Kulttuuri osastossaan
Kulttuuri
tarkoitti aikoinaan 50-luvun lapsenmieliselle tarkkailijalle lähinnä
teatraalisia tilaisuuksia, joissa istuttiin hiljaa. Siinä mielessä sillä oli olennaisia
yhteyksiä kirkonmeininkiin, jota
lapset pakotettiin kuuntelemaan kaksi tuntia yhtä kyytiä. Lastensuojelu oli
vielä niin sanoakseni lapsenkengissään.
Luonnollinen
pakenemisreaktio tietenkin assosioitui luonnollisesti molempiin. Takaa-ajoon
lähtivät yleensä isovanhemmat ja silloin mahdollisuudet päästä karkuun olivat
kohtalaiset, ainakin jos ei erehtynyt menemään sängyn alle tai muuhun
umpiperään, josta eivät nopsat jalat enää pelastaneet.
Mutta kuten Saarnaaja sanoo: ”Kun minä mieheksi
vartuin, jätin minä sen, mikä lapsen on”. Jo lukioiässä alkoi mielessä kajastaa
sellainen mahdollisuus, että tuon tympeän ”kulttuuri”-sanan taakse saattoikin
kätkeytyä suuri osa siitä, mikä maailmassa oli kiinnostavaa. Kannatti pitää
varmistin päällä.
Niin sanotut kulttuurilehdet,
jotka 1960-luvulla muuttuivat itse asiassa poliittisiksi lehdiksi, eivät
kuitenkaan keskimäärin ihan vastanneet siihen tarpeeseen, jonka tutustuminen
länsimaisen kulttuurin aarteistoon oli virittänyt.
Vasta
brittiläinen Times Literary Supplement
osoittautui täysipainoiseksi julkaisuksi, jota kehtasi lukea ilman myötähäpeää.
Nimestään
huolimatta TLS oli jo 1970-luvulla irronnut ahtaasti kirjallisista ympyröistä,
mikäli nyt oli niihin joskus juuttunutkaan. Nimensä mukaisesti sen pääsisältö
olivat kirja-arvostelut, joita varten värvättiin anglosaksisen maailman parhaat
voimat, mikä ei ollut vähän.
Arvosteltuihin
kirjoihin eivät kuuluneet vain kaunokirjalliset teokset, jotka itse asiassa
ainakin minun näkökulmastani olivatkin sen sivuilla toissijaisia. Mukana olivat
jopa luonnontieteen keskeiset uutuudet. Myös suuret klassikot elivät lehden
sivuilla vähintäänkin uusien käännösten ja toistuvien viittausten muodossa.
Joka numerossa
toki ilmestyi myös jokunen runo, joista en paljon piitannut. Mielestäni
englanti soveltuu poikkeuksellisen huonosti runouden kieleksi, mutta saatan
toki olla väärässä. Englanti on kieli, joka vain näyttää helpolta. Tämä johtuu
paljolta siitä, etteivät sitä puhuvat ja lukevat ulkomaalaiset ymmärrä, mitä
eivät ymmärrä.
Joka tapauksessa
oli jokaviikkoinen juhlahetki tutustua uuteen TLS:ään. Koska maailmassa
ilmestyy paljon enemmän kirjoja, kuin koskaan ehtii lukemaan, kannattaa lukea
asiantuntevia arvosteluja, jotka eivät ole toimittajien mielipidekirjoituksia,
vaan parhaiden alan eksperttien tuotteita.
Sellaisten
perusteella saattoi jo tilata itselleen tai Yliopiston kirjastolle uusia
kirjoja. Amazonia ei ollut, mutta aikanaan niitä sitten ilmestyi kannesta
kanteen luettaviksi tai ainakin lähdeteoksiksi.
TLS ei ollut eikä
taida vieläkään olla nurkkakuntainen, snobbaileva tai rabulistinen julkaisu.
