Kansallinen identiteetti ja sen pohtijat
Akateemikko Oiva
Ketonen julkaisi vuonna 1980 esseekokoelman Rajalla,
jossa hän pohdiskeli elämän ja maailman suuria kysymyksiä, ihmisenä olemisesta
ja lapsen parhaasta kansakunnan identiteettiin. Mielenterveyteen liittyvät
asiat näyttävät olleen hänelle myös tuolloin syystä tai toisesta läheisiä.
Tuon ajan
suomalaisten intellektuellien joukossa toki olivat erilaiset rabulistit jo
päässeet arvoon arvaamattomaan, alkaen kymmenen sanan tekeleitään suurena
runoutena senttaavasta Pentti Saarikoskesta aina äkkiväärään ympäristöhurmokselliseen
Pentti Linkolaan.
Kuitenkin, tuohon
aikaan erotettiin toisistaan vakava ajattelu ja henkinen lättähattuisuus.
Edellinen kiinnosti sivistyneistöä ja jälkimmäinen sitä uutta lukeneistoa, joka
ehdottomasti halusi esiintyä älymystönä, mutta kykeni vain radikalismiin.
Siltä toisin
sanoen puuttui kapasiteettia vallitsevan kulttuurin ymmärtämiseen ja siksi se
väistämättä ajautui radikalismiin, joka nimenomaan edellytti, ettei mitään tarvinnutkaan
ymmärtää. Sen sijaan voitiin keskittyä toiveajatteluun ja vaatia sen
asettamista uudeksi normiksi.
Kuten tunnettua,
tie kulki sitten nopeasti avoimeen totalitarismin ihannointiin, joka päättyi vasta
sitten, kun itse tuo totalitarismi romahti. Muutenhan se jatkuisi yhä.
Tämä vain tuli
mieleeni, kun rupesin silmäilemään tämän juhlavuoden symbolisesti tärkeitä merkkitapahtumia
ja hengentuotteita.
Ketonen
pohdiskelee kirjassaan suomalaista identiteettiä ja arvelee sen olevan hyvin
vanhaa perua. Itse asiassa suomen kieli todennäköisesti jo parituhatta vuotta
sitten, eli paljon aikaisemmin kuin esimerkiksi ruotsi tai saksa -englannista
nyt puhumatta- esiintyi muodossa, jota nykyihminen saattaisi enemmän tai vähemmän
ymmärtää.
Tosin suomen
kirjakieli alkoi kehittyä vasta 1500-luvulla ja otti suuren harppauksen eteenpäin
vasta 1800-luvulla, kun naapurien kielet olivat jo paljon pitemmälle
kehittyneet, mutta se on jo toinen juttu. Ei kansallisen identiteetin
perustekijä, kieli, mikään äskeinen keksintö ole. Toki se on syntynyt
lukemattomien lainojen avulla, kuten kaikki muutkin kielet.
Identiteettimme
oli Ketosen mielestä kuitenkin ”jotakin muuta kuin erikoislaatumme. Kansan,
kuten yksilönkin minuus on sisäinen kokemuksellinen asia, jolla on pohjansa
ympäristön suhtautumisessa meihin ja omassa suhtautumisessamme itseemme ja
muuhun maailmaan… Ihmisen ja kansakunnan minä
jakaa maailman kahtia. Minään kuuluu
kaikki, mikä koetaan omaksi”, kirjoitti Ketonen.
Minään ei voida
valikoida vain hyviksi koettuja asioita. Siihen kuuluvat myös ne menneisyyden
teot, jotka ovat todella tapahtuneet, valehteleminen tai itsensä pettäminen ei
sitä muuta.
Tämän kirjoitti
Ketonen, joka noina aikoina sangen ansiokkaasti pohdiskeli myös vuoden 1918
tapahtumia, joiden tilinteko oli alkanut vasta puolitoista vuosikymmentä
aiemmin. Hän ei ollut mikään anti-intellektuaalinen pölhönationalisti.
”Ihminen on
muodostanut itselleen vahvan identiteetin, kun hän lapsesta aikuiseksi
tullessaan tietää osapuilleen mitä hän on, mitä hän haluaa ja mihin pyrkii”,
pohtii kirjoittaja.
