Naisvaltikka
Kaikkia meitä
lienee joskus huvittanut Nummisuutarien kanttoori Sepeteuksen
historiantulkinta, jonka mukaan itse Rooman valtakunta kerran tuhoutui naisvaltikan takia. Tarkemmin sanoen se
tapahtui siksi, että portot, narssut ja
naassikat pääsivät määräilemään asioista:
Nais-valtikka
on murheellinen merkki; se maakuntain häviöö ennustaa. Roomassa, koska tämä
ankara valta lankeemukseensa kallistui, hallitsit portot, narssut ja naasikat,
ja mies vapisi vaimon edessä. Mikä häpeä! Mutta kaikki hekuman ja huvituksen
työ. -- Topias! minä vaimon arvossa pidän, mutta sanon, että mailman loppu,
hävitys ja ikuinen sekamelska meitä lähestyy, koska hän housut päällensä pukee
ja rupeevi meitä könistämään, meille korvapuusteja jakelee ja -- (katsoen merkillisesti
Topiasta kohden) meitä tukistelee.
Topiasta oli
näet Martta ohi mennessään käväissyt tukistamassa ilman sen kummempia
seremonioita, tuosta vaan, niin kuin läpihuutojuttuna. Olipa siis syytä alkaa
pohtia maailman järjestystä tuoltakin kantilta. Maailma ei ollut kuten ennen,
vai oliko?
Toki Sepeteus ei
ollut ainoa tarkkailija, joka on kohdistanut huomionsa nimenomaan naisten
aseman muuttumiseen koko kulttuurin mullistajana ja hekumaan ja huvitukseen
turmion lähteinä, jopa Roomankin tuhon ja turmion merkkeinä ja ehkä syinäkin.
Kuitenkaan ei
esimerkiksi Tacitus, aikansa rappioilmiöiden kuvaaja ottanut erityisesti naisia
tähtäimeensä. Monen muun tavoin myös hän näki ylellisyyden ja velttouden
-sinänsä naisellisiksi usein ymmärretyt asiat-
rappiona ja arveli sen mukaisesti, että joskus maailmassa vallitsi
tasa-arvo ja ihmiset elivät nuhteettomasti ilman rangaistuksia ja pakkokeinoja,
sillä heidän luontaiset ominaisuutensa saivat heidät toimimaan hyveellisesti.
Se oli se vanha hyvä aika.
Samaisesta
asiasta todisti vieläpä myös kanttoori Sepeteus, itse sankarillisesti vanhaksi
pojaksi jäänyt: Ennen nyrkki pystyssä ja
suu mytyssä himojamme vastaan sotaa käytiin, ja rautaa kasvoi miehen mieleen,
mutta tällä suvulla ei ole tahdon voimaa, vaan tanssii se halujensa pillin
mukaan.
Tosiasiahan on,
että naiset ovat kautta aikojen käyttäneet aivan olennaisen suurta näkymätöntä
valtaa. Tähän viittaa omalla tavallaan myös vanha suomalainen sananlasku:
”ensin pannaan miehelle säkki päähän ja sitten sille annetaan akka!”
Tässä puhe on
tietenkin rakastumisesta, joka tosin on molempia osapuolia koskettava ilmiö.
Joka tapauksessa se on tilanne, jollaisessa erityisesti tavoitellun morsiamen
arvo on jo muinaisina aikoina arvioitu valtavaksi, vaikkapa sodan arvoiseksi,
kuten tarut kertovat.
Intohimojen
onkin yleensä katsottu kuuluvan naisten hallitsemiin alueisiin, sikäli kuin
ihminen ylipäätään kanttoori Sepeteuksen tavoin hallitsee väkeviä intohimoja
sen sijaan että itse joutuisi niiden hallitsemaksi. Sellaiset ihmiset ovat
harvat, liian harvat.
Itse asiassahan
Topias oli aikoinaan joutunut Eskon takia maksamaan katontervausrahojakin.
Olipa näet Esko syntynyt liian aikaisin vihkimisen jälkeen. Hekuman ja
hillittömyyden matkaan saattama oli tämäkin häpeä.
