Hölmöyden
yöstä
Juko Kusti
Paasikivi oli viisas mies, mikä yhä yleisesti tunnustettaneen. Tietenkin hänen
elämäntyönsä varsinainen ymmärtäminen on käynyt hyvin harvinaiseksi, koska se
onnistuu vain tuntemalla ne kehykset, joissa hän joutui toimimaan.
Suomen kansan,
tuon lahjattoman joukon (Paasikiven mielipide) ymmärrys Suomen idänsuhteista on
kuitenkin nyt siirtynyt uuteen koordinaatistoon ja itse tasavallan presidentti
on tullut laukaisseeksi varsin vähättelevän lausunnon edeltäjiensä
aikaansaannoksista sanomalla, ettei maamme ns. suomettumisen aikana ollut suvereeni.
No, tässä
voidaan tietenkin ruveta kiistelemään käsitteiden sisällöstä, mutta toki Suomi
ennen nykyistä asemaansa erinäisissä ”ytimissä” ja ennen tukikohtasopimusta oli
ainakin suvereenimpi (souverain, sovereign, täysivaltainen itsensä hallitsija)
kuin nykyään.
Päivittäinhän
saamme nykyään kuulla, miten emme voi tehdä sitä tai tätä, kun se on erinäisissä
sopimuksissa meiltä kielletty. Itse asiassa vieras sääntely ulottuu miltei koko
päivittäiseen elämäämmekin.
Mutta tästä ei
nyt ollut tarkoitus kirjoittaa, enempää kuin siitä, onko tämä hyvä vai huono
asia ja mikä se olisi se vaihtoehto. Suvereenisuus on vain yksi asia tässä
maailmassa, eikä välttämättä se oleellisin.
Siitä sen sijaan
piti puhumani, että Paasikivi, joka alituisesti sätti Suomen kansan
ulkopoliittista lahjattomuutta ja typeryyttä, lienee ollut aivan oikeassa.
Viisas kollaboraatiopolitiikka, silloin kun se
oli välttämätöntä, leimattiin moraalittomuudeksi ja sitten kun valtio ei enää olisi
sitä tarvinnut, sillä yritettiin ratsasta ja hankkia ryhmäetuja koko valtion suvereniteetin
kustannuksella.
Paasikivi, joka
oli reaalipolitiikan mestari, kannatti sydämessään periaatepolitiikkaa ja
kansainvälistä sopimusjärjestelmää. Muuten pienillä mailla ei ollut tulevaisuutta.
Nyt, kun
sopimuspohjainen järjestelmä on romahtanut parahiksi samaan aikaan, kun aloimme
siihen krampinomaisesti turvautua, olemme taas tilanteessa, jossa meille
saattaa olla hyödyllistä vilkaista sitä, millaisissa tilanteissa maamme joskus
aiemmin oli ja miten se selvisi.
Samassa
yhteydessä kannattaa kiinnittää huomiota niihin poliitikkoihin ja valtiomiehiin,
jotka asioita hoitivat ja siihen, millaisia olivat heidän metodinsa ja
tavoitteensa.
Ulkopolitiikka
ei ole tai sen ei ainakaan pitäisi olla pelkkää iskulauseiden toistelua ja
toinen toistaan pöyhkeämpien lausuntojen jakamista. Machiavelli, jonka mielestä
valtiomiehellä pitää olla niin kotkan
kuin käärmeen ominaisuuksia, ei ole suinkaan vanhentunut.
Vanhentunut ei
ole myöskään reaalipolitiikan taitajan, Bismarckin ajatus siitä, että ”tuntuma”
(Augenmass) on politiikassa ensiarvoisen tärkeä ja myös vaikea taito. Sellaista
ei opita kursseilla, vaan itse toiminnassa.
Suomi on
selvinnyt aivan mahdottomilta tuntuneista paikoista kohtuullisin vaurioin.
Vuoden 1918 vapautuminen toi kansakunnalle omat traumansa, kuten sittemmin
vuodet 1939-40 ja 1941-44.
Kansan syvissä
riveissä ja kuuallakin ymmärrys niiden merkityksestä on jäänyt pinnalliseksi, mitä
sellaisenaan ei voine auttaa. Muistin verestämiseksi niihin kannattaa kuitenkin
aina palata. Paasikivi voi siinä toimia pätevänä oppaana:
tiistai 15.
elokuuta 2017
Kiukkuinen
mies kynän varressa
Kiukkuisen
miehen refleksit ja reflektiot
Kuko Rumpunen
(toim.), ”Olen tullut jo kovin kiukkuiseksi”. J.K. Paasikiven
päiväkirjoja 1914-1934. s.a., Kansallisarkiston ystävät – Riksarkivets
vänner ry, 339 s.
