Kanttoori Sepeteuksen valtio-oppi
Kuten Nummisuutarinsa lukeneet -ja
kaikkihan me olemme sen lukeneet- hyvin muistavat, oli kanttoori Sepeteus
tunnettu ja luotettu järkimies, jolta voi saada neuvon joka asiaan.
Sepeteus ei niin sanoakseni
kuulunut papiston terävimpään kärkeen, mutta joka tapauksessa jonnekin sen
piiriin. Varsinaisesti kanttori lienee laulamisen ohella suorittanut lukkarin
eli kellonsoittajan tehtäviä ja luultavasti toimi myös esimerkiksi rokottajana.
Sepeteuksen tietojen piiri sulki
sisäänsä myös maailmankaikkeuden ja sen synnyn, kosmogonian, minkä
hallitseminen nykyäänkin antaa erityistä pontta mielipiteille, koskivatpa ne mitä
asiaa tahansa.
Maailma oli hänen tietojensa mukaan
olemukseltaan kaaos: ”Ei patsast’ eikä napaa, vaan vahvba virta vapaa”. Postulaatti
oli uskallettu, sillä siitä olisi saattanut tehdä johtopäätöksiä myös
anarkistisen valtioteorian suuntaan.
Näin ei Sepeteus tehnyt, vaan
puolusti horjumatta jumalallista järjestystä, jossa vallitsi hierarkia, joka
tuo mieleemme sfäärien sinfonian. Järjestys kuului myös inhiillisen yhteiselämän
olemukseen, todisteli Sepeteus vielä historiallisin esimerkein:
aanantai 2. tammikuuta 2017
Naisvaltikka
Kaikkia meitä lienee joskus
huvittanut Nummisuutarien kanttoori Sepeteuksen historiantulkinta, jonka mukaan
itse Rooman valtakunta kerran tuhoutui naisvaltikan takia.
Tarkemmin sanoen se tapahtui siksi, että portot, narssut ja naassikat pääsivät
määräilemään asioista:
Nais-valtikka on
murheellinen merkki; se maakuntain häviöö ennustaa. Roomassa, koska tämä ankara
valta lankeemukseensa kallistui, hallitsit portot, narssut ja naasikat, ja mies
vapisi vaimon edessä. Mikä häpeä! Mutta kaikki hekuman ja huvituksen työ. -- Topias!
minä vaimon arvossa pidän, mutta sanon, että mailman loppu, hävitys ja ikuinen
sekamelska meitä lähestyy, koska hän housut päällensä pukee ja rupeevi meitä
könistämään, meille korvapuusteja jakelee ja -- (katsoen merkillisesti Topiasta
kohden) meitä tukistelee.
Topiasta oli näet Martta ohi
mennessään käväissyt tukistamassa ilman sen kummempia seremonioita, tuosta
vaan, niin kuin läpihuutojuttuna. Olipa siis syytä alkaa pohtia maailman
järjestystä tuoltakin kantilta. Maailma ei ollut kuten ennen, vai oliko?
Toki Sepeteus ei ollut ainoa
tarkkailija, joka on kohdistanut huomionsa nimenomaan naisten aseman
muuttumiseen koko kulttuurin mullistajana ja hekumaan ja huvitukseen turmion
lähteinä, jopa Roomankin tuhon ja turmion merkkeinä ja ehkä syinäkin.
Kuitenkaan ei esimerkiksi Tacitus,
aikansa rappioilmiöiden kuvaaja ottanut erityisesti naisia tähtäimeensä. Monen
muun tavoin myös hän näki ylellisyyden ja velttouden -sinänsä naisellisiksi
usein ymmärretyt asiat- rappiona ja arveli sen mukaisesti, että
joskus maailmassa vallitsi tasa-arvo ja ihmiset elivät nuhteettomasti ilman
rangaistuksia ja pakkokeinoja, sillä heidän luontaiset ominaisuutensa saivat
heidät toimimaan hyveellisesti. Se oli se vanha hyvä aika.
