Jälkidemokraattinen maailma
Demokraattinen
järjestelmä on tullut nykymaailmaan kolmessa suuressa aallossa. 1800-luvulla
demokraattisia maita oli vain pari kappaletta, lähinnä USA, Ranska ja Sveitsi.
Ensimmäisen maailmansodan jälkeen niiden määrä lisääntyi melkoisesti ja sama
tapahtui sittemmin myös toisen maailmansodan jälkeen ja kylmän sodan päätyessä.
Joka kerta
jouduttiin näkemään myös takaisku. Maailman demokraattisin maa, Suomi, ei aluksi
selvästikään kestänyt ajan paineita ja suistui veriseen sisällissotaan, mutta
oppi sen jälkeen läksynsä niin hyvin, että on säilyttänyt systeeminsä varsin
vakaana.
1930-luvun alun
touhuista on joskus yritetty leipoa meillä suurtakin draamaa, mutta tosiasiaksi
jää, että totalitarismilla oli tässä maassa vähän mahdollisuuksia,
kansanvaltainen enemmistö oli aina sen verran suuri. Vuonna 1918 tilanne oli
tunnetusti toinen.
Maamme on
kuitenkin pitkälle riippuvainen yleismaailmallisesta kehityksestä, vaikka
demokratian säilymistä maailmansotien välisenä aikana ei voikaan meillä pitää
pelkkänä onnenkantamoisena. Kiinnostavaa on, mitä koko järjestelmälle on nyt
maailman mitassa tapahtumassa.
Muutokset ovat
olleet uskomattoman nopeita ja minun ikäluokkani edustajasta tuntuu, kuin
Francis Fukuyaman uljas visio liberaalin demokratian voitosta ja historian lopusta
olisi esitetty vasta eilen. Parikymmentä vuotta sitten sillä oli joka
tapauksessa vielä paljon uskottavuutta, joka on nyt mennyt.
Foreign Affairsin touko-kesäkuun numeron
teemana on Onko demokratia kuolemassa?
Artikkelit ovat tasokkaita kuten yleensäkin ja kiinnostavaa numerotietoa ja
analyysiä löytyy paljon.
Hyvin tärkeä selittävä
taustatekijä demokratian suosion muuttumiselle on demokraattisten valtioiden
taloudellinen ja sosiaalinen suoritus.
USA pärjäsi
1900-luvull taloudellisessa kilpailussa ylivertaisen hyvin ja tuotti yksinään
40% maailman tuotannosta vuonna 1960. Nyt sen suhteellinen osuus on puolittunut
ja Kiina yksinään tuottaa kuudenneksen enemmän kuin USA.
Tämä ei
välttämättä olisi kohtalokasta suuren demokratian maineelle ja sen asemalle
mallina muille. Mutta eivät ne ongelmat tähän lopu.
Lisäksi
tavallisen palkannauttijan tulotaso on ollut juuttunut paikalleen jo
kolmekymmentä vuotta ja kun uusi tuotannon vallankumous mullistaa työmarkkinoita,
löytyvät uuden työpaikat lähinnä tilapäisistä töistä ja hanttihommiksi
luokiteltavista tehtävistä. Sitä paitsi todellinen työttömien määrä on USA:ssa
varsin huomattava ja tosiasiassa paljon suurempi kuin virallinen luku.
Erityisesti asia koskee työikäisiä miehiä.
Myös tulonjako
on epätasaistunut jyrkästi niin USA:ssa kuin monissa muissakin demokraattisissa
maissa ja tämä koetaan yleisesti suurena ongelmana. Itse asiassahan suuri
epätasaisuus on perinteisesti ollut harvainvaltaisen valtion tunnusmerkki,
mutta vielä hiljattain amerikkalaiset oligopolit olivat aika maltillisia
ulosmitatessaan työntekijöiltä tulosta.
Vielä taannoin
USA:n suurin työnantaja oli General
Motors, joka maksoi keskimäärin 30 dollarin tuntipalkkaa. Nyt se on Walmart, joka maksaa 8 dollaria
tunnilta.
