Ryssänkirkot ja moskeijat
Kun Pietari
Suuri valtasi Narvan, hän puhdistutti paikalliset kirkot kaivattamalla ja
siirrättämällä niiden lattian alta haudoistaan balttilaiset paronit, jotka
siellä olivat saattaneet uinua jo vuosisatoja.
Kyse saattoi
olla ensisijaisesti olla juuri puhdistuksesta ja saastaisiksi ajateltujen
nemtsien jälkien hävittämisestä, olihan vanhan Venäjän arkaainen ja
ksenofobinenkin perintö varmasti vielä aivan elävää.
Pietari itse oli
tunnetusti kyllä suuri rienaaja, jolle ei mikään näyttänyt olevan pyhää ja siis
tuskin saastaistakaan. Ehkäpä oikeauskoisen
kansan vaisto kuitenkin vaati tällaista symbolista elettä? Jos kerran oli voitettu,
niin tehtiin nyt sitten, kuten voittajan sopii?
Muistelen tämän
puhdistuskuvauksen lukeneeni Gabriele Scheideggerin kirjasta Perverses Abendlabd – barbarisches Russland,
mutta en nyt tähän hätään sivuja muista enkä edes sitä, otettiin nuo kirkot
sitten ortodoksiseen käyttöön, mikä olisi selittänyt ainakin jollakin tavoin
tuota puhdistusoperaatiota.
Tämä joka
tapauksessa tuli taas mieleeni, kun luin päivän lehdestä sen yhä uudelleen
toistuvan valituksen, että meillä venäläiset varuskuntakirkot muutettiin luterilaisiksi
ja siinä samalla vandalisoitiin hävittämällä niiden ns. sipulit eli
liekkitornit.
Olihan se toki
valitettavaa, ettei suurta määrää ortodoksisia kirkkoja säilytetty Suomessa, mutta
samalla on kyllä muistettava, että se olisi jo rahallisesti ollut aivan
mahdotonta. Itse hämmästelisin sitä, että niin moni saattoi säilyä.
Tosiasiassa nuo
kirkot enimmäkseen elivät taloudellisesti hyvin kituvaa elämää jo autonomian
aikana. Kun niiden seurakunnat eli venäläiset sotilaat lähtivät maasta, ei
jäljelle jäänyt ketään ylläpitäjäksi. Olisiko siis rutiköyhän Suomen kuulunut
museoida nuo kirkot? Ja olisiko samaan aikaan pitänyt rakentaa itsenäisen
Suomen varuskunnille omat kirkkonsa kullekin noiden hylättyjen viereen? Aika absurdi
vaatimus se olisi ollut, eikä kukaan liene sellaista edes kehdannut esittää.
Suomenlinnan
kirkko on hyvä esimerkki. Se riisuttiin ortodoksisesta koristelusta ja
välineistöstä, sellaisesta kuin ikonostaasi, eihän niitä voitu luterilaisessa
jumalanpalveluksessa käyttää. Samalla tornia hyödynnettiin taloudellisesti
asettamalla sen huippuun majakka, joka siellä on tänäkin päivänä ja näyttää
linjassa Harmajan kanssa turvallisen tien kaupunkiin. Komea ja järkevä idea!
Mutta tärkeää
oli myös se, että nuo venäläiset kirkot olivat samalla venäläisen herruuden symboleja.
Monet, kuten Kotkan ja Turun uusklassiset kirkot sopivat mainiosti paikalliseen
tyyliin, joka on pietarilaista eli eurooppalaista eikä sen sijaan
moskovalaista, slavofiilistä hapatusta, joka 1800-luvun lopulta alkoi levitä
kaikkialle, jopa itse Pietariinkin.
Ihmettelin
joskus ja hieman paheksuinkin, kun virolainen opas letkautteli Toompean
Aleksanteri Nevskin katedraalista ja sen tyylistä. Kaunistihan se kaupunkia ja
antoi sille kiinnostavan lisänsä samoin kuin Uspenskin katedraali Helsingissä.
