Hokkus pokkus
Luin tässä juuri
Samuel Davidkinin romaanin Sodomasta
pohjoiseen (Johnny kniga 2017), jonka tekijä oli ystävällisesti minulle toimittanut.
Kirja oli ihan
laatuunkäypää viihdettä ja muistutti minusta kovasti Ilkka Remeksen dekkareita,
ainakin sitä yhtä, jonka olen lukenut. Yhteistä oli paitsi hurja vauhdikkuus, myös
se, niin sanoakseni okkultistinen juonne, joka yhdistää tämän normaalin tai
siltä näyttävän elämämme salaperäisiin voimiin.
Tuli mieleen,
ettei silloin, kun enemmän dekkareita luin eli 1950-luvulla tainnut olla mitään
tai juuri mitään vastaavaa.
Toki joissakin
kirjoissa sivuttiin vaikkapa esineiden mahdollisia salaperäisiä ominaisuuksia.
Egyptiläisestä pyramidista peräisin oleva pyhä sontiainen kuitenkin saattoi
ehkä lopultakin olla vain tavallinen esine. Ainakaan kukaan ei tiennyt,
millaiseen kulttiin se tarkkaan ottaen liittyi.
Näin nyt ainakin
muistelen. Joka tapauksessa joskus
1980-luvulla taisi populaarikulttuuriin tulla jokin uusi piirre, joka on vain
vahvistunut.
Tarkoitan
okkultismia ja magiaa. Taru sormusten
herrasta taitaa yhdessä Star Warsin
kanssa nykyään korvata nuoremman sukupolven mielissä sen taruaineksen, joka
aiemmin saatiin antiikin tarustosta.
Sopii kysyä,
olivatko kreikkalaisten verenhuuruiset jumalaistarut jollakin korkeampitasoisia
ja rationaalisempia kuin Tolkienin luomukset. Jokseenkin yhtä vauhdikkaita ja
fantastisiahan ne tuntuvat olevan. Jälkimmäisistä taitaa kuitenkin olla
liikkeellä enemmän liikkuvaa kuvaa ja siitähän uudet sukupolvet kiksinsä saavat eikä painetusta sanasta,
jonka lukeminenkin lienee monelle hankalaa.
Varsin
totaalisesti näyttää unholaan painuneen myös vanha testamentti, jonka jakeet usein kuulostavat komean juhlallisilta
ja usein nykylukijan korvaan taas absurdeilta ja loukkaavilta.
Juutalaisuudessa
vanha testamentti, toora, joka tapauksessa on kaiken perusta ja sen ympärille
kasvanut talmud ja kabbala sekoittuvat monen mielessä
luontevasti yhdeksi kokonaisuudeksi, jonka piirissä järki pääsee lomalle ja
jossa asiat eivät saa pelkästään mystistä valaistusta, vaan jopa maagisen
merkityksen.
Muistan, miten
Daniel Katz joskus muutama vuosikymmen sitten teki pilkkaa vanhasta testamentista,
jossa Jahve määräsi, että rukousmaton neljään kulmaan oli tehtävä tupsut. Miksi
ihmeessä?
Mutta
lakiuskontojen adepteilla ei ole lupa kysyä, ainoastaan velvollisuus totella.
Tässä suhteessa juutalaisuus ja islam näyttävät olevan samalla viivalla.
Sodan jälkeen
läntistä maailmaa hallitsi positivistinen ajattelu, josta kaikki järjen
ylittävä ja sitä loukkaava aines oli karkotettu. Edes mystiikka ei kuulunut
suvaittavien asioiden joukkoon ja kieltämättä maailmankuva näillä eväillä
tuppasi muodostumaan kovin kuivettuneeksi ja tylsäksi.
Oli asiassa
kuitenkin se puolensa, että järjen aseilla oli lupa käydä kaikkien asioiden
kimppuun ja itse asiassa niin oli velvollisuus tehdäkin. Kaikki ylijärjellinen,
metafysiikasta lähtien, toivotettiin historian roskatunkiolle ja vain rationaalista
käyttäytymistä ja ajattelua pidettiin vakavasti otettavana.
Ajat muuttuvat.
Nyt tuntuu siltä, kuin tuosta olisi jo kulunut kokonainen ihmisikä. Maailma,
jossa loogisen analyysin filosofia vallitsi yksinvaltiaana, tuntuu toivottoman
kaukaiselta.
Olemme jo
tottuneet siihen, että tänne, valistuneeseen Eurooppaan, saapuu väkeä, jolla ei
ole työkalupakissaan mitään valistuksen antamia eväitä ja jotka siitä
huolimatta ja kai myös sen takia kehtaavat vaatia uskomuksilleen ja
irrationaaliselle käytökselleen ehdotonta kunnioitusta ja vaativat muitakin
huomioimaan ne jokapäiväisessä elämässään.