Samaisesta asiasta todisti vieläpä
myös kanttoori Sepeteus, itse sankarillisesti vanhaksi pojaksi jäänyt: Ennen
nyrkki pystyssä ja suu mytyssä himojamme vastaan sotaa käytiin, ja rautaa
kasvoi miehen mieleen, mutta tällä suvulla ei ole tahdon voimaa, vaan tanssii
se halujensa pillin mukaan.
Tosiasiahan on, että naiset ovat
kautta aikojen käyttäneet aivan olennaisen suurta näkymätöntä valtaa. Tähän
viittaa omalla tavallaan myös vanha suomalainen sananlasku: ”ensin pannaan
miehelle säkki päähän ja sitten sille annetaan akka!”
Tässä puhe on tietenkin
rakastumisesta, joka tosin on molempia osapuolia koskettava ilmiö. Joka
tapauksessa se on tilanne, jollaisessa erityisesti tavoitellun morsiamen arvo
on jo muinaisina aikoina arvioitu valtavaksi, vaikkapa sodan arvoiseksi, kuten
tarut kertovat.
Intohimojen onkin yleensä katsottu
kuuluvan naisten hallitsemiin alueisiin, sikäli kuin ihminen ylipäätään
kanttoori Sepeteuksen tavoin hallitsee väkeviä intohimoja sen sijaan että itse
joutuisi niiden hallitsemaksi. Sellaiset ihmiset ovat harvat, liian harvat.
Itse asiassahan Topias oli
aikoinaan joutunut Eskon takia maksamaan katontervausrahojakin. Olipa näet Esko
syntynyt liian aikaisin vihkimisen jälkeen. Hekuman ja hillittömyyden matkaan
saattama oli tämäkin häpeä.
Juuri intohimoa on kulttuurissamme
joka tapauksessa alettu palvoa yhä enemmän hyveiden sijasta ja tämä kehitys
liittyy aivan ilmeisesti naisen nousemiseen yhä hegemonisempaan asemaan.
Milloin muuten viimeksi kuulittekaan julkisuudessa sanan ”hyve”?
Ja mihin asemaan olikaan Topias
kodissaan joutunut? Martan tervapamppu tanssi vuorotellen kaikkien könsikkäiden
selässä, olipa kyseessä Esko tai Iivari tai jopa itse isäntä.
Sepeteukselle tosin isäntä
selitteli tilannetta hämmästellen tukistuksen tavatonta nopeutta, joka aiheutti
sen, ettei hän ehtinyt asiaan puuttua. Martan hän kyllä panisi järjestykseen,
vaikka juuri nyt ei ollut sopiva hetki, luoja paratkoon.
Mikseivät edes taloon miehenpuolet
yhdessä saaneet pahansisuista akkaa kuriin, vaan antoivat piestä itseään ja
humalapäissään jopa lukita sikolättiin, kuten Topiasta uhattiin vieläpä
juhlallisella häiden hetkellä?
Lasten kohdalla asia oli
ymmärrettävä ja itse jumalan säätämä, mutta Topias oli tässä se syntinen, joka
oli astunut pois herran hänelle suomalta istuimelta ja luovuttanut sen vääriin
käsiin.
Kuten muistamme ja nykyajastakin
tiedämme, äidit ovat olleet lasten suhteen pääkurittajan roolissa. Itse Stalin
joutui myöhemmin ihmetellen kysymään äidiltään, miksi tämä oli häntä, pikku
Sosoa niin ylen kovasti pieksänyt.
Vastauksessa ei tainnut olla sen
kummempaa tolkkua, kuin tämä iänikuinen periaatteellinen velvollisuus: а, придется! Siitäpä kruunusi kirkastui!
Mutta Topiaksen velvollisuuksiin
olisi kuulunut pitää nuhteessa Martta, jotta Jumalan määräämä hierarkia olisi
toteutunut eikä naishahmoinen usurpaattori olisi rohjennut häiritä miehiä jopa
siinä tilanteessa, kun nämä olivat syventyneinä maailmanrakenteen perimmäisten
kysymysten äärelle parin pienen ja viattoman ryypyn kera.
