Tulevaisuuden liberaali Venäjä
Joskus tuli
blogattua Aleksandr Janovista (Alexander Yanov) ja hänen teorioistaan (esim.
4.3.2017, 8.4.2014 ja 4.3.2016), jotka koskevat Venäjän historian syklistä
kehitystä.
Koska Venäjän
historiassa näköjään aina heilutaan, vai pitäisikö sanoa pendelöidään
autoritaarisuuden ja liberalismin välillä, pitäisi nykyisen, jo pitkälle
kehittyneen autoritaarisuuden olla muuttunut liberaalisuudeksi vuoteen 2030
mennessä, ellei nyt jotakin uutta ja mullistavaa tapahdu. Näin arvelee Yanov.
Yanov on jo
ikämiehiä ja hänen viimeisin kirjansakin on jo kyselevä ja keskusteleva
pikemmin kuin saarnaava ja ennustava. Itse näen siinä aika lohdullisen
pohjavireen: liberaali Venäjä on joka tapauksessa tulossa, ei siis enää
fasistinen, kuten hänen 1980-luvun kirjassaan.
Vanhoissa
kirjoissaan, joissa monet ilmestyivät jo Venäjän ollessa kommunistisen
ideologian vallassa. Yanov oli sangen huolestunut slavofiilisyyden
lainomaisista muodonmuutoksista, jotka aikanaan johtivat leppeästä liberaalisuudesta
kovan nationalismin kannattamiseen ja jyrkkään länsimaisesta kulttuurista
erottautumiseen.
Samalla kasvoi
antisemitismi, joka tulkitsi länsimaisen kulttuurin, eritoten amerikkalaisessa
muodossaan, juutalaisuuden ilmentymäksi. Näinhän myös natsit tekivät.
Kukaties yllättävää on, että Amerikkaa
pidettiin kulttuurittomana ”humpuukin maana” jo Puškinin ajoista saakka, kuten
Abbot Gleason on osoittanut. Sen kulttuurista tehtiin johtopäätöksiä muun
muassa Tocquevillen teosten perusteella.
Toisin kuin
sittemmin 1980-luvulla odotettiin, Neuvostoliiton hajoaminen ja uuden
venäläisen nationalismin synty ei johtanut mihinkään juutalaisvainoihin. Vain
puheen tasolla uuden kansainvälisen massakulttuurin kriitikot selittivät koko
ilmiön juutalaisten ja vapaamuurarien tai peräti juutalaisvapaamuurarien (žido-masony) vaikutuksella ja
Venäjää vaadittiin pysymään kaukana moisesta.
Niin sanotun Izborskin klubin piirissä toimii useita henkilöitä,
joiden yliskamarissa ei kaikki näytä olevan oikein järjestyksessä. On
mahdollista, että siellä on tervejärkistäkin joukkoa, mutta ryhmän julkaisujen
hallitseva henki on sen laatuinen, että se sopisi lähinnä lahkolaisille.
Liberalismi
näyttää nytkin monille venäläisille hurraapatriooteille merkitsevän
saatanallisuutta ja se asetetaan kommunismin kanssa samalle viivalle.
Kommunismi taas oli monen mielestä lännen juoni, jolla Venäjä haluttiin tuhota.
Jumalan ihme oli, että se sen sijaan
pelasti Venäjän sielun.
Aito venäläinen
henki on izborskilaisten, kuten vanhojen slavofiilienkin mielestä ortodoksista
ja läntisestä kulttuurista perin juurin poikkeavaa. Nykyään sitä sentään ei voida
etsiä mir-kyläyhteisöstä, kun tätä ei
enää vuoden 1930 jälkeen ole ollut olemassa. Kolhooseista sitä ei ole tainnut
löytyä.
Toki tuo
izborskilainen, itseriittoinen henki ei ole saanut venäläisessä kulttuurissa
hegemoniaa vaan on pikemminkin jäänyt marginaaliin. Venäläinen
populaarikulttuuri toistaa samoja formaatteja kuin amerikkalainen tai
eurooppalainen. Onhan siellä omaakin, mutta yhteisyys lännen kanssa on paljon
suurempaa.
