tiistai 20. toukokuuta 2025

Hirmuinen kansa ja sen sankarit

 

Hölmöyden yöstä

 

Juko Kusti Paasikivi oli viisas mies, mikä yhä yleisesti tunnustettaneen. Tietenkin hänen elämäntyönsä varsinainen ymmärtäminen on käynyt hyvin harvinaiseksi, koska se onnistuu vain tuntemalla ne kehykset, joissa hän joutui toimimaan.

Suomen kansan, tuon lahjattoman joukon (Paasikiven mielipide) ymmärrys Suomen idänsuhteista on kuitenkin nyt siirtynyt uuteen koordinaatistoon ja itse tasavallan presidentti on tullut laukaisseeksi varsin vähättelevän lausunnon edeltäjiensä aikaansaannoksista sanomalla, ettei maamme ns. suomettumisen aikana ollut suvereeni.

No, tässä voidaan tietenkin ruveta kiistelemään käsitteiden sisällöstä, mutta toki Suomi ennen nykyistä asemaansa erinäisissä ”ytimissä” ja ennen tukikohtasopimusta oli ainakin suvereenimpi (souverain, sovereign, täysivaltainen itsensä hallitsija) kuin nykyään.

Päivittäinhän saamme nykyään kuulla, miten emme voi tehdä sitä tai tätä, kun se on erinäisissä sopimuksissa meiltä kielletty. Itse asiassa vieras sääntely ulottuu miltei koko päivittäiseen elämäämmekin.

Mutta tästä ei nyt ollut tarkoitus kirjoittaa, enempää kuin siitä, onko tämä hyvä vai huono asia ja mikä se olisi se vaihtoehto. Suvereenisuus on vain yksi asia tässä maailmassa, eikä välttämättä se oleellisin.

Siitä sen sijaan piti puhumani, että Paasikivi, joka alituisesti sätti Suomen kansan ulkopoliittista lahjattomuutta ja typeryyttä, lienee ollut aivan oikeassa.

 Viisas kollaboraatiopolitiikka, silloin kun se oli välttämätöntä, leimattiin moraalittomuudeksi ja sitten kun valtio ei enää olisi sitä tarvinnut, sillä yritettiin ratsasta ja hankkia ryhmäetuja koko valtion suvereniteetin kustannuksella.

Paasikivi, joka oli reaalipolitiikan mestari, kannatti sydämessään periaatepolitiikkaa ja kansainvälistä sopimusjärjestelmää. Muuten pienillä mailla ei ollut tulevaisuutta.

Nyt, kun sopimuspohjainen järjestelmä on romahtanut parahiksi samaan aikaan, kun aloimme siihen krampinomaisesti turvautua, olemme taas tilanteessa, jossa meille saattaa olla hyödyllistä vilkaista sitä, millaisissa tilanteissa maamme joskus aiemmin oli ja miten se selvisi.

Samassa yhteydessä kannattaa kiinnittää huomiota niihin poliitikkoihin ja valtiomiehiin, jotka asioita hoitivat ja siihen, millaisia olivat heidän metodinsa ja tavoitteensa.

Ulkopolitiikka ei ole tai sen ei ainakaan pitäisi olla pelkkää iskulauseiden toistelua ja toinen toistaan pöyhkeämpien lausuntojen jakamista. Machiavelli, jonka mielestä valtiomiehellä pitää olla  niin kotkan kuin käärmeen ominaisuuksia, ei ole suinkaan vanhentunut.

Vanhentunut ei ole myöskään reaalipolitiikan taitajan, Bismarckin ajatus siitä, että ”tuntuma” (Augenmass) on politiikassa ensiarvoisen tärkeä ja myös vaikea taito. Sellaista ei opita kursseilla, vaan itse toiminnassa.

Suomi on selvinnyt aivan mahdottomilta tuntuneista paikoista kohtuullisin vaurioin. Vuoden 1918 vapautuminen toi kansakunnalle omat traumansa, kuten sittemmin vuodet 1939-40 ja 1941-44.

Kansan syvissä riveissä ja kuuallakin ymmärrys niiden merkityksestä on jäänyt pinnalliseksi, mitä sellaisenaan ei voine auttaa. Muistin verestämiseksi niihin kannattaa kuitenkin aina palata. Paasikivi voi siinä toimia pätevänä oppaana:

 

tiistai 15. elokuuta 2017

Kiukkuinen mies kynän varressa

 

Kiukkuisen miehen refleksit ja reflektiot

 

Kuko Rumpunen (toim.), ”Olen tullut jo kovin kiukkuiseksi”. J.K. Paasikiven päiväkirjoja 1914-1934. s.a., Kansallisarkiston ystävät – Riksarkivets vänner ry, 339 s.