Ennen maailmassa, jopa Iivana
Julman ajan Venäjälläkin, säädettiin Domostroin (kodin
järjestys) kaltaisissa kristillisen elämän oppaissa, että perheissä piti
vallitseman hierarkia ja siellä ylin valta kuului miehelle, kuten hallitsija
oli valtion pää ja Jumala koko maailman. Vastaava hierarkia toimi tietenkin
myös muualla.
Itse asiassa jo noita opuksia
huolellisesti lukiessa paljastuu, että vaimon hallittavaksi jäi kuitenkin koko
talo ja mies sai tyytyä edustamaan perhettä sen ulkopuolella.
Vaimolla oli kotona käytännössä
diktaattorin valtuudet, ellei anoppia ollut niitä käyttämässä, mutta
kristillisen hierarkian takia hänen piti tunnustaa ylemmäkseen miehensä, jonka
yläpuolella taas oli Jumala. Toki yhteiskunnassa ja valtiossa, kodin ulkopuolella
oli otettava lukuun myös Herran voideltu ja hänen hierarkiansa. Ihmisten kotiin
niillä ei sentään ollut asiaa. Siellä hoidettiin asiat suoraan Jumalan kanssa.
Vasta yhteiskunnan teollistuessa
havaittiin, että naiset kannattaisi ottaa kodista pois tehokkaampaan
tuotantoon. Ongelmaksi jäi vain se, miten ihmeellä hoidettaisiin koti. Vai
jätettäisiinkö lapset tekemättä ja kuoltaisiin sukupuuttoon?
Näinhän sitä sittemmin päätettiin
tehdä ja tuloksena oli, ettei naisten määräilemiselle enää ollut mitään rajaa
missään, ei edes kodin ulkopuolella.
Se, minkä Topias ja Sepeteus
kohtasivat vain poikkeuksena ja ympäristön pilkkaamana anomaliana, kehittyi
vihdoin säännöksi ja uudeksi normaaliksi.
Kukapa nykyään, suu mytyssä ja käsi
nyrkissä, Sepeteuksen tavoin kävisi sotia himojensa valtaa vastaan? Eikö niitä
pikemmin vain koeteta lietsoa kaikin keinoin? Entä mikä odottaa meitä tämän
menon päätepisteenä?
Haj daj!
Todella luonnonmukainen ja
vanhurskas meno oli olennaisesti hierarkkista. Tämä koski tietenkin yhtä hyvin
kotitalouden piiriä kuin koko maailmaa. Asia käsitettiin yleensä tällä tavoin
kaikkialla kehittyneessä maailmassa. Trobriand-saaret olivat sitten erikseen
(ks. Vihavainen:
Haun trobriand tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com).
Meidän päiviimme saakka on säilynyt
hyvin kiinnostava venäläinen kodin järjestyksen opas, domostroi. Siinä voi
sanoa sepeteuslaisen maailmankatsomuksen täysin määrin toteutuneen.
En viitsi lisätä sitä tähän koko
tekstinä, mutta halukkaat löytävät sen tämän linkin kautta: Vihavainen: Haun
domostroi tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)
Omien tutkimusteni mukaan, juurisyy tähän mielettömään menoon on naisten peniskateus ja sen tuoma kyvytömyys olla naisia.
VastaaPoistaJa tietenkin lisäntyvä estrogeenin määrä juomavedessä tekee miehistä muunsukupuolisia. (Jätevesipuhdistamot eivät saa estrogeenia pois vedestä.)
"Vasta yhteiskunnan teollistuessa havaittiin, että naiset kannattaisi ottaa kodista pois tehokkaampaan tuotantoon. Ongelmaksi jäi vain se, miten ihmeellä hoidettaisiin koti. Vai jätettäisiinkö lapset tekemättä ja kuoltaisiin sukupuuttoon?"
VastaaPoistaKun miettii mitä Suomessa on todennäköisesti tapahtumassa seuraavien vuosikymmenien aikana niin todellakin ehkä kannattaisi jättää ne lapset tekemättä. Naiset voivat rauhassa ja keskittyä sinkkuilemaan ja feminismeilemään, ja miehet jatkaa pikkupoikavuosiaan viisikymppisiksi. Kyllä muut pitävät huolta että maa ei jää asujia vaille.
