keskiviikko 14. toukokuuta 2025

Heidän taistelunsa

 

Ihr Kampf (Их борьба)

 

Mein Kampf on teos, jota tunnetaan valitettavan vähän. Onhan sitä myynnissäkin ollut, mutta valehtelisin, jos sanoisin, että se on helppo hankkia käsiinsä.

Kuitenkin kirja kaikessa naiivissa eklektisyydessään ja oudossa paatoksessaan on äärimmäisen tärkeä johdatus siihen ajatteluun, joka sitten antoi maailmalle Hitlerin ja hänen kansallissosialisminsa. Jos opettaisin yliopistossa Euroopan historiaa, panisin kirjan pakolliseksi lukemistoksi.

On älylliselle ilmapiirillemme kuvaavaa, että koko idea herättäisi nyt suurta paheksuntaa ja luultavasti saisi aikaan boikotteja ja herjauskampanjoita. Hölmön mielestä on aina parempi olla tietämättä kuin tietää ja sosiaalisia suhteitaan ja uraansa arvostava kunnioittaa ehdottomasti vallitsevaa mielipidettä, olipa se miten typerä tahansa.

Uutta on se, että tätä pidetään normaalina myös yliopistoissa, meillä ja muualla.

Jo 1970-luvulla emigroitunut Venäjän juutalainen Aleksandr Janov (Alexander Yanov) (ennusti, että 2000-luvulla Venäjällä tulee valtaan fasismi, joka lainaa muotokielensä ortodoksisiselta uskonnolta. Janov jopa kuvitteli, että koko yhteiskunta voitaisiin järjestää mordtodoksisen kirkon ympärille. (ks. Vihavainen: Haun Yanov tulokset).

Ihan niin ei sentään ole käynyt ja kenties ei käykään. Venäjän Ortodoksinen kirkko on vain tarjonnut alttiisti siunaustaan sodalle ja väkivallalle ja jopa kanonisoinut ohjusjoukoille oman pyhimyksen (ks. Vihavainen: Haun ushakov tulokset ).

Venäläistä nykyjärjestelmää on hyvin perustein syytä sanoa fasistiseksi. Kyseessä ei tässä tapauksessa ole mikään sisällyksetön solvaus, vaan se nimenomaan sopii järjestelmän objektiiviseksi kuvaukseksi. Valtio käskee yhteiskuntaa ja yksilö on olemassa sitä varten ja sitä palvellakseen.(vrt. Vihavainen: Haun fasismi tulokset).

Valtion päämäärät ovat elämää suurempia ja sen väkivaltapolitiikka tarjoaa poroporvarillekin tilaisuuden saada omalle elämälleen tarpeiden tyydytystä suurempi merkitys, kuten Johtaja jo varhain sankarivainajien omaisille lausui.(vrt. Vihavainen: Haun leontjev tulokset).

Valtio on se, josta kaikki arvo lähtee ja jonka kunniasta ja suuruudesta tarttuu aina hippunen myös sen vähäisten palvelijoiden elämään. Marttyyrinkruunu on ylin mahdollinen kunnia.

Näyttää siltä, että tämä ideologia -ja kyseessä tosiaan on selkeä ideologia- on saatu huomattavan menestyksellisesti iskostettua tavallisen Ivan Ivanovitšin ja Maria Ivanovnan päähän hyvin nopeassa ajassa. Vielä ennen Krimin valtausta yleinen mielipide oli kovin demokraattinen ja länsimielinen. Ukrainaa rakastettiin kuin veljeä armasta (vrt. Vihavainen: Haun suuri hurahdus tulokset).

Mutta onko nyky-Venäjällä omaa Mein Kampfiaan? Siis kertomusta siitä, mitä on tehty ja visiota siitä, mihin on päästävä? Omaa katekismusta, ”Lyhyttä kurssia” tai ”Punaista kirjaa” siellä ei ole -vielä. Mutta entäpä tulevaisuuden visio, näkemys uudesta Venäjästä, joka luodaan, kun kansa saadaan herätettyä?

