sunnuntai 18. toukokuuta 2025

Provinssit eli voittomaat

 

Valloituksista ruptuuriin

 

Tom Gullberg -Mikko Huhtamies, Itärajan vartijat, 3. 1600-luku. Tom Gullbergin osuuden suomentanut Marketta Klinge. Schildts 2005, 214 s.

 

Jos ei Suomen vanhasta historiasta ole koululaiselle muuta jäänyt mieleen, niin varmaan ainakin Stolbovan rauha. Silloinhan Suomi saavutti itään päin suurimman laajuutensa. Vuonna 1809 laajennuttiin vielä myös länteen ja vuonna 1920 koilliseen.

Matka Pähkinäsaaren rauhasta Stolbovaan oli pitkä. Kun vuoden 1323 jälkeen oli yli kaksi vuosisataa riidelty rajasta ja hävitetty vuorotellen naapurin rajaseutua, jäi vanha raja nyt kauas taakse ja rajantakaiset ortodoksit saivat kunnian tulla Ruotsin kansalaisiksi.

Uusia alueita ei kuitenkaan liitetty Suomeen (muistutamme jälleen kerran, että ”Suomea” Pohjanlahden ja Ahvenanmeren takaisia alueita merkitsevänä käsitteenä oli alettu käyttää jo 1400-luvulla).

Sen sijaan niitä hallittiin erityisinä voittomaina ja erityisiä ne olivatkin. Kuten Venäjän1700-luvun lopulla sai yhteyteensä Puolan katolisina puolalaisineen ja juutalaisineen, sai Ruotsi nyt ortodoksisia alamaisia melkoisen joukon.

Kuten tunnettua, uusi raja tuli mahdolliseksi Venäjän sekasorron ajan poliittisten asetelmien vaihtumisen myötä. Ruotsi antoi apuaan ja sai palkkionsa, joka oli huomattavan suuri.

Venäläiset olivat kuitenkin erittäin haluttomia tekemään totta lahjoituksestaan ja rajankäynnistä muodostui vuosien pituinen farssi, jossa istua mökötettiin kuukausikaupalla partnereista erillään, kiisteltiin loputtomasti oikeasta titulatuurista ja siitä, miten ja milloin valat oli vannottava. Jopa miekkaa vedettiin esille.

Erityinen kiistanaihe oli parin pitäjän (myöhemmin kuuluisiksi tulleiden Repolan ja Porajärven) asema: kuuluivatko ne Ruotsille vai ei? Tällä kertaa niistä luovuttiin, kuten sittemmin taas vuonna 1920. Myös Hyrsylän mutkasta riitti riitaa.

Uusien alamaisten uskonto oli päänsärkynä puhdasoppiselle papistolle. Talonpoikia ei kannattanut yrittää pakkokäännyttää, mutta sen sijaan heille kyllä tarjottiin puhdasta luterilaista oppia ortodoksisuuden ohella. Suunniteltiin jopa oman ortodoksisen hiippakunnankin perustamista ja luterilaisia kirjoja painettiin kyrilllisin kirjaimin suomeksi (karjalaksi) ja venäjäksi.

Kun kyseessä olivat omat, veroa maksavat alamaiset, suvaittiin vierasta uskoa varsin ptikälle ja muuan tohtori osoitti väitöskirjassaan, että he olivat kristittyjä. Aiempien vuosisatojen ristiretkihengestä oli aivan ilmeisesti päästy jo hyvän matkaa kohti rinnakkaiseloa.

Pinnan alla kuitenkin kyti ja vuosina 1656-1658 käytiin niin sanottu Ruptuurisota. Nimihän tulee latinan repeämistä merkitsevästä sanasta rumpo, ruptus sum, rumpere. vrt. myös rahvaanlatinan (englanti) rupt-, ruption -päätteisiä sanoja (interrupt, corrupt, jne.).

Tässä tapauksessa se, mikä repesi oli uuden ortodoksiväestön uskollisuus. Se asettui vihollisen puolelle ja osallistui hävityssotaan vanhaan tapaansa. Muun muassa Sääminkiä hävitettiin perusteellisesti Kerimäen tienoilla.

Olavinlinna, jossa oli vain kuusi nihtiä, ei kyennyt riehujia hillitsemään, mutta saattoi ainakin ottaa suojiinsa luterilaisia pappeja ja virkamiehiä, jotka olivat vaarassa. Linnan valloittaminen ei pelkkää kevyttä tykistöä mukanaan kuljettavalle viholliselle ollut mahdollista.