Toisaalta syvällä maaseudullamme saattaa olla vielä pitkään lapsillakin hyvät olot olla. Jossakin Vaasan ja Oulun välissähän eletään edelleen kuin vanhoina hyvinä aikoina. Eivät hirveästi huutele siitä.
kr
Vihavainen, en tiedä luetko twitteriä, mutta jos luet, niin katsoppa Otto Juotteen kirjoitus suomalaisuuden tilasta.
VastaaPoistaOlisi mukava, jos sinäkin kirjoittaisit suomalaisuuden tilasta päivitetyn kirjoituksen. Onko liekki jo sammunut?
"Kodin ja maailman järjestyksestä"
VastaaPoistaMaailmalla onkin niin paljon kaikenlaista ja erikoista.
Esimerkiksi juutalaisnaiset/rouvat eivät noudata alueen pyhiä prinsiippejä, jotka vaativat, että ulos lähtiessä pää ja kasvot täytyy piiloittaa, että näkyvissä olisi vain yksi silmä. Entäs juutalaisnaisten/rouvien hiukset! Parturikampaamot jälkeen hiukset ovatkin niin ihanantuuheat, että voi luulla, että siinä onkin kahden naisen hiukset.
Putin teeskentelee jokaisella askeleella tyhmyyttä. Mene ja tiedä, jos hän onkin tyhmä. Joka tapauksessa hän osaa pitää erittäin pitkäveteisiä puheita lukemalla papereista. Esimerkiksi G-8 kerähmössä Putin lueskeli niin pitkän puheen, että kollegat varmaankin nukahtivat, eivätkä ottaneet kantaa puheen viimeiselle lauseelle/vaatimukselle: "Älkää sitten kiinnittäkö huomiota siihen, mitä tulee tapahtumaan entisen Neuvostoliiton alueilla." Kollegat heräsivät, eivätkä osannet sanoa muuta kuin hymyillä. Kas kun nykyään Putin ei edes kehtaa mennä moisiin kerähmöihin.
Kesä on jo tullut. Kävin metsässä, mutten löytänyt yhtäkään sientä eikä tattia. Sadetta saisi tulla, mutta maapallomme ei saisi lämmetä ihan turhan paljon, koska varamaapalloa ei olekaan.
"juutalaisnaisten/rouvien hiukset"
PoistaKerran juutalaisneiset/rouvat eivät noudata alueellisia hiusprinsiippejä, niin iranilaisen logiikan mukaan kaikki juutalaiset pitää hukuttaa meren pohjalle. Näin oli ilmoitettu Iranissa joitakin vuosiymmeniä sitten. Samaa on tekemässä Putin ukrainalaisille, koska he eivät rakastuneet "Russkij miriin" eli russifikaatioon: Ukrainan valtio on tuhottava hinnalla millä hyvänsä.
"Milloin muuten viimeksi kuulittekaan julkisuudessa sanan ”hyve”?"
VastaaPoistaPystyykö joku yhdistämään käsitteen hyve ja nykysen nais-ikonin Erika Wikmanin?
Juhani Aho kirjassaan Panu antaa ymmärtää, että kristinuskon juurtuminen Suomen kamaralle ja sen voittokulku kulttuuritaistelussa pakanauskontoja vastaan johtui siitä, että se antoi myös naiselle tasavertaisen arvon seurakunnan jäsenenä suhteessa mieheen. Voidaanko sitten syyttää myös kristinuskoa naisten vallan vahvistumisesta? Tai perhepiirissä vallan haltuunottamisesta.
VastaaPoistaEi ole tässä miestä eikä naista, ei juutalaista eikä kreikkakaista, ei orjaa eikä vapaata...
PoistaLuulenpa, että sana "hyve" on korvattu ihan muilla sanoilla. Nykyajan hyveitä ovat nautinto, helppous ja kulutus. Niistä ei vain puhuta hyveinä, koska kyllä ihminen pohjimmiltaan kuitenkin osaa olla aika rehellinen itselleen.
