tiistai 26. toukokuuta 2020

Valtakunnan aarteita



Valtion monopoli

Martti Häikiö, Alkon historia. Valtion alkoholiliike kieltolain kumoamisesta Euroopan unionin kilpailupolitiikkaan 1932-2006. Otava 2007, 511 s.

Kunnon yrityshistoria ei ole mikään pelkkä historiikki, jossa vain kirjataan vuosittain firman tehneen sitä ja sitä. Alansa osaava kirjoittaja problematisoi tarvittaessa koko maan ja aikakauden ja katselee yrityksen kehitystä laajasta perspektiivistä.
Martti Häikiö, jonka päänahkoihin yrityshistorian alalla kuuluu muun muassa Nokian moniosainen historia, on osannut tehdä myös Alkon vaiheista suorastaan jännittävän tarinan, jossa aikakausien vaihtuminen, suuret yhteiskunnalliset ja taloudelliset mullistukset sekä aate- ja oppihistoria ovat omilla paikoillaan selittämässä kansallisen instituutiomme vaiheita.
Monopoli kirjan aiheena saattaa kuulostaa suorastaan tylsältäkin. Tavallaan alkoholin tuotanto ja myynti kuulostaa jännittävältä kuin komentotalous kansandemokratiassa –mutta se itse asiassa saattaakin olla aika kiinnostava tutkimuskohde.
Valtion monopolilla on sentään symbolisesti hyvin korkea asema. Koko valtion arvovalta ja mahtikeinot olivat aikoinaan pelissä, kun se keskitti itselleen maanpuolustuksen, poliisitoimen, yleisradiotoiminnan ja alkoholin valmistuksen ja kaupan. Pöytäviinapulloa ei suotta koristanut valtion vaakuna, miekkaa kantava leijona.
Nykyään valtion rooli ei enää ole yhtä hallitseva kuin joskus ennen. Joukkoviestimetkään eivät enää ole valtion monopoli ja kaikenkarvaiset vartiointiliikkeet hoitavat nyt suuren osan siitä, mikä aikoinaan kuului valtion monopolisoiman poliisitoimen piiriin.
Alkoholi ei myöskään enää ole yhtä tiukasti säädeltyä kuin ennen. Vielä 1960-luvulla pullon hankkiminen oli hyvin virallinen, etten sanoisi suorastaan juhlallinen toimitus ja se tapahtui paikallisen Alkon myymälän esimiehen tarkkailun alaisena.
Täysi lasti oli hyvin rajoitettu määrä viinaa ja miedompia juomia ja jos se käytiin epäilyttävän tiuhaan hakemassa, seurasi puhuttelu ja mahdollisesti myynnin lopettaminen joksikin ajaksi.
Häikiön kirjassa on valtava määrä suomalaisten alkoholinkäyttöön liittyvää tietoa. Sitä syntyi muun muassa siksi, että pieni osa myyntivoitosta ohjattiin tutkimukseen ja valistukseen. Tuo voitto sitä paitsi oli aika huikea ja niinpä valtion tuloista kymmenisen prosenttia saatiin usein alkoholista.
Juuri tuo tulojen hankkiminen oli Häikiön mukaan syynä myös kieltolain kumoamiseen. Samasta syystä alkoholin hintaa ei 70-luvun alussa korotettu, vaikka kulutus oli ryöpsähtänyt valtavaksi ja haitat kasvaneet sen mukaisesti. Valtiontaloudella oli omat tarpeensa ja tässä vaiheessa niitä pidettiin tärkeämpinä.
Kaikissa pohjoismaissa alkoholipolitiikalla on omat tunnusomaiset piirteensä. Yleensä se on ollut ja saattaa yhä olla sangen rajoittavaa. Itse asiassa Suomessakin kieltolaki todellisuudessa jatkui maaseudulla vielä vuosikymmeniä sen jälkeen, kun se kaupungeissa oli kumottu.
Suomalaisten suhtautuminen monopoliin on ollut kahtalaista ja yleensä varsin tunteenomaista. Aikoinaan puhuttiin paljon suomalaisesta viinapäästä, joka ilmeni siinä, että vaikka kokonaiskulutus oli pientä, liittyi juomiseen rankan humalan hakemista ja väkivaltaisuutta.
Tämän johdosta monet halusivat mahdollisimman tarkoin kuivata maan ja valvoa juomatilanteita. Yhtä tolkuton kuin valtava säädöskokoelma säätelee yhä alkoholin myyntiä ja nauttimista vaikkapa terassilla, ulkoilmassa.
Olemme tavattoman kaukana siitä perinteestä, joka vallitsee esimerkiksi entisen Neuvostoliiton alueilla tai Balkanilla, jossa suvun matroonat ovat usein kuuluisia pontikankeittäjiä, joista koko suku ylpeilee. Meillä moinen toiminta on saanut hyvin raskaan rikoksen leiman.
Toisaalta liikkeellä on aivan perusteettomia uskomuksia siitä, että siellä jossakin, oikeassa, vapaassa maailmassa alkoholin nauttimiseen ei liity eikä muka voikaan liittyä mitään rajoituksia. Tällaiset aikakaudet ovat kuitenkin poikkeuksellisia. Ennemmin tai myöhemmin rajoituksia tulee.
USA:ssa on minun ikäisenikin taatan turha mennä ostamaan kaupasta tai ravintolasta olutpulloa, ellei passia tai muuta henkilöllisyystodistusta ole mukana. Mikäli sen sitten tyhjentää ulkona, saa sakot, jotka ainakin hiljattain olivat 50 dollaria. Ne voi kuitenkin välttää pistämällä pullon tai purkin paperipussiin, josta nautitun aineen laatu ei näy sivullisille.
