Intellektuellit ja synkkä kolmio
Synkkä kolmio (dark triad) on ammattipiireissä
nimityksenä persoonallisuustyypille, jossa yhdistyvät narsismi, machiavellismi
ja psykopatia.
Itse asiassa
vain ensimmäinen ja viimeinen kai ovat käypiä psykiatrisia luonnehdintoja.
Machiavellismi, jota on myös epäilty lieväksi psykopatian muodoksi, joka
tapauksessa liittyy tiiviisti noihin patologisiin ilmiöihin.
Narsismille ovat
tyypillisiä suuruuskuvitelmat, ylpeys, egoismi ja empatian puute, psykopatiaan
taas liittyvät antisosiaalinen käytös, impulsiivisuus, itsekkyys, tunteettomuus
ja katumattomuus.
Machiavellismille
sanotaan olevan luonteenomaista toisten ihmisten manipulointi ja hyväksikäyttö,
kyyninen piittaamattomuus moraalista ja keskittyminen omaan etuun ja
pettämiseen. Tunnistamme tällaiset tyypit helposti kulloistenkin mahtimiesten
läheisyydestä, jonne ne kerääntyvät kuin häntäkärpäset liehakoiden ja ylistäen
isäntänsä mahtavuutta. Niille totuudella ja valheella on vain surinan arvo ja
ainoaa todellista suuruutta edustaa tuoreen ulosteen loppumattomuus.
”Synkän kolmion”
persoonallisuustyyppien on havaittu korreloivan aggressiivisuuden, rasismin ja
öykkäröinnin kanssa. Historiasta tuttu SA-miehen prototyyppi voisi siis hyvin
sopia esimerkkihenkilöksi.
Joskus puhutaan
myös ”pimeästä neliöstä”, jossa narsismiin, machiavellismiin ja psykopatiaan
yhdistyy vielä sadismi. Ehkäpä Heinrich Himmler etsi ja löysi juuri tällaisia
tyyppejä SS-joukkoihinsa. Voisi ainakin ajatella heidän viihtyneen siellä
mainiosti.
Mutta miten
”kolmion” tai ”neliön” ominaisuudet suhtautuvat toisiinsa? Henkiset
poikkeavuudet eivät yleensä vielä predestinoi ihmisiä rikollisuuteen tai muuhun
pahuuteen, tuskin myöskään intellektuelleiksi tai näyttelijöiksi. Lähes kaikkia
henkisiä valmiuksia voi käyttää myös hyviin tarkoituksiin. Mikä hallitsee
”synkän kolmion” ihmisiä ja onko yhteiskunnalla toivoa siitä, että heistä voisi
tulla täysiarvoisia kansalaisia?
Kuten
edellisestä selviää, asian ydin on siinä, että niin ”kolmiossa”, ”neliössä”
kuin niiden komponenteissakin on aina kyse siitä, että oma ego hallitsee
elämää, jossa sivullisille on tarjolla vain välineen rooli.
Ihminen, joka ei
välitä toisten kärsimyksistä tai jopa nauttii niistä on ehkä sopiva
vanginvartijaksi, mutta pystyisikö hän vaarantamaan ja jopa uhraamaan itsensä
vieraiden ihmisten puolesta?
Saattaisi ensi
näkemältä olla vaikea ymmärtää, että niin monet poliittiset fanaatikot ovat
joka tapauksessa epäitsekkäitä ja suorastaan pyrkivät uhrautumaan aatteensa
puolesta. Asian ydin on mitä ilmeisimmin projektiossa ja introjektiossa.
Narsisti tavallaan ulottaa itsensä käsittämään koko sen yhteisön, johon hän
samaistuu ja sulkee taas muut sen ulkopuolelle. Hänelle ei ole olemassa itsensä
lisäksi muita, mutta tuo hänen egonsa saattaa pullistua käsittämään koko hänen
sukunsa tai kansansa. Muut ihmiset taas leikkautuvat oman viiteryhmän ja
samalla koko ihmisyyden ulkopuolelle. He ovat ”toisia”.