Sen linjana on ollut tyytyä hyväksymään asiantuntijoiden arviot
asiantuntijoiden arvioina. Myös esseillä on selvästikin ollut erilaisia
poliittisia ja koulukuntaisia painotuksia, laatu on ollut tärkeintä eikä ”oikea”
mielipide.
En ole vähään
aikaan TLS:ääkään lukenut. Pari vuotta on vierähtänyt myös ilman New York Review of Booksia, joka
monessa muistuttaa brittiläistä vastinettaan. Ehkäpä sitä voi sanoa hiukan
politisoituneemmaksi ja myös juutalaisuuden läsnäolo sen sivuilla on
huomattavan suurta. Parikymmentä vuotta sitä tilasin, mutta aloin sitten ostaa
irtonumeroita Akateemisesta.
Nykyäänhän näitä
lehtiä ei enää saakaan tuosta ns. Akateemisesta kirjakaupasta, joten niitä on
pakko alkaa taas tilata kotiin. Eipä tuosta kioskista enää monta muutakaan
lehteä saa ja vanhoja kirjoja ei lainkaan. Myös varsinaisesti akateemiset
kirjat loistavat poissaolollaan.
Niinpä se, joka
on kiinnostunut kulttuurista eli viljelystä sen laajassa mielessä, joutuu taas
tilaamaan lehtensä tai sitten turvautumaan nettiin, joka saattaakin olla hyvä
keino. Menneen vuosisadan kasvattina kuitenkin vieroksun sitä.
Mutta
palatakseni kulttuuriin. Se kuva, joka minulla oli asiasta 1950-luvulla, oli
kovin rajoittunut, kuten nyt ymmärrän. Rajoittunut se oli silloin muillakin ja
sulki sisäänsä lähinnä taiteet. 1960-luvulla alettiin yleisesti soveltaa laajaa
kulttuurin käsitettä, kiinnittäen erityisesti huomiota matalakulttuuriin.
Samaan aikaan
valtasi alaa myös ajatus siitä, ettei kulttuurin piirissä ole mahdollista tehdä
erotteluja parempaan ja huonompaan. Tässäkin ajatuksessa oli epäilemättä mukana
annos järkeä, mutta myös hulluuden mahdollisuus, jota sitten runsain mitoin
hyödynnettiin.
Lehtien kulttuurisivujen
seuraaminen halki vuosikymmenten on kiinnostavaa puuhaa. Niiden keskeinen anti
oli aikoinaan tärkeiden uutuuksien raportointi ja arvostelu. Kansallisesti ja
kansainvälisesti tärkeät kirjat ja muut teokset arvosteltiin näkyvästi alansa huippuasiantuntijoiden toimesta.
Alansa kiistämättömät
asiantuntijat arvioivat näytäntöjä, näyttelyitä ja konsertteja.
Sunnuntaisivuilla oli jopa koko sivun laajuisia selostuksia uusista tutkimuksista.
Toimittajakunnan omia mielipidekirjoituksia esiintyi harvemmin. Tavallisesti ne
olivat lyhyitä ja avoimen poliittisia, kuten myös pilakuvat. Sellaisilla oli
oma tilauksensa aikana, jolloin hovinarri-instituutiota eli pilalehtiä ei enää
ollut.
Aika saattaa
kullata muistot, mutta vanhan mutu-tuntumani perusteella arvioin, että
esimerkiksi Helsingin Sanomien kulttuuriosastossa asian saamaa palstatilaa
sääteli sen arvioitu tärkeys. Niinpä jokin Suomen historian murroskauteen
sijoittuva tärkeä perustutkimus sai osakseen paljon huomiota, erilaiset
lapsentasoiset popkulttuurin tuotteet sen sijaan kuitattiin asiaankuuluvasti
maininnalla.
Sikäli kuin ilman
tutkimusta voi havaita, mikä toki on epäilyttävää, saattoi keskiverto
suomalainen saada seuraamastaan suuresta päivälehdestä kohtuullisen käsityksen
siitä, miten kansallinen kertomuksemme kehittyi historian ja laajemminkin
kulttuurin alalla uuden aikakauden uusien näkökulmien myötä. Kuva ei ollut
yksipuolinen eikä mielivaltainen.
