Intellektuellien synnit
Niin sanottu Frankfurtin koulukunta
”kriittisine” teorioineen edustaa luultavasti tämän hetken vaikutusvaltaisinta
filosofista traditiota länsimaissa. Sen voi löytää sieltä, missä käsitteet ”woke”
ja ”DEI” mainitaan.
Kyseessä oli kirjava kokoelma
marxismin ja psykoanalyysin pohjalle rakentavia ajattelijoita. Sieltä voidaan
etsiä muodikkaan postmodernin nihilismin
juuria, mutta löytyy sieltä muutakin.
Eräänlainen musta lammas joukossa
oli psykoanalyytikko ja sosiaalipsykologi Erich Fromm, jonka laajaan tuotantoon
sisältyy myös runsaasti kiinnostavia uskonnonfilosofisia pohdintoja.
Kun luulen lukeneeni suurimman osan
hänen tuotantoaan, otan vapauden esittää oman käsitykseni hänen ajattelunsa
perusteista ilman lähdeviittauksia. Nuo kirjat kun ovat erilaisissa muutoissa
päässeet valitettavasti enimmäkseen häviämään kirjastostani, mikä on harmillista.
Fromm esittää teoksissaan ”Ihmisen
osa” ja ”Hyvän ja pahan välillä” eräänlaisen objektiivisen kehitysportaikon,
jonka ihminen joutuu elämässää käymään läpi tai sitten takertumaan jollekin
portaalle.
Fromm nimittää ajatteluaan
humanistiseksi psykoanalyysiksi ja pitää suurena lähtökohtana ihmisen tarvetta
vastata eksistentiaaliseen ongelmaansa: mitä tehdä, kun olemme kuolevaisia ja
tiedämme sen? Mikä on ihmisen osa, hänen mahdollisuutensa tässä tilanteessa?
Vastausta kehitellään
psykoanalyyttisen kehityspsykologian pohjalta. Ihmisen osa on joko toteuttaa hänessä
piilevät mahdollisuduet eli tulla sellaiseksi kuin hän olemukseltaan on, tai
sitten harhautua ja vastata tilanteeseensa irrationaalisella, mahdolliseti tuhoavalla
tavalla.
Ihmisyksilön kehityksen ensi
vaiheena on lapsellinen narsismi eli libidon kehityksen oraalis-reseptiivinen
vaihe. Sitten seuraa anaalinen vaihe ja vasta sen jälkeen kypsyys: genitaalinen
vaihe.
Oraalinen ja anaalinen vaihe
saattavat saada sekä reseptiivisiä että sadistisia muotoja, mikä ilmenee sitten
taipumuksissa keskittyä hyödykkeiden hankkimiseen, pakonomaiseen säästämiseen
ja siivoamiseen, ihmissuhteissa joko riippuvuuteen, tai sitten sadismiin ja/tai
masokismiin.
Täysin kypsä persoonallisuus sen
sijaan on genitaalis-produktiivinen. Se ei saa tyydytystään kiinnittymisestä johonkin
itseä suurempaan, enempää kuin toiseutta edustavien tuhoamisesta, vaan pyrkii
luomaan ja lahjoittamaan ja suhtautuu ympäristöönsä pyyteettömällä rakkaudella.
Täsä ei seuraa, että kehityksessään
jollekin portaalle pysäntyneet olisivat välttämättä pahoja tai huonoja ihmisiä
tai suorastaan rikollisia luonteita, mutta sellainen mahdollisuus on kyllä
olemassa ja saattaa tietyissä olosuhteissa aktualisoitua.
Tämä kehitysportaikko on
luonteeltaan objektiivinen ja sotii siis postmodernia nihilismiä vastaan. Se on
itse asiassa varsinainen potku suoraan tuon ajattelutavan ytimeen.
Rienauksen yhtenä huippuna on, että
esimerkiksi homoseksuaalisuutta ei luokitella yhdeksi tasa-arvoiseksi ihmisen
seksuaalisuuden vaihtoehdoksi, vaan sitä pidetään epäkypsän persoonallisuuden
takertumisena erääseen alempaan kehitysvaiheeseen.
Varmaan täytyy vielä kerran todeta,
ettei tästä seuraa homojen ”tuomitseminen”, vaan sen toteaminen, että he oat
kehityksessään kesken jääneitä ja joutuvat ponnistamaan siltä pohjalta,
alemmalta portaalta.