Sittemmin aloin
ymmärtää, että valloittajan symbolit painavat aina alistettua kansaa, joka ei
saa rauhaa niin kauan kuin sen on pakko katsella vieraan vallan merkkejä. Tai
ehkä sentään henkinen vapautuminen alamaisasenteesta saattaa joskus päinvastoin
onnistua niin hyvin, etteivät vieraat symbolit enää häiritse, vaan koetaan
pikanttina lisänä omassa kulttuuriperinnössä. Ehkä näin on käynyt Suomessa?
En kuitenkaan
olisi valmis ylpeilemään suomalaisesta kulttuurin tajusta. Minusta suhtautuminen
menneisyytemme symboleihin on lähinnä barbaarista ja siihen kohdistuvat tunteet
tai tunteettomuus kertovat enemmän historian tajun puutteesta kuin sen suuresta
kehittyneisyydestä.
Alituisesti
toistuva ruikutus ortodoksisten kirkkojen muodonmuutoksesta itsenäistymisen
jälkeen on vain yksi tämän asenteen ilmentymistä. Kaiken takana näyttää olevan
kyvyttömyys ymmärtää, mikä on koko kansamme asema maailmassa ja sen kulttuurin
historiassa.
Näköjään olemme
edistyksellisten toimittajien mielestä yksi suurvalta muiden joukossa, jonka
harteille sopii vastuu vaikkapa neekeriorjuudesta tai venäläisten sorrosta.
Kenenkään päähän ei näytä edes pälkähtävän, että suomalainen kulttuuri, sitkeän
työn ja taistelun tulos, on kuin herkkä ansarikukka, joka on monta kertaa ollut
lähellä tuhoutumistaan. Meidän on annettava arvo toisillekin, mutta myös
ymmärrettävä oma tilamme.
Tilanteemme on
tämän päivän maailmassa ehkä vaaranalaisempi kuin koskaan. Kerran maailmassa
meitä kauhistutti yhdenvertaisuuslaki,
joka uhkasi hukuttaa meidät Venäjän kansainmereen. Nyt ei päättäjiämme näytä
edes kauhistuttavan se, että meille saapuu esteettömästi täysin vieraan ja
meille vihamielisen kulttuurin edustajia, joille levitellään punaista mattoa.
Näyttävät
pyhäköt, kulttirakennukset, ovat aina herruuden merkkejä. Olisi
anteeksiantamatonta, mikäli meillä olisi ortodoksinen katedraali Nikolain
kirkon paikalla. Omalla paikallaan, Katajanokalla Uspenskin katedraali sen
sijaan sopii maisemaan mainiosti. Olisi luonnotonta, mikäli meillä olisi
Suomenlinnan (jonka nimenäkin ehkä olisi Sveaborg) varuskuntakirkkona
ortodoksinen pyhättö. Itsenäisen maan on asetettava oman suvereenisuutensa
merkit asianmukaisille paikoille.
Entä mitä on
sanottava suurmoskeijasta, jonka jotkut kantasuomalaisetkin haluavat, osin
veronmaksajien rahoilla rakennuttaa kaupunkimme eräälle keskeiselle paikalle?
Kysymyksessä on
historiallinen uutuus, merkittävän muhamettilaisen väestönosan yritys nostaa
päänsä ja uskontonsa asema korkealle paikalle, josta se näkyy mereltä
saapuvalle matkailijalle jo kaukaa ja kertoo, kuka tässä maassa on suurin, allahu akbar.
Koska kyseessä
on historiallinen vihollinen, jota vastaan meidänkin maamme joutui taistelemaan
koko autonomian ajan, sopii moskeijalle vain ja ainoastaan alistettu rooli. Sen
päästäminen symbolisesti niskan päälle osoittaisi kaunopuheisesti, että
tarunomainen Hölmölä sijaitsee juuri täällä ja kasnalta puuttuu
itsesuojeluvaisto.
Muhamettilaisten
kansojen ja erityisesti turkkilaisten rooli ei historiassamme ole ollut
pelkästään vihollisen. Kaarle XII:n aikana Turkki oli nimenomaan liittolaisemme
ja meillä on muutenkin tiettyjä erityisiä syitä sympatisoida sitä.