Joskus
1950-luvulla tällainen olisi ylittänyt mielikuvituksen rajat. Toki tärähtäneinä
pidettyjä lahkolaisia ja ilmestyskirjan tulkitsijoita oli silloinkin ihan
omasta takaa, mutta enemmistö suhtautui heihin tietyllä tavalla, kuka suvaiten,
kuka pilkaten. Missään tapauksessa näillä ryhmillä ei katsottu olevan oikeutta
sanella ehtoja valtaenemmistön elämälle.
Kuten tunnettua,
taikurit käyttävät esityksissään taikasanoja, joista tunnetuimpiin kuuluu hokkuspokkus. Sehän juontuu katolisen
messun latinalaisista sanoista ”Hoc enim
est corpus meum, quod pro vobis tradetur”. Tämä on minun ruumiini, joka
teidän edestänne annetaan.
Tässä on siis
kyseessä yksi kristinuskon harvoista mystisistä riiteistä, johon osallistuminen
kuuluu perinteisesti kristityn elämään. Nykyään asia alkaa jo olla kovin
harvinainen, kuten ns. uskovaisuus yleensäkin.
Kuitenkin
esimerkiksi meillä valitseva kristinuskon muoto on jo niin riisuttu kaikesta
mystiikasta, että nuo muutamat jäljelle jääneet sakramentit ovat tuskin muuta
kuin symbolinen muistutus siitä, että uskontoon oikeasti kuuluisi myös
uskominen siihen, mikä on järjen vastaista. Harva kuitenkaan antaa sen
vaikuttaa ajatteluunsa tai toimintaansa.
Lakiuskonnoissa
asia on toisin. Jos tupsut käsketään tekemään, niin ne tehdään. Myös tuhannet
muut arkipäiväänkin vaikuttavat asiat juonnetaan suoraan pyhästä Jumalan
sanasta, josta ei valitusoikeutta ole. Uskonnon puhuessa aivot on syytä jättää
narikkaan.
Kirjoitin
joskus, että Vanhan ylioppilastalon luovuttaminen kabbalismia markkinoivalle
tilaisuudelle osoittaa symbolisesti uuden sukupolven nyt kumartavan
irrationalismille. Sellainen ei olisi tullut kysymykseenkään joskus sata vuotta
sitten. Edes 1930-luvulla, jolloin ”muinaissuomalaiset” kultit nauttivat
tiettyä suosiota joissakin marginaalisissa äärioikeistolaisissa piireissä,
olisi ollut vaikea kuvitella ylioppilaiden, noiden valistuksen airuiden antavan
tilojaan pimeiden kulttien käyttöön.
Davidkinin
romaanin päähenkilö on Suomen juutalainen, joka ottaa uskontonsa kaikkine
kieltoineen ja käskyineen täydestä aivan horjumattoman vakavasti. Myös kabbalan totuus näyttää olevan itsestään
selvää, kuin jokapäiväistä leipää.
Kaiketi kyseessä
katsotaan olevan romaanihahmon kannalta tarpeellinen rooli. Siitä huolimatta
tuo hahmo, joka näyttää tulevan vuosituhansien takaa tähän valistuneeseen
pohjolaan, tekee kammottavan vaikutuksen.
Ymmärrän, että
kyse on kirjallisuudesta, mutta myös kirjallisuuden muutos heijastaa kulttuurin
muutosta. Kulttuurissamme on nähdäkseni nykyään paljonkin merkkejä siitä, että
ollaan palaamassa barbariaan ja tähän prosessiin kuuluu erilaisten
mielettömyyksien hyväksyminen vaihtoehtoina järjelle ja sen hyökkäyksiltä
suojattuina.
Juutalaisia on
usein syystäkin pidetty avainryhmänä siinä rationaalisuuden kehittymisessä,
joka länsimaille on ollut tunnusomaista hamasta valistusajasta lähtien ja
sitäkin ennen.
Tähän on
kuulunut, ettei uskonnolle ole annettu valtaa, vaan sitä on käsitelty reippaan
eklektisesti ja tyydytty osoittamaan rituaalista kunnioitusta menneille
sukupolville ja heidän perinnölleen. Erinäiset tabut ja järjettömät määräykset
sen sijaan on tarpeen tullen sivuutettu. Vanhakantaiset ainekset ovat jääneet
takapajuiseksi kuriositeetiksi.
Tämä kai se
tilanne vieläkin on, suuresti ottaen. Ehkäpä kaunokirjallisuuden ja erityisesti
populaarin viihteen siirtyminen yhä useammin niin sanoakseni hokkuspokkuksen
maailmaan sentään jotakin myös lukijoista ja tästä maailmanajasta todistaa.