Onhan se olemassa ja olen siitä aikoinaan kirjoittanut. Pistänpä tähän vielä blogin, jonka kirjoitin toistakymmentä vuotta sitten:

 

maanantai 1. joulukuuta 2014

Projekti Venäjä

 

 

 

"Projekti Venäjä". Muuan kirjasarja

 

 

Ennen duuman vaaleja vuonna 2008 koristivat Venäjän kaupunkien keskustoja valtavat mainoslakanat, joissa julistettiin, että ”Putinin suunnitelma on Venäjän voitto!”.  ”Kansalliseksi johtajaksi” asettunut Putin saikin vaaleissa vakuuttavan valtakirjan kansalta, joka ei tosin näytä olleen juuri selvillä siitä, millainen suunnitelma Putinilla oikein oli, puhumattakaan siitä, kenet Venäjän oikein oli määrä voittaa.

Vaikka vaaleissa epäilemättä fuskattiin, ei se asiantuntijoiden mukaan selittänyt kuin korkeintaan parikymmentä prosenttia äänisaaliista. Venäjän kansa oli tehnyt jotakin, jota tulevaisuudessa saatetaan nimittää sen historialliseksi valinnaksi. Tietämättä miten ”kansallinen johtaja” valtaansa aikoo toteuttaa, se on ilmoitti selkeästi antipatiansa niitä poliitikkoja kohtaan, jotka liputtivat länsimaisen demokratian ja liberalismin tunnuksin. Paradoksaalista tai ei, demokratian ja oikeusvaltion arvot kelpasivat tutkimusten mukaan kyllä venäläisille, mutta niiden nimiin vannovat poliitikot eivät. Korruptoituneen ja varastelevan herralauman yläpuolelle näytti nousevan vain yksi hahmo, joka edusti oikeudenmukaisuutta ja järjestystä. 

Kun Suomessakin on taas uudelleen nostettu esille nuo muutaman vuoden takaiset asiat, voinee niihin tässkin taas viitata, vaikka olen saattanut tämänkin teksti jo ainakin pääoiirteissään julkaista.

Mikä sitten on ”Putinin suunnitelma”? On väitetty ettei sellaista ole, mutta ennen vaaleja ilmestyi kyllä parikin tuon nimistä kirjaa presidentin hallintoa lähellä olevan ”Jevropa”-kustantamon toimesta. Suppeampi esitys keskittyi esittelemään Putinin duumalle lähivuosiksi antamaa taloussuunnitelmaa, jossa ei ole mitään kovin raflaavaa. Laajempi esitys puolestaan etsi piileviä viisauksia ja yhtenäistä suunnitelmaa Putinin seitsemän vuoden aikana pitämistä puheista ja vakuutti, että kaiken takaa löytyy yhtenäinen suunnitelma, jota Venäjän tulevien presidenttien on syytä noudattaa. Kokoelmassa oli ohjelmallisiksi ja yleispäteviksi katsotut kohdat paksunnettu ja teos on varustettu hakemistolla. Niinpä itse kunkin pienemmän johtajan oli helppo etsiä tarvittaessa aatteellista tukea kansalliselta johtajalta tai muutoin puhua suulla suuremmalla. Kokoelman ongelma on kuitenkin sama kuin Stalinin aikoinaan julkaisemalla vastaavalla opuksella, jonka nimenä oli ”Leninismin kysymyksiä”. Toki nuo puheet on pidetty aina tietyissä konkreettisissa tilanteissa eivätkä ne välttämättä lainkaan vastaa presidentin kantaa joissakin toisissa yhteyksissä. Stalinin aikana saattoi olla vaarallista kovin rohkeasti vedota hänen omiin kirjoituksiinsa, eikä maailma tässä suhteessa liene olennaisesti muuttunut.

Entä kenet Venäjän olikaan määrä voittaa? Samainen Jevropa-kustantamo julkaisi teoksen ”Putinin viholliset”, jossa nimekkäimmät Putinin vastustajat kuvattiin kukin tietyn kuolemansynnin edustajina: Berezovski edusti vihaa, Kasparov ylpeyttä, Limonov himokkuutta, Kasjanov ahneutta, Hodorkovski kateutta, Illarionov laiskuutta ja Gusinski mässäilyä. Lisäksi esiteltiin lauma vähäisempiä tekijöitä eli ”pikkupiruja”. Omituisen teoksen silmiinpistävimpiä piirteitä on sen kvasiuskonnollinen paatos. Viimemainittu ei kuitenkaan ole Venäjän nykyisessä poliittisessa ilmapiirissä poikkeuksellista, päinvastoin.