Tämä kaikki vain
tuli mieleeni, kun avasin maanantain hesarin ja katsoin sen kulttuuriosastoa.
Sen koko kansilehti hehkutti ”oman kehon taidetta” ja asialle oli omistettu
vielä toinenkin, tekstiä täynnä oleva sivu.
No, tämä
tämmöinen taide oli kuukautisverellä maalattua. Vanha huomion herättämiskonsti
on tullut lukijalle tutuksi tämänkin lehden palstoilta jo ammoin. Hohhoijaa.
Kirjoittajan
mielestä asia kuitenkin näyttää olevan mitä kuumin, kulttuurin terävään kärkeen
kuuluva asia, joka herättää suuria intohimoja, kuten kuukautisen yleensäkin.
Ehkäpä aika sittenkin olisi kypsä keskustelulle tästä huikeasta aiheesta,
ehdottaa haastateltu asiantuntija artikkelin lopuksi. Mistä kysymyksistä noin
konkreettisesti puhuttaisiin, jää sanomatta. Ehkäpä kannattaisi pitää
lukijakilpailu?
Niin, kukapa
tiennee. Tähän voisin lisätä, että ihmisruumiista lähtee paljon muitakin
erilaisia eritteitä, sekä naisilta että miehiltä. Niitä jostakin syystä peitellään
ja taidetaan typerästi suorastaan hävetäkin. Ymmärtäisin, että nämä kaikki kuitenkin
kuuluvat tasa-arvoisesti samaan joukkoon, myös taiteen tekemisen välineinä.
Eiköhän ole väärin nostaa yhtä asiaa muita merkittävämmäksi? Miksei olisi?
No, kaiketi tuon
yhden keskeisen asian kirkastamiseksi artikkeli sisältää myös ikonimaisen,
kuukautisverellä maalatun kuvan, jossa madonnan sylissä on karhunpentu, jolla
myös on sädekehä. Ymmärrämme varmaan asian mahtavan potentiaalin. Kunhan ei
vain tajunta räjähtäisi.
Voi olla, että
kyseessä on suuri taiteen aluevaltaus, vaikka tätä kamaa nyt onkin nähty jo muutaman
kymmenen vuotta ja voihan se olla, että eritteillä on oma merkitysten kielensä,
joka tekee esimerkiksi ulosteella maalaamisesta vähemmän arvostettavaa kuin
verellä laveeraamisesta. Ymmärrän, etten näitä asioita ymmärrä ja eipä siis
siitä sen enempää.
Joka tapauksessa
kiinnitän huomiota siihen, että kulttuurisivut
-niminen instituutio on muutamassa kymmenessä vuodessa (ehkäpä noin 20)
muuttunut merkittävästi. Sen sijaan, että kyseessä olisi laajaan
historialliseen näkemykseen ja asiantuntemukseen perustuva kriittinen maailman
ja kansakunnan tilaa ja olemusta tarkasteleva instituutio, näyttää koko sivusto
muuttuneen sekavaksi viihteeksi, jossa kaikenkarvaiset ajatuspörriäiset saavat
tilaa tasapuolisesti.
No onhan
lehdellä oikeus täyttää sivunsa juuri sillä tavalla kuin haluaa, voidaan tähän
sanoa. Sitä paitsi nykyajan nuoret aikuiset eivät kaipaa mitään kansakunnan
tarinaa eivätkä sellaisesta mitään ymmärtäisikään. Antaapa mennä, siis.
Asia saattaa
olla noin. Kukaties koko lehden tänä päivänä vain yksinkertaisesti täytyy olla
yhtä ja samaa NYT-liitettä, joka on viritetty amerikkalaisittain 11-vuotiaan
tasolle, jotta se kiinnostaisi mahdollisimman monia.