Siinä kaikessa
yksinkertaisuudessaan selitys siihen, miksi tietyt ihmiset saattavat samaan
aikaan olla niin totaalisen julmia vihollisilleen ja mitä sentimentaalisimpia
palvojia oman ryhmänsä jäsenille, etenkin sen symbolisille johtajille, joille
he alistuvat sadomasokistisen kaavan mukaisesti.
Kuten me vanhat
ihmiset vielä muistamme, Theodor Adorno luonnosteli aikoinaan sodan jälkeen
autoritaarisen persoonallisuustyypin. Sen edustajia löysi helposti saksalaisista
poroporvareista, jotka olivat aina valmiina tottelemaan ylempiensä käskyjä,
millaisia tahansa. Ilman saksalaista poroporvaria Hitlerin valta ja varsinkaan
holokausti tuskin olisivat edes olleet mahdollisia.
Adorno ja yleisemminkin Frankfurtin koulukunta
tekivät itse asiassa juuri pikkuporvaristosta historian konnan. Saksan
työväenluokka oli sinänsä vahva ja sen olisi pitänyt kyetä sosialistiseen
vallankumoukseen, jota älymystöpiireissä usein pidettiin kaikkien ihmiskunnan
ongelmien patenttiratkaisuna. Tuo luokka oli kuitenkin pikkuporvarillisten
vaistojen turmelema ja, kuten vitsailtiin, se ei koskaan kykenisi valtaamaan
rautatieasemia, jos sille kieltäydyttäisiin myymästä laiturilippuja.
Tällainen käytös
ei kuitenkaan itse asiassa viitannut hävittäviin narsistisiin ja sadistisiin
taipumuksiin, vaan pikemminkin aitoihin kansalaishyveisiin, kuten
kurinalaisuuteen ja pitkäjänteisyyteen. Psykopaateilta tällainen kyky puuttuu
ja he ovat taipuvaisia impulsiivisuuteen ja ”kiksejä” tarjoaviin seikkailuihin
sekä yleensäkin lyhytjännitteiseen elämäntapaan.
”Pikkuporvarillinen”
kunnollisuus ja kurinalaisuus taas ovat niitä ominaisuuksia, joita todelliset
vallankumoukselliset ovat aina halveksineet ja pitäneet paheista suurimpina.
Venäjällä lokakuun vallankumoukseksi nimitetty kaaos oli ennen muuta rahvaan
hallitsematonta riekkumista. Venäjän tuntijat nimittivät sitä nimellä ”volja”,
kyseessä oli vapaus tehdä mitä halusi eikä pelkästään pakkovallasta
vapautuminen.
Tällaista orgiaa
ei Saksassa koettu, vaikka sen perinteinen hyvä järjestys kyllä järkkyi vuoden
1918 mellakoissa, jotka vielä muutamin paikoin lähivuosina uusiutuivat.
Paul Johnsonin
tunnetussa teoksessa ”Intellectuals” esitetään karu galleria häiriintyneitä
tyyppejä, jotka ovat kulttuurissamme kunnostautuneet palvottuina
intellektuelleina.
Huomattakoon,
ettei Johnsonin kirjan nimessä ole määräävää artikkelia. Kyseessä ovat siis
eräät tietyt intellektuellit pikemmin kuin koko se joukko, jota kutsutaan
tuolla nimellä ja joka haluaa siihen samaistua.
Kannattaa
kuitenkin pysähtyä miettimään, miksi näin monet alan kuuluisuudet ovat niin
ilmeisesti olleet henkisesti tasapainottomia ja miksi heihin siitä huolimatta
tai ehkä juuri siksi on suhtauduttu niin kritiikittömän palvovasti. Siitäkin
Johnson antaa paljon puhuvia esimerkkejä.
Jean-Jacques
Rousseau kuuluu tietenkin Johnsonin galleriaan. Hänen henkilöhistoriansa
pääpiirteet ovat yleisesti tunnettuja. Tuo altruismin ja luonnonmukaisuuden
sentimentaalinen palvoja kohteli lähimmäisiään mitä raaimmin. Lapsensa tuo
hellän kasvatuksen entusiasti pakotti lähettämään lastenkotiin.
