Heikoin lenkki
Talvisodassa
suomalaisten tunnukseksi tuli ”Kodin, uskonnon ja isänmaan puolesta”. Sen
esitti ylipäällikkö Mannerheim ensimmäisessä sodan ajan päiväkäskyssään.
Se oli erinomainen
tunnus, jossa tiivistyi olennainen. Siinä ei puhuttu yhteiskuntajärjestyksestä,
valtiosta tai länsimaisesta kulttuurista, saati kirkosta, kapitalismista tai itsenäisyydestä,
valtioiden nimistä tai aatteista.
Kaikki nämä
kyllä olivat tavalla tai toisella asiassa mukana, mutta koti, uskonto ja jopa
isänmaa olivat sellaisenaan konkreettisempia ja läheisempiä.
Uskonto oli
tietenkin tuossa tilanteessa hyvin konkreettisesti vaarassa ja samoin myös
isänmaa, jonka luovuttaminen O.V. Kuusisen ja kumppanien hallintaan olisi
johtanut piankin arvattaviin seurauksiin.
Myös koti oli
monessakin mielessä uhanalainen. Suurin osa kansaa eli yhä maataloudesta, jonka
kollektivisointi kaikkine seuraamuksineen oli odottamassa. Kommunismin vanha
perheen hävittämisen ohjelma oli sillä hetkellä tosin jäissä, mitä meillä eivät
ainakaan kaikki ymmärtäneet, mutta olihan pelkoihin silti hyviä syitä myös
tässä suhteessa.
Mannerheim otti
tuon tunnuksen mitä luultavimmin entiseltä työnantajaltaan, Venäjän armeijalta,
jossa julistettiin taisteltavan ”Uskon, tsaarin ja isänmaan puolesta” (Za veru, tsarja i otetšestvo).
Wikipedia
ehdottaa, että tunnus olisi peräisin Saksan naisille aikoinaan esitetystä kehotuksesta
keskittyä kolminaisuuteen ”Kirche, Küche und Kinder” (Kirkko, kyökki ja
kakarat).
Tätä tulkintaa
voi pitää täysin mielettömänä.
Mikään ei tosin
ole niin mieletöntä, ettei sitä voisi kuvitella kohtaavansa nykyisessä
julkisessa sanassa.
Tämän päivän
hesarissa on otsikko: ”Luoma: Kansallisaate ei saa pohjata menneeseen”. Siinä
viitataan arkkipiispan kirkolliskokouksessa pitämään puheeseen, jota myös lyhyesti
referoidaan.
Itse asiassa arkkipiispa
näyttää sanoneen, että ”pulmallinen kansallismielisyys katsoo tulevaisuuden
sijasta menneeseen -ja usein vielä sellaisen menneeseen, jota ei koskaan ollut”.
Tämä on toki
toista kuin sen vaatiminen, ettei kansallismielisyys saisi pohjata menneeseen. Mihin kummaan se sitten voisi perustua? Ja mitä
oikeastaan on pulmallinen kansallismielisyys ja missä sen pulmat ilmenevät?
Ensinnäkin
täytyy huomauttaa, ettei tunnusta ”koti, uskonto ja isänmaa” enää käytetä,
ainakaan kansallismieliset eivät sitä käytä. Pari kertaa olen sen tainnut nähdä
ja silloinkin hieman kainostellen esitettynä.
Syykin on selvä.
Uskonto samaistetaan meillä hyvin pitkälti kirkkoon, jonka asettaminen isänmaan
ja jopa kodin rinnalle särähtää pahasti.
Tosiasiahan on,
että kirkko on viime vuosikymmeninä keskittynyt mielistelemään kulloinkin pinnalla
olevia radikaaleja muotiaatteita, joihin kansallismielisyys ei todellakaan
kuulu.
Toki uskonto on
eri asia kuin kirkko, mutta tuskin keneltäkään on voinut jäädä huomaamatta se,
että kirkko itse asiassa näyttää paradoksaalisesti suosivan muita uskontoja
kuin sitä, mitä on ollut tapana nimittää kristillisyydeksi.