 

Päiväkirjat kuuluivat antoisimpiin menneisyyden jäänteisiin. Meillä niitä on nykyään jo julkaistu koko liuta, Juhani Ahosta, Santeri Alkiosta ja L.K. Relanderista J.K. Paasikiveen ja U.K. Kekkoseen, monesta vähäisemmästä puhumatta. Vielä muutama vuosikymmen sitten tilanne oli aivan toinen.

Paasikiven päiväkirjat sodan jälkeiseltä ajalta tunnetaan hyvin, samoin kuin hänen muistelmansa niin sortokausilta kuin Stalinin ja Molotovin kanssa asioinnista sodan aattona ja sitten itse sotavuosina.

Kaikki on hyvin lukukelpoista ja kiinnostavaa tekstiä, mistä arvatenkin suuri ansio lankeaa toimittajille. Toki myös itse päähenkilön resoneeraava ja usein räiskähtelevä ote näkyy päiväkirjoissa hyvin. Muistelmissa koleerisuuden ilmaukset on asianmukaisesti häivytetty tyynen, mutta murhaavan logiikan alle.

Paasikivellä oli maamme kohtaloissa suuri rooli ja hän on saanut ansionsa mukaisen elämäkerran, kirjoittajina Tuomo Polvinen ja hänen työryhmänsä, kuten tiedetään.

Mutta millaiset olivatkaan lopulta Paasikiven ansiot ja toisaalta puutteet ja virheet? Eikö hän myöntyvyysmiehenä ja sittemmin Saksa-suuntauksen edustajana toiminut oikeastaan maamme etuja vastaan? Vähintäänkin hän kai veikkasi väärää hevosta?

Entäpä sodanjälkeinen aika? Ehkä reipas länsisuuntaus olisi myös silloin voinut pelastaa maan siltä kauhealta kohtalolta, joka suomettuminen joidenkin mielikuvissa näyttää olevan?

Näiden kysymysten suhteen on syytä tässä tyytyä viittaamaan Polvisen etc. kirjoittamaan elämäkertaan. Sankarin omat reflektiot ovat joka tapauksessa myös kiinnostavia, vaikka tietenkin puolueellisia. Kauko Rumpusen toimittama teos, joka valitettavasti on bibliofiilinen harvinaisuus, tarjoaa siihen tilaisuuden sortokausien osalta.

Muistelmissaan Paasikivi tekee selvää Stolypinistä ja erinäisistä muistakin mielestään sen ansaitsevista henkilöistä. Toisaalta arvoa saattavat saada myös hänen kanssaan kilpailevaa suuntausta edustaneet. Myöntyvyys ja vastarinta eivät olleet toistensa vastakohtia vaan kaksi eri taktiikkaa samassa toiminnassa, jonka tarkoituksena oli isänmaan pelastaminen sille hyvin vaarallisissa vaiheissa.

Mutta miten nopeasti ihmisten tapa hahmottaa asioita saattoikaan muuttua! Jo pian 1920-luvulla nuoriso ymmärsi tai luuli ymmärtävänsä vain maan itsenäistyneen urhoollisen aseellisen taistelunsa ansiosta. Sortokausien tai vuoden 1917 realiteeteista ei ymmärretty enää yhtään mitään.

Ylioppilaskunnan puheenjohtaja ei vuonna 1924 sen vertaa tuntenut lähihistoriaa että olisi tiennyt Ståhlbergin vastustaneen jääkäriliikettä eikä kuuluneen itsenäisyysmiehiin. Ylioppilaat eivät myöskään noteeranneet Svinhufvudia, jolle hänen ystävänsä, muun muassa Paasikivi sentään tarjosivat pienet päivälliset.

Ylioppilaita vaivasi myös kansalliskiihko, joka, ”kuten kaikki kiihko on välinpitämätön järjellisyydestä ja vie turmioon”. Nuoret olivat myös röyhkeitä ja uhkailivat uutta Suomea, mikäli K.N. Rantakari, vanha myöntyväisyysmies, kirjoittaisi siinä. ”Suomen nuoriso on mätä. Siltä puuttuu käsitys oikeasta ja väärästä (oikeudentunto), minkä pitäisi olla nuorison tärkein ominaisuus.”