Myös esimerkiksi Ranskassa on melkoinen määrä säädöksiä, jotka koskevat alkoholijuomien –myös viinin- anniskelua alaikäisille. Venäjälläkin alkoholia on nykyään turha mennä kaupasta ostamaan myöhään illalla, vaikka kauppa saattaa olla auki ympäri vuorokauden.
Rajoituksia on tietenkin siis myös meillä ja niillä on myös oma tehonsa. Alkoholikaupan vapauttaminen, joka on jatkunut 1960-luvun lopun jälkeen varsin yhdensuuntaisena, on todella lisännyt juomista. Keskioluen vapauttamisen ja viinien suosimisen arveltiin aikoinaan johtavan kevyempään juomatapaan, mutta itse asiassa ne vain tulivat aiemman humalajuomisen lisäksi, eivätkä sitä syrjäyttäneet.
Venäjällä edistyspiirit syyttivät aikoinaan tiukasti valtiota kansan juottamisesta. Syynä selitettiin olevan valtion tarve saada rahaa imperialistiselle politiikalleen ja pitää kansan poliittinen tietoisuus matalana. Myös V.I. Lenin rinnasti uskonnon ja sikunaviinan, eikä sen sijaan Marxin tavoin pitänyt uskontoa oopiumina, jolla on myös aitoja lääkinnällisiä vaikutuksia.
Alkon tehtävä yhteiskunnassa on epäilemättä ollut ristiriitainen. Toisaalta kansaa on kasvatettava hyville tavoille ja vaalittava sen terveyttä. Toisaalta alkoholikauppa on erittäin tärkeä rahanlähde valtiolle ja tuotetta on saatava myös riittävästi kaupaksi.
Aikoinaan vallitsi myös Alkon piirissä valistususko ja 70-luvun äkillinen kulutuksen lisääntyminen tuli suurena yllätyksenä. Sen jälkeen kulutuksen kasvu jatkui lähes meidän päiviimme saakka, eikä sitä todella edes yritetty hillitä hintapolitiikalla ja rajoituksilla, pikemminkin päinvastoin.
Onko alkoholista vapaa tai ainakin mahdollisimman raitis yhteiskunta edes tavoiteltava asia ja miten tavoiteltava se on? Häikiön mielestä jopa kieltolaki toimi aikoinaan, alkuhankaluuksien jälkeen kohtuullisesti ja myös sen kohtalon ratkaisi ennen muuta valtion rahapula.
Koko Eurooppa on toki hyvin märkä maanosa ja sodan jälkeen kasvava hyvinvointi lisäsi kulutusta kaikkialla. Sen jälkeen se on kuitenkin yleensä supistunut.
Sitä paitsi EU-säädökset ovat myös merkinneet alkoholikaupan rajoitusten voimakasta purkua. Kiinnostavaa on, että meillä nimenomaan alkoholikaupassa on ollut kovaa intoa liberalisointiin. Sen sijaan vastaavaa ideologiaa ei voi löytää liikennettä rajoittavien säädösten suunnalta.
Muuan asia, jota Häikiö ei kovinkaan laajasti käsittele, on yleinen arvojen liberalisoituminen ns. kulttuurivallankumouksen aikana eli 1960-luvun lopussa ja 1970-luvun alussa. Kyseessä oli uuden sukupolven esiinmarssi, johon liittyi vanhojen arvojen hylkääminen, hedonismi ja radikalismi arvoina sinänsä. Keskioluen vapauttaminen liittyi saumattomasti tähän ideologiaan, samoin kuin kulttuurielämämme kännikausi. Viinistä tosiaankin haettiin vapautta, kuten erään väitöskirjan nimikin kertoo.
Suomalaisessa yhteiskunnassa arvojen murros oli erittäin jyrkkä. Esimerkiksi naisten alkoholinkulutus, kuten myös tupakointi, lisääntyivät äkillisesti. Naisten alkoholinkäyttö oli aiemmin ollut meillä erittäin pientä ja myös kansainvälisessä vertailussa vähäistä. Nyt alkoholipullon saattoikin yllättäen jo panna pöytään melkeinpä missä kodissa tahansa.
Kyseessä oli muoti, ei ainoastaan radikaali muoti. Alkuperäisessä muodossaan se on jo ohi samaan tapaan kuin Venäjällä 1990-luvulla havaittu tapa mennä aamulla töihin olutta matkalla särpien. Se on jo näky, jota tuskin tapaa enää missään.
Kuten sanottu, alkoholituloilla valtio kustansi myös tutkimusta ja siinä samalla kehittyi merkittävä radikaalishenkinen sosiologien ryhmä. Pelkästään Alkon rahoittamia väitöskirjoja laadittiin vuosina 1980-1991peräti 44 kappaletta ja niiden päälle huomattava määrä graduja ja lisensiaattitöitä.
Häikiön havaintojen mukaan ei kuitenkaan ole näyttöä siitä, että niillä olisi ollut vaikutusta Alkon asemasta tehtyihin päätöksiin. Epäilemättä ne sentään ovat ohjanneet myynti- ja anniskelupolitiikkaa ainakin jossakin määrin.
Mitä kansa oikein eri vaiheissa halusi ja mihin valtio pyrki, on kiinnostava kysymys, samoin kuin se, mitä niiden olisi pitänyt haluta. Alkoholikulttuuri on niin keskeinen osa kansallisen kulttuurin kehitystä, että se ansaitsee sijansa jokaisessa suomalaisuuden syväluotauksessa. Häikiön kirja on muuan mainio lisä tuohon kirjallisuuteen.