Johnson siteeraa
erästä nykyisempää tutkijaa, joka on listannut Rousseaun paheet. Hän oli ”masokisti,
ekshibionisti, neurasteenikko, hypokondrikko, onanisti, latentti homoseksuelli,
kyvytön normaaliin vanhemman kiintymykseen, kehittyvä paranooikko, narsistinen
introvertti, jonka taipumus teki hänestä epäsosiaalisen, täynnä
syyllisyydentuntoja, patologisen arka, kleptomaani, infantiili, ärtyisä ja
surkea”.
Nykyaikainen
ennakkoluuloton lukija voi tietenkin kuitata tämän listan lyhyesti –entäs
sitten? Nuo ominaisuudet ovat aikakautemme perspektiivistä ihan OK. Osaksi ne
ehkä ovat hieman ikäviä, mutta mitäpä ne kuuluvat Rousseaun toimintaan
filosofina?
Kiinnostavaa
joka tapauksessa on, että noita paheita tai aikakauden perspektiivistä katsoen vähintäänkin
vajavaisuuksia ei ihailijoiden piirissä ainoastaan kieltäydytty näkemästä, vaan
Rousseauta suorastaan palvottiin myös persoonallisuutena. Hänen tavaton
kuuluisuutensa ja historiallinen vaikuttavuutensa varmaan olivat riittäviä
syitä sille, että hänen tavaroitaan, viimeistä tupakkakukkaroa myöten
kohdeltiin kallisarvoisina reliikkeinä.
Kummallisempaa
sen sijaan on, että häntä nimitettiin ”Pyhäksi Rousseauksi” (George Sand) tai
peräti ”Kristuksen kaltaiseksi sieluksi, jolle vain taivaan enkelit olisivat
sopivaa seuraa” (Schiller). Tolstoi kertoi, että kaksi suurinta vaikuttajaa
hänen elämässään olivat olleet Kristus ja Rousseau ja nykyisemmän sukupolven
oppi-isä Claude Levi-Strauss kommentoi: ”Hän on mestarimme ja veljemme…
jokaisen sivun tässä (minun, Levi-Straussin) kirjassa olisi voinut omistaa
hänelle, ellei se olisi ollut arvotonta hänen suuren muistonsa rinnalla”.
Paul Johnsonilla
on hyvä perusteet puolellaan, kun hän arvioi, että Rousseau oli nerokas
kirjailija, mutta tasapainoton sekä elämässään että kirjoituksissaan. Hieman
pirullisesti Johnson antaa viimeisen sanan eräälle Rousseaun rakastajattarista,
jonka mielestä filosofi oli ”kiinnostava hullu”.
Rousseaun
mielestä paheet kuitenkin johtuivat ennen muuta yhteiskunnasta ja hän epäilemättä
olisi voinut karistaa epämiellyttävät luonnehdinnat niskoiltaan kuin hanhi
veden. Eihän syypää hänen lurjusmaisuuteensa ollut hän itse, vaan Ranska, se
yhteiskunta, joka häntä ympäröi ja tyrannisoi.
Tässä on
kuitenkin kiinnostavaa pohtia, miten Rousseaun tapaus suhtautuu ”pimeän
kolmion” syndroomaan. Johnsonin kokoamien tietojen mukaan hänen tuttaviensa
todistus oli varsin yksimielinen: David Humen mielestä hän oli ”hirviö, joka
piti itseään ainoana merkittävänä olentona koko maailmankaikkeudessa”. Diderot,
joka tunsi hänet hyvin, katsoi, että hän oli ”petollinen, turhamainen kuin
Saatana, kiittämätön, julma, tekopyhä ja täynnä ilkeyttä”. Voltairen mielestä
hän oli ”turhamainen ja halpamainen hirviö”.