Venäläisillä
TV-kanavilla on toki paljon omintakeista ja venäläinen filmi ja kirjallisuus
ovat mielestäni omaa luokkaansa. Silti television katsojalle jäävät helposti
päällimmäiseksi mieleen ne kaiken maailman amerikkalaistyyliset showt ja
kilpailut, joita meilläkin suositaan.
Olisi varmasti
väärin luulla, että myöskään Kreml olisi tuon Izborskin hengen vallassa, vaikka
kosketuspintaa niiden välillä onkin.
Hyvä kysymys on,
missä määrin ekstremistinen nationalismi voisi tulla Venäjän hegemoniseksi ideologiaksi ja
millaisissa oloissa se olisi mahdollista. Kyllä siitä vielä nykyään ollaan
kaukana.
Nikolai
Berdjajev väitti aikoinaan Venäjän intelligentsijan inhoavan nationalismia ja
oli ainakin puoliksi oikeassa. Mutta samahan se tilanne taitaa olla muuallakin
ainakin sikäli, että älymystö harvoin osoittaa alttiutta militarismille. On
sitäkin toki maailmassa nähty.
Yanov on
sanonut, että tällaisen mahdollisuuden -ekstremistisen sovinismin tulemisen
hegemoniseksi ideologiaksi- torjuminen riippuu eurooppalaisista venäläisistä ja heidän aktiivisuudestaan ja
epäilemättä näin onkin.
Tällaisia
venäläisiä onkin nykyisessä nuoressa sukupolvessa hyvin suuri määrä ja eritoten
älymystössä he lienevät ainakin toistaiseksi vallitsevina, mikä saattaa olla
ratkaisevaa, ei niinkään tiedotusvälineiden hallinta.
Mutta millainen
on tulevaisuus ja mitkä seikat tulevat vaikuttamaan Venäjän
poliittis-aatteelliseen kehitykseen? Venäjä on tosin Eurooppaa enemmän kuin
monet ideologit haluaisivat, mutta on se samalla myös sen ytimistä irrallaan ja
altis poliittisille vastakkainasetteluille lännen kanssa.
Aatteiden
vaikutusvallasta ja sen muutoksista on tuskin mahdollista tehdä kiinnostavia
ennusteita, niiden kasvualustan kehityksestä sen sijaan mahdollisesti kyllä.
Tutkijat
näyttävät olevan melko yksimielisiä siitä, että Venäjän talouden näkymät eivät
ole hyvät. Maahan on laiminlyönyt leiviskänsä hoitamisen, kun taloutta piti
kehittää ja sen eliitti on sen sijaan keskittynyt helpon rahan saalistamiseen.
Pitäisin
kuitenkin vielä melko lailla tärkeänä lähtökohtana sitä, että Venäjän
strategiset raaka-ainevarat ovat suurelta ja tärkeältä osin (mm. maakaasu)
käytännössä ehtymättömät ja tässä maailmassa yhä niukkenevia uusiutumattomia
resursseja tullaan kaiken todennäköisyyden mukaan yhä vain kysymään ja pitkällä
tähtäimellä jopa kohoavilla hinnoilla. Kysymys ei ole pelkästä energiasta.
Venäjällä sitä
paitsi sattuu, vastoin yleisiä väitteitä, olemaan suuret kotimarkkinat ja aika
lailla niitä tyydyttävää kotimarkkinateollisuutta ja palveluja. Työttömyyskin
on vähäistä. Ymmärtääkseni tilanne on paljonkin parempi kuin monissa viime
vuosituhannella tehdyissä ennusteissa pidettiin todennäköisenä tai edes
mahdollisena. Tulevaisuuden ennustaminen nyt vain on vaikeaa.
Poliittisesti
Putin on saanut pisteet elintason huimasta kohoamisesta ja vaikka se nyt onkin
jo useita vuosia polkenut paikallaan, on tilanne kaukana jeltsiniläisestä
maailmasta.