Moni varmaankin huomasi, että Venäjän ortodoksinen kirkko kiirehti tuolloin hyväksymään Putinin politiikan, mikä kuulostaa hiukan oudolta ottaen huomioon kirkon ikimuistoisen pyrkimyksen pysyä poissa maallisia asioita koskevasta päätöksenteosta. Toisaalta siinä tietenkin ilmeni samaisen kirkon vanha rooli korkeimman vallan siunaajana ja myötäilijänä. Niin tai näin, vaalien liepeillä ilmestyi useitakin huomiota herättäneitä kirjoja, joissa ortodoksian merkitys tulevalle Venäjälle nähdään aivan keskeisenä. Niistä kummallisimpia oli kaksiosainen ”Projekt Rossija” –Venäjän projekti.

Kirjan tekijät olivat kätkeytyneet nimettömyyteen ja julistavat mahtipontisesti ”Älkää uskoko ketään! Meillä ei ole kasvoja. Se joka sanoo, ”Olen kirjan tekijä” tai ”Olen projektin johtaja” on huijari ja provokaattori… vihollinen on vahva ja viekas. Mutta me kestämme, sillä meitä ei ole. Siksi että musiikki ja sanat tulevat kansalta”. Kansiteksti vakuutti, että kirjoittajien henkilöllisyys on kuin onkin suuri mysteeri: Kreml ei tunnista heitä eikä länsi liioin. Sama koskee tunnettuja kolumnisteja. ”Analyytikot riitelevät, mutta joutuvat lopulta tunnustamaa, etteivät tiedä.” Kustantamo hehkutti tilanteen merkillisyyttä kehottamalla kirjoittajia ottamaan yhteyttä, koska tiedossa ovat mehukkaat tekijänoikeuskorvaukset valtavina painoksina julkaistuista kahdesta teoksesta. Kolmannenkin kirjan tiedotettiin vielä tulevan. Syystä tai toisesta presidentin hallinnon kerrottiin suositelleen jo teoksen ”erikoispainosta”, joka ilmestyi ennen nykyistä opusta, joka oli heti suurten kirjakauppojen myyntilistojen kärjessä.

Mitä tämä mystinen opus sitten oikein piti sisällään? Millaista ”projektia” Venäjälle tuolloin tarjottiin ja miten sen kuviteltiin toteutettavan?

Ensinnäkin voi todeta kirjalle olevan ominaista tietty uskonnollinen –ehkä voisi sanoa ”kvasiuskonnollinen” paatos. Siinä viljellään runsaasti raamatunlauseita ja kaikenlaisia vertauksia, vähemmän sen sijaan viitataan tutkimuksiin. Tyyliä ja vakuuttelun metodeja voisi verrata Hitlerin Mein Kampfiin, joka myös oli luonteeltaan kansanomainen ja helppotajuinen, paradokseja ja vertauksia viljelevä. Välillä aforismit kuulostavat koomisilta ja tuovat mieleen kaikkien grafomaanien suojelijan, Kozma Prutkovin. Kirja ei kuitenkaan keskity pohdiskeluun, vaan suuntautuu selvästikin käytännön toimintaohjeen etsimiseen. Siinäkin suhteessa se muistuttaa pikemminkin Mein Kampfia kuin saapasnahkatornistaan kurkistavan venäläisen slavofiilin päiväkirjaa. Kirjoittajien tarkoituksena ei ole, he tähdentävät, valmistella menestystä vaaleissa, vaan luoda uusi sivilisaatio. Tähän tarkoitukseen he etsivät ihmisiä, jotka kykenevät ajattelemaan suuria ja työskentelemään systemaattisesti.

Mikä sitten on Venäjän ongelma ja miten se on ratkaistavissa? Kirjassa hahmotellaan viholliseksi kasvoton, mutta määrätietoinen ja amerikkalaista alkuperää oleva kulutusideologia, mammonismi, joka pyrkii tuhoamaan traditionaaliset sivilisaatiot sisältä päin, informaatiosodan asein. Amerikkalaisperäisen epäkulttuurin olemusta ruotiessaan teos noudattelee polkuja, jotka ovat venäläiselle kulttuurikritiikille jo tavanomaisia. Kaiken pahan juureksi paljastuu kapitalismin henki, joka sai alkunsa protestantismista.