Kuten yksilölle,
identiteetin perusainekset saattavat kansakunnalle olla äärimmäisen tärkeitä ja
se voi nousta uskomattomalla voimalla niitä puolustamaan, tietyissä
olosuhteissa, hän kirjoittaa.
Toki kansankaan
identiteetti ei ole muuttumaton, mutta se säilyy kuin Theseuksen laiva, joka on
yhä olemassa, vaikka sen kaikki osat voidaan uusia monta kertaa niin, ettei mitään
alkuperäistä ole jäljellä.
Suomalaisilla
huomaa Ketonen olevan taipumuksen negatiivisten asioiden ja myös omien puutteiden
ja kärsimysten korostamiseen. Ei kai siinäkään mitään objektiivista, saati erinomaista
ole, mutta kysymys sattuu olemaan juuri meidän suomalaisten eikä muiden
minuudesta, identiteetistä.
Minusta yhtä
sympaattinen kuin nykyälymystölle näköjään käsittämätön on Ketosen johtopäätös,
jonka mukaan vahva minuus ei ole tarkoitettu herättämään pelkoa, sen sijaan se
herättää kunnioitusta.
Se on myös joustava
ja sopeutuva. Kansa, joka on tietoinen omasta minästään, voi parhaiten jatkaa
elämäänsä itsenäisenä kansakuntana tuleviin aikoihin. Vahvuus ei tietenkään ole
eristäytymistä, mutta ei myöskään persoonattomuutta, voisin tuohon lisätä.
Tähän tapaan
pohdiskeli akateemikko Ketonen itsenäisen Suomen täytettyä kuusikymmentä
vuotta. Se oli aika virkistävää lukea nyt hiukan myöhemmin.
Kun tässä on
seurannut tätä ”yhdessä tekemisen” Suomi
100 juhlintaa, on tullut yhtä ja toista mieleen. Ilmeistähän on, että
juhlavuodesta on haluttu tehdä mahdollisimman arkinen tapahtuma, joka sisältää
kaikenlaisen tekemisen. Toisaalta siinä on pyritty nimenomaan yhdistämään
kansan erilaiset ainekset, jotta koko suomalaisuus ei hajoaisi.
Näissä
perusajatuksissa on epäilemättä jossakin määrin järkeä, niin kummallisia kuin
tulokset suurelta osin ovatkin.
Näyttää
nimittäin siltä, että jokaisessa mahdollisessa paikassa on nyt haluttu korostaa
sitä, että kaikki maahamme saapuneet uudet ryhmät ja kulttuurit ja jopa ensi
sijassa ne ovat ilman muuta ja ehdottomasti osa suomalaisuutta. Tämä siitä
riippumatta, ovatko nämä ainekset omaksuneet suomalaisen identiteetin vai
eivät.
Suomalaiset
identiteetin esittäminen aivan alkeellisena Suomessa asumisena on
yksinkertaisesti väärin. Suomalainen identiteetti voidaan toki hankkia ja
ansaita, mutta ei sitä noin vain mennä omimaan julistamalla tässä maassa omia
oikeuksia jonkin yleismaailmallisen periaatteen voimalla.
Toinen
silmiinpistävä seikka on, että suomalaisuuden kuvitteellista luonnetta korostetaan aivan estottomasti sellaisilla
tahoilla, joita voisi nimittää puolivillaiseksi älymystöksi, jollaisen
haluttaessa varmuudella löydämme valtalehdistön kulttuurisivuilta. Tässä
ilmeisesti vaikuttaa taustalla pahoin ymmärtämättä jäänyt Benedict Anderssonin
kirjanen.
Vai mitä nyt
olisi sanottava siitäkin, että Finlandia-palkinnon voittajaksi kaunokirjallisuuden
alalta valitaan joku kynäilijä, joka on saanut päähänsä osoittaa, ettei
suomalaisessa kulttuurissa ole mitään omaa.
Näin typerä
pyrkimys on sitten palkittu sillä perusteella, että arvioitsija on uskonut kansan sellaista haluavan.
