Playboyn aika
Die Zeitin Magazinissa on pikku juttu
Playboyn perustajan, Hugh Hefnerin talon myynnistä. Pappa haluaa nyt myydä
kuuluisan palatsinsa melkoiseen hintaan, mutta pitää samalla ehtona eräänlaista
syytinkioikeutta. Tällä 89-vuotiaalla sybariitilla on oltava myös myynnin
jälkeen oikeus asustella ja työskennellä talossa. 29 huonetta, viinikellareita,
uima-altaina ja muuta rekvisiittaa käsittävän kompleksin hinta on 200 miljoonaa
dollaria, mikä ei kai sinänsä ole erityisen kummallista eikä välttämättä
ongelma nykyisille ökyrikkaille.
Ongelmia ehkä saattaa
sen sijaan tuottaa paikan maine. Uudella omistajalla voi olla paineita
säilyttää paikan ns. mainetta. Siellähän ovat lukemattomat toisilleen
uppo-oudot ihmiset vuosikymmenten ajan harrastaneet seksiä sen eri muodoissa.
Pappa Hefnerillä oli aikoinaan tapana esiintyä aina kylpytakissa ja epäilemättä
hänen lehtensä veti puoleensa muodokkaita neitosia kuin hunaja mehiläisiä.
Pääsy Playboyn kuukauden Playmateksi
oli aivan tavaton kunnia nuorelle naiselle, kuten hämmästyksekseni kuulin
joskus muinoin, kun oma tyttömme, Kata Kärkkäinen saavutti tuon kadehditun
aseman.
Hefnerin luomus,
Playboy, kuuluu nyt lopettaneen
alastomien tyttöjen esittelyn, jotka aikoinaan olivat sen keskiaukeaman
kaunistus.
Asia kannattaa
panna merkille, koska nuo keskiaukeaman kuvat olivat alun perin se, mikä
ylipäätään teki lehden kuuluisaksi ja sai ihmiset sitä ostamaan. Olihan
lehdessä myös huumoriosasto, Party Jokes,
hieman klassista kirjallisuutta osastossa Ribald
Classics ja joskus merkittävien ihmisten haastatteluja sekä Unabashed Dictionary. Mutta ilman noita
tyttöjä ei kai kukaan olisi voinut lehdestä oikeasti kiinnostua. En minä
ainakaan.
Kysymys ei
kuitenkaan ole minusta, vaan siitä, että Playboy
symbolisoi erään aikakauden tuloa ja menoa ja minua kiinnostaa kysymys, mitä
merkitsee sen poistuminen näyttämöltä, sillä sitähän tuo alastonkuvien
häviäminen tarkoittaa.
Kun Playboy
aloitti alastonkuvien julkaisun, ei se tietenkään ollut alan ensimmäinen eikä
ainoa edustaja. Meidänkin maassamme ilmestyivät Kalle, Jallu ja ties mitä muita aviiseja, joita pidettiin irstaina
ja jotka pyrkivät sellaisia olemaan, näyttämättä sentään kertaakaan esimerkiksi
naisen nänniä tai pyllyä ihan kokonaan. Mutta loputhan voi kuvitella, jos tunsi
asiaan kiinnostusta ja moni tunsi.
Playboy oli jotakin muuta. Se oli
tarkoitettu menestyvälle, sosiaalisesti nousevalle urbaanille nuorelle miehelle,
kuten sen julkaisemat joulua edeltävät lahjavihjekatalogit pyrkivät
osoittamaan. Lukijan ajateltiin nauttivan sellaisia tuloja, ettei esimerkiksi
suurehkon moottoripyörän ostaminen joululahjaksi ollut ongelma ja hänen
arveltiin siirtyvän syksyisin jollekin Ivy
Leaguen kampukselle tai vastaavaan paikkaan. Loma-aikoina hän juhli hienoissa
alan keskuksissa. Nautinto oli tunnussana. Carpe
diem!
Mutta niinkään
olennaista ei ehkä ollut, ettei Playboy kilpaillut nuhjuisten postimyyntiluetteloiden
tiiraajien suosiosta, kuin se, että se oli vakaasti päättänyt tehdä seksistä
yhtä salonkikelpoisen asian kuin syöminen. Ja syöminen, merkityksessä gourmandise, oli juuri tulossa muotiin
samaan aikaan, kun Playboy iski Amerikan puritaanista perintöä omalla aseellaan,
joka oli Playboy Philosophy.