Kaiken kaikkiaan Suomi oli aivan valmistautumaton tähän sotaan eikä emämaasta tullut mitään apua. Etelän suuntaa pidettiin vaarallisempana ja tärkeämpänä. Perivihollinen Tanska olikin tosiaan sotajalalla ja Hollantia oli myös syytä pelätä. Lyypekkikin oli merellä vihamielinen.

Venäjän sotalaitos oli onneksi vielä perin vanhanaikainen ja vihollisen hyökkäykset menestyivät huonosti. Rajalinnoituksista vain Nevanlinna (Nyen) kaatui. Pähkinälinna ja Käkisalmi pitivät sen sijaan puoliaan.

Kunniansa kukkuloilla olevaa suurvalta-Ruotsia ei tuollainen hyökkäys hetkauttanut ja Kaarle X Kustaa niitti samaan aikaan laakereita eteläisillä ja läntisillä rintamilla. Stolbovan rauhan raja oli ja pysyi.

Mutta historiassa niin usein tapahtunut väestönvaihto tapahtui taas. Koston pelossa pakenivat ortodoksiset uudet alamaiset tuhansittain rajan taa, jossa heille olikin sopivasti tilaa esimerkiksi Tverin alueella, jonne muodostui Tverin Karjala, sittemmin suurin karjalankielinen yhdyskunta.

Luterilaisista savolaisista tuli nyt enemmistö uusilla alueilla ja siitä johtuu myös se monien oudoksuma seikka, että Pohjois-Karjalassa puhutaan selvää savoa.

Etelässä savolainen ekspansio taas suuntautui Inkerinmaan uusille alueille, joilla hävityssotien jälkeen riitti myös tilaa asua. Uusien alueiden erikoisuutena oli myös se suuresti arvostettu asia, ettei niiden tarvinnut asettaa sotamiehiä kruunun palvelukseen.

Sotilaita kuitenkin tarvittiin ja asiaa pyrittiin ratkaisemaan perustamalla sotilassiirtokuntia niin Käkisalmin lääniin ja Inkerinmaalle kuin Liivinmaallekin, Riikaa myöten.

Sotilassiirtolaiset saivat käyttöönsä aika mukavan maapalstan, jota viljellä ja vähän rahaakin. Heidän miespuoliset jälkeläisensä kirjoitettiin myös sotilaiksi. Itse asiassa tässä ikään kuin toteutui suomalainen kasakkalaitos.

Liivinmaalla palvelevat siirtokuntalaiset olivat vapaita talonpoikia, mutta ympäristössä vallitsevan maaorjuuden periaatteet tulivat hiljaa ja hivuttaen koskemaan heitäkin ja ennen pitkää nuo suomalaiset sulautuivat ympäristön maarahvaaseen.

Lieneekö kukaan heidän kohtaloitaan yksityiskohtaisesti tutkinut? Mitä Inkerinmaahan tulee, on Kasper Kepsu joitakin vuosia sitten väitellyt niistä venäläisistä pajareista, jotka jäivät alueelle Stolbovan rauhan jälkeen. esimerkiksi Aminoffin suku kuuluu näihin.

Stolbovan rauhan raja kaatui sitten omaan mahdottomuuteensa, ensin uudenkaupungin rauhassa vuonna 1721 ja sitten vielä uudelleen Moskovan ja Pariisin rauhoissa vuosina 1940 ja 1947.

Nyt siellä oli täysin suomalaistunut väestö, joka kuitenkin siirtyi in corpore läntiseen ”tynkä-Sumeen”, kuten sanottiin.

Sellaista se historia saattaa olla.

16 kommenttia:

  1. "Itse asiassa tässä ikään kuin toteutui suomalainen kasakkalaitos."

    Vai voisiko sanoa, että ennakoitiin seuraavan kuninkaan Kaarle XI aikainen ruotojakolaitos, joka oli nerokas tapa suhteellisen köyhälle Ruotsille ylläpitää puolivakinaista armeijaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No voihan sitä, mutta kyseessä oli aivan eri asia.

      Poista
    2. Hiukkasen lisää, pyydän, eikö molemmissa ollut kyse siitä, että oli päätoiminen pienviljelijä, josta sukeutui sodan tullen sotilas ts ei kallis, päätoiminen ammattisotilas, joka alkoi 1600-luvun lopulla olla keskieurooppalainen standardi?

      Poista
    3. No olihan se niinkin. Mutta ammattisotilaat olivat Suomessa harvinaisia ja yleensä ulkomaalaisia. Verovelvollisuuteen rinnastettava asevelvollisuus koski talonpoikia ja myös aatelistoa, jonka asema perustui juuri sotapalvelukseen. Henkiin jääneet talopoikaissotilaat saattoivat palata kotiinsa.