Venäjän suurvalta-aseman
palauttaminen on asia, johon monikaan ei edes Venäjällä uskonut vielä kymmenen
vuotta sitten. Nythän läntiset tiedotusvälineetkin jo antavat sen sijaan ymmärtää,
että Venäjä hallitsee koko maailman politiikkaa tavalla tai toisella…
Tähän liittyy
valitettavasti vastakkainasettelu lännen kanssa ja asiaan kuuluu olennaisena
osana, että kansa on palkinnut suurvaltaröyhkeyden osoitukset ylenpalttisesti.
Sama
lännenvastainen nationalismin aalto on nostanut toisen maailmansodan muistot
suureen kunniaan ja vielä hiljattain väheksytty sotilasura tuntuu taas nousseen
arvoonsa.
Vanhan
periaatteen mukaan kansalle on annettava sekä leipää että sirkushuveja, jotta
se pysyisi tyytyväisenä. Jossakin määrin niitä voidaan korvata toisillaan ja
tarjota siis vaikkapa enemmän paraateja ja mielenosoituksia, mikäli leipää on
vähemmän. Vastaavasti marssit voi jättää poiskin, mikäli yltäkylläisyys
vallitsee.
Mikäli
taloudella menee todella kehnosti, saattaa poliittisella johdolla olla
paljonkin paineita pullistella sotilaallisesti ja vastakkainasettelua
kiristämällä tarjota sitä selitystä, että puute johtuu vihollisesta.
Silloin syntyy
tilaus kiivaalle nationalismille ja erottautumiselle sekä ulkoisesta että
sisäisestä vihollisesta. Tuo sisäinen vihollinenhan on älymystön länsimielinen
osa, joka vieläkin lienee siinä vallitseva elementti. Pelkällä juutalaisuudella
sitä ei voi kuitata vaikka sitäkin tietysti yritetään.
Älymystön
hallitseminen on taitolaji. Vallanpitäjien kannalta hankala asia on, että he
itsekin ymmärtävät olevansa alakynnessä tarjoillessaan älymystölle omia
reseptejään ja uskomuksiaan. Väkivaltaa on Venäjänkin historiassa usein
käytetty menestyksellisesti, mutta se on käyttäjälleen vaarallinen lääke, joka
ei vaikuta syihin vaan oireisiin.
Länsimaisen
liberalismin heikko kohta on sen nykyinen maaninen keskittyminen asioihin,
jotka ovat keskivertoihmisen kannata yhdentekeviä. Kun tähän lisätään
kaikenkarvaisten pride-marssien ylilyönnit ja vaikkapa lasten huostaanottoihin
liittyvät kummallisuudet, on tavallinen kadunmies spontaanisti valmis
puolustautumaan mokomaa ideologiaa vastaan.
Lännen
missionaarinen asenne vain pahentaa sen asiaa. Kansalle vieraan ideologian
tyrkyttäminen väkisin on hankala tehtävä ja sitä vastaan puolustautuminen taas
on helppoa valtiolle, jolla on käytössään informaatioresurssit.
Mikäli länsi
todella on kiinnostunut Venäjän muuttumisesta liberaaliksi, sen olisi syytä
hoitaa asia kunnolla. Mikäli Venäjälle yritetään vyöryttää koko sitä
kulttuurista pakettia, joka on viimeisten sadan vuoden aikana karttunut
Yhdysvalloissa -ja jota vielä puoli vuosisataa sitten olisi pidetty sekä
naurettavana että sallimattomana- kohtaa
se varmasti luonnollista vastarintaa ihmisitä, joiden kokemishistoria on
toisenlainen.
Yritys
kompromettoida Putinin hallinto nostamalla valtava haloo yhden tyttöyhtyeen
suorittamasta pyhänhäpäisystä olkoon esimerkki säälittävän taitamattomasta
kulttuurihyökkäyksestä.
Informaatiosota,
johon kaikkien sotien tapaan kuuluu olennaisena osana harhautus, näyttää sen
sijaan onnistuneen hyvin Venäjän puolelta, kun kansalle on syötetty mitä
kummallisimpia kauhukertomuksia lastensuojelun tyranniasta läntisen
liberalismin piirissä.