Suuriruhtinas
Aleksanteri Mihailovitš kirjoitti aikoinaan muistelmissaan siitä, miten
hullunkuriselta vaikuttivat amerikkalaiset, jotka äärimmäisellä vakavuudella
esittivät mullistavina viisauksina sellaista, mikä vanhalla mantereella oli jo
ammoin kuuluut sivistyneen ihmisen perustietouteen.
Mutta asiaa ei
pidä banalisoida. Eivät Voltaire, Rousseau, saati de Sade vanhallakaan
mantereella olleet joka pojan normaalia maailmankatsomusta. Bertrand Russell, joka vuonna 1929 julkaisi teoksensa
Marriage and Morals, oli Brittein
saarilla yhä skandaalinkäryinen hahmo. Kun Gummerus julkaisi kirjan suomeksi
vuonna 1951, se oli kuin huutavan ääni korvessa. Yhdessä Omar Haijamin runojen
kanssa sen voitiin arvioida kuuluvan siihen hengenravintoon, joka oli
nakertamassa sotasukupolven ylevän maailmankatsomuksen perusteita. Kyseessä oli
yksinkertaisesti kaikenlaisen nautinnon emansipaatio! Miten pitkä olikaan
loikkaus sota-ajan sankarillisuudesta, siis noin periaatteessa.
Yhtä kaikki,
Russellin filosofisia pohdintoja luki vain harva, ainakin Kalle-lehteen verrattuna. Kumpikaan lukemisto tuskin olisi ollut
maailmaa mullistamassa, ellei se, mitä nykyään sanomme kulttuurivallankumoukseksi,
olisi yhtäkkiä ryöstäytynyt irti myös Suomessa suunnilleen 1960-luvun
puolivälissä.
Kulttuurivalankumous
hehkutti pääasiassa ikivanhan länsimaisen filosofian kaikkein banaaleimpia
saavutuksia, jotka kaikki oli jo mahdollista löytää muinaisesta Kreikasta. Tämä
ei vähentänyt sen merkitystä.
1700-luvun tai
1800-uvun vapaa-ajattelijat olivat pieni vähemmistö ja rahvas tiesi aina, että
sen tuli olla köyhää ja hyveellistä. Kaikenlainen pidättyvyys oli hyveen ytimessä
ja seksi muodosti vielä aivan oman lukunsa, koska sitä säätelivät myös
moninaiset valtion sanktiot, sensuurista rangaistuksiin. Ja tabuja riitti muutenkin.
Muistan hyvin, mikä
sensaatio oli tuon häpeämättömän Playboyn
ilmestyminen lehtikioskeihin. Vaikka englannin taito tuolloin, 1960-luvun
alkupuolella, oli meillä aika heiveröistä, näytti lehti menevän erinomaisesti kaupaksi
etenkin pojille. Ehkä moni oli saanut kipinän opiskella enemmän englantia, joka
oli tulossa yhä tärkeämmäksi kansainväliseksi kieleksi. Kukapa sen ihan
varmasti tietää.
Kun puoli
vuosisataa on nyt vierähtänyt noista päivistä, en pysty enää sataprosenttisella
varmuudella sanomaan, mitkä olivat motiivini, kun hankin noita kalliita lehtiä
vähäisillä opiskelijan pennosillani. Varmaa on, etteivät uskomattoman hemaisevat
kuvat, jotka nykyään luokiteltaisiin pehmopornoksi, olleet asiassa viimeisillä
sijoilla. Sellaisia ei muualla yksinkertaisesti ollut.
Kiinnostavaa oli
myös, että Hefner julkaisi lehdessään palstaa The Playboy Philosophy. Tunnustan lukeneeni sitä ja pidin sitä
joskus jopa tasokkaana. Kaiken kaikkiaan suhtauduin kyllä asiaan hieman ironisesti.
Hefner tuskin suhtautui siihen näin tai ainakin halusi antaa vaikutelman asian
vakavuudesta.
