Muuttuuko ihminen -ja mihin suuntaan?
Katse vuoteen 2020. Julkaisija Foreign Policy
Association. Suomentanut Risto Varteva. Weilin+Göös 1970. 244 s. Alkuteos Toward the Year 2018. (Copyright 1968
by Foreign Policy Association.)
O, wonder!
How many goodly creatures are
there here!
How beauteous mankind is! O brave new world,
That has such people in't!
(Shakespeare, The Tempest)
Tässä kirjassa, jonka arvioita tieteen,
tekniikan ja talouden kehityksestä tuli jo käsiteltyä, on myös aika lailla
tekstiä, joka käsittelee sitä, miten uudet olosuhteet vaikuttavat ihmiseen.
Muuan uusi asia oli oppimoisen vallankumous, joka oli vielä edessä itse asiassa
koko maailmassakin.
Me vanhatkaan ihmiset emme aina muista,
että joskus vuonna 1970 kansan suuren enemmistön koulutustaso oli matala. Suurin
osa ei esimerkiksi osannut mitään vierasta kieltä. Melkoinen osa vanhaa polvea
ei ollut käynyt koko kansakoulukurssia vaan ainoastaan vajaan kurssin tai pelkän
kiertokoulun, kuten 1800-luvulla nuoruutensa eläneille oli yleistä.
Suomessa lukutaito oli jo relevanteissa
ikäluokissa suunnilleen sataprosenttinen, mutta monessa kehitysmaassa se ei
ollut kovin yleistä ja jopa kehittyneimmissäkin maissa, kuten USA:ssa oli paljon
lukutaidottomuutta, joka keskittyi muutenkin osattomiin väestöryhmiin.
Opetuksen tulevaisuudesta
kirjoittanut Anthony G. Oettinger kiinnittää suurta huomiota television
mahdollisuuksiin, etenkin jos ja kun satelliitit pian mahdollistavat
TV-ohjelmien maailmanlaajuisen vaihdon.
Lisäksi hän rohkenee jo kuvitella
maailmaa, jossa kuka tahansa ja missä tahansa voisi saada yhteyden suuriin
kirjastoihin ja niiden teoksiin ja kaikkeen muuhunkin hyödylliseen,
tarpeelliseen ja sivistävään.
Kehitysmaat olivat vielä aivan
oppimattomia, mutta kenties niiden ei tarvitsisi kulkea samaa kivistä tietä kuin
länsimaiden, jotka olivat uhranneet valtavia resursseja kansojensa
valistamiseen.
Transistoriradioiden, television,
holografian ja muiden menetelmien laaja käyttö satelliittiviestintään
yhdistettynä saattoi johtaa kulttuurikehitykseen, joka perustuu suullisen ja
kuvallisen viestinnän yhdistelmään, mutta ei välttämättä sisällä painettua
sanaa.
Tietokoneita käyttävä symbolinen ja
kuvallinen käsittelytapa saattaisi samalla johtaa ajatus ja kommunikaatiomalliemme
perusteelliseen muuttumiseen. Kaikkein kehittymättömimmätkin maat voitiin kyllästää
Marshall McLuhanin kuvailemalla elektronisella kulttuurilla. Sekin oli eräänlaista
opetusta
Tällaisesta maailmasta oli jo
olemassa erinomainen esimerkki nuorisossa, joka rautaesiripun molemmin puolin
kuunteli jazzia ja rockia.
Tulevaisuuden ihminen olisi joka
tapauksessa kaikkialla maailmassa aivan toisella sivistystasolla kuin nykyinen,
voitiin arvioida. Maailmanlaajuiset televisioformaatit tekivät jo työtään, joka
suuressa määrin oli myös omalla tavallaan sivistävää ja kansoja ja
kansankerroksia yhdistävää. Kyseessä oli hiljainen vallankumous, jonka merkitys
koko ihmiskunnalle oli valtava.
