Aikansa sankari
Touko Perko, Haastaja Saksasta 1918. Von der Goltz ja Mannerheim. Docendo 2018,
431 s.
Suomen vuoden 1918 sota on
malliesimerkki siitä, miten historia ja menneisyys eroavat toisistaan. Vaikka
kaikki olennaiset tosiasiat annettaisiin ihmisten eteen tarjottimella,
tekisivät eri ihmiset niistä itselleen aivan erilaiset historiat jopa siinäkin
tapauksessa, että pystyisivät erottelemaan asioiden sekamelskasta olennaisen.
Toki tuo olennaisuuskin määräytyy
sen mukaan, millaisen tarinan tarkkailija rakentaa, mutta tarkoitan tässä
sellaisia seikkoja, jotka merkittävästi vaikuttivat taphtumiin.
Joka tapauksessa on silmiinpistävää,
miten suuressa määrin vuodesta 1918 kertovia ja sen selittäviä tarinoita on
maassamme kyetty muuntelemaan riippumatta siitä, onko tietoon tullut jotakin
uutta vai ei.
Suuria uutuuksiahan ei ole näkynyt
sitten tuon tapahtumavuoden, asiat vain ovat kertojan mielessä painottuneet eri
tavoin johtuen muuttuneesta odotushorisontista ja asioiden priorisoinnista. Kun
oltiin suursodan keskellä ja kohtalonkysymykset olivat yhä avoimina, oli fokus aivan
toisissa asioissa kuin sitten vuosikymmeniä myöhemmin.
Vuoden 1918 sodan kohdalla ovat sen
tulkintoja ajan mittaan määränneet myös sellaiset aivan irrelevantit asiat kuin
Saksan historiassa vuosikymmeniä myöhemmin sattuneet tapaukset ja tietenkin
myös Suomen oma, melko mutkikas yhteiskunnallinen ja aatteellinen kehitys.
Ajatelkaamme nyt vaikkapa sitäkin,
että meillä joskus pidemmän aikaa oli tapana asettaa tarkastelun fokus siihen
aktiin, joka tapahtui Pietarin Smolnassa juuri ennen vuoden vaihtumista
joulukuussa 1917.
Siinä nyt sitten ikään kuin
ratkaistiin maamme kohtalo eli itsenäisyys Venäjästä ikuisiksi ajoiksi. Jopas olikin
syvällinen näkökulma, jonka kautta kaikki mahdolliset tekijät punnittiin
perusteellisesti, kuin hyvässä väitöskirjassa ikään.
Yhtä omituisia vaikutuksia
kokonaiskuvalle oli myös sillä, että huomio keskitettiin sodan kauheuksiin ja
vääryyksiin ja pyrittiin aikaansaamaan maksimaalisen pöyristymisen kokemuksia,
joiden tuloksena teki mieli mennä vaikkapa virtsaamaan toisten haudoille.
Näiden tarinoiden sitten kaiketi
ajateltiin edustavan historiallisen tiedostamisen huippua ja ilmeisesti olevan
koko historiankirjoituksen varsinainen tarkoitus.
Vuoden 1918 sodan näkeminen
kansainvälisen politiikan perspektiivistä eli siis fokuksen asettaminen yhden
kansakunnan irtoamiseen vanhoista yhteyksistään tarkoittaa, että sitä
käsitellään vapaussotana.
Vapaussodan näkökulma on tämän kovin tärkeä
aspektin ymmärtämiseksi välttämätöntä, vaikka eihän se menneisyys silläkään
fokuksella tyhjene. Joka tapauksessa tämän näkökulman unohtaminen on varma
merkki tarkastelukulman vajavaisuudesta.
Meillähän toki on jo kauan ollut
myös erinomaista kansainvälisen politiikan tutkimusta tästä aihepiiristä. Tuomo
Polvisen kirjan tasoa ei ole kukaan vielä ylittänyt eikä ole tainnut
saavuttaakaan. Hyvin se sen sijaan on onnistuttu unohtamaan.
Mutta sellaistahan se on. Muodit
seuraavat toisiaan ja tietenkin on myös niin, että Polviselta puuttui se sodan
sirkkeliin juosseiden ja päähän potkittujen vammaisten näkökulma, joka myös on
omalta kannaltaan hyvinkin tärkeä, mutta kaukana tyhjentävästä. Pelkästään sitä
kautta koko asiaa voi ymmärtää vain hyvin vajaasti.
Tuosta vuoden 1918 sodasta on jo
tullut luettua sellainen liuta kirjoja, että alkaa unohtua, mitä uutta itse
kukin on asiaan tuonut. Päällimmäiseksi on kyllä jäänyt se vaikutelma, että
tuota uutta on kaiken kaikkiaan tullut hyvin vähän. Olennaista on se, mihin fokus
asetetaan.