Luulen, että
Hefnerillä oli kuin olikin missio, jonka hän nyt vanhoilla päivillään ehkä voi
katsoa suorittaneensa loppuun. Puritaanisen Amerikan suhde seksiin on
totaalisesti mullistunut, kuten se on mullistunut meilläkin. Mikä oli yhden
lehden ja sen keskiaukeaman tyttökuvien merkitys tässä länsimaisen kulttuurin
yhdessä keskeisessä muutoksessa, en halua spekuloida.
Joka tapauksessa
voimme haarukoida historiallisia kausia ennen
ja jälkeen Playboyn. Nuo ajat ovat
erilaisia. Niissä näemme vaikkapa puritanismin ja sybariittisen konsumerismin
välisen eron. Rinnan Playboyn ajaman
seksivallankumouksen kanssa valtasi alaa myös tietty feministinen uusmoralismi
ja uusidiotismi, joka vei seksuaalikielteisyyden kauemmas kuin puritanismi
koskaan ja joka korvasi raamatulliset tabut uusilla, orwellilaisilla. Mutta
tämä on toinen tarina. Playboyn tarina oli yhden murrosajan eepos kaikessa banaaliudessaan
ja irvokkuudessaan. Mutta syvän jälkensä se jätti.
Playboy oli hyvin harvinaista herkkua sisämaan kaupungissa 45 vuotta sitten. Kukapa muu kuin serkkupoika sellaisen osti.
VastaaPoistaHymyn alastonkuvista 1970-luvulla on jäänyt mieleen, että niissä tytöt olivat reilusti rinnat ja tuhero näkyvillä. Monet olivat herttaisen näköisiä eikä heillä ollut tekotissejä. Tähän tasoon ei nyky-Hymy ole yltänyt vuosiin. Se on silikonibimbojen galleria.
Jep. 70-luku oli selvästi uutta aikaa. Vuoden 1972 "Pidot Suomesa" kirjassa jokuj sanoo sanoneensa, että uskoo SUomessa olevan sananvapaus sitten kun markiisi de Saden kirjoja on suomeksi saatavilla. Ja tuohon aikaan jo oli. VErtaapa sitä 60-luvun alun onnettomiin Mykle- ja Miller- kohuihin. Hymy ratsasti aluksi kovasti seksillä. Entinen TK-mies Veikko Ennala oli lehden ehdoton tähti.
VastaaPoistaSalaliittoteoreetikot ja kaiken maailman persoonallisuustestituloksillaan leveilevät hörhöt puhuvat "kulttuuri-marxismin" moraalisesti mädättävästä vaikutuksesta osana katalaa suunnitelmaa "demoralisoida" Länsi, mutta todellisuudessa kaiken työn teki Playboy ja täysin vahingossa. Miksei kukaan syytä sitä? Siksikö, ettei Hefner ole edes juutalainen? Ehkä siksi, että toisin kuin jostain Adronosta, he itse asiassa nauttivat siitä. Kukapa syyttäisi sellaista, mistä nauttii?
VastaaPoistaPlayboyn keskiaukeamille ei liene enää paljoa sosiaalista eikä seksuaalista tilausta, koska samoja fiboja nuoret miehet saavat netistä helpommalla. Esimerkiksi Iltalehden pikku-uutisen pienestä linkistä. Seksi ja seksuaalisuus on muuttunut niin banaaliksi ja tavalliseksi ko. asioiden ylitarjonnan kautta; hyvä esimerkki tästä on ilmeisen sairaalloista julkisuuden kaipuuta poteva Marja Hintikka-söy, joka hankkii katsojia vilauttamalla ja puhumalla pehmoista pornoa.
VastaaPoistaYlpeänä kerron täten, etten ole katsonut Marjan rintoja ja takapuolta kertaakaan. Koska ensimmäinen "orgasmi kymmenessä sekunnissa-jakso" kertoi jo ko. ohjelmasta kaiken.
Luin kuuri Idiootin ja pääsin tutustumaan ruhtinas Myshkinin hyvätahtoiseen hölmöyteen ja Ippolitin ateismiin ja Nastassjan uhriutuvaan kovuuteen. Siksi olen aika järkyttynyt, kun historian asiantuntija ja yht. kunnallisten virtausten viileä analyytikko Vihavainen kertoo Playboyn sisällöstä suurella tietämyksellä.