Päiväkirjat
kuuluivat antoisimpiin menneisyyden jäänteisiin. Meillä niitä on nykyään jo
julkaistu koko liuta, Juhani Ahosta, Santeri Alkiosta ja L.K. Relanderista J.K.
Paasikiveen ja U.K. Kekkoseen, monesta vähäisemmästä puhumatta. Vielä muutama
vuosikymmen sitten tilanne oli aivan toinen.
Paasikiven
päiväkirjat sodan jälkeiseltä ajalta tunnetaan hyvin, samoin kuin hänen
muistelmansa niin sortokausilta kuin Stalinin ja Molotovin kanssa asioinnista
sodan aattona ja sitten itse sotavuosina.
Kaikki on hyvin
lukukelpoista ja kiinnostavaa tekstiä, mistä arvatenkin suuri ansio lankeaa
toimittajille. Toki myös itse päähenkilön resoneeraava ja usein räiskähtelevä
ote näkyy päiväkirjoissa hyvin. Muistelmissa koleerisuuden ilmaukset on
asianmukaisesti häivytetty tyynen, mutta murhaavan logiikan alle.
Paasikivellä oli
maamme kohtaloissa suuri rooli ja hän on saanut ansionsa mukaisen elämäkerran,
kirjoittajina Tuomo Polvinen ja hänen työryhmänsä, kuten tiedetään.
Mutta millaiset
olivatkaan lopulta Paasikiven ansiot ja toisaalta puutteet ja virheet? Eikö hän
myöntyvyysmiehenä ja sittemmin Saksa-suuntauksen edustajana toiminut oikeastaan
maamme etuja vastaan? Vähintäänkin hän kai veikkasi väärää hevosta?
Entäpä
sodanjälkeinen aika? Ehkä reipas länsisuuntaus olisi myös silloin voinut
pelastaa maan siltä kauhealta kohtalolta, joka suomettuminen joidenkin
mielikuvissa näyttää olevan?
Näiden
kysymysten suhteen on syytä tässä tyytyä viittaamaan Polvisen etc.
kirjoittamaan elämäkertaan. Sankarin omat reflektiot ovat joka tapauksessa myös
kiinnostavia, vaikka tietenkin puolueellisia. Kauko Rumpusen toimittama teos,
joka valitettavasti on bibliofiilinen harvinaisuus, tarjoaa siihen tilaisuuden
sortokausien osalta.
Muistelmissaan
Paasikivi tekee selvää Stolypinistä ja erinäisistä muistakin mielestään sen
ansaitsevista henkilöistä. Toisaalta arvoa saattavat saada myös hänen kanssaan
kilpailevaa suuntausta edustaneet. Myöntyvyys ja vastarinta eivät olleet
toistensa vastakohtia vaan kaksi eri taktiikkaa samassa toiminnassa, jonka
tarkoituksena oli isänmaan pelastaminen sille hyvin vaarallisissa vaiheissa.
Mutta miten
nopeasti ihmisten tapa hahmottaa asioita saattoikaan muuttua! Jo pian
1920-luvulla nuoriso ymmärsi tai luuli ymmärtävänsä vain maan itsenäistyneen
urhoollisen aseellisen taistelunsa ansiosta. Sortokausien tai vuoden 1917
realiteeteista ei ymmärretty enää yhtään mitään.
Ylioppilaskunnan
puheenjohtaja ei vuonna 1924 sen vertaa tuntenut lähihistoriaa että olisi
tiennyt Ståhlbergin vastustaneen jääkäriliikettä eikä kuuluneen
itsenäisyysmiehiin. Ylioppilaat eivät myöskään noteeranneet Svinhufvudia, jolle
hänen ystävänsä, muun muassa Paasikivi sentään tarjosivat pienet päivälliset.
Ylioppilaita
vaivasi myös kansalliskiihko, joka, ”kuten kaikki kiihko on välinpitämätön
järjellisyydestä ja vie turmioon”. Nuoret olivat myös röyhkeitä ja uhkailivat
uutta Suomea, mikäli K.N. Rantakari, vanha myöntyväisyysmies, kirjoittaisi
siinä. ”Suomen nuoriso on mätä. Siltä puuttuu käsitys oikeasta ja väärästä
(oikeudentunto), minkä pitäisi olla nuorison tärkein ominaisuus.”
