Valtion monopoli
Martti Häikiö, Alkon historia. Valtion alkoholiliike
kieltolain kumoamisesta Euroopan unionin kilpailupolitiikkaan 1932-2006.
Otava 2007, 511 s.
Kunnon
yrityshistoria ei ole mikään pelkkä historiikki, jossa vain kirjataan
vuosittain firman tehneen sitä ja sitä. Alansa osaava kirjoittaja problematisoi
tarvittaessa koko maan ja aikakauden ja katselee yrityksen kehitystä laajasta
perspektiivistä.
Martti Häikiö,
jonka päänahkoihin yrityshistorian alalla kuuluu muun muassa Nokian moniosainen
historia, on osannut tehdä myös Alkon vaiheista suorastaan jännittävän tarinan,
jossa aikakausien vaihtuminen, suuret yhteiskunnalliset ja taloudelliset mullistukset
sekä aate- ja oppihistoria ovat omilla paikoillaan selittämässä kansallisen instituutiomme
vaiheita.
Monopoli kirjan
aiheena saattaa kuulostaa suorastaan tylsältäkin. Tavallaan alkoholin tuotanto
ja myynti kuulostaa jännittävältä kuin komentotalous kansandemokratiassa –mutta
se itse asiassa saattaakin olla aika kiinnostava tutkimuskohde.
Valtion
monopolilla on sentään symbolisesti hyvin korkea asema. Koko valtion arvovalta
ja mahtikeinot olivat aikoinaan pelissä, kun se keskitti itselleen
maanpuolustuksen, poliisitoimen, yleisradiotoiminnan ja alkoholin valmistuksen
ja kaupan. Pöytäviinapulloa ei suotta koristanut valtion vaakuna, miekkaa
kantava leijona.
Nykyään valtion
rooli ei enää ole yhtä hallitseva kuin joskus ennen. Joukkoviestimetkään eivät
enää ole valtion monopoli ja kaikenkarvaiset vartiointiliikkeet hoitavat nyt
suuren osan siitä, mikä aikoinaan kuului valtion monopolisoiman poliisitoimen
piiriin.
Alkoholi ei
myöskään enää ole yhtä tiukasti säädeltyä kuin ennen. Vielä 1960-luvulla pullon
hankkiminen oli hyvin virallinen, etten sanoisi suorastaan juhlallinen toimitus
ja se tapahtui paikallisen Alkon myymälän esimiehen tarkkailun alaisena.
Täysi lasti oli hyvin rajoitettu määrä
viinaa ja miedompia juomia ja jos se käytiin epäilyttävän tiuhaan hakemassa,
seurasi puhuttelu ja mahdollisesti myynnin lopettaminen joksikin ajaksi.
Häikiön kirjassa
on valtava määrä suomalaisten alkoholinkäyttöön liittyvää tietoa. Sitä syntyi
muun muassa siksi, että pieni osa myyntivoitosta ohjattiin tutkimukseen ja
valistukseen. Tuo voitto sitä paitsi oli aika huikea ja niinpä valtion tuloista
kymmenisen prosenttia saatiin usein alkoholista.
Juuri tuo
tulojen hankkiminen oli Häikiön mukaan syynä myös kieltolain kumoamiseen.
Samasta syystä alkoholin hintaa ei 70-luvun alussa korotettu, vaikka kulutus
oli ryöpsähtänyt valtavaksi ja haitat kasvaneet sen mukaisesti.
Valtiontaloudella oli omat tarpeensa ja tässä vaiheessa niitä pidettiin
tärkeämpinä.
Kaikissa
pohjoismaissa alkoholipolitiikalla on omat tunnusomaiset piirteensä. Yleensä se
on ollut ja saattaa yhä olla sangen rajoittavaa. Itse asiassa Suomessakin
kieltolaki todellisuudessa jatkui maaseudulla vielä vuosikymmeniä sen jälkeen,
kun se kaupungeissa oli kumottu.
Suomalaisten
suhtautuminen monopoliin on ollut kahtalaista ja yleensä varsin tunteenomaista.
Aikoinaan puhuttiin paljon suomalaisesta viinapäästä, joka ilmeni siinä, että
vaikka kokonaiskulutus oli pientä, liittyi juomiseen rankan humalan hakemista
ja väkivaltaisuutta.
