Ateneum (ja jonka yhteyteen myös tuollaisen filiaalin perustaminen ei liene olisi mitenkään ylivoimainen juttu).Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-19872528298907872602017-10-26T11:59:47.687+03:002017-10-26T11:59:47.687+03:00Älymystö ja lukeneisto eivät ole synonyymeja sivi...Älymystö ja lukeneisto eivät ole synonyymeja sivistyneistölle. Meidän nuoruudessamme saattoi tavata vielä koulunkäymättömän sivistyneen, mutta niin kuin kuvasta näemme koulunkäynti ei ole tie sivistykseen, mutta kun nykyään kaikki käyvät kouluja, niin sivistynyt voi löytyä mistä vain. Kylläkin harvakseen niin kuin aina.Affuhttps://www.blogger.com/profile/07001393920538356484noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-41508220976868081612017-10-26T11:28:46.502+03:002017-10-26T11:28:46.502+03:00siis: von Wright
Idemsiis: von Wright<br /><br />IdemAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4948027442865773983.post-74876151558212036062017-10-26T11:26:10.517+03:002017-10-26T11:26:10.517+03:00Niin, siitä nykykuvataiteesta (pro "kuvaama-&...Niin, siitä nykykuvataiteesta (pro "kuvaama-") pieni välähdys:<br /><br />Kävin "maalaismiehenä" vastikään Helsingissä ja tuli poikettua myös Kiasmaan. Vaikuttava tilakokemus, mutta se taide... Kaikkialla lähes tyhjiä pintoja ja vähät näyttelyobjektit täysin käsittämättömiä ainakin itselleni. Vastenmielisimpänä jäi mieleen suurikokoinen mahdollisesti akryylityö, jossa valkea jänönen niinsanotusti rytkytti takaapäin valtavaa maassa makaavaa sikaa. Tapailin mielessäni jonkinlaista arvausta: näin taiteilija ehkä koki kääntävänsä nurinpäin "alistavan patriarkaatin" tms. En tiedä; inhottavan jälkikuvan se mieleen jätti. Taidanpa ensi käynnillä tyytyä "impivaaralaisiin" von Wrigt -veljeksiin.<br />Anonymousnoreply@blogger.com