Kysymys kuuluu
kuitenkin: tuntuuko hesarissa tosiaan nyt siltä, että lukijat haluavat koko
lehden olevan tätä samaa pikkukakkosta vai voisiko lehden ongelmilla olla
jotakin yhteyttä siihen, että saman punavihreän evankeliumin ja Natokiiman
annetaan vallita sen kaikkia osastoja tasapuolisesti.
Epäilemättä moniarvoisuus
ja promiskuiteetti ovat päivän sana ja itse kukin terve ja nuorekas yksilö
tuntee ainakin joskus vetoa niihin. Hierarkioiden purkaminen on kovin sympaattista
ja vihreää. Kyllä nämä asiat tiedetään jo ilman erityistä osoitteluakin. Paljon
on lehdessä niin hyvää ja ajanmukaista, kiitoksia vain siitä näin tilaajalta.
Toki lehden
tehtävänä onkin monipuolisesti heijastella ympäristöään, mutta -ja tässä on se
kysymys- mikäli se kokonaan lakkaa
kriittisesti arvottamasta, valikoimasta ja hierakisoimasta välittämäänsä
aineistoa, se saattaa muuttua puolivillaiseksi facebookin korvikkeeksi, jonka
selviämismahdolllisuudet kilpailussa ovat heikot. Hömpän alalla kilpailu on
kovaa ja epärehellistä.
Ollaan syvällä kulttuurin rappion suossa, josta on vaikeata, ellei mahdotonta, nousta ylös. Surullista.
VastaaPoista-ams
Kuultiin kallioiden halkeilevan ja vuorten järkkyvän, kunnes Kokoomus tuli järkiinsä ja otti Hjalliksen.
VastaaPoista"Tähän voisin lisätä, että ihmisruumiista lähtee paljon muitakin erilaisia eritteitä, sekä naisilta että miehiltä. Niitä jostakin syystä peitellään ja taidetaan typerästi suorastaan hävetäkin. Ymmärtäisin, että nämä kaikki kuitenkin kuuluvat tasa-arvoisesti samaan joukkoon, myös taiteen tekemisen välineinä. Eiköhän ole väärin nostaa yhtä asiaa muita merkittävämmäksi? Miksei olisi?"
VastaaPoistaNiin tuota, eikös jokunen vuosi takaperin siinä toisessa lasilaatikossa, Kiasmassa, ollut jokin installaatio, jossa lasilaatikkoon oli kaadettu verta, kusta ja spermaa, ja jota sitten jokin servomoottorin pyörittämä propelli hämmenteli? En enää valitettavasti jaksa muistaa teoksen nimeä, enkä sitäkään, mihinkä elämää suurempaan tuo neronleimaus mahtoikaan liittyä. Muuan tuttavani ainakin mainitsi, ettei kärsinyt moista katsella kuin muutaman sekunnin, kun alkoi jo tuntua että lounas tulee kohta ylämäkeen... Vaan hän nyt onkin makutottumuksiltaan melkoisen taantumuksellinen, joten ymmärtäähän tuon.
Saas muuten nähdä, jahka kunnallisvaalit on taas saatu pidettyä ja seuraava valtuustokausi käyntiin, tuleekohan myös Guggenheim nousemaan jälleen kolmantena päivänä kuolleista? Ainakin mitä gallupit uhkailevat, niin vihreistä saattaa hyvinkin tulla Helsingin suurin valtuustoryhmä, ja sehän jo avaakin kaikenlaisia mielenkiintoisia näköaloja...
"Kysymys kuuluu kuitenkin: tuntuuko hesarissa tosiaan nyt siltä, että lukijat haluavat koko lehden olevan tätä samaa pikkukakkosta vai voisiko lehden ongelmilla olla jotakin yhteyttä siihen, että saman punavihreän evankeliumin ja Natokiiman annetaan vallita sen kaikkia osastoja tasapuolisesti."