Jääköön tässä
tarkemmin pohtimatta, millaisen arvosanan tässä ansaitsevat sekä arvioitsija
että kirjoittaja, jotka ovat voimakkaasti nostaneet esille tällaisia syitä kirjan
palkitsemiseen, sopivasti näin merkkivuonna.
Epäilemättä
kansamme identiteettiin kuuluu masokismin aineksia ja kun haluamme rangaista
itseämme, on meillä huomattava joukko sellaisia intellektuelleja, joiden
teosten lukeminen tarjoaa runsaasti yhtä epämiellyttävää kuin älyllisesti
matalatasoista ainesta.
Ikävä kuitenkin
alkaa tulla niitä menneitä aikoja, jolloin sivistyneet ja suuren henkisen
kapasiteetin omaavat ihmiset halusivat vakavasti pohdiskella kansakunnan identiteetin
peruskysymyksiä.
Kyse on, niin kuin aina, että niin on miltä näyttää ja tämä näyttää hyvin vahvasti pakkoruotsittajien ja relativistien tilaustyöltä. Suomalaisen kirjallisuuden suurimman palkinnon kiitospuhe pidetään puoliksi ruotsiksi, kehutaan esimerkkeinä vain ruotsinkielisiä kirjailijoita ja muistakin mainittiin, että osasivat kumpaakin. Kaiken lisäksi valinnan teki suomenruotsalainen, jolla on varmasti melkoista vaikutusvaltaa säätiöiden rahanjakajiin, joten luulen Hurmeen saavan seuraavaan teatteri/kirjaprojektiin tehdä huolettomana rahasta.
VastaaPoistaSanokaapa yksikin viime vuosien kulttuuripalkinnon saaja, jonka aatemaailma olisi ollut kallellaan kansallismielisyyteen tai kriittinen vallitsevaa kulttuuri-ilmapiiriä kohtaan. Aivan, sellaista ei löydy. Pari epäilyttävää on saanut kuulemma pienen apurahan Kordelinin säätiöltä, jota ollaan kovasti vihervasemmiston puolellta paheksuttu.
Tilausta kansalliselle kulttuurirahastolle?
VastaaPoista"menneitä aikoja, jolloin sivistyneet ja suuren henkisen kapasiteetin omaavat ihmiset halusivat vakavasti pohdiskella kansakunnan identiteetin peruskysymyksiä."
VastaaPoistaIkävä kyllä tällaiset pyrkimykset eivät kuulu nykykulttuurin: eivät mahdu 140 merkiin eikä ole niitä syvällisiä pohtijoitakaan.
Suomen suomalaisten kansallinen identiteetti rakentuu sekä ympäristön että kielen mukaiseksi. Monet muiden kielialueiden ihmiset eivät ymmärrä suomalaisuutta:
VastaaPoista"Palkittu lingvisti Guy Deutscher käsittelee kirjassaan Through the Language Glass sitä, miten eri kielten puhujat hahmottavat maailmaa eri tavoin:
Through the Language Glass: Why the World Looks Different in Other Languages."
Timppa on ässä !!!
VastaaPoistaHurmeen esittämät lähtökohdat ja väittämät syventävät kansallista näkemystä,hänen määritelmänsä maamme sijainnista on oikea ,olemme läntistä taigaa,joka on aivan viimeaikoihin asti määritellyt myös kultuurillisen viitekehyksemme,siis talonpoikais kultuurin aikakautena.
VastaaPoistaMyös kielellisesti olemme omalaatuinen kasattu,miltipä keinotekoinen konstruktio,jotka otamme ja omaksumme helposti ylikansallista kultuurikouhotusta,viimeisempänä aglosaksis lähtöinen mi too kampanja,tosin heikohkoin tuloksin. Venäläinen media muuden ulvoo riemusta,sitä seuratessaan.
En ollenkaan ymmärrä vouhotusta pakkoruotsista,kaikki ouluissa opetettavat aineethan ovat enemmän tai vähemmän pakottavia,siis pakottavaa lainsäädäntöä.
Jos tahdomme päästä eroon pakkosivistyksestä, opetuslainsäädännöstä täytyy vaihtaa vain yksi sana,oppivelvollisuus opioikeudeksi.
