Homon Venäjän ongelmia
Masha Gessen, Venäjä vailla tulevaisuutta. Yksinvaltiuden
paluu. Docendo 2018, 528 s. Suomentanut Ilkka Rekiaro.
Englanninkielisen
alkuteoksen nimi on The Future is History:
How Totalitarianism Reclaimed Russia ja sen kerrotaan tulleen valituksi
vuoden tietokirjaksi Yhdysvalloissa.
Niinpä lukija
tarttuu opukseen tietyin odotuksin. Amerikkalaiset reportaasit Venäjältä ovat
parhaimmillaan olleet todella laadukkaita, kuten 1970-kuvun alussa ilmestynyt
Hedrick Smithin The Russians (Venäläiset
amerikkalaisen silmin), jota voi pitää suorastaan paradigmaa muuttaneena
analyysinä neuvostoliittolaisen totalitarismin todellisesta luonteesta.
Huomattakoon
heti aluksi, ettei totalitarismi ole
sama kuin yksivaltius eikä alkuperäinen otsikko liioin väitä, että Venäjältä
puuttuisi tulevaisuus. Itse asiassa sekä Venäjän nykyisyys että sen tulevaisuus
ovat ilmeisesti liiankin isoja ja todellisia asioita ja ne ovat sekoittaneet
pahasti niiden ihmisten laskelmat, jotka ovat uskoneet voivansa nähdä
ihmiskunnan lainomaisen kehityksen ennakolta myös Venäjän osalta.
Gessenin nimi on
ollut asianharrastajilla tuttu jo parin vuosikymmenen ajan. Hän on asunut sekä
Venäjällä että Amerikassa. Edellisen maan kulttuurissa hän on viihtynyt
huonosti ja aivan keskeinen siihen vaikuttanut asia on ollut hänen homoseksuaalisuutensa,
siis tässä tapauksessa lesbous, joka on taistelevaa sorttia.
Niinpä lukijan
ei pidä ihmetellä sitä, että tämä asia nousee keskeiseksi myös Venäjää ja sen kehitystä
kuvattaessa. Näin siitäkin huolimatta, ettei tämän ryhmän edustajia tiettävästi
sielläkään ole paria prosenttia enempää. Marginaalistahan on kysymys.
Toki on asioita,
jotka ovat niin sanotusti kokoaan suurempia. Homouden ja muiden poikkeamien
hyväksyminen tai suvaitseminen ovat keskeisiä modernisaation indikaattoreita, näin ainakin erittäin
tärkeän World Values Surveyn mukaan.
Itse asiassa
kulttuurin modernisuuden aste voidaan määrätä sen mukaan, miten myönteisesti se
suhtautuu poikkeavuuksiin, ainakin mikäli kyseessä on homous ja kaikesta
päätellen sama koskee muitakin valtavirrasta poikkeamisia aina pedofiliasta
nekrofiliaan. Kyse ei siis ole siitä, että väestö poikkeamia aktiivisesti
kannattaisi, vaan siitä, ettei se vaadi niiden tukahduttamista tai poistamista
näkyviltä.
WVS:n
maailmankartalla Ruotsi ja sitä kulttuurisesti lähellä olevat maat ovat
edenneet kauimmas sillä tiellä, joka meidän kaikkien kerran käymän pitää, kuten
entinen vanhapiika sanoi hääkulkuetta katsellessaan.
Kauimpana
toisessa ääripäässä ovat Somalian kaltaiset maat, joissa ahdas suvaitsemattomuus
on nostettu johtavaksi periaatteeksi ja siitä jopa ylpeillään.
Yhdysvallat,
enempää kuin Suomikaan eivät ole kehityksessä ihan Ruotsin tasalla. Itse
asiassa mikään maa ei kuitenkaan ollut sillä tasolla vielä pari vuosikymmentä
sitten. Myös Yhdysvallat oli silloin vielä kaukana siitä pisteestä, missä se on
nykyisin.
Joka tapauksessa
Gesseniä on kiinnostanut aivan keskeisesti se ”eloonjäämisarvojen” ja ”itseilmaisun
arvojen” välinen suhde, joka Venäjällä vallitsee ja on parin viime
vuosikymmenen aikana vallinnut. Vaikka kirjoittaja ei viittaakaan WVS:ään, ei
ole vaikea havaita, mistä itse asiassa on kysymys.