Selvyyden vuoksi totean, ettei
edellinen kappale ole Oettingerin, vaan minun tekstiäni.
Noina aikoina sosiologiaa
opiskelleena muistan vankkumattoman kehitysoptimismin, mihin liittyi myös
tiettyjä pelkoja siitä, että ihmistä voitaisiin oppia manipuloimaan käyttämällä
tietokoneiden avulla niitä valtavia tietovarantoja, joita jokaisesta oli
tarjolla. Jokaisestahan oli jo reikäkorteille siirrettynä monenmoista tietoa.
Sosiaalitieteet saattaisivat tässä
olla samassa roolissa kuin joskus oli filosofia teologian palkkapiikana. Valtioille
tai ehkä muillekin suurille toimijoille oli siis avautumassa mahdollisuus
kehittyä orwellilaiseksi isoksi veljeksi.
Nykyään näin todella on käynytkin.
Tekoäly valvoo jokaista sanaa, jonka kirjoitat internetiin ja tuntee tarkoin
sekä ostoskäyttäytymisesi että muut mieltymyksesi, jotka klikkailemalla
paljastat.
Sensuuri, suostuttelu ja oikein ajattelevan
niin sanotun yleisen mielipiteen aiheuttama yhdenmukaisuuden paine ovat nousseet
aivan uudelle tasolle eikä ihmisten suuri joukko enää kainostele esiintyä
toistensa holhoojina, pöyristyjinä ja sensuroijina. Se alkaa monelle olla jo kunnia-asia
ja intohimo.
Yksilöiden tarkkailu lienee
edistynyt pisimmälle Kiinassa, mutta olisi kovin naiivia olla huomaamatta sitä,
miten suuresti totalitaarinen idea ihmiselämän kaikkien tasojen alistamisesta
oikeaoppiselle ideologialle läpäisee nykyään somen ja median meilläkin.
Entistä moni-ilmeistä puoluekenttää
omine äänenkannattajineen ei enää ole olemassa. Elämme vaihtoehdotonta
totuudenjälkeistä aikaa, jossa auktoriteetit ovat kunniassa ja järjen julkinen käyttö
kiellettyä.
1960-luvun loppu ja 1970-luvun alku
oli vielä niin sanotun reaalisosialismin suurta aikaa, niin nolosti kuin
Varsovan liiton täytyikin lopettaa Prahan kevät. Propagandavyörytystä rauhan
pelastamisesta ja lännen suuren provokaation likvidoinnista uskoivat vain
tyhmät, mutta heitä oli siihenkin aikaan valtavia määriä.
Joka tapauksessa usko kansojen
huimasti nousevan koulutustason ja tulevaisuuden uskomattomien
informaatiopalveluiden vaikutukseen rationaalisen käyttäytymisen lisäämiseksi
oli vahva niin meillä kuin Amerikassa.
Jouduin itsekin vastaamaan
sosiologian tenttikysymykseen, jossa kysyttiin, miksi ideologiat ehtyvät.
Syyhän oli yksinkertainen ja sitäkin vaikuttavampi: ideologiset asenteet
lakkaavat antamasta käyttäytymiselle lisäarvoa silloin, kun asiat voidaan
rationaalisesti ratkaista ja omaa etuaan ajavat ihmiset hyväksyvät ymmärtämänsä
rationaaliset perusteet.
Ei kannata ryhtyä lakkoon, kun
voidaan tarkoin laskelmin osoittaa, että se tekee suurempaa vahinkoa kuin
tietyistä ehdoista sopiminen. Sama koskee sotaa, joka on varma tapa
vahingoittaa sekä muita että itseä.
Vaurastuminen ei ole mahdollista
alueita valloittamalla ja kansoja alistamalla. Sen sijaan tuollaisista pyrinnöistä
luopuminen saattoi olla mittaamattomasti tehokkaampaa, minkä jo Saksan ja
Japanin taannoinen historia vakuuttavasti osoitti.