Kirkko on siinä
määrin poliittisesti leimautunut, ettei se enää kykene toimimaan kansallisesti
yhdistävänä tekijänä tai toimii siinä huonosti. Toki kirkon perinteet ovat
asia, joita jokainen kansallisuusaatteen kannattaja ainakin jossain määrin
kunnioittaa, vaikka sen syntilistakin toki on pitkä ja vaikuttava.
Mutta ”identiteettiä
rakentava taju omasta kansallisuudesta” on tärkeä osa ihmisen minuutta,
tunnustaa sentään myös arkkipiispa. Hänenkin mukaansa on ”arvokasta, että voimme
tuntea olevamme nimenomaan suomalaisia”. Tässä suhteessa hän näyttää olevan
kansan enemmistön kanssa saamaa mieltä.
Mutta
ongelmalliseksi nationalismi arkkipiispan mukaan tulee silloin, kun se kääntää
kansakunnan huomion ylikorostuneesti sisäänpäin ja katsoo menneisyyteen,
vieläpä sellaiseen, jota ei ole koskaan ollut.
Tästä on
tietenkin oltava samaa mieltä. Ei maailmassa pärjää tuijottamalla menneisyyteen,
saati ylikorostuneesti tuijottamalla.
On aina ja
etenkin tällaisena muutosten aikana, kiinnitettävä mitä suurinta huomiota tulevaisuuteen
ja niihin tekijöihin nykyisyydessä, jotka ennen pitkää uhkaavat kansakunnan
eheyttä ja menestystä, mikäli saavat vapaasti rehottaa.
Arkkipiispa
puhuu vertauksin ja tunnuskuvin, mutta hänen kohteenaan näyttää olevan
sellainen kansallismielisyys, joka pyrkii huolehtimaan myös kansakunnan
tulevaisuudesta.
Hän väittää,
että merkittävänä uhkana olisi eristäytyminen, jota tuollainen sisäänpäin
kääntynyt ja menneisyyteen katsova nationalismi juuri edustaa. Sen vastakohtana
on sitten maailma, joka on ”yhä enemmän yhtä”. Tuo yhä suurempi yhtyminen ilmeisesti
tapahtuu myös Euroopan yhteisön piirissä ja sen vastustaminen näyttäisi olevan
jonkinlaista syntiä.
Muistuupa
mieleen arkkipiispa Wikströmin uhoaminen siitä, että rajoittava siirtolaisuuspolitiikka
(en nyt muista tarkkaa sanamuotoa) olisi syntiä. Presidentti Koivisto kyseli
sarkastisesti, miten sellaista syntiä oikein tehdään.
Mutta Koivistohan
ei ollut teologi. Synti on sydämen luopumista Jumalasta, muistelen
rippikoulussa oppineeni. Luoma taas selittää, että ”kodin, uskonnon ja isänmaan
hyvinvointi ei voi perustua eristäytymiseen, kaunaan, viholliskuviin tai oman erinomaisuuden
korostamiseen muiden ihmisten, muiden kansanryhmien tai muiden kansakuntien kustannuksella”.
No eipä
tietenkään. Hyvinvointi ei perustu synteihin enempää kuin synnittömyyteen. Se perustuu
tuotantoon ja sen tulosten järkevään jakamiseen.
Ei kyse
tosiaankaan ole siitä, että me voisimme antaa toisille kansakunnille
hyvinvointia omastamme jakamalla, vaikka sitä haluaisimmekin.
Koko se joukko,
joka haluaa pysyä radikaalin muodin (radical
chic) taikapiirissä, näyttää pitävän maailman napana itseään ja omaa
kuviteltua hyvettään. Kirkko on oman käsitteistönsä puitteissa rynnännyt
hyvesignaloijien kärkijoukkoon.
Se on huono
paikka ja todistaa kykenemättömyydestä katsoa eteenpäin enempää kansakunnan
kuin uskonnonkaan olemassaolon perusteiden kannalta.
Käynnissä olevan
kansainvaelluksen kannalta on herttaisen yhdentekevää, millaisin motiivein
yksilöt äänestävät tai jakavat rahojaan. Oleellista on se, miten valtio hoitaa
oman kansallisen yksikkömme politiikkaa kansakuntien joukossa. Oleellista on,
ettei meille päästetä syntymään sellaisia rinnakkaisyhteiskuntia, jotka omassa
maassamme perustuvat täysin erilaiseen arvomaailmaan.