On tietenkin täysin mahdollista,
että myös sellaisen persoonallisuuden omaava ihminen on kelpo kansalainen ja
muutenkin hyvä -toki päinvastaista mahdollisuutta on syytä pahoin pelätä.
Olisi kiinnostavaa nähdä Frommin
mahdollissti kirjoittamat analyysit Frankfurtin koulukunnan kollegoistaan.
Kyseessähän oli joukko mitä tyypillisimpiä intellektuelleja, jotka useimmiten
ovat myös poikkeavia yksilöitä, ainakin siinä tapauksesas kun heidät voidaan luokitella
neroiksi.
Nero, poikkeuksellisen suuressa
määrin uutta luova yksilö, ei missään tapauksessa voi olla vain yksinkertaisesti
kunnon kansalainen ja kympin todistuksen koulusas saanut hikari. Hän on aina
poikkeava ja luultavasti asia usein liittyy myös persoonallisuuden kehityksen
ongelmiin.
Toki myös ja aivan erityisesti
genitaalis-produktiivinen peesoonallisuus voi tämän ajattelutavanmukaan olla
nerokas, minkä kuulee jo Frommin antamasta nimityksestäkin. Suuria rakastajia
lienevät itse asiassa monet suurimmat nerot, vaikka joukossa on selvästi aivan
muunlaisiakin tapauksia.
Mutta ne tavallisemmat
intellektuellit, esimerkiksi tuo Frankfurtin galleria, muodostavat yhtä
kirjavan kuin kaameankin friikkijoukon. Varmemmaksi vakuudeksi liitän tähän blogin,
joka käsittelee eräitä klassisia intellektuellityyppejä:
keskiviikko 23. huhtikuuta 2014
Intellektuellit ja synkkä kolmio
Synkkä kolmio (dark triad)
on ammattipiireissä nimityksenä persoonallisuustyypille, jossa yhdistyvät
narsismi, machiavellismi ja psykopatia.
Itse asiassa vain ensimmäinen ja
viimeinen kai ovat käypiä psykiatrisia luonnehdintoja. Machiavellismi, jota on
myös epäilty lieväksi psykopatian muodoksi, joka tapauksessa liittyy tiiviisti
noihin patologisiin ilmiöihin.
Narsismille ovat tyypillisiä
suuruuskuvitelmat, ylpeys, egoismi ja empatian puute, psykopatiaan taas
liittyvät antisosiaalinen käytös, impulsiivisuus, itsekkyys, tunteettomuus ja
katumattomuus.
Machiavellismille sanotaan olevan
luonteenomaista toisten ihmisten manipulointi ja hyväksikäyttö, kyyninen
piittaamattomuus moraalista ja keskittyminen omaan etuun ja pettämiseen.
Tunnistamme tällaiset tyypit helposti kulloistenkin mahtimiesten läheisyydestä,
jonne ne kerääntyvät kuin häntäkärpäset liehakoiden ja ylistäen isäntänsä
mahtavuutta. Niille totuudella ja valheella on vain surinan arvo ja ainoaa
todellista suuruutta edustaa tuoreen ulosteen loppumattomuus.
”Synkän kolmion”
persoonallisuustyyppien on havaittu korreloivan aggressiivisuuden, rasismin ja
öykkäröinnin kanssa. Historiasta tuttu SA-miehen prototyyppi voisi siis hyvin
sopia esimerkkihenkilöksi.
Joskus puhutaan myös ”pimeästä
neliöstä”, jossa narsismiin, machiavellismiin ja psykopatiaan yhdistyy vielä
sadismi. Ehkäpä Heinrich Himmler etsi ja löysi juuri tällaisia tyyppejä
SS-joukkoihinsa. Voisi ainakin ajatella heidän viihtyneen siellä mainiosti.
Mutta miten ”kolmion” tai ”neliön”
ominaisuudet suhtautuvat toisiinsa? Henkiset poikkeavuudet eivät yleensä vielä
predestinoi ihmisiä rikollisuuteen tai muuhun pahuuteen, tuskin myöskään
intellektuelleiksi tai näyttelijöiksi. Lähes kaikkia henkisiä valmiuksia voi
käyttää myös hyviin tarkoituksiin. Mikä hallitsee ”synkän kolmion” ihmisiä ja
onko yhteiskunnalla toivoa siitä, että heistä voisi tulla täysiarvoisia
kansalaisia?