      Poista
    4. Molempien järjestelmien nerokkuus oli juuri siinä, että saatiin - enemmän tai vähemmän - vapaaehtoinen ja siten sitoutunut edullinen puoliammattilainen ja vältyttiin väenotolta, joka nimenomaan miehiä vaativien 1600-luvun suurvaltasotien myötä tuli yhä vihatummaksi. Ruotusotilaat pärjäsivät vielä Suuressa Pohjan sodassa ihan hyvin, mutta seuraavissa sodissa yhä huonommin, johtuiko se juuri tuosta puoliammattilaisuudesta verrattuna Venäjän ammattiarmeijaan lukemani ei kerro.

      Poista
    5. Oli siinä hyvät puolensa. Mutta kun koulutusta tuli vain pari viikkoa vuodessa ja ampua sai noin 15 paukkua. Taistele siinä sitten ammattisotilaiden kanssa. Ikääkin ruotumiehille kertyi aika lailla ja perhe kaipasi elättäjää hengissä takaisin.

      Poista
    6. Ammattisotilaalla ei sitten ollut perhettä?

      Tuohon aikaanhan rykmentti tms. oli usein komentajansa "bisness", joten ei ammattisotilaatkaan välttämättä ampuneet yhtään sen enempää harjoituslaukauksia kuin ruotusotilaat.

      Poista
  2. Olisi mielenkiintoista tietää, miten Venäjällä tänäpäivänä ja varhemminkin on näistä asioista kirjoitettu. Siellä kun aluevaihdoksia tykätään aika presidenttiä myöten perustella jollakin historiallisilla seikoilla, niin Käkisalmen läänin suhteen oli toki aika helppo osoittaa, että se kuului ensin Venäjälle eikä Ruotsille ja väestökin oli uskollisia ortodokseja. Viipurin Karjalan suhteen näyttävät olevan luovempia, kun asiakirja-aineistoa keskiajalta on huomattavasti vähemmän käytössä. Viipuri -nimellekin on taidettu kehitellä slaavilainen alkuperä ja Pähkinäsaaren rauhan tekstiä myös tulkita niin, että se selkeästi osoittaa Savon ja Karjalan länsiosienkin kuuluneen Novgorodille. (Mikä tietysti itänaapurin logiikan mukaan antaa omistusoikeuden Venäjän federaatiolle)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Osmo Jussila kirjoitti aiheesta lyhyen kirjan. Ei tietenkään kerro nykyisistä näkemyksistä.

      Poista
  3. Ruptuurisodasta puhuttaessa ei voi olla mainitsematta Jussi
    T. Lappalaisen Kaarle X Kustaan Venäjän-sota v.1956-1658 Suomen suunnalla 'Räikkä, häikkä ja ruptuuri' (Gummerus 1972)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jo mainitaan nyt ihmeessä. Jussi T.:n väitöskirja. Käytti Moskovan arkistojakin.

      Poista
  4. Syksyn 1939 Moskovan neuvottelujen viimeisissä vaiheissa Stalin näytti kynällä karttaa ja sanoi: "Tässä kulki vanhan Käkisalmen läänin raja." Näin ainakin "Sodan ja rauhan miesten" ja ilmeisesti myös Paasikiven ja Tannerin Nykoppin muistiinpanoihin perustuvan muistelmakohdan mukaan.

    Jäin aikoinaan miettimään, miten Stalinin huomautus niveltyi Neuvostoliiton rajavaatimuksiin 1939. Kartoista en sitä paitsi löytänyt mitään "vanhan Käkisalmen läänin" tarkkaa rajaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sehän oli se raja, josta Stolbovan sopimuksen toimeenpanijat kiistelivät pitkään ja hartaasti.

      Poista
    2. Jos olisi menty Käkisalmen läänin mukaan niin ei olisi Kolin kansallismaisemia, mutta olisi Viipuri.

      Poista
    3. Ei Stalin tähänastisen tiedon mukaan missään vaiheessa vaatinut Käkisalmen läänin rajaa! Juuri siksi asiaa ihmettelinkin, siis sitä miksi hän yleensä näytti kohdan siitä kartalta. Kysehän oli ainakin aluksi rajan siirtämisestä linjalle "Koiviston kauppala - Lipolan kylä".

      Poista
    4. Läänillä oli sekä itä-että länsiraja ja venäläisillä oli sekä minimi -että maksimivaatimuksensa, kuten Stalinkin totesi

      Poista

Kirjoita nimellä.