Juho Kusti oli
epäilemättä oikeassa. Radikalismi ryssänvihaoppeineen oli tyhmyydelle
rakentuvaa emotionaalista toimintaa, mutta mitä muuta nuorilta olisi oikeastaan
saattanut odottaa? Tulevaisuus sodan jälkeenkin sitten osoitti, että tämän tien
kulkijoilla oli aina menestystä luvassa. Historia on kerta kaikkiaan niin
vaativa laji, etteivät massat, myöskään ylioppilaiden massat, kykene sitä
koskaan varsinaisesti ymmärtämään. En puhu tässä yksilöistä.
Sitä paitsi
Suomen historia on aivan erityisen vaativa kohde. Sortovuosien ja
itsenäistymisen historia eivät olleet yhtä jatkumoa, jonka saattaa ottaa
haltuun tarkastelemalla sitä vuoden 1917 joulukuun kuudennen päivän
tirkistysaukosta. Vielä hölmömpää on fokusoida saman vuoden viimeiseen päivään
ja ”suuren Leninin” ikimuistoiseen valtiotekoon.
Mutta kansa
tarvitsee lyhyen ja selkeän tarinan, jonka koululaiset voivat viidentoista
ikäisinä omaksua. Sen jälkeen se vielä unohtaa siitä suurimman osan ja jäljelle
jäävät sellaiset fragmentit, joilla on enemmän tai vähemmän raflaavuutta. Niitä
sitten iltalehtien lööpit aikanaan täydentävät.
Ei siis vaadita
liikoja, eihän mopollakaan mahottomiin pystytä. Juho Kustin koleerinen
temperamentti ei kuitenkaan voinut hiljaa hyväksyä tätä asiaa ja aina silloin
tällöin häneltä purkautui epätoivoinen kiljaisu Suomen kansan lahjattomuudesta
ja tyhmänylpeydestä. Eihän meillä itse asiassa ollut mitään ylpeyden aiheita
paitsi urheilijat, joille nyt ei paljon voinut rakentaa.
Myöntyvyyslinja
ei tarkoittanut lain rikkomista. Paasikivi pohti, ettei itse koskaan ollut
rikkonut lakia, kieltolakia lukuun ottamatta. Fyysinen rohkeuskaan ei ollut
sitä suurinta rohkeutta. Siinä riskeerasi vain henkensä, mutta ”jos uskaltaa
kansan menestyksen vuoksi poiketa laillisesta järjestyksestä, siinä riskeeraa
sielunsa”.
Mitäpä Suomessa
olisikaan tapahtunut, jos kaikki olisivat olleet passiivisen vastarinnan
kannalla? Jonkin piti hoitaa kansakunnan etuja myös silloin, kun siitä ei
saanut aplodeja.
Olisiko pitänyt
mennä vielä pidemmällekin? Kuten tunnettua, meillä saatiin sitten aikanaan
eronneiden senaattoreiden tilalle sellaisia suomalaisia kuin Vladimir Markov,
Transbaikalin kasakkakunnan hetmani, joka kyllä osasi sekä ruotsia että suomea,
mutta tuskin tunsi hyvin paikallisia oloja.
Paitsi Suomen
historiaa, resoneeraa Paasikivi myös Venäjän historiaa. Vuonna 1932 hän
pohdiskelee sitä, että Suomessa luotettiin kadetteihin ja Miljukoviin vielä
vuonna 1917.
”Heillä
oli oikeat ”länsimaiset” ideat, parlamentarismi, demokratia jne.” Kuitenkin
”kadettien toiminta oli esimerkki siitä, miten teoreettisesti oikeat ideatkin
ovat turmiollisia, kun eivät sovi reaalisiin oloihin. Kadetit täysin
epäonnistuneita jo 1905-1905. Jos olisimme olleet kokeneempia ja
tarkkanäköisempiä, olisimme jo silloin voineet nähdä, miten kykenemättömiä ja
epäonnistuneita poliitikkoja kadetit ja Miljukoff oli…”
Paasikivi ei ole
ainut analyytikko, joka on tehnyt saman johtopäätöksen. Itse asiassa
Putin et consortes näyttävät nyt kannattavan samaa näkemystä,
mihin liittyy myös ajatus vallankumouksen, myös helmikuun vallankumouksen
turmiollisuudesta.