Kuten edellisestä selviää, asian
ydin on siinä, että niin ”kolmiossa”, ”neliössä” kuin niiden komponenteissakin
on aina kyse siitä, että oma ego hallitsee elämää, jossa sivullisille on
tarjolla vain välineen rooli.
Ihminen, joka ei välitä toisten
kärsimyksistä tai jopa nauttii niistä on ehkä sopiva vanginvartijaksi, mutta
pystyisikö hän vaarantamaan ja jopa uhraamaan itsensä vieraiden ihmisten
puolesta?
Saattaisi ensi näkemältä olla
vaikea ymmärtää, että niin monet poliittiset fanaatikot ovat joka tapauksessa
epäitsekkäitä ja suorastaan pyrkivät uhrautumaan aatteensa puolesta. Asian ydin
on mitä ilmeisimmin projektiossa ja introjektiossa. Narsisti tavallaan ulottaa
itsensä käsittämään koko sen yhteisön, johon hän samaistuu ja sulkee taas muut
sen ulkopuolelle. Hänelle ei ole olemassa itsensä lisäksi muita, mutta tuo
hänen egonsa saattaa pullistua käsittämään koko hänen sukunsa tai kansansa.
Muut ihmiset taas leikkautuvat oman viiteryhmän ja samalla koko ihmisyyden
ulkopuolelle. He ovat ”toisia”.
Siinä kaikessa
yksinkertaisuudessaan selitys siihen, miksi tietyt ihmiset saattavat samaan
aikaan olla niin totaalisen julmia vihollisilleen ja mitä sentimentaalisimpia
palvojia oman ryhmänsä jäsenille, etenkin sen symbolisille johtajille, joille
he alistuvat sadomasokistisen kaavan mukaisesti.
Kuten me vanhat ihmiset vielä
muistamme, Theodor Adorno luonnosteli aikoinaan sodan jälkeen autoritaarisen
persoonallisuustyypin. Sen edustajia löysi helposti saksalaisista
poroporvareista, jotka olivat aina valmiina tottelemaan ylempiensä käskyjä,
millaisia tahansa. Ilman saksalaista poroporvaria Hitlerin valta ja varsinkaan
holokausti tuskin olisivat edes olleet mahdollisia.
Adorno ja yleisemminkin
Frankfurtin koulukunta tekivät itse asiassa juuri pikkuporvaristosta historian
konnan. Saksan työväenluokka oli sinänsä vahva ja sen olisi pitänyt kyetä
sosialistiseen vallankumoukseen, jota älymystöpiireissä usein pidettiin
kaikkien ihmiskunnan ongelmien patenttiratkaisuna. Tuo luokka oli kuitenkin
pikkuporvarillisten vaistojen turmelema ja, kuten vitsailtiin, se ei koskaan
kykenisi valtaamaan rautatieasemia, jos sille kieltäydyttäisiin myymästä
laiturilippuja.
Tällainen käytös ei kuitenkaan itse
asiassa viitannut hävittäviin narsistisiin ja sadistisiin taipumuksiin, vaan
pikemminkin aitoihin kansalaishyveisiin, kuten kurinalaisuuteen ja
pitkäjänteisyyteen. Psykopaateilta tällainen kyky puuttuu ja he ovat taipuvaisia
impulsiivisuuteen ja ”kiksejä” tarjoaviin seikkailuihin sekä yleensäkin
lyhytjännitteiseen elämäntapaan.
”Pikkuporvarillinen” kunnollisuus
ja kurinalaisuus taas ovat niitä ominaisuuksia, joita todelliset
vallankumoukselliset ovat aina halveksineet ja pitäneet paheista suurimpina.
Venäjällä lokakuun vallankumoukseksi nimitetty kaaos oli ennen muuta rahvaan hallitsematonta
riekkumista. Venäjän tuntijat nimittivät sitä nimellä ”volja”, kyseessä oli
vapaus tehdä mitä halusi eikä pelkästään pakkovallasta vapautuminen.
Tällaista orgiaa ei Saksassa
koettu, vaikka sen perinteinen hyvä järjestys kyllä järkkyi vuoden 1918
mellakoissa, jotka vielä muutamin paikoin lähivuosina uusiutuivat.