Juho Kusti oli epäilemättä oikeassa. Radikalismi ryssänvihaoppeineen oli tyhmyydelle rakentuvaa emotionaalista toimintaa, mutta mitä muuta nuorilta olisi oikeastaan saattanut odottaa? Tulevaisuus sodan jälkeenkin sitten osoitti, että tämän tien kulkijoilla oli aina menestystä luvassa. Historia on kerta kaikkiaan niin vaativa laji, etteivät massat, myöskään ylioppilaiden massat, kykene sitä koskaan varsinaisesti ymmärtämään. En puhu tässä yksilöistä.

Sitä paitsi Suomen historia on aivan erityisen vaativa kohde. Sortovuosien ja itsenäistymisen historia eivät olleet yhtä jatkumoa, jonka saattaa ottaa haltuun tarkastelemalla sitä vuoden 1917 joulukuun kuudennen päivän tirkistysaukosta. Vielä hölmömpää on fokusoida saman vuoden viimeiseen päivään ja ”suuren Leninin” ikimuistoiseen valtiotekoon.

Mutta kansa tarvitsee lyhyen ja selkeän tarinan, jonka koululaiset voivat viidentoista ikäisinä omaksua. Sen jälkeen se vielä unohtaa siitä suurimman osan ja jäljelle jäävät sellaiset fragmentit, joilla on enemmän tai vähemmän raflaavuutta. Niitä sitten iltalehtien lööpit aikanaan täydentävät.

Ei siis vaadita liikoja, eihän mopollakaan mahottomiin pystytä. Juho Kustin koleerinen temperamentti ei kuitenkaan voinut hiljaa hyväksyä tätä asiaa ja aina silloin tällöin häneltä purkautui epätoivoinen kiljaisu Suomen kansan lahjattomuudesta ja tyhmänylpeydestä. Eihän meillä itse asiassa ollut mitään ylpeyden aiheita paitsi urheilijat, joille nyt ei paljon voinut rakentaa.

Myöntyvyyslinja ei tarkoittanut lain rikkomista. Paasikivi pohti, ettei itse koskaan ollut rikkonut lakia, kieltolakia lukuun ottamatta. Fyysinen rohkeuskaan ei ollut sitä suurinta rohkeutta. Siinä riskeerasi vain henkensä, mutta ”jos uskaltaa kansan menestyksen vuoksi poiketa laillisesta järjestyksestä, siinä riskeeraa sielunsa”.

Mitäpä Suomessa olisikaan tapahtunut, jos kaikki olisivat olleet passiivisen vastarinnan kannalla? Jonkin piti hoitaa kansakunnan etuja myös silloin, kun siitä ei saanut aplodeja.

Olisiko pitänyt mennä vielä pidemmällekin? Kuten tunnettua, meillä saatiin sitten aikanaan eronneiden senaattoreiden tilalle sellaisia suomalaisia kuin Vladimir Markov, Transbaikalin kasakkakunnan hetmani, joka kyllä osasi sekä ruotsia että suomea, mutta tuskin tunsi hyvin paikallisia oloja.

Paitsi Suomen historiaa, resoneeraa Paasikivi myös Venäjän historiaa. Vuonna 1932 hän pohdiskelee sitä, että Suomessa luotettiin kadetteihin ja Miljukoviin vielä vuonna 1917.

 ”Heillä oli oikeat ”länsimaiset” ideat, parlamentarismi, demokratia jne.” Kuitenkin ”kadettien toiminta oli esimerkki siitä, miten teoreettisesti oikeat ideatkin ovat turmiollisia, kun eivät sovi reaalisiin oloihin. Kadetit täysin epäonnistuneita jo 1905-1905. Jos olisimme olleet kokeneempia ja tarkkanäköisempiä, olisimme jo silloin voineet nähdä, miten kykenemättömiä ja epäonnistuneita poliitikkoja kadetit ja Miljukoff oli…”

Paasikivi ei ole ainut analyytikko, joka on tehnyt saman johtopäätöksen. Itse asiassa Putin et consortes näyttävät nyt kannattavan samaa näkemystä, mihin liittyy myös ajatus vallankumouksen, myös helmikuun vallankumouksen turmiollisuudesta.

Mutta selvää on, että ilman vallankumousta Suomen itsenäisyys olisi ollut mahdoton asia. Se olisi ollut myös mahdoton, ellei Venäjän valtion hajoaminen olisi loppuvuodesta 1917halvaannuttanut koko Venäjää. Väliaikaisen hallituksen kanssa kyllä päästiin juuri ennen bolševikkikaappausta sopimukseen kahden valtion, Suomen ja Venäjän suhteista, mutta se ei vielä olut itsenäisyyttä, vaan kuulumista eräänlaiseen kansainyhteisöön.