Ajan muotitiede, sosiologia esiintyi
täysin ideologianeutraalina rationaalisuuden edistäjänä. Tässä käsiteltävään teokseen
luvun Käyttäytyminen kirjoittanut Ithiel de Sola Pool, MIT:n valtio-opin
professori esitti, että kehitys johtaisi muun muassa nationalismin vähenemiseen
ja sotien ehkäisemiseen.
Seuraavilla kymmenellä tekijällä
olisi seuraavan puolen vuosisadan aikana suuri vaikutus käyttäytymisteknologioihin:
-yhteiskunnallisten tilastojen laajempi
käyttö, mukaan lukien gallupit ja raportit yleisen tietämyksen tasosta eri
ryhmissä
-tietokoneilla toimivat suuret
tietoluettelot
-relaatiomatematiikka
-ajatus- ja oppimisprosessien
ratkaiseminen
-tietokoneiden oppiminen puhumaan
kokonaisia lauseita
-uusien lääkeaineiden mahdollistama
ihmismielen säätely
-uudet tiedot lapsen kehityksestä
-ihmisten estojen väheneminen
-kansojen kyky säädellä
taloudellista kasvuaan, mihin liittyi kasvun pitäminen vakaana ilman häiriöitä
ja tietoiset ratkaisut kasvun, kulutuksen ja vapaa-ajan välillä
Nämä uudet asiat voitiin ennustaa
hyvin luotettavasti. Niiden vaikutus oli kuitenkin vaikeammin arvioitavissa.
Olisiko vuonna 2020 vielä
kansallisvaltioita? Olisiko silloin edelleenkin vain kaksi suurvaltaa? Olisiko
teollinen kehitys vain harvojen omaisuutta ja kehittymättömyys monen kohtalo?
Pitivätkö ydinaseet yllä kauhun tasapainoa? Olisiko YK vahvempi vai heikompi
kuin nyt?
Oli sellainenkin mahdollisuus, että
rikkaat ja voimakkaat valtiot, erityisesti USA alkaisivat pelätä, että joku
mahdollinen vihollinen pääsisi kehityksessään edelle. Tällöin lisättäisiin
investointeja tämän estämiseksi, muuten USA ja muutkin rikkaat maat lisäisivät
vapaa-aikaa nopean kasvun kustannuksella.
Joka tapauksessa nationalismi oli
jo nyt heikentynyt Euroopassa ja oli syytä uskoa ilmiön leviävän kaikkialle.
Vuonna 2020 diplomaatit olisivat
yhteydessä päävirastoonsa, joka antaisi heille suurista tietokoneistaan kaikki
pyydetyt tiedot. Niiden käsittelemiseen tarvittaisiin tieteellisesti
koulutettuja teknikoita, jotka vähitellen valtaisivat ulkopolitiikan
yleismiesten paikat.
Tietokoneiden avulla uuden polven
suurlähettiläät voisivat joka tapauksessa hetkessä analysoida luotettavasti kaikkia
poliittisia tapahtumia.
Ongelmaksi kyllä jäi, että vaikka
kehittynyt käyttäytymisteknologia voisi tehdä neuvotteluprosessin kulun
hienostuneemmaksi, ei se välttämättä toimisi kummankaan osapuolen yksinomaiseksi
hyödyksi.
Itse ymmärtäisin vuoden 1970 eväillä
kehityksen joka tapauksessa johtavan pakostakin suurempaan rationaalisuuteen ja
molemminpuolisesti optimaalisiin päätöksiin.
Tietokoneita käsittelevä luku on
täynnä optimismia. Pienten laitteiden avulla saatettaisiin saada kaikkialle
parhainta mahdollista tietoa ja kokemusta välittömästi. Niiden avulla
voitaisiin sivistystasoa myös suuresti nostaa ja tehostaa mm. kielten opetusta.