Paul Johnsonin tunnetussa teoksessa
”Intellectuals” esitetään karu galleria häiriintyneitä tyyppejä, jotka ovat
kulttuurissamme kunnostautuneet palvottuina intellektuelleina.
Huomattakoon, ettei Johnsonin
kirjan nimessä ole määräävää artikkelia. Kyseessä ovat siis eräät tietyt
intellektuellit pikemmin kuin koko se joukko, jota kutsutaan tuolla nimellä ja
joka haluaa siihen samaistua.
Kannattaa kuitenkin pysähtyä
miettimään, miksi näin monet alan kuuluisuudet ovat niin ilmeisesti olleet
henkisesti tasapainottomia ja miksi heihin siitä huolimatta tai ehkä juuri
siksi on suhtauduttu niin kritiikittömän palvovasti. Siitäkin Johnson antaa
paljon puhuvia esimerkkejä.
Jean-Jacques Rousseau kuuluu
tietenkin Johnsonin galleriaan. Hänen henkilöhistoriansa pääpiirteet ovat
yleisesti tunnettuja. Tuo altruismin ja luonnonmukaisuuden sentimentaalinen
palvoja kohteli lähimmäisiään mitä raaimmin. Lapsensa tuo hellän kasvatuksen
entusiasti pakotti lähettämään lastenkotiin.
Johnson siteeraa erästä nykyisempää
tutkijaa, joka on listannut Rousseaun paheet. Hän oli ”masokisti,
ekshibionisti, neurasteenikko, hypokondrikko, onanisti, latentti homoseksuelli,
kyvytön normaaliin vanhemman kiintymykseen, kehittyvä paranooikko, narsistinen
introvertti, jonka taipumus teki hänestä epäsosiaalisen, täynnä
syyllisyydentuntoja, patologisen arka, kleptomaani, infantiili, ärtyisä ja
surkea”.
Nykyaikainen ennakkoluuloton lukija
voi tietenkin kuitata tämän listan lyhyesti –entäs sitten? Nuo ominaisuudet
ovat aikakautemme perspektiivistä ihan OK. Osaksi ne ehkä ovat hieman ikäviä,
mutta mitäpä ne kuuluvat Rousseaun toimintaan filosofina?
Kiinnostavaa joka tapauksessa on,
että noita paheita tai aikakauden perspektiivistä katsoen vähintäänkin
vajavaisuuksia ei ihailijoiden piirissä ainoastaan kieltäydytty näkemästä, vaan
Rousseauta suorastaan palvottiin myös persoonallisuutena. Hänen tavaton
kuuluisuutensa ja historiallinen vaikuttavuutensa varmaan olivat riittäviä
syitä sille, että hänen tavaroitaan, viimeistä tupakkakukkaroa myöten
kohdeltiin kallisarvoisina reliikkeinä.
Kummallisempaa sen sijaan on, että
häntä nimitettiin ”Pyhäksi Rousseauksi” (George Sand) tai peräti ”Kristuksen
kaltaiseksi sieluksi, jolle vain taivaan enkelit olisivat sopivaa seuraa”
(Schiller). Tolstoi kertoi, että kaksi suurinta vaikuttajaa hänen elämässään
olivat olleet Kristus ja Rousseau ja nykyisemmän sukupolven oppi-isä Claude
Levi-Strauss kommentoi: ”Hän on mestarimme ja veljemme… jokaisen sivun tässä
(minun, Levi-Straussin) kirjassa olisi voinut omistaa hänelle, ellei se olisi
ollut arvotonta hänen suuren muistonsa rinnalla”.
Paul Johnsonilla on hyvä perusteet
puolellaan, kun hän arvioi, että Rousseau oli nerokas kirjailija, mutta
tasapainoton sekä elämässään että kirjoituksissaan. Hieman pirullisesti Johnson
antaa viimeisen sanan eräälle Rousseaun rakastajattarista, jonka mielestä
filosofi oli ”kiinnostava hullu”.
Rousseaun mielestä paheet kuitenkin
johtuivat ennen muuta yhteiskunnasta ja hän epäilemättä olisi voinut karistaa
epämiellyttävät luonnehdinnat niskoiltaan kuin hanhi veden. Eihän syypää hänen
lurjusmaisuuteensa ollut hän itse, vaan Ranska, se yhteiskunta, joka häntä
ympäröi ja tyrannisoi.