Merkittävää on,
ettei kirjoittajan ole tarvinnut tässä asiassa perustaa mutu-tuntumaan, vaan
hän on voinut pitkin matkaa hyödyntää sekä Levada-instituutin
tutkimuksia että eräitä muitakin.
Niinpä siis
kirja, joka kertoo seitsemän ihmisen tarinaa, keskittyy hyvin pitkälti siihen,
millaisten arvojen maailmassa nämä asuvat. Aivan erityisesti pinnalle nousevat
homojen itseilmaisun ongelmat.
Kun Hedrick
Smith aikoinaan kirjoitti kuuluisan kirjansa, hän mainitsi homouden vain
ohimennen. Muistelen hänen vain todenneen, että sellaisesta puhuminen, saati
sen osoittaminen oli Neuvostoliitossa erittäin sopimatonta.
Tuskinpa
amerikkalaiselle lukijallekaan tuli mieleen, että kyseessä olisi ollut
merkittävä ongelma Neuvostoliiton ja sen asukkaiden kannalta. Miksi olisi?
Eihän homous ollut hovikelpoista Amerikassakaan, saati, että sen vapaata ilmaisemista
olisi pidetty ihmisoikeutena. Käräjillehän sellaisesta joutui.
Kannattaa siis
muuttaa, että maailma on Neuvostoliiton loppuajoista lähtien muuttunut erittäin
paljon myös lännessä. Jostakin syytä tämä ei näytä edes juolahtaneen Gessenin
mieleen. Kuitenkin sen, joka mittaa, kannattaa tarkoin miettiä, millainen hänen
mittarinsa on.
Gessenin henkilögalleria
ei koostu pelkistä homoista. Siinä on mukana merkittäviä intellektuelleja ja
heidän lähisukulaisiaan Aleksandr Duginista Aleksandr Jakovleviin ja Boris
Nemtsoviin. Heidän kehitystään on kuvattu osin kiintoisasti ja sujuvalla
kynällä. Kuitenkin koko valtavan historiallisen murroksen ymmärtäminen tuntuu
olevan pahasti hakusessa. Ei tässä mullistuksessa kyse ole ollut vain homoista
ja suvaitsevaisuudesta.
Kirjoittaja
kertookin olevansa kiinnostunut myös totalitarismista ja tätähän myös otsikossa
luvataan. Hän tulkitsee, että mikä tahansa poliittinen oppi voi kehittyä
totalitarismiksi, mikäli sitä pidetään absoluuttisena totuutena. Näin siis
ilmeisesti on myös WVS-ortodoksian kanssa, mitä mahdollisuutta kirjoittaja ei toisaalta
kuitenkaan edes mainitse.
Levada-keskuksella
on pitkiä sarjoja kiinnostavia tutkimustuloksia, joiden voidaan tulkita
merkitsevän sitä, että vanha Homo Sovieticus on yhä voimissaan ja jopa taas voimistumassa.
Näin Gessen asian myös tulkitsee.
Koska
neuvostoihminen siis on säilynyt, on myös totalitarismin perusta ja siihen
suuntautuva veto säilynyt, tulkitsee kirjoittaja. Tulkinta on kiinnostava,
mutta metodiselta kannalta hyvin arveluttava.
Onko Homo Sovieticus siis jostakin syystä
luonteeltaan hyvin pysyvä ns. reaalisosialismin tuote? Vai onko se
venäläisyyden ilmentymä, joka aikoinaan loi reaalisosialismina tunnetun totalitaarisen
systeemin? Poikkeaako tällainen kansa jollakin tavoin normaaleista
ihmispopulaatioista ja missä suhteessa ja miksi?
Syysuhteita on
turha tästä kirjasta etsiä ja tuskinpa niitä kuvitellaan myöskään
Levada-keskuksessa tunnettavan.
Muuan vastaus,
yhtä valitettavan ympäripyöreä kuin toisaalta myös välttämätön on kuitenkin
helppo löytää: historia.
Amerikkalaiset eivät puoli vuosisataa sitten
vielä olleet samoja suvaitsevaisia homokulttuurin ystäviä kuin heidän
vakuutetaan nykyään olevan, eivätkä venäläiset olleet samassa määrin
konsumerismin huumaamia kuin he ovat nykyään.