 Informaatiohyökkäyksen tärkein kohde ja suurin este maailmanvalloituksen tiellä on ortodoksia ja venäläinen ihminen, joka on yhä säilyttänyt sielunsa ideologisesta rumputulesta huolimatta. Venäläinen sielu on pohjimmiltaan yhä turmeltumaton ja bolševikkivaltakin oli olemukseltaan uskonnollisuutta.

Venäjä voi yhä voittaa taistelun, johon se on joutunut. Vaihtoehtona mammonanpalvonnalle on valtakunnan perustaminen sille vastakkaiselle uskonnolle, nimittäin ortodoksialle. Kirjoittajat katsovat, että ortodoksialla on mahdollisuutensa ja tilauksensa ”poliittisen uskontona” ja mammonismin vastavoimana siinä kuin islamillakin.Tekijät hehkuttavat slavofiilisiä myyttejä ortodoksian erityisestä humaanisuudesta ja suvaitsevaisuudesta ja vertaavat sitä kapitalismin protestanttiseen eetokseen, joka kielsi toisuskoisten, pakanoiden ja muiden helvettiin tuomittujen ihmisarvon ja siten oikeutti esimerkiksi neekeriorjuuden.

Ortodoksisen paratiisin todellisuus hahmotellaan hämärästi, mutta mammonistisen tuhoamistaistelun tavoitellut seuraukset sitäkin selkeämmin: kyseessä on kaikkien todellisten arvojen alistaminen loputtomasti kasvavalle kulutukselle, mistä seuraa yleinen moraalittomuus ja lopulta myös kansojen fyysinen tuho. Uhkakuva on sinänsä perusteltu ja osittain vakuuttavastikin esitetty. Keskeistä teoksessa kuitenkin on sen käytännöllinen puoli: millä tavalla hyökkäys pysäytetään ja miten Venäjä lopulta voittaa vihollisensa?

Ensisijaiseksi tehtäväksi esitettiin uuden eliitin luominen, mikä muuten oli myös ollut pääideologi Surkovin keskeisiä huolenaiheita. Uuden eliitin täytyy olla kykenevä suurimittaiseen ajatteluun, toisin kuin nykyiset rikkauksia haalineet poroporvarit, joiden unelmien huipentumana ovat kultaiset vessanpytyt. Uudella eliitillä täytyy olla sankarin aineksia ja valmiutta työskennellä uhrautuvasti aatteen puolesta. Kun se on koossa, se muodostaa tulevan vallankumouksen selkärangan. Vallankumouksen tavoitteena on ortodoksinen valtakunta (pravoslavnoje tsarstvo), jonka johto on luonteeltaan pysyvä ja siksi kykenevä strategiseen toimintaan. Päiväläinen, vremenštšik ei pysty rakentamaan mitään pysymää. Pysyvyyden hankkiminen merkitsee irtisanoutumista demokratiasta, jonka takaama johdon vaihtuvuus on vain vihollisen keino Venäjän ja muidenkin maiden pitämiseksi voimattomina. Koska demokratialla on informaatiosodan nykyisessä vaiheessa myönteinen lataus, ei sen kukistamista saa vielä avoimesti propagoida. Kiila voidaan lyödä pois vain toisella kiilalla ja samoin informaatiota on torjuttava vastainformaatiolla. Jossakin määrin on turvauduttava myös sensuurin eri muotoihin. Kysymyksessä ei ole taistelu kansaa vastaan vaan sen puolesta. Kansa ei missään oloissa kykene hallitsemaan suurta valtakuntaa, kuten jo antiikin auktorit tiesivät. Tuleva valtakunta rakentuu ortodoksian ja itsevaltiuden pohjalle, mutta se on myös kansanomainen, kuten jo Nikolai I:n aikaisessa doktriinissa hahmoteltiin.

Suunnitelman toteuttamisen ensimmäisenä askeleena on estää vallan vaihtuminen. Ne, jotka ovat kiinnostuneita aatetta kannattamaan ja pyrkimään uuden eliitin jäseniksi voivat ottaa yhteyttä osoitteella project2008@mail.ru. Teoksesta luvattiin kolmas osa ja sittenhän siitä tuli vielä neljäskin. Olen niistä aikoinaan kirjoittanut ja niihin taitaa olla vielä syytä palata. Sattuneesta syystä.