Tässä on kuitenkin kiinnostavaa
pohtia, miten Rousseaun tapaus suhtautuu ”pimeän kolmion” syndroomaan.
Johnsonin kokoamien tietojen mukaan hänen tuttaviensa todistus oli varsin
yksimielinen: David Humen mielestä hän oli ”hirviö, joka piti itseään ainoana
merkittävänä olentona koko maailmankaikkeudessa”. Diderot, joka tunsi hänet
hyvin, katsoi, että hän oli ”petollinen, turhamainen kuin Saatana, kiittämätön,
julma, tekopyhä ja täynnä ilkeyttä”. Voltairen mielestä hän oli ”turhamainen ja
halpamainen hirviö”.
Näyttää siis pahasti siltä, että
”synkän kolmion” ulottuvuuksista ainakin narsismi on monen kuuluisan
intellektuellin persoonassa vahvasti läsnä ja ilmeisesti ainakin jonkinasteinen
psykopatia. Kaikesta sentimentaalisuudestaan huolimatta filosofi oli kykenemätön
vanhemmuuden tunteisiin ja lähetti lapsensa lastenkotiin, jollaiset tuohon
aikaan lienevät muistuttaneet enemmän helvettiä kuin mikään nykyaikainen
instituutio, amerikkalaiset vankilat mukaan lukien.
Machiavellismista puheen ollen,
koko hänen oppinsa yhteistahdosta rakentui itse asiassa sen periaatteille.
”Yhteistahto” oli luomus, jonka avulla oli mahdollista perustella lähes mitä
tahansa aatetta riippumatta siitä, ketkä sitä kannattivat ja miten paljon heitä
oikeastaan oli.
Bertrand Russell kertoo lapsena
kysyneensä isältään, kuka oli Rousseau, jolloin hänelle oli vastattu: ”Muuan
hyvin paha mies, poikani!” Russell itse oli Rousseaun ajatusten suuri kriitikko
ja hänen persoonansa poikkesi monessa suhteessa kyynelehtivästä ja epävakaasta
Rousseausta, mutta molemmat olivat intellektuelleja par excellence.
Ehkä jo tämä yhteinen
intohimo antaa aihetta olettaa, että heillä oli myös henkisesti paljonkin
yhteistä? Russellin omaelämäkerrasta ja Johnsonin kirjasta päätelleen Russell
oli kuitenkin valoisampi tyyppi. Hänen merkittävin heikkoutensa olivat naiset,
mutta pidäkkeettömyydelleen hänellä oli tarjota filosofiset perusteet, jotka
monet naiset myös jakoivat. Russell olisi voinut kuulua Dostojevskin
galleriassa kevyempään, ”isien” sukupolveen. Hän kieltäytyi tunnustamasta
pahuutta eikä itsekään sitä edustanut.
Russell muistutti
ulkonäöltään lintua ja kehitti vanhemmiten yhä vastenmielisemmän kotkottavan
naurun, mutta hän valloitti älyllään ja kaatoi naisia kuin heinää. Kysyntä luo
tarjontaa ja ehkä tuo myöhempien aikojen Don Juan oli omassa kategoriassaan
miesten parhaita.
Päinvastoin kuin Russellille, Leo
Tolstoille seksuaalisuus oli demoni, jota vastaan hän taisteli ja josta hän
kärsi. Kuten tunnettua, hän saarnasi pidättyvyyttä, leimasi taiteen himojen
herättämiseksi ja yleensäkin näki seksuaalisuuden alentavana, suurena
lankeemuksena.
Omasta suuruudestaan Tolstoilla sen
sijaan ei ollut epäilyksiä, tai ainakin niiden torjuminen onnistui vaivatta.
Paul Johnson katsoo, että Tolstoi katsoi olevansa Jumalan veli ja joskus näytti
jopa siltä, että hän piti itseään vanhempana veljenä.
Tämän voinee kuitata ilkeänä
henkevyytenä. Mielestäni on täysin mahdollista nähdä asia siten, että Tolstoi
uskoi kaikkien ihmisten samanarvoisuuteen Jumalan edessä ja Jumala taas oli
hänelle yksinkertaisesti totuus, vilpittömän sydämen valaistuminen, jota suuret
opettajat ajasta aikaan olivat saarnanneet. Tämä ajatushan on buddhalaisuuden
ytimessä ja sieltä myös Tolstoin opit olivat peräisin.