Uusi teknologia vaikuttaisi myös
itse kieleen ja siihen, miten sitä käytetään. Ajatuksetkin oli muutettava
sellaiseen muotoon, että ne soveltuisivat tallentamiseen koneiden
käsiteltäväksi ja olisi kehitettävä uusi yleiskieli sekä teknisellä tasolla
että normaalikäyttöön. Todennäköisesti se olisi joku muunneltu englannin kielen
laajennus.
Käyttäen analyysin menetelmiä ja
uskoen järjen voimaan todellisuus voitaisiin ilmaista loogisin järjestelmin Tämän
aistimuksista ja hengestä erillään tarkastellun järjen ja analyysin mahdollisuuksien
loistava toteutus merkitsisi uuden maailman alkua ja teknisen yhteiskunnan alkua
ja teknisen yhteiskunnan syntyä.
Tietokoneistumisen seurauksiin
voitiin arvioida kuuluvan yleisen rationalisoitumisen, mikä vähentäisi valtioiden
välisiä ideologisia eroja, kansainvälistäisi tiedettä ja nostaisi
yleissivistyksen tasoa. Se myös muuttaisi asenteita tuonpuoleisia asioita
kohtaan eli vähentäisi uskonnollisuudelle jäävää tilaa.
Tämän näköistä oli siis ajattelu
tietokoneajan aamunkoissa ja sosiaalitieteiden ja kvantitatiivisten metodien
uusien saavutusten hurmassa.
Eipä aikaakaan, kun Lähi-idässä
uskonnollis-kansalliset ristiriidat ja niiden aiheuttama energiakriisi sitten
1970-luvun alussa ja puolivälissä ravisteli koko maapalloa. Sitten kukistui
Persian shaahi ja öljyrikkauksien voimalla palattiin islamilaisessa maailmassa
takaisin keskiaikaan, sille 1400-luvulle, jota sikäläinen kalenterikin
osoittaa.
Neuvostoliiton romahduskaan ei
hävittänyt kansojen halua olla seuraamatta Amerikkaa ja sen tiedemiehiä ainoalla
oikealla ja rationaalisella tiellä. Itse asiassa siitä seurasi todellinen
nationalismin räjähdys ja ennen pitkää alkoi myös Venäjän taantuminen oman
keskiaikansa suuntaan ainakin symbolisella tasolla.
Pitkäksi aikaa olikin rationaalisuus
näyttänyt maailmassa luonnonvoimaisesti vain ja ainoastaan lisääntyvän ja
ymmärrettävästi oli hyvin vaikea uskoa, että suunta saattaisi niin radikaalisti
muuttua niin äkkiä ja niin laajoilla alueilla.
1970- ja vielä1980-lukukin olivat
yhä länsimaisen kehitysoptimismin suurta aikaa, joka huipentui Neuvostoliiton
romahdukseen. Sen hiipumista olemme nyt jo pari vuosikymmentä todistaneet,
milloin mitäkin katastrofia seuratessamme ja vielä pahempaa odottaessamme.
Muistakaamme kuitenkin, että vuoden
1970 tilanteesta olemme hyvin monessa suhteessa edistyneet olennaisesti. Köyhyys
ja kurjuus ovat vähentyneet, valistus ja rationaalinen käyttäytyminen ovat
lisääntyneet ja sodat saatiin ainakin Euroopassa jättää sotimatta monen vuosikymmenen
ajan.
Tässähän voisi ihan siteerata
Stalinin sanoja: elämä on tullut paremmaksi ja iloisemmaksi. Valitettavasti
tämä suuntaus ei sitten kaikille riittänyt.
Ehdimmekö tutoutua ennen kuin opimme tarpeeksi? Siinäpä kysymys. Perinteinen tieto rynnii kiihtyvällä vauhdilla ja nyt alamme olla niillä rajoilla, että kvanttifysiikan, nanoteknogian ja sen sellaisten avulla voimme ehkä kohta ymmärtää, mikä on ihmisen mieli. Siitä se sitten lähtee. Joskus sitten ymmärrämme, miksi me olemme täällä. Nyt vielä pohdimme olemmeko energiaa vai informaatiota, mutta kunhan se selviää, niin ihminen voisi sitten pikku hiljaa uskoa, että nimi, homo sapiens, oli sittenkin oikein valittu. Nomen est omen.