Marjaliisa ja Seppo Hentilä
herättivät vuosi sitten huomiota kirjallaan, jossa ei uusia lähteitä juuri ollut
käytetty, niitä vain oli luettu Saksan näkökulmasta. Touko Perko toteaa, että
myös hänellä uutta on nimenomaan näkökulma, Rüdiger von der Goltzin
näkökulma.
Tämä voi kuulosta hieman suppealta,
mutta vähänkö asioita on tarkasteltu myös esimerkiksi Mannerheimin tai Leninin
näkökulmasta. Sitä paitsi Perko jättää mainitsematta, että kenraalin huolena
toki oli joukkojensa ja koko Saksan menestys ja siinä samalla myös Suomen,
sillä tavoin hän tehtävänsä ymmärsi.
Tutkimuksessa on aikoinaan
suurenakin uutuutena osoitettu, ettei Saksan toiminta Suomessa tapahtunut ensi
sijassa Suomen, vaan Saksan omien etujen takia. Muuta tuskin voi totaalisessa
sodassa henkensä edestä kamppailevalta valtiolta odottaakaan.
Joka tapauksessa saksalaisten
Suomessa valkoiselta väestöltä saama vastaanotto oli ylenpalttisen kiitollinen,
mikä toki on aina tiedetty. Tosin jossakin vaiheessa muistettiin aina mainita
joukkojen haalineen mukaansa kaiken mahdollisen arvometallin Saksaan
lähetettäväksi. Mutta olihan avulla tietenkin hintansa ja se ymmärrettiin.
Siitähän oli myös sitouduttu maksamaan.
Suomessa ymmärrettiin aikanaan
hyvin se, että sotilaallinen apu Suomen punaisia vastaan merkitsi myös saksalaisen
veren vuodattamista. Yli viisisataa kuollutta ja satoja, ellei tuhansia haavoittuneita
koettiin myös meillä verivelaksi, jota kunnia ei sallinut unohtaa silloinkaan,
kun politiikan konjunktuurit vaativat hylkäämään Saksa-suuntauksen.
Tavaksi on tullut selittää, että
vasta Saksan romahdus teki Suomen itsenäisyydestä todellisen. Maa oli muka
joutumassa tai peräti joutunut Saksan protektoraatiksi,
alusmaaksi tai siirtomaaksi. Muuten
hyvässä kirjassaan Anthony Upton puhuu itsenäisyyden irvikuvasta.
Kaikki on kuitenkin suhteutettava
omaan relevanttiin kontekstiinsa. Ei Suomen asema Saksan kumppanina sentään ollut
mikään Irlannin asema ennen Home Rulea
tai sen jälkeenkään.
Toki tehtiin sopimuksia, jotka
erityisesti sodan aikana antoivat
Saksalle ja saksalaiselle pääomalle paljon mahdollisuuksia Suomessa, mutta
sellaisia sopimuksia tehtiin myös 1990-luvulla, jolloin maatamme ei uhannut
mikään hengenvaara. Vuonna 1918 tilanne oli toinen.
Olen aina ihmetellyt noita Saksan
Suomessa vuonna 1918 omaaman vaikutusvallan kauhistelijoita, jotka samaan
aikaan ovat silmät kirkkaina ihastelleet sitä, miten esteet ulkomaisen pääoman
tuonnilta Suomeen on EU-jäsenyyden myötä poistettu.
Niin ne poistettiin silloinkin.
Meillähän oli aika lailla luonnonvaroja, mutta niukasti pääomaa ja teknologiaa.
Itse kuvittelen, että niiden avaamisessa ulkomaalaisille pitäisi aina olla
jokin tolkku, niin vuonna 1918 kuin vuonna 2018, mutta taidan kannattaa
epämuodikasta näkemystä.
Jostakin syystä saksalaisen pääoman
tunkeutuminen maahamme nimenomaan suursodan keskellä 1918, kun olimme lähes
täysin vailla ulkomaisia kauppayhteyksiä, herättää monissa kauhistusta, kun
taas luonnonvarojen kenkkääminen kenelle tahansa maksutta on nykyään nerokasta
ja kansallisen edun mukaista politiikkaa.
Saksastahan piti muuten saada myös
viljaa, sillä nälänhätähän se uhkasi. Sitä ei juuri saatu sieltä eikä edes
Ukrainasta, mutta hyviä toiveita oli ja siinä nähtiin syystäkin hyvä vaihtoehto
nälkäkuolemalle. Valitettavasti tosin petyttiin.
Kaiken kaikkiaan
saksalaissuuntauksen kiroaminen suurena tyhmyytenä ja onnettomuutena on
jälkiviisautta tai pikemmin jälkityhmyyttä. Tuskin myöhemmin on ilmennyt mitään
sellaista, joka osoittaisi tuon politiikan vääräksi.