Onhan tuo kieltämättä valitettavaa, että Suomi ei ole kyllin suuri maa edes kahdelle aidommin valtakunnalliselle päivälehdelle, joiden välillä olisi sitten edes sen verran tervettä sparrausta, ettei laatu laske aivan luokattoman kehnoksi. Tosin, eikös Ruotsissakin niin Dagens Nyheter kuin Svenska Dagbladetkin ole olleet jo pitkään ihan sitä yhtä ja samaa tuubaa, joten sen kilpailunkin kanssa voi sitten olla vähän niin ja näin, ainakin jos laadusta puhutaan...
Vaikka onhan siinä jotakin jännää, että Helsingin Pravdan levikki jatkaa kutistumistaan kuin pyy maailmanlopun edellä, siinä missä aiemmin lähinnä agraarien lehtenä pidetty Maaseudun Tulevaisuus tuntuu lisännneen omaansa roimasti samaan aikaan. Ainakin omalta kohdaltani on kyllä varsin helppo valita, kumpaa luen mieluummin.
Jälleen hyvä, ajankohtainen blogi! Samaa mieltä!
VastaaPoistaHieno kolumni. Miksi se piti lässäyttää lopuksi Natokiimaan?
VastaaPoistaKaipa sekin kulttuuria sivuaa.
Kuitataan kauneuspilkkuna. Olihan se turha.
VastaaPoistaJuu, tämä onkin mainio ryppy muuten yhteneväisessä ajatustemme Tonavassa. Voihan Vihavaisen näkemys olla oikeakin tai sitten ei, sitähän emme nyt tiedä ja toivokseni emme saa koskaan kovin kouriin tuntuvasti tietääkään.
PoistaViisi miljoonaa suomalaista, muutaman prosentin aivoporukka sylissään, maailman luokan ihme. Omistaja päättää.
VastaaPoistaSeppo Heikinheimo-vainaa muistaakseni indikoi HS:n kulttuurisivujen rappiota sillä kuinka isoja valokuvia oli kaikenkarvaisista poppareista ja kuvien alaa suhteessa tekstiin. Pätevää edelleenkin.
VastaaPoistaKorkeakulttuuri määrittää itseään instituutioiden, museoiden, kustantajien, orkesteri- ja teatterilaitosten kautta unohtamatta koulutusta ja kasvatusta. Kulttuurin laajaan määrittelyyn kuuluu puolestaan ajatus olemisen tavasta tai asioista, joita ihmiset tietyssä kulttuurissa tekevät. Jos tätä erottelua ei tehdä, kaikki on samaa mössöä. Jotta kulttuuri pysyy elävänä, sitä pitää vaalia niinkuin tilaansa hoitava maanviljelijä. Tällä Rousseau vivahteisella kommentilla en viittaa kuitenkaan naturalismin, vaan yleistä pyrkimystä parempaan, kauniimpaan ja totuudellisempaan. Tällainen asenne vaatii osallistumaan kulttuuriin. Kysymys: oletteko käyneet Mannerheim museossa?https://ketovuori.blogspot.fi/2017/03/mannerheim-rossini-ja-rantasade-osa-i.html
VastaaPoistaKun oikein vaalii korkeaa puhtauttaan, voi kuolla sukupuuttoon, a la Mannerheim.
PoistaOlen samaa mieltä kulttuurista puhuttaessa. Mannerheimin tapauksessa tyttäriä ei kuitenkaan ilmeisesti lasketa?(;
PoistaEgon Friedellin mukaan diletantismi on kaiken kulttuurin ehto.
Palkittu Sirpa Kähkönen löysi romaanin hahmoksi Mannerheimin aviottoman pojan Lappeenrannan yökerhosta.
PoistaKultuurien kukoistukseen ja kuolemaan perehdyin tässä eräänä päivänä katsoessani Wikipediasta upporikkaan italialaisen mesenaatti Chigin taustoja.
VastaaPoistaHän loi 1500-luvun alussa mittaamattoman omaisuuden alumiinikaivoksilla nauttien paavin suojelusta. Siis aikansa talvivaaralainen?
