Veljeyden variaatioita
Vapauden
ja tasa-arvon ohella keksittiin Ranskassa aikoinaan vannoa myös veljeyden
-fraternité- nimiin.
Kuten on usein
todettu, vapaus ja tasa-arvo ovat asioita, joita voi vain osittain, mutta ei
koskaan täysin sovittaa toistensa kanssa yhteen eikä veljeydellä puolestaan ole
mitään empiiristä sisältöä.
Mitä tahansa voimme
nimittää veljeydeksi, alkaen pyyteettömästä lähimmäisen auttamisesta aina ns.
veljelliseen apuun eli pyytämättä suoritettuun aseelliseen puuttumiseen saakka.
Veljeyssuhteet
ovat hyvin läheisiä ja siksi niissä erityisen paljaana ilmenee myös viha, jos
niin sattuu käymään. Kainin ja Abelin suhde toistuu joskus myös ns. veljeskansojen
välisenä. Veljessodat ovat poikkeuksetta verisempiä kuin muukalaisia vastaan
käydyt.
No, mitä nyt tulee
tähän käynnissä olevaan Itä-Ukrainan konfliktiin, toimii se lähinnä
säästöliekillä, mutta sen vaikutukset ovat sitäkin suuremmat, koska toiminta on
pitkäkestoista. Kysymys ei enää voi olla vain hairahduksesta. Vakain tuumin
tässä ollaan liikkeellä.
Kovin moni ei
näy odottavan suuria siitä sovittelusta, joka nyt ollaan käynnistämässä. Putin
varmaan mielellään irtautuisi koko hommasta, mutta ei voi sitä tehdä
menettämättä kasvojaan. Izborskin klubi puolihulluine änkyröineen tulee
taatusti järjestämään ikävyyksiä, jos sotilaallisella mahdillaan kerskaillut
Venäjä nyt lähteekin leikistä.
Kaipa Putin nyt
sitten jää historiaan sinä miehenä, joka menetti Ukrainan.
Lenin joskus pilkkasi
niitä, jotka syyttivät häntä Suomen menettämisestä ja selitti, etteivät bolševikit
voineet Suomea menettää, kun sitä ei koskaan heillä ollutkaan.
Ukrainan kanssa
kävi toisin. Kyllä se taas takavuosina oli jo aika selvästi Venäjän taskussa,
mutta sitten kaikki muuttui. Muutos tapahtui siitä huolimatta, että molemmilla kansoilla
oli ja on hyvin merkittäviä yhteisiä intressejä, perinteistä puhumatta.
Putinin suuri
ajatus Euraasian liitosta on jäämässä ja kaiketi jo jäänyt pelkäksi
haavekuvaksi. Kaikki kammoksuvat sen kaltaista Venäjää, joka nyt pitää peliään
Itä-Ukrainassa. Joku taannoin lohkaisikin, että Putinille pitäisi antaa
kunniamerkki Ukrainan kansan yhdistämisestä. Siinä asiassa hänen ansionsa ovat
kiistämättömät.
Jäätynyt
konflikti on aikamme merkittävä innovaatio ja tiedämme jo, että sellaiset
voivat jatkua vuosikymenestä toiseen ja kenties jopa vuosisatoja. Ajatelkaamme
nyt vaikkapa Kyprosta.
Jokainen vuosi lisää
tätä konfliktia on omiaan kasvattamaan osapuolia eroon toisistaan. Kansakunnan
rakentaminen tarvitsee konfliktia kuin auto polttoainetta.
Tämän huomaa
Kiovassa kaikkialla.
Kansallinen Ukrainan
historian museo maalauksellisella paikallaan Antinrinteen (Andrejevski
spusk) harjalla on täynnä erilaisia ammuksia, joita tuskin on tuotettu
Itä-Ukrainassa, vaan luultavimmin hieman kauempana. Tuhatvuotinen historia ei siellä
pääty arkiseen nykypäivään, vaan silloin se vasta repeääkin avoimeksi sodaksi,
jossa ns. veljeys näkyy nurjalta puoleltaan.
Kiova
kunnioittaa yhä ja kai entistä hartaammin niin Vladimir Suurta, jonka patsas on
korkealla harjulla, kuin myös Jaroslav Viisasta ja muita Venäjälläkin
palvottuja esi-isiä. Apostoli Andreas Ensinkutsuttu (Andrei Pervozvanni)
on koko Venäjän suojeluspyhimys, koska hänen kerrotaan siunanneen Kiovan
vuoria.
Andreas on
saanut lainata nimensä Venäjän laivaston suurimmille taistelulaivoille, hänen
vinoristinsä on laivaston lipussa ja hänen nimeään kantava kunniamerkki on
Venäjän korkein. Ja kuitenkin hänen nimensä liittyy nimenomaan Ukrainaan,
Kiovaan.
Andreaksen ja
myös Krimillä kastetun Olgan sekä aakkosistaan tunnettujen Kyrilloksen ja
Methodioksen patsaat lähellä Mikaelin luostaria, korostavat nyt itsenäisen
Ukrainan aikana sen vanhoja perinteitä.
Uuteen arvoon on
tainnut nousta myös jo 1800-luvulta periytyvä Ukrainan hetmanin, Bogdan
Hmelnitskin patsas lähellä Sofian, Pyhän Viisauden kirkkoa.
Toisaalta
Hmelnitski on problemaattinen tapaus. Hänhän se juuri solmi sopimuksen Moskovan
kanssa vuonna 1654, jota sitten ruvettiin pitämään noiden kahden kansan
jälleenyhdistymisen toteavana traktaattina.