Näyttää siis
pahasti siltä, että ”synkän kolmion” ulottuvuuksista ainakin narsismi on monen kuuluisan
intellektuellin persoonassa vahvasti läsnä ja ilmeisesti ainakin jonkinasteinen
psykopatia. Kaikesta sentimentaalisuudestaan huolimatta filosofi oli
kykenemätön vanhemmuuden tunteisiin ja lähetti lapsensa lastenkotiin, jollaiset
tuohon aikaan lienevät muistuttaneet enemmän helvettiä kuin mikään nykyaikainen
instituutio, amerikkalaiset vankilat mukaan lukien.
Machiavellismista
puheen ollen, koko hänen oppinsa yhteistahdosta rakentui itse asiassa sen
periaatteille. ”Yhteistahto” oli luomus, jonka avulla oli mahdollista
perustella lähes mitä tahansa aatetta riippumatta siitä, ketkä sitä kannattivat
ja miten paljon heitä oikeastaan oli.
Bertrand Russell
kertoo lapsena kysyneensä isältään, kuka oli Rousseau, jolloin hänelle oli
vastattu: ”Muuan hyvin paha mies, poikani!” Russell itse oli Rousseaun
ajatusten suuri kriitikko ja hänen persoonansa poikkesi monessa suhteessa
kyynelehtivästä ja epävakaasta Rousseausta, mutta molemmat olivat
intellektuelleja par excellence.
Ehkä jo tämä yhteinen intohimo antaa aihetta
olettaa, että heillä oli myös henkisesti paljonkin yhteistä? Russellin
omaelämäkerrasta ja Johnsonin kirjasta päätelleen Russell oli kuitenkin
valoisampi tyyppi. Hänen merkittävin heikkoutensa olivat naiset, mutta
pidäkkeettömyydelleen hänellä oli tarjota filosofiset perusteet, jotka monet
naiset myös jakoivat. Russell olisi voinut kuulua Dostojevskin galleriassa
kevyempään, ”isien” sukupolveen. Hän kieltäytyi tunnustamasta pahuutta eikä
itsekään sitä edustanut.
Russell muistutti ulkonäöltään lintua ja
kehitti vanhemmiten yhä vastenmielisemmän kotkottavan naurun, mutta hän
valloitti älyllään ja kaatoi naisia kuin heinää. Kysyntä luo tarjontaa ja ehkä
tuo myöhempien aikojen Don Juan oli omassa kategoriassaan miesten parhaita.
Päinvastoin kuin
Russellille, Leo Tolstoille seksuaalisuus oli demoni, jota vastaan hän taisteli
ja josta hän kärsi. Kuten tunnettua, hän saarnasi pidättyvyyttä, leimasi
taiteen himojen herättämiseksi ja yleensäkin näki seksuaalisuuden alentavana,
suurena lankeemuksena.
Omasta
suuruudestaan Tolstoilla sen sijaan ei ollut epäilyksiä, tai ainakin niiden torjuminen
onnistui vaivatta. Paul Johnson katsoo, että Tolstoi katsoi olevansa Jumalan
veli ja joskus näytti jopa siltä, että hän piti itseään vanhempana veljenä.
Tämän voinee
kuitata ilkeänä henkevyytenä. Mielestäni on täysin mahdollista nähdä asia
siten, että Tolstoi uskoi kaikkien ihmisten samanarvoisuuteen Jumalan edessä ja
Jumala taas oli hänelle yksinkertaisesti totuus, vilpittömän sydämen valaistuminen,
jota suuret opettajat ajasta aikaan olivat saarnanneet. Tämä ajatushan on
buddhalaisuuden ytimessä ja sieltä myös Tolstoin opit olivat peräisin.
Tolstoi ei ehkä
sellaisenaan kannattanut Feuerbachilta juontuvaa ihmisjumaluuden ideaa. Jotakin
samankaltaista oli kuitenkin hänen kapinassaan kirkkoa ja uskontoa vastaan.
