Mainio naapurimme
Nyt kun Pietariin ei viitsi yrittääkään, ovat Tallinna ja Tukholma taas lähimatkailijan valtteja. Tukholma tekee aina melkoisen vaikutelman, vaikka siellä olisi vain ne muutamat tunnit, jotka halparisteily tekee mahdollisiksi.
Onhan tälläkin palstalla tullut usein puhuttua Tukholman museoista, joista kiinnostavimpiin minun mielestäni kuuluvat Militärmuseet, Livrustkammaren, Historiska museet, Sjöhistoriska museet, Strindbergin kotimuseo ja onhan niitä. Tekniikan museo oli ennen mainio Newcomenin höyrykoneineen, mutta jossakin vaiheessa lässähti, kun siellä yritettiin luoda illuusiota kaivoksesta.
Nordiska museet, 1800- ja 1900-lukujen vaihteessa rakennettu kolossi on aina kiinnostava, vaikka sen näyttelyt usein ovat melkoisen jonninjoutavia. Koko rakennuksen mahtavuus, sen edessä seisova Kaarle X Kustaan patsas obeliskeineen, joissa on aidosti mahtaileva sanoma, kertoo menneestä ajasta, joka oli kovin toisenlainen kuin nykypäivä. (vrt. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=felix+suecia ).
Ruotsalaista kulttuuria voi arvioida vaikkapa sen mukaan, mikä siinä on Kaarle-kuninkaiden, tarkoitan Kaarle XII:n ja Kaarle X Kustaan asema. Tuossa Nordiska museetin portaiden edessä ”voittamaton” Tanskan ja Puolan kukistaja ratsastaa korskeana kuin Gattamelata ja monumenttien tekstit tuovat mieleen Pariisin riemukaaren tai Moskovan Kristus Vapahtajan kirkon -voitosta voittoon!
Kaarle X Kustaan valloitukset on jo aikoja sitten sidottu tiukasti osaksi valtakuntaa. Oli aika, jolloin Skoone, Blekinge ja Hallanti eivät vielä alistuneet kohtaloonsa ja jolloin suomalaisiakin kutsuttiin hätiin torjumaan eteläisen perivihollisen hyökkäystä. Savonlinnan seudulta värvätyt Burghausenin mustat rakuunat kaatuivat siellä lähes viimeiseen mieheen, mikä oli merkittävä suoritus.
Siihen aikaan, kun Roskilden rauhan voittajaa kunnioitettiin mahdikkaalla patsaalla, oli myös Kaarle XII:n kunnia korkealla, siis 1800- ja 1900-lukujen vaihteessa. (ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=felix+suecia ). Ruotsalaiset ylpeilivät sotasankaruudestaan ja kun Henrik Ibsen Peer Gyntissä maalasi eri kansallisuuksille niitä kuvaavat kliseekuvat, tuli ruotsalaisia edustamaan herra Trumpeterstråhle – melkoisesti Falstaffiin vivahtava kansansa sotasankaruudella ylpeilijä.
Mutta Ruotsi alkoi pian kunnostautua aivan eri tantereilla ja kykeni ennen pitkää kohottamaan koko kansansa elintasoa sellaisiin korkeuksiin, joita ei tuota museota ja sen muistomerkkejä rakennettaessa vielä kuviteltu mahdolliseksi. Ruotsista tuli suurvalta aivan uudessa mielessä: kansankoti, jokaisesta jäsenestään huolehtiva äitivaltio, jonka erityisenä tunnusmerkkinä oli kiltteys.
Kun puoli vuosisataa sitten olin Tukholmassa hieman kesätöissä, minuun teki suuren vaikutuksen ruotsalaisen työmiehen tyyppi, jolle näytti olevan ominaista suuri arvokkuus ja itsetunto. Nuo miehet olivat pukeutuneet milteipä tyylikkäisiin ja merkittävän puhtaisiin sinisiin haalareihin ja heidän intelligentin ilmeensä perusteella saattoi hyvin kuvitella, että he kävivät iltaisin teatterissa ja konserteissa.