Juuri intohimoa
on kulttuurissamme joka tapauksessa alettu palvoa yhä enemmän hyveiden sijasta
ja tämä kehitys liittyy aivan ilmeisesti naisen nousemiseen yhä hegemonisempaan
asemaan. Milloin muuten viimeksi kuulittekaan julkisuudessa sanan ”hyve”?
Ja mihin asemaan
olikaan Topias kodissaan joutunut? Martan tervapamppu tanssi vuorotellen
kaikkien könsikkäiden selässä, olipa kyseessä Esko tai Iivari tai jopa itse
isäntä.
Sepeteukselle
tosin isäntä selitteli tilannetta hämmästellen tukistuksen tavatonta nopeutta,
joka aiheutti sen, ettei hän ehtinyt asiaan puuttua. Martan hän kyllä panisi
järjestykseen, vaikka juuri nyt ei ollut sopiva hetki, luoja paratkoon.
Mikseivät edes
taloon miehenpuolet yhdessä saaneet pahansisuista akkaa kuriin, vaan antoivat
piestä itseään ja humalapäissään jopa lukita sikolättiin, kuten Topiasta
uhattiin vieläpä juhlallisella häiden hetkellä?
Lasten kohdalla
asia oli ymmärrettävä ja itse jumalan säätämä, mutta Topias oli tässä se
syntinen, joka oli astunut pois herran hänelle suomalta istuimelta ja
luovuttanut sen vääriin käsiin.
Kuten muistamme
ja nykyajastakin tiedämme, äidit ovat olleet lasten suhteen pääkurittajan
roolissa. Itse Stalin joutui myöhemmin ihmetellen kysymään äidiltään, miksi
tämä oli häntä, pikku Sosoa niin ylen kovasti pieksänyt.
Vastauksessa ei
tainnut olla sen kummempaa tolkkua, kuin tämä iänikuinen periaatteellinen velvollisuus:
а, придется! Siitäpä kruunusi kirkastui!
Mutta Topiaksen
velvollisuuksiin olisi kuulunut pitää nuhteessa Martta, jotta Jumalan määräämä
hierarkia olisi toteutunut eikä naishahmoinen usurpaattori olisi rohjennut
häiritä miehiä jopa siinä tilanteessa, kun nämä olivat syventyneinä maailmanrakenteen
perimmäisten kysymysten äärelle parin pienen ja viattoman ryypyn kera.
Ennen maailmassa,
jopa Iivana Julman ajan Venäjälläkin, säädettiin Domostroin (kodin järjestys) kaltaisissa kristillisen elämän
oppaissa, että perheissä piti vallitseman hierarkia ja siellä ylin valta kuului
miehelle, kuten hallitsija oli valtion pää ja Jumala koko maailman. Vastaava
hierarkia toimi tietenkin myös muualla.
Itse asiassa jo
noita opuksia huolellisesti lukiessa paljastuu, että vaimon hallittavaksi jäi kuitenkin
koko talo ja mies sai tyytyä edustamaan perhettä sen ulkopuolella.
Vaimolla oli
kotona käytännössä diktaattorin valtuudet, ellei anoppia ollut niitä
käyttämässä, mutta kristillisen hierarkian takia hänen piti tunnustaa
ylemmäkseen miehensä, jonka yläpuolella taas oli Jumala. Toki yhteiskunnassa ja
valtiossa, kodin ulkopuolella oli otettava lukuun myös Herran voideltu ja hänen
hierarkiansa. Ihmisten kotiin niillä ei sentään ollut asiaa. Siellä hoidettiin
asiat suoraan Jumalan kanssa.
Vasta
yhteiskunnan teollistuessa havaittiin, että naiset kannattaisi ottaa kodista
pois tehokkaampaan tuotantoon. Ongelmaksi jäi vain se, miten ihmeellä
hoidettaisiin koti. Vai jätettäisiinkö lapset tekemättä ja kuoltaisiin
sukupuuttoon?