 

19 kommenttia:

  1. Harmillisesti olet valtamedian aivopesemä ja russofobian sokaisema, fasismi kyllä pätee ukrainalaiseen yhteiskuntaan, ja kokaiinipianisti Z siellä vastaa Adolfia, mutta ei siinä mitään, jatka vain kaikin mokomin vanhurskasta unimaailmaasi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt on kyllä vaikea hahmottaa, mihin huumorin lajiin Anon 9.49 kommentti kuuluu.

      Mutta tokko tuo mitään haittaa?

      Poista
    2. Olisiko trollismin huumorinlaji, mahorkka haisee...

      Poista
  2. Mein Kampfin lukaisin joskus aikoinaan, ei ole maailmankirjallisuuden helmiä: mutta onhan se nytkin saatavilla Adlibrisistä. Patologista ideologiaa se on, kuin Pravda aikoinaan.
    Hitleriläisyyden ja neuvostoliittolaisuuden samankaltaisuus on kuitenkin vaikuttavaa. Kun natsit tuhoutuivat, niin venäläisyys jäi henkiin: viime sodan seuraamukset ovat näkyvissä. Kun sanotaan, että berliiniläiset pelkäsivät enemmän neuvostoliittolaista rauhaa, kuin heidän sotaansa. Raiskattu ja ryöstetty kansa, esim. T.H Plievierin mukaan, sai maksaa hitlerin valtakaudesta suuren hinnan.
    Raiskausten mittasuhteet olivat hirvittävät. Natsien puuhastelu idässä oli brutaalia, mutta neuvostoliittolaisten toimet täysin epäinhimillisiä. Nuoret tytöt raiskattiin, päät katkottiin ja potkittiin ojiin.
    Vaikka neuvostoliittolainen eli USA:sta tuodun ruoan varassa, berliiniläisten kaikki ruoka ryöstettiin ja varsinkin viinat. Berliininiläisten lapset kuolivat nälkään.
    Ryöstöt olivat perustavaa laatua: Neuvostoliittolainen ei huutanut ruki vehr, kohdattuaan saksalaisen, vaan uri, uri, uri; kelloja ei neukuilla ollut. Valtiopäivätalon punalipun nostossa olleella neuvostoliittolaisella oli useampi kello ranteessa, ne retusoitiin pois virallisesta kuvasta. Arvoesineet, vaatteet ja jopa liinavaatteet kelpasivat. Tehtaat lähtivät Neuvostoliittoon, rikkalapioita myöten. Raivauskalusto, kuorma-autot ja traktorit tarvittiin Moskovassa.
    Nykyään voi todeta saman jatkuvan, Ukrainan sota on venäläisyyttä venäläisimmillään.
    Malaysian Airlinesin lento 17 pudotusta eivät venäläiset ikinä tunnustaneet, vaikka todisteet olivat selvät. Matkustajakone Kalevakin putosi itsestään.
    Armeija-aikana, rannikkojääkärinä näin venäläisen sikailun läheltä, Suomen aluevesiltä, häikäilemättä.
    Reilu naapurimme on alkanut varustamaan Suomen vastaista rajaansa, vaikka on selvää, että NATO:lle se ei tule pärjäämään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vihasi kokonaista kansaa kohtaan näyttää olevan jo aika kovaa. Ovatko kaikki venäläiset todella niin pahoja, että venäläisyys vertautuu mielessäsi suoraan kansallissosialismiin?

      Ja vähän kummallista arvottamista sanoa natsien tekoja idässä brutaaleiksi, mutta neuvostoliittolaisia täysin epäinhimillisiksi, ikään kuin vertailla näitä julmuuden tasossa ja pitää toista jollakin lailla vähemmän pahana. Natsit surmasivat miljoonia ihmisiä sotaretkellään. Ihmisiä ammuttiin, kaasutettiin, poltettiin elävältä ja näännytettiin tahallaan nälkään valtavat määrät.

      Puna-armeijassa taisteli miljoonia ukrainalaisia? Linkittyvätkö puna-armeijan toimet mielessäsi samalla tavalla ukrainalaisuuteenkin kuin venäläisyyteen? Kertovatko Volynian ja Itä-Galitsian tapahtumat ukrainalaisuudesta? Kertovatko Viipuri 1918 ja Itä-Karjalan keskitysleirit suomalaisuudesta? Onko japanilaisuus Nanjingissa ja amerikkalaisuus My laissa ja Wounded kneessä?

      Poista
    2. Äitini sodan rintamalla kokeneena ymmärsi venäläisyyden kaksoisluonteen erinomaisen selkeästi.