Sata vuotta sitten
Venäjällä taas oltiin yltiöpäisen sallivia seksuaalielämän alalla, mikä kelpasi
kaikissa länsimaissa kauhistelun aiheeksi yhdessä virallisen uskonnottomuuden
ja julkisen jumalanpilkan ohella. Sellaista ei lännessä suvaittu.
Venäläisten
asenteet ovat muuttuneet eri tahdissa kuin amerikkalaisten tai vaikkapa
suomalaisten, eikä tämä ero ole edes historiallinen uutuus. Näin on ollut
ainakin parisataa vuotta.
Muistakaamme vaikkapa
sitä, milloin maaorjuus Venäjällä lakkautettiin. Neuvostososialismi ja sen surkea
romahdus kansallisine häväistyksineen on myös asia, jonka vaikutukset on syytä
ottaa vakavasti.
Käsite geopoliittinen katastrofi ei ole vitsi
niille 25 miljoonalle ihmiselle, joita se kosketti suorastaan valtiollisen
alamaisuuden muutoksena. Se ei ole merkityksetön asia myöskään venäläisen
väestön valtaosalle. Kuinka se voisi olla?
Tuntuu siltä,
ettei Gessen mitenkään kykene ymmärtämään asioita samalla tavalla, kuin
venäläiset keskimäärin. On ilmeiestä, että tämä on hänen mielestään ansio,
mutta ei se mikään intellektuaalinen urotyö ole.
Amerikkalaisilla
on omat luurankonsa kaapissa, neekeriorjuudesta lähtien, ja kyllähän he niitä
ovat nyttemmin tarmokkaasti tuulettaneetkin.
Olisi kuitenkin
pelkästään naiivia kuvitella, että kaikkia muita kansoja olisi mitattava juuri
niillä mitoilla, jotka sattuvat tietyllä hetkellä olevan Yhdysvalloissa
käytössä.
Hedrick Smith
ymmärsi tämän aikanaan erinomaisesti. Gessen taas ei.
"Eihän homous ollut hovikelpoista Amerikassakaan, saati, että sen vapaata ilmaisemista olisi pidetty ihmisoikeutena. Käräjillehän sellaisesta joutui."
VastaaPoistaNiin, tuskinpa asiasta olisi vielä kannattanut isompaa numeroa tehdä esim. jossain 70-luvun Detroitissa... (maansa eturivin teollisuuskeskuksia vielä tuolloin, btw.)
Gorbaltahan taidettiin kerran jossain haastattelussa kysyä, miksi perestroikasta huolimatta homous oli neukkulasta edelleen no-no. Gorba ihmetteli kysymystä, hänen mielestään kun perestroikan ei ollut edes tarkoituskaan ulottua perversioihin... No se oli silloin takapajuisella 80-luvulla se. Nyt voisi vain arvailla millainen joukkoulvonta ao. kannanotosta tänä päivänä seuraisi... Varsinkin jos asialla olisi Trump. ;)
"...neekeriorjuudesta lähtien, ja kyllähän he niitä ovat nyttemmin tarmokkaasti tuulettaneetkin.
VastaaPoistaOlisi kuitenkin pelkästään naiivia kuvitella, että kaikkia muita kansoja olisi mitattava juuri niillä mitoilla, jotka sattuvat tietyllä hetkellä olevan Yhdysvalloissa käytössä."
"Minun luuloni on, että amerikkalaisten käsitys omasta historiastaankin on pahasti vääristynyt. Esimerkiksi 'neekeriorjuudesta' rakennettu narratiivi tuntuu hataralta
Yhteiskunnallisena keskustelijana esiintynyt Dinesh D'Souza on monet vuodet kierrellyt amerikkalaisten yliopistojen kampuksilla puhumassa konservatiivisen nuorisojärjestön tilaisuuksissa. Niissä hän on kiihdyttänyt vasemmistoa väittämällä (selvityksiinsä vedoten), että vuonna 1860 yksikään republikaani ei omistanut orjaa: omistajat olivat kauttaaltaan demokraatteja. Tällainen väitehän sotii pahasti keskisverto amerikkalaisen historiankäsitystä vastaan. Väitteen kumoamiseen riittäisi yksikin esimerkki, mutta toistaiseksi sellaista ei ole löytynyt. Asiaan kuuluu, että yliopistojen professorit ovat kokonan haluttomia keskustelemaan aiheesta. Kuitenkin D'Souza on aihepiirissään merkittävä keskustelija, kirjailija ja elokuvantekijä. Esimerkiksi hänen vaalielokuvansa Hillaryn Amerikka oli paljon suositumpi kuin Michael Mooren vastaava Trumpista. Meillä (tietenkin) nähtiin vain jälkimmäinen.