Kun
vastaanottavassa päässä tilanne on mikä on, olisi liberalismin imagosta
Venäjällä huolta kantavien syytä miettiä, millaisia ovat liberaalin valtion
prioriteetit ja keskittyä olennaiseen.
Sen sijaan, että
pöyristytään sellaisista Venäjällä tapahtuvista asioista, joista omassakin
maassa oli tapana pöyristyä vielä pari vuosikymmentä sitten, kannattaisi
kiinnittää huomiota esimerkiksi oikeusvaltion toteutumiseen konkreettisissa
tapauksissa ja ilman turhaa arroganssia.
Tulkoon tässä
sivumennen mainituksi, että esimerkiksi Kathryn Hendley, jonka tutkimusta on
selostettu Foreign Affairs-aikakauslehdessä, arvioi, että vain kolme
prosenttia oikeudenkäynneistä on manipuloituja ja että keskivertokansalainen,
joka turvautuu oikeudenkäyntiin, myös useimmiten saa oikeutta ilman lahjuksia
tai vastaavaa.
Prosenttiosuus,
jota ilmeisesti pidetään yllättävän matalana, ei tietenkään kerro kaikkea.
Monet jättävät mieluummin menemättä oikeussaliin ja luottavat toisiin keinoihin
ja esimerkiksi talouden kehityksen kannalta on tuhoisaa, ellei omaisuuden
turvaa ole. Sitten on se pahamaineinen administrativnyi
resurs, joka aktivoituu, kun asialla on merkitystä valtiolle.
Sekaantuminen
oikeusjuttuihin ulkoapäin, mikä melkoisella varmuudella voi tapahtua vain
puutteellisin tiedoin, on kuitenkin aina riskialtista ja silloin tällöin
ovatkin läntiset kriitikot tainneet lyödä kirveensä kiveen, mikä on sitten
jouduttu myöntämäänkin.
Joka tapauksessa
puolueeton ja reilu oikeudenkäynti, sananvapaus ja muut Ranskan
vallankumouksesta peräisin oleva oikeudet ovat niitä perusasioita, joiden
toteutuminen tai toteutumattomuus aiheuttaa sen eron, joka on autoritaarisen ja
liberaalin hallinnon välillä.
Mikäli taas
jossakin maassa kansan suuri enemmistö ei halua esimerkiksi julkista homopornoa,
ydinperheen hävittämistä, säätelemätöntä siirtolaisvyöryä ja muita vastaavia
asioita, lienee vain hyväksyttävä se tosiasiana ja kunnioitettava kansan
tahtoa.
Entä pitäisikö
kansan tahtoa kunnioittaa myös silloin, kun se haluaa rajojen siirtämistä?
Duuman
huuliveikko ja pelle Žirinovski ehdotti aikoinaan, että Turkki olisi liitettävä
Venäjään. Tämä kävisi päinsä demokraattisesti, äänestyksellä. Kun venäläisikä
on enemmän, he voittaisivat äänestyksen.
Pelkään
kuitenkin pahoin, että jos sellainen äänestys pidettäisiin, äänestäisi suurin
osa venäläisistäkin liittymistä vastaan. Tolkuton kasvupyrkimys on yksi
hulluuden muoto, josta ei mitään hyvää seuraa, kuten voimme myös EU:n
historiasta havaita.
Voisiko
kuitenkin ajatella, että länttä ja Venäjää tällä hetkellä pahiten erottava asia
eli Krimin ja Ukrainan konflikti voitaisiin ratkaista kansanäänestyksillä?
Krimillähän
sellainen jo pidettiin, mutta sen pätevyys on syytä asetettu kyseenalaiseksi.
Ehkäpä sentään voitaisiin pitää uusi ETY-kokous, jossa kansainvälinen yhteisö
ratkaisisi nuo rajaongelmat ja pyrkisi siinä huomioimaan kyseisten alueiden
asukkaiden tahdon.
Ripustautuminen
ikuisiksi ajoiksi juridisiin muotoihin tuskin edustaa ihmiskunnan älyllisen
kehityksen korkeinta astetta. Pikemminkin mieleen tulee ruhtinas Metternichin
legalistinen ajattelu, jota syystäkin pidettiin taantumuksellisena.