Hänenkin sukunsa näivettyi ajan myötä rikastuttaen meidän mahdollisuuksiamme nauttia reneasanssitaiteen helmistä.
Kävin niitä jokunen viikko sitten ihailemassa. Tässä linkki.
Äskettäin perustetun OikeaMedia-nimisen nettilehden sivuilta löytyy em. aihetta käsittelevä naseva video; http://beta.oikeamedia.com/o1-6910
VastaaPoistaMikael Jalving kirjoitti blogissaan, että kulttuurilla on paljon suurempi merkitys kuin olemme ymmärtäneetkään. Vasemmisto, joka on pettänyt kannattajansa, hyvinvointivaltion ja kansallisvaltion kommunismin kaaduttua, ja ottanut tilalle universaalin hyvyysaatteen sekä arvioinut arvonsa uudelleen mallina kapitalistinen Amerikka, joka syntyi maahanmuuton seurauksena. Uusvasemmisto unohti kuitenkin kulttuurin merkityksen. Yhdysvallat rakentui protestanttisen kulttuurin ympärille. Uusvasemmiston suosima maahanmuutto tulee muslimimaista. Saksan lukuisat turkkilaiset opettavat meitä näkemään, että kulttuurilla on paljon enemmän merkitystä kuin mitä olemme valmiit myöntämään, myös vasemmistolaisille (Venstrefløjens tre store svigt).
VastaaPoistaAikoinaan kun oli vielä innokkaana nuorena miehenä mukana kirkkomme toiminnassa, kerrottiin kaskua herätysliikepiireissä, että joitakin kirkon julkaisuja piti lukea "hanskat kädessä". Niissä oli niin ajankohtainen ja kaikkien kirkollisveronmaksajien henkeä mielistelevä sävy, että oli vaikea enää henkisesti nousta siitä alhosta, jossa lukija joutui rypemään.
VastaaPoistaEn tiedä, onko Timo tai hänen bloginsa lukijat tietoisia siitä, että myös Helsingin sanomat ovat saaneet sisältönsä puolesta jo vuosia sitten lempinimiä, enkä nyt tarkoita "uskovaisien" mielipiteitä vaan yleensä joidenkin kansalaisten. Helsingin sanomiahan on luonnehdittu kansan suussa mm. Helsinskaja Pravdaksi. Minusta se on niin osuva nimi, että en enää muuta käytäkään.
Minulla tuli kulttuuriin herätys vasta yliopisto-opiskelijana. Vaikka en erityisemmin välitä kehua suomalaisia yliopistoja, niin erinomainen taidehistorianopettajani sai minut kiinnostumaan niin paljon kuvataiteesta, että käyn yhä mielelläni nykyisin esimerkiksi lomamatkoillani hyvätasoisissa taidemuseoissa.
Ajatellaanpa nykyistä Suomen poliittista poliisivaltiota ja sen kulttuurielämyksiä. Suurin osa on ennalta-arvattavia. Juon mieluummin kotona viinaa ja koen hallusinaatioita kuin elämyksiä näiden poliisien taideaarteiden edessä. Rappiossa siis ollaan.
Mutta vielä henki pihisee padassa. On professori Vihavaisia ja muita suomalaisia jääriä, joiden kirjoitusten ja ajatusten ääreen jaksaa nousta. On suuria taiteilijoita, joiden hengen tuloksia on kiinnostuksella seurattava. Onneksi.
Markus Mertaniemi
Eilen pistäytyessäni Helsingissä en yllättynyt Kluuvin keskukseen tulevista Fazereista enkä Pauligeista, enkä läheisestä Teerenpeli-ravintolasta jonne Yliopisto kutsuu Alumni-päivänsä osallistujia jatkoille testaamaan viehätysvoimaansa, ts. charmiaan; mitä se sitten onkaan?
VastaaPoistaSe on sitä että osaa kuulla myöntävän vastauksen vaikka ei olisi esittänyt selvästi määriteltävää kysymystäkään (Albert Camus). Kansankielellä puhutaan teerenpelistä baaritskillä valomerkin lähestyessä. Siinä on elämän salaisuus jonka perässä islamistit tänne ryntäävät pakoon huntupäitä.
