Herkkujen hinta
Tähän ikään
mennessä on jo oppinut ymmärtämään, etteivät ruuat synny kaupassa ja että
niiden oleminen tarjolla koko kansalle kohtuuhintaan ei ole noin vain itsestään
selvä asia.
Kyseessä on
tietenkin koko kansan tulotason nousu, mutta ei pelkästään se.
Silloin ennen
muinoin eli 50-luvulla, jonka vielä osittain ihan hyvin muistan, eivät kaupat
pursuneet ympäri vuoden etelän hedelmiä ja vihanneksia. Kaikissa
ruokakaupoissakaan ei ollut edes jääkaappia.
Omat talviomenat
säilöttiin syksyllä pyykkikoriin tai suureen pahvilaatikkoon, jokainen erikseen
sanomalehteen tai vessapaperivihon silkkipaperisiin lehtiin (uutuus!)
käärittynä. Sieltä niitä sitten oli mukava jouluna ottaa ja jouluomenoiksihan
niistä taidettiin joitakin myös nimittää.
Keväällä sitten
alkoi monia vaivata ankara kevätväsymys, joka johtui vitamiinien puutteesta.
Sitä torjuttiin rohdoilla, kuten kalanmaksaöljyllä ja jotkut ottivat jopa
alppiaurinkoa erityisen ultraviolettilampun avulla. C-vitamiinistakin oli
pulaa.
1960-luvulla
alkoi jo kauppoihin tulla kaikenlaista. Banaanit olivat aluksi pieniä
kanarialaisia ja niitä nimitettiin lentobanaaneiksi. Sitten tuli omenoita ja
sellaistakin eksotiikkaa kuin paprikaa ja mitä lienee ollut, ulkomailta joka
tapauksessa ja kai jonkin verran kotimaankin kasvihuoneista.
Kurkkuja ja
tomaattejakin tuli.
Mutta kunnon
kurkut ja tomaatit hävisivät. Nytkin löytyy enää, ainakin talvisin, vain
lajikkeita, joiden syöminen on tuskallista, kuin lapikkaanvarsia natustelisi,
kuten muuan ikätoveri totesi. Kunnollista tilliä saa vain satunnaisesti.
Ymmärrän hyvin sitä tillinhaistelijaa,
joka lehtien mukaan taitteli väärennöksiksi huomaamiaan kasveja.
Ruuan
herkullisuus ei tietenkään ole lainkaan riippuvaista sen hinnasta. Hyvä uuniperuna
(ei Rosamunda) voin kanssa päihittää
useimmat kalliit herkut, mutta eihän kukaan kauan sitäkään yksistään syö. Ruuan
on oltava monipuolista.
Kun aikoinaan
suomalaisen talouden kuluista suurimman osan muodosti ruoka ja elettiin melko
lähellä nälkärajaa, oli monen tyydyttävä halvimpaan mahdolliseen dieettiin, pyrkien
toki optimoimaan sen maku, energiamäärä ja terveellisyys oman budjetin puitteissa.
Kalliit herkut
olivat tavalliselle tallaajille todella kalliita ja käytännössä vain
juhlapäivinä saatavissa. Tällaiseksi herkuksi on kuvattu jopa riisipuuro, jota
sentään jouluna sai syödä mielin määrin. Kinkku kuului jouluherkkuihin myös jo
varhain. Ei sitä muulloin syötykään, paitsi savustettuna.
Sellaiset herkut
kuin kana, olivat harvinaisia ja liittyivät munintauransa päättäneiden kotkottajien
loppusijoituksessa hyödyntämiseen. Lihaksihan kanoja ei kasvatettu.
Myös lohikalat
olivat aitoa luomutavaraa ja huomattavan kalliita, ei missään tapauksessa
arkiruokaa, jota erikoistarjouksessa saa pari annosta limunaatipullon hinnalla.
Silli oli sen
sijaan yhdessä veljensä silakan kanssa köyhän kansan ulottuvilla oleva
proteiinin lähde, siinä kuin hapatetut eli muikeat rääpykset (muikut) ja
yleensäkin kuivattu kala.