VastaaPoistaVoi kyllä olla, että vain koneet ymmärtävät niin vaativia asioita.
Poista"Voi kyllä olla, että vain koneet ymmärtävät niin vaativia asioita. "
PoistaTämä on kyllä niin kovan luokan oivallus, että siteeraan sitä muuallakin, jos vain passaa.
Ihmisen aika meni jo. Siinä sitä on purtavaa yhdelle jos toisellekin.
Eurooppalainen edistysusko on valistusajan tuote, ja valistuksen draivi palautui kirjapainoon -- kirjoitetun kielen koneelliseen monistamiseen.
VastaaPoistaGutenbergilainen galaksi oli mcluhanilaisittain "kuuma" paikka, kirjoitettu kieli rekrytoi lukijan aivot aktiiviseen tulkintaan ja visuaalisen mieltämisen mahdollistamaanajantajun hallintaan. Kirja oli se väline -- "the media and the m e/a ssage" -- joka oli individualisaation, kartesiolaisen subjektin ja todellisuuden objektivoitumisen työkalu, ja kirjoitetun kielen kulttuuri- ja yhteiskuntavaikutusta olivat niin suuri vallankumous kuin se erityiseen tajunnalliseen "edustuksellisuuden" kognitioon perustuva demokratia, joka nyt on kielellis-kulttuuristen kansallisvaltioiden sisäisen taantumisen ja romahtamisen myötä jo armottomasti hajoamassa. (Olemme "negatiivisten kulttien" asteella, eikä paluu terveeseen yhteiskuntadynamiikkaan ole enää mahdollista.)
McLuhania tukin kukaan ymmärsi hänen omana aikanaan. Hän ei suinkaan puhunut "maailmankylästä" ihanteena, vaan sähköisen kulttuurin kaikkiläpäisevänä yhteisömuotona, jossa kaikki ne kirjallisen sivistyksen tajunnalliset työkalut jotka eurooppalaisen uuden ajan edistyksen takana olivat menettävät merkityksensä. Sähköinen kulttuuri taannuttaa kirjallisen tajunnan. McLuhanin eräs seuraaja, Neil Postman, on nämä painotukset tuonut selvimmin esiin.
Teknomaanikot ovat tajunnallisista tosiasioista ihan pihalla. Heillä on edelleen tuo viidenkymmenn vuoden takainen unelma ja illuusio ihmisjärjestä tietosanakirjan -- hahhah, siis kuin Suuren Ensyklopedian, siis nykyisin Wikipedian -- muotoisena assimilatiivisena rakennelmana, jolloinen ihmisjärki nimenomaan ei ole. Ihmisjärjestä yhdeksän kymmenesosaa sijoittuu kaiken "tiedollisen" tuolle puolen, sanotaanko vaikka freudilaisittain alitajuntaan. Se ei ole yksilöominaisuuksin varustettu, vaan olemuksellisesti kollektiivinen. Se ei myöskään ole "päämäärärationaalinen" -- aikajatkumo, ajantaju, sellaisena kuin se meidän aivoissamme on vaikuttanut, siis visuaalisina mielteinä joiden varassa syysuhteet ja päämäärärationaalisuus operoivat, on kartesiolaisen paradigman eli individualisaation tuote, joka on nyt valitettavasti painumassa historialliseen hautaansa.
Wittgensteinin varhaisfilosofia yritti jäljittää elementaarilauseen rakenteen ja sen yhteyden todellisuuden lainalaisuuksiin -- mutta myös hän itse myöhemmin luopui tästä sinänsä itseensä loogisesti sulkeutuvasta ontologiasta. Hän ei käsittääkseni koskaan itse eksplikoinut täydellistä yhteismittomuutta, eroa kirjoitetun ja puhutun kielen välillä. Sen sijaan McLuhanilla tämän perustavanlaatuisen eron tajuaminen sisältyy jo lähtökohtiin.