Mutta selvää on,
että ilman vallankumousta Suomen itsenäisyys olisi ollut mahdoton asia. Se
olisi ollut myös mahdoton, ellei Venäjän valtion hajoaminen olisi loppuvuodesta
1917halvaannuttanut koko Venäjää. Väliaikaisen hallituksen kanssa kyllä
päästiin juuri ennen bolševikkikaappausta sopimukseen kahden valtion, Suomen ja
Venäjän suhteista, mutta se ei vielä olut itsenäisyyttä, vaan kuulumista
eräänlaiseen kansainyhteisöön.
On mielestäni
epäilemätöntä, että Paasikivellä oli suuret ansionsa myös Suomen
itsenäistymisessä huolimatta siitä, että hän, kuten muutkin vastuunalaiset
tahot pitivät sitä mahdottomana niin kauan kuin asialle ei ollut sellaista
reaalista tukea, jollainen oli Saksan armeija.
Jostakin syytä
sitäkin on tullut tavaksi vähätellä.
Liittyyköhän tämä postaus Venäjään vai Israeliin? Kenties molempiin.
VastaaPoistaUskoakseni Stubb on Machiavellinsä lukenut, mutta lausuu nyt sellaisia sanoja, joita katsoo kansan syvien rivien odottavan. Tai ehkä kansaa pikemminkin edustavat enemmän tai vähemmän itseoikeutetut kellokkaat.
Iltapäivälehdet eivät julkaise syvällisiä lausuntoja, mustavalkoista sen olla pitää. Presidentillä ei kai tosin tarvitsisi enää olla tarvetta näkyvyydelle noin kannatusmielessä.
Otetaan nyt esimerkiksi tämä raideleveysasia: jos Venäjä ei tuosta mihinkään häviä, lännestäkö kaikki rahti kulkee kun tilanne joskus normalisoituu?
Herää vain epäilys, että nykyinen pressa uskoo todellakin Venäjän olevan luhistumisen partaalla, ja saa siitä intoa turhaan uhoon. Onhan näitä asiantuntijoita Suomessakin, kuten prof Liuhto, joka ennusti Venäjän talouden romahtamisen jo 15 vuotta sitten.
VastaaPoistaKauko Rumpusen toimittamat J.K.P:n päiväkirjat 1914-1934 ovat todella jokseenkin vähän liikkuva harvinaisuus, ehkä ole haikailuistani huolimatta sattunut kohtaamaan sitä. Tuskaa hieman huojentaa se, että alkuperäislitterointi on julkaistu netissä Kansallisarkiston ystävät ry:n luvalla. https://jkpaasikivi.fi/book/paivakirjoja-1914-1934/saatteeksi/
VastaaPoistaLöytyy myös Jatkosodan päiväkirjat. Lukemisen väärti ilman muuta sekin siinä missä muutkin osat. Kauko Rumpunen ansaitsee ajatuksemme suurtyöstään, jossa hänen harvinaisesta taidostaan lukea pikakirjoitusta oli suuri apu ja hyöty. Hänkin jo poistunut välittömästä vaikutuspiiristämme.
PoistaEuroedustaja Pekka Toverilta lienee myös unohtuneet Paasikiven neuvot, sen verran aggressiivisesti hän X:ssä kirjoittaa Venäjästä, suomeksi ja englanniksi. Onkohan kuitenkaan viisasta tahallaan ärsyttää Venäjää, joka on kuitenkin (ainakin) alueellinen suurvalta ja jonka kanssa olisi jatkossakin pienen Suomen elettävä?
VastaaPoista"Onkohan kuitenkaan viisasta tahallaan ärsyttää Venäjää, joka on kuitenkin (ainakin) alueellinen suurvalta ja jonka kanssa olisi jatkossakin pienen Suomen elettävä?"
PoistaEn ole Toverin kirjoituksia tässä lukenut, mutta onko oman eriävän mielipiteen ilmaiseminen tahallista ärsytystä?
Tämän Venäjä-kysymyksen kanssa piskuinen Suomi on paininut aina. Se on koulukuntakysymys, että milloin jonkun mielestä mielipiteissä läikkyy yli, milloin taas himmaillaan ja suometutaan. Sankarimme taistelivat itsenäisyyden ja kun he sen uskalsivat tehdä, velvoittaa se meitäkin uskallukseen mielipiteen- ja sananvapaudessa. Venäjän on vain tultava toimeen itsenäisen Suomen kanssa, sillä jossain ne menevät suurvallankin aluerajat. Vuosikymmeniä vallinneet rauhanomaiset idänsuhteet ovat onneksi edes jonklnlainen pohja maittemme väliselle rauhalliselle tulevaisuudellekin.