YLE, jonka pitäisi jotenkin olla myös kulttuurilaitos, on nykyään vajonnut hyvin alas.
VastaaPoistaEräät, varsinkin naistoimittajat, suorastaan kilpailevat kuka artikuloi alatyylisimmin.
Kyllä on Kaisu Puuskajokea ikävä.
YLE teema on kyllä aika hyvä. Ei saa menettää toivoaan!
PoistaTotta. YLE näyttää myös välillä kiinnostavia dokkareita (itse katson ne verkosta, enkä tiedä millä kanavalla ne esitetään, mutta luulisin, että monet menevät ykkösellä). Ja vaikka painotus toki on vasemmalla kun ei puhuta luonto- ja kulttuuridokkareista, näytettiin siellä vastikään tämä tanskalainen islam-kriittinenkin dokumenttifilmi. Myönnän yllättyneeni positiivisesti. Toivoa siis (ehkä) on.
PoistaJa sitten on radio 1. Varsinkin musiikkitarjonta (klassista, useimmitena asiantuntejavasti ja hyvällä maulla valittua) on hyvään aikuiseen makuun, mutta on siellä jotain kohtuullisia puhe- ja keskusteluohjelmiakin. Pitää toivoa, ettei tuleva sukupolvi muuta sitä NYT-liitteen radiovastineeksi. Mutta varmaan siellä soi 20 vuoden päästä Bachien, Debussyiden ja muiden sijaan vain pop-musiikin nostalgiset ikivihreät uusimmat 50+ hipsterien suosikkibändit. Tai on muutettu uutiskanavaksi. Jos joku 20 vuoden päästä nyt radiota kuuntelee.
"Kulttuuriosasto"
VastaaPoistaKulttuuriosastot
Venäläiset Kulttuuriosastot
Venäläisten Vallankumouksellisten Dekabristien Kulttuuriosastot
Venäläisten Vallankumouksellisten Dekabristien Kulttuuriosastot Runoilija ja Vallankumous-salaneuvos Tjutshevin mukaan:
"Умом Россию не понять,
В Россию можно только верить!"
(Venäjää ei järjellä voi ymmärtää,
Venäjään on ainoastaan uskominen!)
Venäläiset vallankumoukselliset loivatkin mielenkiintoisen/hauskan intellektuaalisen formulan, jota hoettiin hokemalla koko maailmassa toista sataa vuotta:
"Умом Россию не понять,
В Россию можно только верить!"
(Venäjää ei järjellä voi ymmärtää,
Venäjään on ainoastaan uskominen!)
Nykymaailma taas vaatii venäläisiltä vastausta seuraaviin kysymyksiin:
Miten venäläiset ymmärtävät/käsittävät/kokevat/haluavat/toivovat/uskovat Venäjän pärjäävän vuosisatojen utopioistaan/vallankumouksistaan/tuhotöistä nykyään?
1800-luvun alussa eräs venäläinen utopisti uumoili, että puolet maailmasta tulee kuulua Venäjälle ja toiset puolet maailmasta taas tulee kuulua USA:lle. Tästäkö Putin haluaa neuvotella Trumpin kanssa?
"Mutta mitä se on se kylttyyri?" Kuuluisa kysymys sadan vuoden takaa. Mikä on Leinon ajoista muuttunut? Kulttuurin määrä on satakertaistunut. Se jonka mielestä tämä ei ole lainkaan naurettavaa (vaan pelkästään hienoa tai positiivista) kuuluu tämän päivän mallikansalaisiin. -jussi n
VastaaPoista(Venäjää ei järjellä voi ymmärtää,
VastaaPoistaVenäjään on ainoastaan uskominen!)