1950-luvun
lopulla normaalin suomalaisen kaupan ruokatarjonta oli nykyisessä vertailussa
hyvin yksipuolinen. Kuitenkin sieltä löytyi lähes kaikki tarpeellinen, lukuun ottamatta
nyt juuri noita vihanneksia talvisaikaan. Herkullisen ruoan valmistaminen oli silloinkin
lähinnä taidoista kiinni, ei raaka-aineista.
Mutta noin
kymmenen vuoden kuluessa tapahtuikin sitten mullistus, jonka kohtuullisen hyvin
muistan.
Etelän hetelmien
ohella kauppoihin tulivat monilukuiset juustot, joita aluksi tehtiin
Suomessakin hyvin monta sorttia. Aiemmin laatuja oli ollut kaksi: emmental ja
edam, 1800-luvun jälkipuolella Suomeen tuodulla teknologialla tehtyjä. Nyt tuli
senkin seitsemää sorttia: roquefort, camembert, castello, romadur, limburg ja
mitä lieneekään.
Sitten pöllähtivät
kaupat kukkuroilleen pakastettuja broilereita. Suurtuotanto toi tämän herkun
tavallisen kuluttajan jokapäiväiseen pöytään. Aiemminhan se oli ollut muuan
yltäkylläisyyden symboli (Ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=kana+joka+pataan
).
Sitten seurasi
kotimaiseen kirjolohen hyökyaalto ja sitten norjalainen kassilohi. Itse asiassa
koko kaupan tarjonta suorastaan räjähti 1970-luvulla, jolloin myös
valintamyymälät syrjäyttivät palvelutiskikaupat.
Halpojen
herkkujen saannin edellytyksenä on tietenkin ollut tehdasmainen tuotanto. Sillä
on tietenkin myös varjopuolensa. Eläinten kasvattaminen lihaksi oli ennen
pikemmin poikkeus kuin sääntö. Yleensähän niillä oli aina elämänsä varrella
muitakin tehtäviä kuin joutua lopulta ihmisen ruuansulatuskanavaan.
Se, että
broilereilla oli vain tämä yksi kutsumus, tuntui jo aikanaan melko omituiselta.
Tämä on
epäilemättä muuan yltäkylläisyyden nurja puoli, mutta se vaatii oman
käsittelynsä. Tässä olennaista on todeta, että keskivertosuomalaisen budjetista
ruokamenot ovat muodostaneet yhä pienemmän osuuden, mikä on mahdollistanut myös
haluttaessa ruokavalion tekemisen aika pitkälle itse kunkin mielen ja tarpeiden
mukaiseksi. Mikäli nyt elämänhallintaa yleensä riittää.
Kerran
maailmassa ylellisyyden symboleja olivat esimerkiksi ananakset, joista
Majakovski runoili:
Ananasta ahmi, hotkaise pyy,
loppusi, porvari, lähestyy!
(Ешь ананаса, рябчиков жуй,
день
твой последний,
придет,
буржуй!)
Mutta suurilla
herroilla sellaisia piti olla, ainakin, mikäli he edustivat koko kansaa. Jo Pietari
Suuri kasvatti ananaksia Moskovassa ja 1700-luvulla kaikilla hallitsijoilla
piti olla oma katettu appelsiinitarha: orangerie.
Ranskalainen
keittiö, joka syntyi nimenomaan hovikeittiöksi, kunnostautui kehittämällä
kalliita ja monimutkaisia herkkuja. Eivät ne tietenkään välttämättä niin ihmeen
maukkaita olleet halvempiin verrattuina, mutta merkitsivät erottautumista
rahvaasta.
Muistelen
muuten, että joskus 1970-luvulla heräsin hämmästelemään pihvilihan huimaksi
kohonnutta hintaa. Se johtui ilmeisesti siitä, että nyt oli pihvien -jopa
raakapihvien- syöminen tullut muotiin ja raaka-aineen kysyntä sitä mukaa
kasvanut. Nyt alettiin ravintoloissa kysyä, miten kypsäksi pihvi paistetaan.
Aiemminhan liha
meillä yleensä aina paistettiin kunnolla läpikotaisin ja mahdollisimman
mureaksi.