Hurme oli maanantaina yleykkösen vieraana viiden uutisten jälkeen,siinä hän laajasti käsitteli maamme menneisyyttä. totesi esimerkiksi uskonpuhdistuksen,myös negatiivisita vaikutuksista kansalliselle kultuurille,se näet miltei kadotti meidän esihistoriallisen muistimme.
Globalistien pimeä kohta on siinä, etteivät he ymmärrä kansallisen identiteetin merkitystä. Diversiteetti voi toteutua vain yhteisesti jaetun identiteetin sisällä. Moniarvoisuus edellyttää kansallisvaltiota. Massamaahanmuutto synnyttää erilaisia identiteettejä, ja niihin liittyvää uhriutumista, joten rehellinen keskustelu kansakunnan selviytymisestä estyy. Ei tietenkään ole oikein keskustelijoitakaan, Finlandia-palkinnon voittajan vähemmän kiristävä pipo on niin monen päässä. Luojan kiitos, on edes Vihavaisen blogi, Seppo Oikkonen, Jukka Hankamäki ja muutama muu. Poliitikot ovat omassa todellisuudessaan ymmärtämättä tekojensa seurauksia. Monikulttuurisuutta ideologiana ei aseteta kyseenalaiseksi, ei ole mitään itsekritiikkiä kun alistutaan utopian vietäviksi.
VastaaPoista"Toinen silmiinpistävä seikka on, että suomalaisuuden kuvitteellista luonnetta korostetaan aivan estottomasti sellaisilla tahoilla, joita voisi nimittää puolivillaiseksi älymystöksi, jollaisen haluttaessa varmuudella löydämme valtalehdistön kulttuurisivuilta. Tässä ilmeisesti vaikuttaa taustalla pahoin ymmärtämättä jäänyt Benedict Anderssonin kirjanen."
VastaaPoistaTuota "kuviteltu yhteisö" tai "sosiaalinen konstruktio"- korttia pelataan vain silloin kun kyseessä on jokin "kriittisen älymystön" itsensä kannalta mitätöimisen kohteeksi nostettu asia. Ei kuitenkaan ikimaailmassa silloin, kun halutaan lobata jotakin heikäläisille itselleen tärkeää.
Presiis samalla logiikallahan voitaisiin myös sanoa, että yhteiskuntaluokat ovat sosiaalinen konstruktio (no niinhän ne ovatkin, mutta siitä huolimatta ko. käsite on oikeassa kontekstissa aivan mielekäs ja käyttökelpoinen).
Tai sitten tämä paljon kohkattu "kansainvälinen yhteisö", jota ei ainakaan minkäänlaisena oikeushenkilönä ole olemassakaan, joten se jos mikään on puhtaasti käsitteellinen apparaatti.
Tai vaikka tämä muslimien "umma" eli oikeauskoisten yhteisö, mitäs erityistä organisatorista konkretiaa siinäkään oikeastaan on? (nämä kaikenlaiset aziz-the-combat-fighter-organisaatiot ovat sitten taas asia erikseen, eivätkä sanottavasti kuulu juuri tähän). Hups, no nyt onkin jo parempi lopetella, ettei vaan luiskahda vihapuheen(TM) puolelle...
"Epäilemättä kansamme identiteettiin kuuluu masokismin aineksia ja kun haluamme rangaista itseämme, on meillä huomattava joukko sellaisia intellektuelleja, joiden teosten lukeminen tarjoaa runsaasti yhtä epämiellyttävää kuin älyllisesti matalatasoista ainesta."
VastaaPoistaTuosta suomalaisuuden väitetystä kuvitteellisuudesta täytyy vielä todeta, että sitä sovelletaan tuon puolivillaisen älymystön taholla ennen muuta silloin, kun suomalaisista ja suomalaisuudesta haluttaisiin sanoa jotakin positiivista. Silloin koko homma on pelkkää sepitelmää ja mielikuvitusta.
Vaan annapas olla, jos jotakin negatiivista tapahtuu, niin silloin kyllä tiedetäänkin tasan tarkkaan, ketä ja mitä suomalaiset ja suomalaisuus ovatkaan. Viina ja väkivaltahan niissä huomioinneissa useinkin tuppaavat korostumaan. Niin ja rasismi sun muut sortoinstituutiot nyt tietysti, erittäinkin näissä uudemmissa uskontunnustuksissa.