Sitä paitsi myös esiintyminen oli pidättyvän hillittyä, ehkä usko, että kiroilu oli erityisen tyypillistä heidän keskuudessaan. Ero suomalaiseen, saati venäläiseen tuon ajan duunariin oli varsin selvä. Jälkimmäisissä saattoi olla tiettyä reiluuden ja aitouden tuntua, mutta myös selvää alaluokkaista raakuutta. Erityisesti suomalaisissa oli aistivinaan peittelemätöntä kaunaa ja vihaa.
Venäläiset olivat kyllä luku sinänsä. He olivat välittömämpiä kuin ruotsalaiset tai suomalaiset ja usein hyvin ystävällisiä. Intelligenttiys ja arvokkuus olivat siinä joukossa kuitenkin harvinaisia.
Ruotsalainen kiltteys, joka on jo kauan sitten korvannut Trumpeterstråhlen helppohintaisen ylpistelyn keskeisenä ominaisuutena, on luku sinänsä. Se näkyy kaikkialla ja sen vastareaktio, raggareiksi nimetty joukko on sen sijaan nykyään jo yleensä huomaamaton. Nykyään ns. uusruotsalaiset muodostavat sen sijaan Tukholman kaltaisissa paikoissa usein enemmistön. Ongelmat ovat tunnettuja eikä niistä sen enempää.
Jokainen hyve muodostuu liiallisena paheeksi, on vanha antiikin periaate, jonka vaikutuksen näkee niin Ruotsissa kuin meillä, Venäjästä puhumatta. Ruotsalaiset hölmöilivät avaamalla maansa ovet sepposen selälleen kenelle tahansa, joka viitsi saapua paikalle. Satoa korjataan nyt. Armeija alettiin alas, koska maa, jonne kaikki ovat tervetulleita, ei sellaisella tee mitään.
Meillä oli tietenkin pako matkia aina esikuvana toiminutta naapuria miltei kaikessa. Armeija sentään jätettiin paikalleen. Meillä on omat kansalliset myyttimme, joilla on oma elinkaarensa. Kaarle X Kustaa ja Kaarle XII eivät enää ole meidän sankareitamme, vaikka eihän siitäkään niin pitkä aika ole.
Venäjän atavistinen kulttuurikehitys on tuonut nyt vuosikymmenten takaa nykypäivään omat sankarinsa, Suvorovista suureen miesten tapattajaan, Žukoviin. Reaktiona naapurin regressioon alkaa meilläkin ruotsalainen kiltteyden kultti taas saada rinnalleen primitiivistä militarismia. Pakkohan se on jollakin tavalla reagoida tähän Zeitenwendeen.
Kehitys on tavattoman valitettavaa. Ruotsi on ollut omanlaisensa suurvalta ja esikuva koko maailmalle. Suomi on ollut sen kuuliainen oppipoika ja monessa suhteessa päässyt esikuvansa rinnalle ja välillä aina sen edellekin. Ruotsalaisilla on taipumusta tehdä asiat överiksi ja samahan se on meilläkin.
Saapa nähdä, miten ruotsalainen kulttuuri lähivuosina suhtautuu sotahistoriaansa, joka usein oli niin sanotusti loistavaa, mutta tarjosi toki kansalle vain noita tunnettuja verta, hikeä ja kyyneleitä. Meillä on jo noussut mielestäni aivan kummallinen tarkka-ampujan kultti ja merkkejä on siitäkin, että esimerkiksi jatkosotaa aletaan käsitellä aikakautensa kontekstissa, kun se jo hyvän aikaa on sen sijaan saanut palvella erilaisten kansallisten itseruoskijoiden temmellyskenttänä.
Vaarana on, nyt ja aina, se, että asiat tehdään överiksi. Venäläisten vihaaminen ja vähättely ovat vaarallista typeryyttä siinä kuin hyväuskoisuus ja maniaksi muodostunut kiltteys. Tämä pätee niin historiassa kuin nykypäivänä.
Ruotsin ja Suomen sotilaalliset saavutukset ovat olleet millä tahansa mittapuulla suuret, mutta niiden ottaminen kansallisen tietoisuuden ja ylpeyden mittapuuksi merkitsisi regressiota, paluuta infantiilille tasolle.