On mielestäni epäilemätöntä, että Paasikivellä oli suuret ansionsa myös Suomen itsenäistymisessä huolimatta siitä, että hän, kuten muutkin vastuunalaiset tahot pitivät sitä mahdottomana niin kauan kuin asialle ei ollut sellaista reaalista tukea, jollainen oli Saksan armeija.

Jostakin syytä sitäkin on tullut tavaksi vähätellä.

 

20 kommenttia:

  1. Liittyyköhän tämä postaus Venäjään vai Israeliin? Kenties molempiin.

    Uskoakseni Stubb on Machiavellinsä lukenut, mutta lausuu nyt sellaisia sanoja, joita katsoo kansan syvien rivien odottavan. Tai ehkä kansaa pikemminkin edustavat enemmän tai vähemmän itseoikeutetut kellokkaat.

    Iltapäivälehdet eivät julkaise syvällisiä lausuntoja, mustavalkoista sen olla pitää. Presidentillä ei kai tosin tarvitsisi enää olla tarvetta näkyvyydelle noin kannatusmielessä.

    Otetaan nyt esimerkiksi tämä raideleveysasia: jos Venäjä ei tuosta mihinkään häviä, lännestäkö kaikki rahti kulkee kun tilanne joskus normalisoituu?

    VastaaPoista
  2. Herää vain epäilys, että nykyinen pressa uskoo todellakin Venäjän olevan luhistumisen partaalla, ja saa siitä intoa turhaan uhoon. Onhan näitä asiantuntijoita Suomessakin, kuten prof Liuhto, joka ennusti Venäjän talouden romahtamisen jo 15 vuotta sitten.

    VastaaPoista
  3. Kauko Rumpusen toimittamat J.K.P:n päiväkirjat 1914-1934 ovat todella jokseenkin vähän liikkuva harvinaisuus, ehkä ole haikailuistani huolimatta sattunut kohtaamaan sitä. Tuskaa hieman huojentaa se, että alkuperäislitterointi on julkaistu netissä Kansallisarkiston ystävät ry:n luvalla. https://jkpaasikivi.fi/book/paivakirjoja-1914-1934/saatteeksi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Löytyy myös Jatkosodan päiväkirjat. Lukemisen väärti ilman muuta sekin siinä missä muutkin osat. Kauko Rumpunen ansaitsee ajatuksemme suurtyöstään, jossa hänen harvinaisesta taidostaan lukea pikakirjoitusta oli suuri apu ja hyöty. Hänkin jo poistunut välittömästä vaikutuspiiristämme.

      Poista
  4. Euroedustaja Pekka Toverilta lienee myös unohtuneet Paasikiven neuvot, sen verran aggressiivisesti hän X:ssä kirjoittaa Venäjästä, suomeksi ja englanniksi. Onkohan kuitenkaan viisasta tahallaan ärsyttää Venäjää, joka on kuitenkin (ainakin) alueellinen suurvalta ja jonka kanssa olisi jatkossakin pienen Suomen elettävä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Onkohan kuitenkaan viisasta tahallaan ärsyttää Venäjää, joka on kuitenkin (ainakin) alueellinen suurvalta ja jonka kanssa olisi jatkossakin pienen Suomen elettävä?"

      En ole Toverin kirjoituksia tässä lukenut, mutta onko oman eriävän mielipiteen ilmaiseminen tahallista ärsytystä?

      Tämän Venäjä-kysymyksen kanssa piskuinen Suomi on paininut aina. Se on koulukuntakysymys, että milloin jonkun mielestä mielipiteissä läikkyy yli, milloin taas himmaillaan ja suometutaan. Sankarimme taistelivat itsenäisyyden ja kun he sen uskalsivat tehdä, velvoittaa se meitäkin uskallukseen mielipiteen- ja sananvapaudessa. Venäjän on vain tultava toimeen itsenäisen Suomen kanssa, sillä jossain ne menevät suurvallankin aluerajat. Vuosikymmeniä vallinneet rauhanomaiset idänsuhteet ovat onneksi edes jonklnlainen pohja maittemme väliselle rauhalliselle tulevaisuudellekin.