Niitä hän syytti totuuden vääristelystä ja etsi totuutta ihmisestä eikä
tuonpuolisesta. Valtiota hän piti pyhän Augustinuksen tapaan ”suurena
rosvojoukkona”. Toisin kuin jälkimmäinen, hän ei antanut sille armoa edes
siksi, että se olisi hallitsijan väline oikeuden harjoittamiseksi. Valtio,
kirkko ja seksuaalisuus olivat sinänsä väärin.
Tolstoi vaati
siis mahdottomia yhtä tinkimättömästi kuin jo hänen kuuluisampi esikuvansa
Jeesus. Nikolai Berdjajevin mielestä hänen maksimalisminsa oli ”demonista” tai
”saatanallista” eli kapinaa Jumalaa vastaan. Venäjän vallankumouksen jälkeen
sen hajottavaa merkitystä sitten alettiin myös intellektuellien piirissä
kauhistella, kun vahinko jo oli tapahtunut. Ennen vallankumousta Tolstoi oli jo
kirottu niin kirkon kuin valtionkin taholta, mutta lähinnä vain
mustasotnialaiset intellektuellit tohtivat kritisoida häntä. No, myös Gorki
kritisoi, koska Tolstoi hänen mielestään oli …poroporvari.
Joka tapauksessa
Tolstoi sai tavattomasti seuraajia yhteisen kansan parista ja Suomessakin hänen
pamflettikirjasiaan myytiin runsaasti. Intellektuellina Tolstoi
paradoksaalisesti ylisti toisaalta yksinkertaisen kansan viisautta ja toisaalta
niitä suuria opettajia eli siis intellektuelleja, jotka ajasta aikaan olivat
tuoneet kansalle valaistuksen.
Tolstoin kirja ”Mitä
meidän siis on tehtävä” julkaistiin heti vuonna 1908 myös suomeksi. Sen
radikalismi hämmästyttää tänäkin päivänä. Jotkut sen perusolettamuksista ovat
ilmeisen vanhentuneita, kuten kuvitelma siitä, että vain ruumiillinen työ on
oikeasti työtä ja ns. henkinen työ pohjimmiltaan pelkkää huvia. Mutta ehkä sen
voisi vielä myydä etelän hikipajojen työläisille?
Joka tapauksessa
”Jasnaja Poljanan äijä” eli Taata Sillanpään sanoin ”iso ryssä” vaati kaikilta
mahdottomia. Itse hän yritteli aina välillä ryhtyä ruumiilliseen työhön ja
pidättäytyä seksistä, mutta eihän siitä oikein mitään tullut.
Epäilemättä
Tolstoita voi joka tapauksessa pitää eräänlaisena vaatimattomuuden suurmiehenä,
jonka viitan rei’istä saattoi kyllä pöyhkeys vilahdella ja jonka ego
tosiasiassa pyöri taivaan navalla saakka. Hänen paljasjalkaisen kyntäjän
hahmonsa oli tuskin sinänsä falski, mutta se oli vain ihannerooli, jota ei
ollut mahdollista tavoittaa ja johon kreivi aina toisinaan pitkästyi.
Persoonana hän joka tapauksessa on niin suuri, että pienempien älykköjen
heittelemät kivet eivät häntä tavoita.
Niinpä Johnson saakoon
tässä pitkän nenän ja samoin ne, jotka yrittävät tunkea kaikki tai ainakin
enimmät intellektuellit pimeään kolmioon tai peräti neliöön.
Venäjän ”synkät kolmiot/neliöt”.
VastaaPoistaIivana Julmasta tiedetään paljon. Hän mullisti Venäjän tahtonsa mukaisesti: ylimystö, rurikidit ja gediminovitshit olivat tuhottu ja perustettiin uusi sosiaalinen luokka, дворяне. Näiden velvollisuuksiin kuului sotapalvelus, joka sinetöitiin henkilökohtaisella sopimuksella, joka alkoi sanoin "Я раб..." jne. nimi ja tilukset, jotka saatiin tuhotun ylimystön omaisuuksista. Aateliseksi eli дворяне pääsi silloin vaikka maaorjakin, aikakauden sananlaskun mukaisesti "Из грязи да в князи". Jos sotiminen ei maistunut, niin tiluksetkin otettiin heti pois, ja jos kahden sukupolven aikana ei ollut ketään sotapalveluksessa, niin aateluuskin menetettiin. Orjuuden merkkinä oli ruumiillinen rangaistus, joka koski myös aatelisia Venäjän armeijassa, ja joka poistettiin vasta vuonna 1905.