VastaaPoistaMutta kaikenlaiset nautinnot, helppoudet, kuten että ruoan saa kotiin nappia painamalla ja kotiläksyihin saa vastaukset tekoälyä käyttämällä viittaavat myös siihen, että ihmiset nyt tosissaan haluaa paeta vastuuta ja hyveitä siitä syystä, että vapautta ei pidetä ensisijaisesti hyveiden asiana.
Hyve ei tarkoita nykyihmiselle vapautta, vaan vankeutta elää tietyssä järjestyksessä. Siihen kuuluu työtä, jonkin verran työtä ilman korvaustakin ja tyytymistä vähempään. Hyveestä on karsittu pois ylimääräinen tunnevaltaisuus ja se ei käy nykyajan maailmassa, hyveet estäisivät ihmisiä olemasta ahneita. Ja estäisi olemasta tuiki tietämättömiä mitä ympärillä maailmassa tapahtuu. Hyveet ohjaisivat tiedon äärelle ja olisivat niin miesten kuin naistenkin turhamaisuutta vastaan.
Uskon, että hyveet silti tekevät vielä joskus paluun eurooppalaisen ihmisen kulttuuriin.
Se on todennäköisesti seurausta silloin siitä, että nykyajan hyvinvointi on jostain syystä tullut menetettyä. Nöyrtyminen, kun ihmiset siis joutuvat nielemään tappionsa ja köyhtymään toden teolla, saa isot joukot muuttamaan tapojaan. Ei se suoraan tarkoita siirtymistä hyveiden uuteen kukoistukseen kulttuurissa, mutta voi olla alkusysäys uudelle suotuisalle kehitykselle. Toisaalta on mahdollista, että hyveet eivät silti saa tuulta alleen pitkään aikaan.
Ei ole oikeastaan kuin yksi iso este muutokselle, ja se on jatkuvan taloudellisen kasvun tavoittelu. Tällä vuosisadalla tullaan vihdoin ymmärtämään, että se on mahdotonta ja sen pakonomainen hyväksyminen tulee muuttamaan kaiken. Luontoäiti opettaa meidät tavoille, vaikka luulisimme itsestämme ihan mitä tahansa. Se tulee sanomaan meille, että ahneus alkoi tehdä meistä aika tarpeettomia meille itselleen. Ahneushan kuluttaa nopeasti loppuun.
"Ei ole oikeastaan kuin yksi iso este muutokselle, ja se on jatkuvan taloudellisen kasvun tavoittelu. Tällä vuosisadalla tullaan vihdoin ymmärtämään, että se on mahdotonta ja sen pakonomainen hyväksyminen tulee muuttamaan kaiken. Luontoäiti opettaa meidät tavoille, vaikka luulisimme itsestämme ihan mitä tahansa. Se tulee sanomaan meille, että ahneus alkoi tehdä meistä aika tarpeettomia meille itselleen."
PoistaNäinpähän se taitaa mennä, ja siitä tuleekin kaikkien aikojen kollektiivinen krapula. Moni saattaa siinä rytäkässä ruveta vallan absolutistiksi. Viisas toki vähentää kulutusta jo ajoissa, mutta ihminen on sen verran tyhmä olento, että Pohjanmaan kautta se on tämäkin reissu käytävä.
Kun rahantulo taikaseinästä loppuu, meno äityy vallan villiksi.
PoistaEipä siinä sitten enää ole mitään arvoa millään sivistyksellä eikä "eurooppalaisilla arvoilla. Mogadishua pukkaa.
Hei anonyymi,
PoistaKelle sinä puhelet vai harjoitteletko sinäkin omaa monologia?
Tarkoitan vain, että ei "saavutetuista (sosiaali)eduista" niin vain rauhanomaisesti luovuta.
PoistaJa kun kasvu loppuu, loppuvat ihan ensimmäiseksi ne taikaseinän rahat ja muut apurahat, valtiontuet ja läänintaiteilijoiden kuukausipalkat.
Se on menoa sitten.