Samaan aikaan
Kiinassa jo 420 miljoonaa henkeä ansaitsee 23000 dollaria vuodessa ja määrät
ovat nousemassa. Myös Iranissa, Kazakstanissa ja Venäjällä per capita tulot ovat yli 20000 dollaria vuodessa.
Itä-Euroopalle
USA symbolisoi vielä hiljattain normaaliutta ja niiden vallankumouksissa
pyrittiin normaalisuuden utopiaan, kiteyttää FA:ssa kirjoittava Ivan Krastev.
Pettymys on
kuitenkin ollut suuri ja juuri sitä ilmentää Visegrád-maiden kieltäytyminen EU:n holhouksesta. Demokratian ei
tarvitse olla liberaalia, ilmoittaa Victor Orban. Miten liberalismi sitä paitsi
määritellään ja miksi sen pitäisi olla ihmiskunnan kehityksen päätepisteenä?
Ronald
Inglehart, joka tunnetaan World Values
Survey –projektin asiantuntijana, on katsonut suuren kansainvälisen
vertailuaineiston perusteella voivansa osoittaa, että niin sanotut
postmaterialistiset arvot astuvat etualalle, kun yhteiskunnan sosioekonominen
kehitys saavuttaa tietyn tason.
Noihin
postmateriaalisiin arvoihin kuuluvat suvaitsevaisuus, nonkonformismi ja
itsetoteutus. Käytännössä tämä mentaliteetti näkyy esimerkiksi kaikenlaisen
seksuaalisuuden sallimisena ja yksilökeskeisenä hedonismina.
Inglehart
arvioi, että aikoinaan, kun eloonjääminen oli aina ajoittain vaakalaudalla, oli
yhteisöjen piirissä rationaalista suosia äärimmäistä ksenofobiaa. Kun tilanne
sitten muuttui varsin nopeasti toisen maailmansodan jälkeen, syntyi kuilu
nuoren ja vanhemman sukupolven arvojen välille. Vanhempi oli sisäistänyt
eloonjäämisarvot ja nuorempi postmaterialistiset.
Epäilemättä
eloonjäämisarvojen paluu, mikä ilmenee autoritaaristen arvojen kannatuksen
suurena lisääntymisenä, voidaan pitkälti selittää sillä uudella epävarmuudella,
jonka nykyajan sosioekonomiset prosessit ovat aiheuttaneet. Kiinnostavaa kyllä.
USA:ssakin nuorempi sukupolvi on paljon vähemmän kiinnostunut demokratiasta
arvonsa sinänsä, kuin vanhempi.
World Values Surveyn inglehartilainen
tulkinta on sisältänyt eräänlaisen pelastusopin, jonka mukaan sosioekonomisen
tilanteen paraneminen lisää kaikkialla siirtymistä materialistista arvoista ja
autoritaarisuudesta kohti liberalismia ja suvaitsevaisuutta.
Ongelmana taitaa
olla vain se, että tämä kehitys on pysähtynyt tai ainakin pahasti pätkii niin
sanotussa kehittyneessä maailmassa. Inglehart ei valitettavasti esitä WVS:n
tuloksia siitä, miten arvot nyt muuttuvat esimerkiksi Kiinassa ja mitä siitä
seuraa.
Venäjällähän
muutos oli kommunismin romahduksen jälkeen varsin yllättävä ja omaleimainen,
kun se ei jatkunutkaan tasaisesti kohti täydellisyyttä, jota voisi nimittää
Ruotsin malliksi.
Näyttää siltä,
että demokratia on taas jäämässä maailmassa altavastaajaksi. Kun pohjoisen, ihmiskunnan
vaaleaihoisen osan hallitseva asema päättyy ja osin jo on päättynyt niin
talouden, tieteen kuin sotilaallisen voiman suhteen, merkitsee tämä myös sen
prestiisin hiipumista ja tämä koskee tietysti myös poliittista järjestelmää.
Miksi maita pitäisi hallita demokraattisesti ei ole niinkään selvä asia. Suurin osa demokraattisten maiden kansalaisista ei ole lainkaan kiinnostunut maansa hallitsemisesta ja jättää sen vaivan mielellään erilaisille lurjuksille.