      Vielä vanhoilla päivillään hän alkoi opiskella venäjää, kävi usasti Neuvostoliitossa ja oli kiinnostunut sikäläisestä elämästä ja ihmisistä. Hänellä ei ollut mitään pahaa sanottavaa vänäläisistä ihmisinä ja sikäläistä kulttuuria hän arvosti kovasti.

      Mutta hänellä ei ollut mitään epäselvää - ei niinsanotusti kahta sanaa siitä, että jos venäläiset järjestäytyvät miten tahansa, palokunnaksi, kirkkokuoroksi, moottoripyöräilijöiksi puhumattakaan että valtioksi, niin lopputulos on aina "ryssä", jolta ei ole mitään hyvää odotettavissa.

      Kesti aikansa ennenkuin oivalsin tuon hänen kaksijakoisen ymmärryksensä venäläisistä ja Venäjästä. Hänelle tuo kaikki oli sanomattakin itsestään selvää.

      Poista
    3. Siinä se paradoksi on: tunnen fiksuja ja mukavia venäläisiä, mutta miksi järjestelmä tuottaa putinismia ja stalinismia....Kyllä, on verrattavissa kansallissosialismiin, kysy vaikka puolalaisilta.
      Muistuta Katynin metsästä, jonka muuten venäläiset jyrkästi kiistävät.

      Poista
    4. Äidit vain, nuo toivossaan väkevät jumalan näkevät...

      On selvä, että Venäjä ei Natolle pärjäisi, jos Natossa olisi halukkuutta myös pohjoisen jäsenmaansa puolustamiseen. Mutta toinen kysymys onkin se, että onko Nato luotettava kumppani myös Suomelle tarvittaessa.
      Yksi perustelu Nato hakemukselle oli, että Suomi saisi riittävää materiaaliapua tarvittaessa. Mutta on sitä apua saanut myös Ukraina, vaikka jäsenyyttä Natossa sillä ei ole. Perustelut Nato jäsenyydelle oli aika toivorikkaat. Nyt reserviläisten ikää nostetaan aika reilusti ja varustaudutaan selvästi siihen tulevaan ja joidenkin toivomaan konfliktiin Venäjän kanssa.

      Poista
    5. Nuorena, kun helposti syttyi historian erilaisiin aihepiireihin, tulin lukeneeksi sosiologi Veli Werkon silloin jo vanhan kirjan historiallisesta kriminologiasta. Mieleen jäivät Werkon "tutkimustulokset", joiden mukaan Suomen korkean henkirikollisuuden syitä oli etsittävä maan asujainten "huonosta humalaluonnosta", "pahasisusta" ja ylipäänsä "kansanluonteesta".

      Tuo edellisen kirjoittajan äiti-otokseen perustuva johtopäätös venäläisistä ryhmänä vivahtaa hieman samalta.

      Selasin myös tänään iltapäivällä läpi eri kustantajien syksyn 2025 uutuusluettelot: "Venäjä, Venäjä, Venäjä", voisi summata, ja poikkeuksetta paitsi "sanan vallassa" myös "vihan voimalla". No, rahahan ei tunnetusti haiskahda, mutta ehkä joiltain osin mukana on myös aitoa tunnetta ja halua vetää viimeisetkin vastahankaiset tasapuolisuusharhoistaan kuvaannollisesti ainoan oikeauskoisen kupolin alle.

      Poista
    6. "... varustaudutaan selvästi siihen tulevaan ja joidenkin toivomaan konfliktiin Venäjän kanssa."

      Logiikasta: Jos otat autoosi kasko-vakuutuksen, tarkoittaako se sitä, että toivot ajavasi autollasi äärimmäisen pahan kolarin?

      Poista
    7. "Logiikasta: Jos otat autoosi kasko-vakuutuksen, tarkoittaako se sitä, että toivot ajavasi autollasi äärimmäisen pahan kolarin?"

      Ontuva vertaus.

      Poista
    8. Ano 1558: Suhonen on vertauksessaan on olennaisesti oikeassa vertauksessaan. Kansallissosialistinen rötökset tapahtuivat aina käskettyä, ts. ylempää tuli ensin määräys. Itse Himmler sanoi, että jos yksikin hänen sotilaansa ryöstää tms. omasta aloitteestaan, on rangaistus oleva ankara. Ja siitä rangaistuskäytännöstä on näyttöä.