Näinhän sitä
sittemmin päätettiin tehdä ja tuloksena oli, ettei naisten määräilemiselle enää
ollut mitään rajaa missään, ei edes kodin ulkopuolella.
Se, minkä Topias
ja Sepeteus kohtasivat vain poikkeuksena ja ympäristön pilkkaamana anomaliana,
kehittyi vihdoin säännöksi ja uudeksi normaaliksi.
Kukapa nykyään,
suu mytyssä ja käsi nyrkissä, Sepeteuksen tavoin kävisi sotia himojensa valtaa
vastaan? Eikö niitä pikemmin vain koeteta lietsoa kaikin keinoin? Entä mikä
odottaa meitä tämän menon päätepisteenä?
Haj daj!
Heti vuoden alkupaloiksi
VastaaPoistaoikeinni makiaa.
Sekä mies että nainen on vapautettu parisuhteen sitoumuksista elatusmaksuja lukuunottamatta. Lisäksi naisilla on nykyään yhtä hyvä toimeentulo kuin miehillä tai vähintään niin hyvä, ettei tarvitse sen vuoksi mitään renttuja katsella.
VastaaPoistaMateriaalisten ja moraalisten siteiden katketessa on parisuhteisiin tullut aimo annos epävarmuutta, joka taitaa olla suurin juuri niiden intohimoisimpien keskuudessa. Nämä intohimoisimmat taisivat aikoinaan hankkia myös eniten lapsia.
"Toimeentulon" takia renttuja katsellaankin,kunnes lapsikuume iskee.
PoistaNykyisessä perhepolitiikassa on se ongelma, että ne tekevät eniten lapsia, kellä on huonoimmat mahdollisuudet niistä huolehtimiseen.
VastaaPoistaEi minulta paljon liikene ymmärrystä sellaisille yksinhuoltajille, joilla on lapsia vaikkapa kolmen miehen kanssa ja lisää hankitaan.
En kyllä ymmärrä niitä miehiäkään, jotka näitä lapsia käyvät niiden leväperäisten kanssa tekemässä...
Tuohan on mm. ns. uussuomalaisten parasta businesta.
PoistaMe saamattomat tuhkamunat tyydymme kollegamme Eskon kohtaloon.
VastaaPoistaKirves
VastaaPoistaSe alkoi jo kauan sitten.
Och Herren Gud sade; det är icke godt att menniskan är allena.
Jag will göra honom en hielp, den sig till honom hålla må ( joka on hänelle sopiva).
Då låt Herren Gud falla en tung sömn på menniskan, och wid han sof tog Han ett af hans sidoref och...
Och Herren Gud byggde en qwinna ut af refwet, som Han uttagit hade af menniskan, och hade henne framför honom...
Qwinnan är af mannen, hon är en del af hans wäsen.
Mutta sitten, Jacobson Fröbergin aikaan, alkeiskirja I tai II, en muita kumpi. Lainaus; Männikokroppens lemmar gjorde en strejk, revbenet med. Kaikki meni sekaisin ja toimi miten sattui.
Revbenet oli muuttunut rävbenetiksi, omena tervapampuksi ja peiton alle kummpaniksi toinen kylkiluu.
Ursäkta
Italian kielessä "storia" tarkoittaa sekä historiaa että tarinaa.
VastaaPoistaSiispä nimeämme mekin Historioitsijat lman rajoja-yhdistyksen uudelleen Tarinoitsijat ilman rajoja. Ja Yliopiston venäjän historian professori onkin venäjän tarinoiden professori.
Niin toteutuu ihmisen mittakaava. Bravo!
Kaiken kaikkiaan evoluutio suosii syvästi uskonnollisia, lisääntymishaluisia ja kykyisiä enklaaveja. Sen sijaan evoluutio hylkii ateisteja, agnostikkoja, sekulaaria - siis näitä "edistyksellisiä". Ei tässä muusta kyse ole. Olen täysin varma että esim. syvä vakaumuksellinen uskonnollisuus synnyttää keskimääräistä suuremman halun hedelmöittää tai tulla hedelmöitetyksi. Siinä on siis oltava korrelaatio.
VastaaPoista