Vapaa Pohjola on ollut maailmalle ennen kaikkea esikuva sosiaalivaltion ja humaanin oikeusvaltion rakentamisessa. Sekin on ollut vaativaa työtä, jossa kohtuuden säilyttäminen mielettömien ylilyöntien sijasta on useinkin ollut se vaikein asia. Olipa meilläkin vuosi 1918, jota monet yhä ihaillen muistelevat.
Maailmassa on yllin kyllin valtioita, jotka ovat vaipuneet eläimelliselle militarismin ja vihan tasolle. Sillä alalla kilpailu on kova eivätkä tulokset houkuttele niitä laakereita tavoittelemaan.
Sen sijaan Suomi, kuten Ruotsikin ovat suorittaneet todellisen urotyönsä rakentaessaan yhteiskuntaa ja valtiota, jossa ihmisen on hyvä elää. Toivotaan nyt, että tämä todellinen kutsumuksemme saisi jatkua.
Hyvin kirjoitettu sotaisaa pullistelua vastaan. Mitäpä muuta sota on kuin ihmisten ja rakennusten repimistä kappaleiksi. Tukholmasta ja sen museoista lukisin ainakin minä mielelläni vielä joskus lisääkin.
VastaaPoistaKiitoksia. Olen noista museoista jotakin kirjoittanutkin. Jotain löytynee blogin hakutoiminnan avulla.
PoistaNATO kiireestä päätellen ei Suomenkaan armeija ole niin hyvässä kunnossa kuin uskoteltiin.
VastaaPoistaNo Afganistan raportin kritiikki kyllä paljasti mistä kenkä puristi, upseereista osan kuuliaisuus Suomen valtiolle on kyseenalainen,; ovat jenkkien taskussa.
Kun Tukholma tuli mainituksi, niin tässä eksyi pienellä kaiholla muistelemaan Ruotsia sellaisena, jollainen se oli nuoruuden muistoissa. Maa oli hyvinvoiva, ystävällinen, leppoisa ja hyväntuulinen. Autot olivat Volvoja ja Saabeja ja liikenne sujuvaa ja kohteliasta. Kaupoissa kaikenlaista laatutavaraa, jota täältä oli vaikea löytää ja kahviloiden tarjoomukset ylenpalttisia. Tytöt olivat pitkäsäärisiä, hymy herkässä ja pieni flirtti asiaan kuuluvaa. Nyt päällimmäinen tuntemus siellä on yleinen takakireys. Saa varoa sanojaan ja vähän lompsaansa ja terveyttäänkin. Kaupat täynnä samaa henkka-maukka krääsää kuin kaikkialla muuallakin ja kahviloiden tarjonta lähinnä R-kioskitasoa. No, muistoilla on tapana kultautua ja minäkin olin silloin melkoisesti nuorempi.
VastaaPoistaTaisi tuo Ruotsi juuri tuolloin olla kehityksensä huipulla. Valitettavasti huipulta pääsee vain alaspäin.
PoistaEllei sitä taas vaihteeksi työnnä jonkun toisen valtion kannettavaksi. Lähinnä jarruta heidän kehitystä omaksi edukseen.
PoistaHenkka-maukkat ja ikea kumminkin ovat globaaleja toimijoita. Samaa tavaraa eri kielialueilla edullisesti. Mutta hintahan siinä onkin edullinen kun ne ei monesti ole pitkäikäisiä.
Kankaiden laatu ei ole kummoinen, nukkautuu ja venyy jne.
Ja huonekaluissa joko lapsiperhe tai pari muuttoa niin nitisee liitoksistaan. Sekä se ettei kaik niitä osanne oikein kasata, mikä osaltaan tehnyt edullisen hinnan. Asiakas kun tehnee osan työstä itse.
Arvo Salo sanoi aikoinaan, ettei meidän pidä tehdä sellaista kulttuuria, jota työmies ymmärtää, vaan sellainen työmies joka ymmärtää kulttuuria.
VastaaPoistaLuultavasti tuo osittain onnistu tai oli muuten vain sopiva kansanluonteelle, sillä eihäm meillä luokkayhteiskunta ole päässyt tuomaan pahimpia puoliaan esiin.