      Venäläisillä ryöstely, raiskaukset jne. alkoivat tyypillisesti joukkojen omasta aloitteesta, ilman käskyä. Ja näyttää siltä, että johto katsoi asiaa useimmiten läpi sormien. Samanlaista on tapahtunut Ukrainassa. Toisin sanoen, jos ryöstely jne. alkavat joukkoissa oma-aloitteisesti ilman käskyä, niin se kertoo nimenomaan kansanluonteesta. Figesin kirjassa on jopa aika tylyjä lainauksia Maksim Gorkilta venäläisten luonteesta.

      Ja noin järjestelmien vertailuksi: Minkä verran Hitler määräsi oman maansa kansalaisia ja omia kannattajiaan teloitettavaksi. Vertaa vastaavaan lukuun Stalinilta. Ero on huima.

      Poista
  3. Miksi ihmeessä Putin ei julista Yhtenäistä Venäjää kommunistipuolueeksi? Nykyteoriassa kommunistisen puolueen johtava asema ei ole ristiriidassa kapitalistisen talousjärjestelmän kanssa,

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä Putin sen taitaa pian tehdäkin, sillä onhan isoveljellä Kiinassa kommunistipuolue.

      Poista
  4. Joskus vuosia sitten menin kirjastoon ja kysyin tiskin takana olevalta vanhalta nutturatädiltä että onko teillä Adolf Hitlerin Taisteluni-kirjaa. Minua edelleen huvittaa suuresti tämän nutturatädin reaktio kyselyyni. Hyvä ettei poliiseja soittanut. Lukeminen on vaarallista!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toistakymmentä vuotta sitten sain Taisteluni lahjaksi, pyytämättä ja yllättäen. Lahjoittaja oli etäinen tuttu, jota näin lähinnä pörssiyhtiöiden vuosikokouksissa. Panin kirjan keittiön kirjahyllyyn tuoreimpen hankintojen sekaan. En tiedä miksi hän sen juuri minulle lahjoitti.
      Aloitin kirjan lukemisen ja pääsin kutakuinkin läpi nuoruuusvuodet. Sitten se jäi kesken. Kylään piti tulla saksalaisia vieraita. Emännöitsijäni piilotti kirjan vaatekaapin perukoille, ettei meitä epäiltäisi natseiksi. Vieraat eivät tulleet, sen sijaan tuli korona.
      Kirja on yhä vaatekaapissa. Ehkä palaan vielä sen pariin.

      Poista
  5. "Janov (Alexander Yanov) (ennusti, että 2000-luvulla Venäjällä tulee valtaan fasismi, joka lainaa muotokielensä ortodoksisiselta uskonnolta. Janov jopa kuvitteli, että koko yhteiskunta voitaisiin järjestää mordtodoksisen kirkon ympärille."

    Painopiste sanassa muotokielensä: ortodoksinen usko on ollut aina korostetun caesareopapistista, ts valtiovalta on aina soittanut ensiviulua. En tiedä kirkon johdon ikänä vastustaneen tsaarin tai keisarin tahtoa riippumatta siitä, miten hurjaksi meno on mennyt - toisin kuin roomalais-katolinen kirkko, jossa paavi muodosti vastapainon maalliselle vallalle (investituurariita, keisarin Canossanmatka, Tuomas Canterburylainen jne).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olihan siellä Bysantissakin kirkko aika itsenäinen, kuten Mikael Pselloksen kirjasta käy ilmi.
      Venäjällä Nilus Soralainen (Nil Sorski) ja esipappi Avvakum olivat hyvin itsenäisiä suhteessaan maalliseen valtaan, kuten koko vanhauskoisten yhteisö.

      Poista
    2. "Nilus Soralainen (Nil Sorski) ja esipappi Avvakum"

      ortodoksisen kirkon johto ts virallinen kirkko. Vanhauskoiset olivat vainottu lahko.

      Pointti: ortodoksinen kirkko ja sen virallinen johto - ainakaan Venäjällä - ei paavin tavoin ikinä muodostnut vastavoimaa vaan oli vallan sylikoira ja tuki yksinvaltaa. Se oli yksi syy, miksei siellä muodostunut kansalaisyhteiskuntaa, joka edellyttää kilpailevia valtakeskuksia, jotka joutuvat hakemaan tukea muista yhteiskuntaryhmistä.

      Poista

Kirjoita nimellä.