Venäjän johto elää tällä hetkellä aivan omassa kuplassaan, vaikka muuta esittää. En itse usko lennokkaankaan retoriikan eskaloituvan sen pahemmaksi, vaikka huomaankin, että kansaa pelotellaan asialla mediamme taholta päivittäin. Se onkin maittemme välinen "keskustelytyyli" tällä hetkellä, kun tilanne on mitä on ja aiemmat asialliset suhteet jäissä. Nämä ovat toki yhtä paljon uskonasioita kuin vallitsevan todellisuuden tarkastelua. Toivotaan parasta ja uskotaan siihen.
"Pekka Toverilta lienee myös unohtuneet Paasikiven neuvot"
PoistaEikä ole ainut laatuaan, tosin aggressiivivimmasta päästä. Jo Venäjän hyökkäystä seuranneena päivänä ns. suurlehden päätoimittaja riemuitsi siitä, että Paasikiven (ja, tohtiiko sanoa, Kekkosen) linja voitiin vihdoinkin saatella historian roskatunkiolle. Ja saman lehden toinen silloinen silmäätekevä intoutui julistamaan, että jokaisen suomalaisen oli "nyt" oltava valmiit kuolemaan maansa puolesta. (Niin kyllä. Tulee vain mieleen että mitenkäpä, kun itse sodan kohteeksi joutuneessa maassakaan eivät nuoret miehet, siis taistelukelpoisimmat, edelleenkään halua rekryyteiksi eikä heitä siihen liioin velvoiteta.)
Valtaosa suomalaisista tuntui siis tempautuneen mukaan tuohon kevään 2022 suureen, yhteiseen juhlahumaukseen, eikä tunnetila liene monien kohdalla juuri lientynyt. Olisin kuitenkin valmis väittämään, vaikka itsekin kuulun siihen laajaan massaan jolta historian salaisuudet jäävät iäksi aukeamatta, että juuri emootiot ja affektit ovat kaikkein viheliäisimpiä opasteita sodan ja rauhan kysymyksissä. Suotta eivät niistä varoitelleet jo Sun Tzu ja Clausewitz.
Ö:lle. Tutustu Toverin kirjoituksiin (mm. X ja iltapäivälehdet). Voit huomata, etteivät ne läheskään aina ole korrekteja eriävän mielipiteen ilmaisuja, vaan Venäjän provosointia ja sen voiman vähättelyä. Joukossa on myös täysin epäonnistuneita lyhyen aikavälin ennustuksia Venäjän kehityksestä.
PoistaTotta kai suomalaisilla poliitikoilla ja kaikilla muillakin tulee olla sananvapaus, mutta onhan silti melko kummallista, miksi juuri Venäjän suhteen monilla on lähtenyt niin kovasti mopo käsistä, kun samaan aikaan tuntuu olevan konsensus, että niin Kiinan kuin Turkin, Israelin tai Saudi-Arabiankin kanssa on noudatettava jonkinlaista diplomaattista käytöstä. Kansainvälisessä politiikassa kuitenkin lopulta tuntuu realismi peittoavan kauniit moraaliperiaatteet. Siinä valossa esimerkiksi ulkoministeri Valtosen kieltäytyminen kättelemästä Lavrovia on aika turhanpäiväinen temppu eikä se edistä vaikkapa Ukrainan sotaponnistuksia millään tavalla.
PoistaHistorix,
PoistaKiitos vinkistä. Ei Toverin kommentteja sitten kannata ehkä lukeakaan, jos ne ihan metsään menee eikä ainakaan ottaa niin vakavasti. Tämä lienee huomattu Venäjälläkin. Ihmisillä on monenlaisia mielipiteitä ja yleisesti pidän meillä yhteiskunnallisesti hyvänä asiana, että niitä voi aika vapaasti ilmaista.
Pekka Toveri kommentoi tässä sodan alkuvaiheessa iltapäivälehden haastattelussa, että Putin on sekaisin kuin "sinkkiämpäri". Minä mietin, että kumpi heistä on enemmän sekaisin...?
PoistaPutin sekoilustaan huolimatta taitaa ymmärtää sen, ettei hyökkäyssodan aloittaneelle heru mitään sympatiaa tai ymmärrystä pään silittelystä puhumattakaan. Netanyahulle lähetän samansuuntaiset terveiset. Trump siihen vielä sekoilemaan, niin meillä onkin oikea kolminapainen maailmanjohto taas vallassa.