      Venäjän johto elää tällä hetkellä aivan omassa kuplassaan, vaikka muuta esittää. En itse usko lennokkaankaan retoriikan eskaloituvan sen pahemmaksi, vaikka huomaankin, että kansaa pelotellaan asialla mediamme taholta päivittäin. Se onkin maittemme välinen "keskustelytyyli" tällä hetkellä, kun tilanne on mitä on ja aiemmat asialliset suhteet jäissä. Nämä ovat toki yhtä paljon uskonasioita kuin vallitsevan todellisuuden tarkastelua. Toivotaan parasta ja uskotaan siihen.

      Poista
    2. "Pekka Toverilta lienee myös unohtuneet Paasikiven neuvot"

      Eikä ole ainut laatuaan, tosin aggressiivivimmasta päästä. Jo Venäjän hyökkäystä seuranneena päivänä ns. suurlehden päätoimittaja riemuitsi siitä, että Paasikiven (ja, tohtiiko sanoa, Kekkosen) linja voitiin vihdoinkin saatella historian roskatunkiolle. Ja saman lehden toinen silloinen silmäätekevä intoutui julistamaan, että jokaisen suomalaisen oli "nyt" oltava valmiit kuolemaan maansa puolesta. (Niin kyllä. Tulee vain mieleen että mitenkäpä, kun itse sodan kohteeksi joutuneessa maassakaan eivät nuoret miehet, siis taistelukelpoisimmat, edelleenkään halua rekryyteiksi eikä heitä siihen liioin velvoiteta.)

      Valtaosa suomalaisista tuntui siis tempautuneen mukaan tuohon kevään 2022 suureen, yhteiseen juhlahumaukseen, eikä tunnetila liene monien kohdalla juuri lientynyt. Olisin kuitenkin valmis väittämään, vaikka itsekin kuulun siihen laajaan massaan jolta historian salaisuudet jäävät iäksi aukeamatta, että juuri emootiot ja affektit ovat kaikkein viheliäisimpiä opasteita sodan ja rauhan kysymyksissä. Suotta eivät niistä varoitelleet jo Sun Tzu ja Clausewitz.

      Poista
    3. Ö:lle. Tutustu Toverin kirjoituksiin (mm. X ja iltapäivälehdet). Voit huomata, etteivät ne läheskään aina ole korrekteja eriävän mielipiteen ilmaisuja, vaan Venäjän provosointia ja sen voiman vähättelyä. Joukossa on myös täysin epäonnistuneita lyhyen aikavälin ennustuksia Venäjän kehityksestä.

      Poista
    4. Totta kai suomalaisilla poliitikoilla ja kaikilla muillakin tulee olla sananvapaus, mutta onhan silti melko kummallista, miksi juuri Venäjän suhteen monilla on lähtenyt niin kovasti mopo käsistä, kun samaan aikaan tuntuu olevan konsensus, että niin Kiinan kuin Turkin, Israelin tai Saudi-Arabiankin kanssa on noudatettava jonkinlaista diplomaattista käytöstä. Kansainvälisessä politiikassa kuitenkin lopulta tuntuu realismi peittoavan kauniit moraaliperiaatteet. Siinä valossa esimerkiksi ulkoministeri Valtosen kieltäytyminen kättelemästä Lavrovia on aika turhanpäiväinen temppu eikä se edistä vaikkapa Ukrainan sotaponnistuksia millään tavalla.

      Poista
    5. Historix,
      Kiitos vinkistä. Ei Toverin kommentteja sitten kannata ehkä lukeakaan, jos ne ihan metsään menee eikä ainakaan ottaa niin vakavasti. Tämä lienee huomattu Venäjälläkin. Ihmisillä on monenlaisia mielipiteitä ja yleisesti pidän meillä yhteiskunnallisesti hyvänä asiana, että niitä voi aika vapaasti ilmaista.

      Poista
    6. Pekka Toveri kommentoi tässä sodan alkuvaiheessa iltapäivälehden haastattelussa, että Putin on sekaisin kuin "sinkkiämpäri". Minä mietin, että kumpi heistä on enemmän sekaisin...?

      Poista
    7. Putin sekoilustaan huolimatta taitaa ymmärtää sen, ettei hyökkäyssodan aloittaneelle heru mitään sympatiaa tai ymmärrystä pään silittelystä puhumattakaan. Netanyahulle lähetän samansuuntaiset terveiset. Trump siihen vielä sekoilemaan, niin meillä onkin oikea kolminapainen maailmanjohto taas vallassa.

      Poista
    8. Minkälaiset terveiset lähetät Tony Blairille ja mitä ajattelet siitä, että entinen pääministerimme edustaa hyökkäyssodan aloittajan ajatushautomoa?