Liberalismista puhuttaessa on kuitenkin aiheellista tehdä tietty erottelu sen suhteen, puhutaanko ns. klassisesta liberalismista, vaiko tästä ns. modernista liberalismista.
VastaaPoista"Joka tapauksessa puolueeton ja reilu oikeudenkäynti, sananvapaus ja muut Ranskan vallankumouksesta peräisin oleva oikeudet ovat niitä perusasioita, joiden toteutuminen tai toteutumattomuus aiheuttaa sen eron, joka on autoritaarisen ja liberaalin hallinnon välillä."
Mm. nuo yllämainitut asiat kuuluvat klassisen liberalismin keskeisiin periaatteisiin, ja joiden edut lienevät melko ilmeisiä.
"Länsimaisen liberalismin heikko kohta on sen nykyinen maaninen keskittyminen asioihin, jotka ovat keskivertoihmisen kannata yhdentekeviä. Kun tähän lisätään kaikenkarvaisten pride-marssien ylilyönnit ja vaikkapa lasten huostaanottoihin liittyvät kummallisuudet, on tavallinen kadunmies spontaanisti valmis puolustautumaan mokomaa ideologiaa vastaan."
Mm. nuo jutut edustavat puolestaan (post)modernia liberalismin tulkintaa, jolla ei taida kuitenkaan kaikitenkaan olla kovin paljoa yhteistä ns. klassisen liberalismin kanssa. Räikeimmilläänhän tuo ero on havaittavissa mm. tässä meillekin (valitettavasti) rantautuneessa amerikkalaislähtöisessä identiteettipolitiikassa, jossa keskiöön nostetaan ei suinkaan ysilöä, vaan tämän viiteryhmä, jolle yleensä vaaditaan erilaisia ns. kollektiivisia oikeuksia.
Klassinen liberalismihan ei erityisemmin lämpene esim. ajatuksille ns. kollektiivisista (so. ryhmäkohtaisista) oikeuksista, varsinkaan kun niiden toteutumisen katsotaan niin kovin usein vaativan erilaisia, hyvinkin intensiivisiä julkisvallan interventioita, jotka (ainakaan useimmiten vaaditussa laajuudessaan) eivät varsinaisesti ole kuuluneet julkisvallan vakiintuneeseen tehtävänkuvaan...
Ja tuskinpa vaan valistuksen nimiin vannoneet klassisen liberalismin teoreetikot (J.S.Mill, ym.) erityisemmin perustaisivat myöskään monista niistä irrationalismin muodoista, joita nykyisen postmodernismin ympärillä tuntuu versovan kuin sieniä sateella.
Täsmälleen. Tärkeä näkökohta.
PoistaKyllä Venäjä kehittyy. Juuri äsken varapääministeri Dvorkovits Davosissa kertoi, että Venäjällä ei ole oligarkeja vaan sosiaalisen vastuun tuntevia liikemiehiä.
VastaaPoistaLoistavaa.Tästä se varmaan sitten lähtee. Lähtökohta on yhtä imponoiva kuin Obaman nobel.
VastaaPoistaEn tiedä, missä määrin luottamus ja usko yhteiseen hyvään on Venäjällä kehittynyt.
VastaaPoistaJos muutos tapahtuu, veikkaan, että se tapahtuu metropolien liberaalien ja kaikenkarvaisten unelmoijien voimalla, kuten Ukrainassa. Periferiassa käyttänevät erilaiset viralliset ja epäviralliset pamput tilaisuutta hyväkseen, ja koko maa sekoaa, kuten Ukrainassa. Lopulta tulee joku teräsmies ja palauttaa raudanlujan kurin.
"Liberaali Venäjä on tulossa"
VastaaPoistaSe tulee heti Venäjän presidentinvaalien jälkeen.
Olisiko sinulla, Timo, sananen sanottavana kirjailija Vladimir Soloviev'istä...