Eikö täm äollur slavofiilien tunnuslause? Monet, kuten Dostojevksi oli alun perin radikaali ja vallankumouksellinen. Hän kääntyi karkotuksessaan Kuolleessa talossa kristinuskoon. - Ehkä monet olivat yrittäneet järjellä ymmärtää ja järjellä parantaa suurta maataan. Ja huomanneet tehtävän toivottomaksi.
"Venäjää ei voi mitata saksalaisella kyynärällä." (mm. eräs sakslainen kenraali II maailmansodan aikana)
MafH
Päästiin Mannerheimiin. Vapaaherrallien suku on istroudusoitu Ruotsin ritartihuneeseen ja elää vain Ruotissa. Jäseniä parisenkymmentä
VastaaPoistaKreivillisellä suvulla on vain yksi, samoin Ruotsissa asuva jäsen jäsen,ja hänen mukanaan suku sammuu.
MafH
Toimivan p-korean päälehdessä julistetaan tänään etusivun yli että kaikista huolehditaan, eilen sisäsivulla yliopiston "alumnit" kutsuivat toisiaan istumaan iltaa Teerenpelissä, jotta ketään ei jätettäisi.
VastaaPoista1500-luvun alussa pankkiiri Chigi tuli upporikkaaksi paavin myöntämän monopoliaseman turvin kaivamalla "alumiinia", eikä ketään jätetty.
Sotatieteen saavutuksia- sivulla valitellaan ettei Pohjoismaiden yhteisestä asepuvusta tulekaan totta, (kuten ei koskaan muistakaan aikeista syventää suomalaisruottsalaista puolustusta sopimuspohjalle ruotsalaisten lopulta pelätessä suomalaisten huolehtivan, ettei ketään jätetä)
VastaaPoistaMelko hyvä filistiinitesti: pystyykö näkemään, mikä tuon videon "analyysissa" menee pahasti pieleen (silti kieltämättä, että siinä pari oikesti validia pointtia)?
VastaaPoistaKyseessä on siis jonkun idiootin tekemä ja jonkin jenkkiläisen propagandalafkan (Koch-brothers ketjua?) julkaisema video, jossa todistetaan, "miksi moderni taide on niin huonoa", ymmärtämättä edes sitä, miten moderni taide tarkoittaa ja tekemättä mitään eroa Picasson, Braquen, Kleen, Dalin yms. tapaisen todellisen kyvyn ja jonkun postmodernistista käsitesoopaa suoltavan keskinkertaisen teestentelijän välillä.
Videossa esiintyvä idiootti nimeltä Robert Florczak on itsekin taitelija. Tässä edustava esimerkki hänen työstään: http://robertflorczak.com/art/moonlit-lovers
SIis esteettiseltä arvostelukyvyltään 5-vuotiaan tasolla oleva lahjaton filistiini. Pyhä sylvi sentään. Ei siis ihme, jos lentää lapsi pesuveden mukana, kun ei niitä osata kertakaikkisesti erottaa.
Aika jännittävää, että "oikeaksi" mediaksi profiloituva lehti julkaisee mokomaa vähä-älyistä roskaa. Osoitus uuden tulokkaan kulttuuriosaston linjasta? Diagonaalinen vastakohta Hesarin arvostelukyvyttömälle postmodernismille...ojasta allikkoon!
Ja vielä huolestuttavampia ovat nuo Joseph Watsonin videot, joita sivulle on upotettu. Aika uskomatonta. Tyyppi edustaa Alex Jonesin paranoidia ja umpihullua vaihtoehtomediaa, ja edustaa pahinta mahdollista amerikkalaista oikeistodemagogia.
Eli onko Oikeasta mediasta tarkoitus kehittää joku Suomen FOX-News? Hyvää onnea, jos tämä on päämäärä. Mihin maahan Suomesta voi paeta, jos amerikkalainen idiotismi aiotaan tuoda tänne sellaisenaan molempine umpimahoine laitoineen? Hyi S*****a. Ei voi muuta virkkaa.
Miksihän tämä meni tähän? On siis vastaus Jr:n postaukseen.
Poista