Toki pihvikarjan
kasvatuskin on sittemmin alkanut ja tuottanut erinomaisia tuloksia. Hinta on
joka tapauksessa pysynyt varsin korkeana, eikä kunnon sisäfileepihvi taida
kuulua useimpien arkiseen ruokapöytään, vaikka senkään kotona syötynä ei voi
kustannuksiltaan olla suurimmalle osalla palkannauttijoita ylivoimainen. Mutta
priorisoinneistahan budjeteissa on kysymys.
Yhtä kaikki,
nykyinen elintasomme ja tarkoitan nyt niitä, jotka mahtuvat ylä- ja aladesiilien
väliin, on huimasti korkeampi kuin vielä puoli vuosisataa sitten ja tämä näkyy
myös ruokataloudessa. Pelkkä nykyisten tulojen muuntaminen 1960-luvun valuutaksi
taulukon mukaisesti kertoisi vain osan muutoksen koko merkityksestä.
Kanaa padassaan
alvariinsa kiehuttava, lohikeittoa särpivä ja ananaksia ahmiva henkilö olisi
vielä pari sukupolvea sitten ollut ilman muuta suurporvari tai tuhlari.
Nyt moinen
ruokavalio ei kai herätä kenessäkään erityistä kaunaa tai paheksumista, kuten
vielä Majakovskin aikoina. Tai mistäs minä tiedän. Kyllähän pieni vähemmistö
aina voi kadehtia suurta enemmistöäkin.
Mutta ruoka ei
ole mikä tahansa osa elämäämme. Sen suhteen olemme tekemisissä itse luontoäidin
kanssa ja se saattaa antaa aika paljonkin, mikäli osataan kauniisti pyytää.
Merkittäväksi
tieteen eturintaman toimihenkilöksi aikoinaan pyrkinyt ja noussut kasvinjalostaja
Mitšurin
lausui aikoinaan aika pöyhkeästi, ettei luonnolta kannata odottaa armopaloja, vaan
siltä on otettava väkisin se, mitä tarvitaan (Мы не можем ждать милости от природы: наша задача, взять их у нее).
Kaipa tässäkin
on jotakin totta. Totta joka tapauksessa lienee myös se, ettei luonnoltakaan
voi vaatia saati saada enempää kuin se pystyy antamaan.
Toivotaan nyt
edes, että saadaan vastakin edes tuo välttämätön ravinto. Herkkuja voi aina valmistaa
miltei mistä vain ja niiden hinta taas liittyy enemmän sosiaalisiin kuin
aidosti gastronomisiin asioihin.
Halpa voi vielä
tulla kalliiksi ja päinvastoin. Näin on ennenkin käynyt.
Tässä ihan unohdin sen roolin, joka hollittömällä mässäyksellä ja kalliiden herkkujen nauttimisella oli sellaiselle nykyajan varhaiselle profeetalle, kuin rikosta ihannoivalle markiisi de Sadelle. Asia mainitaan blogissa makaroonista: https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=makaronit . De Sadelta kannattaa tutustua kirjaan Sodoman 120 päivää, mikäli nyt voi yleensä sanoa, että mokoman lurjuksen teksteihin kannattaa tutustua.
VastaaPoistaKyllä de Sadeen kannattaa tutustua, hän osaa lähes ainoana viedä ateismin johdonmukaiseen loppuun asti tyytymättä puolivillaiseen naiviin moralismiin. Se on sitten toinen juttu, haluaako seurata tuota tietä...
PoistaRuoan pitää olla kallista. Tämä on vaikea pala mättöruoan syöjille, mutta me terveyshörhöt ymmärrämme sen täysin. Siis kallis ei tarkoita aina rahaa, vaan myös vaivannäköä. Villivihannekset maksavat vain keräämisen vaivan jne. Me ostamme hyvin paljon luomutoreilta, teemme smootheja, mehustamme jne. Meillä on kaapit täynnään kaikenmoista hörhöpurnukkaa, macaa, spiruliinaa, vitamiineja ja sen semmoisia taikajuoma-aineita. Kuulumme niihin harhautettuihin, joille Antti Heikkilä on viisas mies ja THL:n lekurit jälkeenjääneitä. No niin tai näin kaikki tuntemani ikäiseni (77 v.) popsivat lääkkeitä, puhumattakaan, että heistä saisi patikointiseuraa vuorille. Tänääm oli hellepäivä, joten patikoimme vain 10 kilsaa. Huomenna golfaamaan.