VastaaPoistaTässä yksi varhainen kirja-arvio:
https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/914519?page=22&term=Solowjew
No jos ihan lyhyesti, noon olihan se hyvin kummallinen tyyppi ja aikanaan myös kovasti pop. Kun en ole teoksiaan lukenut, jätän ottamatta kantaa. Muistelen, että köytyy tarinaa esim. Venäläisen teologian historiasta, joka on siis suomeksi olemassa.
VastaaPoista"Tulevaisuuden liberaali Venäjä"
VastaaPoistaSitä varten tarvitaan pari-kolme uutta sukupolvea. Eräs viisas, muistaakseni Kohn, totesi, että uudet paradigmat tulevat käyttöön vasta sen jälkeen kun vanhojen paradigmojen apostolit muuttuvat tomuksi pehmeissä mullissa.
Venäjä/Neuvostoliitto/Venäjän sukupolvia on vuosisatojen ajan kasvatettu superylpeyteen venäläisten sankaruudesta sotilaallis-vallankumouksellisella saralla. Alueita Venäjään liitettiin, proletaarisia vallankumouksia järjestettiin kautta koko maailman. Itse asiassa se oli erittäin rahakasta puuhaa. Mutta kuten eräs venäläinen väittää "мы за ценой не постоим!" (hinnasta ei väliä!) Suurvenäläisten Superylpeys on pääasia. Ja tätä ylpeyttä on niin paljon että venäläisen sananlaskun mukaan "хоть жопой ешь" (vaikka perseellä söis).
Uutta sukupolvea Venäjällä on näkyvissä. Eräs koululainen piti taannoin Saksan parlamentissa puheen, joka vavahdutti koko Venäjän. (Yle oli siitä tietysti tuppisuuna.) Jos tämä koululainen ei jää auton alle, ei huku epämääräisissä olsuhtessa, ei saa ennenaikaista infarktia, mutta saa kuitenkin aikoinaan ammatin, perustaa perheen, liittyy sitten johonkin puolueeseen ja aloittaa poliittisen toiminnan, niin vasta sitten voidaan puhua siitä että Tulevaisuuden liberaali Venäjä on tulossa.
Kannattaa seurata tämän koululaisen elämänkohtaloa.
Toki nämä giedetään. Ei se Yanovkaan tiedä, iksi liberaalin(mman) Venäjän pitää tulla, mutta onhan se ennenkin aina välillä siihen suuntaan mennyt, ei toki kovin pitkälle.
Poista"Liberalismi näyttää nytkin monille venäläisille hurraapatriooteille merkitsevän saatanallisuutta ja se asetetaan kommunismin kanssa samalle viivalle. Kommunismi taas oli monen mielestä lännen juoni, jolla Venäjä haluttiin tuhota."
VastaaPoistaJos venäläisille voi syöttää kaikenlaisia juonia kuten kommunismia, niin merkitseekö se sitä että venäläiset ovat supertyhmiä?
Taitaa olla kovin äkkinäinen johtopäätös. Taisi olla Suomen älymystökin supertyhmää aikoinaan ja ehkä vieläkin.
VastaaPoista"Voisiko kuitenkin ajatella, että länttä ja Venäjää tällä hetkellä pahiten erottava asia eli Krimin ja Ukrainan konflikti voitaisiin ratkaista kansanäänestyksillä?"
VastaaPoistaVarmaankin luontevimpia tapoja päästä eteenpäin Krimin asiasta olisi uusi, kansainvälisesti valvottu kansanäänestys, johon saisivat osallistua myös entiset asukkaat. Kaksi asiaa kun on varmaa: Venäjä ei milloinkaan tule luopumaan Krimistä - joka on historiallisesti ollut osa Venäjää eikä Ukrainaa - sekä se, että kaikkien ennen miehitystäkin olleiden asukkaiden enemmistö on kannattanut Venäjää.
Jos tuollaiseen kansainvälis-oikeudellisesti pätevään äänestykseen sitten liitettäisiin vielä se, että Venäjä ryhtyisi kunnioittamaan aidosti Ukrainan suvereniteettia Itä-Ukrainassa, tuossa konfliktissa päästäisiin eteenpäin.
Oi, pidän tästä suuresti. Hienosti kirjoitettu.:)
VastaaPoista