Muuten olen ihmetellyt, millä tavalla ns maaorjuus poikkesi ns. neekeriorjuudesta. Molemmissahan näytti olleen jako pelto-orjiin ja sisäorjiin, mutta oliko heidän asemansa kuitenkin jotenkin poikkeava. Venäläisessä järjestelmässähän oli väkeä yli viisinkertainen määrä, mutta sen päättymistä ei tietääkseni ole missään erityisesti juhlittu tai pidetty suurena merkkitapauksena.
"Käsite geopoliittinen katastrofi ei ole vitsi niille 25 miljoonalle ihmiselle, joita se kosketti suorastaan valtiollisen alamaisuuden muutoksena."
VastaaPoistaNiin, on hyvä muistaa mihin samantyyppinen saksalaisen väestön sanoisinko etninen katastrofi johti I maailmansodan jälkeen. 1940-luvun lopussa samankaltaista tilannetta ei tiettävästi Puolassa ja Tsekkoslovakiassa päästetty syntymään, vaan karkoitettiin kaikki tyyni.
Smithin kirja (WSOY 1976) oli hyvä ja analyyttinen kuvaus Neuvostoliitosta. Ei mitenkään kielteinen perussävy. Myös jokapäiväisestä elämästä. ystäväni olivat aina huvittuneita, kun luin heille otteen venäläisten eksoottisista tavoista: Datsha, pieni mökki, mennään syksyllä sieneen ja marjastamaan, talvella jäälle kalastamaan…
VastaaPoistaAlkuperäinen The Russians (1975). Lisää tästä skottilaissyntyisestä hyvin ansioituneesta lehtimiehestä löytyy Wikipediasta
Kirja herätti paljon huomiota, ja osia julkaistiin HS:n aukeamina. Mutta sen jälkeen keskustelu Suomessa tyrehtyi. Tia tyrehdytettiin.
MafH
Niin tuohon aikaan kaikkinainen reaalisosialismin olojen tosiperäinen selostaminen oli pannassa, se kun vaaransi luottamusta ja ystävyyttä. Vain "näin naapurissa" ohjelmat kävivät. Olen ymmärtänyt, että Smithin kirjan suurin synty ei ollut niinkään sisältö kuin se, että amerikkalainen ylipäänsä arvioi NL:n oloja.
Poista"Onko Homo Sovieticus siis jostakin syystä luonteeltaan hyvin pysyvä ns. reaalisosialismin tuote? Vai onko se venäläisyyden ilmentymä, joka aikoinaan loi reaalisosialismina tunnetun totalitaarisen systeemin"
VastaaPoistaTaas iski blogisti asian ytimeen!
Vastaus ilmenee osin siitä, oliko neuvostoihmisille luoteenomaisia piirteitä jo ennen vallankumousta. Blogisti venäjäntuntijana on oikea henkilö vastamaan.
Olen sitä mieltä, että tietty "moraalinen pelkuruus oli neuvostovallan luomaa: moraalisesti rohkeat kun pantiin leireille tai peräti ammuttin. (Vrt Bulgakov "pelkuruus on synneistä pahin").
Ajatukseni homoudesta perustuu Kanttiin "Toimi niin, että minkä tahansa teon maksiimi voisi tulla tahdostasi luonnon yleiseksi laiksi". Jos kaikki olisivat homoseksuaaleja, ihmiskunta katoaisi.
VastaaPoistaJohtopäätös: homoseksualismi ei yhteiskunnan kannalta arvioituna voi olla yhtä toivottavaa kuin heteroseksuaalisuus. (Tämä ei tatkoita, että tuotamarginaalia pitäisi vainota tai syrjiä, mutta se ei voi vaatia "tasavertaista" suhtautumista osakseen.)