9 kommenttia:

  1. Suomessa todellakin elää kummallinen käsitys siitä, että on jokin Eurooppa, jossa alkoholi on eri tavalla vapaata kuin Suomessa. Toki lait ovat yleensä lievempiä, mutta ei se tarkoita, etteikö niitä ollenkaan olisi. Sitäpaitsi muualla Euroopassa on pikemminkin kiristetty lainsäädäntöä viime vuosina kuin lievennetty, näin esimerkiksi sekä Italiassa että Ranskassa (ikärajan nosto). Tokihan kaiken liberalisoimispuheen takana on myös vahvoja taloudellisia intressejä. Tärkein ero mielestäni kuitenkin on se, että vahva sosiaalinen kontrolli täyttää monissa maissa sen roolin, minkä Suomessa perinteisesti tiukka lainsäädäntö. Keskioluen vapauttamisen jne. kuviteltiin johtavan siihen, että suomalaiset oppisivat itse ottamaan vastuun käytöksestään. Jokain voi miettiä kävikö niin.

    VastaaPoista
  2. On, jos ei nyt kunniakasta, niin ainakin muistorikasta kuulua siihen märkään sukupolveen joka nautti joka tipan vapautuvasta alkoholipolitiikasta. Minulla on viinakortti säilössä sotilaspassin kanssa samassa laatikossa. Armeija kesti aikansa, mutta märkä nuoruus venyi lähemmäksi keski-ikää,

    Veikko Lavi, monen muun alan miehen kanssa, väitti, ettei vaihtaisi päivääkään pois. Höpöpuhetta Joukkoon kyllä mahtuu päiviä, varsinkin aamupäiviä, joita ei edes dementia pysty kultaamaan. Tai no, kai tämmöinen jästipää tarvitsi niitä oppiakseen, mitä ei enää näin vanhempana kannata harrastaa.