Tässä asiassa ei
auta tuijottaa enempää menneisyyteen kuin nykyisyyteen. Kysymyksessä eivät ole
yksilöiden hyveet tai paheet, synnit tai synnittömyys, vaan kulttuuriset ryhmät
ja niiden taipumus käyttäytyä.
Huolenpito oman
kansakuntamme elinehdoista on meidän ja vain meidän tehtävämme. Muut huolehtivat
ja heidän täytyy huolehtia omasta ryhmästään.
Keskinäinen huomaavaisuus
ja tietty solidaarisuus kuuluvat asiaan, mutta ne eivät saa pimittää itse
pääasiaa.
Tahallinen tai
tuottamuksellinen oman asian vahingoittaminen pysyy sellaisena kuin se on riippumatta
siitä, millaisin motiivein sitä harjoitetaan.
Kirkolla on
peiliin katsomisen paikka.
Teet kai Wikipediaan korjauksen tuosta Koti, uskonto ja isänmaa -tunnuksen alkuperästä? Eikös se ole avoin systeemi?
VastaaPoistaOlen jo oppinut hyväksymään se asian, ettei maailman typeryys ole korjattavissa, ainakaan minun voimillani.
PoistaKun tämän hienon lausahduksen alkuperää ei pystytä aukottomasti selittämään, olisiko mahdotonta antaa tilaa ajatukselle että tässä muodossa esitettynä tämä voisi olla ihan kotoperäinen katsomus? Voisi säästää voimia jos tuhatvuotisen Saksa-Venäjä mittelön jatkamisen sijaan luottaisimme enemmän oman kulttuurimme kykyyn tuottaa kansainvälisessäkin vertailussa kestävää yhteiskunnallista ajattelua, mistä seikasta tämänkin blogin päivittäin uudistuva sisältö erinomaisesti todistaa.
PoistaKannatan!
PoistaKyllä tietenkin Suomen kielen laitos (KOTUS) pystyisi sanonnan jäljittämään. Itse veikkaisin kyllä jotain vaalikampanjaa, ehkä ennen sotia. Puolueeksi veikkaisin kokoomusta, silloin kun se vielä oli kansallinen kokoomus.
PoistaHuomasin aamu-tv:stä uutisia odotellessa, että Juha Hurme ja Tuomari Nurmio olivat kertomassa uudesta suurproduktiostaan, nykyaikaan "päivitetystä" Kalevalasta. Vahingokseni vastaanottimestani ääni oli pois. Hesarista sitten selvisi, mitä Hurme nyt on innovoinut: "Lausui tyttö hymysuinen / painu v-ttuun Väinämöinen." - Kuka vielä sanoo, ettei kansallinen perinne voi hyvin ja kykene uudistumaan.
VastaaPoista"Oleellista on, ettei meille päästetä syntymään sellaisia rinnakkaisyhteiskuntia, jotka omassa maassamme perustuvat täysin erilaiseen arvomaailmaan."
VastaaPoistaTäysin samaa mieltä.
Kuitenkin näyttää voimakkaasti siltä, että muotoutumassa olevan hallituksen kokoonpano tulee käyttämään kyseistä periaatetta kuseskelupaikkana.
Kun ruumis kuolee, aivot lakkaavat ajattelemasta.
VastaaPoistaIhan sama asia: kun yhteisö kuolee, yksilöstä häviää yksilö.
"Toki uskonto on eri asia kuin kirkko"
VastaaPoistaInsiderit tapaavatkin puhua USKOSTA, tarkemmin sanottuna luterilaisesta, sellaisena kuin se on ilmaistu uskontunnustuksissa ja tunnuskirjoissa. Valitettavasti suuri osa kirkosta ja sen papeista on ne hylännyt. Itse odotan vanhoillis-luterilaisen Kirkon syntyä. Sen Uskon varassa uskaltaa käydä niin ryssää kuin islamiakin vastaan, silloin kuin luopiot ja "vapaa-ajattelijat" juoksevat pakoon tai ryhtyvät pokkuroimaan. (Löytyy tuollaista uskoa vielä helluntalaisista ja muista ns vapaista suunnistakin.)