Harvat kuitenkin tietävät, että Iivana Julma levitti väkivaltaisuutta myös perhesuhteisiin. Domostroi, Iivana Julman toimittama Venäjän akukkaiden "konstituutio" väitti, että tottelevaisuuden saavuttamiseksi uppiniskaisen pojan pari kylkeä sai lyödä poikki. Tämä sadomasokistinen järjestelmä kesti Venäjällä vuosisatoja. Kirjailija Maksim Gorkij kertoo lapsuudenkuvauksessaan miten hänen isänsä kuritti häntä ankarasti säännöllisesti ilman mitään syytä vai sen hyväksi, että tulevaisuudessa Maksim osaisi olla kiltti. Maksimin paljasta selkää piestiin päreisellä kepillä, josta ihoon jäi tikkuja, joita mummo sai hoitaa.
Eikö tämä ole valtiollista sadomasokismia? "Яблоко от яблони недалеко падает", joten neuvostovallan aikana ns. kansanvihollisia oli varmaankin kymmeniä eri lajeja, joiden tuhoamista järjestettiin vuosikymmeniä. Paras esimerkki lienee Беломоро-Балтийский канал, jonka rakentaminen vei satojatuhansia ihmishenkiä. Kaiken lisäksi kanavalla ei ollut mitään taloudellista merkitystä. Se oli vain venäläinen giljotiini.
Onko Euraasian liiton rakentamisesta tulossa uusi Беломоро-Балтийский канал, jonka ainoana tehtävänä lienee panna kuriin toisinajattelijat niin sisämaassa kuin ulkomaillakin?
No, eipä nyt halvenneta hyvää huoneenhallituksen käsikirjaa. Domstroi saattaa olla vähän vanhentunut jo nykyään, vaikka siinä on mm. kiinnostavia reseptejä. Mutta ei se aikanaan mikään julmuuden perikuva ollut. Asettipahan rajat vanhempien vallalle perheessä.
VastaaPoista”Synkän kolmion/neliön” persoonallisuustyyppien on havaittu korreloivan aggressiivisuuden, rasismin ja öykkäröinnin kanssa.
VastaaPoistaKaikella on määräaikansa, sanotaan Raamatussa:
1 Kaikella on määrähetkensä, aikansa joka asialla taivaan alla. [Saarn. 9:11]
2 Aika on syntyä ja aika kuolla, aika on istuttaa ja aika repiä maasta, [Job 14:5]
3 aika surmata ja aika parantaa, aika on purkaa ja aika rakentaa,
4 aika itkeä ja aika nauraa, aika on valittaa ja aika tanssia,
5 aika heitellä kiviä ja aika ne kerätä, aika on syleillä ja aika olla erossa,
6 aika etsiä ja aika kadottaa, aika on säilyttää ja aika viskata menemään,
7 aika repäistä rikki ja aika ommella yhteen, aika olla vaiti ja aika puhua, [Sir. 20:7]
8 aika rakastaa ja aika vihata, aika on sodalla ja aikansa rauhalla.
Ei taida olla tämän vuosituhannen keksintö, että on aika repiä maasta, aika surmata, aika rakastaa ja aika vihata, aika on sodalla ja aikansa rauhalla.
Kaikki nämä aggressiivisuuden ja rasismin strategiat vaativat myös omia persoonallisuustyyppejä, jotka eivät puutarhassa noin vain kasva, niitä pitää luoda, kasvattaa ja harjoittaa.
Ohessa poimintoja V. Zhirinovskin haastattelusta Социс-lehdestä vuodelta 1993, nro 7, ss. 77-83.