Tolstoi ei ehkä sellaisenaan
kannattanut Feuerbachilta juontuvaa ihmisjumaluuden ideaa. Jotakin
samankaltaista oli kuitenkin hänen kapinassaan kirkkoa ja uskontoa vastaan.
Niitä hän syytti totuuden vääristelystä ja etsi totuutta ihmisestä eikä
tuonpuolisesta. Valtiota hän piti pyhän Augustinuksen tapaan ”suurena
rosvojoukkona”. Toisin kuin jälkimmäinen, hän ei antanut sille armoa edes
siksi, että se olisi hallitsijan väline oikeuden harjoittamiseksi. Valtio,
kirkko ja seksuaalisuus olivat sinänsä väärin.
Tolstoi vaati siis mahdottomia yhtä
tinkimättömästi kuin jo hänen kuuluisampi esikuvansa Jeesus. Nikolai
Berdjajevin mielestä hänen maksimalisminsa oli ”demonista” tai ”saatanallista”
eli kapinaa Jumalaa vastaan. Venäjän vallankumouksen jälkeen sen hajottavaa
merkitystä sitten alettiin myös intellektuellien piirissä kauhistella, kun
vahinko jo oli tapahtunut. Ennen vallankumousta Tolstoi oli jo kirottu niin
kirkon kuin valtionkin taholta, mutta lähinnä vain mustasotnialaiset
intellektuellit tohtivat kritisoida häntä. No, myös Gorki kritisoi, koska
Tolstoi hänen mielestään oli …poroporvari.
Joka tapauksessa Tolstoi sai
tavattomasti seuraajia yhteisen kansan parista ja Suomessakin hänen
pamflettikirjasiaan myytiin runsaasti. Intellektuellina Tolstoi
paradoksaalisesti ylisti toisaalta yksinkertaisen kansan viisautta ja toisaalta
niitä suuria opettajia eli siis intellektuelleja, jotka ajasta aikaan olivat
tuoneet kansalle valaistuksen.
Tolstoin kirja ”Mitä meidän siis on
tehtävä” julkaistiin heti vuonna 1908 myös suomeksi. Sen radikalismi
hämmästyttää tänäkin päivänä. Jotkut sen perusolettamuksista ovat ilmeisen
vanhentuneita, kuten kuvitelma siitä, että vain ruumiillinen työ on oikeasti
työtä ja ns. henkinen työ pohjimmiltaan pelkkää huvia. Mutta ehkä sen voisi
vielä myydä etelän hikipajojen työläisille?
Joka tapauksessa ”Jasnaja Poljanan
äijä” eli Taata Sillanpään sanoin ”iso ryssä” vaati kaikilta mahdottomia. Itse
hän yritteli aina välillä ryhtyä ruumiilliseen työhön ja pidättäytyä seksistä,
mutta eihän siitä oikein mitään tullut.
Epäilemättä Tolstoita voi joka
tapauksessa pitää eräänlaisena vaatimattomuuden suurmiehenä, jonka viitan
rei’istä saattoi kyllä pöyhkeys vilahdella ja jonka ego tosiasiassa pyöri
taivaan navalla saakka. Hänen paljasjalkaisen kyntäjän hahmonsa oli tuskin sinänsä
falski, mutta se oli vain ihannerooli, jota ei ollut mahdollista tavoittaa ja
johon kreivi aina toisinaan pitkästyi. Persoonana hän joka tapauksessa on niin
suuri, että pienempien älykköjen heittelemät kivet eivät häntä tavoita.
Niinpä Johnson saakoon tässä pitkän
nenän ja samoin ne, jotka yrittävät tunkea kaikki tai ainakin enimmät
intellektuellit pimeään kolmioon tai peräti neliöön.
Asiallista pohdintaa jälleen. Ehkä suurin postmoderni nihilisti on Trump: on vain hän itse. America first takoittaa käytännössä me first. "Töröhuulen" yksi erikoinen kommentti on, että Bidenkin on vain "robottiklooni".