Miksi maita pitäisi hallita demokraattisesti ei ole niinkään selvä asia. Suurin osa demokraattisten maiden kansalaisista ei ole lainkaan kiinnostunut maansa hallitsemisesta ja jättää sen vaivan mielellään erilaisille lurjuksille.
Demokraattinen
hallinto on kyllä modernissa maailmassa ollut monessa suhteessa tehokas, mutta
toisissa myös tehoton. On kiinnostavaa, miten se sopii yhteen nyt menossa
olevan digitaalisen vallankumouksen kanssa. Siitä riippuu paljon.
Sitä paitsi demokraattinen
järjestelmä on pitkälti määrittelykysymys. Kun Kiina, Brasilia, Intia ja
Etelä-Afrikka kieltäytyivät yhtymästä Venäjän vastaisiin pakotteisiin, ne
tuskin samalla muuttuivat automaattisesti ei-demokraattisiksi maiksi.
Näyttääkin
siltä, ettei kysymys valtiomuodosta ole nykyajan maailmassa enää yhtä
voimakkaasti valtioita jakava asia kuin se oli viime vuosisadalla. Tämä saattaa
liittyä siihen, että jokainen maa, omaksumastaan nimikkeestä riippumatta,
soveltaa aika samanlaisia metodeja hallinnossaan.
Asiahan koskee
jopa sensuuria, joka nykyajan demokratioissa on kasvanut huikeisiin mittoihin.
Se ei ole enää vain autoritaarisen hallinnon tai tyrannian merkki. Maat eroavat
toisistaan lähinnä sen mukaan, mitä ne sensuroivat.
Vielä taannoin
tuntui luonnolliselta kuulla amerikkalaisten julistavan, että heidän missionsa
oli tehdä maailma turvalliseksi demokratialle. Nyt sellainen kuulostaisi
lähinnä vastuuttomalta vouhotukselta.
Ehkäpä tässä
olisi nyt aika jo vakavasti miettiä, miksi myös sellaiset poliittiset
järjestelmät, joita nykyään ei haluta nimittää demokratioiksi, voisivat olla
hyväksyttäviä tai ainakin siedettyjä. Mikäli postmateriaaliset arvot todella
tuottavat demokratiaa, saatamme odottaa, että tulevaisuuden suuret demokratiat
sijaitsevatkin idässä ja ongelmalapset lännessä.
Länsimainen demokratia on samassa tilanteessa kuin summerhilliläistä kasvatusta harjoittavat perheet tässä takavuosina. Joillekin lapsille vapaus on antanut loistavat mahdollisuudet toteuttaa itseään, mutta vielä useammelle mahdollisuudet ovat olleet kuin purjeveneellä, jossa purjeet ovat kyllä pullollaan, mutta peräsin puuttuu.
VastaaPoistaTähän asti olen uskonut demokratian itsekorjautuvaisuuteen ja sehän toimikin, kun pelättiin kommunismia ja fasismia, mutta näitä hyväkkäitähän ei kitketty juurineen vaan ne kumpikin ehtivät muuttaa ulkoista habitustaan niin, ettei edes tolkun ihmiset tunnista niitä enää.
Jean Monnet, Euroopan integraation ”perustajaisä” tai ainakin ideologinen ideoija, sanoo yhdessä kohdassa muistelmiaan, että saat aina ideasi läpi, jos olet valmis antamaan niistä kunnian muille. Hänellä oli näyttöäkin väitteensä tueksi. Esimerkiksi Euroopan hiili- ja teräsyhteisön lanseerasi virallisesti Ranskan ulkoministeri Maurice Schuman, jolle Monnet oli idean syöttänyt, eikä Monnet itse.
VastaaPoistaMiksi tämä tuli mieleen lukiessani professori (emeritus) Vihavaisen blogia? No siksi, että samoja asioita minäkin olen saarnannut jo vuosikausia, niin virkamiesvuosinani muistioissa ja raporteissa, jotka eivät olleet julkisia, kuin artikkeleissani ja puheenvuoroissani, jotka sitä olivat. Minä en kuitenkaan ole julkisuuden henkilö, ehkä siksi, että en ole julkisuutta kiinnostava henkilö. Ainoa kirjanikin lytättiin siinä yhdessä julkisessa kritiikissä, joka sille Suomessa suotiin, sillä perusteella, että siinä oli liikaa asiaa ja liian vähän ”muisteloita”.