VastaaPoistaVähin minkä kaikki voivat tehdä on tehdä ruoka itse.
Soisin kyllä, että sanan "pihvi" käytöstä luovuttaisiin muun kuin nauhdanlihan yhteydessä. Normanni-anglismihan se on ja kantana "boeuf", "beef" ja viimeksi suomea raiskaava ruotsin "biff". Miettikää tätä varsinkin kun ostatte porsaanpihviä, broilerinpihvileikettä tai muuta khimairaa. Noh, myydäänhän Suomessa vuohtakin lampaana tai ainakin ne tilastoidaan samassa kategoriassa.
VastaaPoistaLihan kulutukseen vaikutti 50-60 -luvuilla kymmenien tuhansien hevosten lahtipenkkiin laittaminen. Ravintoloissa myytiin h-filettä ns. ihan simona eikä kukaan valittanut huonosta mausta.
Hevonenhan on herkkua. Sen epäilyttävään maineeseen vaikutti vain se moraalittomuus, joka liittyy oman ystävän ja työtoveroin syömiseen.
PoistaRanskassa on oikein hevosravintoloita ja onhan meilläkin nyt savuhevonen kallista leikkelettä.
Luulen, että hevosen syönnin moralittomuus on vanhempaa perua: se oli pakana-aikaan uhrieläin ja siitä syystä siitä tuli kristinuskon voitettua tabu, vähän kuin sika muslimeille.
PoistaMakunahan hevonen vastaa riistaa; savustettua hevosenleikettä parempaa ei juuri ole.
On se tuo ravintolassa syöminen tarkkaa touhua, jos sattuu Helsinkiin. Siinä on vaarana, että joutuu syömään hinnakkaita kekkulisapuskoita, joista ei nälkä lähde kovin pitkäksi ajaksi.
VastaaPoistaEikö sen pitäisi olla "prihodit bursui" eikä pridet?
VastaaPoistaNiin se näyttää olevan. Mielestäni kyllä ontuu siinä muodossa, mutta ehkä käy natiivin korvaan paremmin.
PoistaMihinkähän desiiliin vanhusten ruokapalvelun asiakkaat kuuluvat? Alimman desiilin alapuolelle? Heille pitäisi tehdä oma keittokirja, joiden ohjeilla voisi loihtia herkullisia aterioita, esim.: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001932824.html
VastaaPoistaRuuan valmistukseen ei enää keittokirjoja tarvita, netistä löytyvät tarvittavat ohjeet. Vanhusten maineikkaisiin hoitolaitoksiin voisivat kansalaiset lahjoittaa tarpeettomiksi tulleita keittokirjojaan, joita hoitajat voisivat vanhuksille lukea ja näyttää kirjoista ruokien kuvia. Palvelu olisi toki maksullinen, ja varmaan sivuhinta määräytyisi kuten ikkunanpesun ruutuhinta.
Kyllähän he tietenkin aladesiilissä ovat, aivan kuten huutolaiset ovat aina ennenkin olleet.
PoistaOho!
PoistaEli vanhustenhoitolaitoksissa olevat asukit ovat nykyajan huutolaisia?
https://fi.wikipedia.org/wiki/Huutolaisuus
Ryssät on ryssiä nykyäänkin, kuten ovat aina olleet?
Suomalaisen ruuan pitäisi olla laadukasta ja hyvää, jota asiaa toitotetaan mediassa aamusta iltaan. Paskopuhetta. Sika ei maistu sianlihalta. EU-säädökset määräävät kuinka ruokitaan. Naudanliha on vanhaa lehmää. Broilerikin mautonta massatuotantoa. Lammas on jalostettu villantuotantoon, ei lihatuotantoon. Eläimet suurimman osan vuodesta sisätiloissa.
VastaaPoistaToin taas matkalaukullisen lihatuotteita pakastettuna Kanarialta (kin). Vieraat aivan ihmeissään kuinka näin hyvää ja maukasta lihaa ja mistä löytyy. Kanarialla useissa kaupoissa kriteeri, ettei yli 3 vuotiasta nautaa myydä tiskillä.