Nyt agendajournalismi ja wokehölmöt pilaavat sen, miltä aikaisempi sukupolvi säästyi.
"Jälkimmäisissä saattoi olla tiettyä reiluuden ja aitouden tuntua, mutta myös selvää alaluokkaista raakuutta. Erityisesti suomalaisissa oli aistivinaan peittelemätöntä kaunaa ja vihaa."
VastaaPoistaSe on vuoden 1918 häviön jälkitunnetta. Toiseksi ei niitä suomalaisia duunareita taidettu Ruotsin kammareihin kutsua, vaikka hyvä palkka maksettiinkin. Arvokkuuden tunnioitusta puuttui.
Laitan tuohon alle otteen erään entisen valtiosihteerimme kirjoituksesta. Siinä Aleksanteri vastaa Castlereaghille koskien (tulevaa) Suomea ja Ruotsia. Järjestelyn seurauksena Ruotsi pysyi puolueettomana ja turvassa ja vauraana seuraavat 200 vuotta, kun Venäjä kehitti Suomesta neutraalin puskurialueen, mutta suuriruhtinaskunnan hyvin eduin.
VastaaPoistaOnkin mielenkiintoista tarkkailla, mitä siitä seuraa, ja kuinka kulttuuri kehittyy, kun sekä Ruotsi että Suomi nyt palaavan menneiden aikojen kaltaisiin sotaisiin, liittoutuneisiin tunnelmiin.
Sitten se lainaus. Aleksanteri: ”Pyytäessäni Englantia ponnistelemaan Norjan takaamiseksi (Ruotsille) halusin järjestää liittolaisen, jolla oli sama tavoite. Saatoin vain menettää suuria merellisiä etuja, jotka Norja antoi Ruotsille minua vastaan.
Sitä vastoin kun kaikki oli kompensoitu, minun pääkaupunkini tuli asemaan jossa sitä vastaan ei voi hyökätä, ja samalla paremmin alueelleen keskittyneellä Ruotsilla ei ollut enää mitään pelättävää. Tällä tavoin puolin ja toisin hankittiin turvallisuutta, kaikki syyt hälytyttäviin keskusteluihin oli poistettu. Jos tässä eivät toteudu tasapainon periaatteet, en tiedä missä ne toteutuvat.”
Aivan niin. Vuosisataisneromme Putin onnistui hävittämään tämänkin rakennelman.
Poista>… Putin onnistui hävittämään tämänkin rakennelman…
PoistaTämä se onkin hyvä ja perimmäinen kysymys. Onko syntipukki se, joka rakennelman käytännössä hävitti – eli Suomi & Ruotsi – vaiko se, jonka katsotaan / oletetaan aiheuttaneen tähän päätökseen johtaneet toimet?
Olettaisin, että tästä asiasta ei saada aikaan kunnon asiallista pohdintaa tässä blogissa.
"Saatoin vain menettää suuria merellisiä etuja, jotka Norja antoi Ruotsille minua vastaan."
PoistaMitähän nekin muka olivat? 1800-luvun alussa Venäjällä oli vitaalisia merellisiä etuja vain Itämerellä ja Mustalla merellä. Mahtavaa pohjoista laivastoa ei tainnut olla kun vasta neuvostoaikana. Haminan rauhan ja Norjan saamisen jälkeen Ruotsi taisi taantua merivaltana, tässäkin blogissa on taidettu kertoa, että saaristolaivaston annettiin tarpeettomana rappeutua. Ruotsi ryhtyi nostamaan rauhanosinkoa ja Pietari sai turvallisuusvyöhykkeen - eikä suomalaisillekaan huonosti käynyt: Win-win-win-tilanne.
Yksi kysymys arvoisalle Vihavasele, emreitus professorille, miksi ei voisi matkusta Pietariin,vaikka piruuttan,onhan maassamme se kuuluisa akateeminen vapaus voimissaan, vai onko.
VastaaPoistaValitettavasti maailma ei koskaan toimi niden ihanteiden mukaan, jota toivomme.
Vihavainen: järjen keidas ankeina aikoina. Kiitos siitä ja voimia jatkoon!
VastaaPoista