Merkkivuoden
kunniaksi Hruštšov sitten vuonna 1954 lahjoitti Ukrainalle Krimin, jota jo
viimeinen hetmani, Pavlo Skoropadski oli vaatinut kansalleen. Hetmanien
historia onkin nyt nostettu Kiovassa korkealle.
Antinrinteen
alla sijaitseva idyllinen Podilin kaupunginosa on sekä ukrainalaisten
ylpeydenaiheen, Slaavilais-kreikkalais-latinalaisen akatemian kehto että
muun muassa hetmanaatin museon sijaintipaikka.
Museo sijaitsee
pienehkössä talossa, jota pidetään Ivan Mazepan talona. Mazepahan oli se
hetmani, joka liittoutui meidän eli siis Kaarle XII:n kanssa ja josta lordi
Byron sittemmin kirjoitti kuuluisan runoelmansa.
Kyseessä oli
siis romanttinen sankarihahmo vailla vertaa, vaikka hänen nimensä tarkoittaa
pölkkypäätä.
Mazepa nauttii
arvostusta myös muista kuin sotaisista pyrkimyksistään, jotka Poltavassa
valitettavasti kärsivätkin pahan tappion. Hetmanien museossa hänelle on varattu
epiteetti ”Ukrainan suuri hetmani”. Bogdan Hmelnitski taas on ”Ukrainan
valtakunnan arkkitehti”. Pilip Orlik on ”Ukrainan ensimmäisen perustuslain
tekijä” ja Pavlo Skoropadski -Mannerheimin rykmenttitoveri- on yksinkertaisesti
”Viimeinen hetmani”.
Museon henki,
joka on kohdettaan syvästi arvostava, ansaitsee huomiota. Neuvostoaikana
hetmanit olivat, veljellisesti tulkittua Hmelnitskiä lukuunottamatta, petturin
maineessa. Skoropadskia (erään aiemman samannimisen hetmanin jälkeläistä)
nimitettiin saksalaisten sätkyukoksi ja Mazepan nimeä suorastaan
kirottiin kirkoissa aina pääsiäisen tienoilla.
Kun Uudenkaupungin
rauha solmittiin, tuli siitä tavallaan, muodollisesti ikään kuin sovintorauha,
kun se sisälsi huomattavat korvaukset, joita ei maksanut hävinnyt Ruotsi, vaan
voittanut Venäjä.
Kun se oli maksanut
saamistaan uusista alueista, voitiin tapahtunutta pitää myös kauppana, joka
velvoitti molempia osapuolia tyytymään osaansa. Kuitenkaan Pietari ei suostunut
mazepalaisten armahtamiseen. Kiinni saadut teloitettiin äärimmäisen julmasti.
Mutta nyt ovat
etumerkit muuttuneet. Se, mikä kerran oli rikollista separatismia, on nyt
ihanteellista isänmaallisuutta.
Tämän valossa
tuntuu hätkähdyttävältä lukea Mikaelin luostarin seinällä olevan, valtavan Itä-Ukrainan
sodassa kaatuneiden gallerian olevan valtakunnan yhtenäisyyden puolesta kuolleiden
muistoksi. Siis separatismia vastaan taistelleiden…
Näinhän se
historia etenee.
"Kansakunnan rakentaminen tarvitsee konfliktia kuin auto polttoainetta."
VastaaPoistaTämä on hirvittävimpiä poliittisia totuuksia: mikään ei yhdistä kihmisiä niin hyvin kuin yhteinen vihollinen.
Venäjän ja Ukrainainan "veljeydestä" tulee mieleen neuvostovastainen vitsi:joltain sateliittivaltion kansalaiselta kysyttiin, ovatko venäläiset veljiämme vai ystäviä. Vastaus kului veljiä - ystävänsä kun saa valita.
Näin on, Viro juo vertaamme, väki palaa sinne. Vastoin Jörn Donnerin vartavasten paikan päällä Tallinnassa esittämää neuvoa järjestää venäjänkielelle samankaltaiset lököolot kuin ruotsinkielellä on Suomessa, itsenästynyt Viro muuttui yksikieliseksi poistaen kommunistien tuoman pakkovenäjän. Viro on paikka jossa vironkieli on turvassa, Venäjä on paikka jossa venäjänkieli on turvassa jne. sanoi Lennart Meri.
PoistaMissä määrin oma kieli on piristänyt virolaisten silmin nähden elpynyttä elinvoimaa, siitä ei ainakaan HS eikä Yle anna lukijoille pohdittavaa
En tunne marxilaisuutta lainkaan, mutta jostakin on jäänyt mieleen väite Marxin pitäneen kaiken pahan alkuna sitä kun maapalstan ympärille laitettiin aita omistamisen merkiksi. Olen myös kuullut sanottavan ettei hän ymmärtänyt ihmisluonnetta. Ajattelu onkin kehittynyt paradoksaalisesti marxilaisuuden itsemurhana niin kutsutun eurokommunismin myötä. Etelä-Euroopassa antifasistit ymmärsivät erota Moskovan talousdeterminismistä pitäen kansan paikallisia identiteettejä tärkeämpänä kuin taloutta. Rikasta kulttuuriperintöään esitellessään firenzeläiset saattavat arvostaa Brysselin byrokraatteja enemmän kuin Rooman.
VastaaPoistaTuohon aikaan Tuomioja, Claes Andersson, Lipponen etc. sidottiin turpeeseen Tamminiemen saunan lauteilla Kekkosen lastenkutsuilla.
Frtaernité oikeastaan trkoitasitä, mitä me nyt kutusmme solidarisuudekis tia yheteisvastuullisuudeksi. Vaieka kääntää. Ja sanojen tätyy rimmata.
VastaaPoistaMafH
Sitäse ilmeisesti haluaa sanoa, mutta valittu termi nyt vain on moniselitteinen.
VastaaPoista