    Olavi Virta lauloi kultaisesta nuoruudesta, josta hänkin varmasti sai ahmaistua aimo osan itselleen, mutta kultaisesta vanhuudesta ei sitten niinkään. Aika moni selvisi kuitenkin noista raikulivuosista paljon oppineena. Se oli elämää se ja se myös maistui elämältä. Nyt viinipullo on vaihtunut komputchapulloon ja viskigrogi vihersmoothiin. Luojan kiitos, nuori mies ja vanha mies eivät pelaa samoilla säännöillä.

    VastaaPoista
  3. "kaikenkarvaiset vartiointiliikkeet hoitavat nyt suuren osan siitä, mikä aikoinaan kuului valtion monopolisoiman poliisitoimen piiriin."

    Ja tästä eivät kaikki valistuneet kansalaiset ole lainkaan tyytyväisiä: huonosti koulutetut, monesti yksin toimivat vailla virkavastuuta toimivat tyypit käyttävät käytännnössä kansalaisiin kohdistuvaa julkista valtaan.

    VastaaPoista
  4. Pikkulinnut laulavat, että nyt olisi jo kasvamassa sukupolvi, jonka alkoholinkäyttö olisi hillitympää ja suhde siihen aikaisempien sukupolvien traumoista vapaampaan.

    Luulen, että suomalaisen alkoholinkäytön perusongelma on se, että alueena olemme aina kuuluneet siihen pohjoisen viinavyöhykkeeseen, jossa kirkas alkoholi on ennenmuuta päihde eikä elintarvike tai nautintoaine toisin kuin eteläisempien viini- ja olutmaiden. Ei se mikään ole niin hyvää, etten sanoisi kruunaavaa kuin lasi, pari hyvää viiniä hyvän ruuan kanssa - tai pullo olutta grillatun lihan kanssa.

    VastaaPoista
  5. Nuorempi sukupolvi, joita täällä ei tosin juurikaan näe, ei ehkä ole kuullut maagisesta numerosarjasta:
    543210

    Se tarkoittaa, että kieltolaki kumottiin viides päivä huhtikuuta vuonna -32 kello 10. Silloin avattiin Oy Alkoholiliike Ab:n myymälät, joka on englanniksi
    Oy Alcohol I like Ab.

    VastaaPoista
  6. Alkoholipolitiikka ja Alko ovat luoneet meille hinta-edellä -alkoholikulttuurin joka näkyy edelleen.
    Ei Virosta tuoda sitä parempaa juotavaa vaan halvinta. Aikanaa mm. oluen osalta Alko määräsi että per
    panimo sai olla x kpl oluita hyllyssä, jos halusi tuoda uuden piti yksi vanha vetää pois. Lisäksi Alkolla
    oli maksimihinta per pullo joka panimolle maksettiin, eihän se innosta tekemään muuta kuin bulkkia. Sitten
    vielä jotkut kehuvat suomalaisen oluen laatua... on kai se teknisesti hyvää, mutta eipä vedä vertoja oikeille olutmaille.

    VastaaPoista
  7. Tässäpä hieman aihetta sivuavaa juttua päivän epistolan teemaa sivuten:

    http://yrjoperskeles.blogspot.com/2020/05/jotain-ihan-muuta-lxxxi.html?m=1

    -J.Edgar-

    VastaaPoista
  8. Veikkauksella on iskulause: Pelaa maltilla.

    Alkolle sopisi iskulause: Dokaa maltilla.

    Ja kuten tiedetään, kumpikin on lievempää suuremmassa ristiriidassa todellisten tulostavoitteiden kanssa.

    VastaaPoista
  9. Ennätin saada viinakortin abiturienttivuoden helmikuussa. Se piti ottaa kaupungin kahdesta viinakaupasta siitä, jossa naapurin tuttu mies ei ollut apulaisjohtajana. Varmuuden vuoksi ilmoitin tittelikseni opiskelija, koska pelkäsin, että korttia ei annettaisi koululaiselle.

    Kortti on vieläkin tallessa. Viimeksi sitä kysyttiin samana päivänä, kun täytin 23 vuotta.

    Kerran ostin pullon Pomeranssi-viinaa. Oli vastenmielinen kokemus juoda yksinään: kusenvärinen neste munalämpimänä.Oikeat suosikkini noin 50 vuotta sitten olivat Vinetto ja Jallu.

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.