"Samaan aikaan Askon työpari Daniel Janovsky saa kuolleen rabbin perinnön. Se viittaa Jerusalemin vanhan temppelin kadonneeseen kynttelikköön, menoraan. Myös eräällä Rembrandtin maalauksella on tärkeä roolinsa, ja se vie Janovskyn lopulta Israeliin. Siellä hän herää Kuolleestamerestä."
VastaaPoistaTämä tuo kovasti mieleen, kai tarkoituksella, Dan Brownin Da Vinci -koodin. Vaikea sanoa onko kyse irrationaalisuuden voittokulusta vai kulttuuriperinnön käyttämisestä eksoottisena mausteena kirjan markkina-arvon lisäämiseksi. Joku voisi tietysti uumoilla jopa kulttuurista appropriaatiota, jollei Davidkinin voisi nimensä perusteella arvella käyttävän omaa kulttuuriperintöään.
Hieno kirjoitus. Luin mielenkiinnolla. Jotenkin se valaisi epäilyjäni maailman tämänhetkisestä myllerryksestä, sen täydellisestä hulluudesta, jonka keskellä tavallinen arkinen aherrus alkaa tuntua värittömältä, tyhjältä elämältä. Ja kuitenkin sitä, arkista aherrusta, pitäisi mielestäni arvostaa eniten. Yksinkertainen, pelkistetty elämä kirkkaudessaan syvine varjoineen luo pohjan elämän arvoille, joita ajanlaskumme alkuajoista lähtien monet aikansa filosofit ovat yrittäneet tuoda esiin kalleuksina. Niiden rinnalla kaikki muu "viihdyttävä" on roskaa ja mieletöntä elämän tuhlausta. Kaikki "hokkuspokkus" temppuilut hämärtävät elämän tarkoitusta. Ihminen ei tarvitse viihdettä. Elämä itsessään on rikasta ja tutkimisen arvoista.
VastaaPoistaWaltarin kertoi Sinuhessa (viihdettä mutta hyvää sellaista) mihin uskonnot johtivat jo 3000 vuotta sitten. Atonin humanistinen uskonto oli liikaa ihmisille, ihmiset kaipasivat Ammonin hokkuspokkus uskontoa.
VastaaPoistaSuomalaiskansallinen animismi usko, usko luonnon kaikkien elävien olentojen oikeuteen tasa-arvoiseen oikeuteen elää luonnossa. Humanismi on tehnyt ihmisestä jumalan, niille jotka eivät paimenuskontoihin iusko. Mielenkiintoista että israelilainen Yuval Harari liputtaa kirjassaan Homo Deus animismin puolesta, eläinten yhtäläisen oikeuteen elää inhimillisesti. Ihminenkin on vain eläin, vaikkeivät kaikki taida sitä hyväksyä sivistystasosta riippumatta...
Setarkos
Ainahan mystiikka on kiinnostanut. Teosofia ja spiritismi olivat muotia sata vuotta sitten. Jos joku blavaskilainen ryhmä ei olisi saanut YO-taloa vuokrattua (mistä en ole varma), tämä kertonee enemmän siitä, että kyseisellä pytingillä oli silloin isompi status, eikä sitä ehkä noin vain vuokrattu kenelle tahansa rahaa vastaan.
VastaaPoistaIhmisillä on kokemuksia--ja ihmiset janoavat kokemuksia--jotka tuntuvat viittaavan johonkin tuonpuoleiseen.
Oman kokemukseni mukaan myös useimmat niistä, jotka pitävät kaikenlaisesta yliluonnollisesta viihteestä, ovat lähinnä ateisteja (esim. fantasiaa ja scifiä ahmivat nörtit).
Sitten on mystiikkaa, johon ei liity mitään hokkuspokkusta: meditaatio,
Uutta lienee vain erään nimeltä mainitsemattoman poikkeuksellisen takapajuisen kultin tunkeutuminen maahamme, jolle ollaan annettu mielenkiintoinen erivapaus olla sietämättä kritiikkiä, jollaista ei millekään muulle vastaavan tason idiotismille ikipäivänä myönnettäisi. Kiinnostavalla tavalla tämän erivapauden peruste näyttäisi myös olevan siinä, että kultin innokkaimmat jäsenet esimerkiksi räjäyttelevät teini-ikäisiä, puukottelevat ja yliajavat ohikulkijoita varoittaakseen vääräuskoisia siitä, mitä tuleman pitää, jos vaatimuksiin ei vastata.
Mystisiä suuntauksia lienee kaikissa uskonnoissa. Ja sitten on se hokuspokkus ja magia.
VastaaPoista