Tämän johdosta
monet halusivat mahdollisimman tarkoin kuivata
maan ja valvoa juomatilanteita. Yhtä tolkuton kuin valtava säädöskokoelma
säätelee yhä alkoholin myyntiä ja nauttimista vaikkapa terassilla, ulkoilmassa.
Olemme
tavattoman kaukana siitä perinteestä, joka vallitsee esimerkiksi entisen
Neuvostoliiton alueilla tai Balkanilla, jossa suvun matroonat ovat usein
kuuluisia pontikankeittäjiä, joista koko suku ylpeilee. Meillä moinen toiminta
on saanut hyvin raskaan rikoksen leiman.
Toisaalta
liikkeellä on aivan perusteettomia uskomuksia siitä, että siellä jossakin,
oikeassa, vapaassa maailmassa alkoholin nauttimiseen ei liity eikä muka voikaan
liittyä mitään rajoituksia. Tällaiset aikakaudet ovat kuitenkin poikkeuksellisia.
Ennemmin tai myöhemmin rajoituksia tulee.
USA:ssa on minun
ikäisenikin taatan turha mennä ostamaan kaupasta tai ravintolasta olutpulloa,
ellei passia tai muuta henkilöllisyystodistusta ole mukana. Mikäli sen sitten
tyhjentää ulkona, saa sakot, jotka ainakin hiljattain olivat 50 dollaria. Ne
voi kuitenkin välttää pistämällä pullon tai purkin paperipussiin, josta
nautitun aineen laatu ei näy sivullisille.
Myös esimerkiksi
Ranskassa on melkoinen määrä säädöksiä, jotka koskevat alkoholijuomien –myös viinin-
anniskelua alaikäisille. Venäjälläkin alkoholia on nykyään turha mennä kaupasta
ostamaan myöhään illalla, vaikka kauppa saattaa olla auki ympäri vuorokauden.
Rajoituksia on tietenkin
siis myös meillä ja niillä on myös oma tehonsa. Alkoholikaupan vapauttaminen,
joka on jatkunut 1960-luvun lopun jälkeen varsin yhdensuuntaisena, on todella lisännyt
juomista. Keskioluen vapauttamisen ja viinien suosimisen arveltiin aikoinaan
johtavan kevyempään juomatapaan, mutta itse asiassa ne vain tulivat aiemman
humalajuomisen lisäksi, eivätkä sitä syrjäyttäneet.
Venäjällä
edistyspiirit syyttivät aikoinaan tiukasti valtiota kansan juottamisesta. Syynä
selitettiin olevan valtion tarve saada rahaa imperialistiselle politiikalleen
ja pitää kansan poliittinen tietoisuus matalana. Myös V.I. Lenin rinnasti uskonnon
ja sikunaviinan, eikä sen sijaan Marxin tavoin pitänyt uskontoa oopiumina,
jolla on myös aitoja lääkinnällisiä vaikutuksia.
Alkon tehtävä
yhteiskunnassa on epäilemättä ollut ristiriitainen. Toisaalta kansaa on
kasvatettava hyville tavoille ja vaalittava sen terveyttä. Toisaalta
alkoholikauppa on erittäin tärkeä rahanlähde valtiolle ja tuotetta on saatava
myös riittävästi kaupaksi.
Aikoinaan
vallitsi myös Alkon piirissä valistususko ja 70-luvun äkillinen kulutuksen lisääntyminen
tuli suurena yllätyksenä. Sen jälkeen kulutuksen kasvu jatkui lähes meidän
päiviimme saakka, eikä sitä todella edes yritetty hillitä hintapolitiikalla ja
rajoituksilla, pikemminkin päinvastoin.
Onko alkoholista
vapaa tai ainakin mahdollisimman raitis yhteiskunta edes tavoiteltava asia ja
miten tavoiteltava se on? Häikiön mielestä jopa kieltolaki toimi aikoinaan, alkuhankaluuksien
jälkeen kohtuullisesti ja myös sen kohtalon ratkaisi ennen muuta valtion
rahapula.
Koko Eurooppa on
toki hyvin märkä maanosa ja sodan
jälkeen kasvava hyvinvointi lisäsi kulutusta kaikkialla. Sen jälkeen se on
kuitenkin yleensä supistunut.
Sitä paitsi
EU-säädökset ovat myös merkinneet alkoholikaupan rajoitusten voimakasta purkua.
Kiinnostavaa on, että meillä nimenomaan alkoholikaupassa on ollut kovaa intoa
liberalisointiin. Sen sijaan vastaavaa ideologiaa ei voi löytää liikennettä
rajoittavien säädösten suunnalta.