Muihin kansoihin ja kulttuureihin suhtautuminen taas toimii siten, että yllä kuvattu kaava käännetään toisinpäin, eräänlaiseksi ksenofiliaksi; pahat teot ovat vain yksilöiden tekoja, joista ei voi mitenkään inherentisti suomalaista paremmaksi ymmärrettyä kulttuuria syyttää, ja kukapas nyt kehtaisi mennä väittämään, että esim. suomenruotsalaisuus (tai islam) olisi vain jokin muinaisten satusetien töhrystelemä sosiaalinen konstruktio...
"Identiteetti voidaan nähdä prosessina ja ihmisessä nähdään ja kamppailee monet identiteetit."- Stuart Hall.
VastaaPoistaRuotsin luovutettua Suomi Venäjälle 1809, voidaan nähdä tämän Suomen identiteetin prosessin todella vasta alkavan, esim. kansallisen romantiikan myötä. Vaikkakin Suomen kirjakielen synty on alkanut jo aiemmin. Tästä sitten lähti identiteetti-kamppailu käyntiin, haluttiinko itsenäistyä, kuulua Ruotsiin vaiko Venäjään?
Niinkuin Ketonenkin kirjoitti: "Kansa, joka on tietoinen omasta minästään, voi parhaiten jatkaa elämäänsä itsenäisenä kansakuntana tuleviin aikoihin." Voidaan todeta suomalaisen identiteetin vahvistuneen 1800-luvulta.
Nyt on tämä turvapaikanhakija-kysymys sekä monikulttuurisuus nykypäivä ollut merkillisesti esillä, ja kuinka tämä "heikentää" suomalaista identiteettiä Suomessa. Mielestäni tämä on toisinpäin, vaan se korostuu esille, kuinka kansallinen identiteetti voidaan huomata ei kantaväestöstä. Jos identiteettiä voidaan pitää prosessina, ei monikulttuurisuus ole pahaksi minun mielestäni.
Markus Köykkä toi asian hyvin esille. Jos ajatellaan turvapaikanhakijoita ja muita vastikkeettomia tulijoita, joihin monikulttuurisuuden skisma ensisijaisesti liittyy, havaitsee suomalainen nopeasti meikäläisen kulttuurin paremmuuden. Minkälainen kulttuuri tuottaa isänmaansa ja sukunsa hylkääviä raukkoja, jotka rikoksiin turvautuen matkaavat hyötyäkseen toisten ansioista?
VastaaPoistaSuomalainen kulttuuri ja identiteetti on mielestäni matkalla kohti amerikkalaista yksilökeskeisyyttä. Merkittävintä roolia tässä prosessissa esittää yhteisen hyvän mitätöinti, jonka yhtenä piirteenä on sen vastikkeeton jakaminen ulkopuolisille eli sabotointi.
Ei ihme, että porvarilliset johtajat niin innokkaasti kannattavat tuota hulluutta, vaikka pitävät muuten kukkaron nyörit tiukasti kiinni.
Jos tämä turvapaikka- ja pakolaissekoilu lopetettaisiin, ei olisi mitään monikulttuurisuusongelmaa. Suomalainen moraali hyväksyy ulkomaalaisen maahanmuuton sellaisena kuin se hyväksyy suomalaisen maahanmuuton. Vahvana vasta-argumenttina on tosin suomalaisen väestön pieni koko suhteessa muihin.
Suomalainen turvallisuusidentiteetti on aina perustunut valmistautumiseen seuraavaan sotaan ja sitä tukevaan "omistusarvot edellä" politiikkaan. Ihmisarvosta viis.
VastaaPoistaSuomeenkielisiä on sorrettu kaikissa niissä maissa, joilla on yhteistä maarajaa Suomen kanssa. Suomi on meille ainoa maa, jossa voimme olla aidosti suomalaisia. Vain suomenkieltä puhuva on varmasti isänmaallisempi kuin muukalaisia hännystelevät kekkulit.