-- Часто встречающееся утверждение: без некоей достаточно жестко внедряемой в сознание россиян системы "государственных" идей или без "твердой руки" русская нация обречена на деградацию. Ваше отношение к этой позиции?
-- Россия воюет беспрестанно уже 700 лет... Вечная война, потому что больше всего воевали русские. Только с Турцией 30 войн...Поэтому вечной особенностью национального характера русских, по сравнению, например, с жителями Западной Европы, и является наличие того самого "звериного начала", о котором писали многие отечественные мыслители прошлого... Так и русские. Они как нация могут развиваться в особом "политическом климате", при сильной власти.
Onhan meillä Suomessakin susia lampaiden vaatteissa eli poliitikkoja, jotka käyttävät häikäilemättömästi muita hyväkseen oman uransa edistämiseksi ja näyttävät julkisuudessa sen lempeän puolensa. Suomalaisetkin ovat saaneet kärsiä väkivallasta, tuli se idästä tai lännestä tai omien maanmiesten taholta.
VastaaPoistaVenäjän historia on julmaa, niin on monen muunkin kansan. Edellisten vuosisatojen kasvatuskeinoihin kuului kova kuri ja vaatimus nöyryyteen ja tottelemiseen. Usein kuritettiin mielivaltaisesti, jotta ihminen ei tottuisi siihen kaikkein vaarallisempaan toimintaan eli ajattelemaan omilla aivoillaan ja jotta hän tottelisi sokeasti esivaltaa. Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee. Kunnia tarkoitti usein kuolemaa ja tarkoittaa vieläkin eräissä kulttuureissa. Siis kostamista, ts. jatkuvaa väkivaltaa.
Vasta viime aikoina on huomattu, että kuri ei olekaan paras kasvattaja. Vieläkin monet pitävät parempana ankaraa kuria ja jyrkkiä rajoja, vaikka siinä ei olisi järkeä. Vapaus ja ihmisoikeudet ovat syntyneet läntisessä maailmassa ja leviävät sieltä käsin. Eivätköhän ne ennen pitkää saavuta myös Venäjän ja muun maailman, vaikka siinä suhteessa kehitys näyttää hitaalta. Ihmisoikeudet merkitsevät myös julmuuden vähenemistä ja muutenkin järkeen perustuvan käyttäytymisen lisääntymistä.
Sadismi. Ehkäpä Heinrich Himmler etsi ja löysi juuri tällaisia tyyppejä SS-joukkoihinsa.
VastaaPoistaKuuluisilla Yön susilla eli Putinin SS-joukoilla on nyt paljon edustustehtäviä Itä-Ukrainassa.
Käsittämättömän viihdyttävä kolumni. Olihan siinä kyllä tiedonmurenettakin mukana. Varsinaisen calzone kirjoitukseksi, kiitos paljon!
VastaaPoista"Intellektuellien puolustus"
VastaaPoistaKysymys prof. Timo Vihavaiselle.
Suomalais-venäläisistä suhteista on olemassa valtava kirjallisuus, ei kannata lähteä luetteloimaan. Mutta mitä kirjallisuutta on olemassa ukrainalais-venäläisistä suhteista?
Paljon enemmän kuin edellä mainitusta. Jokaisessa Venäjän ja Ukrainan historiassa käsitellään tätä asiaa. Klassikoita ovat Grushevski ja Kostomarov, Neuvostoliiton aikana oli toisinajattelijoita kuten Ivan Dzjuba ym. Kanadassa ilmestyi Ukrainian Studies. Kiista Venäjän ja Ukrainan suhteista leimahti Venäjällä lähinnä 1800-luvun puolivälissä Kirilloksen ja Metodioksen seuran yhteydessä ja ukrainalainen näkökulma painettiin Venäjällä sen jälkeen marginaaliin, mutta sieltä se on taas ponnistanut.
VastaaPoistaHassun hauska ja tyypillisen epätieteellinen, kuten voi olettaa.
VastaaPoista