Siitä huolimatta
osoittaisi täydellistä historian tajun puutetta, mikäli sallittaisiin perustaa
näkyvälle paikalle suurmoskeija symbolisoimaan sitä voittoa, jonka meneillään
oleva haltuunotto eli islamistien mielikuvituksessa uusi hidzra muka meillä on jo saavuttanut.
Sellainen voitto
on toteutunut vain islamistien päiväunissa, jotka jäävät katteettomiksi, mikäli
tästä kansasta vielä löytyy riittävästi väkeä, jonka päätä ei nykyisellä
koohotuksella ole kokonaan sekoitettu. Toivottavasti niitä on jopa Helsingin
valtuustossa. Nyt kannattaa olla tarkkana ja tarvittaessa toimia aktiivisesti.
Tiedätkö muuten millä tavalla Suomessa kansan parissa suhtauduttiin ortodoksiseen kirkkoon ja niissä käyviin venäläisiin autonomian aikana? Koettiinko ne jo silloin jonain miehittäjän symboleina vai alkoiko tuo viha vasta itsenäisyyden tultua?
VastaaPoistaOlen jostakin lukenut, että sotilaat eivät saaneet periaatteessa olla kosketuksisssa paikallisen väestön kanssa. Mutta olihan senkinn joukossa jonkin verranb ortodokseja. Kuvauksia asiasta on, jonkin verran valitettiin suomalaisten häirintää ja häpäisyä, jota kenraalikyvernöörinvirasto Bobrikovista lähtien myös tarkkaili.
VastaaPoistaMutta olipa avioliittojankin venäläisten sotilaiden ja suomalaisten välillä. Niitä on tutkinut Aleksei Shkvarov ja mirja tulee kohta ainakin venbäjäksi.
Tasapainoinen ratkaisu olisi, mikäli suurmoskeija ja Guggenheimin museo sijoitettaisiin jonnekin metroradan varteen, esimerkiksi Roihupellon seutuville.
VastaaPoistaSuomalaisuuden ja kansallisen itsetunnon ylösnousun herättäminen pannaan yleensä ruotsinkielisen sivistyneistön ansioksi, mikä ei ole väärin, mutta hieman vajaatulkintaine.
VastaaPoistaSivistyneitö on oikein ja tavallaan kielikin, mutta järjestään unohdetaan, että oli maan tapana, ettei suomenkielellä voinut pitkällekään itseään sivistää, puhumattakaan sitten saada koulutustaan vastaava ammatti vaikkapa Antti Antinpoika nimisenä. Niinpä nämä "pakkoruotsalaistetut" suomalaiset, sivistyneistöä kun olivat ymmärsivät, että on helpompaa nostaa Suomi sivistyskansaksi omalla kielellään, kuin pakkoruotsittaa loputkin.
Freudenthalilaiset RKP:eeläiset pullikoivat tietysti vastaan silloin niin kuin nykyäänkin. Kehitystä hekään eivät saaneet pysäytettyä, mutta saivat onnistuneesti huononnettua suomalaisuuden ideaa, joka kalvaa vieläkin kansallista itsetuntoa.
Puoluekihot ovat myyneet esikoisoikeuden suomalaisuuden ideaan hernekeitosta. Tämä sama ongelma on pohjana, miksi maahanmuuttoa ei haluta nähdä minkään tason uhkana, ja suurmoskeijaankin monet suhtautuvat kuin pittoreskiin stasounaan.
Persukammon takaa löytyy tämä hukattu kansallinen identiteetti. Suomessa ei ole enää sivistyneistöä, lukeneisto on liikaakin. Nyt tämä lukeneisto oirehtii ja persukammoilee, koska alitajuisesti tajuaa, että jos he olisivat sivistyneistöä, kuten lukeneisto oli vielä 1800 luvulla, niin heidän pitäisi olla sen arvoisia, mutta kun henkinen kantti on tingeltangeli-tasoa, niin ei sillä paljon aatteen paloa hehkuteta. Laumasieluisuutta senkin edestä.
Niinpä maalla on nykyinen arkkipiispansa, ja Helsingillä piispansa puhumattakaan sitten lipposista ja lapposista, ahoista ja sen semmosista hernekeitoista tykkääjistä.