VastaaPoistaOlemisen rajallisuusahdistus rauhoittunee sillä, että käy istumassa hetkeksi hautausmaalla: siellähän me kaikki lopulta olemme. Ja toisaalta, ei tämä universumikaan ikuinen ole...
Hyvä pohdinta - jälleen kerran - Vihavaiselta. Sensijaan kommentoija Suhonen alentuu - jälleen kerran - Trumpin mollaajaksi.
PoistaNo, olen sitä mieltä että Trump ja putin kilpailevat keskenään vain typeryydessä.
PoistaMaiju Lassila kirjoitti komedian Liika Viisas. Olin mukana, kun se tehtiin telkkariin ja siitä asti ajatus liika viisaudesta on tunkeutunut jatkuvasti mukaan maailman ongelmieni selityksiin. Väitänkin, että länsimainen, niin nerojen kuin normiälykköjenkin ajattelutapa perustuu liika viisaaseen ajatteluun. Kaikki, niin kirkonmiehet, filosofit, nerot ja sen sellaiset ovat pyörineet ja pyörivät edelleen ihmisen totuuden ympärillä jahdaten sitä kuin urheilijat olympiamitalia. Fiksuimmat ovat saaneet melko mukavia lohdutuspalkintoja, mutta kultaa ei kukaan ja sekös harmittaa neroja tai sellaisiksi itseään luulevia. Se rassaa luonnetta, joten ei ihme, että se purkautuu mitä kummallisimmalla tavoilla.
VastaaPoista"...pikemminkin aitoihin kansalaishyveisiin, kuten kurinalaisuuteen ja pitkäjänteisyyteen. Psykopaateilta tällainen kyky puuttuu ja he ovat taipuvaisia impulsiivisuuteen ja ”kiksejä” tarjoaviin seikkailuihin sekä yleensäkin lyhytjännitteiseen elämäntapaan."
VastaaPoistaJos yön yön pimeinä tunteina olen ajatellut, että voisiko psykopatiasta olla myös variantti B, jolle olisi luonteenomasta paitsi empatiakyvyttömyys ja häikailemättömyys myös kurinalaisuus ja pitkäjännitteisyys. Sellainen tyyppi olisi kova sana politiikan tai talouselämän johtajana...
"Jos yön yön pimeinä tunteina olen ajatellut, että voisiko psykopatiasta olla myös variantti B, jolle olisi luonteenomasta paitsi empatiakyvyttömyys ja häikailemättömyys myös kurinalaisuus ja pitkäjännitteisyys. Sellainen tyyppi olisi kova sana politiikan tai talouselämän johtajana..."
PoistaTuota psykopaatteja on upseereina, yritysjohtajina, lakimiehinä sekä upseereina. Eivät kaikki psykopaatit todellakaan joudu vankilaan.
Erilaisia teorioitahan on esitetty ja jo 90-luvulla evp. evertiluutnantti Dave Grossman esitteli teorioitaan siitä minkälaiset miehet todella menestyvät taistelussa ja päätyi johtopäätöksissään sellaisiin tuloksiin, että olemassa ihmisiä jotka pystyvät tarvittaessa instrumentaaliseen väkivaltaan, mutta eivät ole psykopaatteja. Ongelmallista on, että tuollaiset ihmiset ovat pikemminkin aliedustettuina asevoimissa ja oikeastaan heitä löytyy isompia määriä vain erikoisjoukoista.
G H von Wrightin "suunnistusyritys" uuden ajan uusien tiedonalojen esiin puhkeamisesta avasi omat silmäni aikoihin, jolloin juuri mikään ei vielä ollut "opillista" eikä edes niitä -- pikemminkin tajunnallisia kuin tiedollisia -- hahmoja vielä ollut, joiden pohjalta sitten "opilliset" tiedonalat saattoivat eriytyä.
VastaaPoistaUuden ajan uudet tajunnalliset premissit -- eli se kehitys jonka Marshall McLuhan hyvin kuvaa, eli siirtyminen kuuloaistin resurssien auditiiviselta pohjalta syvyysperspektiivin ja ajantajun hallisemaan visuaalisen mieltämisen maailmaan -- oli lajin muinaisen paikoilleen asettumisen ja kirjoitustaidon synnynkin ylittävä kulttuurinen emergenssi.