PoistaMinkälaiset terveiset lähetät Tony Blairille ja mitä ajattelet siitä, että entinen pääministerimme edustaa hyökkäyssodan aloittajan ajatushautomoa?
PoistaAnonyymi klo 1.34,
PoistaMikäli minulta tiedustelet asiaa, niin vaikea kysymyshän se on tuokin. Totean sen, että maailmanpolitiikka on kummallista, vaikeaa ja usein hirveää. Onneksi saan itse olla vain kansalainen sen pyörteissä, jossa jokaisella on demokratiassa äänensä - edes pieni sellainen.
Varmaankin tällaisia terveisiä lähettäisin Blairin suuntaan:
"Kullakin kansalla on omat tosiasiansa ja omat valtiolliset ongelmansa ja elämänkysymyksensä. Meidänkin on selvitettävä ja ratkaistava omat ongelmamme, sekä ulkopoliittiset että sisäpoliittiset, ja meidän on tunnustettava tosiasiat, jotka vaikuttavat elämänkulkuumme ja tulevaisuuteemme. "
J.K Paasikivi
Marinin osallisuus Blairin ajatushautomossa tuntuu hieman ristiriitaiselta, mutta hänen työnkuvansa ajatushautomossa on edistää sekä demokratian että osallistuvan demokratian toteutumista kansallisvaltioissa, mitä pidän erittäin hyvänä yhteiskunnallisena ajattelumallina. Valitettavasti tässä kontekstissa on räikeä ero aiemmin mainittujen kolmen henkilön ajattelumaailmaan. Ajattelen, että tarvitsemme niiden rinnalle ehdottomasti myös ajatushautomoiden ja erilaisten instituuttien panosta yhteiskunnallisina kanavina. Kansalaisyhteiskunnan kannattajana uskon, että ajatushautomoiden teesit ja ajatukset voivat viedä yhteiskuntia kohti kestävämpää kehitystä ja todellista kansanvaltaa.
Mukavaa päivän jatkoa sullekin.
Katselin tuossa nettihesarista yhteiskuvaa tästä Viisueerikasta ja Käärijästä ja täytyy sanoa että sen perusteella suomalaiset ovat harvinaisen tyylitön ja ruma (+läski) kansa.
VastaaPoistaBlogin pitäjä joskus totesi, että suomalaisessa on rengin haju.
Poista"Hirmuinen kansa ja sen sankarit"
VastaaPoistaLienee vissiin ehkä jo korkea aika, että Putnin sukunimi käytettäisiin muodossa Putin-Sharikov. Sharikov on lainattu elokuvasta Sobatshje serdtse (Koiran sydän). Lienee vissiin ehkä jo korkea aika, että mainittu elokuva käännettäisiin myös Suomeksi.
Kuten tunnettua Venäjä on ihan oikea ja universaalinen tuhatvuotinen sivilisaatio ja siksi Putinin sekä muidenkin ryssien pitää käyttäytyä tuhatvuotisuuden merkeissä/kunnialla. Ja nämä merkit/kunnia antavat oikeutta. Ja tämä oikeus puolestaan velvoittaa. Se velvoittaa Putinia väittämään, että musta on valkoista.
VastaaPoistaReseptiossa on useinkin aikarajoitus. Täten Paasikivi reflektoi omaa ajatteluaan usein Bismarckin kirjoituksiin; luonteva keskustelu tästä aatelisherrasta onnistuu enää aniharvalta. Mahtaako enää n. 50- vuotiailla olla yhtä läheistä ja välitöntä suhdetta Paasikiveen kuin varttuneilla (joihin luen itsenikin)? Mutta Paasikivellä on tavattomasti annettavaa nykyihmisellekin. Mikko Hautala suositteli Toimintani Moskovassa jne. Saksan USA-ambassadöörille, joka piti sitä tavattoman opettavaisena, miten Venäjän toimintamallit ovat pysyneet vuosikymmenet samankaltaisina. Teoksesta myös saksalainen laitos (Meine Moskauer Mission), joten lektyyri oli mutkaton.
VastaaPoista"Paasikivi, joka oli reaalipolitiikan mestari, kannatti sydämessään periaatepolitiikkaa ja kansainvälistä sopimusjärjestelmää. Muuten pienillä mailla ei ollut tulevaisuutta."
VastaaPoistaArvopohjainen realismi: kannattaa kansainvälistä sopimusjärjestelmää, mutta olla uskomatta, että se kaikissa tilanteissa toimisi. Silloin pitää valita tilanteen mukaan, joko aseet tai matelu vahvemman edessä, oikeaa aikaa odotellen...