      Poista
    9. Anonyymi klo 1.34,
      Mikäli minulta tiedustelet asiaa, niin vaikea kysymyshän se on tuokin. Totean sen, että maailmanpolitiikka on kummallista, vaikeaa ja usein hirveää. Onneksi saan itse olla vain kansalainen sen pyörteissä, jossa jokaisella on demokratiassa äänensä - edes pieni sellainen.

      Varmaankin tällaisia terveisiä lähettäisin Blairin suuntaan:

      "Kullakin kansalla on omat tosiasiansa ja omat valtiolliset ongelmansa ja elämänkysymyksensä. Meidänkin on selvitettävä ja ratkaistava omat ongelmamme, sekä ulkopoliittiset että sisäpoliittiset, ja meidän on tunnustettava tosiasiat, jotka vaikuttavat elämänkulkuumme ja tulevaisuuteemme. "

      J.K Paasikivi

      Marinin osallisuus Blairin ajatushautomossa tuntuu hieman ristiriitaiselta, mutta hänen työnkuvansa ajatushautomossa on edistää sekä demokratian että osallistuvan demokratian toteutumista kansallisvaltioissa, mitä pidän erittäin hyvänä yhteiskunnallisena ajattelumallina. Valitettavasti tässä kontekstissa on räikeä ero aiemmin mainittujen kolmen henkilön ajattelumaailmaan. Ajattelen, että tarvitsemme niiden rinnalle ehdottomasti myös ajatushautomoiden ja erilaisten instituuttien panosta yhteiskunnallisina kanavina. Kansalaisyhteiskunnan kannattajana uskon, että ajatushautomoiden teesit ja ajatukset voivat viedä yhteiskuntia kohti kestävämpää kehitystä ja todellista kansanvaltaa.

      Mukavaa päivän jatkoa sullekin.

      Poista
  5. Katselin tuossa nettihesarista yhteiskuvaa tästä Viisueerikasta ja Käärijästä ja täytyy sanoa että sen perusteella suomalaiset ovat harvinaisen tyylitön ja ruma (+läski) kansa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Blogin pitäjä joskus totesi, että suomalaisessa on rengin haju.

      Poista
  6. "Hirmuinen kansa ja sen sankarit"

    Lienee vissiin ehkä jo korkea aika, että Putnin sukunimi käytettäisiin muodossa Putin-Sharikov. Sharikov on lainattu elokuvasta Sobatshje serdtse (Koiran sydän). Lienee vissiin ehkä jo korkea aika, että mainittu elokuva käännettäisiin myös Suomeksi.

    VastaaPoista
  7. Kuten tunnettua Venäjä on ihan oikea ja universaalinen tuhatvuotinen sivilisaatio ja siksi Putinin sekä muidenkin ryssien pitää käyttäytyä tuhatvuotisuuden merkeissä/kunnialla. Ja nämä merkit/kunnia antavat oikeutta. Ja tämä oikeus puolestaan velvoittaa. Se velvoittaa Putinia väittämään, että musta on valkoista.

    VastaaPoista
  8. Reseptiossa on useinkin aikarajoitus. Täten Paasikivi reflektoi omaa ajatteluaan usein Bismarckin kirjoituksiin; luonteva keskustelu tästä aatelisherrasta onnistuu enää aniharvalta. Mahtaako enää n. 50- vuotiailla olla yhtä läheistä ja välitöntä suhdetta Paasikiveen kuin varttuneilla (joihin luen itsenikin)? Mutta Paasikivellä on tavattomasti annettavaa nykyihmisellekin. Mikko Hautala suositteli Toimintani Moskovassa jne. Saksan USA-ambassadöörille, joka piti sitä tavattoman opettavaisena, miten Venäjän toimintamallit ovat pysyneet vuosikymmenet samankaltaisina. Teoksesta myös saksalainen laitos (Meine Moskauer Mission), joten lektyyri oli mutkaton.

    VastaaPoista
  9. "Paasikivi, joka oli reaalipolitiikan mestari, kannatti sydämessään periaatepolitiikkaa ja kansainvälistä sopimusjärjestelmää. Muuten pienillä mailla ei ollut tulevaisuutta."

    Arvopohjainen realismi: kannattaa kansainvälistä sopimusjärjestelmää, mutta olla uskomatta, että se kaikissa tilanteissa toimisi. Silloin pitää valita tilanteen mukaan, joko aseet tai matelu vahvemman edessä, oikeaa aikaa odotellen...

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.