Uudet tajunnalliset hahmonmuodostuksen asemoinnit tuottivat uudet tiedonalat, jotka eriytyivät kukin ehdoillaan, omien tutkimuskohteidensa, niissä vakiintuvien suureiden ja mittayksikköjen autonomisoituville alueille. Ihmistieteissä mitään selvää vedenjakajaa yhteisöjen suuntaan tunnetun kiinnostuksen ja yksilöön kaiken huomion suuntaavan psykologian väliin ei revennyt. Syvyyspsykologia päätyi lopulta ihmiskuvaan joka kaivoi esiin tajunnan syviä lajityypillisesti kollektiivisia ominaisuuksia, joista sosiologia sitten oman tiedollisen orientoitumisensa aloitti.
Freudin virhe oli pioneeriajattelijalle perustavanlaatuinen, kun hän luonnontieteellisen koulutuksen saaneena erehtyi käyttämään fysiikan käsitteitä sielnelämän ilmiöiden kuvailussa. Hän myös sattui elämään aikana, jolloin sukupuolielämä oli tabu, ja kaikki mikä palautui tähän ihmisyyden alkupisteeseen, provosoi akateemisesti sivistyneissäkin ihmisissä pelkästään torjuntaa. Opiskellessani lukioikäisenä kesäyliopistossa psykologiaa kävin myös kuuntelemassa alan silloisen auktoriteetin Kai von Fieandtin yleisöluentoa Freudista, ja hän selitti psykoanalyysin seksuaalissävyitteiset opit Freudin juutalaisuuden ja yhteiskunnallisen syrjäytymisen tuotteiksi.
Psykoanalyysin lanseerasi suomalaiselle lukijakunnalle psykiatri Yrjö Kulovesi 1933 ilmestyneessä kirjassaan. Näyttävämmällä ja ehkä enemmän sisäistetyllä tavalla esittelyn teki kirjallinen nerotyyppi Tatu Vaaskivi 1937 ilmestyneessä "Vaistojen kapinassa". Noihin aikoihin Stalin oli jo kieltänyt psykoanalyysin N-liitossa.
Jos joku nyt kysyisi parasta lyhyttä johdatusta syvyyspsykologiaan, se löytyy sivuilta 106 - 122 suomalaisen, ns. "sivupersoonailmiötä" tutkineen Reima Kampmanin teoksesta "Kuka minä olen".
Ilman oppihistoriallista perspektiiviä ei uuden ajan "opillisen" ajattelulaadun erityislaatuisuutta pysty ymmärtämään eikä pidä käsitellä. Oppihistoria taas edellyttää ymmärrystä ensin eurooppalaisen kulttuurihistorian, sitten ihmisyyden lajihistorian suhteen. Aikalaisjärjen ja -ajattelun raameissa meillä on käytössämme vain käsitteitä, joilla ei pitkälle pötkitä. Aikalaisen tragedia on, että jokainen meistä syntyy "valmiiseen" maailmaan, jossa ovat jo olemassa "valmiit" käsitteet ja käsitteiden käyttötavat, käsitekoneistot. Jos oikeasti haluamme ymmärtää ihmistä, meidän olisi ensin otettava ratkaiseva tarkkailuetäisyys omiin aikalaiskäsityksiimme.
Tarvitsemme yli nykyisten tiedonalojen rajojen meneviä visioita siitä mitä me ihmisinä olemme. Kukaan ajattelun "auktoriteeteista" ei toistaiseksi mitään maailmankarttaa ihmisyydestä pysty esittämään. Meidän on vain "ammuttava nuolia eri suunnista saadaksemme käsityksen siitä missä päin maali on" (Witgenstein). Koko joukko käsitteitä odottaa selvitystään: Toistetaanko : tausta ja kuvio, hahmon- ja käsitteenmuodostus, koherenssi ja korrespondenssi, yleinen ja yksittäinen, teoria ja malli, suure ja mittayksikkö. Tähän sisältyy koko tajunnallinen pohja ja tiedolliset viritelmät. Se on Taivaan ja ”logiikan helvetin” (Russell) avioliitto, ajattelun ja moraalin laadut (Durkheim), tiedollisen jäsennyksen akkommodatiivinen ja assimilatiivinen ominaisuus (Piaget), ”uskonhyppy” (Kierkegaard), tai oivalluksen oikosulku korkeimmista kielipilvien sfääreistä alimpaan tajunnalliseen perustaan (McLuhan).