Vulgaaripositivismi on osuva nimitys tuollaiselle teknomanialle, jota tässä esitellyssä kokoomateopksessa kirjoittavat kai laidasta laitaan edustavat. Se on elänyt aikojen yli ja on tänä päivänä vahvempaakin kuin tuolloin. Näemme tuolloisen ylioptimismin paikkansapitämättömät ylilyönnit, mutta emme edelleenkään yleisesti ymmärrä ettei koneälystä koskaan tule mitään samanlaatuista kuin ihmisen tajunnasta tai edes sen tietoisesta osasta. Yksikään supertietokone ei tule omaamaan alitajuntaa, eikä pysty edes kertomaan yhtään uutta vitsiä. Ja kaiken perujsta -- ajattelumme kollektiivinen pohja, yhteinen kieli -- on jotain jota yksikään kone ei koskaan tule tuottamaan.
Yleisvaikutelmana täytyy sanoa, että tämä ennusteosio näyttää kuitenkin toteutuneen paljon paremmin kuin edellisen blogin kuvaamat teknis-poliittiset ennusteet, varsinkin tietokoneiden vaikutusten osalta.
VastaaPoistaSe missä ehkä oltiin perusteellisesti väärässä on yksipuolinen rationaalisuuden korostus, siinä unohdettiin arvojen merkitys. Realistisempi ihmiskuva olisi ehkä ollut, että rationaalisuus on väline, jolla ihminen pyrkii toteuttamaan arvonsa, mukaanluettuna moraali, uskonto ja ideologiat, joita ei voi voi rationaalisesti perustella.
”Uutta maailmaa odotellessa”
VastaaPoistaLienee jo korkea aika toivoa oikein sydämen pohjasta, että viisaat tuottaisivat moniosaisen teoksen siitä, miten russofobia onkin muuttunut jo ryssävihaksi. Yksi viisas ja yksi kirja eivät riitä, koska viisaita pitää olla paljon ja niteitäkin saman verran. Ja koska Moskovan pyrkimykset valloittaa koko maailma saivat alkunsa jo Iivana Julman eli Iivana IV ajoilta lähtien. Vuosisatoja on kertynyt siis jo todella hyvin paljon. Kun mainittu kokoelma nimeltään ”Russofobiasta ryssävihaksi” julkaistaan ja koko maailma saa sen luettavaksi, niin jotain siitä on hyötyä. Kun Moskova Iivana Julman ajoilta lähtien pullistui sotien aseilla aina Alaskaan ja Los Angelesin saakka niin syntyikin russofobia. Mutta kun Moskova alkoi levittämään russifikaatiota koko maailmalle, Venäjästä/Neuvostoliitosta puhumattakaan, niin syntyikin luonnollinen ryssäviha.
Tuollaisia tekno-rationaalisia tulevaisuusunia voivat nähdä vain ohutilmaiseen elitistiseen korkeuteensa lukittautuneet henkilöt. Heille tekisi terveellistä tulla/mennä reaalielämän matalien mutalähteiden partaalle tai vaurioituneiden hermosäikeiden tuottamaan bastardiseen logiikka- ja ratiovajaaseen ihmisyyden entropiasoppaan: siellä ja sieltä voisi havaita, että vaikka ylhäällä olisi miten hienot parkettilattiat, alhaalta sekokako-maailmasta nousevat ne höyryt ja voimat, jotka järisyttävät tulevaisuusunelmien pilvilinnat murskaksi. - Veikko Huuska. -
VastaaPoistaps. Kuvaavaa: En jostain syystä päässyt g-tililleni tänä aamuna, enkä tässä ehdi muiden hommien vuoksi perehtyä miten onnistuisin kirjautumaan sinne uudestaan.