Professori Vihavainen tuskin on minun ajatuksiini tutustunut yllä olevia mietteitään kirjoittaessaan, joten mistään kopioinnista, edes luvallisestakaan, ei ole häntä syytä epäillä. Niinpä vain toivon, että kyseiset ajatukset nyt, hänen esittäminään, saisivat enemmän vastakaikua ja vaikuttaisivat niin ajatteluun kuin lopulta politiikkaankin enemmän kuin minun yritelmäni.
Kiinnostavaa kuulla. Toivotaan!
PoistaMaakuntavaalien järjestämisen epävarmuus on yksi lommo suomalaisen demokratian kilvessä. Toinen on se, että isänmaallisten kirjoitusten saaminen julkaistuksi on valtamediassa työlästä.
VastaaPoistaKaatuneiden muistopäivänä tunnemme syvää kiitollisuutta erityisesti niitä kohtaan, jotka uhrasivat henkensä torjuakseen miljoonan n-liittolaisen maahanmuuton miehityksen seurauksena.
"vielä hiljattain amerikkalaiset oligopolit olivat aika maltillisia ulosmitatessaan työntekijöiltä tulosta."
VastaaPoistaIkävä kyllä en voi olla tekemättä johtopäätöstä, että kun Neuvostoliitto ja sen myötä kommunismin pelko lakkasi, omistava luokka näytti oikeat kasvonsa.
Rajoitettu demokratia on olennainen osa uusliberalismin agendaa,millä tarkoitetaan demokrattisen päätöksenteon alistamista pelkästään makua ja mieltymykssiä kosketteleviin asioihin ja teemoihin.
VastaaPoistaSiksi eei ole yllättävää,kuinka hyvin kyseinen taloudellinen suuntaus on tullut toimeen autoritäärisen kapitalismin olosuhteissa,esimerkiksi Kiinassa.
Myös nykyisen Venäjän voidaan todeta olevan uus-liberalistisen metodin yksi kokeilukenttä,rajoitettuine demokratioineen sekä tasaveroineen.
”Jälkidemokraattinen maailma”
VastaaPoistaKommunistisen puolueen manifesti (julkaistu 1848) julisti tulevan maailmanvallankumouksen tekijöille/ryöväreille/terroristeille, että ennen kaikkea pitää valloittaa demokratia. Vaikka manifestin tekijöinä lukee Marx ja Engels, teoksen luojina olivat itse asiassa Marx ja venäläiset Dekabristien jälkeläiset. Lukekaa kaikki Engelsin Esipuheet manifestiin. Engels osoittaa ettei hänellä ollut tekemistä tämän tekstin kanssa.
Demokratiaan kuuluu sanan vapaus eli maailmanvallankumouksen tekijöiden/ryöväreiden/terroristien piti ennen kaikkea valloittaa sanan mahti ja muuttaa se metafyysisen proletariaatin propagandaksi yksityisomistuksen lopettamisen nimissä. Yksityisomistuksen lopettamisen idea on peräisin Dekabristien pääteoksesta «Русская Правда» (Venäläinen laki) vuodelta 1823.
Metafyysisen proletariaatin propagandaa piti vauhdittaa maailmansodilla (Engels). Moskova oli tunnetusti maailman kommunistisen ja vallankumouksellisen liikkeen keskuksena. Paljonko maailmanvallankumoukseen oli sijoitettu rahaa? Ainakin maailman sosialistinen järjestelmä oli luotu, vaikka se luhistuikin aikanamme kuin korttitalo Neuvostoliittoineen päivineen.
Moskovan kynnet kutkuavat yhä muiden maiden sisäisiin asioihin, olivat ne sitten presidentin vaaleja tai mitä tahansa. Kaikki kelpaa, vaikkapa huumausaineiden hankinta ja rahtaaminen Etelä Amerikasta myytäväksi Länsi Euroopassa. Rahaa ei sijoiteta Venäjän omaan talouteen vaan Putinin ystäväoligarkit vievät sitä pois maasta ”muihin tehtäviin”. Sanan mahtia tarvitaan taas, ei totuutta, vaan valkoisen maalaaminen mustaksi ja mustan valkoiseksi.