Kauppiaat Suomessa kehuvat suomalaisia kurkkuja ja tomaatteja. Eivätkö kauppiaat ja vihannesmyyjät koskaan käy ulkomailla syömässä?
Tässä muutama esimerkki.
- Petrus
Tottahan tämä. Sika laihdutettiin välillä vinttikoiraksi eikä kunnon vapaan maalaispossun makua ole vieläkään palautettu.
PoistaMutta suurin osa kansaa ei tiedä, miltä ruuan pitäisi maistua. Kaikki menee, etenkin jos on halpaa.
"Kauppiaat Suomessa kehuvat suomalaisia kurkkuja ja tomaatteja."
PoistaNiin isänmaallinen kuin haluan olla, totuutta ei voi sivuuttaa: hyvänmakuinen tomaatti tarvitsee sellaisen auringonvalon, jota Suomessa vaan ei ole ja kasvihuone vain pahentaz asiaa. Kurkkujen osalta valmistus suolakurkuksi tai etikkakurkuksi ("isoäidin kurkut") kyllä parantaa asiaa. (Ei muuten mikään juomavesikarahvin raikastamisessa voita yhtä siivua jälkimmäistä.)
"Sika ei maistu sianlihalta. EU-säädökset määräävät kuinka ruokitaan. Naudanliha on vanhaa lehmää. Broilerikin mautonta massatuotantoa. Lammas on jalostettu villantuotantoon, ei lihatuotantoon."
PoistaTäytyy kyllä sanoa, että paljon voi valmistustekniikalla: pitää olla hyvä pata ja/uuni. Oma näppituntuma on, että vanhasta tuotantoeläimesta saa jopa parempaan, koska se kestää sellaista pitkäkestoista hauduttamista, joka irroittaa parhaiten aromit ja jota "hienommat" lihat eivät kestä. Kuningastaito on sitten siinä, kun oppii lisämään nopeammin kypsyneet ainesosat vasta myöhemmin.
Toisen messun paikka olisi unohtunut taito käyttää sisäelimiä...
On tuossa aidon sianlihan paistamisessa omat ongelmansa nykyisin jos sattuu asumaan kerrostalossa jossa vuokralla pakolaisia. Tosin itse en asu, mutta serkkuni asuu.
VastaaPoistaHuutelua, häirintää, vihaisia katseita aina tirripaistia tehdessä ja tuoksun levitessä rappukäytävään..
- Petrus
Taas kutkutteli blogisti lapsuuden muistoja: "siirtomaatavakaupat" ja niiden eksoottiset hedelmät ja muut tuotteet... ja ruoka, joka maistui ruualta.
VastaaPoistaTuoreiden paprikoiden muistan kyllä tulleen kauppoihin vasta 1970-luvulla, samoin kuin broilereiden. (Muisten kyllä oikean munakanan olleen parempaa, sitä sai keittää kauemmin, mutta sitten se maku, varsinkin liemen...)
Mikä on blogistin mielestä hyvä uuniperunalajike? Ja miksi rosamunda ei ole hyvä, onhan se jauhoinen.
"Ruuan on oltava monipuolista."
VastaaPoistaLuulen, että neljään sanaan kiteytettynä terveellisen ruokavalion salaisuus: ei mitään liiaksi, ettei saa siitä haitta-aineita, ja vähän kaikkea, että saa siitä tarpeelliset lisäaineet.
Perinteisestä ruuasta sen verran, että keväisen vitamiininpuuteväsymyksen tärkein syy oli mielestäni se, ettei Suomeen, edes itä-Suomeen, kotiutunut venäläinen terveysherkku hapankaali. Jos olen väärässä joku itäsuomalainen oikaiskoon.
" Ananasta ahmi, hotkaise pyy,
VastaaPoistaloppusi, porvari, lähestyy!"
Tätä huusi sosialidemokraattisten nuorten mukana vappumarssissa 1977. osin vähön epäillen. Nyt se on muuntunut muoton:
Ananasta ahm, hotkaise pyy!
Eturauhasvaivat näin pysähtyy.
MafH