Muuan asia, jota
Häikiö ei kovinkaan laajasti käsittele, on yleinen arvojen liberalisoituminen
ns. kulttuurivallankumouksen aikana eli 1960-luvun lopussa ja 1970-luvun
alussa. Kyseessä oli uuden sukupolven esiinmarssi, johon liittyi vanhojen
arvojen hylkääminen, hedonismi ja radikalismi arvoina sinänsä. Keskioluen
vapauttaminen liittyi saumattomasti tähän ideologiaan, samoin kuin
kulttuurielämämme kännikausi. Viinistä tosiaankin haettiin vapautta, kuten
erään väitöskirjan nimikin kertoo.
Suomalaisessa
yhteiskunnassa arvojen murros oli erittäin jyrkkä. Esimerkiksi naisten
alkoholinkulutus, kuten myös tupakointi, lisääntyivät äkillisesti. Naisten
alkoholinkäyttö oli aiemmin ollut meillä erittäin pientä ja myös
kansainvälisessä vertailussa vähäistä. Nyt alkoholipullon saattoikin yllättäen
jo panna pöytään melkeinpä missä kodissa tahansa.
Kyseessä oli muoti,
ei ainoastaan radikaali muoti. Alkuperäisessä muodossaan se on jo ohi samaan
tapaan kuin Venäjällä 1990-luvulla havaittu tapa mennä aamulla töihin olutta
matkalla särpien. Se on jo näky, jota tuskin tapaa enää missään.
Kuten sanottu,
alkoholituloilla valtio kustansi myös tutkimusta ja siinä samalla kehittyi
merkittävä radikaalishenkinen sosiologien ryhmä. Pelkästään Alkon rahoittamia
väitöskirjoja laadittiin vuosina 1980-1991peräti 44 kappaletta ja niiden päälle
huomattava määrä graduja ja lisensiaattitöitä.
Häikiön
havaintojen mukaan ei kuitenkaan ole näyttöä siitä, että niillä olisi ollut
vaikutusta Alkon asemasta tehtyihin päätöksiin. Epäilemättä ne sentään ovat
ohjanneet myynti- ja anniskelupolitiikkaa ainakin jossakin määrin.
Mitä kansa
oikein eri vaiheissa halusi ja mihin valtio pyrki, on kiinnostava kysymys, samoin
kuin se, mitä niiden olisi pitänyt haluta. Alkoholikulttuuri on niin keskeinen
osa kansallisen kulttuurin kehitystä, että se ansaitsee sijansa jokaisessa
suomalaisuuden syväluotauksessa. Häikiön kirja on muuan mainio lisä tuohon
kirjallisuuteen.
Suomessa todellakin elää kummallinen käsitys siitä, että on jokin Eurooppa, jossa alkoholi on eri tavalla vapaata kuin Suomessa. Toki lait ovat yleensä lievempiä, mutta ei se tarkoita, etteikö niitä ollenkaan olisi. Sitäpaitsi muualla Euroopassa on pikemminkin kiristetty lainsäädäntöä viime vuosina kuin lievennetty, näin esimerkiksi sekä Italiassa että Ranskassa (ikärajan nosto). Tokihan kaiken liberalisoimispuheen takana on myös vahvoja taloudellisia intressejä. Tärkein ero mielestäni kuitenkin on se, että vahva sosiaalinen kontrolli täyttää monissa maissa sen roolin, minkä Suomessa perinteisesti tiukka lainsäädäntö. Keskioluen vapauttamisen jne. kuviteltiin johtavan siihen, että suomalaiset oppisivat itse ottamaan vastuun käytöksestään. Jokain voi miettiä kävikö niin.
VastaaPoistaOn, jos ei nyt kunniakasta, niin ainakin muistorikasta kuulua siihen märkään sukupolveen joka nautti joka tipan vapautuvasta alkoholipolitiikasta. Minulla on viinakortti säilössä sotilaspassin kanssa samassa laatikossa. Armeija kesti aikansa, mutta märkä nuoruus venyi lähemmäksi keski-ikää,
VastaaPoistaVeikko Lavi, monen muun alan miehen kanssa, väitti, ettei vaihtaisi päivääkään pois. Höpöpuhetta Joukkoon kyllä mahtuu päiviä, varsinkin aamupäiviä, joita ei edes dementia pysty kultaamaan. Tai no, kai tämmöinen jästipää tarvitsi niitä oppiakseen, mitä ei enää näin vanhempana kannata harrastaa.