"Venäjän armeijalta, jossa julistettiin taisteltavan ”Uskon, tsaarin ja isänmaan puolesta” (Za veru, tsarja i otetšestvo)."
VastaaPoistaNeuvostoliitossa suuren isänmaallisen sodan aikaan Stalinin ja Isänmaan puolesta (za stalina, za rodnina).
Mikä ero venäjäksi muuten on noilla käsitteillä.
Za Stalina, za rodinu. Tosin sanottiin toisessa järjestyksessä, rodina ensin. Rodina on synnyinmaa, kotipaikka, jossa on synnytty -gde rodilis. Se on arvovapaa kansallisesti ja poliittisesti, mutta onko nyt koti arvovapaa kun vihollinen sinne hyökkää...
PoistaAno 1805 "anasti" kysymykseni eli mitä eroa on otetšestvolla ja rodinalla?
VastaaPoistaKoivisto oli kait myös sanonut, että on järjetöntä, että Suomi ottaa velkaa ja antaa sitten rahat eteenpäin kehitysmaille.
”Moni urhea neuvostosotilas kaatui huulillaan sanat: Isänmaan ja stalinilaisen perustuslain puolesta.”
VastaaPoistaNäin äitini Ainon kertoman mukaan Vapaa Sana kirjoitti sodan jälkeen.
Lehti SKDL:n äänenkannattaja, päätoimittaja Raoul Palmgren. SKP:N pää-äänenkannattaja oli Työkansan Sanomat. Lehdet yhdistettiin Kansan Uutisiksi kai 1957. Palmgren taisi illoin lähteä ovet paukkuen SKDL:stä, kyllästyttyään stalinistiseen menoon. Tämä siis nuoremmille lukijoille tiedoksi. RP oli perhetuttujamme.
Euroopassa kiistellään kuka ansaitsee kunnian rajojen kiinnipanemisesta, täällä odotellaan tuhansia miljoonia maahanmuuttajia.
VastaaPoistaJälkikommentti: pitäisikö nationalismitermin käytössä erottaa kaksi tyyppiä:
VastaaPoista- pienille maille tyypillinen oman kansan, kielen ja kulttuurin sekä valtion ja sen historian arvostus. Tuota taidetaan nykyään kutsua toiselta nimeltään patriotismi.
-suurvalloille tyypillinen nykytermiää käyttääkseni toksinen nationalismi (uber alles), jolle on tyypillistä toisten kansojen halveksiminen ja usein jopa pyrkimys niiden alistamiseen.
Sitä en osaa sanoa, missä vaiheessa vielä ainakin 1800-luvulla myönteinen termi nationalismi on saanut kielteisen sävyn. Nationalismin alkuperäinen ideahan oli kansankunnan vapauttaminen itsevaltiaiden sekä näiden usein monikansallistin imperiumien (esim Habsburgien Itävalta-Unkari) ikeestä.
Hyvinkin voisi erottaa. Ettei totuus unohtuisi, kannattaa kyllä muistaa, että myös tämä Ueber alles-laulukin on sanoiltaan oikein kiva ja myönteinen, ellei nyt muisteta alun rajavaatimuksiin viittaavia nimiä: Deutschland, Deutschland über alles,
PoistaÜber alles in der Welt!
Deutsche Frauen, deutsche Treue,
Deutscher Wein und deutscher Sang
Sollen in der Welt behalten
Ihren alten schönen Klang,
Uns zu edler Tat begeistern
Unser ganzes Leben lang:
Deutsche Frauen, deutsche Treue,
Deutscher Wein und deutscher Sang!
Einigkeit und Recht und Freiheit
Für das deutsche Vaterland!
Danach lasst uns alle streben
Brüderlich mit Herz und Hand!
Einigkeit und Recht und Freiheit
Sind des Glückes Unterpfand;
Blüh im Glanze dieses Glückes,
Blühe, deutsches Vaterland
Tässähän jotenkin outoa on nostaa nimenomaan saksalaiset naiset korkealle, mutta ehkäpä ajatellaan, että kyseessä oli nimenomaan saksalaisten miesten tyytyväisyys oman maan naispopulaatioon.
PoistaAsiasta ei kai kuitenkaan ole valitettu, ehkäpä naisten ylistäminen on jo periaatteessa arvostelun yläpuolella?