Kun suurta kuvaa katsotaan, on
selvää, ettei Suomessa olisi tapahtunut mitään sisällissotaa ilman venäläisten
bolševikkien
määrätietoista politiiikkaa. Yhtä selvää on, ettei Suomi olisi jäänyt Venäjästä
erilliseksi valtioksi ilman Saksan toimintaa. Asia koskee niin valkoisen puolen
aseistamista, Brest-Litovskin määräyksiä kuin von der Goltzin apuretkikuntaa.
Viime mainitun merkityksestä on
kiistelty ja Perko korostaa sitä, että vähättely on paljolta jälkikäteen
syntynyttä ja tendenssinomaista.
Itse asiassa se ratkaiseva voima,
joka lopetti sodan lyhyeen ja vähensi tarpeettomia uhreja, olivat saksalaiset.
Mannerheimin ryhtyminen ennenaikaisesti veriseen ja huonosti valmisteltuun Tampereen
operaatioon johtui pitkälti hänen turhamaisuudestaan ja koko operaation
mielekkyydestä voidaan kiistellä.
Saksalaiset olivat maassa
kutsuttuja vieraita ja ymmärsivät roolinsa. Heistä jäi hyvä muisto sekä
valkoiselle että jopa punaisellekin osapuolelle.
Suomi on siitä erikoinen maa, etteivät saksalaiset
joukot ole täällä koskaan syyllistyneet terroriin, vaikka ovat kahteenkin
otteeseen viettäneet täällä pitkiä aikoja. Onko olemassa mitään toista
esimerkkiä?
Joukkojen hyvän käytöksen selittää
se, ettei Suomea miehitetty. Suomalaisella sivistyneistöllä oli sitä paitsi
tuohon aikaan melkoisesti saksan kielen ja kulttuurin tuntemusta ja ihailu meni
joskus naiiviuksiin asti, kuten V.A. Koskenniemellä, joka runoili Versailles’n
sopimuksen jälkeen:
Voi paljon alas lyödä raaka
mahti,
ei ajatuksen työtä milloinkaan
ja hengen maailmassa Reinin vahti
on yhä horjumatta paikallaan
Itse asiassa VAK ei malttanut olla
yksin tein ylistämättä myös Saksan sotilaallista mahtia ja suoritusta:
sen asetakin kunniakkaan alla
viel’ ihmiskunnan suurin sydän
lyö!
No, Saksahan joka tapauksessa
hävisi sodan. Von der Goltz toimi sen jälkeen Baltiassa, jossa kantaväestö ei -balttilaisia
paroneita lukuun ottamatta- jaksanut samassa määrin innostua vieraista kuin
suomalaiset ja suuren katastrofin jälkeen nöyryytetty kansakunta oli Saksassa
valmis ottamaan vastaan Hitlerin messiaanaan.
Vanhoilla päivillään kreivi Goltz
kannatti sitten Hitleriä, kuten niin monet muutkin. Suomalaisten yhteyksiä
kreiviin ja Finnlandkämpfereihin ei uusi komento toki haitannut. Itse asiassa
jokunen vuoden 1918 Suomen-retken osanottaja palasi tänne sotilaspuvussa vielä
jatkosodan aikana. Tällainenhan oli Norjan-armeijan komentaja Falkenhorst.
Onko Perkon kirjassa käytetty miten paljon arkistolähteitä?
VastaaPoistaTämä ei varsinaisesti kuulu asiaan, mutta kerrotan kumminkin. Kävin sunnuntaina tapaamassa tuttavaperhettäni. Kuinka ollakaan. tuli puhe kilpa-autoilusta, ja isäntä antoi minulle luettavaksi Schumacherin rinnalla merkittävimmän saksalaisen kilpa-autoilijan Rudolf Caracciolan (1901 – 1959) muistelmat.
VastaaPoistaLuin siitä kohdan, jossa hän kertoi elämästään Sveitsissä II maailmasodan aikana. Bernin hallitus oli määrännyt eritäin ankaran elintarvikesäännöstelyn, ja myös kaikkien huviloiden puutarhat oli varattava ja muutettava vihannesten viljelyyn. Siis puolueettomassa ja vauraassa Sveitsissä.
Rudolf Caracciolasta kertova kirja, vuodelta 1960. Elämäni kilpa-ajajana (meine welt). Suomentanut Mauri Raunto.
"...ettei Saksan toiminta Suomessa tapahtunut ensi sijassa Suomen, vaan Saksan omien etujen takia."
VastaaPoistaEikös se ollut jo reaalipoliitikko Bismarck, joka sanoi jotenkin niin, että vain koulupoikien unelmissa kansat kuolevat toistensa puolesta.