Olavi Virta lauloi kultaisesta nuoruudesta, josta hänkin varmasti sai ahmaistua aimo osan itselleen, mutta kultaisesta vanhuudesta ei sitten niinkään. Aika moni selvisi kuitenkin noista raikulivuosista paljon oppineena. Se oli elämää se ja se myös maistui elämältä. Nyt viinipullo on vaihtunut komputchapulloon ja viskigrogi vihersmoothiin. Luojan kiitos, nuori mies ja vanha mies eivät pelaa samoilla säännöillä.
"kaikenkarvaiset vartiointiliikkeet hoitavat nyt suuren osan siitä, mikä aikoinaan kuului valtion monopolisoiman poliisitoimen piiriin."
VastaaPoistaJa tästä eivät kaikki valistuneet kansalaiset ole lainkaan tyytyväisiä: huonosti koulutetut, monesti yksin toimivat vailla virkavastuuta toimivat tyypit käyttävät käytännnössä kansalaisiin kohdistuvaa julkista valtaan.
Pikkulinnut laulavat, että nyt olisi jo kasvamassa sukupolvi, jonka alkoholinkäyttö olisi hillitympää ja suhde siihen aikaisempien sukupolvien traumoista vapaampaan.
VastaaPoistaLuulen, että suomalaisen alkoholinkäytön perusongelma on se, että alueena olemme aina kuuluneet siihen pohjoisen viinavyöhykkeeseen, jossa kirkas alkoholi on ennenmuuta päihde eikä elintarvike tai nautintoaine toisin kuin eteläisempien viini- ja olutmaiden. Ei se mikään ole niin hyvää, etten sanoisi kruunaavaa kuin lasi, pari hyvää viiniä hyvän ruuan kanssa - tai pullo olutta grillatun lihan kanssa.
Nuorempi sukupolvi, joita täällä ei tosin juurikaan näe, ei ehkä ole kuullut maagisesta numerosarjasta:
VastaaPoista543210
Se tarkoittaa, että kieltolaki kumottiin viides päivä huhtikuuta vuonna -32 kello 10. Silloin avattiin Oy Alkoholiliike Ab:n myymälät, joka on englanniksi
Oy Alcohol I like Ab.
Alkoholipolitiikka ja Alko ovat luoneet meille hinta-edellä -alkoholikulttuurin joka näkyy edelleen.
VastaaPoistaEi Virosta tuoda sitä parempaa juotavaa vaan halvinta. Aikanaa mm. oluen osalta Alko määräsi että per
panimo sai olla x kpl oluita hyllyssä, jos halusi tuoda uuden piti yksi vanha vetää pois. Lisäksi Alkolla
oli maksimihinta per pullo joka panimolle maksettiin, eihän se innosta tekemään muuta kuin bulkkia. Sitten
vielä jotkut kehuvat suomalaisen oluen laatua... on kai se teknisesti hyvää, mutta eipä vedä vertoja oikeille olutmaille.
Tässäpä hieman aihetta sivuavaa juttua päivän epistolan teemaa sivuten:
VastaaPoistahttp://yrjoperskeles.blogspot.com/2020/05/jotain-ihan-muuta-lxxxi.html?m=1
-J.Edgar-
Veikkauksella on iskulause: Pelaa maltilla.
VastaaPoistaAlkolle sopisi iskulause: Dokaa maltilla.
Ja kuten tiedetään, kumpikin on lievempää suuremmassa ristiriidassa todellisten tulostavoitteiden kanssa.
Ennätin saada viinakortin abiturienttivuoden helmikuussa. Se piti ottaa kaupungin kahdesta viinakaupasta siitä, jossa naapurin tuttu mies ei ollut apulaisjohtajana. Varmuuden vuoksi ilmoitin tittelikseni opiskelija, koska pelkäsin, että korttia ei annettaisi koululaiselle.
VastaaPoistaKortti on vieläkin tallessa. Viimeksi sitä kysyttiin samana päivänä, kun täytin 23 vuotta.
Kerran ostin pullon Pomeranssi-viinaa. Oli vastenmielinen kokemus juoda yksinään: kusenvärinen neste munalämpimänä.Oikeat suosikkini noin 50 vuotta sitten olivat Vinetto ja Jallu.