"Moskovan kynnet kutkuavat yhä muiden maiden sisäisiin asioihin, ..."
PoistaTuli tuosta mieleen, onko USA, tuo mallimaa koskaan puutunut jonkin toisen maan asioihin? Tai kysytään toisinpäin: Minkä maan asioihin se ei olisi puuttunut?
Onko se nyt kuitenkin vain niin, että kaikki palaavat täysin itsekkääsi omaan pussiinsa niillä korteilla, mitä kädessä sattuu oleman?
Puheet "demokratian viennistä" ovat pelkkä yksinkertaisimmille tarkoitettu savuverho.
"demokratian viennistä"
PoistaKommunismin/maailmanvallankumouksen/totalitarismin/orjuuden vienti on paljon parempaa kuin demokratian vienti. Eläköön totalitarismi ja gulagit! Eläköön! Eläköön! Eläköön!
Käypppäs lukaisemassa kommunistinen manifesti uudelleen,aikamme ymmärryksen avaamin silmin.
PoistaMarkkinaliberaalit toteuttavat parhaillaan parhaiiiiiiiiten tuon manifestin agendaa,sosialismin rakentamisesta,jolla Marx tarkoittaa kaikkien ja kaiken mahdollisen saattamista markkinoiden alaiseksi,samalla tietenkin markkinatoimijoiden itsensä näkökulmasta kaiken on tultava myös säädellyksi,siihen ei tarvita mitää valtiota, demokrattisessa yhteiskunnassa, vaan sen piti ja pitää kuoleentua pois.Tuon prosessin lopputulosta ,siis kaiken kattav markkinoistumista jasen mukanaan tuomaa sääntelyä kutsutaan sosialismiksi.
Valtion mukaantuominen ol Erfurtin koulukunnan Saksalainen innovaatio.
"Kommunismin/maailmanvallankumouksen/totalitarismin/orjuuden vienti on paljon parempaa kuin demokratian vienti. "
PoistaMitäs, jos lopetettaisiin ideologioiden vienti vallan kokonaan? Vietäisiin ja tuotaisiin vain tavaroita ja palveluja- ja niitä niin maan perustellisesti.
Esim. lännen saatanallinen tunku Venäjän iholle, Venäjän, Kiinan, jne. "korjaaminen" jne. - mitäs jos annettaisiin noiden hoitaa omat asiansa siitä huolimatta, että antautuminen meille ja meidän jo vähän eltaantuneille ja väsyneille arvoillemme olisi meidän mielestämme heille parasta? Itse saisivat päättää.
Demokratia vietiin mm. Irakiin. "Mission accomplished" tokaisi" Bush. Mutta väkisinkin tulee mieleen, että paljon vähemmällä maailma ja aivan erityisesti irakilaiset olisvat päässeet, jos olisi vain annettu Saddamin jatkaa. Eikä olisi sitä demokratiaa sinne pyytämättä viety ollenkaan.
Kommunismia ei nyt enää ole, joten sen vienti ei ole ongelma. Se, mitä Kiina vie esim. Arfikkaan, ei ole kommunismia, mutta mitä ilmeisimmin noin kymmenen kertaa toimivampaa kuin meidän kehitysapumme. Sitä lisää kaupallisella pohjalla myös meiltä.
Netistä kopioitu kappale: "Washington Post -jutun mukaan, kasvoi Suomen ja Ruotsin talous saman verran vuosina 1989 – 2011. Suomi, jolla on euro-valuutta ainoana erona Ruotsiin, jäi Ruotsista 11% kun talous sakkasi vuonna 2011. Euro aiheutti, että muutaman kuukauden lamakausi venyi monen vuoden kiroukseksi. Ja tämä olisi kova hinta siitä, ettei tarvitse vaihtaa valuuttaa kun käy Saksassa."
VastaaPoistaPääsemmekö äänestämään eurosta? Ei taidettu päästä...
Jos päästäisiin äänestämään suoraan Saksassa?
Poista