VastaaPoistaSuututtaa jo etukäteen, että anarkisti- ja vassunilkit hyökkäävät Helsingissä itsenäisyyttä arvostavan kulkueen kimppuun 100-vuotisjuhlapäivänä. Kenties häiritsevät myös presidentinlinnan juhlaa.
Olenpä minäkin todella ihmetellyt, että miksi muilla kansalaisuuksilla on omaa, mutta suomalaisuudessa kaikki on kuulemma pelkkää lainaa. Silti jopa tieteen argeologisen haaran mukaan Suomen alueella on ollut asutusta ainakin 11500 vuotta. Voin vain sanoa, että uskon mieluummin omaa järkeilyäni ja tiedettä (tässä järjestyksessä) kuin näitä ns suvakkeja, jotka kaikissa väleissä näyttävät vääntävän suomalaisuutta pois edistykseen vieviltä raiteiltaan.
VastaaPoistaViime vuosina on nuori älymystömme tuonut ansiokkaasti esille sen, että vielä 1800-luvulla ei mitään Suomea ja suomalaisuutta ollutkaan.... Suomi ja Suomen kansa on kuulema oikeastaan teollistuneen ja modernisoituneen yhteiskunnan tuotos.. Kuitenkin Agricolan kirjalliseen muotoon saattama suomen kieli kuulostaa hämmentävän paljon samanlaiselta kuin nykypäivän suomen kieli. Mistä se johtuu?
VastaaPoista”Finlandia-palkinnon voittajaksi kaunokirjallisuuden alalta valitaan joku kynäilijä, joka on saanut päähänsä osoittaa, ettei suomalaisessa kulttuurissa ole mitään omaa.
VastaaPoistaNäin typerä pyrkimys on sitten palkittu sillä perusteella, että arvioitsija on uskonut kansan sellaista haluavan.”
Arvioitsija on uskonut kansan sellaista haluavan. Tässä kylläkin kurkistaa marxilaisuuden palaneen pässin pää, joka julistaa edelleenkin, että aito kulttuuri on proletaaris-internationalistista, ja kaikki kansallinen on porvarillista. Tässä onkin hyvä syy viettää Suomen todellisen itsenäisyyden satavuotisuutta myös vuonna 2018, kun torjuttiin marxilais-leniniläinen punainen vaara ensimmäistä kertaa.
Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen Venäjän alueella ehkä ainoastaan tataareilla on täysiverinen kansallinen identiteetti. Muilla kansoilla jäljellä on vain värikkäät kansalliset puvut ja kulinaariset ohjeet.
Marxilaisuuden palaneen pässin pää julistaa paljon muutakin:
Poista-- Yksityisomistuksen lopettaminen maksimaalisesti (Kommunistinen manifesti)
-- Luokkien hävittäminen (Kommunistinen manifesti)
-- Kansojen kansallisuuserojen hävittäminen (Kommunistinen manifesti)
-- Proletariaatin muuttuminen kansakunnaksi (Kommunistinen manifesti)
-- Maailmanvallankumous (Kommunistinen manifesti)
-- Proletariaatilla ei ole mitään menetettävää kuin kahleensa (Kommunistinen manifesti)
Kolmen lapsen ja seitsemän lapsenlapsen kasvamista läheltä seurattuani olen havinnut, että jo kaksivuotiaat lapset eroavat selvästi toisistaan. Niillä on siis identiteetti ja kenen muun kuin oma. Outoa olisi, jos ei pienellä kansallakin olisi identiteettiä. Mikä siinä on omaa, mikä muualta saatua, on ratkaisematon kysymys. Luulen selostetussa tapauksessa olevan kysymys konkreettisemmasta asiasta, leivästä. Se on kirjailijalle yhtä rakas kuin muillekin. Sitä leipää leventää tunnettuisuus. Taas yksi niistä asioista, jossa maailma on muuttunut, on se, että vielä viisikymmenluvulla ei ollut tapana palkinnonsaajan kiitospuheessaan haukkua palkinnon antajia. Mutta tämäkin on epäilemättä osa muuttuvaa identiteettiä, omaa tai vierasta.
VastaaPoista