Olen asiasta hieman järkyttynyt ja järkkynyt.....
Enpä ole kuullut koko ohjelmasta. Playboy kuului edistykselliseen lukemistooni puoli vuosisataa sitten, vaikka eiväthän kaikki rikokset kai vanhene.
PoistaEnpä ole kuullut koko ohjelmasta. Playboy kuului edistykselliseen lukemistooni puoli vuosisataa sitten, vaikka eiväthän kaikki rikokset kai vanhene.
Poista"Luin juuri Idiootin... Siksi olen aika järkyttynyt..."
Poistaarska (2. helmikuuta 2016 klo 23.28) ei taidakaan tietää, että Idiootin maassa, Neuvostoliitossa pornofilmeja pyöritettiin jatkuvasti, mutta ainoastaan nomenklatuuran katsottavaksi. Nomenklatuuran piti olla erittäin viriiliä johtamaan sosialismin rakennustyötä. Rahvaan piti sen sijaan olla stahanovilaisia, jotka antavat kaikki voimansa sosialismin rakennustyölle, etteivät enää jaksaisi ajatella seksiä, porvarillista elämäntapaa.
Kateeksi käy. Ei meilläpäin 60-luvulla ollut muuta eroottista lukemistoa kuin Anttilan postimyyntiluettelo...
VastaaPoistaAnttila oli toki kansan syvien rivien Hefner meilä Suomessa... Mutta kulttuuri-ilmiönä Playboy on kiinnostava ja aikaanssa sidottu.
VastaaPoistaLady Chatterleyn rajastaja ilmestyi Englannissa vasta vuonna 1960.
Ellei sitä ole lukenut, se kannattaa tehdä ihan siksi, että ymmärtäisi, missä tämä maailma menee ja mistä mihin.
Sain kaksi tuntia, kun maikka löysi pulpetistani Coctailin ja Iso Kallen. Playboyta ei silloin vielä ollut, mutta Life'en olin jo tutustunut. Vain kuviin siinäkin, koska englannin olimme aloittaneet vasta sinä vuonna. Joskus kateellisena mietin minkälaista se olisi olla kyltymätön nuori tänä nykyisenä pornon valta-aikana. Jotkut tutkimukset kyllä väittävät, että nykynuorten testosteronitasoilla kiihdytyksiä tarvittaisiinkin enemmän. Meillä oli hämärän viitteelliset alastonkuvat, mutta testosteronituotanto oli rajatonta, joten ei se tylsää ollut silloinkaan.
VastaaPoistaMeillä on Playboy ynnä muuta sellaista. On maita, joissa naiset peitetään kaapuun. Kun maan johtaja saapuu vierailulle Eurooppaan, taideteoksetkin peitetään kaapuun, jotta johtaja ei saisi mieleensä syntisiä ajatuksia. Muslimimaissa pornon hallussapidosta ja levittämisestä voi saada kuolemantuomion. Mutta loppujen lopuksi, kummassa kulttuurissa enemmän ajatellaan näitä asioita? Googlen tilastojen mukaan muslimimaissa etsitään suhteellisesti enemmän alastomuutta ja pornoa kuin vapaissa länsimaissa. Kiellot vain lisäävät kiinnostavuutta. Pakolaisetkin hyökkäävät heti niiden asioiden kimppuun, jotka ovat kiellettyjä heidän omissa maissaan.
VastaaPoistaSiis kumpi valita, Playboy ja vapaus vai kaapu ja kiellot?
Vielä nuoruusmuisto ennen uutisia. Yläkoulussa luin fysiikka/kemian kirja takana Kallea vai oliko Jallua. Keskityin asiaan niin kovasti testosteroni höyryissä, etten huomannut Marja-opettajaa, joka oli hiipinyt taakseni.
VastaaPoistaMarja meni täysin punaiseksi ja tarttui minua hiuksista ja kaksin käsin tukisti 9 lk:n riskiä ja rotevaa poikaa. Menin sitten käytävään ja tunnin jälkeen menin opettajan luo ja taisin jopa
pyytää anteeksi.
Toivottavasti tämä rikos on jo vanhentunut.